Última revisión
09/02/2023
Dictamen de Consello Consultivo de Galicia 414 de 22 de noviembre de 2017
Relacionados:
Órgano: Consello Consultivo de Galicia
Fecha: 22/11/2017
Num. Resolución: 414
Cuestión
Reclamación de responsabilidade patrimonialResumen
Reclamación de responsabilidade patrimonial interposta por don M., polos danos derivados da intervención cirúrxica de liberación do túnel carpiano esquerdoOrganismo: Consellería de Sanidade (Xunta de Galicia)
Letrado: López Corral
Propuesta: Desestimatoria
Conclusion: Favorable
Relator: Sánchez Tato
Contestacion
ANTECEDENTES
1.- Con data 04.07.2017, e mediante reclamación interposta por don M., iniciouse o procedemento de esixencia de responsabilidade
patrimonial da Administración sanitaria, por danos que considera derivados dunha defectuosa asistencia sanitaria ns intervencións
de liberación do túnel carpiano esquerdo que lle foron practicadas no Complexo Hospitalario de Ourense.
Solicita ser indemnizado na suma de 150.000 euros.
2.- Instruído o correspondente expediente, ao que se incorporou a historia clínica e o informe do servizo de Traumatoloxía, e
logo do trámite de audiencia, no que o interesado ratificou a súa pretensión, con data 06.10.2017 a instrutora formulou proposta
de resolución na que propugna se desestime a reclamación de referencia.
3.- O expediente de razón foi remitido, para preceptivo ditame deste Consello Consultivo de Galicia, polo Sr. conselleiro de
Sanidade, e tivo entrada neste organismo con data vinte e tres de outubro de dous mil dezasete.
4.- Os demais antecedentes dedúcense do contido do ditame.
CONSIDERACIÓNS
Primeira.-
Consello Consultivo de Galicia é competente para coñecer do expediente de razón, con base no previsto no artigo 12.j) da Lei 3/2014, do 24 de abril, por tratarse dunha reclamación de responsabilidade
patrimonial interposta contra a administración autonómica por contía superior a 30.000,00 ?.
Segunda.-
O dereito dos particulares a seren indemnizados pola Administración de toda lesión que sufran en calquera dos seus bens e dereitos, agás nos casos de forza maior, sempre que aquela lesión sexa consecuencia
do funcionamento normal ou anormal dos servizos públicos, responde a un principio de responsabilidade obxectiva recollido
no artigo 106 da Constitución española. Ademais, o réxime xurídico das reclamacións de responsabilidade patrimonial contense,
no que atinxe ao seu aspecto substantivo, nos artigos 32 e seguintes da Lei 40/2015, do 1 de outubro, de réxime xurídico do
sector público (LRXSP) e, no que atinxe aos aspectos procedementais, na Lei 39/2015, do 1 de outubro, do procedemento administrativo
común das administracións públicas (LPC).
A doutrina e a xurisprudencia consideran que os artigos 32 e seguintes da LRXSP se inspiran no principio de responsabilidade obxectiva, esixíndose, como elemento esencial, que non único, para que
a reclamación de responsabilidade patrimonial da Administración prospere, a existencia dun nexo causal directo e inmediato
entre a actuación da Administración e a lesión producida. Por outra parte, para que a lesión poida ser resarcible, ten que
demostrarse a efectiva realización dun dano, que haberá de ser avaliable economicamente e individualizado en relación cunha
persoa ou grupo de persoas. En definitiva, para que a responsabilidade se faga efectiva, esíxese a proba dunha causa concreta
que determine o dano e a conexión entre a actuación administrativa e o dano real ocasionado.
Terceira.-
Os principios que rexen a responsabilidade extracontractual das administracións públicas son o resultado dunha elaboración da doutrina e a xurisprudencia, e teñen sido reiteradamente expostos polo Consello
Consultivo. Sinteticamente expostos, os presupostos mínimos para que xurda a responsabilidade patrimonial da Administración,
partindo do principio de responsabilidade obxectiva e directa, son:
a) O dano producido no patrimonio dos particulares ten que ser efectivo e individualizado nunha persoa ou nun grupo de persoas.
b) O antedito dano ou lesión debe producir no patrimonio do particular lesionado un prexuízo antixurídico que este non teña
o deber de soportar, por non mediar causa ningunha que os xustifique.
c) O dano ou lesión patrimonial ten que gardar un nexo causal co funcionamento normal ou anormal dos servizos públicos.
d) O dano non debe ser produto dunha situación de forza maior.
e) A reclamación ten que ser presentada polo particular interesado dentro do prazo legalmente establecido.
De maneira particularizada, no que concirne á responsabilidade da Administración no eido sanitario o Consello Consultivo concretou as modulacións ás que está sometida con relación ao sistema xeral de
responsabilidade en canto aos requisitos precisos para poder esixila e entre os que resaltan que a asistencia sanitaria é
unha prestación de medios e non de resultado, que a actuación médica debe desenvolverse conforme coa denominada lex artis ad hoc, e que os pacientes teñen dereito a obter cumprida información sobre o seu proceso curativo, o que implica a necesidade do
consentimento que aqueles deben prestar con ocasión do acto cirúrxico.
Cuarta.-
A análise das cuestións substantivas ou de fondo que suscita o expediente examinado esixe verificar as imputacións que o reclamante dirixe á administración sanitaria mediante o seu contraste coa historia
clínica e informes achegados ao procedemento no curso da súa instrución.
En síntese, no seu escrito inicial, o reclamante imputa ao servizo de traumatoloxía do CHUO unha defectuosa praxe nas dúas intervencións de liberación do tunel carpiano a que foi sometido no
referido centro hospitalario, con datas 29.01.2016 e 19.08.2016, cuxo resultado determinou a necesidade de someterse a unha
terceira intervención, o 11.05.2017, no centro POVISA de Vigo, e a súa permanencia en situación de baixa médica durante un
ano e medio, cos conseguintes prexuízos.
Mais debe observarse que estas alegacións carecen da concreción necesaria para identificar unha mala praxe médica no curso da atención prestada, formulándose, ademais, sen soporte probatorio, particularmente
de natureza médico pericial, que permita dotalas de rigor.
En tales circunstancias, cobra unha relevancia determinante do sentido en que deberá pronunciarse o noso ditame o informe do xefe do servizo de Traumatoloxía do CHUO, Dr. P., de data 25.08.2017, no que
consta:
?El día 29-01-2016 se realiza intervención quirúrgica de destechamiento del túnel carpiano izquierdo.
Tras las revisiones en consultas externas y con las pertinentes exploraciones clínicas y pruebas complementarias (Electromiograma) se constata la recidiva de la sintomatología por lo que el día 19-08-2016
se realiza nueva intervención quirúrgica para llevar a cabo la reapertura del canal del carpo, añadiendo un colgajo graso
hipotenar para minimizar el riesgo de la recidiva.
Con posterioridad ante la exploración clínica que presenta el paciente en las consultas sucesivas se sospecha la posible presencia de un síndrome del pronador por compresión del nervio mediano a nivel
del antebrazo izquierdo, por lo que se decide derivar al paciente a un Centro de Referencia del Nervio Periférico para continuar
tratamiento.
Una de las complicaciones posibles de la Cirugía del Túnel Carpiano es la recidiva de la sintomatología a pesar de la correcta liberación de dicho túnel, y esto es lo que parece que sucedió después
de la primera cirugía. Para solucionar esta complicación se realizó una segunda cirugía con nueva apertura, neurolisis y exploración
del túnel carpiano a lo que se añadió la realización de un colgajo graso hipotenar para minimizar el riesgo de recidiva como
recomiendan muchos autores?.
O informe deixa constancia do posterior diagnóstico ?síndrome do pronador?, patoloxía infrecuente e que inicialmente non fora detectada, malia terse observado una correcta práctica, sinalando:
?La existencia de una doble compresión del nervio mediano a nivel del túnel carpiano y a nivel del antebrazo (síndrome del pronador) es una entidad rara. Las pruebas electromiográficas y clínicas no
detectaron en un primer momento la existencia de dicho síndrome del pronador, por lo que fue diagnosticado del síndrome del
túnel carpiano y se realizó la cirugía en consecuencia al diagnóstico. Con posterioridad se detectó la posible presencia de
dicho síndrome del pronador y se envió al paciente al Centro de Referencia de Nervio Periférico para tratar dicha patología.
Durante todo el proceso la actuación tanto en consultas para llegar al diagnóstico como en el quirófano para realizar las técnicas quirúrgicas ha sido la correcta. La existencia de complicaciones postquirúrgicas
no tiene relación, en este caso con una incorrecta actuación. Dichas complicaciones se detectaron y se intentaron solucionar
según la praxis y protocolos de aplicación.?
Xa que logo, a invocada ausencia dunha praxe correcta non está demostrada, debendo concluírse que as intervencións se practicaron con axuste ás regras impostas pola lex artis, e que o paciente recibiu un tratamento acorde coa clínica e os diagnósticos acadados en cada momento. En tales condicións,
o resultado lesivo das intervencións debe ser soportado polo reclamante, o que conduce á desestimación da súa pretensión,
tal e como postula a proposta de resolución obxecto de análise.
CONCLUSIÓN
Por todo o anteriormente exposto, a Sección de Ditames do Consello Consultivo de Galicia, por unanimidade dos seus membros, ditamina:
?Que informa favorablemente a proposta de resolución á que o presente expediente se refire?.
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Métodos y prácticas de innovación docente universitaria en el Siglo XXI](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1494.png)
Métodos y prácticas de innovación docente universitaria en el Siglo XXI
Fernando Gil González
7.60€
7.22€
+ Información
![La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6716.jpg)
La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral
V.V.A.A
25.50€
24.23€
+ Información
![Conflictos de competencia en torno al medicamento](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6774.jpg)
![Regímenes y sistemas especiales de la Seguridad Social. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5026.jpg)
Regímenes y sistemas especiales de la Seguridad Social. Paso a paso
Dpto. Documentación Iberley
14.50€
13.78€
+ Información
![Administración inteligente y automática](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3049.png)