Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 146/2014 del 11 de diciembre del 2014
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 11/12/2014
Num. Resolución: 146/2014
Resumen
Dictamen núm. 146/2014, relatiu a la modificació puntual del Pla General d'Ordenació Urbana de Calvià relativa a la requalificació d'uns terrenys per a la creació de la UA-CC-04 a la Costa de la CalmaPonente/s:
Joan Oliver Araujo
Contestacion
Dictamen núm. 146/2014, relatiu a la modificació puntual del Pla General
d'Ordenació Urbana de Calvià relativa a la requalificació d'uns terrenys per a la
creació de la UA-CC-04 a la Costa de la Calma*
I. ANTECEDENTS
1. El 7 d'octubre de 2013, el batle de Calvià tramet al Consell Insular de Mallorca
(CIM) l'expedient relatiu a la modificació «MP 02/2012 ?Equipamiento EQ-R en Costa
de la Calma. Recalificación del EL-RO y modificación del RU-3?». El Ple de
l'Ajuntament havia aprovat provisionalment aquesta modificació el 24 de juliol de 2013,
a l'efecte de poder dur a terme els tràmits necessaris per assolir-ne, al moment oportú,
l'aprovació definitiva. Aquesta documentació té entrada en el Registre del CIM l'11
d'octubre de 2013.
2. La dita modificació té l'origen en la petició que adreça a l'Ajuntament de Calvià el
senyor J. G. V. ?en representació de l'entitat B? l'11 d'abril de 2012. L'alteració
esmentada, segons la proposta d?acord que s?eleva a la corporació plenària, pretén
[...] la modificación de la calificación urbanística para posibilitar la creación de un
equipamiento privado con diversos usos posibles. Se justifica la conveniencia y la
oportunidad de la modificación puntual del planeamiento para modificar la
calificación urbanística de unos terrenos urbanos para destinarlos a equipamientos,
aumentando la oferta de servicios a la comunidad. En la actualidad, la parcela donde
se actúa se halla calificada por el vigente P.G.O. como Espacio Libre Privado ELRO y acoge unas pistas de tenis y dos edificaciones complementarias para la práctica
deportiva, así como una piscina. Se propone la creación de un centro asistencial en
el que se permita también el uso comercial, de tal forma que estos terrenos pasarán
a calificarse como Equipamiento Privado EQ-R (artículo 10.31 del P.G.O.), en que
se permiten, como usos característicos, el comercial (4.1), el asistencial (5.3), el
sanitario (5.7) y el recreativo (5.10). Asimismo, se procede a la corrección de unos
errores detectados en el planeamiento municipal en la delimitación de la parcela ELRO
con unos solares limítrofes calificados RU-3 y también EL-P.
La modificación puntual supone la formación de una nueva ficha de Unidad de
Actuación, identificada como UA/CC-04 Costa de la Calma, como un instrumento
para desarrollar las actuaciones propuestas con esta modificación puntual del P.G.O.
No afecta al Estudio Económico Financiero ni al Programa de Actuación del Plan
General vigente».
3. Com a tràmits essencials, consten en l'expedient municipal les següents dades
d?interès per elaborar el nostre dictamen:
? El 26 d'abril de 2012, la corporació municipal en Ple acorda sotmetre l'avanç de la
modificació puntual MP 02/2012 amb determinades prescripcions a informació pública,
cosa que es du a terme a partir dels anuncis d'11 de maig de 2012 (Diario de Mallorca) i
17 de maig de 2012 (BOIB núm. 70).
*Ponència de l?Hble. Sr. Joan Oliver Araujo, conseller.
2
? El 4 de maig de 2012, la mercantil interessada aporta un document titulat:
«Memoria-Análisis elaborada por el Gabinete de Análisis Ambiental y Territorial».
? Emeten informes, substancialment favorables, quant a les seves competències
sectorials: el Servei de Protecció d'Espècies de la Conselleria d'Agricultura, Medi
Ambient i Territori; el Servei de Medi Ambient del Consell Insular; el Servei Tècnic de
Turisme i Esports; el Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl; la Direcció General
de Recursos Hídrics; el Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular, i la Direcció
General d'Emergències.
? El 19 de juliol de 2012, l'Ajuntament sol·licita a la Comissió de Medi Ambient de les
Illes Balears (CMAIB) la declaració de no subjecció a l'avaluació ambiental de la
modificació puntual per considerar-la menor.
? L'1 d'octubre de 2012, el president de la CMAIB considera la modificació puntual
com a menor a l'empara de la Llei 6/2009, de 17 de novembre.
? El 12 de novembre de 2012, la tinent de batle delegada d'Urbanisme, Planejament i
Patrimoni eleva una proposta d'aprovació inicial de la modificació puntual MP 02/2012,
segons el Projecte que havia redactat el cap de la Unitat d'Urbanisme i Planejament.
? Amb el dictamen previ de la Comissió Informativa d'Assumptes Generals, el Ple
aprova inicialment la modificació el 29 de novembre de 2012, segons fa constar el
secretari general, «per majoria».
? A partir del 4 de gener de 2013, se sotmet l'expedient a informació pública (BOIB de
15 de gener i diari Última Hora de 16 de gener).
? El 9 de juliol de 2013, després de les al·legacions i tràmits informatius que figuren
en l'expedient, el cap del Servei d'Urbanisme emet un informe proposta per a l'aprovació
provisional, en què explica que «ha estat eliminada la possibilitat de l'ús comercial»
arran de les al·legacions que s'han presentat.
? El 24 de juliol de 2013, el Ple de l'Ajuntament aprova provisionalment el Projecte de
modificació puntual 02/2012.
? Contra aquest acord, l'advocat senyor B. M. interposa un recurs de reposició en
representació, que acredita, del senyor P. R. C., amb propostes de: a) supressió de l'ús
recreatiu en l'àmbit de la unitat d'actuació, b) minimització de l'impacte visual per als
habitatges, c) exigència del pla contra incendis, i d) exigència de garantir la suficiència
del subministrament d'aigua per un possible augment de població.
4. L'11 d'octubre de 2013, es presenta la modificació puntual davant el Consell Insular
de Mallorca (exp. 35/2013-PU) perquè s'aprovi de manera definitiva. Analitzada la
documentació que es va presentar, el 30 de octubre de 2013, el conseller executiu del
Departament del Territori del Consell Insular de Mallorca va requerir al batle de Calvià
3
la documentació necessària per tramitar el procediment, d'acord amb l'informe dels
serveis tècnics, que demanen esmenar nou deficiències de contingut i una de relativa a
la documentació. Són significatius els dos informes complementaris de l'arquitecta
municipal (29 de gener i 10 de febrer de 2014) sobre l'existència de serveis urbanístics
suficients i sobre l'eliminació del vial, i també els de Aguas del Término de Calvià SA
(31 de gener de 2014) i Calvià 2000 SA (3 de febrer de 2014).
5. El 27 de febrer 2014, el Ple de l'Ajuntament acorda per unanimitat esmenar les
deficiències que havien posat de manifest els serveis tècnics. Així mateix, acorda
desestimar el recurs de reposició que havia presentat el senyor P. R. C., perquè entén
que un pla urbanístic és una norma general i el recurs es motiva sobre el contingut de la
modificació i no sobre el procediment de l'aprovació.
6. Durant la tramitació al Consell Insular, emeten informe: a) favorable, el 12 de
desembre de 2013, la Direcció General d'Innovació i Desenvolupament Tecnològic; b)
favorable, el 28 de gener de 2014, la Subdirecció General de Xarxes i Operadors de
Comunicacions; c) substancialment favorable, el 8 d'abril de 2014, el conseller
d'Agricultura, Medi Ambient i Territori del Govern de les Illes Balears; d) favorable
amb prescripcions, el 2 de maig de 2014, el Servei d'Ordenació del Territori del CIM; e)
substancialment favorable, el 29 d'abril de 2014, la Direcció General d'Aviació Civil pel
que fa a l'afectació de servituds aeronàutiques legals. A part, s'han sol·licitat informes,
tot i que no els han emès, a la Direcció General de Sostenibilitat de la Costa i la Mar i a
la Direcció General d'Interior, Emergències i Justícia (1 d'abril de 2014).
7. El 14 d'abril de 2014, l'Ajuntament de Calvià remet al Consell Insular de Mallorca un
informe complementari de l'arquitecta municipal sobre la publicitat telemàtica del
procediment.
8. El 9 de setembre de 2014, l'arquitecte dels serveis tècnics d'Urbanisme i la TAG
d?Urbanisme del Consell Insular de Mallorca emeten un informe favorable ?amb
prescripcions? sobre la modificació puntual núm. 2/2012 del PGOU de Calvià.
D'aquest informe cal reproduir, per a una adequada comprensió de l'assumpte, el
fragment següent:
La present Modificació [...] preveu el desenvolupament d'un solar situat en sòl urbà
a la Urbanització Costa de la Calma, canviant la seva qualificació d'espais lliures
privats (EL-R0) a equipaments privats (EQ-R), amb els usos 5.3 assistencial, 5.5
esportiu, 5.7 sanitari i 5.10 recreatiu, i, al mateix temps, delimitar de manera precisa
la separació amb la qualificació RU-3 que presenten 8 parcel·les residencials
unifamiliars situades en el seu costat sud.
Amb la present modificació es produeix una variació en les superfícies totals de sòl
urbà destinat a equipaments privats (EQ-R) i a habitatges residencials unifamiliars
(RU-3) les quals augmenten i es produeix la corresponent disminució d'espais lliures
privats (EL-R0).
Així mateix, dues parcel·les, la situada a avinguda de la Mar, n. 3 i la situada al
carrer Coll n. 3, tenen una part del seu àmbit qualificat com espai lliure públic. En la
present modificació puntual ambdós àmbits es qualifiquen com a residencial
4
unifamiliar (RU-3) compensant-se aquestes disminucions d'espais lliures públics
amb els corresponents canvis de qualificació a espai lliure públic.
També es disminueix la superfície de vial interior, encara de titularitat privada.
Aquesta disminució és compensada amb un augment dels espais lliures públics
situats a l'est de la parcel·la.
Àmbit de la modificació puntual.
L'àmbit de la modificació puntual se situa en el sòl urbà, a la urbanització Costa de
la Calma, concretament en el seu costat nord, a la illeta situada entre el carrer Coll (a
l'est de l'àmbit), Rei Jaume II (al sud), carrer Bellavista (a l'oest) i el carrer Pinar (al
nord). L'àmbit està qualificat pel Pla General d'ordenació Urbana vigent com a Espai
Lliure Públic (EL-P), Espai Lliure Privat 0 (EL-R0), habitatge unifamiliar (RU-3) i
vial.
Afecta a 11 parcel·les: per un costat, una gran parcel·la, ara EL-R0 ocupada en
l'actualitat pel Club de Tennis Costa de la Calma amb 5 pistes de tenis, dues
edificacions, i una piscina, per a la qual es proposa la qualificació EQ-R [és a dir,
Equipament Privat, a tota la parcel·la]; i per l'altre i de manera parcial, a les deu
parcel·les per a les quals es proposa la seva qualificació RU-3 en consonància amb
la qualificació atorgada per la qualificació vigent a la major part de la parcel·la.
La pretensió de la propietat per a possibilitar la creació d'un equipament privat amb
diversos usos possibles (assistencial, sanitari, esportiu i recreatiu) compta amb el
suport de l'Ajuntament, ja que la iniciativa suposa l'augment de l'oferta
d'equipaments al nucli de la Costa de la Calma, al mateix temps que s'afavoreix
l'activitat econòmica.
La modificació compta amb una exhaustiva documentació sobre els equipaments
existents al terme municipal i en especial a la Costa de la Calma, arribant a la
conclusió que, en aquesta zona, no hi existeix cap zonificació que permeti un
equipament privat i, per contra, resulta que les zones EL-R0 (espai lliure privat
compatible amb equipaments esportius i recreatius) tenen una superfície de 56.374
m².
L?àmbit objecte de la Modificació puntual té una superfície de 13.029 m², els quals
es distribueixen segons les següents qualificacions:
Qualificació Superfície (m²)
EL-R0 10.670
EL-P 1.461
Viari 853
RU-3 45
TOTAL 13.029
Així mateix, elimina el vial interior, d?una amplada de quatre metres, que permetia
la connexió per l?interior de la illeta entre els carrers Bellavista i Pinar, així com el
ramal sud, d?una amplada de tres metres, que permetia la connexió amb el carrer Rei
Jaume II. Aquesta supressió obeeix a la reordenació que es fa de l?espai central de la
parcel·la i es compensa amb una millora de la connectivitat entre els carrers del
Pinar i Jaume II, resolta amb una ampliació de la franja d?espais lliures públics.
Amb la modificació, les qualificacions i superfícies resultants són les següents:
Qualificació Superfície (m²)
5
EQ-R 8.216
EL-P 2.314
RU-3 2.499
TOTAL 13.029
De la comparació entre les dues taules es conclou que, amb la modificació, es
redueix el sòl urbà qualificat com espai lliure privat (EL-R0) en 10.670 m² i el viari
en 853 m² i s'augmenta el sòl urbà qualificat com equipament privat (EQ-R) en
8.216 m² i l'espai lliure públic EL-P en (2314-1461m²) 853 m².
Al mateix temps, s'augmenta el sòl urbà qualificat com a residencial unifamiliar
aïllat (RU-3) en 2.499 m². Aquest augment del sòl urbà residencial no comporta cap
augment de la capacitat de població donat que l'índex d'intensitat d'ús per al RU-3 es
troba establert en un habitatge per solar.
Les prescripcions que formula aquest informe tècnic radiquen a fer constar observacions
fetes per informes sectorials (una de la Direcció General d'Aviació Civil que sempre
s'indica quan l'espai està afectat per servitud aeronàutica i una altra derivada de
l'informe del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl) i per l'informe del Servei
d'Ordenació del Territori, i també a limitar les possibilitats de l'equipament privat, de
manera que, si és assistencial, s'empari en la normativa d'acció social i que, per a usos
esportius i recreatius, «la fitxa de la unitat d'actuació contemplarà que els paràmetres
urbanístics aplicables seguiran essent els actuals, és a dir, els de la qualificació ELR0
».
9. El 17 de setembre de 2014, la Ponència Tècnica d'Ordenació del Territori i
Urbanisme acorda, per unanimitat, proposar a la Comissió d'adoptar la proposta que
havien presentat els Serveis d'Urbanisme.
10. El 27 de setembre següent, la Comissió Insular d'Ordenació del Territori i
Urbanisme, per majoria, adopta l'acord elevat des de la Ponència i els Serveis
d'Urbanisme, és a dir, favorable a les prescripcions a què hem fet referència.
11. El 2 d'octubre de 2014, la presidenta del Consell Insular de Mallorca sol·licita al
Consell Consultiu de les Illes Balears l?emissió del dictamen. Sol·licitud que es registra
d?entrada a la nostra seu l?endemà.
12. Mentre la consulta està en tramitació, el 21 de novembre de 2011, el senyor J. G. V.,
en representació acreditada de la mercantil B, com a titular de la parcel·la principal de la
unitat d'actuació, presenta un escrit d'al·legacions davant el Consell Consultiu,
aprofitant el tràmit d'audiència previst en la nostra Llei reguladora. Aquest escrit és
admès, incorporat a l'expedient i pres en consideració. L'escrit conté, en primer lloc, una
anàlisi teòrica de les modificacions qualificades i addueix en gran part els dictàmens
d'aquest Consell, i, en segon lloc, fa una defensa exhaustiva de la motivació de la
proposta de modificació, principalment, de la justificació d'interès general que la
fonamenta. En suma, remarca la necessitat d'equipaments assistencials a la zona, i posa
en relleu els arguments que ja havien aportat els informes tècnics que consten en
l'expedient.
6
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
No hi ha dubte que la presidenta del Consell Insular de Mallorca està legitimada per
sol·licitar aquest dictamen, i el Consell Consultiu és competent per emetre?l, d?acord
amb el que disposen els articles 18.13 i 21.c de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora
del Consell Consultiu de les Illes Balears. Així mateix, cal tenir en compte que
l'urbanisme és una de les matèries transferides als consells insulars, en una primera
etapa, per la Llei balear 9/1990, de 27 de juny, i, en una segona, figura com a
competència pròpia dels consells insulars de conformitat amb el que estableix l'article
70.1 de l'Estatut d'autonomia de 2007.
El Consell Consultiu és competent per emetre el dictamen sol·licitat, que no només té el
caràcter de preceptiu sinó que, a més ?per exigència de l'article 50 del Text refós de la
Llei del sòl (TRLS) de 1976, que ha recuperat la vigència després de la Sentència
61/1997, de 20 de març, del Tribunal Constitucional, encara aplicable al procediment,
unit a l'article 18.13 de la Llei 5/2010? ha de ser favorable per a l'èxit de la
modificació empresa.
Convé establir d'entrada que la legislació aplicable en aquest cas continua essent el
precepte indicat del TRLS de 1976. Això no obstant, cal advertir que aquesta exigència
del nostre dictamen favorable en aquest tipus de casos també continua essent vigent
amb la recent entrada en vigor de la Llei 2/2014, de 25 de març, d'ordenació urbanística
i ús del sòl (LOUS). La disposició transitòria segona de la qual estableix:
Instruments de planejament en curs d'aprovació
Els procediments relatius als plans i altres instruments d'ordenació urbanística que es
troben en tramitació a l'entrada en vigor d'aquesta Llei:
a) Han d'adaptar les seves determinacions al previst en aquesta llei, excepte quan ja
hagin superat el tràmit de l'aprovació inicial.
b) S'han de tramitar d'acord amb l'ordenació dels procediments i de les competències
administratives que conté aquesta llei, excepte quan ja hagin superat el tràmit
d'aprovació provisional.
Per tant, independentment de l'exegesi completa d'aquesta disposició, l'anàlisi que es fa
en aquest Dictamen assenta els seus fonaments jurídics a l'empara de la legislació
preexistent del sòl ?avui derogada?, perquè l'aprovació inicial data de 29 de
novembre de 2012 i l'aprovació provisional de 24 de juliol de 2013.
Segona
Amb caràcter previ, el Consell Consultiu ha de recordar, una vegada més, la seva
doctrina relativa a les modificacions de planejament urbanístic que afectin espais lliures
públics i/o zones verdes, i per tant ha de reiterar les conclusions establertes, després de
7
la Sentència 61/1997, de 20 de març, del Tribunal Constitucional, en relació amb la Llei
8/1990, de 25 de juliol, sobre reforma del règim urbanístic i valoracions del sòl, i amb el
Text refós de la Llei sobre règim del sòl i ordenació urbana. Aquestes conclusions són
les següents:
1. La norma d?aplicació, en aquests casos, és l?article 50 del Text refós de la Llei del sòl
(TRLS) de 1976 i no l?article 129 del Text refós (TR) de 1992. Aquesta norma, que tot
seguit veurem com s'ha de reinterpretar, disposa:
Si la modificación de los Planes, Normas Complementarias y Subsidiarias y
Programas de Actuación tuviere por objeto una diferente zonificación o uso
urbanístico de las zonas verdes o espacios libres previstos en el Plan, deberá ser
aprobada por el Consejo de Ministros, previos los informes favorables del Consejo
de Estado y del Ministro de la Vivienda y acuerdos de la Corporación Local
interesada adoptados con el quórum del artículo 303 de la Ley de Régimen Local.
2. La competència per aprovar de manera definitiva les modificacions urbanístiques
resideix en el ple del consell insular corresponent, d'acord amb la normativa estatutària i
la Llei autonòmica 9/1990, de 27 de juny. Queda pendent la interpretació del sentit que
s'hagi de donar al terme «modificació de determinacions no estructurals», que figura en
l'article 53.1.b de la LOUS, respecte de la capacitat decisòria definitiva dels municipis
de més de 10.000 habitants, com és, notòriament, el cas de Calvià.
3. L?aprovació definitiva ha de disposar, necessàriament, del dictamen favorable del
Consell Consultiu.
4. L?informe favorable del ministre d?Habitatge (article 50 del TRLS de 1976) o del
conseller competent per raó de la matèria (article 129 del TR de 1992) no es pot
entendre encomanat a les comissions insulars d?urbanisme o d?ordenació del territori,
sinó subsumit en l?aprovació definitiva que acordi el ple de la corporació insular.
Tercera
A més, malgrat que no sigui necessari reproduir la doctrina d?aquest Consell Consultiu
respecte de l?exercici del ius variandi que du a terme l?Administració urbanística i de la
importància del règim especial de protecció de les zones verdes i els espais lliures
públics, sí que convé subratllar ?una vegada més? que aquests constitueixen
enclavaments fonamentals per contribuir a assolir un ús racional del sòl i impedir-ne la
massificació, amb la potenciació d?un desenvolupament harmònic de la vida ciutadana.
Per això, han de ser objecte d?una protecció acurada davant el procés urbanitzador que
pateixen. En aquest sentit, el Tribunal Suprem ha reiterat la seva opinió a aquest efecte i
ha assenyalat:
[?] entre las determinaciones que deben contener los planes generales, están los
espacios libres destinados a parques públicos y zonas verdes en proporción no
inferior a la legal y reglamentariamente establecida. [STS de 9 de març de 2004]
I també:
8
[?] cualquier modificación del planeamiento tendente a incrementar el volumen
edificable de una zona con el consiguiente aumento de la población requiere para su
aprobación la previsión de mayores espacios libres dentro de la propia zona que
experimenta ese aumento de densidad de población, sin que sea lícito computar a tal
fin los espacios libres o zonas verdes previstos para otro sector, aunque sea
colindante, siendo esa exigencia un límite impuesto a la potestad discrecional para
aprobar las modificaciones del planeamiento [?].
La lógica y finalidad de dicho precepto no es otra que velar por la calidad de vida y
la utilización del suelo de acuerdo con el interés general en evitación de la
especulación, según proclaman los artículos 45.2 y 47 de la Constitución, lo que no
se lograría permitiendo que, a través de una mera modificación del planeamiento
urbanístico, se aumentase el volumen edificable de una zona de la ciudad a costa de
sus espacios libres, aunque, al ordenarse otro sector próximo o colindante [?] se
haya previsto una superficie porcentual destinada a espacios libres y zonas verdes
superior a la exigida como mínimo por los artículos 12.1.b y 13.1.b del Texto
refundido de la Ley del suelo de 1976 y 45.1.c del Reglamento de planeamiento.
[STS de 8 d?abril de 2003]
Finalment, convé recordar que la Sentència de 2 de febrer de 2000 del Tribunal Suprem
determina:
Sobre este punto la jurisprudencia de esta Sala es uniforme (sentencias de 23 de
junio de 1998 y 12 de abril de 1991, entre otras muchas) en el sentido de resaltar la
trascendental importancia de las zonas verdes para un adecuado desarrollo de la vida
ciudadana, así como los peligros que sobre ellas se ciernen, lo que ha dado lugar a
que las modificaciones del planeamiento que lleguen a afectarlas estén sometidas a
un régimen jurídico de especial rigor para su mejor protección, hasta el punto de que
tales modificaciones se llevan a las más altas cumbres de la Administración, tanto
activa como consultiva, según establece el artículo 50 TRLS, [?] con las
modificaciones que derivan del nuevo reparto territorial del poder que representa el
sistema autonómico.
En la mateixa línia, aquest Consell Consultiu ja ha indicat en nombroses ocasions
(dictàmens 88/2008, 138/2008, 109/2010, 20/2011, 76/2011, 147/2011, 70/2012 i
84/2014, entre molts d?altres) el paper que li pertoca exercir en la tramitació de la
modificació del planejament urbanístic quan afecta zones verdes o espais lliures públics,
que no ha de ser entès com una limitació o un entrebanc a la discrecionalitat
administrativa, sinó com una garantia de la verificació del compliment dels requisits de
competència i procediment, com també de l?interès públic, que necessàriament ha de ser
present en aquests supòsits.
Quarta
El relat dels antecedents posa de manifest que el procediment de la modificació núm. 2
del PGOU de Calvià, en la Unitat d'Actuació CC-04 (Costa de la Calma), s?ha tramitat
de conformitat amb les previsions legals i reglamentàries, tant en la fase municipal com
en la que ha dut a terme el Consell Insular de Mallorca. No hi ha, doncs, objeccions a
fer sobre els aspectes procedimentals de la proposta de modificació puntual 02/2012,
9
inicialment, suggerida per l'empresa B i, després, assumida per l'Ajuntament de Calvià.
De fet, tot el Projecte el subscriu l'arquitecte municipal.
En efecte, la tramitació d'una modificació puntual d'acord amb els articles 40, 41 i 49
del Text refós de la Llei del sòl de 1976 (Reial decret 1346/1976, de 9 d'abril ?TRLS
de 1976?) i els articles 125, 127 a 130, 132 a 134 i 161 del Reglament de planejament
(Reial decret 2159/1978, de 23 de juny ?RPU?) requereix:
a) L'aprovació inicial de la modificació (amb la documentació tècnica, principalment
una memòria justificativa i els plànols d'ordenació i zonificació corresponents). Aquest
acord correspon al ple municipal i ha de ser adoptat per majoria absoluta (articles 22.2.c
i 47.2.ll de la LRBRL ).
b) La informació pública (a través d'un mitjà de comunicació de difusió general i del
BOIB) i la contestació de les al·legacions si n'hi ha (article 11.1 del TRLS de 2008 i
article 128 de l'RPU).
c) L'aprovació provisional del ple de l'Ajuntament (per majoria absoluta) d'acord amb
els mateixos preceptes esmentats per a l'aprovació inicial.
d) La tramitació ?i l'autorització? de l'autoritat urbanística del consell insular
respectiu, d'acord amb el reglament orgànic d'aplicació.
e) La tramitació ?i l'autorització? de la Comissió Balear de Medi Ambient (avaluació
ambiental estratègica o exoneració motivada d'aquesta) d'acord amb la normativa
pròpia, inclosos aquí els tràmits d'informe preceptiu que puguin estar ordenats.
f) La tramitació ?i l'autorització? que resulti procedent d'altres organismes d'acord
amb la legislació sectorial (per exemple, de la Direcció General de Recursos Hídrics, de
la Direcció General d'Aviació Civil o dels organismes de telecomunicacions, entre
d'altres).
En el cas sotmès al nostre examen, s'han complert les exigències procedimentals abans
exposades, d'acord amb la normativa d'aplicació a aquest assumpte, quant a la iniciació
del procediment de modificació de planejament. En particular, pel que fa al
procediment, s'ha donat audiència o un tràmit específic d'informació als titulars
interessats de les parcel·les afectades, i també s'han contestat ?i en part admès? les
al·legacions presentades per diverses persones. Com consta en l'expedient i destaca
també el Consell Insular en la seva tramitació, l'aprovació provisional del Projecte de
modificació exclou l'ús comercial de l'equipament privat permès en la nova regulació
urbanística, d'acord amb moltes de les al·legacions formulades.
El Consell Consultiu es mostra conforme amb les conclusions finals de la proposta
d'acord ?i els fonaments en què es basen? que presenta el CIM i que és objecte
d?aquest dictamen.
10
Cinquena
Per examinar el fons de l'assumpte, és procedent recordar breument el contingut de la
modificació proposada, únicament i exclusivament, pel que fa a zones verdes i espais
lliures públics. D'acord amb l'informe dels Serveis d'Urbanisme del CIM, referit en
l'antecedent 9, es pot descriure succintament la modificació de la manera següent: es
tracta de dotar una parcel·la d'equipament privat (fins ara EL-R0, lliure privat, pistes
esportives i àrees boscoses) de la qualificació d'equipament amb ampliació dels usos
(esportiu, recreatiu, assistencial o sanitari), i també de reubicar uns espais lliures
públics i suprimir un vial. Això implica un augment significatiu d'edificabilitat de la
parcel·la major (destinada a equipament ?encara que només si aquest és assistencial o
sanitari?). En aquest cas (ús assistencial o sanitari), l'edificabilitat passa a ser de
0,35m²/m² pròpia de la zona majoritària (RU-3). Aquest augment d'edificabilitat
representa, en tot l?àmbit de la modificació puntual, 4.672,39 m². Les prescripcions que
s'han d'inserir en la fitxa d'actuació limiten l'ús assistencial a aquells usos emparats per
la legislació d'acció social i, pel cas que es vulguin dur a terme usos esportius i
recreatius, es restringeix l'edificabilitat als paràmetres urbanístics actuals (0,03) segons
la proposta d'acord incorporada.
Després del que s?ha exposat, és procedent començar l'examen encomanat a aquest
Consell Consultiu, a l'efecte del qual s'ha d'avaluar si la modificació respon a un criteri i
a una necessitat d'interès públic i si es compleix el principi de manteniment de zones
verdes i espais lliures públics.
Les modificacions de zones verdes a les Illes Balears, mentre no es produeixi un canvi
legislatiu, es regulen per l'article 50 del TRLS de 1976, que disposa:
Si la modificación de los Planes, Normas Complementarias y Subsidiarias y
Programas de Actuación tuviere por objeto una diferente zonificación o uso
urbanístico de las zonas verdes o espacios libres previstos en el Plan, deberá ser
aprobada por el Consejo de Ministros, previos los informes favorables del Consejo
de Estado y del Ministro de la Vivienda y acuerdos de la Corporación Local
interesada adoptados con el quórum del artículo 303 de la Ley de Régimen Local.
La dilatada experiència d'aquest òrgan consultiu i la reiteració dels seus dictàmens en
aquesta matèria, permet sintetitzar les tres exigències de la diferent zonificació o ús
urbanístic de les zones verdes o espais lliures públics perquè s'emeti un pronunciament
favorable:
a) L'interès públic de la proposta de modificació de zones verdes o espais lliures públics
ha de venir explicat i avalat per l'Administració urbanística competent, a saber, el
consell insular.
b) El manteniment o la millora de la quantitat de les zones verdes o dels espais lliures
públics equiparables.
11
c) El manteniment o la millora de la qualitat d'aquestes zones verdes o dels espais
lliures.
Són qüestions diferents que aquest Consell Consultiu ha d'examinar.
A) En primer lloc, el concepte d'espais lliures (que ja trobam en la Llei de 1963 i
després en l'article 50 del TRLS de 1976) no ens ha de confondre davant l'existència,
precisament en aquest cas examinat, d'espais lliures privats, com una manera d'indicar
l'ús d'equipament privat amb una baixíssima edificabilitat. La doctrina estableix les
condicions següents per a un espai lliure o zona verda dels que protegeix la legislació
urbanística:
a) Són espais inedificables (com apunta la STS de 5 de maig de 1981). Les zones verdes
són un tipus d'espais lliures completament inedificables (amb excepcions molt
limitades).
b) S'exigeix que aquestes zones estiguin qualificades com a tals en el planejament, o
sigui, afectes a unes determinacions urbanístiques d'ús i afectació a la finalitat pública
que beneficiï tota la comunitat.
c) Es requereix també que siguin de titularitat pública o, en execució, cridades a ser
zones de titularitat pública o integrades dins el domini públic municipal.
d) Conseqüència de les anteriors i dels requisits expressos de la legislació, cal destacar
la nota de permanència, intangibilitat o inalterabilitat relativa d'aquestes zones, com a
forma de defensa de l'interès públic general de l'urbanisme per a la ciutadania.
En aquest cas, doncs, no s'ha de confondre l'existència i requalificació d'un espai lliure
privat (que no reuneix les condicions abans descrites, tot i que la seva existència pot
beneficiar la comunitat) que no és fruit de la previsió de zones verdes (que han de
complir els mínims reglamentaris) sinó de les determinacions urbanístiques i
edificatòries de la parcel·la privada.
En efecte, el TS en la Sentència de 16 de febrer de 1987 estableix:
[...] las zonas verdes o espacios libres [...] no son los espacios libres que han de
quedar entre las edificaciones o entre éstas y la vía pública en aplicación de los
correspondientes índices de ocupación de parcela o de edificabilidad, sino que las
zonas verdes y los espacios libres que aquellos preceptos mencionan, son los
parques y los jardines públicos y las zonas deportivas públicas y de recreo y
expansión [...].
I el Dictamen del Consell d'Estat 3712/2001 argumenta:
[...] Las zonas verdes de titularidad privada, cualquiera que sea su configuración,
bien abiertas, bien cerradas, bien individuales, bien comunitarias, ni las zonas
destinadas al equipamiento deportivo o cultural no cumplen la misma función al
12
servicio de la ordenación municipal, de tal suerte que no son intercambiables con las
zonas verdes y espacios libres de uso público.
B) En segon lloc, perquè ens trobam davant una modificació que la doctrina anomena
qualificada, la variació de les zones verdes o espais lliures, la legislació planteja
limitacions al ius variandi (punt de partida de les modificacions de planejament) i
estableix unes exigències de justificació i de procediment a les administracions
promotores, per preservar la intangibilitat de les zones verdes i l'adequació d'aquestes
als mínims exigibles d'acord amb el desenvolupament urbanístic. I això prové des de la
llunyana Llei de 2 de desembre de 1963 (després reproduïda en essència al TRLS de
1976). D'aquí per tant, la primera exigència clara, la justificació específica i ad hoc de
l'interès general en la modificació. Lògicament, tota decisió administrativa ?per
discrecional que sigui? s'ha de motivar, però en aquest cas la motivació és requisit
essencial i bàsic per poder tramitar-se la modificació que afecta zones verdes o espais
lliures.
La doctrina del Consell d'Estat (amb llarga tradició de defensa de les zones verdes a
Espanya) estableix:
[?] debe señalarse que a la hora de modificar los instrumentos de planeamiento, la
potestad de la Administración no es omnímoda cuando recae sobre zonas verdes.
Debe respetar siempre el arquetipo mínimo legal en cuanto a su superficie; esto es,
diez metros cuadrados por cada habitante. Pero, además, este Consejo de Estado ha
sentado el criterio de que, aun cuando se supere dicho arquetipo, la modificación no
puede comportar disminución de las superficies totales destinadas a zonas verdes,
salvo existencia acreditada de un interés público prevalente. En otros términos, la
superficie de zona verde en un municipio se configura como un mínimo sin retorno
que debe respetar la Administración. Sólo es dable minorar dicha superficie cuando
existe un interés público especialmente prevalente, acreditado y general; no cabe
cuando dicho interés es particular o privado, por gran relevancia social que tenga.
(V. gr., ampliar una instalación docente de carácter público, Dictamen del Consejo
de Estado 2059/2002, que ante este interés público no requiere que la zona verde
suprimida 749 m² se compense). Por otra parte, no es posible suprimir una zona
verde sin establecer la debida compensación (Dictamen del Consejo de Estado
924/2002).
El Dictamen del Consell d'Estat 1539/2004 recorda l'aplicació de la clàusula ?que
també ha assumit el Tribunal Suprem? stand still amb aquests termes:
Del conjunto de las actuaciones remitidas en consulta, se aprecia la existencia de un
interés público en la modificación proyectada, de tal suerte que procede informar
favorablemente, no obstante comportar una disminución de la superficie total de
espacios libres y zonas verdes, pues si bien tal disminución, cifrada en 6.400 metros
cuadrados, no se ve ciertamente compensada, lo cierto es que la merma no es
significativa en el cómputo general de zonas verdes y espacios libres de uso público
previstos en el planeamiento, que ascienden a un estándar de 10,15 metros
cuadrados por habitante, magnitud esta que supera el estándar legal mínimo por
habitante legalmente establecido y se aprecia un singular interés público en la
modificación proyectada. Y es que, como ha declarado el Consejo reiteradamente, la
superficie de zonas verdes, aun superando los estándares legales mínimos, opera
respecto de cada instrumento de planeamiento como mínimo irreversible, a modo de
13
cláusula stand still del derecho comunitario, de tal suerte que no es dable reducirlos
sin una causa de interés público relevante y prevalente respecto de otras, también de
interés público.
Y el TS, en la Sentència de 13 de juny de 2011, ensenya:
«[?] se reduce el ius variandi porque las zonas verdes siempre han tenido un
régimen jurídico propio y peculiar, que introducía una serie de garantías tendentes al
mantenimiento e intangibilidad de estas zonas, e impidiendo que fueran borradas del
dibujo urbanístico de ciudad, sin la concurrencia de poderosas razones de interés
general». En esta Sentencia, el Tribunal Supremo anula la decisión de implantar una
biblioteca universitaria en una zona verde ya que, por muy loable que sea este fin, el
interés público que lo envuelve no es lo suficientemente poderoso como para
eliminar una zona verde. Además, echa en falta una motivación clara: «ahora bien,
cuando se trata de hacer desaparecer en todo, o en parte, una zona verde, no basta
con explicar por qué se ubicará tal edificación en los jardines de El Prado, es decir,
para promover, o extender, un campus universitario, sino que han de expresarse las
razones por las que no puede ser construida en otros terrenos para cumplir
sustancialmente esa misma finalidad de permitir el uso cualificado por el entorno
universitario. Debió explicarse, en definitiva, por qué dicha finalidad no podía ser
razonablemente alcanzada mediante la elección de otro emplazamiento que no
recortara una zona verde.
En aquest cas, molt diferent als casos concrets dels anteriors pronunciaments, tenim una
motivació municipal que, avalada pels Serveis d'Urbanisme insulars i concordant amb
l'interès particular, també resulta viable: la manca d'equipaments ?preferentment
assistencials? en la zona i, en canvi, l'abundància d'espais lliures privats. De fet. l'espai
lliure privat afectat és una zona esportiva que disposa de cinc pistes de tennis, un edifici
comú i una piscina. Sembla clar, per totes les limitacions que s?han imposat, que la
voluntat municipal és que l'equipament privat pugui esdevenir una instal·lació
assistencial o sanitària (sempre dins el camp de la propietat privada) i aquesta, segons es
diu, és també una necessitat bàsica de la població, sobretot de la població resident
envellida.
C) En tercer lloc, la intangibilitat de les dites zones verdes o espais lliures públics
implica la revisió exhaustiva de: la unitat d'actuació afectada; el manteniment dels
mínims estàndards en relació amb l'augment de població, si n'hi ha; la quantitat de
superfície modificada, zonificada o qualificada, i la qualitat d'aquestes zones, és a dir,
les característiques reals, físiques, de forma i d'aprofitament per a la ciutadania del
municipi.
En el cas present, basant-nos en els informes tècnics, tots coincidents, ens trobam
davant una zona concreta de la Costa de la Calma amb una parcel·la predominant com a
equipament privat EL-R0, en realitat un equipament esportiu amb una mínima
edificabilitat com a punt de partida. La modificació puntual afecta:
? la parcel·la actualment EL-R0 (equipament privat, club de tennis) passa a EQ-R, és a
dir, a admetre l'ús assistencial i sanitari, amb edificabilitat molt superior. A més,
14
disminueix de superfície, passa de 10.670 m² a 8.216 m². Aquesta parcel·la és la que
queda obligada a cedir les dues zones verdes de la Unitat d'Actuació CC-04.
? dues parcel·les (av. de la Mar, 3 i carrer Coll, 3) que tenen una part qualificada com
a espai lliure públic (ELP), la qual ara es requalifica com a RU-3, per ajustar la realitat
de la delimitació de les parcel·les (RU-3). Augment d'RU-3 en 2.454 m².
? la supressió del vial interior ?per a vianants?, que disminueix la superfície en
853 m²
? l'ampliació d'una zona verda en la zona est de la parcel·la del club de tennis, d'una
banda, i l'ampliació i redelimitació de la zona verda ja existent en la part oest del club
de tennis contigua amb el carrer, de l?altra. Dites ampliacions i redelimitació impliquen
passar de 1.461 m² a 2.314 m² d'espai lliure públic. És a dir, l'ELP disposa d'un augment
quantitatiu de 853 m² (encara que necessitarà la gestió i l'execució corresponent).
S?ha d'advertir que els informes d'Urbanisme asseguren que és correcta aquesta unitat
d'actuació i la seva viabilitat i que no incrementa la població perquè el petit augment de
sòl residencial (unifamiliar aïllat) no és significatiu.
Pel que fa a la qualitat de les zones, tal com queden esgrafiades en els plànols, no
sembla significativa la modificació, atès que es troben en el mateix àmbit de la Costa de
la Calma i són de similar configuració. Així mateix, sobre la gestió urbanística d'aquest
espai, la modificació puntual, segons el Projecte (apartat D.1) no es plantegen
alteracions significatives atès que:
La modificació no afecta l'estructura general ni a l'estructura orgànica del territori
integrada pels elements determinants del desenvolupament urbà, ni al sistema
general de comunicació i les seves zones de protecció ni als espais lliures destinats a
parcs públics, ni al viari, ni al d'equipament comunitari o per a centres públics. La
present modificació afecta únicament solars de titularitat privada no alterant el règim
de propietat dels mateixos.
No són necessàries expropiacions o reparcel·lacions de cap tipus. [...]
L'execució o agençament dels espais lliures públics és a càrrec del futur
desenvolupament de les edificacions que s'han de construir en els solars (els titulars dels
quals han manifestat estar d'acord amb aquesta modificació).
En conseqüència, el parer del Consell Consultiu ha de ser favorable a la modificació
pretesa.
III. CONCLUSIONS
1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu i és determinant perquè la modificació
puntual sotmesa a la nostra consulta pugui continuar la tramitació.
15
2a. El procediment s?ha tramitat complint les normes legalment i reglamentàriament
aplicables.
3a. S?emet dictamen favorable a l?aprovació definitiva de la modificació puntual núm.
2/2012 del Pla General d'Ordenació de Calvià, relativa a la UA-CC-04 de la Costa de la
Calma, que, si és el cas, ha d?acordar el Ple del Consell Insular de Mallorca.
4a. L?acord que se n?adopti ha d?incorporar una de les fórmules rituals a què es refereix
l?article 4.3 de la Llei 5/2010, de 16 de juny.
Palma, 11 de desembre de 2014