Última revisión
09/02/2023
Dictamen de Consello Consultivo de Galicia 365 de 02 de junio de 2021
Relacionados:
Órgano: Consello Consultivo de Galicia
Fecha: 02/06/2021
Num. Resolución: 365
Cuestión
Reclamación de responsabilidade patrimonialResumen
Reclamación de responsabilidade patrimonial interposta por T. quen actúa en nome propio e dos seus fillos Z. e G., polos danos sufridos como consecuencia do falecemento de L., cónxuxe e pai respectivamente, no Complexo Hospitalario Universitario de Ourense.Organismo: Consellería de Sanidade (Xunta de Galicia)
Letrado: Oreiro Romar
Propuesta: Desestimatoria
Conclusion: Desfavorable
Relator: Aranguren Pérez
Contestacion
ANTECEDENTES
1.- Con data 28.7.2020, T., actuando no seu propio nome e no nome e representación dos seus fillos menores, Z. e G. presentou
reclamación de responsabilidade patrimonial polos danos derivados do falecemento de L., cónxuxe e pai, respectivamente, da
parte reclamante.
Alégase que o dito pasamento -acontecido o 16.7.2019 e provocado por un fallo cardíaco agudo vinculado a unha miocardiopatía hipertrófica obstrutiva-, tivo lugar como consecuencia dunha deficiente asistencia
sanitaria recibida no Complexo Hospitalario Universitario de Ourense (en diante, CHOU).
Repróchase desatención no seguimento da doenza cardíaca do paciente, con antecedentes dunha curmá falecida por morte súbita, e ao que en atención de urxencia o 4.7.2018 se lle estableceu unha sospeita
diagnóstica de obstrución apical, confirmada en consulta de cardioloxía o 5.12.2018, trala realización de RM de corazón, con
indicación de revisión en 3 meses, sen que o doente fose chamado para tal consulta, falecendo logo do transcurso de máis de
7 meses dende a última revisión.
Tamén se censura que non se aplicase ao doente algunha das diferentes terapias dispoñibles para evitar o resultado acontecido.
Solicítase unha indemnización por importe total de 363.071,29 ?.
2.- Instruído o correspondente expediente de responsabilidade patrimonial, e concedida audiencia á parte reclamante, que presentou
alegacións, o 18.12.2020 asinouse proposta de resolución en sentido desestimatorio da reclamación.
3.- O expediente de razón foi remitido, para preceptivo ditame deste Consello Consultivo de Galicia, polo señor conselleiro de
Sanidade tendo entrada neste organismo o día 28.12.2020.
4.- Na sesión da Sección de Ditames que tivo lugar con data 28.1.2021 acordouse, ao abeiro do disposto no artigo 34.4 do Decreto
91/2015, do 18 de xuño, polo que se aproba o Regulamento de organización e funcionamento do Consello Consultivo de Galicia,
devolver o expediente para a realización dun novo informe de servizo, con base nos fundamentos que nel se expresan.
5.- O expediente tivo de novo entrada neste órgano consultivo o día 5.5.2021.
6.- Os demais antecedentes dedúcense do contido do ditame.
CONSIDERACIÓNS
Primeira.
O Consello Consultivo de Galicia é competente para coñecer do expediente de reclamación de responsabilidade patrimonial das Administracións públicas ao que se fixo referencia nos antecedentes a teor
do previsto nos artigos 12.j) da Lei 3/2014, do 24 de abril, do Consello Consultivo de Galicia, e 17.a) do seu Regulamento
de organización e funcionamento, aprobado polo Decreto 91/2015, do 18 de xuño, por tratarse dunha reclamación de responsabilidade
patrimonial da Administración autonómica de contía superior a 30.000,00 ?.
Segunda.
O expediente sobre o que se solicita a emisión de ditame suscita un caso de responsabilidade patrimonial das administracións públicas que, como tal suposto, vén regulado basicamente polo artigo 106.2
da Constitución española, pola Lei 39/2015, do 1 de outubro, do procedemento administrativo común das administracións públicas
(en diante, LPAC) (aspectos procedementais) e polos artigos 32 a 37 da Lei 40/2015, do 1 de outubro, de réxime xurídico do
sector público (en diante, LRXSP).
Así, no que ao presente expediente se refire, cómpre dicir que as esixencias de orde procedemental, en xeral, foron cumpridas, sobre todo o esencial trámite de audiencia que permite aos interesados exercitar
as súas posibilidades de defensa no procedemento administrativo.
Terceira.
No tocante aos aspectos de fondo hai que indicar que os principios que rexen a responsabilidade patrimonial das administracións públicas son o resultado dunha elaboración da doutrina e da xurisprudencia,
e teñen sido reiteradamente expostos polo Consello Consultivo.
Sinteticamente expostos, os presupostos mínimos para que xurda a responsabilidade patrimonial da Administración, partindo do principio de responsabilidade obxectiva e directa, son:
a) O dano producido no patrimonio dos particulares ten que ser efectivo e individualizado nunha persoa ou nun grupo de persoas.
b) O precitado dano ou lesión debe producir no patrimonio do particular lesionado un prexuízo antixurídico que este non teña
o deber de soportar.
c) O dano ou lesión patrimonial ten que gardar un nexo causal co funcionamento normal ou anormal dos servizos públicos.
d) O dano non debe ser produto dunha situación de forza maior.
e) A reclamación ten que ser presentada polo particular interesado dentro do prazo legalmente establecido.
Xunto co anterior cabe indicar que a responsabilidade patrimonial da Administración configúrase como unha responsabilidade obxectiva. Como máis significados lindes daquel principio xeral poden
destacarse catro acoutacións de formulación legal:
a) A forza maior (artigo 32.1 LRXSP)
b) A obriga xurídica de soportar o dano (artigo 32.1 e 34.1 LRXSP)
c) A non indemnizabilidade dos danos derivados de feitos e circunstancias que non se puideran evitar ou prever segundo o estado
da ciencia e a técnica existentes na produción daqueles (artigo 34.1 LRXSP), e
d) Aqueloutras de creación xurisprudencial, tales como a culpa da vítima e feito de terceiro (recollidas en incontables pronunciamentos
do Tribunal Supremo, entre outros, o contido na súa sentenza do 27.7.2002).
Ao exposto cabe engadir a consolidada liña xurisprudencial segundo a cal nas reclamacións derivadas da actuación médica ou sanitaria non resulta suficiente a existencia dunha lesión (que conduciría a
responsabilidade obxectiva máis aló dos límites do razoable), senón que é preciso acudir ao criterio da lex artis, como modo de determinar cal é a actuación médica correcta, independentemente do resultado producido na saúde ou na vida
do enfermo xa que non é posible nin á ciencia nin á Administración garantir, en todo caso, a sanidade ou a saúde do paciente.
Así pois, só no caso de que se produza una infracción da dita lex artis responde a Administración dos danos causados; en caso contrario, os ditos prexuízos non son imputables á Administración e
non terían a consideración de antixurídicos polo que deberán ser soportados polo prexudicado.
A existencia deste criterio da lex artis baséase no principio xurisprudencial de que a obriga do profesional da medicina é de medios e non de resultados, é dicir,
a obriga concrétase en prestar a debida asistencia médica e non de garantir en todo caso a curación do enfermo.
Estamos ante un criterio de normalidade dos profesionais sanitarios que permite valorar a corrección dos actos médicos e que impón ao profesional o deber de actuar conforme coa dilixencia debida; criterio
que é fundamental pois permite delimitar os supostos nos que verdadeiramente pode haber lugar a responsabilidade ao esixirse
non só que exista o elemento da lesión senón tamén a infracción do repetido criterio; prescindir del levaría consigo unha
excesiva obxectivización da responsabilidade que podería declararse coa única esixencia de existir unha lesión efectiva, sen
necesidade de demostración da infracción do criterio de normalidade.
Cuarta.
Entrando xa na análise da proxección dos principios expostos na consideración anterior, sobre os particulares aspectos de fondo suscitados no presente expediente, é preciso analizar a proba practicada,
para, como ten reiterado esta institución, subsumir en categorías xurídicas as conclusións médico científicas de facultativos,
peritos e especialistas.
Así, o criterio xeral de que a carga da proba do dano e a súa vinculación co funcionamento público grava a quen reclama a indemnización (artigo 217.2 da Lei 1/2000, do 7 de xaneiro, de axuizamento civil
(en diante, LAC)), vese matizado na interpretación das regras da carga probatoria na súa vertente subxectiva, por diversos
criterios que, como este Consello Consultivo ten considerado en anteriores pronunciamentos (entre outros, ditame CCG 453/2019
ou acordo CCG 395/2018) alivian a posición procedemental da parte reclamante.
Tendo en conta o exposto, este Consello Consultivo considerou que a proba incorporada ao expediente, -historia clínica e os informes dos facultativos
do CHOU- deixaba orfa de explicación dúas imputacións sobre unha presunta asistencia sanitaria neglixente. En efecto, e malia
existir unha clara indicación de revisión do paciente en tres meses, establecida no informe da consulta realizada no Servizo
de Cardioloxía o 5.12.2018, e sendo solicitada tal revisión polo doente na propia data, resulta que o seu lamentable pasamento
se produciu logo de transcorridos mais de 7 meses da anterior consulta e sen que a revisión dos 3 meses se tivera practicado.
Por outra parte, o informe do servizo responsable da asistencia debería abordar tamén a cuestión relativa ao alcance que o
antecedente de morte súbita dunha curmá do doente tiña de cara ao establecemento de medidas terapéuticas que puidesen evitar
ou diminuír o risco de complicacións propias da doenza sufrida polo paciente.
Atendendo á petición desde Consello en relación con estas cuestións, concretadas no acordo de devolución de 28.1.2021, foron incorporados dous informes, que, como proba cualificada de carácter
médico científico, procedemos a analizar.
O informe do Xefe de Servizo de Cardioloxía do CHOU de 15.2.2021, expón:
?? solo se considera, según las Guías Actuales de las Sociedades Europea y Americana de Cardiología, los antecedentes de muerte súbita en familiares de primer grado como relevantes en la actuación
terapéutica a seguir tal y como ya indicamos en el primer informe.
Dado que nos solicitan también un informe de la cardiólogo especialista que recomendó revisión a los tres meses fue la Dra. B. como así consta en su Historia Clínica y entonces ella era la Jefe de Servicio
de Cardiología, consideramos que también es la indicada para contestar por qué no se llevó a cabo tal revisión?.
De acordo con esta última indicación, o instrutor recadou tamén informe da facultativa responsable da revisión que non tivo lugar, emitido en 7.4.2021. E do mesmo resulta que, despois de describir
a medicación pautada:
??recomiendo control en consulta a los 3 meses para valoración de respuesta al tratamiento y ajuste de dosis si fuere preciso.
Desconozco el motivo por el que no se realizó la citación para la revisión a los 3 meses. Dicha citación depende del Servicio de Admisión.
Tampoco puedo responder a la cuestión de si la realización de dicha revisión hubiera cambiado la evolución y el fatal desenlace. (Desconozco el motivo del mismo) y aunque la causa del fatal desenlace
fuera cardiológica tampoco podría responder a la cuestión puesto que sería una suposición?.
Quinta.
Á vista da proba analizada, e en ausencia dun informe pericial de parte, podemos concluír que queda acreditado que o antecedente de morte súbita dunha curmá do doente carecía de relevancia para a
súa asistencia.
Non obstante, non podemos afirmar o mesmo respecto da cuestión relativa ao incumprimento por causa non imputable ao doente ?de feito, solicitou oportunamente a súa cita sen obter resposta nun en máis
de tres meses-, da citación para a revisión pautada.
A Administración escusa esta circunstancia nos protocolos de aplicación á doenza do falecido, citados nos informes técnicos e na propia proposta de resolución, e dos que resulta que a recomendación
de que as revisións para este tipo de doenzas teñan carácter anual. Non obstante, no caso específico do doente, foi indicada
aos tres meses, segundo explica a facultativo informante ?para valoración de respuesta al tratamiento y ajuste de dosis si fuese preciso? (sic).
En relación cos protocolos, este Consello ten manifestado que:
?constitúen un medio de plasmar as directrices ou recomendacións actualizadas que un grupo de expertos cualificados establecen
para orientar o labor diario dos profesionais. Se ben é certo que non existe unha definición legal destes, e que en consecuencia
carecen de obrigatoriedade xurídica, na práctica serven de guía a este órgano e tamén aos nosos tribunais para valorar a actuación
dos profesionais sanitarios. Desde esta perspectiva, convertéronse nunha ferramenta de gran utilidade para os profesionais
sanitarios, facilitándolles o diagnóstico e tratamento de enfermidades. E contribúen ao mantemento da calidade asistencial
mediante o uso adecuado dos recursos dispoñibles, evitándose decisións clínicas non fundamentadas cientificamente? (CCG 282/2020).
Así as cousas, é opinión deste Consello que os protocolos, como regras de carácter xeral, orientativas e sen vinculación xurídica, deben ceder perante un diagnóstico específico realizado con base na
inmediación asistencial da facultativo responsable da asistencia sanitaria. A atención médica personalizada non pode nin debe
ser substituída pola aplicación ?protocolaria? dun conxunto de regras, sen atender ás específicas circunstancias de cada doente.
No presente caso, consta na historia clínica o criterio da médico especialista, pautando unha revisión ?a los 3 meses?, e ratificado posteriormente mediante un informe elaborado ad hoc para analizar a presente reclamación, e no que explica as razóns médicas desta decisión ??valoración de respuesta al tratamiento y ajuste de dosis sin fuese preciso?-.
Polo exposto no presente caso este órgano consultivo considera que non tiveron posto a disposición do doente os medios adecuados ás súas necesidades o que permite deducir que non existiu plena adecuación
á lex artis ad hoc. O feito de que o erro non sexa médico senón administrativo ?o precitado informe apunta ao Servizo de Admisión- carece de relevancia,
por canto que o erro existe e produce unha creba asistencial e un dano potencial.
Agora ben debe terse en conta que non existen datos médicos que indiquen que unha detección máis temperá da doenza fose unha garantía de recuperación, ou de evitar o fatal desenlace producido, pero o
que resulta de todo punto razoable apreciar é que as omisións asistenciais detectadas, de non teren lugar, poderían conducir
a un desenlace distinto, máis favorables sen dúbida ás expectativas do paciente, sen que poida determinarse con exactitude
o seu alcance. Neste punto cómpre abordar a caracterización da doutrina da ?perda de oportunidade? que se concreta no grado de incerteza que rodea a unha determinada actuación médica para constatar en que medida se tivera
evitado un resultado lesivo, atendida a gravidade do dano, ou se tivera mellorado a situación do doente de haberse tomado
unha decisión concreta.
En efecto, como ten reiterado este Consello (entre outras moitas, CCG 257/2018; CCG 342/2019 e CCG 486/19):
?de realizarse un seguimento escrupuloso do procedemento ? certamente, non se pode garantir que non se acadase o mesmo resultado final, pero esta é precisamente a peculiaridade da
doutrina da perda de oportunidade. Con base nesta doutrina o dano indemnizable non é o material correspondente ao feito acontecido senón a incerteza en torno á secuencia que tomasen os feitos de seguirse no funcionamento do
servizo outros parámetros de actuación, é dicir, a posibilidade de que as circunstancias concorrentes sucedesen doutro xeito?.
Ao respecto tamén o Tribunal Supremo ten considerado, entre outras, en Sentenza do 25.5.2016, recurso 2396/2014, que ?en la pérdida de oportunidad no se indemniza la totalidad del perjuicio sufrido, sino que precisamente ha de valorarse la
incertidumbre acerca de que la actuación médica omitida pudiera haber evitado o minorado? o resultado acontecido. Igualmente, con inspiración no principio de efectividade do dano, o Tribunal Supremo esixe (entre
outras, na propia sentenza do 25.5.2016, recurso 2396/2014) ?que la posibilidad frustrada no sea simplemente una expectativa general, vaga, meramente especulativa o excepcional?.
Sexta.
Dito o que precede, á hora de fixar a contía da indemnización hai que ter en conta o criterio xurisprudencial (neste sentido, a Sentenza do Tribunal Supremo do 19.6.2012, recurso 579/2011) segundo o
cal:
?[?] la pérdida de oportunidad hace entrar en juego a la hora de valorar el daño causado, dos elementos de difícil concreción,
como son el grado de probabilidad de que dicha actuación hubiera producido ese efecto beneficioso, y el grado, entidad, o
alcance de éstemismo [?] la información acerca de las posibilidades reales de curación constituyen un elemento esencial en la doctrina denominada ?pérdida
de oportunidad?, por lo que la suma debe atemperarse a su existencia o no?.
Deste xeito, no caso que arestora nos ocupa, as distintas circunstancias que resultan do expediente -o mesmo feito da gravidade da doenza do paciente e a incerteza da súa evolución mesmo no caso
dun diagnóstico temperá, a idade do falecido (37 anos), a minoría de idade, convivencia e dependencia económica das fillas-
e os precedentes ditaminados por este Consello en supostos similares (entre outros, CCG 485/2019) conducen a recoñecer unha
indemnización de 20.000 ? á viúva e de 5.000 ? para cada un dos fillos do finado, cantidades que se entenden actualizadas
á emisión do presente ditame.
CONCLUSIÓN
Por todo o anteriormente exposto, a Sección de Ditames do Consello Consultivo de Galicia, por unanimidade dos seus membros, ditamina:
?Que informa desfavorablemente a proposta de resolución desestimatoria solicitada, procedendo a estimación da reclamación presentada nos termos sinalados na consideración sexta deste ditame?.
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6716.jpg)
La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral
V.V.A.A
25.50€
24.23€
+ Información
![Conflictos de competencia en torno al medicamento](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6774.jpg)
![Estatuto jurídico del testamento vital](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7365.jpg)
Estatuto jurídico del testamento vital
David Enrique Pérez González
12.75€
12.11€
+ Información
![Regímenes y sistemas especiales de la Seguridad Social. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5026.jpg)
Regímenes y sistemas especiales de la Seguridad Social. Paso a paso
Dpto. Documentación Iberley
14.50€
13.78€
+ Información
![Reclamaciones ante compañía de seguros. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6782.jpg)
Reclamaciones ante compañía de seguros. Paso a paso
Dpto. Documentación Iberley
14.50€
13.78€
+ Información