Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 139/2009 del 31 de agosto del 2009
Resoluciones
Dictamen del Consejo Cons...o del 2009

Última revisión
04/10/2023

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 139/2009 del 31 de agosto del 2009

Tiempo de lectura: 12 min

Tiempo de lectura: 12 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 31/08/2009

Num. Resolución: 139/2009


Resumen

DICTAMEN núm. 139/2009, relatiu al Projecte de decret de desenvolupament de la Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions urgents destinades a l?obtenció de sòl per a habitatges de promoció pública*

Contestacion

DICTAMEN núm. 139/2009, relatiu al Projecte de decret de desenvolupament de

la Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions urgents destinades a l?obtenció de sòl

per a habitatges de promoció pública*

I. ANTECEDENTS

1. El 30 d?octubre de 2008, a proposta del conseller d?Habitatge i Obres Públiques, el

president de les Illes Balears va demanar al Consell Consultiu el dictamen preceptiu

sobre el Projecte de decret de desplegament de la Llei 5/2008, de 14 de maig,

d?actuacions urgents destinades a l?obtenció de sòl per a habitatges de promoció

pública. Aquesta sol·licitud es registrà el dia 5 de novembre.

2. Amb un escrit del president del Consell Consultiu, d?11 de novembre de 2008, es va

retornar l?expedient, perquè hi mancava l?informe de la Secretaria General.

3. El conseller de Presidència, amb un ofici del 17 de novembre, va fer arribar al

Consell Consultiu l?informe de la Secretaria General, de 20 d?octubre, i el president de

les Illes Balears va ratificar aquesta tramesa, el 19 de novembre. L?escrit de ratificació

es registrà d?entrada a la nostra seu el dia 24 següent.

4. L?11 de desembre de 2008, el Consell Consultiu va emetre el Dictamen 213/2008, les

conclusions del qual assenyalaven:

2a. El Decret en projecte no s?ha tramitat d?acord amb les prescripcions legals, tal

com s?explica en la consideració jurídica segona. Per tant, una vegada esmenades les

deficiències esmentades, el Projecte ha de ser sotmès novament a dictamen d?aquest

Consell Consultiu [?].

3a. Les observacions formulades en la consideració jurídica segona i sisena tenen

caràcter substancial. Tanmateix, la valoració definitiva del contingut del Projecte

només tindrà lloc quan s?hagin corregit els defectes procedimentals esmentats.

Les deficiències procedimentals assenyalades derivaven de la manca d?intervenció dels

ens territorials en el procediment d?elaboració de la norma projectada. Així,

assenyalàvem que «crida l?atenció en primer lloc que la norma en projecte no hagi estat

sotmesa a la consideració del Consell Insular de Formentera» i, «en segon lloc,

exigències semblants de participació es projecten en l?àmbit dels municipis. És cert que

han estat consultats la FELIB i l?Ajuntament de Palma, però no ho han estat l?AMIB ni

individualment els altres ajuntaments. Aquesta dada posa en qüestió que el tràmit de

participació dels municipis s?hagi complert de manera adequada perquè, com és notori,

la FELIB no és una entitat representativa de la totalitat dels ajuntaments de les Illes

Balears.»

* Ponència de l?Hble Sra. Carmen Fernández González, Presidenta.

2

Pel que fa a les qüestions de fons, el Dictamen 213/2008 afirma que «la matèria

normativa a la qual dóna forma el Projecte no s?ajusta a la idea de desplegament que ha

de caracteritzar l?actuació reglamentària del Govern d?acord amb l?Estatut d?autonomia

i la Llei del Govern. [?] Cal concloure, per tant, que la Conselleria promotora de la

disposició ha fet un ús incorrecte de la tècnica normativa, ja que la immensa majoria

dels articles que integren el Projecte són reiteracions literals o gairebé literals dels

preceptes de la Llei 5/2008.»

Per aquestes raons, es considerà que els articles 3, 4.1 i 3, 5, 6.1, 7, 9, 10.1, 11.1 i 12

eren mereixedors de la nostra crítica i tributaris d?una nova redacció.

5. El 5 d?agost de 2009, a instàncies del conseller d?Habitatge i Obres Públiques, el

president de les Illes Balears va sol·licitar l?emissió de dictamen sobre un nou Projecte

de decret de desplegament de la Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions urgents

destinades a l?obtenció de sòl per a habitatges de protecció pública.

6. Amb un escrit de la presidenta del Consell Consultiu, d?11 d?agost de 2009, es va

retornar l?expedient relatiu al procediment d?aprovació de la norma reglamentària, per

les raons següents:

? En primer lloc, perquè no s?havia esmenat la deficiència assenyalada en el Dictamen

213/2008 relativa a la manca de participació de determinades entitats, concretament de

l?Associació de Municipis de les Illes Balears i de la resta d?ajuntaments de les Illes no

consultats.

? En segon lloc, perquè en la consulta, referida a un «tercer esborrany de decret», no hi

figuraven explicitats els suggeriments, les al·legacions o les consideracions que s?havien

acceptat i que havien donat lloc a la dita tercera redacció de la norma projectada, en la

qual s?han recollit, efectivament, moltes de les nostres observacions.

? Finalment, es constatava l?absència de les dues còpies autoritzades del Projecte, tal

com exigeix el nostre Reglament orgànic.

7. El 17 d?agost de 2009, ha tingut entrada en la seu del Consell Consultiu la sol·licitud

de dictamen efectuada pel president de les Illes Balears, amb caràcter d?urgència, a

instàncies del conseller d?Habitatge i Obres Públiques.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

El president de les Illes Balears és competent per demanar el dictamen i el Consell

Consultiu ho és per emetre?l, amb caràcter preceptiu, segons el que estableix l?article

10.6 de la Llei 5/1993, de 15 de juny, que regula aquest òrgan de consulta. En efecte, el

precepte esmentat afirma que el Consell Consultiu ha de ser consultat preceptivament

3

en els casos de «projectes de disposicions reglamentàries, excepte les de caràcter

organitzatiu, i les seves modificacions». Doncs bé, el Projecte de decret que ara

analitzam té una indubtable dimensió externa, cosa que fa legalment necessari el

dictamen del Consell Consultiu.

Segona

Respecte del procediment seguit per elaborar el Projecte de decret sotmès a consulta,

s?ha de dir que, en general, tal com destacàrem en el Dictamen 213/2008, s?ha complert

el que preceptuen els articles 42 i següents de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern

de les Illes Balears. En concret, i sense caràcter exhaustiu, es pot subratllar que l?ha

iniciat l?òrgan competent (resolució del conseller d?Habitatge i Obres Públiques), se

n?ha elaborat la memòria econòmica, i els serveis jurídics i la secretaria general han

emès els informes pertinents sobre el Projecte. També s?han incorporat a l?expedient

l?informe de l?Institut Balear de la Dona i el dictamen del Consell Econòmic i Social.

No obstant això, convé examinar, novament, els aspectes relatius al tràmit d?intervenció

dels ens territorials en el procediment d?elaboració del text que ens ocupa. Doncs bé,

crida l?atenció en primer lloc, tal com ja dèiem en el Dictamen 213/2008, que ni

l?Associació de Municipis de les Illes Balears ni individualment la totalitat dels

ajuntaments de les Illes Balears no hagin tingut ocasió de participar-hi. Aquesta dada

posa en qüestió que el tràmit de participació dels municipis s?hagi complert de manera

adequada perquè, com és notori, la FELIB ?que sí que ha estat consultada? no és

l?única entitat representativa dels ajuntaments de les Illes Balears.

Per això, el Consell Consultiu entén que no es pot admetre com a argumentació

suficient de l?absència assenyalada allò que s?explica en un informe jurídic de 13

d?agost de 2009, segons el qual «aquesta està justificada en el fet de què els municipis

que integren la citada associació no estan afectats per la reserva estratègica de sòl. Així

mateix, es va donar audiència a l?Ajuntament de Palma el 12 de setembre de 2008 i a

l?Ajuntament de Calvià i de Son Servera se?ls va informar mitjançant la Federació

d?Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB) el 12 de setembre de 2008. Alhora

l?AMIB no té la condició d?interessat en el procediment d?aprovació del projecte de

reglament. A més, la participació de la citada associació no és obligatòria, sinó

preceptiva, atès que el projecte de disposició no afecta a la competència d?aquests ens

municipals [sic].»

A part de les deficiències contingudes en aquest informe, el Consell Consultiu es veu

obligat a destacar que la manca de realització de les actuacions procedimentals exigides

en el Dictamen 213/2008 determina la impossibilitat de canviar la nostra opinió sobre

l?adequació del Projecte de disposició a l?ordenament jurídic. També és clar que aquesta

absència de tramitació no es pot suplir per un informe jurídic que, en part, té per objecte

comentar el dit Dictamen, però que no pot substituir l?opinió del Consell. Per tant, si es

vol fer ús de la fórmula «d?acord amb el Consell Consultiu» en l?aprovació del Decret

4

projectat, és imprescindible esmenar el defecte procedimental d?intervenció dels ens

territorials repetidament assenyalat.

Tercera

Ja explicàrem en el seu moment, i ara resulta procedent recordar aquí, que la disposició

en projecte s?insereix dins un bloc normatiu integrat per:

a) L?article 148.1.3a de la Constitució, que estableix que les comunitats autònomes

podran assumir competències sobre la matèria «ordenació del territori, urbanisme i

habitatge».

b) L?Estatut d?autonomia de les Illes Balears, que en l?article 30.3 determina que la

Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en «ordenació del territori, incloenthi

el litoral, l?urbanisme i l?habitatge».

c) La Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions urgents destinades a l?obtenció de sòl per

a habitatges de protecció pública, que en l?article 1 assenyala que «El Govern de les

Illes Balears establirà per decret la regulació i les fórmules de control d?aquests tipus

d?habitatges», i que en l?article 6 conté una habilitació del Govern per al seu

desplegament reglamentari.

De tot el que s?ha dit anteriorment, se?n desprèn, sens dubte, la competència del Govern

de les Illes Balears per elaborar i, si escau, aprovar la norma en projecte.

Quarta

El Projecte de decret, que s?estructura en un preàmbul, quatre capítols, que engloben un

total d?onze articles, i dues disposicions finals, pretén desplegar, com ja s?ha assenyalat,

la Llei 5/2008, de 14 de maig, d?actuacions destinades a l?obtenció de sòl per a

habitatges de protecció pública.

El capítol I, titulat «Disposicions generals», es dedica a l?objecte del Decret; a la

creació, l?ordenació i l?execució de les reserves estratègiques de sòl; als requisits i les

característiques dels habitatges de protecció pública resultants, i a la mida màxima dels

habitatges de preu taxat i les circumstàncies en què es pot deixar sense efecte la

prohibició de disposar-ne per a actes inter vivos durant un període de vint anys.

El capítol II regula les «Normes subsidiàries i complementàries de planejament», i s?hi

indica que la planificació urbanística de les reserves estratègiques de sòl s?efectuarà

mitjançant unes normes subsidiàries i complementàries del municipi de què es tracti,

que han de contenir les determinacions i els usos globals dels terrenys i la distribució de

l?edificabilitat total prevista en la reserva, d?acord amb el que fixa la Llei 5/2008.

5

El capítol III tracta del procediment d?aprovació de les normes subsidiàries i

complementàries, i estableix la necessitat d?informes de l?ajuntament i del consell

insular respectius, com també de l?òrgan competent en matèria ambiental.

Finalment, el capítol IV està dedicat a l?execució de les dites normes subsidiàries i

complementàries.

Cinquena

Examinat l?articulat del Projecte i confrontat el seu contingut amb el de la Llei 5/2008,

el Consell Consultiu considera que, en gran manera, la matèria normativa a la qual dóna

forma el Projecte s?ajusta a la idea de desplegament que ha de caracteritzar l?actuació

reglamentària del Govern d?acord amb l?Estatut d?autonomia i la Llei 4/2001, de 14 de

març, del Govern.

Cal concloure, per tant, que la Conselleria promotora de la disposició ha fet un ús

correcte de la tècnica normativa, perquè el Projecte s?adequa a l?ordenament jurídic, una

vegada esmenats els defectes apuntats pel Consell Consultiu en el Dictamen 213/2008.

Per sostenir aquesta afirmació, és suficient tenir en compte que s?han modificat els

articles 3, 4.1 i 3, 5, 6.1, 7, 9, 10.1, 11.1 i 12 de la norma projectada, d?acord amb les

observacions substancials efectuades pel Consell Consultiu en el dit dictamen, tal com

hem destacat en els antecedents. Igualment, tot i que no tenien caràcter substancial, han

estat ateses les observacions contingudes en la consideració jurídica setena.

III. CONCLUSIONS

1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu, en aplicació de l?article 10.6 de la Llei

5/1993, de 15 de juny. El president de les Illes Balears té legitimació per demanar-lo i el

Consell Consultiu, per emetre?l.

2a. El Decret en projecte no s?ha tramitat d?acord amb les prescripcions legals, tal com

s?explica en la consideració jurídica segona. Per tant, abans d?aprovar el Decret

projectat l?han de participar a l?Associació de Municipis de les Illes Balears i a tots els

municipis d?aquestes illes que encara no han estat consultats.

3a. Pel que fa a la regulació material, el Consell Consultiu emet dictamen favorable a

l?aprovació del Projecte de decret.

Palma, 31 d?agost de 2009

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Fiscalidad de las herencias y donaciones (Navarra y País Vasco). Paso a paso
Disponible

Fiscalidad de las herencias y donaciones (Navarra y País Vasco). Paso a paso

Dpto. Documentación Iberley

17.00€

16.15€

+ Información

Fiscalidad de las herencias y donaciones (comunidades autónomas no forales). Paso a paso
Disponible

Fiscalidad de las herencias y donaciones (comunidades autónomas no forales). Paso a paso

Dpto. Documentación Iberley

21.25€

20.19€

+ Información

Fiscalidad de las oficinas de farmacia. Paso a paso
Disponible

Fiscalidad de las oficinas de farmacia. Paso a paso

V.V.A.A

14.50€

13.78€

+ Información

Beneficios fiscales aplicables a la empresa familiar. Paso a paso
Disponible

Beneficios fiscales aplicables a la empresa familiar. Paso a paso

V.V.A.A

17.00€

16.15€

+ Información