Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 191/2008 del 24 de octubre del 2008
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 24/10/2008
Num. Resolución: 191/2008
Resumen
DICTAMEN núm. 191/2008, relatiu a la reclamació per responsabilitat patrimonial de l'Administració sanitària presentada per la senyora M. R. Z.*Contestacion
1
DICTAMEN núm. 191/2008, relatiu a la reclamació per responsabilitat
patrimonial de l'Administració sanitària presentada per la senyora M. R. Z.*
I. ANTECEDENTS
1. El 25 d?abril de 2007, l?advocada senyora R. H. M., que actua en nom i representació
de la senyora C. R. Z., va formular davant el Servei de Salut de les Illes Balears una
reclamació per responsabilitat patrimonial de l?Administració sanitària com a
conseqüència de l?assistència prestada a l?Hospital Can Misses, d?Eivissa, i sol·licitava
una indemnització que es quantificaria en un moment processal posterior. Al·legava,
substancialment, que la seva representada, el 15 d?abril de 2006, fou intervinguda
mitjançant una laparoscòpia urgent perquè se sospitava de la presència d?un quist
d?ovari dret torçat; durant la intervenció es va confirmar un quist d?ovari de tres
centímetres, torsió anexial (ovari girat sobre el seu pedicle) i necrosi ovàrica, es practicà
una anexectomia dreta laparoscòpica (extirpació de l?ovari i la trompa); a les 36 hores
de la intervenció presentà dolor, distensió abdominal i anèmia; li feren una ecografia
que mostrà líquid lliure en la cavitat, i li practicaren una laparotomia transversa urgent,
li trobaren una lesió per cremada (escara) a l?ili terminal. El Servei de Cirurgia va fer
una resecció intestinal al voltant de l?escara i observà un hematoma a la zona umbilical
a l?orifici del trocar (punció) de la laparoscòpia prèvia, per la qual cosa dugué a terme
una laparotomia mitjana (obertura en sentit longitudinal, cap amunt); en el postoperatori
presentà un seroma de paret parcialment infectat; un mes després hagué d?ingressar de
bell nou a l?hospital per revisar la ferida a causa d?una secreció serohemorràgica i
cel·lulitis pericicatricial, li feren cures locals i fou donada d'alta. La reclamant
finalitzava l?escrit afirmant que la lesió ocasionada pel trocar i el bisturí elèctric és
atribuïble a la desatenció de les regles de la lex artis.
Amb l?escrit de reclamació es va sol·licitar la recepció a prova, i es proposà l?aportació
de la història clínica de l?Hospital Can Misses, i s?hi adjuntaren una còpia del poder per
a plets atorgat a la lletrada actuant, diversos informes clínics dels doctors J. M.,
ginecòleg, i F. M. A., cirurgià, de l?Hospital Can Misses, i un informe del tocoginecòleg
doctor C. G. G., emès a Lleó el 29 de gener de 2007, en què consten les conclusions
següents:
Entre las complicaciones de la laparoscopia aplicada al caso de doña M. R. Z., como
complicación frecuente, existe la del sangrado en el lugar de uno de los orificios del
trocar (punción), en este caso en la zona de punción umbilical.
Y como complicación excepcional se encuentra la lesión de quemadura del intestino
delgado, como ocurrió en este caso.
2. Figura en l?expedient la història clínica de la reclamant, en la qual, a més de registrars
?hi les actuacions mèdiques constitutives del procés assistencial prestat per l?Hospital
*Ponència de l?Hble. Sr. Enrique Vicent Marí, conseller.
2
Can Misses a la pacient, figuren els documents de consentiment informat subscrits per
aquesta en relació amb les intervencions quirúrgiques que li practicaren.
3. La Unitat de Responsabilitat Patrimonial (URP) del Servei de Salut de les Illes
Balears, el 10 de maig de 2007, va comunicar a l?advocada de la interessada la iniciació
del procediment, la designació dels òrgans competents per a la instrucció i la resolució
del procediment, el nomenament de la instructora, el termini per resoldre, el sentit del
silenci administratiu, les possibles causes de suspensió del termini per dictar resolució, i
l?oferiment de posar a disposició seva les actuacions futures. També l?advertí de la
necessitat d?aportar un poder especial, o que la interessada l?hi atorgàs en
compareixença personal davant l?URP, per accedir a dades reservades de caràcter
personal.
4. Seguidament, la instructora va traslladar la reclamació a la companyia asseguradora
Z., sol·licità de l?Àrea de Salut d?Eivissa i Formentera la tramesa de l?informe de
reclamació i els informes dels professionals que hi intervingueren i del cap del servei
corresponent, i obrí el període de prova atorgant un termini de 30 dies per a la
proposició i la pràctica de les proves admeses.
5. Mitjançant la compareixença personal davant el servei administratiu, el 24 de maig de
2007 la interessada va atorgar a l?advocada un poder específic per accedir a la seva
documentació clínica, considerada com a dades personals protegides.
6. Per ofici del 13 de juny de 2007, la gerència de l?Àrea de Salut d?Eivissa i
Formentera va trametre l?informe de reclamació i un informe subscrit pels doctors M.,
especialista d?àrea, i J. M., cap del Servei de Tocoginecologia.
7. Una vegada traslladat l?expedient a la Inspecció Mèdica, aquesta en va emetre
l?informe preceptiu el 10 de juliol de 2007, en què, després d?altres consideracions,
refereix:
La paciente acudió al hospital con sintomatología de abdomen agudo. De forma
correcta, se sospechó la torsión ovárica y se inició el procedimiento diagnóstico
recomendado: analítica, ecografía y laparoscopia diagnóstico-terapéutica, que se
realizó a continuación. La asistencia fue por tanto correcta y diligente.
A pesar de tratarse de una urgencia vital, a la paciente se le explicaron las
características de la intervención de laparoscopia, sus riesgos y complicaciones que
la paciente aceptó mediante la firma del DCI. Firmó también el DCI para la
anestesia. Los riesgos típicos que se registran en el documento son: lesión de
órganos vecinos y laparotomía.
La laparoscopia se practicó según procedimiento habitual por personal experto, sin
complicaciones intraoperatorias. La intervención fue resolutiva porque durante la
misma se confirmó el diagnóstico y se resolvió el problema (anexectomía).
A las 36 horas presentó sintomatología de abdomen agudo. Se sospechó, de forma
correcta, y se completó el diagnóstico (hemoperitoneo). Se indicó intervención
quirúrgica urgente, que se realizó esa misma madrugada. De nuevo fue informada de
los riesgos y complicaciones de la intervención, que aceptó firmando el DCI.
3
Durante la intervención se comprobó una solución de continuidad por lesión
térmica. De forma correcta y diligente se solicitó el concurso del Servicio de
Cirugía, que aplicó el tratamiento quirúrgico indicado en estas situaciones.
La reclamación considera que la lesión se debe a una praxis incorrecta. Dicha
apreciación es contraria a las evidencias. El propio informe a instancia de parte
reconoce que es una de las complicaciones del procedimiento que figura también
registrado en el DCI que la paciente firmó (es decir conocía el riesgo).
La complicación fue adecuadamente diagnosticada y tratada. La necesidad de
convertir la laparotomía transversa en laparotomía media viene determinada por la
necesidad de la paciente.
La reclamación considera que el hematoma se debe a mala praxis. El hematoma se
produce por el sangrado al introducir el trocar. El sangrado durante el procedimiento
es una de las complicaciones típicas, que figura en el DCI que firmó, y como señala
el propio informe a instancia de parte.
La infección de la herida quirúrgica es otra de las complicaciones típicas de la
laparotomía, de la que la paciente fue informada y que figura en el DCI que firmó.
CONCLUSIONES:
1. Presentó unas complicaciones típicas de los procedimientos quirúrgicos
necesarios para su tratamiento.
2. La paciente había sido informada de las mismas, que figuran registradas en el
Documento de Consentimiento Informado que firmó.
3. Dichas complicaciones fueron adecuadamente diagnosticadas y tratadas.
4. La asistencia prestada fue correcta y diligente en todo momento. Se ajusta a las
exigencias de la Lex Artis.
8. El 12 de setembre de 2007 es va incorporar a l?expedient un dictamen pericial mèdic
formulat a sol·licitud de la companyia asseguradora pels doctors R. V., B. C. i R. J., de
l?assessoria mèdica Z, en què, després de les oportunes consideracions d?ordre científic,
afirmen que els professionals intervinents actuaren conforme a la lex artis ad hoc i que
no hi ha indicis de mala praxi.
9. La instructora va obrir el tràmit d?audiència, per un termini de quinze dies, per
formular al·legacions i presentar proves. Fent ús d?aquest tràmit, la lletrada presentà, el
5 d?octubre de 2007, un escrit en què adduïa, en síntesi: a) sobre el consentiment
informat, que ?amb citació de la Sentència de 21 de març de 2007, de la Sala 3a,
Secció 6a, del Tribunal Suprem? la informació subministrada a la pacient fou
inespecífica, insuficient i mancada del rigor exigible, per la qual cosa el document de
consentiment subscrit, pel fet de ser un formulari estàndard o genèric, no compleix amb
la funció d?opció entre alternatives que la Llei li assigna i, per això, no té valor; b) sobre
la mala praxi per falta de perícia del facultatiu, que la senyora M. R. Z. va sofrir una
perforació de l?ili, secció final de l?intestí prim, ocasionada com a conseqüència d?un
mal ús de l?electrobisturí per part del facultatiu que la va intervenir, el qual no tenia els
coneixements o la pràctica necessària per dur a terme l?operació; i c) sobre la falta del
personal necessari per a la intervenció, que per a la pràctica de cirurgia laparoscòpica es
requereix la presència en el quiròfan d?«1 cirujano, 1 ó 2 ayudantes, 1 anestesista, 1
enfermera instrumentista, 1 enfermera circulante, 1 auxiliar de clínica», cosa que no es
va donar en la intervenció de la senyora M. R. Z. i això pogué ser determinant en les
lesions ocasionades. En l?escrit d?al·legacions, hi va adjuntar un model de document de
consentiment informat, que s?ajustava a les exigències establertes pel Consell
Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, editat per la Societat Espanyola de
4
Ginecologia i Obstetrícia; i un protocol d?infermeria al quiròfan de la Unitat de Gestió
Clínica Ginecologia-Obstetrícia, editat per l?Hospital Universitari Virgen de las Nieves,
de la Junta d?Andalusia.
10. L?escrit esmentat i la documentació adjunta es van traslladar, per avaluar-los, a la
Inspecció Mèdica que, en una nota de règim intern de 18 d?octubre de 2007, va informar
que les al·legacions esmentades «no aportan nuevos datos distintos de los que fueron
tenidos en cuenta al emitir mi informe previo», aclarint que «la torsión de quiste ovárico
es una urgencia vital, la falta de actuación quirúrgica inmediata puede determinar la
muerte de la paciente», i que «la torsión de quiste ovárico no tiene alternativa de
tratamiento, el único tratamiento existente en la actualidad para salvar la vida de la
paciente es el tratamiento quirúrgico».
11. L?1 de setembre de 2008, la instructora va formular la proposta de resolució
desestimatòria de la reclamació perquè considerà que l?assistència prestada a la pacient
fou correcta, adequada i ajustada a la més estricta lex artis, i que la reclamant fou
informada en tot moment de les complicacions inherents a la tècnica quirúrgica, la
possible concurrència de les quals acceptà mitjançant la signatura del DCI, que
constitueix un títol jurídic que obliga la reclamant a suportar el dany.
11. El president de les Illes Balears, mitjançant un escrit presentat al nostre Registre
d?entrada de documents el 25 de setembre de 2008, va sol·licitar l?emissió del preceptiu
dictamen del Consell Consultiu.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El president de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar el dictamen, segons
preceptua l?article 15 de la Llei 5/1993, de 15 de juny, del Consell Consultiu. L?article
10.10.a de la mateixa Llei preveu que el dictamen del Consell Consultiu és preceptiu en
aquells procediments tramitats per les administracions públiques de les Illes Balears en
què se sol·liciti una indemnització superior a 3.000 euros per responsabilitat
patrimonial. En el cas present no s?ha arribat a determinar, al llarg del procediment, la
quantia indemnitzatòria pretesa per la reclamant, si bé, atesa la naturalesa i la
transcendència dels danys físics al·legats i posats aquests en funció dels barems
indemnitzatoris usuals en aquests casos, és presumible que la indemnització que li pugui
correspondre hauria de superar fàcilment aquella suma, per la qual cosa el dictamen del
Consell Consultiu ha de reputar-se com a preceptiu.
Segona
La reclamant senyora M. R. Z. té la condició d?interessada en aquest procediment com a
titular d?un dret individual legítim, de conformitat amb el que disposa l?article 31 de la
5
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i
del procediment administratiu comú.
L'acció de reclamació no ha estat exercida extemporàniament, ja que ha estat plantejada
(25 d?abril de 2007) dins el termini d?un any des que la reclamant va ser donada d?alta
mèdica (27 de maig de 2006), segons el que preveu l?article 142.5 de la Llei esmentada
i l?article 4.2 del Reglament de procediment aprovat pel Reial decret 429/1993.
La competència per resoldre aquest procediment correspon al director general del Servei
de Salut de les Illes Balears, de conformitat amb l?article 12.1, lletra l, dels Estatuts de
l'ens públic Servei de Salut de les Illes Balears, aprovats pel Decret 39/2006, de 21
d?abril (BOIB núm. 62, de 29 d?abril de 2006), que preveu que és una funció del
director general esmentat «la resolució dels procediments de responsabilitat
patrimonial».
La instrucció del procediment s?ha desenvolupat d?acord amb la Llei de règim jurídic de
les administracions públiques i del procediment administratiu comú i el Reial decret
429/1993, de 26 de març, amb escrupolós compliment dels tràmits de prova i
d?audiència de la interessada i la formulació de la proposta de resolució motivada.
Tercera
El règim jurídic substantiu de la responsabilitat patrimonial de l'Administració pública
està constituït, fonamentalment, per l?article 106.2 de la Constitució espanyola, i els
articles 139 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les
administracions públiques i del procediment administratiu comú. Els requisits perquè
neixi l?obligació de l?Administració d?indemnitzar els particulars resumidament
exposats són: que hi hagi relació de causalitat entre el funcionament dels serveis públics
i el dany sofert per aquells; que el dany esmentat sigui efectiu, avaluable i
individualitzat; que no hi hagi l?obligació jurídica de suportar-lo; que no hi concorri
força major; i que el dret de reclamar no hagi prescrit.
Tanmateix, en matèria d?imputació de responsabilitat patrimonial pel funcionament dels
serveis sanitaris, no basta, almenys en el camp de la medicina curativa, només amb
l?ocurrència de la relació de causalitat, sinó que, per a l?antijuridicitat del dany, a més és
necessària la concurrència d?una actuació mèdica contrària a la lex artis, entesa aquesta
com a paràmetre de valoració de la correcció o l?adequació de l?actuació mèdica al
deure del professional sanitari d?actuar d?acord amb la diligència deguda, tenint en
compte, per modular aquesta, que l?obligació del professional de la medicina és de
mitjans i no de resultats; és a dir, que l?obligació es concreta no a garantir, en tot cas, la
curació del malalt, sinó a prestar la deguda assistència mèdica mitjançant la correcta
aportació de tots els mitjans i les tècniques que la ciència mèdica posa al seu abast en
cada moment. D?aquesta manera, només en el cas que es produeixi una infracció de la
dita lex artis l?Administració respondrà dels danys causats; en cas contrari, els
esmentats perjudicis no són imputables a l?Administració i no tenen la consideració
d'antijurídics, per la qual cosa han de ser suportats pel perjudicat. Així ho sosté el
6
Tribunal Suprem en jurisprudència consolidada, de la qual és una mostra exemplar la
Sentència de la Sala 3a, Secció 6a, de 24 de setembre de 2004 (Aranzadi 2005/416), en
què s'exposa:
[?] responsabilidad objetiva no quiere decir que baste con que el daño se produzca
para que la Administración tenga que indemnizar, sino que es necesario, además,
que no se haya actuado conforme a lo que exige la buena praxis sanitaria [?]
Quarta
Abans d?entrar en l?estudi del fons de l'assumpte, convé recordar que aquest Consell
Consultiu, de conformitat amb reiterada jurisprudència (sentències, entre altres, de la
Sala Tercera del Tribunal Suprem de 12 de maig de 1999 i d?1 i de 8 de febrer de 2000)
dictada en aplicació dels principis sobre la distribució de la càrrega de la prova, té
establerta la regla general que el reclamant, llevat d?algunes excepcions, ha d?acreditar
la realitat dels fets, i també els danys efectius produïts, siguin físics, psíquics, o morals,
i la relació de causalitat existent entre aquests i aquells, perquè prosperin les pretensions
de rescabalament al·legades per responsabilitat patrimonial de les administracions
públiques, de manera que quan, en el moment de dictar resolució, siguin incerts o
dubtosos els fets rellevants per a la decisió, es desestimaran les pretensions de l?actor. A
més, quan es tracta d?analitzar la responsabilitat patrimonial derivada del funcionament
del servei sanitari, la relació de causalitat ha d?analitzar-se d?acord amb la lex artis ad
hoc; per això, atès el seu indubtable vessant tècnic, l?apreciació de la possible infracció
requereix acudir al criteri facultatiu exposat pels perits mèdics en els informes, els
coneixements tècnics o especialitzats dels quals ?si bé són merament il·lustratius, no
vinculants i subjectes a valoració de conformitat amb les regles de la sana crítica?
resulten, per regla general, molt rellevants.
Fetes aquestes observacions, en vista de la documentació clínica i dels informes mèdics
que s?han aportat a l?expedient, el Consell Consultiu té per provat, en resum, que la
senyora M. R. Z., el 15 d?abril de 2006, va acudir amb forts dolors abdominals al servei
hospitalari d?Urgències, on li feren les proves oportunes. Aquestes proves determinaren
que ingressàs per a una laparoscòpia urgent, que es realitzà aproximadament dues hores
després, li practicaren una anexectomia dreta laparoscòpica (extirpació de l?ovari i la
trompa). A les 36 hores d?aquesta intervenció, presentà un dolor i una distensió
abdominal i anèmia, i, després de les proves pertinents, li feren una segona laparotomia
urgent, trobaren una lesió per cremada (escara) de l?electrobisturí a l'ili terminal, la qual
requerí la pràctica d?una resecció intestinal al voltant de l?escara; en el mateix acte
quirúrgic s?observà un hematoma a la zona umbilical, a l?orifici del trocar (punció) de la
laparoscòpia prèvia, per la qual cosa simultàniament es realitzà una laparotomia mitjana
(obertura en sentit longitudinal, cap amunt); en el postoperatori presentà un seroma de
paret parcialment infectat; un mes després va haver d?ingressar a l?hospital de bell nou
per a una revisió de la ferida a causa d?una secreció serohemorràgica i cel·lulitis
pericicatricial, li feren cures locals i fou donada d?alta hospitalària sense seqüeles el 27
de maig de 2006. Consta especialment acreditat que la reclamant signà els documents
7
de consentiment informat en relació amb les dues intervencions practicades, cosa que
ella mateixa admet.
Amb relació a aquest procés assistencial, la lletrada de la reclamant, en l?últim escrit
d?al·legacions, centra l?atenció en la laparoscòpia i l?anexectomia de 15 d?abril de 2006,
imputa responsabilitat a l?Administració i argumenta mala praxi i omissió de mitjans, i
també la falta o la insuficiència d?informació a l?efecte de la prestació del consentiment;
són qüestions que, encara que en aquest cas són inseparables perquè estan estretament
interrelacionades o connectades, exigeixen un estudi diferenciat.
A) Sobre el consentiment informat.
La lletrada accionant afirma que la senyora M. R. Z. no va ser convenientment
informada de la laparoscòpia (transformada en anexectomia) a què havia de ser sotmesa,
i diu que «en ningún momento mi representada recibió información específica sobre la
operación que se le iba a practicar, no se le informó de posibles alternativas ni de los
riesgos que podrían derivarse de la misma. En definitiva, la señora M. R. Z. no contó
con datos suficientes a partir de los cuales tomar una decisión». Hi afegeix que
efectivament la senyora M. R. Z. va firmar un document de consentiment, però que es
tracta d?un document genèric, insuficient, mancat de rigor, i que li fou presentat a la
firma «en el mismo quirófano, instantes antes de ser intervenida y tumbada en la mesa
de operaciones», en un moment en què sofria forts dolors de manera que «cualquier
persona que se encontrase en la situación de la señora M. R. Z. habría otorgado su
consentimiento, lo que no significa que lo hiciese con el conocimiento necesario».
Contràriament al que afirma la lletrada, en l?informe subscrit pels doctors M. C.,
especialista que va practicar la intervenció, i J. M., cap del Servei de Tocoginecologia
(referit en l?antecedent 5) es llegeix:
En lo relativo a la cirugía realizada el día 15 de abril de 2006, la actuación médica y
quirúrgica fue en todo momento ajustada a los protocolos clínicos y quirúrgicos y
ceñida rigurosamente a la lex artis.
Efectivamente, la paciente fue recibida en el Servicio de Urgencias con un proceso
de abdomen agudo quirúrgico. Tras un rápido y correcto diagnóstico, se indicó una
intervención quirúrgica laparoscópica, explicándosele tanto a la paciente como a sus
familiares de forma clara y comprensible el diagnóstico de sospecha, el
procedimiento quirúrgico a realizar y los posibles riesgos de éste.
Aún a pesar de que se diera una exhaustiva información verbal, se realizó un
documento de consentimiento informado, el cual, por el impreso estándar que se
emplea en el Hospital Can Misses, fue completado por el cirujano adecuadamente,
incluyéndose en dicho documento de forma específica las complicaciones más
frecuentes y las más graves en estos casos, como son las lesiones de órganos vecinos
y la laparotomía.
Por tanto la paciente y su marido estuvieron en todo momento adecuadamente
informados, y aceptaron el procedimiento quirúrgico.
D'altra banda, ha de significar-se que la intervenció laparoscòpica es va dur a terme
dues hores i mitja després de l?ingrés de la pacient, cosa que evidencia que es tractava
8
d?una operació extremadament urgent. Referent a això, i en relació amb la patologia
(torsió ovàrica) que presentava la pacient, la Inspecció Mèdica manifesta que «es una
emergencia y su tratamiento es quirúrgico» i que «un correcto procedimiento
diagnóstico comprende: en primer lugar su sospecha, seguida de analítica sanguínea y
ecografía transvaginal. Su confirmación diagnóstica, a la vez que su tratamiento, se
realiza mediante laparoscopia o laparotomía urgente»; que «a pesar de tratarse de una
urgencia vital, a la paciente se le explicaron las características de la intervención de
laparoscopia, sus riesgos y complicaciones que la paciente aceptó mediante la firma del
DCI»; i hi afegeix més tard que «la torsión de quiste ovárico es una urgencia vital, la
falta de actuación quirúrgica inmediata puede determinar la muerte de la paciente», i
que «la torsión de quiste ovárico no tiene alternativa de tratamiento, el único
tratamiento existente en la actualidad para salvar la vida de la paciente es el tratamiento
quirúrgico [les cursives són nostres]». D?això es dedueix que es tractava d?una situació
d?emergència per a la qual no és necessària l?exigència del consentiment, d?acord amb
l?article 12 de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, que disposa la
innecessarietat esmentada «quan el cas impliqui una urgència que no permeti demores
per la possibilitat d?ocasionar lesions irreversibles o existir risc de mort».
D?altra banda, en relació amb la informació genèrica i insuficient, que s?al·lega sobre la
base de la Sentència de 21 de març de 2007 del Tribunal Suprem (recurs núm.
7394/2002), és cert que en aquesta Sentència ?s'ha de destacar que es tractava d?un cas
en què es van produir seqüeles irreversibles? s?ha assenyalat que si l?exigència del
consentiment informat no vol convertir-se en una mera rutina formularia, sinó que
respongui a la realitat d?oferir al pacient la possibilitat d?una informació plena que li
permeti adoptar una decisió en relació amb la prestació sanitària que ha de rebre, és
necessari que el document amb què el pacient presta el consentiment no sigui un simple
document de consentiment informat genèric, sinó que s?adeqüi a les necessàries
exigències de concreció quant a l'específica operació quirúrgica a què aquell pacient
serà sotmès. Tanmateix, no és menys cert que el mateix Tribunal Suprem també reitera
(Sentència de 20 de setembre de 2005, de la Sala 3a, Secció 6a, del Tribunal Suprem)
que «esta Sala tiene declarado así en Sentencia de catorce de octubre de dos mil dos, en
la que se hace referencia a las de 2 de octubre de 1997 (recurso de casación 1109/93,
fundamento jurídico primero) y 3 de octubre de 2000 (recurso 3905/96, fundamento
jurídico undécimo) que el defecto de consentimiento informado se considera como
incumplimiento de la lex artis ad hoc y revela una manifestación de funcionamiento
anormal del servicio sanitario que da lugar a la indemnización correspondiente cuando
de la actuación del servicio público sanitario derivan secuelas de cuya posibilidad no
fue informada [la cursiva és nostra]»; i cal advertir que en el cas present consta que la
reclamant, la senyora M. R. Z., fou donada d?alta mèdica sense seqüeles. Ultra això, la
Sentència de 23 d?octubre de 2007 del Tribunal Suprem significa que: «Esta Sala
igualmente ha señalado con absoluta nitidez que el defecto del consentimiento
informado se considera como incumplimiento de la lex artis y revela una manifestación
de funcionamiento anormal del servicio sanitario, pero obviamente se requiere que se
haya ocasionado un resultado lesivo como consecuencia de las actuaciones médicas
realizadas sin tal consentimiento informado».
9
L?alt tribunal també afirma, sobre la interpretació i l?abast de l?exigència d?informació
establerta en l?article 10 de la Llei general de sanitat, en la Sentència de 4 d?abril de
2000, que «es menester interpretar en términos razonables un precepto legal que,
aplicado con rigidez, dificultaría el ejercicio de la función médica [?]. Por ello la
regulación legal debe interpretarse en el sentido de que no excluye de modo radical la
validez del consentimiento en la información no realizada por escrito».
De tot el que s?ha exposat fins aquí, resulta que la pacient i el seu marit van rebre
«exhaustiva información verbal» sobre la intervenció i els riscs i les possibles
complicacions d?aquesta, que els van acceptar mitjançant la signatura del document de
consentiment informat, en què es va especificar com a complicació més freqüent la que
efectivament va sofrir, una «lesión de órganos vecinos», per la qual cosa no es pot
qualificar el document esmentat com a genèric. En definitiva, no s?aprecia infracció de
la lex artis per falta o insuficiència de consentiment informat que, a més, atesa la
urgència vital del cas, resultava legalment innecessari, i, d?altra banda, la informació
verbal era suficient de conformitat amb el criteri jurisprudencial exposat.
B) Sobre la mala praxi i l?omissió de mitjans.
Certament, en l'anexectomia laparoscópica d?urgència practicada a la pacient es va
produir inadvertidament una petita cremada (escara) a l'intestí, que va haver de ser
reparada mitjançant la pràctica d?una segona intervenció de resecció intestinal al voltant
d?aquesta; i és igualment cert que en aquest segon acte quirúrgic es va observar un
hematoma a la zona umbilical a l?orifici del trocar (punció) de la laparoscòpia prèvia,
per la qual cosa es va practicar una laparotomia mitjana (obertura en sentit longitudinal,
cap amunt). Segons la interessada, la necessitat de la segona intervenció és
conseqüència de la falta de perícia o de mala praxi del facultatiu que realitzà
l?anexectomia laparoscòpica, que va ser mal executada pel maneig incorrecte de
l?electrobisturí; i hi afegeix que a la mala pràctica del cirurgià hi coadjuvà la manca del
personal auxiliar necessari al quiròfan.
Sobre aquesta tècnica quirúrgica, la Inspecció Mèdica assenyala que la laparoscòpia es
duu a terme mitjançant una petita incisió, per sobre o per sota del llombrígol, a través de
la qual s'introdueix un trocar dins la cavitat peritoneal; a través del trocar s?introdueix
un laparoscopi (una càmera de vídeo dotada de llum freda) i es practiquen altres
incisions per introduir els instruments quirúrgics per moure els òrgans abdominals,
tallar teixits, suturar i engrapar les estructures. Entre les complicacions específiques
d?aquest procediment hi ha la lesió d?òrgans veïns que pot produir-se amb la inserció
del trocar, ja que requereix fer pressió per travessar la capa muscular de l?abdomen; un
altre tipus de lesions, menys freqüents, són les tèrmiques a causa de l?ús del laparoscopi,
ja que el contacte prolongat de la punta amb una víscera pot produir una cremada.
Aquestes lesions tèrmiques es caracteritzen perquè no solen manifestar-se durant la
intervenció i passen desapercebudes fins que, durant el postoperatori, la necrosi amb la
subsegüent caiguda de la crosta formada produeixen una ulceració a l?intestí amb la
consegüent sèpsia. I afirma que, en aquest cas, sorgiren unes complicacions típiques
dels procediments quirúrgics necessaris, que les complicacions esmentades foren
1
tractades adequadament i que l?assistència prestada s?ajusta a les exigències de la lex
artis.
En el mateix sentit, els perits mèdics de l?entitat Z informen que el lloc més habitual de
lesió intestinal és l?ili terminal, i que la lesió més comuna, quan s?utilitza
l?electrocoagulació, és la producció de petites cremades a la paret de l'intestí que, si no
es detecten en l?acte operatori, durant els dies següents poden necrosar-se en el lloc de
la cremada i arribar a perforar-se, i produir un quadre de peritonitis. Hi afegeixen que la
lesió intestinal esdevinguda en el transcurs d?una laparoscòpia ha de ser considerada
com una complicació infreqüent encara que típica, i conclouen que els professionals
intervinents van actuar conforme a la lex artis ad hoc i que no hi ha indicis de mala
praxi.
Sobre aquesta mateixa qüestió ha de significar-se que l?informe del tocoginecòleg
doctor C. G. G., emès a Lleó el 29 de gener de 2007 a sol·licitud de la reclamant, no
efectua qualificacions, ni bones ni dolentes, sobre el procés assistencial i les actuacions
mèdiques dispensades a la senyora M. R. Z., i conclou que «entre las complicaciones de
la laparosocopia aplicada al caso de doña M. R. Z., como complicación frecuente, existe
la del sangrado en el lugar de uno de los orificios del trocar (punción), en este caso en la
zona de punción umbilical. Y como complicación excepcional se encuentra la lesión de
quemadura del intestino delgado, como ocurrió en este caso». És a dir, que el mateix
informe sol·licitat a instància de part reconeix que es tracta de complicacions o riscs
inherents a la tècnica laparoscòpica emprada, sense entrar a qualificar si es va executar
correctament o no.
Quant a l?omissió de mitjans al·legada, perquè no hi havia el personal auxiliar de
quiròfan quan es va fer l?anexectomia, afirmació que la lletrada accionant fa a partir
d?un protocol d?infermeria en quiròfan de la Unitat de Gestió Clínica Ginecologia-
Obstetricia, editat per l?Hospital Universitari Virgen de las Nieves, de la Junta
d?Andalusia, s'ha d?assenyalar que la Inspecció Mèdica, en la nota de règim intern de 18
d?octubre de 2007, afirma que «los protocolos de actuación de enfermería no se
incluyen en las historias clínicas de los pacientes» i que «el protocolo de actuación de
enfermería en caso de histeroscopia, que se adjunta a las alegaciones, además, no
guarda relación con el caso, ya que la paciente no fue sometida a dicho procedimiento».
El fet que en la història clínica no figuri una relació de tot el personal sanitari, facultatiu
i auxiliar que va intervenir en aquella laparoscòpia no autoritza a pensar que aquest
personal fos insuficient i que, d?això, se?n poguessin haver derivat incorreccions en la
intervenció.
De tot el que s?acaba d?exposar, juntament amb el fet d?haver signat el document de
consentiment informat en què consten ?i són acceptats per la pacient? com a riscs
específics de la laparoscòpia la «lesión de órganos vecinos y la laparotomía», s?ha de
concloure la inexistència de la mala praxi i de l?omissió de mitjans a què es refereix la
reclamant i, per això, la de títol d?imputació suficient.
1
Com a conseqüència, el Consell Consultiu estima que l?assistència sanitària prestada a
la reclamant es va ajustar a les exigències de la lex artis ad hoc, i que fou informada
degudament de les complicacions inherents a la tècnica quirúrgica, la concurrència de
les quals va acceptar mitjançant la signatura del document de consentiment informat,
que constitueix un títol jurídic que obliga, en principi, a suportar el dany. Per això,
conclou que és procedent desestimar la reclamació per responsabilitat patrimonial
presentada per la senyora M. R. Z. en relació amb l?assistència rebuda a l?Hospital Can
Misses, d?Eivissa.
III. CONCLUSIONS
1a. El president de les Illes Balears està legitimat per formular la consulta i el Consell
Consultiu és competent per emetre el dictamen, amb caràcter preceptiu.
2a. És procedent desestimar la reclamació per responsabilitat patrimonial formulada per
la senyora M. R. Z. en relació amb l?assistència rebuda a l?Hospital Can Misses,
d?Eivissa.
3a. La resolució que dicti el director general del Servei de Salut de les Illes Balears en
aquest procediment ha d'incloure la fórmula ritual que hi correspongui, de conformitat
amb l?article 3.3 de la Llei 5/1993, de 5 de juny.
Palma, 24 d?octubre de 2008
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
El consentimiento informado como garantía del principio de la autonomía del paciente
21.25€
20.19€