Última revisión
08/11/2016
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 148/2016 del 08 de noviembre del 2016
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 08/11/2016
Num. Resolución: 148/2016
Resumen
*Dictamen núm. 148/2016, relatiu al procediment de revisió d?ofici tramitat per la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació del Govern de les Illes Balears per a la declaració de nul·litat de la contractació irregular d?un local a Palma i d?11 places **d?aparcament entre octubre de 2015 i maig de 2016Ponente/s:
Octavi Josep Pons Castejón
Contestacion
Dictamen núm. 148/2016,* relatiu al procediment de revisió d?ofici tramitat per la
Conselleria de Serveis Socials i Cooperació del Govern de les Illes Balears per a la
declaració de nul·litat de la contractació irregular d?un local a Palma i d?11 places
d?aparcament entre octubre de 2015 i maig de 2016**
I. ANTECEDENTS
1. El conseller de Presidència, en nom i representació de la Comunitat Autònoma de les
Illes Balears, i els senyors G. P. F. i M. G. E., en nom i representació de l?entitat B,
varen signar el 9 de juliol de 2001 un contracte de lloguer dels locals núm. x situats al
carrer x , núm. x, cantonada amb el carrer x , de Palma, i 16 places d?aparcament de la
planta soterrani segona del mateix edifici, les quals es corresponen amb els nombres x i
pertanyen, respectivament, a les finques registrals que consten en l?expedient.
El contracte d?arrendament es va concertar per un termini de cinc anys, des del 23 de
març de 2001 fins al 22 de març de 2006, prorrogable tàcitament per terminis de la
mateixa durada si cap de les parts manifesta el contrari amb una antelació mínima d?un
mes a la data de venciment del contracte inicial o d?alguna de les seves pròrrogues.
El propi contracte preveu expressament que la seva durada i, en el seu cas, la de la seva
pròrroga, s?estableixen de forma obligatòria per a la part arrendadora i potestativa per a
la part arrendatària. Així mateix, la clàusula tercera disposa que la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears pot, en qualsevol moment, considerar acabat l?arrendament, sempre
que ho hagi notificat a la part arrendadora amb un mínim d?un mes d?antelació.
La clàusula segona del contracte especifica que els locals es destinaran a dependències,
serveis i activitats de l?Institut d?Afers Socials (IBAS).
2. Mitjançant la disposició addicional setena de la Llei 10/2003, de 22 de desembre, de
mesures tributàries i administratives, s?extingeix l?Institut Balear d?Afers Socials, i
s?atribueixen a la conselleria competent en matèria de serveis socials les competències
en aquesta matèria que no hagin estat objecte de transferència als consells insulars.
Així mateix, la comunitat autònoma de les Illes Balears, a través de la conselleria
competent en matèria de serveis socials, se subroga en tots els drets i les obligacions de
què sigui titular l?esmentada entitat autònoma o que es puguin derivar dels convenis de
col·laboració, concerts, contractes o qualsevol altre negoci jurídic subscrit entre aquesta
entitat i altres persones físiques o jurídiques, privades o públiques, en l?exercici de les
competències de l?esmentada entitat que no hagin estat objecte de transferència als
consells insulars.
* Aquest dictamen està pendent de correcció lingüística
** Ponència de l?Hble. Sr. Octavi Josep Pons Castejón, conseller.
2
3. L?1 de desembre de 2008 es va signar entre l?Administració de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears i els senyors G. P. F. i M. G. E., en nom i representació
de l?entitat B, un contracte de lloguer dels locals x del carrer x (els quals es corresponen
a les finques registrals que consten en l?expedient) amb la finalitat de destinar-los a les
oficines de la Direcció General de Menors i Família de la Conselleria d?Afers Socials,
Promoció i Immigració. La durada inicial d?aquest contracte era de quatre anys a
comptar des de l?1 de desembre de 2008 fins al 30 de novembre de 2012.
4. El contracte esmentat a l?antecedent primer fou objecte de dues pròrrogues tàcites, la
primera, des de dia 23 de març de 2006 fins a dia 22 de març de 2011 i, la segona,
començà el dia 23 de març de 2011 i, teòricament, hauria d?haver acabat el dia 22 de
març de 2016. Però el 31 de juliol de 2015, la secretària general de la Conselleria de
Serveis Socials i Cooperació va comunicar formalment a l?entitat B la intenció de
resoldre, amb efectes de 31 d?agost de 2015, el contracte de lloguer dels locals x (antic
local núm. x) del carrer x, núm. 6 i de les 16 places d?aparcament degut al trasllat d?una
de les direccions generals de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació ?la
Direcció General de Dependència? a un altre edifici més gran.
5. La consellera d?Hisenda i Administracions Públiques acorda, mitjançant resolució de
data 24 d?agost de 2015 i atenent a la comunicació efectuada per part de la secretaria
general de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, la resolució, amb efectes de
31 d?agost de 2015, del contracte d?arrendament dels locals núm. 1, 4, 5, 6 i 8 (antic
local 10) de l?avinguda Alemanya, 6 de Palma i dels setze aparcaments de la planta
soterrani dos de l?esmentat edifici.
Aquesta resolució fou publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. x, de x de
setembre, i comunicada a la Secretaria General de la Conselleria de Serveis Socials i
Cooperació.
6. El dia 2 d?octubre de 2015 es dur a terme l?acte de lliurament de les claus del
contracte de lloguer dels locals del carrer x, 6 i de les 16 places d?aparcament, aixecantse
l?acta corresponent.
7. Per altra banda, la Direcció General de Menors i Famílies de la Conselleria de Serveis
Socials i Cooperació va continuar ocupant els locals 5 i 6 del carrer x, 4b, els quals
foren objecte del contracte de lloguer d?1 de desembre de 2008.
Així mateix, va continuar fent ús d?un dels locals del contracte de 9 de juliol de 2001 ?
l?actual local núm. x de la planta baixa del carrer x, núm. x, què es correspon amb el que
en l?esmentat contracte figurava com a local núm. x i que tenia el seu accés pel carrer x
núm. x, cantonada amb el carrer x, de Palma (finca registral x) i que, segons s?explica a
la documentació obrant a l?expedient es troba unit físicament als locals 5 i 6 del
carrer x, ?i d?11 de les 16 places d?aparcament què figuraven en aquell mateix contracte
?les núm. x de la planta soterrani segona (finques registrals x).
3
8. La secretària general de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació emet, en data
5 d?octubre de 2015, un certificat en el què, entre d?altres aspectes, deixa constància del
següent:
Que el mes de maig de 2015 es va comunicar de manera verbal a l?entitat B la
intenció de resoldre anticipadament el contracte de lloguer dels locals núm. 1, 4, 5, 6
i 10 del carrer x i les 16 places d?aparcament, degut al trasllat de la Direcció General
de Dependència a un altre edifici, al carrer [...], de Palma. No obstant això, la
Direcció General de Menors i Famílies segueix ocupant els locals núm. 5 i 6 del
carrer x, i té la necessitat d?utilitzar 12 aparcaments i el local núm. 10 del carrer x,
que es troben inclosos dins el contracte que s?ha de resoldre.
Que el dia 31 de juliol de 2015, la secretària general de la Conselleria de Serveis
Socials i Cooperació va comunicar a B intenció de resoldre el contracte de lloguer
dels locals del carrer x, 6, de Palma, i les 16 places d?aparcament; i al mateix temps
va requerir a B la presentació de la documentació necessària per tal d?iniciar
l?expedient de lloguer del local núm. 10 del carrer x i les 12 places d?aparcaments.
[...]
Que un cop que l?entitat B hagi presentat la totalitat de la documentació sol·licitada
el passat 31 de juliol de 2015, s?iniciarà la tramitació de l?expedient de lloguer del
local núm. 10 del carrer x i les 12 places d?aparcaments.
Que un cop s?hagi signat el contracte de lloguer del local núm. 10 del carrer x i les
12 places d?aparcaments, la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació durà a
terme els tràmits necessaris per a la compensació a B per la utilització del local núm.
10 del carrer x i les 12 places d?aparcament des de l?acte de lliurament de les claus
fins a la signatura del nou contracte.
9. L?1 de juny de 2016 es formalitza un nou contracte de lloguer entre la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears i l?entitat B en relació amb el local núm. 8 de la planta
baixa del carrer x, 3 de Palma (antic local núm. 10 de la cantonada del carrer x amb el
carrer x) i 11 places d?aparcament del segon soterrani (147, 167, 168, 169, 170, 174,
175, 177, 178, 184 i 185) per un import de 2795, 10 euros mensuals, IVA inclòs, i amb
una durada inicial des de la signatura del contracte fins a dia 31 de març de 2020.
10. L?entitat B presenta, en data 7 de juny de 2016, vuit factures relatives al lloguer del
local núm. 8 del carrer x, núm. 3 i de les 11 places d?aparcament, les quals corresponen
al període comprés entre els mesos d?octubre de 2015 a maig de 2016, període durant el
qual la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació va ocupar els esmentats espais sense
que hi hagués cap contracte o document que justifiques aquesta ocupació. L?import total
de les factures és de 22.360,80 euros, a raó de 2795,10 euros per mes, IVA inclòs.
11. El 20 de juliol de 2016, la secretaria general de la Conselleria de Serveis Socials i
Cooperació signa una memòria justificativa sobre la necessitat de procedir a la
tramitació del procediment de revisió d?ofici derivat de la contractació irregular del
local núm. 8 de la planta baixa del carrer x, núm. 3 i de les 11 places d?aparcament.
4
En aquesta memòria s?analitza la situació creada i es recullen, entre d?altres, les
següents consideracions:
[...]
5. El trasllat de la Direcció General de Dependència va suposar l?alliberament de la
major part de la superfície llogada mitjançant el contracte de l?any 2001. Malgrat
això, la Direcció General de Menors i Famílies va continuar ocupant els locals 5 i 6
descrits en el contracte d?arrendament de dia 1 de desembre de 2008 així com el
local núm. 8, que es troba unit, físicament, als locals 5 i 6 esmentats anteriorment,
amb accés des del carrer x, i 11 aparcaments dels 16 relacionats en el contracte.
S?adjunta còpia del plànol on es pot comprovar la disposició dels locals esmentats.
6. Tenint en compte que, per una banda, la Direcció General de Menors i Famílies
havia de continuar utilitzant les oficines ubicades en el local núm. 8, inclòs en el
contracte de 2001 i que, per l?altra, el personal adscrit a aquesta Direcció General
(bàsicament els educadors en medi obert) utilitzava 11 places d?aparcaments de les
16 places que es trobaven incloses en el contracte de 2001, era necessari iniciar la
tramitació d?un contracte d?arrendament per concertació directe dels següents
espais:
? Local núm. 8 de la planta baixa del carrer x, núm. 3, de Palma, amb una
superfície de 120m2, amb referència cadastral [...].
? 11 places d?aparcament, situades a la planta soterrani 2ª, amb el núm. [...], amb
una superfície el primer de 21 m2 i la resta de 19 m2, [...]
7. Atès que el preu mensual que s?abonava per el contracte de lloguer de 2001
pujava a 28.866,30 euros mensuals, es va considerar perjudicial per als interessos de
la Conselleria mantenir vigent el contracte de lloguer fins a tenir adjudicat el
contracte d?arrendament per concertació directe abans esmentat, atès que es tractava
d?un cost molt elevat a abonar per una superfície que, en la seva majoria, es trobava
buida.
Per aquest motiu, es va tramitar la resolució del contracte de lloguer mitjançant el
qual s?ocupaven els locals núm. 1, 4, 5, 6 i 10 situats al carrer x, núm. 6 de Palma i
els 16 apartaments objecte del contracte de data 9 de juliol de 2001.
[...]
8. En data de 21 de juny de 2016 va ser emesa la Resolució d?autorització i
disposició de la despesa del contracte d?arrendament del local núm. 8 de la planta
baixa del carrer x, núm. 3, de Palma, i 11 places d?aparcaments de la planta soterrani
segona (núm. x), per ubicar-hi les oficines de la Direcció General de Menors i
Famílies de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació [...]
9. Com a conseqüència de la permanència en el local número 8 i de la utilització
dels 11 aparcaments abans esmentats des de la data en què es va produir l?acte de
lliurament de claus, 2 d?octubre de 2015, fins al moment en què es va resoldre
autoritzar la despesa, 21 de juny de 2016, s?ha produït una ocupació en precari de
l?espai objecte del contracte.
5
Atès que la intenció de la Conselleria sempre ha estat la de mantenir el local núm. 8,
com a part de la seu de la Direcció General de Menors i Famílies, cal procedir a
l?abonament de les factures generades durant aquest termini de temps a l?entitat B,
amb CIF [...], propietària dels locals i aparcaments objecte del contracte de
referència.
[...]
12. El 21 de juliol de 2016 es formalitza una acta de recepció formal del local núm. 8 de
de la planta baixa del carrer x, núm. 3 i de les 11 places d?aparcament.
En la mateixa data, la secretaria general de la Conselleria de Serveis Socials i
Cooperació emet, per delegació de la consellera, una resolució d?inici del procediment
de revisió d?ofici derivat de la contractació irregular del local núm. 8 de la planta baixa
del carrer x, 3 i de les 11 places d?aparcament. Aquesta mateixa resolució designa a la
pròpia secretaria general de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació com a òrgan
responsable de la tramitació de l?expedient corresponent.
A l?expedient no hi ha constància de la notificació d?aquesta resolució d?inici a la
societat B.
13. El 25 de juliol de 2016, la secretaria general de la Conselleria de Serveis Socials i
Cooperació formula la seva proposta de resolució en els següents termes:
1. Declarar la nul·litat de la contractació irregular del local núm. 8 de la planta baixa
del carrer [...], 3, de Palma i 11 places d?aparcament des del mes de octubre de l?any
2015 fins al mes de maig de 2016.
2. Fitxar la quantitat de 22.360,80 euros com l?import del deute generat per la
Conselleria de Serveis Socials i Cooperació a l?empresa B amb CIF [...], propietària
dels locals i aparcaments objecte de la contractació irregular.
3. Autoritzar i disposar la quantitat de 22.360,80 euros a càrrec de la partida
pressupostària x del pressupost general de la comunitat autònoma de les Illes Balears
per a l?any 2016, a favor de l?empresa B amb CIF [...], propietària dels locals i
aparcaments objecte de la contractació irregular.
14. El 5 de setembre de 2016, la cap de Secció I de la Secretaria General de la
Conselleria de Serveis Socials i Cooperació emet un informe jurídic, amb el vistiplau de
la cap del Servei Jurídic, en el què s?informa favorablement sobre la tramitació del
procediment de revisió d?ofici sempre que s?esmeni la manca del tràmit d?audiència a
l?entitat interessada. Així mateix, recomana que s?adopti un acord de suspensió de la
tramitació del procediment de revisió d?ofici pel temps que transcorri entre la petició del
preceptiu dictamen del Consell Consultiu de les Illes Balears i la seva emissió per part
d?aquest òrgan estatutari.
15. La secretària general de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació dicta, en data
9 de setembre de 2016 i per delegació de la consellera, una resolució mitjançant la qual
acorda suspendre la tramitació del procediment de revisió d?ofici derivat de la
6
contractació irregular del local núm. 8 de la planta baixa del carrer x, 3 de Palma i 11
places d?aparcament de la planta soterrani segona, de conformitat amb el que preveu
l?article 42.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, entre la data de petició de
l?informe al Consell Consultiu i l?efectiva recepció, dates que es comunicaran a l?entitat
interessada.
16. Mitjançant ofici de la secretària general, de data 12 de setembre de 2016, es
comunica a la societat B que en data 21 de juliol de 2016 es va iniciar el procediment de
revisió d?ofici objecte d?aquest dictamen. Així mateix, si li adjunta la proposta de
resolució de 25 de juliol de 2016, concedint-li un termini de deu dies hàbils per a que
pugui presentar les al·legacions que es considerin oportunes.
Finalment, també se li adjunta la resolució de data 9 de setembre de 2016 mitjançant la
qual s?acorda la suspensió de la tramitació del procediment entre la data de petició del
dictamen al Consell Consultiu i la seva efectiva recepció.
Aquest ofici es notifica en data 16 de setembre de 2016 a l?entitat B juntament amb tota
la documentació abans esmentada.
17. L?11 d?octubre de 2016, la societat B presenta un escrit en el què assenyalen que
han rebut la documentació esmentada al punt anterior i en el que manifesten el següent:
Estamos de acuerdo con el importe del alquilar y las fechas establecidas.
No tenemos objeciones con el escrito que nos han facilitado.
18. La presidenta de les Illes Balears, mitjançant escrit de 14 d?octubre de 2016 i a
instància de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, sol·licita al Consell Consultiu
de les Illes Balears l'emissió d'un dictamen sobre el procediment de revisió d?ofici per a
la declaració de nul·litat de la contractació irregular del local núm. 8 de la planta baixa
del carrer x, 3 de Palma i 11 places d?aparcament de la planta soterrani segona situats a
x cantonada amb el carrer x, de Palma, entre octubre de 2015 i maig de 2016
(Exp. X/2016). Aquesta sol·licitud es registra d?entrada a la seu de l?òrgan superior de
consulta de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en data 19 d?octubre de 2016.
19. En data 26 d?octubre de 2016 es registra d?entrada en el Consell Consultiu de les
Illes Balears un escrit de la presidenta de les Illes Balears de data 21 d?octubre, en el
què es sol·licita que el dictamen demanat en data 19 d?octubre de 2016 sigui considerat
urgent d?acord amb la motivació recollida a l?ofici de la consellera de Serveis Socials i
Cooperació de data 18 d?octubre de 2016 que s?adjunta. L?esmentat ofici justifica el
caràcter urgent de la petició en els motius següents:
? El contracte d?arrendament del local núm. 8 de la planta baixa del carrer [...], 3
de Palma i 11 places d?aparcament de la planta soterrani segona situats a l?avinguda
Alemanya cantonada amb el carrer [...], de Palma es va resoldre mitjançant
Resolució de la consellera d?Hisenda i Administracions Públiques de data 24 d?agost
7
de 2015, i a partir de dia 31 d?agost de 2015. Per tant, ha transcorregut més d?un any
des de la Resolució del contracte.
? En data 1 de juny de 2016 es va tramitar i formalitzar el nou contracte de lloguer
sobre el local esmentat anteriorment, per la qual cosa i fins a aquesta data, no havia
un preu mensual de contracte a partir del qual l?entitat arrendatària pogués reclamar
l?import corresponent al període comprés entre dia 1 d?octubre de 2015 i dia 31 de
maig de 2016. Per tant, fou en data 7 de juny de 2016 que l?entitat arrendatària
presentà les factures d?arrendament en les quals constava l?import reclamat.
? Actualment, la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació tramita la pròrroga
del contracte de lloguer amb l?entitat B sobre els locals 5 i 6 situats en el carrer [...],
4b, de Palma, on s?ubiquen les dependències de la Direcció General de Menors i
Famílies. Atesa la necessitat de mantenir l?arrendament d?aquest local per
característiques i grandària, i tenint en compte el preu de mercat actual, resulta
necessari negociar el preu del contracte. El deute que la Conselleria de Serveis
Socials i Cooperació manté amb l?entitat B derivada de l?expedient de revisió d?ofici
sobre el qual es sol·licita dictamen preceptiu al Consell Consultiu, suposa un
obstacle a l?hora de mantenir un clima negociador adient i un possible impediment
per arribar a un acord profitós per ambdues parts, sense perjudici de la possible
interposició de demandes judicials per part de l?entitat creditora.
20. El 2 de novembre de 2016, la consellera de Presidència presenta davant aquest
Consell Consultiu un ofici mitjançant el qual, i a petició de la consellera de Serveis
Socials i Cooperació, s?adjunta, com a documentació addicional, una proposta de
resolució signada, en data 24 d?octubre de 2016 per la secretària general
complementaria a l?emesa en data 25 de juliol de 2016.
En aquesta nova proposta de resolució s?especifica que l?entitat B va rebre, en data 13
de setembre de 2016, l?escrit mitjançant el qual s?obria el tràmit d?audiència i que, en
data 11 d?octubre de 2016 ?fora del tràmit d?audiència concedit? aquesta entitat va
presentar un escrit en el què declarava que estava d?acord amb l?import del lloguer i les
dates establertes i que no tenia cap objecció al respecte.
Així mateix, especifica expressament que l?acte objecte de revisió d?ofici és «un acord
entre la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i la propietat de l?immoble
mitjançant el qual les parts estaven d?acord en l?ocupació continuada del local número 8
i els aparcaments, malgrat es va resoldre anticipadament el contracte de lloguer, sempre
que es dugués a terme el pagament de les mensualitats de lloguer devengades fins a la
formalització del contracte de lloguer del local número 8 i els aparcaments una vegada
formalitzat el mateix. Aquest acord es va prendre sense tramitar el procediment establert
a l?efecte».
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
8
La presidenta de les Illes Balears està legitimada per a sol·licitar aquest dictamen i el
Consell Consultiu és competent per emetre?l, en virtut del que disposa l?article 21.a de
la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu.
A l?hora d?apreciar el caràcter urgent de la consulta formulada per la Presidenta ens
trobem amb la dificultat inherent a qualsevol valoració d?un concepte jurídic
indeterminat. Sense perjudici de que aquest Consell Consultiu, de conformitat amb
l?article 24.3 de l?esmentada Llei 5/2010, doni per bona la motivació recollida a l?escrit
de la consellera de Serveis Socials i Cooperació que s?adjunta a l?ofici de data 21
d?octubre de 2016, resulta sorprenent que la resta de la tramitació d?aquest procediment
no hagi gaudit d?aquest caràcter d?urgència.
D'altra banda, tractant-se d?un procediment administratiu de revisió d'ofici d'una
actuació administrativa, en virtut de l?article 54.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de
règim jurídic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació amb l?article
18.12.b de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu, es requereix
la necessària intervenció d'aquest òrgan autonòmic de consulta amb caràcter previ a la
resolució que s'hi adopti. Així mateix, cal recordar que el dictamen, a més de preceptiu,
ha de ser favorable a la revisió d'ofici per a que aquesta pugui prosperar.
Segona
El marc normatiu aplicable a aquest tipus de revisions d?ofici ve constituït, en primer
lloc, i en l?àmbit estatal, per la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les
administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJPAC).
L?aprovació de la Llei 39/2015, d?1 d?octubre, del procediment administratiu comú de
les Administracions públiques, no afecta al supòsit plantejat perquè la seva disposició
transitòria tercera preveu expressament que aquesta llei no s?aplicarà als procediments
ja iniciats abans de la seva entrada en vigor ?que va tenir lloc el 2 d?octubre de 2016?
, els quals es continuaran regint per la normativa anterior.
L?article 102 de la LRJPAC reconeix la potestat que tenen les administracions
públiques de revisar d?ofici les seves disposicions i actes nuls en els següents termes:
1. Les administracions públiques, en qualsevol moment, per iniciativa pròpia o a
sol·licitud d?un interessat, i amb el dictamen favorable previ del Consell d?Estat o
òrgan consultiu equivalent de la comunitat autònoma, si n?hi ha, han de declarar
d?ofici la nul·litat dels actes administratius que hagin posat fi a la via administrativa
o que no hagin estat recorreguts en el termini corresponent, en els supòsits que
preveu l?article 62.1.
[...]
4. Les administracions públiques, en declarar la nul·litat d?una disposició o un acte,
poden establir, en la mateixa resolució, les indemnitzacions que sigui procedent
reconèixer als interessats, si es donen les circumstàncies que preveuen els articles
9
139.2 i 141.1 d?aquesta Llei; sens perjudici que, tractant-se d?una disposició,
subsisteixin els actes ferms dictats en aplicació d?aquesta.
Per tant, l?àmbit d?actuació de l?esmentada potestat de revisió d?ofici es limita als actes
administratius (o, en el seu cas, disposicions administratives). Mentre que, en el cas
concret objecte del nostre dictamen, la proposta de revisió d?ofici, per nul·litat de ple
dret, es projecte sobre relaciones obligacionals de caràcter contractual. Concretament,
sobre un contracte d?arrendament d?un local i d?unes places d?aparcament.
Del contingut de la resolució d?inici del procediment de revisió d?ofici, de les diferents
actuacions dutes a terme durant la seva tramitació i de les dues propostes de resolució
que consten a l?expedient podem arribar a deduir que la Conselleria de Serveis Socials i
Cooperació pretén declarar la nul·litat dels actes de selecció del contractista i
d?adjudicació verbal del contracte d?arrendament per absència total de procediment
d?acord amb l?establert a l?article 62.1 e de la LRJPAC.
L?article 4.1 p del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s?aprova
el text refós de la Llei de contractes del sector públic, exclou expressament del seu
àmbit d?aplicació als contractes d?arrendament de béns immobles. Mentre que l?apartat
segon d?aquest mateix precepte disposa que aquests contractes patrimonials es regulen
per les seves normes especials, i que únicament s?han d?aplicar els principis d?aquesta
Llei per resoldre els dubtes i llacunes que es puguin presentar.
A l?àmbit autonòmic balear l?article 65 de la Llei 6/2001, d?11 d?abril, del Patrimoni de
la comunitat autònoma de les Illes Balears preveu que la comunitat autònoma pot
arrendar els béns immobles que necessiti per al compliment de les seves finalitats, però
que per concertar aquests arrendaments ho ha de fer mitjançant concurs públic i que
únicament ho pot fer de manera directa quan concorri alguna de les circumstàncies
següents:
a) La urgència reconeguda en la contractació.
b) La peculiaritat de la necessitat que s?ha de satisfer.
c) L?escassesa d?oferta en el mercat.
Aquest precepte legal ha estat desenvolupat pels articles 131 i següents del Decret
127/2005, de 16 de desembre, mitjançant el qual s?aprova el Reglament de
desplegament de la Llei 6/2001, d?11 d?abril. Evidentment, tant si es concerta un
arrendament mitjançant concurs públic com si es fa de forma directe per la concurrència
d?alguna de les causes taxades de l?article 65 abans esmentat, s?ha de seguir en
qualsevol cas el procediment previst per l?ordenament jurídic vigent.
Per altra banda, la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l?Administració de la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dedica l?article 54 a la revisió d?actes i
disposicions nul·les, amb els següents termes:
10
1. Els procediments de revisió d?actes nuls s?inicien d?ofici per l?òrgan autor de
l?acte, o a sol·licitud de persona interessada. [?]
[?] 4. La declaració de nul·litat requereix dictamen previ i favorable del Consell
Consultiu.
Finalment, s?ha de tenir en compte que l?article 106 de la mateixa LRJPAC estableix
certes limitacions a les facultats de revisió d?ofici quan preveu que aquestes facultats de
revisió no es podran exercir quan:
[?] per prescripció d?accions, pel temps transcorregut o per altres circumstàncies, el
seu exercici és contrari a l?equitat, a la bona fe, al dret dels particulars o a les lleis.
Tercera
El present procediment de revisió d'ofici es tramita en compliment de la Instrucció
2/2012, de 12 de març, de la interventora general i de la directora de l'Advocacia sobre
la tramitació que s'ha de seguir per als supòsits de reconeixement extrajudicial de crèdits
derivats de la contractació irregular. En relació a aquesta instrucció, el Consell
Consultiu ja ha manifestat de forma reiterada que no vincula a aquest òrgan de consulta
(dictàmens núm. 57/2014, 149/2014, 151/2014, 154/2014, 156/2014, 134/2015 i
77/2016, entre d?altres).
Un cop constatat que el procediment de revisió d?ofici és la via elegida seguint
fidelment el que disposa la ja citada Instrucció 2/2012, cal analitzar el compliment dels
aspectes procedimentals i formals que exigeix la normativa aplicable a aquest tipus de
procediments.
a) En primer terme, centrarem la nostra atenció en la possible caducitat del procediment
de revisió d'ofici.
Dels antecedents recollits a la part inicial d?aquest dictamen es desprèn que, mitjançant
resolució de la secretària general del Servei de Salut de 21 de juliol de 2016, es va
iniciar el procediment de revisió d'ofici i que es va fer ús, mitjançant resolució de la
mateixa secretària general de data 9 de setembre de 2016, de la facultat de suspensió
prevista en l'article 42.5.c de la LRJPAC per sol·licitar el nostre preceptiu dictamen, la
qual tindrà efectes, com hem dit en nombroses ocasions, no des de l?adopció de l?acord
de suspensió, sinó des del moment en el què es presenta la sol·licitud de dictamen en el
Registre del Consell Consultiu de les Illes Balears?el 19 d?octubre de 2016?.
En el moment d?emetre aquest dictamen el procediment encara no ha caducat i es troba
dins el termini legalment previst de tres mesos per resoldre i notificar, si bé hem
d'advertir aquí a l'Administració activa que, un cop rebut el dictamen, haurà de
computar el període real i efectiu que li resti per a resoldre en el termini de tres mesos
legalment fixat. A aquests efectes hem de recordar la nostra doctrina relativa al còmput
de terminis per a determinar la caducitat dels procediments de revisió d'ofici,
continguda en els dictàmens núm. 76 i 86 del 2012.
11
b) Entrant ja en l'anàlisi del procediment de revisió d'ofici tramitat, no resulta en va
recordar, tal com ha sostingut aquest Consell Consultiu en diverses ocasions (Dictamen
núm. 76/2012, entre d'altres), que la supressió de la remissió expressa al procediment
administratiu regulat en el Títol VI de la Llei, que contenia la redacció de l'article 102
de la LRJPAC abans de la seva modificació per la Llei 4/1999, de 13 de gener, no pot
portar-nos a la conclusió de la seva manca d?aplicació als procediments de revisió.
Contràriament, s?ha d?entendre que, com a tot procediment administratiu i sense
necessitat de remissió expressa, li són aplicables les disposicions generals sobre
procediments administratius contingudes en el Títol VI (articles 68 i següents) de
l'esmentada LRJPAC. D'aquesta manera, el Consell Consultiu ha sostingut
reiteradament que el procediment de revisió d'ofici ha de contenir els tràmits essencials
següents: acord d'inici, audiència als interessats, proposta de resolució, dictamen de
l'òrgan consultiu, i resolució per part de l'òrgan competent. Doncs bé, de la
documentació integrant de l'expedient resulta que la Conselleria de Serveis Socials i
Cooperació ha complert fins ara els següents tràmits essencials del procediment de
revisió d'ofici:
1. Resolució d'inici. Com hem vist, l?article 54 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de
règim jurídic de l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, preveu
que els procediments de revisió d?actes nuls s?inicien d?ofici per l?òrgan autor de l?acte,
o a sol·licitud de persona interessada. En el supòsit objecte del nostre anàlisi, la
resolució d?inici la dicta la secretària general de la Conselleria autora de les actuacions
administratives objecte de revisió fent ús d?una delegació prèvia feta per la Resolució de
la consellera de Serveis Socials i Cooperació de data 26 d?abril de 2016 per la qual es
deleguen diferents competències i la signatura en determinats òrgans directius de la
Conselleria, i se n?estableix el règim de suplència.
2. Incorporació a l'expedient d?una memòria justificativa prèvia sobre la necessitat de
procedir a la tramitació del procediment de revisió d?ofici, d?una acta de recepció
formal de l?arrendament del local i de les places d?aparcament i de les factures
presentades per l?arrendadora les quals han donat lloc a l?emissió, un cop fetes les
comprovacions pertinents, del corresponent document comptable en relació a la reserva
de crèdit necessària per a fer front al pagament de l?import objecte d?aquest expedient.
Tenint en compte que l?import del deute generat és de 22.360,80 euros, no resulta
preceptiu l?informe de fiscalització favorable de la Intervenció General ni resulta
exigible l?autorització del Consell de Govern per l?exercici de les competències en
matèria d?autorització i disposició de la despesa.
3. Així mateix consta dins l'expedient remès al Consell Consultiu que s'ha incorporat un
informe jurídic favorable a la tramitació seguida. Tal com ja vam dir en els dictàmens
111/2015 i 72/2016, de la LRJPAC no es desprèn la preceptivitat d'aquest tràmit amb
caràcter previ a les resolucions de revisió d'ofici, per la qual cosa el dictamen del
Consell Consultiu es podria emetre sense aquest informe jurídic, que tampoc ve exigit
per la Instrucció 2/2012 sobre la tramitació a seguir pels òrgans i ens del sector públic
12
instrumental de l'Administració de les Illes Balears en els supòsits de reconeixement
extrajudicial de crèdits derivats de la contractació irregular.
4. Tràmit d'audiència a l?entitat interessada. L?article 84 de la LRJPAC obliga a atorgar,
per a aquest tràmit, un termini mínim de 10 dies, què en aquest cas finalment s'ha
respectat.
5. Emissió de la proposta de resolució de declaració de la nul·litat de la contractació
irregular efectuada per la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i de la posterior
obertura del procediment de liquidació i procediment d'índole pressupostària per
autoritzar i disposar les despeses.
Quarta
Dit això, i ja entrant en el fons de l'assumpte, procedeix analitzar d'una banda, el
caràcter revisable d'aquestes actuacions i, d'altra banda, determinar si realment concorre
en el present supòsit alguna causa de nul·litat contractual que fonamenti la seva revisió
de ofici.
a) Caràcter revisable dels actes
Entén aquest òrgan de consulta que els actes de la Conselleria de Serveis Socials i
Cooperació mitjançant els quals selecciona al contractista i adjudica verbalment el
contracte d?arrendament del local núm. 8 de la planta baixa del carrer x, 3 de Palma i de
les 11 places d?aparcament de la planta segona de l?avinguda Alemanya cantonada amb
el carrer x, tot i que verbals i/o no expressos, són actes favorables per a la societat
arrendadora i són, per tant, perfectament revisables ja que són ferms i s?ha d?entendre
també que procedeixen de la pròpia conselleria i que exhaureixen la via administrativa.
Els actes objecte de revisió d'ofici compleixen, per tant, amb els requisits previstos a
l'article 102.1 de la LRJPAC. D'altra banda, no concorre en el present suposat cap dels
límits de l'article 106 de la mateixa llei que impedirien exercir l?esmentada facultat de
revisió.
b) Concurrència de causa de nul·litat de ple dret en l'actuació de la Conselleria
(invalidesa contractual).
A l?hora de determinar la concurrència d'alguna causa de nul·litat ens podem remetre al
criteri establert pel Consell d'Estat, entre d?altres, al seu dictamen 1059/2012, de 15 de
novembre, en el qual s'establia el següent:
Con carácter previo, y como el Consejo de Estado tiene reiteradamente declarado en
su doctrina, conviene recordar una vez más que la circunstancia de revisar de oficio
es una medida que implica una potestad tan exorbitante que debe aplicarse con
mucho tiento, resultando este un cauce impugnatorio para el que se recomienda la
máxima prudencia habida cuenta de que la no sujeción a plazo para efectuarlo
entraña un riesgo evidente para la estabilidad o seguridad jurídica.
13
Procede, por tanto, examinar si existe una vulneración del procedimiento de
contratación pública, regulado en el citado TRLCAP y, supletoriamente, en la Ley
30/1992, de 26 de noviembre.
En relación con esta pretendida causa, conviene recordar que el Consejo de Estado
conforme al artículo 62.1.e) de la Ley 30/1992, entre otros en el dictamen 887/2012,
de 26 de septiembre de 2012, tiene declarado:
"Y es que para apreciar dicha causa de nulidad debe darse, en primer lugar, un vicio
de procedimiento. Y en todo caso, no basta con la mera invocación de cualquier
vicio o anomalía formal, sino que es preciso que se haya prescindido total y
absolutamente del procedimiento legalmente establecido, bien porque no se hubiere
seguido procedimiento alguno, bien porque se hubiere seguido un procedimiento
distinto al legalmente establecido (Sentencias del Tribunal Supremo de 4 de enero
de 1983, 21 de marzo de 1988, 12 de diciembre de 1989, 29 de junio de 1990, 31 de
enero de 1992, 7 de mayo de 1993, 28 de diciembre de 1993, 22 de marzo de 1994,
18 de junio de 1994 y 28 de septiembre de 1994; dictámenes del Consejo de Estado
de 5 de noviembre de 1987 ?expte. nº 50.1654?, 19 de octubre de 1999 ?expte.
nº 53.746? y 22 de junio de 2000 ?expte. nº 1.949/2000?)".
Y para calificar la gravedad o esencialidad a que hacen referencia los dictámenes
citados, el Consejo de Estado exige que "no existan los engarces formales necesarios
en el iter administrativo para concluir en el acto que se pretende emanar,
envolviendo tales ausencias o errores procedimentales un radical vicio con
irremediables efectos sobre el acto administrativo final" (dictamen número 2.756/96,
de 25 de julio de 1996). Tales "engarces formales" se reducen al "núcleo mínimo e
irreductible de trámites procedimentales que deben desarrollarse para estudiar,
preparar y adoptar una resolución" (dictamen número 520/92, de 4 de junio de
1992), cuya omisión determinaría "una irregular e impropia formación de la
voluntad administrativa que constituye el sustrato material de dicho acto
aprobatorio" (dictamen número 43.816, de 19 de noviembre de 1981).
En el cas analitzat en aquest dictamen la nul·litat de ple dret que es postula té
directament per objecte els actes administratius corresponents a la fase de preparació i
adjudicació d'un contracte de naturalesa patrimonial ?concretament, d'arrendament?
celebrat per una Administració Pública. El règim jurídic del present contracte
d?arrendament de l?Administració autonòmica remet, per a la preparació i adjudicació, a
la legislació patrimonial de la comunitat autònoma. Com s?ha esmentat anteriorment,
l'article 65.2 de la Llei 6/2001, d?11 de abril, del patrimoni de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears estableix que la concertació dels arrendaments de béns immobles
s?ha de fer mitjançant concurs públic excepte els supòsits taxats que preveu aquest
mateix precepte en els quals es pot dur a terme la concertació directe.
Els articles 132 a 135 del Decret 127/2005, de 16 de desembre, pel qual s'aprova
el Reglament de desenvolupament de la Llei 6/2001, estableixen minuciosament els
tràmits i la documentació que ha necessàriament incorporar-se, tant per al procediment
de concurs (article 134) com per al de concertació directa (article 135). En aquest
últim supòsit, s'han d'aportar informes sobre la necessitat i finalitat de l'arrendament
i sobre l'adequació de la renda al preu de mercat; certificat d'existència de
crèdit; justificació de la concurrència d'alguna de les causes de l'article 65.2 de la
14
Llei; esborrany del contracte d'arrendament i documentació relativa, entre d'altres
extrems, a l'existència de la persona jurídica titular de l'immoble i identificació de
el seu representant, còpia de l'escriptura de propietat, amb nota simple del Registre,
certificat de la titularitat cadastral actualitzada, etc.
En el present cas només tenim constància de les factures presentades per la part
arrendadora en data 7 de juny de 2016 i de la certificació emesa per la secretària general
en data 5 d?octubre de 2015 mitjançant la qual es reflectia el compromís verbal de la
Conselleria de Serveis Socials i Cooperació d?abonar, un cop signat el nou contracte de
lloguer del local núm. 8 i les 12 places d?aparcament ?que, finalment, foren 11?, la
compensació corresponent a la utilització de l?esmentat local i de les 12 places
d?aparcament ?finalment, 11? des de l?acte de lliurament de les claus fins a la
signatura del nou contracte. És clar, per tant, que manca total i absolutament el
procediment legalment previst per a la selecció i adjudicació d?aquest tipus de
contractes (article 62.1 e de la LRJPAC), de manera que concorre la causa de nul·litat
de ple dret de l'acte administratiu tàcit d'adjudicació del contracte que és pressupost de
la formalització d'aquest últim.
Però és que, a més, s?ha de tenir en compte que l?article 87 i de la Llei 6/2001 d?11
d?abril, reserva la competència per a tramitar i aprovar l?arrendament de béns immobles
per part de la comunitat autònoma de les Illes Balears en el conseller competent en
matèria de patrimoni ? actualment, i d?acord amb el Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la
presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i
s?estableix l?estructura de l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes
Balears, i d?acord amb el Decret 24/2015, de 7 d?agost, de la presidenta de les Illes
Balears, pel qual s?estableixen les competències i l?estructura orgànica bàsica de les
conselleries de l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (el qual
ve a substituir a l?anterior Decret 12/2015, de 2 de juliol, encara que sense canvis
substancials des del punt de vista d?atribució de la competència en matèria patrimonial),
la consellera d?Hisenda i Administracions Públiques, mentre que en la contractació
verbal o tàcita de l?arrendament del local i les places d?aparcament objecte d?aquest
dictamen no hi va participar l?esmentada consellera ni tenim constància de cap tipus de
delegació per a aquest supòsit en concret, per la qual cosa entenem que també ens
trobem davant d?una segona causa de nul·litat de l?actuació administrativa, la de
l?article 62.1 b de la LRJPAC (els actes «dictats per òrgan manifestament incompetent
per raó de la matèria»). Per tant, també procedeix la declaració de nul·litat de ple dret
per aquesta segona causa de l?esmentat article 62.1 b de la LRJPAC.
Cinquena
Les Administracions públiques, segons l?article 102.4 de la LRJPAC, quan declaren la
nul·litat d?una disposició o acte, poden establir, en la mateixa resolució, les
indemnitzacions que procedeixi reconèixer a les persones interessades si es donen les
circumstàncies previstes en els articles 139.2 i 141.1 de la LRJPAC.
15
Així mateix, podem entendre que, per aplicació supletòria de l?article 35 del Reial
decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s?aprova el text refós de la Llei de
contractes del sector públic, la declaració de nul·litat dels actes preparatoris del
contracte d?arrendament o de la seva adjudicació, quan sigui ferma, comporta en tot cas
la del mateix contracte que entra en fase de liquidació, havent de restituir-se les parts
recíprocament les coses que hagin rebut en virtut del mateix i, si això no fos possible,
s?han de retornar el seu valor. La part que resulti culpable ha d'indemnitzar la contrària
dels danys i perjudicis que hagi sofert.
La Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a través dels seus diferents òrgans, dóna
per acreditades les obligacions que consten descrites en la memòria justificativa que
acompanya aquest expedient, i dóna la seva conformitat, a les prestacions efectuades.
El Consell Consultiu limita el seu dictamen a informar de manera favorable la revisió
d'ofici a la contractació verbal a què es refereix l'expedient sense entrar a valorar ni
validar l?import que hagi de ser objecte de pagament.
III. CONCLUSIONS
1a. La presidenta de les Illes Balears està legitimada per a sol·licitar aquest dictamen i
el Consell Consultiu és competent per emetre'l.
2a. El procediment de revisió d'ofici s'ha tramitat conforme a dret. L'òrgan competent
per resoldre'l és la Consellera de Serveis Socials i Cooperació del Govern de les Illes
Balears.
3a. El Consell Consultiu emet aquest informe favorable a la revisió d'ofici, per nul·litat
de ple dret, de l?acte administratiu tàcit d?adjudicació del contracte patrimonial
d?arrendament del local núm. 8 de la planta baixa del carrer x, 3 de Palma i 11 places
d?aparcament de la planta soterrani segona situats a l?avinguda Alemanya cantonada
amb el carrer x, de Palma, entre octubre de 2015 i maig de 2016, per aplicació de les
causes previstes en les lletres b i e de l?article 62.1 de la LRJPAC en relació amb
l?article 102.1 del mateix text legal.
Palma, 8 de novembre de 2016
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Ley de arrendamientos urbanos y legislación complementaria](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7677.jpg)
Ley de arrendamientos urbanos y legislación complementaria
Editorial Colex, S.L.
8.50€
7.65€
+ Información
![Suscripción más de 250 formularios para PYMES](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_2922.png)
Suscripción más de 250 formularios para PYMES
Editorial Colex, S.L.
100.00€
95.00€
+ Información
![Tarjeta 100 Formularios Jurídicos imprescindibles](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_2836.png)
Tarjeta 100 Formularios Jurídicos imprescindibles
Editorial Colex, S.L.
49.95€
47.45€
+ Información
![Comentarios a la Ley de arrendamientos urbanos](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6702.jpg)
Comentarios a la Ley de arrendamientos urbanos
Daniel Loscertales Fuertes
21.25€
20.19€
+ Información
![El modelo 303 de IVA](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_620bb56bd96fd.png.jpg)