Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 139/2009 del 31 de agosto del 2009
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 31/08/2009
Num. Resolución: 139/2009
Resumen
DICTAMEN núm. 139/2009, relatiu al Projecte de decret de desenvolupament de la Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions urgents destinades a l?obtenció de sòl per a habitatges de promoció pública*Contestacion
DICTAMEN núm. 139/2009, relatiu al Projecte de decret de desenvolupament de
la Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions urgents destinades a l?obtenció de sòl
per a habitatges de promoció pública*
I. ANTECEDENTS
1. El 30 d?octubre de 2008, a proposta del conseller d?Habitatge i Obres Públiques, el
president de les Illes Balears va demanar al Consell Consultiu el dictamen preceptiu
sobre el Projecte de decret de desplegament de la Llei 5/2008, de 14 de maig,
d?actuacions urgents destinades a l?obtenció de sòl per a habitatges de promoció
pública. Aquesta sol·licitud es registrà el dia 5 de novembre.
2. Amb un escrit del president del Consell Consultiu, d?11 de novembre de 2008, es va
retornar l?expedient, perquè hi mancava l?informe de la Secretaria General.
3. El conseller de Presidència, amb un ofici del 17 de novembre, va fer arribar al
Consell Consultiu l?informe de la Secretaria General, de 20 d?octubre, i el president de
les Illes Balears va ratificar aquesta tramesa, el 19 de novembre. L?escrit de ratificació
es registrà d?entrada a la nostra seu el dia 24 següent.
4. L?11 de desembre de 2008, el Consell Consultiu va emetre el Dictamen 213/2008, les
conclusions del qual assenyalaven:
2a. El Decret en projecte no s?ha tramitat d?acord amb les prescripcions legals, tal
com s?explica en la consideració jurídica segona. Per tant, una vegada esmenades les
deficiències esmentades, el Projecte ha de ser sotmès novament a dictamen d?aquest
Consell Consultiu [?].
3a. Les observacions formulades en la consideració jurídica segona i sisena tenen
caràcter substancial. Tanmateix, la valoració definitiva del contingut del Projecte
només tindrà lloc quan s?hagin corregit els defectes procedimentals esmentats.
Les deficiències procedimentals assenyalades derivaven de la manca d?intervenció dels
ens territorials en el procediment d?elaboració de la norma projectada. Així,
assenyalàvem que «crida l?atenció en primer lloc que la norma en projecte no hagi estat
sotmesa a la consideració del Consell Insular de Formentera» i, «en segon lloc,
exigències semblants de participació es projecten en l?àmbit dels municipis. És cert que
han estat consultats la FELIB i l?Ajuntament de Palma, però no ho han estat l?AMIB ni
individualment els altres ajuntaments. Aquesta dada posa en qüestió que el tràmit de
participació dels municipis s?hagi complert de manera adequada perquè, com és notori,
la FELIB no és una entitat representativa de la totalitat dels ajuntaments de les Illes
Balears.»
* Ponència de l?Hble Sra. Carmen Fernández González, Presidenta.
2
Pel que fa a les qüestions de fons, el Dictamen 213/2008 afirma que «la matèria
normativa a la qual dóna forma el Projecte no s?ajusta a la idea de desplegament que ha
de caracteritzar l?actuació reglamentària del Govern d?acord amb l?Estatut d?autonomia
i la Llei del Govern. [?] Cal concloure, per tant, que la Conselleria promotora de la
disposició ha fet un ús incorrecte de la tècnica normativa, ja que la immensa majoria
dels articles que integren el Projecte són reiteracions literals o gairebé literals dels
preceptes de la Llei 5/2008.»
Per aquestes raons, es considerà que els articles 3, 4.1 i 3, 5, 6.1, 7, 9, 10.1, 11.1 i 12
eren mereixedors de la nostra crítica i tributaris d?una nova redacció.
5. El 5 d?agost de 2009, a instàncies del conseller d?Habitatge i Obres Públiques, el
president de les Illes Balears va sol·licitar l?emissió de dictamen sobre un nou Projecte
de decret de desplegament de la Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions urgents
destinades a l?obtenció de sòl per a habitatges de protecció pública.
6. Amb un escrit de la presidenta del Consell Consultiu, d?11 d?agost de 2009, es va
retornar l?expedient relatiu al procediment d?aprovació de la norma reglamentària, per
les raons següents:
? En primer lloc, perquè no s?havia esmenat la deficiència assenyalada en el Dictamen
213/2008 relativa a la manca de participació de determinades entitats, concretament de
l?Associació de Municipis de les Illes Balears i de la resta d?ajuntaments de les Illes no
consultats.
? En segon lloc, perquè en la consulta, referida a un «tercer esborrany de decret», no hi
figuraven explicitats els suggeriments, les al·legacions o les consideracions que s?havien
acceptat i que havien donat lloc a la dita tercera redacció de la norma projectada, en la
qual s?han recollit, efectivament, moltes de les nostres observacions.
? Finalment, es constatava l?absència de les dues còpies autoritzades del Projecte, tal
com exigeix el nostre Reglament orgànic.
7. El 17 d?agost de 2009, ha tingut entrada en la seu del Consell Consultiu la sol·licitud
de dictamen efectuada pel president de les Illes Balears, amb caràcter d?urgència, a
instàncies del conseller d?Habitatge i Obres Públiques.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El president de les Illes Balears és competent per demanar el dictamen i el Consell
Consultiu ho és per emetre?l, amb caràcter preceptiu, segons el que estableix l?article
10.6 de la Llei 5/1993, de 15 de juny, que regula aquest òrgan de consulta. En efecte, el
precepte esmentat afirma que el Consell Consultiu ha de ser consultat preceptivament
3
en els casos de «projectes de disposicions reglamentàries, excepte les de caràcter
organitzatiu, i les seves modificacions». Doncs bé, el Projecte de decret que ara
analitzam té una indubtable dimensió externa, cosa que fa legalment necessari el
dictamen del Consell Consultiu.
Segona
Respecte del procediment seguit per elaborar el Projecte de decret sotmès a consulta,
s?ha de dir que, en general, tal com destacàrem en el Dictamen 213/2008, s?ha complert
el que preceptuen els articles 42 i següents de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern
de les Illes Balears. En concret, i sense caràcter exhaustiu, es pot subratllar que l?ha
iniciat l?òrgan competent (resolució del conseller d?Habitatge i Obres Públiques), se
n?ha elaborat la memòria econòmica, i els serveis jurídics i la secretaria general han
emès els informes pertinents sobre el Projecte. També s?han incorporat a l?expedient
l?informe de l?Institut Balear de la Dona i el dictamen del Consell Econòmic i Social.
No obstant això, convé examinar, novament, els aspectes relatius al tràmit d?intervenció
dels ens territorials en el procediment d?elaboració del text que ens ocupa. Doncs bé,
crida l?atenció en primer lloc, tal com ja dèiem en el Dictamen 213/2008, que ni
l?Associació de Municipis de les Illes Balears ni individualment la totalitat dels
ajuntaments de les Illes Balears no hagin tingut ocasió de participar-hi. Aquesta dada
posa en qüestió que el tràmit de participació dels municipis s?hagi complert de manera
adequada perquè, com és notori, la FELIB ?que sí que ha estat consultada? no és
l?única entitat representativa dels ajuntaments de les Illes Balears.
Per això, el Consell Consultiu entén que no es pot admetre com a argumentació
suficient de l?absència assenyalada allò que s?explica en un informe jurídic de 13
d?agost de 2009, segons el qual «aquesta està justificada en el fet de què els municipis
que integren la citada associació no estan afectats per la reserva estratègica de sòl. Així
mateix, es va donar audiència a l?Ajuntament de Palma el 12 de setembre de 2008 i a
l?Ajuntament de Calvià i de Son Servera se?ls va informar mitjançant la Federació
d?Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB) el 12 de setembre de 2008. Alhora
l?AMIB no té la condició d?interessat en el procediment d?aprovació del projecte de
reglament. A més, la participació de la citada associació no és obligatòria, sinó
preceptiva, atès que el projecte de disposició no afecta a la competència d?aquests ens
municipals [sic].»
A part de les deficiències contingudes en aquest informe, el Consell Consultiu es veu
obligat a destacar que la manca de realització de les actuacions procedimentals exigides
en el Dictamen 213/2008 determina la impossibilitat de canviar la nostra opinió sobre
l?adequació del Projecte de disposició a l?ordenament jurídic. També és clar que aquesta
absència de tramitació no es pot suplir per un informe jurídic que, en part, té per objecte
comentar el dit Dictamen, però que no pot substituir l?opinió del Consell. Per tant, si es
vol fer ús de la fórmula «d?acord amb el Consell Consultiu» en l?aprovació del Decret
4
projectat, és imprescindible esmenar el defecte procedimental d?intervenció dels ens
territorials repetidament assenyalat.
Tercera
Ja explicàrem en el seu moment, i ara resulta procedent recordar aquí, que la disposició
en projecte s?insereix dins un bloc normatiu integrat per:
a) L?article 148.1.3a de la Constitució, que estableix que les comunitats autònomes
podran assumir competències sobre la matèria «ordenació del territori, urbanisme i
habitatge».
b) L?Estatut d?autonomia de les Illes Balears, que en l?article 30.3 determina que la
Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en «ordenació del territori, incloenthi
el litoral, l?urbanisme i l?habitatge».
c) La Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions urgents destinades a l?obtenció de sòl per
a habitatges de protecció pública, que en l?article 1 assenyala que «El Govern de les
Illes Balears establirà per decret la regulació i les fórmules de control d?aquests tipus
d?habitatges», i que en l?article 6 conté una habilitació del Govern per al seu
desplegament reglamentari.
De tot el que s?ha dit anteriorment, se?n desprèn, sens dubte, la competència del Govern
de les Illes Balears per elaborar i, si escau, aprovar la norma en projecte.
Quarta
El Projecte de decret, que s?estructura en un preàmbul, quatre capítols, que engloben un
total d?onze articles, i dues disposicions finals, pretén desplegar, com ja s?ha assenyalat,
la Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions destinades a l?obtenció de sòl per a
habitatges de protecció pública.
El capítol I, titulat «Disposicions generals», es dedica a l?objecte del Decret; a la
creació, l?ordenació i l?execució de les reserves estratègiques de sòl; als requisits i les
característiques dels habitatges de protecció pública resultants, i a la mida màxima dels
habitatges de preu taxat i les circumstàncies en què es pot deixar sense efecte la
prohibició de disposar-ne per a actes inter vivos durant un període de vint anys.
El capítol II regula les «Normes subsidiàries i complementàries de planejament», i s?hi
indica que la planificació urbanística de les reserves estratègiques de sòl s?efectuarà
mitjançant unes normes subsidiàries i complementàries del municipi de què es tracti,
que han de contenir les determinacions i els usos globals dels terrenys i la distribució de
l?edificabilitat total prevista en la reserva, d?acord amb el que fixa la Llei 5/2008.
5
El capítol III tracta del procediment d?aprovació de les normes subsidiàries i
complementàries, i estableix la necessitat d?informes de l?ajuntament i del consell
insular respectius, com també de l?òrgan competent en matèria ambiental.
Finalment, el capítol IV està dedicat a l?execució de les dites normes subsidiàries i
complementàries.
Cinquena
Examinat l?articulat del Projecte i confrontat el seu contingut amb el de la Llei 5/2008,
el Consell Consultiu considera que, en gran manera, la matèria normativa a la qual dóna
forma el Projecte s?ajusta a la idea de desplegament que ha de caracteritzar l?actuació
reglamentària del Govern d?acord amb l?Estatut d?autonomia i la Llei 4/2001, de 14 de
març, del Govern.
Cal concloure, per tant, que la Conselleria promotora de la disposició ha fet un ús
correcte de la tècnica normativa, perquè el Projecte s?adequa a l?ordenament jurídic, una
vegada esmenats els defectes apuntats pel Consell Consultiu en el Dictamen 213/2008.
Per sostenir aquesta afirmació, és suficient tenir en compte que s?han modificat els
articles 3, 4.1 i 3, 5, 6.1, 7, 9, 10.1, 11.1 i 12 de la norma projectada, d?acord amb les
observacions substancials efectuades pel Consell Consultiu en el dit dictamen, tal com
hem destacat en els antecedents. Igualment, tot i que no tenien caràcter substancial, han
estat ateses les observacions contingudes en la consideració jurídica setena.
III. CONCLUSIONS
1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu, en aplicació de l?article 10.6 de la Llei
5/1993, de 15 de juny. El president de les Illes Balears té legitimació per demanar-lo i el
Consell Consultiu, per emetre?l.
2a. El Decret en projecte no s?ha tramitat d?acord amb les prescripcions legals, tal com
s?explica en la consideració jurídica segona. Per tant, abans d?aprovar el Decret
projectat l?han de participar a l?Associació de Municipis de les Illes Balears i a tots els
municipis d?aquestes illes que encara no han estat consultats.
3a. Pel que fa a la regulació material, el Consell Consultiu emet dictamen favorable a
l?aprovació del Projecte de decret.
Palma, 31 d?agost de 2009
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
Fiscalidad de las herencias y donaciones (comunidades autónomas no forales). Paso a paso
21.25€
20.19€