Última revisión
26/11/2008
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 207/2008 del 26 de noviembre del 2008
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 26/11/2008
Num. Resolución: 207/2008
Resumen
DICTAMEN núm. 207/2008, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula l?ús de desfibril·ladors externs semiautomàtics en centres no sanitaris de les Illes Balears*Ponente/s:
Joan Oliver Araujo
Contestacion
1
DICTAMEN núm. 207/2008, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula l?ús de
desfibril·ladors externs semiautomàtics en centres no sanitaris de les Illes Balears*
I. ANTECEDENTS
1. El conseller de Salut i Consum i la consellera d?Interior, el 24 de juliol de 2008,
signaren un acord pel qual resolgueren: primer, ordenar l?inici del procediment
d?elaboració d?un decret per regular l?ús de desfibril·ladors semiautomàtics externs
(DESA) en centres no sanitaris de les Illes Balears; segon, designar la Direcció General
d?Avaluació i Acreditació ?de la Conselleria de Salut i Consum? com a òrgan
responsable del procediment (sens perjudici de la intervenció de la Secretaria General
de la Conselleria en els supòsits legalment adients); i, tercer, ordenar que el Projecte de
decret fos sotmès a informació pública. El motiu d?aquesta actuació inicial conjunta
d?ambdós consellers es troba, segons s?indica expressament en l?acord esmentat, en el
fet que la competència per iniciar el procediment d?elaboració de disposicions
reglamentàries en matèries pròpies del seu departament correspon en aquest cas, per
l?especialitat de la matèria, conjuntament al conseller de Salut i Consum i a la consellera
d?Interior del Govern de les Illes Balears.
2. L?òrgan instructor elaborà, el 6 d?agost de 2008, una memòria justificativa de la
conveniència de dur a terme aquest Decret. En concret, després de recordar la
recomanació de les societats científiques d?introduir els DESA als llocs públics o
privats on és més probable que es concentri un gran nombre de persones, subratllava
que són utilitzats en moltes ocasions per personal no sanitari, motiu pel qual és
necessari oferir formació a aquest efecte a aquelles persones que hi tinguin interès.
Finalment, feia una síntesi dels aspectes més rellevants de «l?Avantprojecte que ara
s?eleva al conseller de Salut i Consum».
3. També en la mateixa data, el director general d?Avaluació i Acreditació elaborà una
memòria econòmica en relació amb les despeses que pot generar l?aprovació de la
norma en projecte. En concret, s?expressava en els termes següents:
En relació amb les despeses que es poden generar [?] tan sols podem fer una
aproximació al cost total, atès que s?hauran d?adquirir programes informàtics a mida
per tal d?implantar dos registres:
1. El Registre de desfibril·ladors externs semiautomàtics i d?establiments i
instal·lacions que disposin d?aquests.
2. El Registre d?entitats formadores en l?ús de desfibril·ladors externs
semiautomàtics.
[?]
Ara bé, ens han informat que el cost aproximat, una vegada analitzats altres
programes informàtics similars que s?han implantat a la Conselleria de Salut i
* Ponència de l?Hble. Sr. Joan Oliver Araujo, conseller.
2
Consum, serà de vint mil euros (20.000,00 ?), els quals està previst que s?imputin al
centre de cost de la Direcció General d?Avaluació i Acreditació.
Pel que fa al capítol I, es preveu que la introducció de dades en els esmentats
registres es dugui a terme amb els mitjans personals dels quals ja disposa la Direcció
General d?Avaluació i Acreditació, per la qual cosa no es preveu augment amb
càrrec a aquest capítol.
4. El Servei Jurídic de la Conselleria de Salut i Consum emeté un informe, l?11 d?agost,
en el qual indicava el marc normatiu en què s?ha d?inserir la norma projectada, tant en
l?àmbit estatal com en l?autonòmic. A més, assenyalava que, atès que l?objecte del
Projecte de decret no ha estat regulat prèviament a la nostra comunitat autònoma, no hi
ha cap disposició afectada ni cap taula de vigències de disposicions anteriors sobre la
mateixa matèria.
5. A continuació, s?incorporà a l?expedient un esborrany inicial del Projecte de decret
pel qual es regula l?ús de desfibril·ladors externs semiautomàtics en centres no sanitaris
de les Illes Balears.
6. Amb la finalitat de complir el tràmit d?audiència dels sectors interessats previst en
l?article 43 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern, el Projecte es va trametre al
Col·legi Oficial de Metges de les Illes Balears, el Col·legi Oficial d?Infermeria de les
Illes Balears, l?Associació Sanitària de les Illes Balears (ASIB), la Petita i Mitjana
Empresa de Balears (PIME), la Confederació d?Associacions Empresarials de Balears
(CAEB), l?Associació de Municipis de les Illes Balears (AMIB) i la Federació
d?Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB). D?altra banda, a fi que també hi
poguessin fer observacions i suggeriments, l?esborrany fou tramès a les secretaries
generals de totes les conselleries que integren l?Administració autonòmica, a la Direcció
de l?Advocacia de la Comunitat Autònoma i als quatre consells insulars. També,
d?acord amb el que disposa l?article 7.g de la Llei 12/1986, fou tramès a l?Institut Balear
de la Dona, per sol·licitar l?informe preceptiu sobre l?impacte de gènere. Finalment, el
Projecte se sotmeté a informació pública mitjançant la publicació de l?anunci pertinent
en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (núm. 115, de 19 d?agost de 2008), perquè es
tracta d?una disposició que pot afectar la generalitat de ciutadans d?aquestes illes (article
44 de la Llei 4/2001)
7. Les conselleries d?Afers Socials, Promoció i Immigració, de Comerç, Indústria i
Energia, i de Presidència manifestaren que no tenien cap observació per formular al
Projecte. Per contra, la Conselleria de Medi Ambient, la Conselleria d?Economia,
Hisenda i Innovació, el Col·legi Oficial d?Infermeria i el Consell Insular de Menorca sí
que hi van fer al·legacions.
8. Durant el termini concedit per a informació pública, sol·licitaren i obtingueren còpia
del Projecte de decret el senyor J. S. M., en representació de Creu Roja Illes Balears, el
senyor J. O. T., en representació pròpia, el senyor C. R. E., en representació de la
Federació de Salvament i Socorrisme de Balears, i el senyor N. F., en representació de
3
Formación 112-SL. Tanmateix, no consta que hi formulassin cap al·legació ni
suggeriment.
9. El 8 de setembre de 2008, la directora de l?Institut Balear de la Dona va emetre
l?informe d?impacte de gènere, favorable al Projecte de decret, perquè el text «no afecta
la igualtat entre homes i dones». A més, s?hi afegeix: «no hem detectat l?existència de
cap situació de desigualtat per qüestió de gènere, i estimam que la seva aplicació no
produirà efectes diferenciadors sobre les dones i els homes de la comunitat autònoma de
les Illes Balears, tampoc incidirà en la possible situació de desigualtat en què ens
trobem».
10. El director general d?Avaluació i Acreditació va contestar a les al·legacions
formulades mitjançant quatre informes, tots de 22 de setembre. En aquests informes
manifestava quins suggeriments havien estat admesos i quins s?havien rebutjat, i se
n?explicava de forma individualitzada els motius. Les propostes admeses es van
incloure en el Projecte de decret, cosa que donà lloc a la versió segona i definitiva.
11. El 15 d?octubre de 2008, el Servei Jurídic de la Conselleria de Salut i Consum va
emetre un informe favorable sobre el Projecte de decret analitzat. Per la seva banda,
l?endemà, la secretària general de la Conselleria manifestà que l?elaboració del Projecte
normatiu havia respectat el procediment establert en la Llei del Govern de les Illes
Balears, per això n?emetia l?informe favorable.
12. El president de les Illes Balears, a proposta del conseller de Salut i Consum, va
demanar al Consell Consultiu que emetés el dictamen corresponent sobre el Projecte.
Aquesta sol·licitud es registrà d?entrada a la nostra seu el 28 d?octubre de 2008.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
Aquest dictamen té caràcter preceptiu, d?acord amb el que s?estableix en l?apartat 6 de
l?article 10 de la Llei 5/1993, de 15 de juny, que regula el Consell Consultiu de les Illes
Balears, en la redacció que li donà la Llei 6/2000, de 31 de maig. En efecte, el precepte
esmentat disposa que el Consell Consultiu ha de ser consultat preceptivament en els
casos de projectes de disposicions reglamentàries, excepte les de caràcter organitzatiu i
les seves modificacions. Pel contingut del Projecte de decret sobre el qual dictaminam,
és evident que no estam davant una norma merament organitzativa sense efectes ad
extra, atès que hi ha conseqüències per a les persones que entren dins l?àmbit
d?aplicació del Decret projectat. És obvi, doncs, que l'emissió d?aquest dictamen té
caràcter preceptiu.
El president de les Illes Balears està legitimat per demanar el dictamen i el Consell
Consultiu és competent per emetre?l.
4
Segona
En la tramitació del procediment s?han observat les exigències derivades dels articles 42
i següents de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears. Es va iniciar
mitjançant un acord dels òrgans competents, és a dir, el conseller de Salut i Consum i la
consellera d?Interior, els quals designaren l'òrgan encarregat de tramitar-lo (la Direcció
General de Planificació i Acreditació de la Conselleria de Salut i Consum). Una vegada
iniciada la tramitació, s?incorporà al procediment la memòria justificativa pel que fa a la
necessitat i l?oportunitat de la norma en projecte, la memòria econòmica, el marc
normatiu en què s?insereix la proposta i la taula de vigències. També hi ha constància
del compliment del tràmit d?audiència, que s?ha dut a terme a través d?entitats
representatives afectades, i del tràmit de participació ciutadana, mitjançant la publicació
de l?anunci pertinent en el BOIB. Així mateix, s?hi han incorporat els informes
favorables del Servei Jurídic i de la secretària general de la Conselleria de Salut i
Consum, perquè, conforme a l?acord que signaren les dues conselleries, li correspon la
intervenció en el procediment en els casos legalment exigits.
Tercera
L?article 43 de la Constitució espanyola reconeix el dret a la protecció de la salut i
encomana als poders públics l?organització i la tutela de la salut pública, a través de
mesures preventives i a través de les prestacions i dels serveis necessaris. En
desenvolupament d?aquest precepte constitucional es va aprovar la Llei 14/1986, de 25
d?abril, general de sanitat, com a instrument de regulació de totes les accions que
permetin fer efectiu el dret de protecció de la salut.
La competència de la Comunitat Autònoma per regular la matèria que és objecte
d?aquest Decret resulta patent, d'acord amb el que estableix l?Estatut d?autonomia,
aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 febrer. Concretament, en l?article 30.48
atribueix a la Comunitat Autònoma (sens perjudici del que disposa l?article 149.1 de la
Constitució espanyola) la competència exclusiva en matèria d'organització,
funcionament i control dels centres sanitaris públics i dels serveis de salut, planificació
dels recursos sanitaris, coordinació de la sanitat privada amb el sistema sanitari públic, i
promoció de la salut en tots els àmbits. En l'apartat 4 de l?article 31 de l?Estatut
s?estableix que, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, correspon a la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears el desenvolupament legislatiu i l'execució en matèria de
salut, sanitat i formació sanitària especialitzada, i en l?apartat 11 s?indica el mateix en
matèria de protecció civil i emergències. Tanmateix, el Consell Consultiu considera que
la competència que hi preval és la sanitària, com ho prova el fet que, en el procés
d?elaboració de la norma, la Conselleria d?Interior no hi ha tingut altra participació que
l?acord d?inici (conjuntament amb la Conselleria de Salut i Consum). Fins i tot es podria
posar en dubte si realment era necessari aquest inici conjunt d?ambdues conselleries. En
tot cas, el que sí que és evident, a parer d?aquest òrgan de consulta, és que la breu
justificació que es dóna per a aquest acord conjunt ?per l?especialitat d?aquesta
5
matèria? és insuficient per estimar que estam davant un supòsit de competència
concurrent per a la tramitació.
També s?ha de recordar que, encara que l?elaboració de les disposicions administratives
és iniciada pel conseller o els consellers competents, la potestat reglamentària de
l?Administració de la Comunitat Autònoma correspon al Govern de les Illes Balears,
com a òrgan col·legiat i amb responsabilitat solidària (articles 38.1 i 42.1 de la Llei del
Govern de les Illes Balears).
Quarta
L?article 2 de la Llei estatal 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema
Nacional de Salut, estableix com a principi general la protecció integral de la salut, el
qual comprèn la prevenció de malalties, l?assistència i la rehabilitació, «procurant un
nivell de qualitat alt». La nostra Llei autonòmica de salut ?la Llei 5/2003, de 4
d?abril? en certa manera exigeix actuacions d?intervenció encaminades a la prevenció
davant situacions de risc, quan disposa que l?assistència sanitària es duu a terme
mitjançant l?atenció integral de la salut de la població, a través dels dispositius d?atenció
d?urgències i emergències sanitàries. A més a més, la Llei autonòmica 2/1998, de 13 de
març, d?ordenació d?emergències de les Illes Balears, va establir un sistema públic de
gestió d?emergències inspirat en els principis de celeritat, proporcionalitat i eficàcia. La
Llei autonòmica 3/2006, de 30 de març, completa aquesta regulació quan ratifica la
política de prevenció i de gestió integral de les emergències com una prioritat de primer
nivell.
Entre les situacions imprevistes que comporten riscs vitals i que requereixen, per tant,
una resposta d?emergència destaquen, per la seva incidència, les associades a les
cardiopaties coronàries. En efecte, en els països econòmicament desenvolupats, les
malalties cardiovasculars constitueixen un dels problemes de salut més importants per a
la població. De fet, la majoria de les morts evitables són degudes a malalties coronàries
i es produeixen en el medi extrahospitalari. El tractament més adequat per a les persones
que pateixen una parada cardíaca és l?aplicació d?una sèrie d?accions que les societats
científiques mèdiques han denominat «cadena de supervivència», que inclou l?activació
del sistema d?emergències, la realització de maniobres de reanimació cardiopulmonar
bàsica i la desfibril·lació precoç (que consisteix en l?aplicació d?una descàrrega elèctrica
al pit del pacient). En aquest sentit, nombrosos estudis científics han demostrat
l?efectivitat i la utilitat dels desfibril·ladors semiautomàtics en els programes d?atenció
immediata efectuats per personal no sanitari en espais públics; d?aquesta manera s?evita
la ruptura de la cadena de supervivència fins que arribin els equips d?emergència
sanitària.
En aquesta línia, dins el Pla de Qualitat per al Sistema Nacional de Salut, L?estratègia
de cardiopatia isquèmica, aprovada pel Consell Interterritorial del Sistema Nacional de
Salut el 28 de juny de 2006, estableix la desfibril·lació precoç com un element
fonamental en l?aspecte assistencial. Amb aquesta finalitat, l?objectiu 6 d?aquesta
6
estratègia inclou una recomanació en relació amb la necessitat d?establir un marc legal
per a la implantació i el desenvolupament d?un programa de desfibril·ladors
semiautomàtics externs en llocs públics en condicions d?igualtat en tot el territori
nacional.
Segons s?explica al llarg de l?expedient, els desfibril·ladors solen ser emprats per
personal no sanitari, precisament a causa de la situació d?emergència en què es produeix
la urgència vital. Doncs bé, per tot això, el Decret projectat té com a finalitats bàsiques
regular de manera uniforme els requisits i les obligacions per a l?ús, la instal·lació i el
manteniment dels desfibril·ladors semiautomàtics externs per personal no sanitari;
determinar els requisits de formació inicial i continuada; regular el procediment
d?acreditació de persones i entitats formadores; i crear dos registres en consideració a la
nova realitat sanitària.
Cinquena
El Projecte sotmès a consulta consta de quinze articles, dues disposicions addicionals,
una de transitòria i dues de finals. Així mateix, consta de cinc annexos referits al
programa formatiu per a l?ús de desfibril·ladors externs semiautomàtics en centres no
sanitaris a les Illes Balears (annex I), el material pedagògic per a cada grup de formació
(annex II), el contingut, la duració mínima i l?avaluació del curs de reciclatge (annex
III), els impresos de comunicació d?incidències (annex IV), i el model de certificat
d?acreditació de formació (annex V). Analitzat el contingut del Projecte, cal fer les
observacions següents de caràcter essencial:
1. S?ha de fixar de forma clara l?àmbit d?aquest Decret. És a dir, cal indicar que aquesta
norma només és d?aplicació als desfibril·ladors que es col·loquin a llocs on hi ha
presència (fixa o transitòria) de «públic»; en conseqüència, en queden exclosos els
destinats a l?ús únicament privat.
2. L?article 4.1 permet instal·lar un desfibril·lador semiautomàtic extern a «les persones
físiques o jurídiques, públiques o privades». Tanmateix, els punts quart i sisè d?aquest
mateix article s?obliden de les persones físiques, atès que només es refereixen (en
al·ludir als requisits externs i la responsabilitat del manteniment dels equips) a les
persones jurídiques, els organismes, les institucions i les empreses, públiques i privades.
Cal, doncs, corregir aquesta omissió injustificada.
3. L?article 4.4 obliga a tenir col·locat, en un lloc visible i per al públic, un cartell que
indiqui l?existència i la ubicació d?un o diversos desfibril·ladors, en què han de constar
les normes d?utilització, a més del missatge següent: «Atenció. Establiment dotat amb
un desfibril·lador semiautomàtic extern». També obliga a afegir-hi un dibuix d?un cor
en vermell, travessat per una imatge d?un llamp sobre una estrella de sis puntes,
indicatiu dels serveis d?emergència. El Consell Consultiu considera que aquest dibuix
s?hauria d?haver inclòs en un dels annexos del Projecte (com es fa en moltes altres
normes en relació amb logotips i escuts). De la mateixa manera que en la norma en
7
projecte s?indica literalment el missatge pel qual s?avisa que el lloc està dotat d?un
desfibril·lador, s?hi hauria d?incloure el dibuix de la figura descrita, perquè quedi
perfectament perfilada i no hi hagi lloc a equívocs.
4. L?article 6.2 regula el «programa de formació mínim per a la utilització [?]» del
desfibril·lador extern semiautomàtic, i indica que s?ha d?ajustar al programa establert en
l?annex 1 (hi hauria de dir «I») del Decret. Aquest programa es defineix com a mínim,
és a dir, se suposa que el contingut que presenta ha de ser el bàsic per a qualsevol
programa formatiu d?aquestes característiques, sens perjudici que les entitats formatives
en concretin un altre de més ampli. Aquesta és la conclusió a què s?arriba quan es
llegeix l?article 7.2.b, que permet a les entitats formatives la concreció d?un programa
de curs amb l?única limitació que es respecti el contingut mínim que ha fixat el Decret.
Això obliga a revisar el títol de l?annex I («programa formatiu per a l?ús de
desfibril·ladors [?]»), amb l?objecte d?afegir-hi el qualificatiu de «mínim» o «bàsic»,
perquè quedi clar que es tracta d?un contingut que no es pot rebaixar però sí que es pot
ampliar.
Sisena
No tenen caràcter essencial les observacions i els suggeriments que es faran a
continuació; per tant, no cal assumir-los per poder emprar la fórmula solemne «d?acord
amb el Consell Consultiu». Tanmateix, tenir-los en compte podria millorar el text
definitiu. Amb aquest caràcter feim les observacions següents:
1. L?acrònim DUE s?empra per abreujar l?expressió «diplomat universitari en
infermeria»; és evident que si s?empra l?acrònim no s?ha d?emprar simultàniament el
nom complet, com es fa en els articles 1.1, 3, 7.2.c, 7.2.f, etc.
2. En l?article 4.6, l?expressió «empreses, públics o privats» s?ha de substituir per
«empreses, públiques o privades», a causa de la concordança de gènere.
3. L?article 7.1 estableix que les entitats públiques o privades i les persones físiques
interessades a impartir les activitats formatives regulades en el Decret han de sol·licitar
l?acreditació corresponent davant la Direcció General d?Avaluació i Acreditació, i el
punt tercer del mateix article atorga a «la persona titular» d?aquesta Direcció General la
facultat per dictar la resolució que concedeix o denega l?acreditació esmentada. A parer
del Consell Consultiu, no seria sobrer recordar que la denegació ha de ser motivada i
que, com que no exhaureix la via administrativa, contra aquesta denegació es pot
interposar recurs d?alçada.
4. Altrament, cal assenyalar que no es diu res en el Projecte de decret sobre la
rectificació o la cancel·lació de dades en els registres esmentats. El Consell Consultiu
considera que el text es podria millorar amb la inclusió d?aquests aspectes.
III. CONCLUSIONS
8
1a. El dictamen té caràcter preceptiu, d?acord amb l?article 10.6 de la Llei 5/1993, de 15
de juny, en la redacció de la Llei 6/2000, de 31 de maig. El president de les Illes Balears
està legitimat per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre?l.
2a. El procediment d?elaboració del Projecte de decret s?ha ajustat a les determinacions
de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
3a. Les observacions incloses en la consideració jurídica penúltima d?aquest dictamen
tenen el caràcter d?essencials per a l?ús de la fórmula ritual solemne fixada en l?article
3.3 de la Llei 5/1993, de 15 de juny («d?acord amb el Consell Consultiu»).
4a. Per contra, no tenen aquest caràcter essencial les observacions incloses en la darrera
consideració jurídica; tanmateix, tenir-les en compte podria millorar el Decret que es
vol aprovar.
Palma, 26 de novembre de 2008
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![El Derecho de la Unión Europea](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3179.png)
![Prevención de Riesgos Laborales en Actividades mineras y de exposición al amianto](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_62bd1208579c0.png.jpg)
Prevención de Riesgos Laborales en Actividades mineras y de exposición al amianto
6.83€
6.49€
+ Información
![Visión sociojurídica de la energía eólica: una nueva realidad transformadora](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3413.jpg)
Visión sociojurídica de la energía eólica: una nueva realidad transformadora
V.V.A.A
17.00€
16.15€
+ Información
![Derecho medioambiental. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1605.png)
![Sobre políticas públicas para la implementación de las energías renovables](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6704.jpg)
Sobre políticas públicas para la implementación de las energías renovables
V.V.A.A
17.00€
16.15€
+ Información