Última revisión
Dictamen de Consello Consultivo de Galicia 248 de 19 de julio de 2017
Relacionados:
Órgano: Consello Consultivo de Galicia
Fecha: 19/07/2017
Num. Resolución: 248
Cuestión
Reclamación de responsabilidade patrimonialResumen
Reclamación de responsabilidade patrimonial interposta por don G., en nome e representación de dona L., polos danos ocasionados por mor dunha caída na rúaOrganismo: Concello da Coruña
Letrado: Carballo Marcote
Propuesta: Desestimatoria
Conclusion: Favorable
Relator: Aranguren Pérez
Contestacion
ANTECEDENTES
1.- O 26.10.2016, dona L. presenta unha reclamación de responsabilidade patrimonial dirixida ao Concello da Coruña polos danos
padecidos ao caer cando camiñaba pola Praza Santa Catalina enfronte da sucursal da entidade do Banco Santander ao escorregar
nunha zona onde o chan é de táboas de madeira.
De acordo coa reclamación, a caída débese a que o Concello non cumpre coa normativa de seguridade no sollado de madeira.
Xunto co escrito de reclamación acompaña copia de varios informes médicos.
A contía fixada como indemnización reparatoria ascende a 22.186,78 euros.
2.- Instruído o procedemento constan incorporados a este:
- Informe da Policía Local.
- Informe do Xefe do Servizo de Infraestruturas.
- Informe do Xefe do Departamento de Rehabilitación.
3.- O 13 de xuño de 2017 formulouse proposta da resolución en sentido desestimatorio da reclamación presentada.
4.- O expediente de razón foi remitido, para preceptivo ditame deste Consello Consultivo, polo señor alcalde da Coruña, tendo
entrada neste organismo o día vinte e tres de xuño de dous mil dezasete.
5.- Os demais antecedentes dedúcense do contido do ditame.
CONSIDERACIÓNS
Primeira.-
O Consello Consultivo de Galicia é competente para coñecer do expediente de razón, con base no previsto no artigo 12. j) da Lei 3/2014, do 24 de abril, por
tratarse dunha reclamación de responsabilidade patrimonial interposta contra a administración local por contía superior a
15.000 ?.
Segunda.-
O expediente sobre o que se solicita a emisión de ditame suscita un caso de responsabilidade patrimonial das administracións públicas que, como tal suposto, ven regulado basicamente polo artigo 106.2
da Constitución española, pola Lei 39/2015, do 1 de outubro, do procedemento administrativo común das administracións públicas
(aspectos procedementais) e polos artigos 32 e seguintes da Lei 40/2015 de 1 de outubro, de réxime xurídico do sector público.
Ademais, tratándose neste caso da eventual responsabilidade patrimonial dunha entidade local, debe traerse a colación o artigo 54 da Lei 7/1985, do 2 de abril, reguladora das bases do réxime local, a
teor do cal: ?as entidades locais responderán directamente dos danos e prexuízos causados aos particulares nos seus bens e dereitos como
consecuencia do funcionamento dos servizos públicos ou da actuación das súas autoridades, funcionarios ou axentes, nos termos
establecidos na lexislación xeral sobre responsabilidade administrativa?. En sentido similar pronúnciase o artigo 223 do Real decreto 2568/1986, do 28 de novembro, polo que se aproba o Regulamento
de organización, funcionamento e réxime xurídico das entidades locais.
No presente caso, ha de sinalarse que o Concello da Coruña, en esencia, tramitou correctamente o procedemento, quedando constancia no expediente remitido da realización dos actos de instrución necesarios,
da concesión do trámite de audiencia ao reclamante, da práctica das probas que se consideraron pertinentes, e da formulación
da correspondente proposta de resolución.
Terceira.-
Os principios que rexen a responsabilidade patrimonial das administracións públicas son o resultado dunha elaboración da doutrina e da xurisprudencia, e teñen sido reiteradamente expostos polo Consello
Consultivo. Sinteticamente expostos, os presupostos mínimos para que xurda a responsabilidade patrimonial da Administración,
partindo do principio de responsabilidade obxectiva e directa, son:
a) O dano producido no patrimonio dos particulares ten que ser efectivo e individualizado nunha persoa ou nun grupo de persoas.
b) O dito dano ou lesión debe producir no patrimonio do particular lesionado un prexuízo antixurídico que este non teña o
deber de soportar.
c) O dano ou lesión patrimonial ten que gardar un nexo causal co funcionamento normal ou anormal dos servizos públicos, debendo
ter presente que a inxerencia dun terceiro ou o comportamento da propia vítima son posibles circunstancias produtoras da ruptura
do nexo causal, se foron determinantes do dano, ou susceptibles de modular o alcance da responsabilidade da Administración,
graduando o importe da indemnización se, en concorrencia co funcionamento do servizo, contribuíron tamén á súa produción.
d) O dano non debe ser produto dunha situación de forza maior.
e) A reclamación ten que ser presentada polo particular interesado dentro do prazo legalmente establecido.
Non obstante, a xurisprudencia ven modulando o carácter obxectivo da responsabilidade patrimonial, rexeitando que a mera titularidade
do servizo determine a responsabilidade da Administración respecto de calquera consecuencia lesiva relacionada co mesmo que
se poida producir, o que suporía converter á Administración en aseguradora universal de todos os riscos, co fin de previr
calquera eventualidade desfavorable ou danosa para os administrados que poida producirse con independencia do actuar administrativo,
sendo necesario, polo contrario, que eses danos sexan consecuencia do funcionamento normal ou anormal da Administración.
Pode así concluírse que para que o dano concreto producido polo funcionamento do servizo a un ou varios particulares sexa antixurídico
abonda con que o risco inherente a súa utilización pasase os límites impostos polos estándares de seguridade esixibles conforme
á conciencia social. Non existirá entón deber algún do prexudicado de soportar o menoscabo e, conseguintemente, a obriga de
resarcir o dano ou prexuízo causado pola actividade administrativa será a ela imputable.
Cuarta.-
Entrando no exame do fondo do asunto, cómpre, por mandato legal -artigo 32 da Lei 40/2015- e polo que o presente ditame se refire, a verificación da existencia, ou non, da relación de causalidade entre
o funcionamento do servizo e a lesión producida, para o que é preciso partir da previa constatación dun dano, como ocorre
no presente caso, no que se xuntan ao expediente informe da Policía Local do día dos feitos e os informes da asistencia sanitaria
prestada á interesada, nos que se recollen as lesións padecidas por esta tras sufrir unha caída casual.
Con todo, a constatación deste dato non é suficiente para apreciar a existencia de responsabilidade administrativa, sendo necesario xustificar a presenza dun vínculo causal que enlace o dano padecido co
funcionamento dun servizo público, o que se esixe, por principio, a demostración de que a caída se produciu, efectivamente,
nas circunstancias indicadas pola interesada, e que estas determinan a existencia dun vínculo causal entre o dano e o funcionamento
do servizo asumido pola Administración á aquel que se imputa.
Nesta tesitura, o exame do presuposto que se analiza radica nunha cuestión probatoria a dilucidar a partir daquela regra xeral, recollida en numerosos ditames deste Consello Consultivo, por todos eles
o CCG 697/04, segundo a que a carga da proba da existencia dun dano avaliable economicamente e singularizado e a súa conexión
causal co funcionamento dalgún servizo público corresponde certamente ao reclamante, e a dos feitos impeditivos da pretensión
(forza maior, culpa do prexudicado etc...) á Administración (artigo 1214 do Código civil e actual 217 LEC). No mesmo sentido
postúlase a xurisprudencia do Tribunal Supremo, que, con carácter xeral, acolle o principio de que a carga da proba da existencia
dos danos e da relación de causalidade co servizo público corresponde á parte actora (entre outras, sentenzas do 04.11.1997
e 30.10.1999)
Comezando, así, pola análise da relación de causalidade, da documentación que obra no expediente así como da proba practicada, cabe destacar o seguinte:
?Conclúe o arquitecto no informe de Rehabilitación que a madeira empregada para esa parte do chan da praza é apta para a súa utilización exterior xa que é un material que non require tratamento protector
e conta ademais cun sistema antiescorregadizo en todas e cada unha das táboas?.
Compre facer referencia ao informe da Policía Local que o único que ven a probar é que efectivamente a caída produciuse no lugar e data indicado pola reclamante e que a caída se produce porque dita
zona de táboas está mollada o que provoca que se poña moi esvaradía pero non que a caída sexa imputable á Administración local.
O feito de que a Policía Local no informe veña a dicir tamén que os comerciantes da zona din que é habitual que se produzan caídas nos días de choiva non proba nexo causal entre a caída e o
mal funcionamento da Administración xa que é evidente que os días de choiva pódense producir máis caídas pero non só na zona
do accidente referido senón en calquera tipo de pavimento. Distinto sería que a reclamante escorregase porque a zona de táboas
onde se produciu a caída non estivese acondicionada para os días de choiva, feito que tiña que probar a reclamante e non o
fixo. E en cambio si quedou probado que contaba cun sistema antiescorregadizo en todas e cada unha das táboas a través do
informe do Servizo de Rehabilitación e Vivenda.
É evidente que calquera superficie é máis esvaradía cando está mollada como sucede os días de choiva e que compre extremar á precaución.
Examinada a actividade probatoria conclúese coa proposta de resolución sometida a ditame que non están probados os feitos determinantes da existencia dun vínculo causal entre as lesións que padece a reclamante
e o funcionamento do servizo público municipal da Administración pois ningún dos elementos de proba xuntados ao expediente
xustifica que as lesións padecidas pola reclamante se produciron porque o Concello incumpriu coa normativa de seguridade ou
porque o Concello incumprira coa súa obrigación de mantemento das infraestruturas.
En cambio si quedou probado que a madeira empregada nesa parte do chan da praza era apta para a súa utilización exterior, material que non require ademais un tratamento protector e que contaba ademais cun
sistema antiescorregadizo en todas e cada unha das táboas.
Quinta.-
A maior abastanza debe tomarse en consideración a regra xeral, acollida xa por este Consello Consultivo noutros ditames (por todos o CCG 30/00), segundo a cal é esixible aos viandantes o autocontrol
da súa propia deambulación, obriga esta que exclúe toda responsabilidade da Administración cando é crebada, por introducirse,
neste caso, un elemento estraño na relación xurídica controvertida, cal é o da culpa da vítima, circunstancia que, cando reúne
o requisito da exclusividade na vinculación co dano padecido, enerva toda responsabilidade da Administración, tal e como estableceu
de xeito reiterado o Consejo de Estado (entre outros no ditame do 1 de xullo de 1971) e a propia xurisprudencia do Tribunal Supremo (sentenzas do 8 de marzo de
1967, 25 de xaneiro de 1974, ou 5 de novembro de 1974).
A apreciación da imputación da caída á esfera de responsabilidade da propia vítima é unha conclusión imposta polas propias circunstancias do caso pois, sendo apreciable que chovía e que a zona onde tivo
lugar a caída podía escorregar, a súa falta de apreciación tivo que obedecer necesariamente -ante a falta de constancia de
circunstancia impeditiva algunha- a unha omisión da atención debida por parte da accidentada.
Neste sentido, como o Tribunal Supremo ten sentado, entre outras, en sentenzas do 27 de outubro de 1998 e do 3 de maio de 2007 -en doutrina aplicada por este Consello Consultivo en numerosos ditames como
o CCG 824/07, ?Entre las diversas concepciones con arreglo a las cuales la causalidad puede concebirse, se imponen, en materia de responsabilidad
patrimonial de la Administración, aquellas que explican el daño por la concurrencia objetiva de factores cuya inexistencia,
en hipótesis, hubiera evitado aquel?. Engadidamente, hai que resaltar o reforzamento do rigor con que a esixencia de proba da vinculación causal referida é esixida
na xurisprudencia en relación con reclamacións próximas á que nos ocupa, que teñen o seu fundamento nunha omisión por parte
da Administración nas funcións de conservación das vías da súa titularidade.
A este respecto na sentenza do TS do 17.06.2014 se razoa como segue:
?A solidariedade nos riscos que fundamenta a institución da responsabilidade patrimonial como instrumento de resarcimento das
vítimas de danos producidos polo funcionamento dos servizos públicos de cara á xusta distribución das súas cargas e beneficios,
eís o seu carácter obxectivo, non pode confundirse cunha cobertura providencialista de todas as incidencias públicas que acontezan
en lugares de titularidade pública, sendo precisa a concorrencia dos presupostos legalmente esixidos?.
Como o Tribunal Supremo ten establecido en reiterados pronunciamentos dos que é mostra o realizado en sentenza de 30.09.2009 ?la prestación por la Administración de un determinado servicio público y la titularidad por parte de aquélla de la infraestructura
material para su prestación no implica que el vigente sistema de responsabilidad patrimonial objetiva de las Administraciones
Públicas convierta a éstas en aseguradoras universales de todos los riesgos con el fin de prevenir cualquier eventualidad
desfavorable o dañosa para los administrados que pueda producirse con independencia del actuar administrativo, porque de lo
contrario se transformarla aquél en un sistema providencialista no contemplado en nuestro Ordenamiento Jurídico (SSTS de 30.09.2003
y las que cita), sino que es necesario que el riesgo inherente a su utilización haya rebasado los límites impuestos por los
estándares de seguridad exigibles conforme a la conciencia social (SSTS de 15.12.1997), lo que se estima no consta en el presente
caso. Por ello el recurso tiene que ser desestimado?.
En consecuencia, tras a análise do conxunto do expediente cabe concluír que a hipótese máis plausible é a de que o factor determinante do accidente foi
a conduta da propia vítima, tanto pola súa distracción e descoido ante as circunstancias especiais da zona pola que deambulaba.
Enténdese así aplicable a doutrina deste Consello recollida en numerosos ditames (CCG 420/07, 177/12, 498/12, 431/13 ou 649/14,
entre outros) sobre a necesidade de autocontrol da propia deambulación que é esixible das persoas que utilizan as instalacións
públicas de xeito que corresponde a estas avaliar os riscos que pode ter un actuar pouco atento ás circunstancias.
Deste xeito, ao residenciarse a orixe do accidente na esfera de imputabilidade da vítima, nin o accidente nin as súas consecuencias lesivas, por lamentables que resulten, poden atribuírse ao concello que
determina a procedencia da desestimación da reclamación presentada.
CONCLUSIÓN
Por todo o anteriormente exposto, a Sección de Ditames do Consello Consultivo de Galicia, por unanimidade dos seus membros, ditamina:
?Que informa favorablemente a proposta de resolución á que o presente expediente se refire?.