Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 166/2008 del 17 de septiembre del 2008
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 17/09/2008
Num. Resolución: 166/2008
Resumen
DICTAMEN núm. 166/2008, relatiu a la resolució del contracte de l?empresa mercantil adjudicatària C, per incompliment de l?obra de construcció de l?IES Son Fangos, al municipi de Manacor*Contestacion
1
DICTAMEN núm. 166/2008, relatiu a la resolució del contracte de l?empresa
mercantil adjudicatària C, per incompliment de l?obra de construcció de l?IES Son
Fangos, al municipi de Manacor*
I. ANTECEDENTS
1. Després de la redacció del projecte tècnic corresponent ?supervisat per l?Institut
Balear d?Infraestructures i Serveis d?Educació i Cultura (IBISEC) de la Conselleria
d?Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears? relatiu a la construcció d?un
institut d'educació secundària a la zona de Son Fangos, del terme municipal de
Manacor, aquest Ajuntament, en virtut d?un conveni d?encàrrec de gestió subscrit amb
la Conselleria esmentada, després de la tramitació pertinent i mitjançant un acord
plenari adoptat en la sessió ordinària celebrada el 5 de novembre de 2007, va aprovar
els plecs de clàusules administratives particulars i de prescripcions tècniques reguladors
de la contractació per mitjà d?un concurs en procediment obert per un import de
8.627.419,74 euros, i se?n va publicar l?anunci de licitació corresponent en el suplement
del Diari Oficial de la Unió Europea del 8 de novembre de 2007 i en el Butlletí Oficial
de les Illes Balears núm. 170, del dia 15 de novembre del mateix any.
2. Segons resulta de l?acta de la Mesa de Contractació, constituïda el 2 de gener de 2008
per obrir les pliques, només hi va haver una única proposició, la que havia presentat el
dia 27 de desembre anterior la companyia mercantil C, la proposició de la qual ?que
contenia determinades millores tècniques i econòmiques del projecte? fou sotmesa a
l?informe i la valoració de l?IBISEC. Amb el resultat d?aquest informe, el president de
la Mesa de Contractació en convocà els membres, i també a l?única licitadora
(mitjançant telefax), per al dia 28 de febrer de 2008 «als efectes de procedir a
l?adjudicació del contracte si procedeix».
3. Una vegada reunida la Mesa de Contractació en la data assenyalada, va acordar elevar
a l'òrgan de contractació una proposta d?adjudicació del contracte per un preu de
8.566.567,37 euros a l?única licitadora, a qui s'hauria de requerir que en el termini de 15
dies, des de la notificació de l?adjudicació, constituís la garantia definitiva i la
complementària (amb devolució simultània de la garantia provisional dipositada per
participar en la licitació), i que en un termini de 30 dies formalitzàs el contracte
corresponent. La proposta esmentada fou acceptada en aquests termes mitjançant un
acord del Ple municipal adoptat en la sessió ordinària de 7 d?abril de 2008, acord que
fou notificat el dia 10 següent a l?adjudicatària C, i publicat en el BOIB núm. 53, del dia
19 del mateix mes i any.
4. El 22 d'abril següent, el representant legal de la societat adjudicatària va presentar a
l'Ajuntament de Manacor un escrit en què sol·licitava que la tinguessin «por renunciada
*Ponència de l?Hble. Sr. Enrique Vicent Marí, conseller.
2
a la proposición en su día presentada para la participación en el concurso de constante
referencia, así como disponer la devolución a mi representada de toda la documentación
y de la fianza constituida para participar en el mismo». Argumentava que, segons les
bases del concurs, l'obertura de pliques s?hauria d?haver fet per tard el 31 de desembre
de 2007, i que l?Administració contractant disposava d?un termini de 3 mesos (fins al 31
de març de 2008) per adjudicar el concurs; hi afegia que, atès que no s?havia complert
aquest calendari, els licitadors admesos tenien dret a retirar les seves proposicions i que
se?ls retornàs o cancel·làs la garantia constituïda; tot això, d?acord amb l?article 89 del
Text refós de la Llei de contractes de les administracions públiques (Reial decret
legislatiu 2/2000, de 16 de juny) que disposa:
1. L?òrgan de contractació, amb els informes tècnics previs corresponents, ha
d?adjudicar el contracte en el termini màxim de tres mesos a comptar de l?obertura
de les proposicions, llevat que se n?estableixi un altre en el plec de clàusules
administratives particulars.
2. Si no es dicta l?acord d?adjudicació dins el termini, els empresaris admesos a
concurs tenen dret a retirar la seva proposició i que se?ls retorni o cancel·li la
garantia que hagin prestat.
5. Amb els informes jurídics emesos per la Secretaria de l?Ajuntament i després de la
proposta de la Comissió Informativa d?Urbanisme i Obres, el Ple municipal, en la sessió
extraordinària del 21 de juliol de 2008, va adoptar els acords següents: desestimar la
petició esmentada de l?entitat C; iniciar el procediment de resolució contractual contra
la dita empresa per incompliment, perquè no havia constituït la garantia definitiva i la
complementària (amb la confiscació de la provisional i sens perjudici de l?exigència de
responsabilitat pels danys soferts), i concedir a l?entitat esmentada i al seu avalador un
termini de deu dies d?audiència.
6. El dia 31 de juliol següent, va tenir entrada a l'Ajuntament un escrit de la dita societat
mercantil pel qual interposava un recurs de reposició contra l?acord desestimatori abans
esmentat, reiterava la sol·licitud de devolució de la garantia provisional constituïda i,
subsidiàriament, formulava al·legacions en relació amb la pretesa resolució contractual
perquè considerava que «no procede la resolución del contrato por no haber llegado el
mismo a perfeccionarse acordando igualmente la devolución de la fianza en su día
constituida».
7. En relació amb aquest escrit, el secretari general de l?Ajuntament, el 13 d?agost de
2008, ha formulat un detallat informe jurídic en què proposa desestimar el recurs de
reposició mitjançant un acord del Ple i continuar el procediment de resolució per
incompliment contractual remetent l?expedient al Consell Consultiu de les Illes Balears.
8. Una vegada conclosa la tramitació del procediment, el batle de Manacor va sol·licitar
el dictamen preceptiu d?aquest Consell Consultiu, mitjançant un escrit que entrà en
aquest òrgan el 19 d?agost de 2008.
3
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El batle de Manacor gaudeix de legitimació per sol·licitar el dictamen, de conformitat
amb els articles 10.10.c i 15.1.d de la Llei 5/1993, de 15 de juny, del Consell Consultiu,
en relació amb l'article 59.3.a del Text refós de la Llei de contractes de les
administracions públiques, de 16 de juny de 2000. Aquest òrgan consultiu és competent
per evacuar el dictamen, que té la qualitat de preceptiu en virtut dels preceptes
ressenyats, perquè es tracta d?un expedient de resolució de contracte administratiu per
una causa imputable al contractista en què consta expressament l?oposició d?aquest.
Segona
Pel que fa a la normativa aplicable al cas present, hem d?observar que la nova Llei
30/2007, de 30 d?octubre, de contractes del sector públic (BOE núm. 261, de 31
d?octubre), l?entrada en vigor de la qual va tenir lloc sis mesos després de publicar-se
(disposició final dotzena), estableix en la disposició transitòria primera que: «Els
contractes administratius adjudicats abans de l?entrada en vigor d?aquesta Llei es
regeixen, quant als seus efectes, compliment i extinció, inclosa la seva durada i règim de
pròrrogues, per la normativa anterior». En conseqüència, ja que el contracte
administratiu que aquí ens ocupa fou adjudicat el 7 d'abril de 2008, el règim aplicable és
el que estableix el Text refós de la Llei de contractes de les administracions públiques
(d?ara endavant LCAP), que va ser aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2000, de 16 de
juny.
L?àmbit subjectiu de la LCAP ve definit en l?article 1, quan estableix que als efectes
d?aquesta Llei s?entén per administracions públiques, a més de l?Administració General
de l'Estat i les administracions de les comunitats autònomes, «les entitats que integren
l'Administració local». Quant a l?àmbit objectiu, l?article 5.2 d?aquesta Llei declara que
són contractes administratius, entre altres, aquells l?objecte dels quals sigui l?execució
d'obres.
És evident que, pel fet de tractar-se aquí d'un contracte atorgat per un ajuntament
l?objecte del qual és la construcció d?un institut d?educació secundària, hi concorren els
requisits que fan plenament aplicable la normativa continguda en la LCAP.
Tercera
Quant al procediment per a la resolució del contracte, s'han seguit amb correcció els
tràmits exigits per l?article 109 del Reial decret 1098/2001, de 12 d?octubre, que aprova
el Reglament general de la LCAP. Efectivament, s'ha donat puntual compliment a:
4
? L'audiència per un termini de deu dies a la societat licitadora-adjudicatària, que va
presentar un escrit d?al·legacions en què s?oposava a la resolució contractual a causa de
l?incompliment de les seves obligacions.
? L'audiència, també per un termini de deu dies, a l?entitat bancària avaladora, que res
no ha manifestat en relació amb la confiscació de la garantia.
? L?informe del Servei Jurídic, ja que consten en l'expedient els emesos pels mateixos
serveis jurídics de l?Ajuntament.
? El dictamen preceptiu del Consell d'Estat o òrgan consultiu equivalent de la
comunitat autònoma, tràmit que ara aquí s'està evacuant per aquest Consell Consultiu.
Quarta
Quant al fons de l?assumpte i pel que aquí ens interessa, convé ressenyar breument que
l?entitat C addueix que, pel fet d?haver transcorregut més de tres mesos des de la data de
l?obertura de les proposicions (2 de gener de 2008) sense que l?òrgan de contractació
dictàs l?acord d?adjudicació (cosa que vulnera el mandat «adjudicarà» de l?article 89.1
de la LCAP), li confereix el dret a retirar la seva proposició i obtenir la devolució de la
garantia provisional constituïda, com preveu el paràgraf 2n del mateix article 89, i nega
tota virtualitat al fet que el Ple municipal acordàs l?adjudicació del contracte el 7 d?abril
de 2008 (data en què, efectivament, havien transcorregut més de tres mesos des de
l?obertura de pliques). Per la seva banda, l?Ajuntament s?oposa a la pretensió de la
societat esmentada amb l'argument que l?adjudicació, encara que s?ha produït fora de
termini, constitueix la licitadora en adjudicatària (ex article 53 de la LCAP) i, ja que
aquesta no ha constituït les obligades garanties definitiva i complementària, ha
incorregut en causa de resolució contractual d'acord amb l?article 111 de la LCAP amb
les conseqüències econòmiques que deriven de l?incompliment d?aquesta obligació.
El nucli de la controvèrsia se centra en l?operativitat, a aquest cas, de l?article 53 de la
LCAP que disposa que: «Els contractes es perfeccionen mitjançant l?adjudicació feta
per l?òrgan de contractació competent, sigui quin sigui el procediment o la forma
d?adjudicació utilitzats». Davant aquest precepte no es pot dubtar que l?acte unilateral
de l?Administració que expressa l?acceptació de l?oferta del licitador (en això consisteix
l?acord d?adjudicació) produeix la perfecció del contracte i, des d?aquest moment, les
parts queden obligades a complir allò que han pactat expressament i a totes les
conseqüències que, segons la seva naturalesa, siguin conformes a la bona fe, a l?ús i a la
llei, sense que el seu compliment pugui deixar-se a l'arbitri d?un dels contractants. Així
resulta, a més, de la teoria general dels contractes expressada en els articles 1254 («El
contracte existeix des que una o més persones consenten a obligar-se [?]»), 1258 («Els
contractes es perfan pel mer consentiment [?]»), 1261 («Només hi ha contracte quan
concorren [?] consentiment dels contractants [?]») i 1262 («El consentiment es
manifesta pel concurs de l?oferta i de l?acceptació [?]») del Codi civil.
En virtut del que s?ha exposat, el Consell Consultiu conclou que l?entitat C, és
adjudicatària del contracte des de la data de l?acord que així ho va disposar, data en què
el contracte va quedar perfet, i des de llavors està subjecta al compliment de les
5
obligacions que en dimanen, que consisteixen en la constitució de les garanties
corresponents i la formalització del contracte en el termini de trenta dies comptadors a
partir de l?endemà d?haver notificat l?adjudicació (article 54 de la LCAP). Cap
d?aquestes obligacions no ha estat complerta per la dita societat, per la qual cosa
l?incompliment esmentat comporta la resolució contractual. Reforça aquesta conclusió
la doctrina del Tribunal Suprem que (interpretant la legislació de 1965 que també
deferia la perfecció del contracte en el moment de l?adjudicació) en la Sentència de 27
d?octubre de 1981 sosté:
[?] no por ello puede desconocerse, que la formalización de este contrato aunque
obligatoria, carece de carácter constitutivo pues este contrato se perfecciona
generando derechos y obligaciones tanto para la Administración contratante como
para el contratista particular que con ella se ha concertado obligándoles como tal
contrato a partir de la adjudicación definitiva ?artículo 32 de la Ley y 109 del
Reglamento? sin que el incumplimiento de la obligación de formalizar el contrato
pueda afectar en absoluto, ni a la existencia, ni a la validez del mismo, lo que
claramente se deduce del contenido del párrafo segundo del artículo 39 de la Ley ,
en el que precisamente porque el contrato existe y es perfectamente válido, dispone
que la falta de formalización del mismo por causas imputables al contratista
determina su resolución con incautación de la fianza constituida [?].
Quant al dret «a retirar la seva proposició» que l'article 89.2 de la LCAP atorga als
licitadors en el cas de demora en l?adjudicació del contracte, s?ha de significar que
l?entitat C, va poder exercir aquest dret abans de perfer-se el contracte, o el que és el
mateix, abans de l'adjudicació, és a dir, des del 2 d?abril de 2008 (en què finalitzà el
termini de tres mesos des de l?obertura de pliques) i abans del dia 7 del mateix mes i
any (data en què el Ple de l'Ajuntament acordà adjudicar-li el contracte); de manera que,
encara que breu, va disposar d'un lapse de temps (que no utilitzà) per renunciar o
desistir de la seva proposta i obtenir la devolució de la garantia provisional constituïda,
pretensions aquestes que, pel fet de ser formulades després de l?adjudicació, resulten
extemporànies, ja que aquest dret s?extingeix mitjançant l?adjudicació, que marca el
moment precís de la perfecció del contracte. S?hi ha d?afegir que l?actuació de la
licitadora va demostrar una certa falta d'interès o de diligència pel fet de no haver
exercit el dret esmentat quan ho podia fer.
La conclusió a què arriba el Consell Consultiu és que hi concorre la causa prevista en
l?article 111.d de la Llei 2/2000, que dóna lloc a la resolució del contracte, és a dir, la
falta de prestació per la contractista de la garantia definitiva i la complementària que
preveu la clàusula onzena del plec de clàusules administratives particulars pel qual es
regeix el contracte.
Cinquena
La resolució del contracte per incompliment culpable del contractista té com a efectes
?prevists en l?article 113.4 de la repetida LCAP? la confiscació de les garanties
dipositades i la indemnització a l'Ajuntament dels danys i perjudicis ocasionats en allò
que excedeixin de l?import del que s?ha confiscat.
6
La Junta Consultiva de Contractació Administrativa, per a un supòsit molt similar al que
s?ha examinat aquí, va evacuar la Consulta 27/1999, de 30 de juny, i estimà que «una de
las partidas fácilmente acreditable que debe integrar la indemnización de daños y
perjuicios la constituye la diferencia entre el importe del contrato adjudicado que se
resuelve y el nuevo importe por el que se contrate la ejecución de las obras, pues si esta
diferencia no se abonase a la Administración soportaría injustificadamente unos gastos
que entran de lleno en la categoría de daños y perjuicios indemnizables».
D?acord amb el que s?ha exposat, resulta procedent confiscar la garantia provisional de
172.179 euros dipositada per l'adjudicatària, que haurà, a més, d?indemnitzar
l?Ajuntament pels danys i perjudicis ocasionats en allò que excedeixin de l?import de la
garantia confiscada.
III. CONCLUSIONS
1a. El batle de Manacor està legitimat per formular la consulta, i el Consell Consultiu és
competent per evacuar aquest dictamen, que té la qualitat de preceptiu.
2a. És procedent declarar resolt, per incompliment culpable del contractista, el contracte
d'execució d'obra adjudicat a l?entitat C, per l'Ajuntament de Manacor mitjançant
l?acord del Ple municipal de 7 d'abril de 2008. També ha de decretar-se la confiscació
de la garantia constituïda per la societat adjudicatària esmentada.
3a. Subsegüentment a la resolució derivada del que estableix la conclusió anterior, serà
procedent incoar i tramitar l?expedient de liquidació als efectes establerts en la
consideració cinquena.
4a. La resolució que se n?adopti especificarà si és «d'acord amb el Consell Consultiu» o
«havent escoltat el Consell Consultiu», en aplicació del que estableix l?article 3.3 de la
Llei 5/1993, de 15 de juny.
Palma, 17 de setembre de 2008