Última revisión
09/02/2023
Dictamen de Consello Consultivo de Galicia 479 de 20 de diciembre de 2017
Relacionados:
Órgano: Consello Consultivo de Galicia
Fecha: 20/12/2017
Num. Resolución: 479
Cuestión
Reclamación de responsabilidade patrimonialResumen
Reclamación de responsabilidade patrimonial interposta por don M., polos danos sufridos como consecuencia dunha caída producida ao pisar unha tapa da rede de sumidoiro mal colocadaOrganismo: Concello de Covelo (Pontevedra)
Letrado: Carballo Marcote
Propuesta: Desestimatoria
Conclusion: Favorable
Relator: Aranguren Pérez
Contestacion
ANTECEDENTES
1.- Con data de 2.08.2016, don M., presenta reclamación de responsabilidade patrimonial dirixida ao Concello de Covelo por mor
de presuntas lesións sufridas o 23 de marzo de 2016 a consecuencia dunha caída producida ao pisar unha tapa da rede de sumidoiro
mal colocada nas inmediacións do barrio de Piñoi.
De acordo coa reclamación a caída debeuse ?al pisar una alcantarilla de agua la cual la tapa era más pequeña que el soporte me vine abajo cayendo dentro y ocasionándome
múltiples lesiones teniendo que ser recogido del sitio por una ambulancia?.
A contía da reclamación ascende a 17.609,76 euros máis os xuros legais correspondentes.
2.- Na instrución do expediente incorporouse a el:
- Informes médicos aportados polo interesado.
- Informe emitido pola oficina técnica municipal o 17 de marzo de 2017.
- Informe emitido dende a Secretaría Municipal o 27 de marzo de 2017.
3.- Con data de 14.11.2017 emitiuse proposta de resolución en sentido desestimatorio da reclamación proposta.
4.- O expediente de razón foi remitido, para preceptivo ditame deste Consello Consultivo de Galicia, polo señor alcalde do concello
de Covelo tendo entrada neste organismo o día vinte e nove de novembro de dous mil dezasete.
5.- Os demais antecedentes dedúcense do contido do ditame.
CONSIDERACIÓNS
Primeira.-
O Consello Consultivo de Galicia é competente para coñecer do expediente de razón, con base no previsto no artigo 12.j) da Lei 3/2014, do 24 de abril, por tratarse dunha reclamación de responsabilidade
patrimonial interposta contra a Administración local por contía superior a 15.000 ?.
Segunda.-
O dereito dos particulares a seren indemnizados pola Administración de toda lesión que sufran en calquera dos seus bens e dereitos, agás nos casos de forza maior, sempre que aquela lesión sexa consecuencia
do funcionamento normal ou anormal dos servizos públicos, responde a un principio de responsabilidade obxectiva recollido
no artigo 106 da Constitución Española. Ademais o réxime xurídico da reclamación de responsabilidade patrimonial, contense
nos artigos 139 e seguintes da Lei de réxime xurídico das Administracións públicas e do procedemento administrativo común
(en adiante LRXPAC), e no Real decreto 429/1993, que regula o procedemento das reclamacións de responsabilidade patrimonial
(normativa aplicable segundo o disposto na disposición transitoria terceira da Lei 39/2015).
Na proposta de resolución aplicase a normativa prevista na Lei 39/2015 e na Lei 40/2015 incorrectamente xa que o procedemento de responsabilidade patrimonial iniciase o 2.08.2016 e por tanto aplícase os
artigos 139 e seguintes da Lei de réxime xurídico das Administracións públicas e do procedemento administrativo común (en
adiante LRXPAC), e no Real decreto 429/1993, que regula o procedemento das reclamacións de responsabilidade patrimonial (normativa
aplicable segundo o disposto na disposición transitoria terceira da Lei 39/2015). Con todo, a efectos prácticos, non ten relevancia.
Ademais, tratándose neste caso da eventual responsabilidade patrimonial dunha entidade local, debe traerse a colación o artigo 54 da Lei 7/1985, do 2 de abril, reguladora das bases do réxime local, a
teor do cal: ?as entidades locais responderán directamente dos danos e prexuízos causados aos particulares nos seus bens e dereitos como
consecuencia do funcionamento dos servizos públicos ou da actuación das súas autoridades, funcionarios ou axentes, nos termos
establecidos na lexislación xeral sobre responsabilidade administrativa?. En sentido similar pronúnciase o artigo 223 do Real decreto 2568/1986, do 28 de novembro, polo que se aproba o Regulamento
de organización, funcionamento e réxime xurídico das entidades locais.
No presente caso, ha de sinalarse que o Concello de Covelo, en esencia, tramitou correctamente o procedemento, quedando constancia no expediente remitido da realización dos actos de instrución necesarios,
da concesión do trámite de audiencia ao reclamante, da práctica das probas que se consideraron pertinentes, e da formulación
da correspondente proposta de resolución.
Terceira.-
Os principios que rexen a responsabilidade patrimonial das administracións públicas son o resultado dunha elaboración da doutrina e da xurisprudencia, e teñen sido reiteradamente expostos polo Consello
Consultivo. Sinteticamente expostos, os presupostos mínimos para que xurda a responsabilidade patrimonial da Administración,
partindo do principio de responsabilidade obxectiva e directa, son:
- O dano producido no patrimonio dos particulares ten que ser efectivo e individualizado nunha persoa ou nun grupo de persoas.
- O antedito dano ou lesión debe producir no patrimonio do particular lesionado un prexuízo antixurídico que este non teña
o deber de soportar.
- O dano ou lesión patrimonial ten que gardar un nexo causal co funcionamento normal ou anormal dos servizos públicos, debendo
ter presente que a inxerencia dun terceiro ou o comportamento da propia vítima son posibles circunstancias produtoras da ruptura
do nexo causal, se foron determinantes do dano, ou susceptibles de modular o alcance da responsabilidade da Administración,
graduando o importe da indemnización se, en concorrencia co funcionamento do servizo, contribuíron tamén á súa produción.
- O dano non debe ser produto dunha situación de forza maior.
- A reclamación ten que ser presentada polo particular interesado dentro do prazo legalmente establecido.
Non obstante, a xurisprudencia ven modulando o carácter obxectivo da responsabilidade patrimonial, rexeitando que a mera titularidade do servizo determine a responsabilidade
da Administración respecto de calquera consecuencia lesiva relacionada co mesmo que se poida producir, o que suporía converter
á Administración en aseguradora universal de todos os riscos, co fin de previr calquera eventualidade desfavorable ou danosa
para os administrados que poida producirse con independencia do actuar administrativo, sendo necesario, polo contrario, que
eses danos sexan consecuencia do funcionamento normal ou anormal da Administración.
Pode así concluírse que para que o dano concreto producido polo funcionamento do servizo a un ou varios particulares sexa antixurídico
abonda con que o risco inherente a súa utilización pasase os límites impostos polos estándares de seguridade esixibles conforme
á conciencia social. Non existirá entón deber algún do prexudicado de soportar o menoscabo e, conseguintemente, a obriga de
resarcir o dano ou prexuízo causado pola actividade administrativa será a ela imputable.
Cuarta.-
Entrando no exame do fondo do asunto, cómpre, polo que o presente ditame se refire, a verificación da existencia, ou non, da relación de causalidade entre o funcionamento do servizo e a lesión producida,
para o que é preciso partir da previa constatación dun dano, como ocorre no presente caso, no que se xuntan ao expediente
os informes da asistencia sanitaria prestada á interesada, nos que se recollen as lesións sufridas pola reclamante.
Con todo, a constatación deste dato non é suficiente para apreciar a existencia de responsabilidade administrativa, sendo necesario xustificar a presenza dun vínculo causal que enlace o dano padecido co
funcionamento dun servizo público, o que se esixe, por principio, a demostración de que a caída se produciu, efectivamente,
nas circunstancias indicadas pola interesada, e que estas determinan a existencia dun vínculo causal entre o dano e o funcionamento
do servizo asumido pola Administración á aquel que se imputa.
Ademais os informes médicos son de data de 31.03.2016, oito días despois da data na que supostamente caeu o reclamante.
Nesta tesitura, o exame do presuposto que se analiza radica nunha cuestión probatoria a dilucidar a partir daquela regra xeral, recollida en numerosos ditames deste Consello Consultivo, por todos eles
o CCG 697/04, segundo a que a carga da proba da existencia dun dano avaliable economicamente e singularizado e a súa conexión
causal co funcionamento dalgún servizo público corresponde certamente ao reclamante, e a dos feitos impeditivos da pretensión
(forza maior, culpa do prexudicado etc...) á Administración (artigo 1214 do Código civil e actual 217 LEC) No mesmo sentido
postúlase a xurisprudencia do Tribunal Supremo, que, con carácter xeral, acolle o principio de que a carga da proba da existencia
dos danos e da relación de causalidade co servizo público corresponde á parte actora (entre outras, sentenzas do 04.11.1997
e 30.10.1999).
Comezando, así, pola análise da relación de causalidade, da documentación que consta no expediente, así como da proba practicada, cabe salientar do informe do arquitecto municipal que conclúe:
?La arqueta se encuentra situada en el margen de la calzada, a un metro aproximadamente de la misma. No se trata de un sendero
ni de una zona peatonal, sino zona de terreno de monte abajo con pradera y matorral en la entrada de la misma. De día, y en
la actualidad, se puede apreciar perfectamente a pesar de la vegetación existente.
La arqueta está cerrada y dispone de tapa de fundición colocada en su lugar perfectamente encajada, resistente al tránsito de personas y vehículos como se puede apreciar.
En la actualidad, no existe señalización que avise de peligro alguno. Tampoco se considera aparentemente necesaria?.
Examinada a actividade probatoria conclúese, coincidindo coa proposta de resolución sometida a ditame, que non están probados os feitos determinantes da existencia dun vínculo causal entre as lesións
que padece a reclamante e o funcionamento do servizo público municipal de Administración, pois ningún dos elementos de proba
xuntados ao expediente xustifican que as lesións padecidas pola reclamante se produciran porque o Concello incumpriuse a normativa
de seguridade ou porque incumprira coa súa obriga de adecuado mantemento das infraestruturas.
En troques, o informe técnico do arquitecto municipal indica que a beirarrúa estaba en bo estado, e cumpría coa normativa vixente, sen que estas manifestacións sexan contraditas pola parte.
Quinta.-
A maior abastanza debe tomarse en consideración a regra xeral, acollida xa por este Consello Consultivo noutros ditames (por todos o CCG 30/00), segundo a cal é esixible aos viandantes o autocontrol da
súa propia deambulación, obriga esta que exclúe toda responsabilidade da Administración cando é crebada, por introducirse,
neste caso, un elemento estraño na relación xurídica controvertida, cal é o da culpa da vítima, circunstancia que, cando reúne
o requisito da exclusividade na vinculación co dano padecido, enerva toda responsabilidade da Administración, tal e como estableceu
de xeito reiterado o Consejo de Estado (entre outros no ditame do 01.07.1971) e a propia xurisprudencia do Tribunal Supremo
(sentenzas do 08.03.1967, 25.01.1974, ou 05.11.1974).
A apreciación da imputación da caída á esfera de responsabilidade da propia vítima é unha conclusión imposta polas propias circunstancias do caso pois, sendo apreciable que chovía e que a zona onde tivo
lugar a caída podía escorregar, a súa falta de apreciación tivo que obedecer necesariamente -ante a falta de constancia de
circunstancia impeditiva ningunha- a unha omisión da atención debida por parte da accidentada.
Neste sentido, como o Tribunal Supremo ten sentado, entre outras, en sentenzas do 27.10.1998 e do 03.05.2007 -en doutrina aplicada por este Consello Consultivo en numerosos ditames como o CCG 824/07-,
?Entre las diversas concepciones con arreglo a las cuales la causalidad puede concebirse, se imponen, en materia de responsabilidad
patrimonial de la Administración, aquellas que explican el daño por la concurrencia objetiva de factores cuya inexistencia,
en hipótesis, hubiera evitado aquel?. Engadidamente, hai que salientar o reforzamento do rigor con que a esixencia de proba da vinculación causal referida é esixida
na xurisprudencia en relación con reclamacións próximas á que nos ocupa, que teñen o seu fundamento nunha omisión por parte
da Administración nas funcións de conservación das vías da súa titularidade.
A este respecto na sentenza do Tribunal Supremo do 17.06.2014 se razoa como segue: ?A solidariedade nos riscos que fundamenta a institución da responsabilidade patrimonial como instrumento de resarcimento das
vítimas de danos producidos polo funcionamento dos servizos públicos de cara á xusta distribución das súas cargas e beneficios,
eís o seu carácter obxectivo, non pode confundirse cunha cobertura providencialista de todas as incidencias públicas que acontezan
en lugares de titularidade pública, sendo precisa a concorrencia dos presupostos legalmente esixidos?.
Como o Tribunal Supremo ten establecido en reiterados pronunciamentos dos que é mostra o realizado en sentenza do 30.09.2009, ?la prestación por la Administración de un determinado servicio público y la titularidad por parte de aquélla de la infraestructura
material para su prestación no implica que el vigente sistema de responsabilidad patrimonial objetiva de las Administraciones
Públicas convierta a éstas en aseguradoras universales de todos los riesgos con el fin de prevenir cualquier eventualidad
desfavorable o dañosa para los administrados que pueda producirse con independencia del actuar administrativo, porque de lo
contrario se transformarla aquél en un sistema providencialista no contemplado en nuestro Ordenamiento Jurídico (SSTS de 30.09.2003
y las que cita), sino que es necesario que el riesgo inherente a su utilización haya rebasado los límites impuestos por los
estándares de seguridad exigibles conforme a la conciencia social (SSTS de 15.12.1997), lo que se estima no consta en el presente
caso. Por ello el recurso tiene que ser desestimado?.
En consecuencia, logo da análise do conxunto do expediente cabe concluír que a hipótese máis plausible é a de que o factor determinante do accidente foi
a conduta da propia vítima, tanto pola súa distracción e descoido ante as circunstancias especiais da zona pola que deambulaba.
Enténdese así aplicable a doutrina deste Consello recollida en numerosos ditames (CCG 420/07, 177/12, 498/12, 431/13 ou 649/14,
entre outros) sobre a necesidade de autocontrol da propia deambulación que é esixible das persoas que utilizan as instalacións
públicas de xeito que corresponde a estas avaliar os riscos que pode ter un actuar pouco atento ás circunstancias.
Deste xeito, ao residenciarse a orixe do accidente na esfera de imputabilidade da vítima, nin o accidente nin as súas consecuencias lesivas, por lamentables que resulten, poden atribuírse ao concello que
determina a procedencia da desestimación da reclamación presentada.
CONCLUSIÓN
Por todo o anteriormente exposto, a Sección de Ditames do Consello Consultivo de Galicia, por unanimidade dos seus membros presentes, ditamina:
?Que informa favorablemente a proposta de resolución á que o presente expediente se refire?.
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Temario para las oposiciones de Tramitación procesal 2024 (VOLUMEN I + II)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7595.jpg)
Temario para las oposiciones de Tramitación procesal 2024 (VOLUMEN I + II)
V.V.A.A
76.50€
72.67€
+ Información
![Temario para las oposiciones de Auxilio judicial 2024 (VOLUMEN I + II)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7593.jpg)
Temario para las oposiciones de Auxilio judicial 2024 (VOLUMEN I + II)
V.V.A.A
76.50€
72.67€
+ Información
![Sobre Derecho sanitario](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6764.jpg)
![La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6716.jpg)
La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral
V.V.A.A
25.50€
24.23€
+ Información
![Métodos y prácticas de innovación docente universitaria en el Siglo XXI](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1494.png)
Métodos y prácticas de innovación docente universitaria en el Siglo XXI
Fernando Gil González
7.60€
7.22€
+ Información