Última revisión
04/10/2023
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 203/2008 del 17 de noviembre del 2008
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 17/11/2008
Num. Resolución: 203/2008
Resumen
DICTAMEN núm. 203/2008, relatiu a la revisió d?ofici de la resolució del director *general d?Interior, de 5 d?agost de 2005, d?autorització del Correbou d?Alaró I. ANTECEDENTS 1. El 29 de juliol de 2005, el senyor G. R. C., en representació dels Amics del Correbou d?Alaró, presenta un escrit pel qual sol·licita l?autorització per a la festa denominada Correbou Popular Alaró 2005, que es vol celebrar el 6 d?agost de 2005.Contestacion
1
DICTAMEN núm. 203/2008, relatiu a la revisió d?ofici de la resolució del director
general d?Interior, de 5 d?agost de 2005, d?autorització del Correbou d?Alaró*
I. ANTECEDENTS
1. El 29 de juliol de 2005, el senyor G. R. C., en representació dels Amics del Correbou
d?Alaró, presenta un escrit pel qual sol·licita l?autorització per a la festa denominada
Correbou Popular Alaró 2005, que es vol celebrar el 6 d?agost de 2005.
2. El 4 d?agost de 2005, el director general d?Interior informa de les deficiències al
sol·licitant. Aquesta comunicació es tramet per fax al batle d?Alaró.
3. Tot seguit, s?incorporen a l?expedient els següents documents referits a la sol·licitud:
a) El document imprès d?ingrés d?una taxa de 13,73 euros.
b) La memòria explicativa de la festa, subscrita pel senyor senyor G. R. C. i pel director
de lídia.
c) Les declaracions d?onze membres de la comissió organitzadora, els quals es
responsabilitzen de la seguretat de la festa.
d) Una còpia de la sol·licitud registrada davant l?Ajuntament d?Alaró en què demanen
l?autorització municipal.
e) Un informe subscrit pel batle i adreçat al senyor G. R. C. sobre l?antiguitat de la festa
del Correbou.
f) Un altre informe del batle, en el mateix sentit de l?anterior, adreçat al conseller
d?Interior, en què es llegeix: «Informo favorablement la festa ?bou 2005? perquè és
tradició popular el començament de les festes patronals amb una festa taurina».
g) Sense data ni signatura, consta un document intitulat: «Informació que s?ha trobat a
l?arxiu municipal en relació a bous». Consta, segons aquest document, que a Alaró es
feien festes taurines des de 1905, amb interrupcions.
h) S?incorporen còpies de notícies de premsa, publicades a La Almudaina de 18 d?agost
de 1901, en les quals es llegeix: «Notas de color de antaño. Los ?cossiers? de Alaró. La
antigua y popular fiesta de San Roque, en otro tiempo tan típica, concurrida y simpática,
ha perdido de año en año diafanidad y pureza, apareciendo al fin suciamente esfumada
entre el polvo de las exóticas novilladas y los burdos bailes de salón, improvisados en
medio de las irregulares y feas plazas y calles de la villa. Al celebrarla hogaño con
* Ponència del Hble. Sr. Joan Oliver Araujo, conseller.
2
inusitado esplendor a la luz de la electricidad, se ha intentado, con buen acuerdo a mi
ver, resucitar y exhibir a la vista del curioso forastero las viejas y poéticas usanzas».
i) Un certificat de l?arquitecte tècnic senyor P. C., de 5 d?agost de 2005, que acredita
que la plaça de toros portàtil compleix les condicions de seguretat d?acord amb el Reial
decret 145/1996.
j) Un comunicat de l?empresa C, que acredita que l?empresa cobrirà l?espectacle del
Correbou amb tres ambulàncies, una amb metge.
k) Una còpia del contracte de compra dels animals que han de córrer, subscrit el 29 de
juliol de 2005 entre el senyor G. R. C. i el senyor J. P. R.
l) Una còpia de l?autorització de trasllat dels animals a l?escorxador per sacrificar-los,
emesa pel batle d?Alaró dia 5 d?agost de 2005.
m) Un document en què el senyor G. R. C. es compromet a dur el bou a l?escorxador de
Palma dia 7 d?agost de 2005.
n) La documentació de les assegurances subscrites amb l´entitat G, amb primes per un
valor de 209,5 euros i 616,54 euros, amb els rebuts i ingressos corresponents per
transferència bancària.
o) Una còpia de la documentació personal i professional del senyor G. N. C., que actua
com a director de lídia.
p) Una còpia del contracte del senyor G. N. C.
q) Còpies dels documents de compromís de col·laboració de nou persones amb
l?aprovació del director de lídia senyor. G. N. C. S?inclouen també còpies dels DNI
corresponents.
r) Una còpia de la instrucció de feina a la Policia Local d?Alaró relativa al Correbou de
2005, emesa pel batle dia 5 d?agost. De la mateixa data, l?informe i l?acceptació de
l?Ajuntament del Pla d?Emergència «Bou 2005», presentat pel senyor G. R. C i subscrit
per una tècnica superior en prevenció de riscs laborals (senyora C. T.) i per un enginyer
de camins (senyor B. H.).
s) Una còpia del contracte d?arrendament de serveis de seguretat del senyor G. R. C
amb l?empresa de Seguretat.
t) Un ofici, d?1 d?agost de 2005, del director general d?Interior a la Delegació del
Govern, mitjançant el qual es comunica la celebració del correbou a Alaró.
4. El 5 d?agost de 2005, el director general d?Interior autoritza la celebració del
3
correbou «sense perjudici de les competències que puguin correspondre a altres
organismes o entitats» i amb un seguit de condicions. Aquesta resolució incorpora dos
annexs, el primer amb la identificació del professional i dels voluntaris i el segon amb la
identificació dels animals. Seguidament, es tramet la resolució al batle d?Alaró, a la
Conselleria de Salut i Consum, a la Delegació del Govern i a l?organitzador.
5. El 10 d?agost de 2005, el tinent en cap de la Guàrdia Civil d?Inca tramet a la
Conselleria d?Interior la documentació de l?autoritat governativa del Correbou d?Alaró
2005. En efecte, hi figuren una acta de reconeixement dels animals, subscrita pel senyor
G. R. C., el representant de la ramaderia i el veterinari; una declaració del director de
lídia que «los becerros que se han de lidiar en el día de la fecha no ofrecen
peligrosidad»; una acta d?haver-se traslladat un dels animals a l?escorxador de Palma, i
una acta subscrita per l?autoritat governativa esmentada sobre el desenvolupament del
Correbou, en la qual s?afirma:
El festejo se realiza en una plaza portátil instalada para dicho evento, siendo la
capacidad de la misma de unas mil personas. [?] el festejo dio inicio a las 19,00
horas con un encierro de unos 150 mts., en el cual los participantes corrieron delante
de las reses, hasta una plaza de toros portátil. Durante el mismo se soltaron 5 reses
[?] solamente la res que tenía el nº 11 se sacrificará. [?] no se producen percances
de gravedad durante el festejo y las asistencias sanitarias solamente atienden a una
persona por magulladuras leves. El festejo taurino finalizó a las 20,30 h sin ninguna
novedad importante que reseñar.
6. L?11 d?agost de 2005, la Plataforma Balear per a la Defensa dels Animals
(BALDEA) presenta un escrit adreçat a la Conselleria d?Interior, mitjançant el qual
demana «se?ns doni trasllat d?una còpia de la resolució que va autoritzar el Correbou a
la major brevetat de temps». El 5 de setembre següent, el director general d?Interior
notifica l?autorització del Correbou al president de BALDEA.
7. El 6 de setembre de 2005, el president de BALDEA presenta un escrit titulat «recurs
de reposició», mitjançant el qual argumenta la nul·litat de la resolució de 5 d?agost de
2005, basant-se en la infracció de l?article 4.1.a i 2.c de la Llei balear 1/1992, de 8
d?abril. Així mateix, cal destacar que l?escrit informa que «BALDEA ja va sol·licitar en
un escrit amb data d?entrada de 28 de juliol, presentat davant aquesta Conselleria, que es
denegàs l?autorització per fer el correbou i la capea».
8. El 10 d?octubre de 2005, el secretari de l?Ajuntament d?Alaró tramet a la Conselleria
d?Interior una citació a termini per comparèixer en el recurs contenciós administratiu
(X/2005) interposat contra la resolució de la Batlia, d?11 de juliol de 2005, sobre
l?antiguitat de la festa del Correbou. El recurrent és l?Asociación Nacional para la
Protección y el Bienestar de los Animales (ANPBA). El 27 d?octubre següent, el
director general d?Interior tramet la citació i la còpia de l?autorització de la festa del
Correbou de 5 d?agost de 2005 (amb la documentació que la va fonamentar) a la
directora de l?Advocacia de la Comunitat Autònoma.
9. El 3 de novembre de 2005, la Direcció General d?Interior tramet la documentació
4
relativa al Correbou d?Alaró a l?Oficina Central del Libro Genealógico de la
Agrupación Española de Ganaderos de Reses Bravas i, així mateix, a la Comissió
Consultiva Nacional d?Assumptes Taurins del Ministeri de l?Interior «a efectos de poder
realizar las estadísticas nacionales sobre festejos taurinos celebrados».
10. El 14 de novembre de 2005, a través del Servei de Correus, el senyor A. C. H., en
representació de l?ANPBA, presenta un escrit al director general d?Interior perquè la
dita associació sigui informada sobre l?autorització del Correbou d?Alaró. Mitjançant un
ofici de 12 de gener de 2006, el director general d?Interior contesta a l?ANPBA i
l?assabenta de la resolució de 5 d?agost de 2005, d?autorització del Correbou.
11. El 25 de gener de 2006, l?ANPBA presenta un denominat «recurso de alzada»
contra «el oficio del Ilmo. Sr. Director General de Interior de fecha 12 de enero de
2006», que comunicava haver autoritzat el Correbou. El recurs es fonamenta també en
la infracció de la Llei 1/1992, de 8 d?abril, de protecció dels animals que viuen en
l?entorn humà, pel que fa a l?admissió de la celebració de la festa taurina. El conseller
d?Interior inadmet aquest recurs el 28 d?abril de 2006 perquè, d?acord amb un informe
jurídic de la mateixa data que es basa en el caràcter informatiu de l?ofici del director
general, el considera irrecurrible.
12. El 4 de juliol de 2006, l?ANPBA torna a presentar, a través del Servei de Correus,
un escrit davant el director general d?Interior, en el qual demana «declare expresamente
la nulidad de pleno derecho de la resolución de 05-08-2005, del director general de
Interior» i, així mateix, demana «que se declare expresamente la ilegalidad del
espectáculo ?Correbou d?Alaró? por no ajustarse a derecho de modo que, en lo
sucesivo, la Dirección General de Interior no vuelva a autorizar el espectáculo en caso
de serle solicitado».
13. S?incorporen, després, diversos oficis de l?Oficina del Defensor del Poble (de 16 de
novembre de 2006, 8 de febrer, 25 de maig, 27 d?agost i 30 d?octubre de 2007) en
relació amb la petició de revisió d?ofici efectuada per l?ANPBA. El director general
d?Interior únicament va trametre una contestació, el 2 d?abril de 2007, del tenor següent:
«Me place comunicarle que dicha solicitud de revisión puede entenderse desestimada
por silencio administrativo». Resposta que no va satisfer l?Oficina del Defensor del
Poble.
14. Posteriorment, el 18 de desembre de 2007, la cap del Departament d?Interior emet
un informe favorable sobre la possibilitat d?admetre a tràmit la sol·licitud de revisió
d?ofici presentada per l?ANPBA el 4 de juliol de 2006.
15. En coherència amb l?anterior, el 14 de gener de 2008, la consellera d?Interior resol,
a proposta del director general d?Interior, iniciar el procediment de revisió i en nomena
l?instructor. Aquesta resolució es comunica al Defensor del Poble.
16. El 5 de març de 2008, l?instructor notifica l?inici del procediment i obre el tràmit
5
d?audiència als representants de l?ANPBA, a l?Ajuntament d?Alaró i al senyor G. R. C.
El 17 de març següent, l?instructor, a través de la Secretaria General, demana un
informe tècnic i un de jurídic sobre el cas.
17. El 3 d?abril de 2008, el cap del Servei d?Activitats Classificades i Espectacles
conclou en el seu informe:
Les condicions per a l?autorització dels espectacles taurins i en concret dels festejos
populars tradicionals vénen regulades en els seus aspectes tècnics mitjançant el RD
145/1996, de 2 de febrer, [?]. Així mateix, i a l?àmbit de les Illes Balears, existeix
una normativa concurrent com és la relativa a la protecció dels animals que viuen a
l?entorn humà [?]
18. El 22 de maig de 2008, el cap del Servei Jurídic de la Conselleria emet un informe
en què s?arriba a la conclusió de la nul·litat (ex article 62.1 de la Llei 30/1992, de 26 de
novembre) de la resolució de 5 d?agost de 2005, perquè «l?espectacle autoritzat vulnera
clarament els articles 4.2.c del Decret 56/1994 i l?article 4.2.c de la Llei 1/1992».
19. El 3 de juny de 2008, l?instructor torna a obrir el tràmit d?audiència i ho notifica a
l?APNBA, a l?Ajuntament d?Alaró i al senyor G. R. C., sense que cap dels interessats
l?aprofiti. En aquest estat de coses, l?instructor, el 20 d?agost de 2008, emet una
proposta de resolució favorable a la nul·litat de l?acte en qüestió.
20. L?11 de setembre de 2008, el president de les Illes Balears formula la consulta al
Consell Consultiu, sol·licitud que es registra d?entrada a la nostra seu el dia 25 següent.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
L?article 102.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les
administracions públiques i del procediment administratiu comú, en la redacció
derivada de la Llei 4/1999, de 13 de gener, estableix:
Les administracions públiques, en qualsevol moment, per iniciativa pròpia o a
sol·licitud d?una persona interessada, i amb el dictamen favorable previ del Consell
d'Estat o òrgan consultiu equivalent de la comunitat autònoma, si n'hi ha, han de
declarar d'ofici la nul·litat dels actes administratius que hagin posat fi a la via
administrativa o que no hagin estat recorreguts en el termini corresponent, en els
supòsits que preveu l'article 62.1
D?altra banda, i en coherència amb el que s?ha exposat, l?article 10.10 de la Llei 5/1993,
de 15 de juny, del Consell Consultiu de les Illes Balears, en la redacció aportada per la
Llei 6/2000, de 31 de maig, assenyala:
El Consell Consultiu serà consultat preceptivament en els casos següents:
[...]
b) Revisió d'ofici dels actes i de les disposicions administratives.
6
Les dades normatives esmentades ?a les quals s?afegeixen les de l?article 54.4 de la
Llei balear 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l?Administració de la Comunitat
Autònoma? confirmen tant el caràcter preceptiu del dictamen com la competència
d?aquesta institució consultiva per emetre?l. Tampoc ofereix dubtes la legitimació del
president de la Comunitat Autònoma per formular la consulta, en virtut del que disposa
l?article 10.10.b, en relació amb l?article 15, de la nostra Llei reguladora.
Segona
La intervenció del Consell Consultiu, a més de preceptiva, és també determinant per a la
revisió per causa de nul·litat de ple dret, perquè el procediment revisor només pot
culminar amb una resolució anul·lativa si, prèviament i amb caràcter vinculant, s?ha
produït l?informe favorable d?aquesta institució. Doncs bé, perquè aquest dictamen sigui
propici a la pretensió de l?òrgan impulsor de la revisió, manifestada en la proposta de
resolució, hem de tenir ben presents algunes dades que deriven de l?ordenament jurídic i
de la doctrina elaborada pel Consell d?Estat i assumida per aquest Consell Consultiu:
a) La Llei 30/1992, de 26 de novembre, recull el principi que els actes declaratius de
drets subjectius només poden ser objecte de revisió per la mateixa Administració que els
ha dictat acudint als procediments i a les causes prevists en la Llei, per exigència del
principi de seguretat jurídica contingut en l?article 9.3 de la Constitució espanyola.
Seguint aquest criteri, aquest òrgan assessor, de manera constant (vegeu-ne, per
exemple, els dictàmens 24/1995, 84/1999, 40/2001 i 132/2004), sosté:
La potestad de anulación de oficio, por el riesgo que comporta para la seguridad
jurídica de los ciudadanos, ha sido siempre interpretada de forma restrictiva en sus
presupuestos y en su ejercicio, ya que la intangibilidad de los actos constituye un
factor esencial de la seguridad jurídica y de la estabilidad de las situaciones jurídicas
[Sentència del Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees de 27 de febrer de
1992].
b) L?article 102.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, abans transcrit, exigeix per
declarar la nul·litat que es tracti d?un dels supòsits prevists en l?article 62.1 de la
mateixa norma. D?altra banda, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de
l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l?article 54, sota
l'epígraf «Revisió d?actes i disposicions nuls», estableix:
1. Els procediments de revisió d?actes nuls s?inicien d?ofici per l?òrgan autor de
l?acte, o a sol·licitud de persona interessada. La resolució d?aquests procediments
correspon al conseller competent per raó de la matèria, llevat que l?acte provingui
d?una comissió delegada o del Consell de Govern, i en aquest cas correspon al
Consell de Govern.
[?]
3. Els consellers són competents per resoldre els procediments de revisió d´ofici dels
actes dictats pels òrgans de direcció dels ens instrumentals adscrits a la seva
conselleria.
7
4. La declaració de nul·litat requereix dictamen previ i favorable del Consell
Consultiu.
c) Es requereix, per fer efectiva la revisió d'ofici, un acte administratiu definitiu (o de
tràmit qualificat), i declaratiu de drets que posi fi a la via administrativa, o que no hagi
estat recorregut en el termini corresponent. No es poden exercir les facultats de revisió,
segons determina l?article 106 de la Llei 30/1992, «quan, per prescripció d'accions, pel
temps transcorregut o per altres circumstàncies, l?exercici d?aquestes sigui contrari a
l'equitat, a la bona fe, al dret dels particulars o a les lleis».
Tercera
En entrar a analitzar el procediment instruït per la Direcció General d?Interior, el
Consell Consultiu ha d?abordar quatres qüestions de la tramitació que, sense ser
essencials, han de ser tingudes en compte en procediments futurs:
a) Convé posar la màxima atenció en el concepte d?interessat, que dimana de l?article
31 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, i, a més, cal exigir determinades formalitats
que en aquest procediment no s?han complert. En primer lloc, no s?ha acreditat la
personalitat jurídica de l?Associació inicialment sol·licitant, els Amics del Correbou
d?Alaró, com tampoc la representació del senyor G. R. C. que ha actuat en el
procediment en molts d?actes a títol personal. En segon lloc, l?Associació denominada
Plataforma BALDEA va intervenir (antecedents 6 i 7) en el procediment d?autorització
del Correbou (fins i tot en un escrit que es menciona i no figura en l?expedient) i no ha
rebut resposta ni ha estat part en el procediment de revisió. Aquestes actuacions s?han
d?evitar en futurs procediments.
b) La resolució d?incoació del procediment de revisió d?ofici correspon, com s?ha dit, «a
l?òrgan autor de l?acte», d?acord amb l?article 54.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març. En
el cas present, la incoació l?ha dictada la consellera d?Interior, mentre que la resolució
revisada era del director general d?Interior. És evident que aquesta irregularitat no
invalida el procediment.
c) El Consell Consultiu ha de posar en relleu que el recurs interposat per la Plataforma
BALDEA el 6 de setembre de 2005 a través de la Delegació del Govern (registre
d?entrada a la Conselleria número 21.298, de 12 de setembre) no ha estat contestat i que
aquesta forma d?actuar, tot i que la recurrent ?pel que sabem aquí? no ha seguit
després les actuacions administratives ni jurisdiccionals, contravé l?article 42.1 de la
Llei 30/1992, de 26 de novembre.
d) En el procediment iniciat d?ofici, el transcurs del termini de tres mesos per resoldre i
notificar en provoca inexorablement la caducitat (article 102.5 de la Llei 30/1992, de 26
de novembre). En aquest cas, però, el procediment s?ha iniciat a sol·licitud de l?ANPBA
?considerada interessada? i el transcurs del termini només determina la ficció del
silenci negatiu. Això ens eximeix d?entrar a valorar el transcurs del termini del
procediment iniciat el 14 de gener de 2008, després de reiterades advertències del
8
Defensor del Poble i la seva Oficina. Precisament, el Consell Consultiu es veu en
l?obligació de ressenyar que l?actuació de l?Administració autonòmica (Conselleria
d?Interior) en aquests procediments examinats deixa molt a desitjar, d?acord amb
l?obligació de resoldre i de notificar als interessats o als ciutadans peticionaris totes les
qüestions que se li plantegin. És de lamentar que per iniciar el present procediment
foren necessaris cinc oficis del Defensor del Poble. És clar que aquesta forma de
procedir, de mal grat, s?ha de corregir, d?acord amb els postulats constitucionals i
derivats de la legislació administrativa, de sobres coneguts i que no cal repetir.
Pel que fa al tràmit essencial de l?audiència a les parts interessades, al qual hem al·ludit
en els antecedents, s?ha de subratllar que s?ha complert de manera correcta, tot i que no
ha donat lloc a al·legacions.
Finalment, s?ha d?indicar que, d?acord amb l?article 54 de la Llei 3/2003, de 26 de març,
la competència per resoldre el procediment correspon a la consellera d?Interior.
Quarta
Ens correspon ja abordar les qüestions de fons, la principal de les quals no és altra que
determinar si, en el cas que ens ocupa, l?acte declaratiu de drets que l?Administració vol
revisar està afectat per una causa de nul·litat radical. Per dur a terme la nostra tasca,
convé que examinem, en primer lloc, les característiques de l?acte objecte de revisió, i
després passarem a determinar si la causa de nul·litat es planteja, en la proposta de
resolució, de conformitat amb l?ordenament jurídic.
A) El caràcter revisable de l?acte
No hi ha dubtes que el procediment de revisió s?ha dirigit contra la resolució de 5
d?agost de 2005, del director general d?Interior, que autoritza, des de la perspectiva del
Reglament d?espectacles taurins, el Correbou d?Alaró de 2005.
Així, tampoc no hi ha dubte que aquest és un acte ferm, favorable a l?interessat del
procediment originari (els Amics del Correbou d?Alaró) i que, a limine, és pertinent el
procediment de revisió d?ofici.
B) La causa de nul·litat
Segons consta en la proposta de resolució, la revisió es basa en la causa de nul·litat
prevista en la lletra f de l?article 62.1 de la Llei 30/1992. És a dir, es tractaria d?un acte
exprés contrari a l?ordenament jurídic, pel qual s?adquireixen facultats o drets quan no
es tenen els requisits essencials per adquirir-los. I l?argumentació de l?Administració
activa versa sobre l?anàlisi de la legalitat de la resolució de 5 d?agost de 2005, a la llum
de la normativa de protecció d?animals (Llei balear 1/1992, de 8 d?abril, i Decret
56/1994, de 13 de maig), normativa que l?autoritat autonòmica va obviar i se centrà
9
únicament en la normativa d?espectacles taurins (la Llei 10/1991 i el Reial decret
145/1996, de 2 de febrer).
El Consell Consultiu no es pot mostrar d?acord amb la proposta de resolució perquè
considera que, de l?argumentada il·legalitat o infracció de la normativa, no se?n pot
deduir, sense una anàlisi acurada, la nul·litat. És coneguda la divisió de les possibilitats
anul·latives en dos grans supòsits: la nul·litat de ple dret, d?acord amb els articles 62.1 i
102 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, i l?anul·labilitat, d?acord amb els articles 63
i 103 de la mateixa Llei. En el primer cas, la nul·litat comporta l?anul·lació de l?acte
administratiu amb efectes ex tunc i, per tant, la completa expulsió del món jurídic de
l?acte a causa d?un vici molt greu que no només infringeix l?ordenament jurídic, sinó
que n?afecta aspectes essencials. Basta reparar en els supòsits prevists en l?article 62.1
de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, que en la lletra f estableix: «Els actes expressos
o presumptes contraris a l?ordenament jurídic per part dels quals s?adquireixen facultats
o drets quan no es tenguin els requisits essencials per a la seva adquisició». Per contra,
l?anul·labilitat no condueix mai a la revisió d?ofici, sinó que només pot portar a la
declaració de lesivitat i a la posterior anul·lació, si és el cas, per part dels tribunals de
justícia. Així, l?article 63.1 de la Llei 30/1992 afirma que «són anul·lables els actes de
l?Administració que incorren en qualsevol infracció de l?ordenament jurídic, fins i tot la
desviació de poder». I l?article 103.1 de la mateixa Llei indica que «les administracions
públiques poden declarar lesius per a l?interès públic els actes favorables per a les
persones interessades que siguin anul·lables d?acord amb el que disposa l?article 63
d?aquesta Llei, a fi de procedir a la seva ulterior impugnació davant l?òrgan
jurisdiccional contenciós administratiu».
La qüestió es limita a debatre, doncs, si, d?acord amb els expedients tramesos, hi
mancaven els requisits essencials per autoritzar el Correbou d?Alaró 2005 o si, per
contra, només hi concorria una simple infracció de l?ordenament jurídic.
En primer lloc, caldrà fer una anàlisi de la regulació aplicable a l?autorització de festes o
espectacles taurins d?acord amb l?ordenament jurídic i la concurrència de la llei estatal i
la llei autonòmica sobre la qüestió de l?autorització de festes populars amb animals. En
segon lloc, haurem d?examinar si en el cas present podem afirmar que hi mancaven els
requisits essencials per a l?autorització.
L?article 2 de la Llei 10/1991, de 4 d?abril, que regula les potestats administratives en
matèria d?espectacles taurins, especifica:
3. La celebración de fiestas taurinas en plazas de toros no permanentes, así como en
lugares de tránsito público, requerirá previa autorización del órgano administrativo
competente y será comunicada, en todo caso, al gobernador civil, con los plazos de
solicitud y resolución previstos en el número anterior. Se denegará la autorización
cuando la plaza o el espectáculo no reúnan los requisitos o se entienda que existen
razones fundadas de que puedan producirse alteraciones de la seguridad ciudadana.
En todo caso, la autorización para celebrar estas fiestas requerirá la existencia de las
instalaciones y servicios sanitarios adecuados para atender cualquier emergencia que
pueda producirse, de acuerdo con lo previsto en el art. 3 de esta Ley.
10
Los requisitos y condiciones que deberán cumplirse para garantizar la seguridad de
las personas y bienes y evitar perturbaciones innecesarias del uso común de los
lugares de tránsito público, se establecerán reglamentariamente.
Per la seva banda, l?article 4 de la Llei balear 1/1992, de 8 d?abril, de protecció dels
animals en l?entorn humà, disposa:
1. Amb caràcter específic es prohibeix, així mateix:
a) L?ús d?animals en festes o espectacles on aquests puguin ser objecte de mort,
tortura, maltractaments, danys, sofriments, tractaments antinaturals, o on es pugui
ferir la sensibilitat de l?espectador.
[?]
2. Queden excloses, de forma expressa, d?aquesta prohibició:
a) Les corregudes de toros, sempre i quan se celebrin en locals denominats places de
toros, la construcció dels quals sigui de caràcter permanent, i la seva posada en
funcionament anterior a l?entrada en vigor d?aquesta Llei.
[?]
c) Les festes que s?hagin celebrat de manera ininterrompuda durant cent anys, i
sempre que no suposin tortura, lesions o mort de l?animal.
En cap cas, les festes en les quals els animals puguin ser objecte de maltractament
gaudiran de cap tipus de suport o subvenció d?institucions públiques de les Balears.
La Sentència del Tribunal Suprem de 17 de maig de 2001 (Sala Contenciosa
Administrativa) ensenya:
Como declaramos en nuestra Sentencia de 28 de mayo de 1994 (recurso de
apelación 3626/91, fundamento jurídico tercero), la Ley 10/1991, de 4 de abril,
reserva a la Administración del Estado la promulgación de las normas que
reglamenten los espectáculos taurinos en cuanto al orden público y a la seguridad
ciudadana, como competencias exclusivas del Estado, al amparo del artículo
149.1.29ª de la Constitución, y lo relativo al fomento de la cultura de acuerdo con lo
dispuesto por el artículo 149.2 del citado texto constitucional, mientras que en lo
demás dichos espectáculos taurinos, como otros espectáculos públicos, viene
atribuida la competencia, conforme a lo dispuesto en [el Estatuto] [FJ 4t].
La Sentència del Tribunal Suprem de 24 de gener de 2001 (Sala Contenciosa
Administrativa, recurs de cassació número 6187/1993), en un cas de discrepància entre
un ajuntament i la comunitat autònoma quant a l?organització de correbous, afirma:
Por una parte, sin desconocer, como dicho queda, la conexión existente entra la
fiesta de los toros y el patrimonio cultural español, resulta sumamente dudoso que la
competencia del Estado en materia de espectáculos taurinos abarque a más aspectos
que aquellos mediante los que se persigue el sometimiento de su celebración a reglas
técnicas y de arte uniformes que eviten su degradación o impidan que resulte
desvirtuada en lo que podemos considerar sus aspectos esenciales. No parece que la
competencia estatal pueda referirse a materias que, aun afectando a ésta, poco tienen
que ver con la regulación de aspectos no esenciales a la fiesta taurina, como son los
relacionados con su celebración en plazas no estables o su relación con espectáculos
tradicionales de índole popular. La propia Ley 10/1991, que, aun siendo posterior a
la producción de los hechos que dan lugar a este proceso, puede servir de pauta
11
interpretativa, como aceptan las partes, admite en su exposición de motivos una
conexión de la fiesta taurina con la materia cultural, pero la relaciona con la
competencia de fomento de la cultura (artículo 149.2 de la Constitución), que por
sus propias características se desenvuelve en un marco de concurrencia con las
comunidades autónomas. Asimismo, la competencia estatal en materia de orden
público, que se desarrolla en combinación con la función autonómica de policía que
reconoce la Constitución y el Estatuto de Autonomía, no puede afectar, como es
obvio, por dicha razón, sino a aspectos fundamentales o de coordinación, de cuya
trascendencia ofrece un reflejo interpretativo la disposición adicional de la
expresada Ley 10/1991, al salvar expresamente para la competencia estatal frente a
la autonómica que declara preferente en materia de espectáculos taurinos
(reconociendo que se extiende a los aspectos normativos y no sólo a los ejecutivos),
la obligación de comunicar a las autoridades de la Administración del Estado la
celebración de espectáculos taurinos y el ejercicio de las facultades de suspensión y
prohibición gubernativa correspondientes. Entendemos, pues, sustancialmente
correcta la postura de la sentencia impugnada, al entender improcedente el
planteamiento de la cuestión de inconstitucionalidad por entender que la Ley 3/88 no
invade la competencia exclusiva del Estado (artículo 149.1.28 de la Constitución)
por cuanto no regula los aspectos técnicos y artísticos que integran la praxis
tradicional de la fiesta.
És a dir, la jurisprudència del Tribunal Suprem accepta amb totes les conseqüències la
normativa autonòmica de protecció dels animals com a normativa concurrent que ha de
ser respectada en l?àmbit autonòmic, fins i tot quan se?n deriven sancions per als
ajuntaments o tercers organitzadors d?espectacles prohibits (per exemple, la Sentència
del Tribunal Suprem de 20 d?octubre de 1998).
Arribats a aquest punt, reprenem la interpretació del terme requisits essencials que
trobam en l?article 62.1.f de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. La doctrina, en el marc
d?una interpretació coherent amb l?article 63, de la reforma de la Llei de 1999, ha
apuntat clarament que els requisits essencials no són, en cap cas, tots els requisits de
validesa de l?acte administratiu en qüestió. Són els «presupuestos inherentes a la
estructura definitoria del acto» (en termes del Dictamen del Consell d?Estat de 16 de
novembre), o els «vicios de legalidad en los que falta en el acto, no cualquier elemento
(necesario para su conformidad a Derecho) sino aquellos que le son realmente
inherentes y que le otorgan su configuración propia» (Dictamen del Consell d?Estat de 4
d?octubre de 2000). El Consell Consultiu assumeix plenament aquesta postura
restrictiva perquè altrament es desnaturalitzaria la frontera entre la nul·litat radical i
l?anul·labilitat, la qual cosa posaria l?institut revisor d?ofici en un àmbit exorbitant que
s?ha d?evitar, d?acord amb els principis de seguretat jurídica i de bona fe (article 9 de la
Constitució i article 3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre).
Una vegada examinat el cas d?acord amb la doctrina precedent, el Consell Consultiu
estima que la qüestió al·legada com de nul·litat es limita al fet d?haver de valorar si la
festa del Correbou a Alaró té o no una antiguitat de cent anys i determinar si compleix o
no els requisits de la normativa autonòmica. Cal considerar, doncs, que estam davant
una qüestió d?anul·labilitat, és a dir, de simple infracció de l?ordenament jurídic. A més
a més, cal recordar que l?Ajuntament d?Alarò ha parlat d?antiguitat amb interrupcions, i
que una associació de protecció animal ha discutit aquesta antiguitat. Dit d?una altra
12
manera, estam davant un supòsit de possible infracció de l?ordenament jurídic que no és
causa o vici de nul·litat radical, sinó ?en tot cas? de l?anul·labilitat, prevista en
l?article 63.1 de la Llei 30/1992, que té, com és sabut, uns efectes i un procediment
distints del procediment de nul·litat.
En conclusió, el Consell Consultiu dictamina desfavorablement sobre la nul·litat
al·legada de la resolució del director general d?Interior, de 5 d?agost de 2005,
d?autorització del Correbou d?Alaró 2005, ja que el camí procedimental que s?hauria de
seguir és el descrit en l?article 103 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, per als actes
anul·lables (això és, declaració de lesivitat i posterior impugnació judicial). Ara bé, en el
cas present, el Consell Consultiu no empeny l?Administració a seguir aquest
procediment, perquè l?acte, de la legalitat del qual es dubta, (el Correbou 2005 a Alaró)
ja se celebrà i esgotà els seus efectes, sense que es pugui tornar enrere.
Cinquena
Malgrat tot l?anterior, el Consell Consultiu vol deixar molt clar, de cara al futur, que ?
d?acord amb la normativa de protecció d?animals vigent en la nostra comunitat
autònoma? les autoritzacions d?actes com el Correbou d?Alaró s?han d?atorgar amb un
criteri molt estricte, interpretant de forma rigorosa els requisits exigits per obtenir el
permís necessari de l?autoritat governativa. Dit d?una altra manera, davant la sol·licitud
de fer una activitat taurina amb motiu de les festes populars, la resposta de
l?Administració ha de ser negativa, llevat que quedi perfectament provat, d?una banda,
que és una festa que tengui, com a mínim, cent anys d?antiguitat sense interrupcions, i,
de l?altra, que els braus no sofriran mort, tortura, mals tractaments, danys, sofriments o
tractaments antinaturals.
III. CONCLUSIONS
1a. El president de les Illes Balears està legitimat per formular la consulta que comporta
el present dictamen i el Consell Consultiu és competent per emetre?l. El dictamen té la
qualitat de preceptiu.
2a. El Consell Consultiu dictamina desfavorablement sobre la nul·litat de ple dret de la
resolució de 5 d?agost de 2005, del director general d?Interior, per la qual s?autoritza el
Correbou d?Alaró 2005.
3a. Les anteriors conclusions tenen caràcter essencial a l?efecte de l?ús de la fórmula
ritual que estableix l?article 3 de la Llei del Consell Consultiu.
Palma, 17 de novembre de 2008
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Administración inteligente y automática](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3049.png)
![La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6716.jpg)
La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral
V.V.A.A
25.50€
24.23€
+ Información
![Conflictos de competencia en torno al medicamento](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6774.jpg)
![El nuevo régimen de las notificaciones electrónicas](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_2920.png)
El nuevo régimen de las notificaciones electrónicas
María Jesús Gallardo Castillo
17.00€
16.15€
+ Información
![FLASH FORMATIVO | Acto administrativo, silencio administrativo y plazos](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6616.jpg)
FLASH FORMATIVO | Acto administrativo, silencio administrativo y plazos
12.00€
0.00€
+ Información