Última revisión
02/12/2015
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 133/2015 del 02 de diciembre del 2015
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 02/12/2015
Num. Resolución: 133/2015
Resumen
Dictamen núm. 133/2015,relatiu al procediment de revisió d'ofici de la contractació tàcita duta a terme per la Conselleria d'Educació i Universitat de les entitats A i B per a l'ampliació de la mostra de l'estudi principal de l'estudi PISA 2015 de l'OCDE en l'àmbit de les Illes Balears*Ponente/s:
Carmen Fernández González
Contestacion
Dictamen núm. 133/2015,1relatiu al procediment de revisió d'ofici de la contractació
tàcita duta a terme per la Conselleria d'Educació i Universitat de les entitats A i B per
a l'ampliació de la mostra de l'estudi principal de l'estudi PISA 2015 de l'OCDE en
l'àmbit de les Illes Balears*
I. ANTECEDENTS
1. El 4 de novembre de 2015 té entrada en el Consell Consultiu la consulta preceptiva i
urgent formulada mitjançant escrit de la presidenta de les Illes Balears, de 28 d'octubre, que
sol·licita l'emissió d'un dictamen sobre «el procediment de revisió d'ofici de la contractació
tàcita per part de la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats de les entitats A [...] i B
per a l'ampliació de la mostra de centres de les Illes Balears de l'estudi principal de PISA
2015 de l'OCDE». Fruit del primer examen de la consulta, el president d'aquest òrgan
consultiu demana ?el 9 de novembre de 2015? que es completi l'expedient fent
referència a dues deficiències a esmenar: a) concretar l'acte o actes objecte de revisió i b)
justificar la suspensió adient del procediment. En resposta a aquest escrit, el secretari
general de la Conselleria d'Educació i Universitat completa l'expedient el 13 de novembre
de 2015. Així, aporta sengles propostes de resolució per a cada empresa, la resolució del
conseller d'Educació i Universitat per suspendre el termini per a resoldre, d'11 de novembre
de 2015, i la justificació de la urgència del dictamen atès que «el tancament de l'exercici
pressupostari no permetria finalitzar les actuacions pendents del procediment de revisió
d'ofici dins l'exercici pressupostari en curs». En efecte, la consulta formulada incloïa la
menció a la motivació de la urgència donada pel director general de Planificació, Ordenació
i Centres en un escrit de 2 d'octubre de 2015, amb l'afegit «que faig meva» en l'escrit
subscrit per la presidenta de les Illes Balears.
2. De la documentació i de les dades contingudes en l'expedient cal destacar la informació
següent:
a) El 2 d'octubre de 2015, el director general esmentat subscriu una «Memòria sobre les
actuacions dutes a terme en el procediment de contractació de les entitats A i B per a
l'ampliació de la mostra de centres de les Illes Balears de l'estudi principal de PISA 2015 de
l'OCDE». D'acord amb aquest document, el programa PISA (Programme for International
Student Assessment) es presenta com una enquesta triennal d'abast internacional per
analitzar i avaluar els sistemes educatius dels diferents països, amb proves per valorar les
habilitats i els coneixement dels alumnes de 15 anys d'edat.
b) Segons informa el director general «el director de l'INEE [Institut Nacional d'Avaluació
Educativa] mitjançant carta de 18 de novembre de 2014 [...] comunica que les comunitats
autònomes que participin en l'estudi com a «adjudicated regions» signaran un acord
contractual amb l'entitat A la quantia del qual és de 33.000 euros. Cal indicar que l'INEE
1 Aquest dictamen està pendent de correcció lingüística.
* Ponència de l'Hble. Sra. Carmen Fernández González, consellera.
assumeix les despeses derivades de la mostra necessària per aconseguir la precisió
requerida en el conjunt de l'Estat, mentre que les despeses derivades de les ampliacions de
mostra corren a càrrec de les administracions educatives de les comunitats autònomes que
opten per aquesta ampliació». Es fa constar així mateix que «amb data d'1de juliol de 2015
s'ha emès la factura per part de l'entitat A per import de 33.000 euros, que compta amb el
vistiplau per part meva».
c) Pel que fa a l'altra entitat, B, la Memòria exposa que «va ser l'adjudicatària del contracte
de servei d'aplicació de proves de rendiment i qüestionaris de context per a l'estudi principal
del projecte PISA 2015 de l'OCDE, tramitat pel Ministeri». Afirma també el mateix
director general que «l'IAQSE [Institut d'Avaluació de Qualitat del Sistema Educatiu] va
coordinar la prestació del servei, mitjançant comunicacions amb l'entitat B per via
telefònica i amb correus electrònics. A més l'IAQSE va enviar un correu als 50 centres de
l'ampliació de la mostra per comprovar els serveis prestats per part de l'entitat B. Finalment
B ha presentat una factura per import total de 78.559,25, que ha estat conformada en la
mateixa data per part meva.»
d) En la mateixa Memòria el director general explica que «la situació actual és que les dues
entitats (A i EMOP) han complert amb la prestació del servei sense que l'anterior
Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats hagués dut a terme la contractació
corresponent a l'ampliació de la mostra». En conseqüència, demana que s'apliqui el
procediment de la Instrucció 2/2012 ?de la Direcció de l'Advocacia i la Intervenció
General? i amb urgència perquè el pagaments es facin a càrrec de l'exercici de 2015, posat
que «hi ha crèdit adequat i suficient, el qual no es podria incorporar a l'exercici 2016 (i per
tant es perdria)».
3. Les factures a les que s'ha fet referència han estat emeses, respectivament, l'1 de juliol de
2015, per A, entitat radicada a Princeton NJ (Estats Units), emet una factura per un import
de 33.000,00 euros en concepte de «for A Services relating to the PISA 2015 National
Options Agreement: Balearic Island participation fee of in the OCDE Programme [...] PISA
for the 2015 survey cycle»; i per l'entitat B que presenta una factura per un total de
787.559,25 euros en concepte de «aplicación de pruebas de rendimiento y cuestionarios de
contexto para el estudio principal del proyecto PISA 2015 de la OCDE. Ampliación de
muestra en la Comunidad Autónoma de Illes Balears».
4. En vista dels antecedents anteriors, el conseller d'Educació i Universitat, el 2 d'octubre de
2015, resol iniciar un procediment de revisió d'ofici «de la contractació duta a terme». Els
serveis de l'IAQSE notifiquen aquest acte via electrònica a les dues empreses prestadores
dels serveis, justificant-se la recepció amb sengles correus electrònics, un, de L. L., de 9
d'octubre de 2015 (entitat A) i, un altre, de don J. G., de 13 d'octubre de 2015 (entitat B).
5. El 8 d'octubre de 2015, el Servei Jurídic emet un informe substancialment favorable a la
tramitació del procediment tot indicant els tràmits pendents. En vista de l'informe,
s'inclouen sengles documents RF (reserva de crèdit finalista) per assumir ambdós
pagaments. Així mateix es fan constar, el 23 d'octubre de 2015, els informes de fiscalització
prèvia limitada per a cada despesa, amb caràcter favorable.
6. El 12 de novembre de 2015, el director general de Planificació, Ordenació i Centres
subscriu sengles propostes de resolució favorables a «Declarar la nul·litat de la contractació
tàcita duta a terme per la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats» amb cadascuna de
les entitats repetides (A i B) amb reconeixement de la indemnització corresponent al total
de l'import de la factura. Juntament amb això es proposa autoritzar i disposar la despesa.
7. Amb la documentació que integra l'expedient es forma l'índex cronològic, sense
autenticar i incomplet ja que no hi figuren els darrers tràmits originats per l'ofici del
president d'aquest Consell Consultiu de 9 de novembre de 2015. Això no obstant, la
documentació incorporada és compulsada i coincident amb la informació aportada en la
Memòria del director general de Planificació, Ordenació i Centres.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
La presidenta de les Illes Balears està legitimada per sol·licitar aquest dictamen, d'acord
amb el que estableix l'article 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell
Consultiu de les Illes Balears.
En efecte, el procediment administratiu tramitat, de revisió d'ofici d'una actuació
administrativa, en virtut de l?article 54.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic
de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en relació amb l?article 18.12.b de la Llei
5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu, requereix la necessària intervenció
d'aquest òrgan de consulta amb caràcter previ a la resolució que s'hi adopti, i cal recordar
que el dictamen, a més de preceptiu, ha de ser favorable a la revisió d'ofici perquè aquesta
pugui prosperar.
Segona
Respecte del procediment de revisió d'ofici, resulta pertinent recordar que, en el recent
Dictamen 24/2015, hem afirmat:
Com a qüestions generals sobre el procediment de revisió d'ofici plantejat, cas considerat
pel Servei de Salut de reconeixement extrajudicial de deute, o sigui, contractació
irregular duta a terme per l'ens autonòmic esmentat, el Consell Consultiu creu
convenient donar per assentada la seva doctrina tenint en compte els nombrosos
pronunciaments que ha emès sobre casos similars: 93/2012, 71/2013, 153 a 157/2014,
per mencionar-ne alguns. Per evitar repeticions innecessàries, el Consell Consultiu,
remetent-se a aquesta doctrina ja elaborada, i coneguda pel Servei de Salut i els seus
òrgans de direcció, considera ?en síntesi? que cal ressenyar les qüestions següents:
a) És una opció de l'Administració elegir el procediment de revisió d'ofici per tramitar el
pagament (en forma d'indemnització o rescabalament) a l'empresa prestadora de serveis.
L'Administració ha triat aquesta opció davant el reconeixement de deute o el
procediment de responsabilitat patrimonial. Aquesta opció s'ha de justificar
expressament per l'excepcionalitat del procediment revisor.
b) La revisió d'ofici, ex article 102.1 de la LRJPAC, condueix a la declaració d'algun
supòsit de nul·litat de ple dret (article 62.1 de la LRJPAC), parteix d'un acte
administratiu definitiu (o de tràmit qualificat) i declaratiu de drets que posi fi a la via
administrativa o bé que no s?hagi recorregut en el termini corresponent, sense que
s'infringeixin els límits imposats per l'article 106 de la LRJPAC.
c) El procediment de revisió d'ofici, una vegada elegit, ha de disposar almenys dels
tràmits següents: resolució d'inici, audiència als interessats, proposta de resolució,
dictamen de l'òrgan consultiu i resolució de l'òrgan competent. En l'Administració de la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'article 54 de la LRJACA remet a la regulació
bàsica anteriorment mencionada.
d) En la contractació pública s?hi pot donar la nul·litat de ple dret dels actes preparatoris
del contracte, certament, amb reflex en la invalidesa contractual (articles 31, 32, 34 i 35
del TRLCSP ?RDL 3/2011, de 14 de novembre?) i en la liquidació contractual («quan
sigui ferma» la declaració de nul·litat). Això no obsta perquè s'hagi de recordar el que
hem anat advertint:
«La utilització de la revisió d'ofici per donar cobertura formal a la contractació nul·la
constitueix una via clarament inidònia, atès que s'utilitza un procediment extraordinari i
restrictiu per a una qüestió de legalitat ordinària que pot trobar solució amb el mer
reconeixement de deute, a través del procediment de l'enriquiment injust.»
e) Element essencial del procediment de revisió d'ofici és l'anàlisi de la caducitat
d?aquest procediment, ja que la caducitat, si es produeix, condueix inexorablement a la
finalització del procediment i a l'arxivament d'actuacions [?].
Tercera
De la documentació que figura en l'expedient en destaca, una vegada més, la Instrucció
2/2012, de 12 de març, de la interventora general i de la directora de l'Advocacia sobre la
tramitació que s?ha de seguir en els supòsits de reconeixement extrajudicial de crèdits
derivats de la contractació irregular, amb l?única finalitat d'evitar l'enriquiment injust de
l'Administració i pagar els serveis realitzats per les empreses proveïdores.
No obstant això, quant a l?anàlisi de la fonamentació jurídica de la tramitació que s'ha seguit,
amb exclusió d?altres possibles vies legals alternatives que, com ja s?ha dit, també podrien
haver resultat adequades, aquest òrgan assessor ha de cridar novament l?atenció sobre el
caràcter excepcional de la nul·litat de ple dret i la interpretació restrictiva dels tipus legals i
reiterar la doctrina continguda en els dictàmens 109 i 110/2012 i 101/2014, i més
recentment, 24, 38 i 41 de 2015, entre molts altres:
[...] hem de significar que la Instrucció ?que no vincula aquest òrgan de consulta?
obliga els ens gestors de l'Administració a tramitar aquest procediment per evitar
l'enriquiment injust de l'Administració quan l'ordenament jurídic preveu la revisió d'ofici
com un mitjà excepcional, que s'ha d'interpretar, per tant, restrictivament, ja que afecta
actes nuls de ple dret, d'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem recollida en les
sentències d'1 d'abril de 2002 i de 26 de setembre de 2005 («No se trata, por tanto, de
una inadecuada aplicación de la cosa juzgada, sino de los límites en que se debe ejercitar
la "revisión de oficio", que es un medio extraordinario de supervisión del actuar
administrativo y, como tal, subsidiario de los otros instrumentos ordinarios, de tal forma
que si éstos ya se han utilizado sin éxito, bien porque se han rechazado en la forma como
en el fondo, lo que no puede es reabrirse la cuestión tantas veces como quieran los
interesados»).
En conseqüència, el Consell Consultiu considera que l'Administració no pot continuar
amb l'ús generalitzat del procediment de revisió d'ofici ?com sembla deduir-se
d'algunes consultes ja formulades a aquest òrgan assessor en relació amb expedients de
despesa encunyats genèricament sota la denominació ordinària SSCC RD
(reconeixement de deute) més la numeració consegüent: 107/2012, 82/12 bis, 91/2012,
etc.? per evitar l'enriquiment injust de l'Administració. És a dir, l'òrgan consultant ha
convertit en ordinari i ha normalitzat un supòsit que hauria de ser excepcional, de
manera que el Consell Consultiu no pot admetre que es revisin actes nuls de ple dret amb
caràcter general. La utilització de la revisió d'ofici per donar cobertura formal a la
contractació nul·la constitueix una via clarament inidònia, atès que s'utilitza un
procediment extraordinari i restrictiu per a una qüestió de legalitat ordinària que pot
trobar solució amb el mer reconeixement de deute, a través del procediment de
l'enriquiment injust. En aquest punt ens hem de remetre a la reflexió continguda en el
nostre Dictamen 93/2012, en què s'analitzaven, a més, altres vies legalment adequades
per resoldre aquest tipus de supòsits.
Quarta
L'anàlisi del procediment de revisió d'ofici tramitat, d'acord amb la documentació que
integra l'expedient, permet concloure que la Conselleria d'Educació i Universitat ha
complert els tràmits essencials del procediment de revisió d'ofici: resolució d'inici del
conseller com a òrgan de contractació, responsable de l'actuació subjecta a revisió;
notificació de la resolució d'inici a les empreses prestadores; incorporació a l'expedient de
la Memòria explicativa respecte dels contractes irregulars i acreditativa dels serveis
prestats, i emissió de la proposta de resolució, favorable a la nul·litat de la contractació
efectuada per l'Administració pública. En el cas present, cal esmentar una incorrecció sense
transcendència invalidant però que s'ha d'esmenar en futurs procediments; ens referim, a la
incoherència d'incoar un procediment per a les dues contractacions de les dues empreses i
després emetre dues propostes de resolució, probablement imbuïts de la necessitat de
procedir a dos expedients de despesa, naturalment, distints en funció de l'empresa
prestadora de serveis. És convenient, per tant, distingir en tot moment el procediment de
revisió d'ofici ?que afecta a l'acte origen o fonament de la contractació administrativa- de
l'expedient de despesa -que es desplega en l'àmbit de la gestió pressupostària? i acaba amb
el pagament efectiu. La solució lògica demanda en aquest cas, incoar i tramitar dos
procediments de revisió amb independència que puguin acumular-se les actuacions, per
identitat d'objecte i naturalesa de l'acció, encara que no hi hagi identitat de subjectes.
Pel que fa a la qüestió de la caducitat, tenint en compte que el procediment s'incoa el 2
d'octubre de 2015, l'Administració té de termini fins al 2 de gener de 2016 per dictar i
notificar la resolució corresponent, i això independentment de la suspensió del termini que
ha d'operar des del 4 de novembre, sempre que s'hagi notificat de mode adient, aspecte que
no figura a l'expedient que se'ns ha tramés.
Quant a l'òrgan competent per resoldre el procediment de revisió d'ofici, a l'empara de
l'article 54 de la Llei 3/2003, esmentada, és el conseller d'Educació i Universitat tal i com
encertadament s'adverteix en les dues propostes de resolució de 12 de novembre.
Cinquena
Resoltes les qüestions procedimentals, el Consell Consultiu ha d'entrar en el fons de
l'assumpte i ha d'analitzar, d'una banda, el caràcter revisable dels suposats actes previs de
contractació o encàrrec dels serveis, i de l'altra, si realment es dóna en aquests supòsits
alguna causa de nul·litat contractual que en fonamenti la revisió d'ofici o, altrament, si
l'actuació de l'ens públic s'ha ajustat a la legalitat.
a) Caràcter revisable de l'acte
En aquest cas ha quedat acreditat que l'IAQSE, i funcionaris d'aquest departament, com a
encarregats de la Conselleria han establert contacte amb les dues empreses, destinades per
designació de l'OCDE i del Ministeri, per contractar l'aplicació dels tests o enquestes
escolars en el sistema educatiu balear.
Aquest òrgan de consulta entén que les diverses actuacions d'aquests funcionaris -que ningú
ha posat en entredit i avalats per la voluntat de continuïtat del servei- encarregaren
verbalment i per mitjà de correus electrònics diferents serveis per a l'avaluació específica de
l'informe PISA a les Illes Balears.
Aquests actes verbals i escrits d'adjudicació directa que ara són objecte de revisió d'ofici
compleixen, per tant, els requisits prevists en l'article 102.1 de la Llei 30/1992, de 26 de
novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment
administratiu comú (LRJPAC). No es dóna, en aquest supòsit, cap dels límits de l'article
106 de la dita Llei, que impedeixi exercir la facultat de revisió.
b) Concurrència de causes de nul·litat de ple dret en l'actuació de l'ens públic (invalidesa
contractual)
Com hem dit en altres dictàmens, les circumstàncies de la planificació dels serveis que són
precisos per a dur a terme l'informe PISA 2015 no són objecte d'anàlisi detallada d'aquest
Consell Consultiu en aquest procediment. Raonablement, pot suscitar-se el dubte de quin és
el tipus de solució contractual o convencional per adoptar la proposta d'ampliació
d'enquestes PISA a les Illes Balears. En primer lloc, semblaria possible no haver de
contractar amb un procediment propi, autonòmic, ja que les empreses adequades, per raons
exposades en l'expedient, només son aquestes dues, una per designació de l'OCDE i una per
designació del Ministeri. Així podríem determinar la procedència de qualcun dels sistemes
de contractació centralitzada, a l'empara de l'article 205 del TRLCSP, Reial decret legislatiu
3/2011, de 14 de novembre:
Artículo 205. Adhesión a sistemas externos de contratación centralizada.
1. Las Comunidades Autónomas y las Entidades locales, así como los Organismos
autónomos y entes públicos dependientes de ellas podrán adherirse al sistema de
contratación centralizada estatal regulado en el artículo 206, para la totalidad de los
suministros, servicios y obras incluidos en el mismo o sólo para determinadas categorías
de ellos. La adhesión requerirá la conclusión del correspondiente acuerdo con la
Dirección General del Patrimonio del Estado.
Altrament, d'acord amb l'article 4.1.j del TRLCSP podem entendre ?en línia de principi?
que això encaixa amb la naturalesa de l'exclusió del contracte el supòsit de la lletra j:
Los contratos y convenios adjudicados en virtud de un procedimiento específico de una
organización internacional.
Sigui quina sigui la línia de solució de l'encàrrec que pretén l'Administració (i això ja
motivà en el seu dia, diferents notes dels òrgans de la Conselleria, tal com explica el
secretari general en el seu escrit de 8 d'abril de 2015, registrat en el Departament de
Contractació), resulta evident la manca absoluta del procediment de formalització del
contracte que ens ocupa, tal i com exigeix la legislació contractual i de procediment
administratiu. En conclusió s'incorre en la causa de nul·litat establerta en l'article 62.1.e de
la Llei 30/1992, de 26 de novembre (acte dictat prescindint totalment del procediment
establert legalment), en relació amb l'article 32 del TRLCSP, lletres a (que remet a les
causes de l'article 62.1) i c (insuficiència de crèdit), perquè en aquest cas resulta clara
l'absència total del procediment legalment previst.
En efecte, la normativa de contractació exigeix, en general, actes preparatoris que valorin la
necessitat i justificació del contracte, la forma adient d'adjudicació i les condicions de la
prestació, juntament amb la reserva de crèdit adequat per poder-lo abonar. Estam doncs
davant dos actes tàcits invàlids i és procedent declarar-los nuls de ple dret, perquè no són
conformes a dret, amb el benentès que aquest pronunciament no implica conformitat ni
validesa de la documentació comptable que s'inclou en els expedients sotmesos a la nostra
consulta, de manera que l'adequació del cost, la conformitat a la realització de les
prestacions i la quantia de les factures tenen només l'aval dels òrgans interns intervinents de
la pròpia Administració, en aquest cas, del director general de Planificació, Ordenació i
Centres.
Finalment, cal advertir que la proposta de resolució s'ha de corregir d'acord amb
l'argumentació precedent i ha de tenir en compte que:
a) La nul·litat de ple dret és procedent declarar-la respecte dels actes preparatoris
d'adjudicació de dos contractes (un amb A i un altre amb B), duts a terme per l'IAQSE
sense cap tipus de procediment ajustat a dret.
b) La nul·litat de ple dret implica la invalidesa contractual i ?atès que no es poden retornar
les prestacions? la liquidació del contracte i el càlcul de la indemnització ha de ser
coincident amb l'import de les factures pendents de pagament que responguin a l'objecte del
servei, sempre que quedi acreditada la realització de les prestacions i la seva quantia.
III. CONCLUSIONS
1a. La presidenta de les Illes Balears està legitimada per sol·licitar aquest dictamen i el
Consell Consultiu és competent per emetre'l.
2a. El procediment de revisió d'ofici s'ha tramitat conformement a dret, sense perjudici que
era necessari incoar dos procediments i resoldre'n l'acumulació de forma adequada a Dret.
L'òrgan competent per resoldre'l és el Conseller d'Educació i Universitat.
3a. El Consell Consultiu emet aquest dictamen favorable a la revisió d'ofici dels actes
preparatoris d'adjudicació contractual per dos encàrrecs de la Conselleria d'Educació i
Universitat a les empreses prestadores A i B, per a l?ampliació de l'aplicació de l'informe
PISA 2015 a les Illes Balears, en el marc de la OCDE i del Ministeri d'Educació i Cultura,
perquè s'hi donen les causes de nul·litat de l'article 62.1.e de la LRJPAC en relació amb
l'article 32, lletres a i c, del TRLCSP, d'acord amb la consideració jurídica cinquena.
Palma, 2 de desembre de 2015
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Revisión de actos en vía administrativa](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_583.jpg)
![Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5034.jpg)
Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Consejo Consultivo de Andalucía
29.75€
28.26€
+ Información
![Ley 39/2015 (LPACAP) ilustrada para estudiantes y opositores](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6717.jpg)
Ley 39/2015 (LPACAP) ilustrada para estudiantes y opositores
Editorial Colex, S.L.
8.50€
8.07€
+ Información
![La provincia y el municipio en el Derecho Administrativo](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_620bb4a5dae4b.png.jpg)
![La Administración Local](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_594.jpg)