Última revisión
21/09/2016
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 126/2016 del 21 de septiembre del 2016
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 21/09/2016
Num. Resolución: 126/2016
Resumen
Dictamen núm. 126/2016*, relatiu al Projecte d?ordre per la qual es regulen els barems dels resultats esportius a les competicions avaluables per a la qualificació d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears**Ponente/s:
Maria Ballester Cardell
Contestacion
Dictamen núm. 126/2016*, relatiu al Projecte d?ordre per la qual es regulen els
barems dels resultats esportius a les competicions avaluables per a la qualificació
d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears**
I. ANTECEDENTS
1. L?11 de gener de 2016, el cap del Servei de Planificació i Formació de la Direcció
General d?Esports i Joventut emet la memòria de l?anàlisi de l?impacte normatiu del
Projecte d?ordre de la consellera de Participació, Transparència i Cultura «per la qual es
regula la baremació dels resultats esportius a les competicions avaluables per a la
qualificació d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears, així com els models de
sol·licituds i els terminis per a la seva presentació». La memòria inclou, en diferents
apartats: l?acreditació de l?oportunitat de la regulació i l?adequació de les mesures
proposades als fins perseguits, el marc normatiu en el qual s'insereix el Projecte, la
justificació que no cal fer l?anàlisi de les disposicions afectades i de la taula de
vigències de les disposicions anteriors sobre la matèria (atès que és la primera vegada
que es desplega el Decret que regula la condició d?esportista d?alt nivell), l?estudi del
cost i del finançament del Projecte (es refereix a la inexistència de cost addicional,
perquè no s?ha previst la contractació externa de recursos humans), i l?anàlisi d?impacte
normatiu per a càrregues administratives, segons la qual es conclou ?a partir d?una
taula per mesurar el cost directe de les càrregues administratives? que el cost total per
sol·licitud serà de 127 euros. Així mateix, el director general d?Esports subscriu una
memòria en què justifica l'oportunitat d'elaborar el Projecte d?ordre esmentat.
2. El mateix dia 11 de gener de 2016, la consellera de Participació, Transparència i
Cultura resol iniciar el procediment d'elaboració del Projecte d?ordre «per la qual es
regula la baremació dels resultats esportius a les competicions avaluables per a la
qualificació d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears, així com establir els models de
sol·licituds i els terminis per a la seva presentació». A més, designa la Direcció General
d?Esports com a òrgan responsable de tramitar-lo.
3. El primer esborrany del Projecte d?ordre ?febrer 2016? es tramet a les secretaries
generals de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes
Balears. Contesten i presenten suggeriments les conselleries de Salut, de Serveis Socials
i Cooperació i de Treball, Comerç i Indústria. Les conselleries d?Educació i Universitat,
de Presidència, de Medi Ambient, Agricultura i Pesca i de Territori, Energia i Mobilitat
manifesten que no formulen observacions.
4. El 4 de març, el cap del Servei de Planificació emet l?estudi de les al·legacions i dels
suggeriments presentats per les conselleries en relació amb l?Avantprojecte d?ordre.
* Ponència de l?Hble. Sra. Maria Ballester Cardell, consellera secretària.
** Conté una ampliació, la qual s?adjunta al final del dictamen.
2
5. Per complir el tràmit d'audiència, la disposició projectada es remet a les entitats
següents: Assemblea Balear de l?Esport, Associació de Gestors Esportius Professionals
de les Illes Balears, Associació d?Empresaris d?Instal·lacions Esportives de Mallorca,
Associació de Federacions Esportives de les Illes Balears, Col·legi Oficial de
Llicenciats en Educació Física i Ciències de l?Activitat Física i Esportiva de les Illes
Balears, Comissió Antidopatge de l?Esport de les Illes Balears, Comissió de Medicina
Esportiva i d?Investigació Científica de les Illes Balears. Així mateix, es remet a les
federacions balears d?Atletisme, Activitats Subaquàtiques, Bàdminton, Ball Esportiu,
Billar, Bitlles, Caça, Columbicultura, Columbofília, Dards, Golf, Handbol, Judo i
Esports Associats, Karate i Disciplines Associades, Kick-boxing, Lluita Olímpica i
Modalitats Associades, Motociclisme, Motonàutica, Muntanyisme i Escalada, Natació,
Pesca i Casting, Petanca, Piragüisme, Rugbi, Esquaix, Taekwondo, Tir amb Arc, Tir de
Fona, Tir Olímpic, Trot, Vela, Escacs, Espeleologia, Esports Aeris, Esports per a
Persones amb Discapacitat, Orientació, Automobilisme, Bàsquet, Boxa, Ciclisme,
Futbol, Gimnàstica, Pàdel, Patinatge, Salvament i Socorrisme, Tennis, Tennis de Taula,
Triatló, Voleibol i Hípica. També es dóna participació als consells insulars i a la
Federació d?Entitats Locals. A més, el Projecte es remet al Rectorat de la Universitat de
les Illes Balears, al Consell Escolar de les Illes Balears i al Tribunal Balear de l?Esport.
6. El Projecte d?ordre se sotmet al tràmit d?informació pública durant un termini de
quinze dies; a aquest efecte es publica l'anunci corresponent en el BOIB núm. 31, de 8
de març de 2016. El mateix dia 8 se sol·licita la utilització de la web de participació
ciutadana del Govern de les Illes Balears, amb la possibilitat de fer al·legacions per via
telemàtica.
7. El 21 de març de 2016, el Tribunal Balear de l?Esport presenta un escrit
d?al·legacions en què manifesta que cal incorporar en la part dispositiva la referència a
les proves esportives, que en el Projecte estan incloses en l?annex; també proposa
millorar la redacció de determinats continguts normatius. Per la seva banda, el Consell
d?Eivissa presenta suggeriments, en els quals es refereix a la complexitat excessiva del
sistema per utilitzar els barems, en el seu conjunt; la dificultat que quedin acreditades
determinades dades establertes per a l?aplicació dels barems ?nombre de països
participants en competicions no olímpiques?; els problemes de referir-se al final d?una
temporada esportiva; la conveniència de valorar només els resultats en jocs olímpics,
campionats del món, d?Europa o d?Espanya, i una reflexió per assegurar que la
puntuació obtinguda d?aplicar els barems sigui l?adequada, amb el benentès que una
llista d?esportistes d?alt nivell amb molts integrats rebaixa el prestigi i la rellevància de
la relació. A més, la Federació Balear de Motociclisme demana que la categoria
d?enduro sigui exclosa de la categoria d?«altres especialitats» i es valori en els mateixos
termes que les especialitats de motocròs, trial, velocitat i resistència. Finalment, la cap
del Servei d?Avaluació i Participació de la Direcció General de Participació i
Transparència certifica que en la pàgina de participació ciutadana s?han registrat 62
visites al Projecte d?ordre.
3
8. Les al·legacions i els suggeriments presentats són objecte de valoració en l?informe
que emet el 9 de maig de 2016 el cap del Servei de Planificació i Formació de la
Direcció General d?Esports i Joventut.
9. En resposta a la sol·licitud del secretari general de la Conselleria de Transparència,
Cultura i Esports formulada el mateix dia 9, s?emet, el 26 següent, l'informe de l'Institut
Balear de la Dona, en què es manifesta:
L?esport i la pràctica físico-esportiva són activitats totalment integrades, acceptades
i valorades positivament en la nostra societat, però se segueixen generant
desigualtats entre homes i dones, que fan que el paper que la dona desenvolupa en
aquest àmbit estigui associat a valors estereotipats, allunyats de la realitat i que no
faciliten la seva inclusió en aquest món, bé com a practicant, directiva, esportista,
entrenadora, etc.
[...]
És de gran importància incloure la perspectiva de gènere en les polítiques de gestió
de l?activitat física i l?esport per garantir la plena igualtat d?accés, participació i
representació de les dones, de totes les edats i condició, en tots els àmbits i a tots els
nivells [...].
Per tot això, en l?informe es formulen algunes propostes de millora en relació amb el
contingut de la norma projectada ?per incloure la variable de sexe en les estadístiques,
les enquestes i la recollida de dades que duguin a terme? i altres suggeriments, que fan
referència a l'ús del llenguatge emprat en la proposta normativa.
10. Aquests suggeriments són valorats en l?estudi emès, el 29 de juny, pel cap del
Servei de Planificació i Formació de la Direcció General d?Esports i Joventut.
11. El 4 de juliol, el tècnic superior del Servei Jurídic de la Secretaria General informa
favorablement sobre el Projecte d?ordre. L'informe del secretari general de la
Conselleria, de 5 de juliol, també és favorable. Pel que fa a la valoració de les
al·legacions presentades, el secretari general pren com a referència els dos informes del
cap del Servei de Planificació i Formació de la Direcció General d?Esports i Joventut.
12. S'incorporen a l'expedient dues còpies degudament autoritzades del darrer esborrany
del Projecte d?ordre ?juliol 2016?, que se sotmet a la nostra consulta.
13. El 9 d?agost de 2016, el vicepresident i conseller d?Innovació, Recerca i Turisme,
per suplència de la presidenta, demana, a proposta de la consellera de Transparència,
Cultura i Esports, el dictamen al Consell Consultiu de les Illes Balears. La seva petició
es registra d'entrada en aquesta seu l?11 d?agost.
4
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El vicepresident i conseller d?Innovació, Recerca i Turisme, per suplència de la
presidenta de les Illes Balears, està legitimat per sol·licitar el present dictamen, d'acord
amb el que disposa l'article 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, i el Consell Consultiu
és competent per emetre'l, amb caràcter preceptiu, de conformitat amb el que disposa
l'article 18.7 de la mateixa Llei.
El Projecte d?ordre examinat té efectes ad extra, atès que pretén desplegar determinats
preceptes del Decret 91/2015, de 13 de novembre, pel qual es regula la condició
d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears, per establir els barems dels resultats a les
proves esportives que s?han de tenir en compte a l?hora de determinar la condició
d?esportista d?alt nivell.
Segona
Pel que fa al procediment seguit en l'elaboració d'aquest Projecte reglamentari, volem
observar que l'òrgan instructor de la Conselleria ha acomplert, en general, els tràmits
que contenen els articles 42 a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les
Illes Balears, com també l'informe sobre l'adequació del Projecte als principis de bona
regulació dels articles 4 a 6 de la Llei 2/2011, de 4 de març, d'economia sostenible,
preceptes que són bàsics i que s?analitzen en la memòria d'impacte normatiu, sens
perjudici del que es dirà més endavant.
Inicià l'elaboració del Projecte d?ordre la consellera de Participació, Transparència i
Cultura, competent en la matèria, la qual designà la Direcció General d?Esports com a
òrgan responsable de la tramitació; s'incorporà una memòria de l'anàlisi de l'impacte
normatiu, en què es justificava l'oportunitat d'elaborar un Projecte d?ordre. La memòria
inclou, en diferents apartats, el marc normatiu en el qual s'insereix el Projecte, la
indicació que no és procedent l?anàlisi de disposicions afectades, l?estudi del cost i el
finançament ?que conclou que no s?ha previst cap cost addicional derivat de la
contractació de recursos humans?, i l?anàlisi d?impacte normatiu per a càrregues
administratives, amb la inclusió d?una taula per mesurar el cost directe de les càrregues
administratives.
El Projecte d?ordre s'ha sotmès a l'audiència dels interessats, per mitjà de les entitats que
els agrupen, i al tràmit d'informació pública. S?ha donat participació als consells
insulars i a la Federació d?Entitats Locals de les Illes Balears. El Projecte s?ha remès,
també, al Rectorat de la Universitat de les Illes Balears, al Consell Escolar de les Illes
Balears i al Tribunal Balear de l?Esport.
5
També s'ha donat compliment al tràmit referit a la sol·licitud d'informe a l'Institut Balear
de la Dona (article 7.g de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona). S'han
emesos els informes del Servei Jurídic i de la Secretaria General i s'han valorat les
al·legacions i els suggeriments de les persones, els òrgans o els ens que han intervingut
en l'elaboració de la norma.
Finalment, s'han complert també els requisits formals per fer la consulta exigits en
l'article 26 del Decret 24/2003, de 28 de març, pel qual s'aprova el reglament orgànic del
Consell Consultiu de les Illes Balears. L'expedient tramès està foliat, acarat i precedit de
l?índex preceptiu. I s'han incorporat dues còpies del Projecte definitiu degudament
autoritzades.
Tanmateix, el Consell Consultiu vol advertir que l?article 22 quinquies de la Llei
orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial
del Codi civil i de la Llei d?enjudiciament civil (precepte afegit per l?article 1.21 de la
Llei 26/2015, de 28 de juliol, que va entrar en vigor el 18 d?agost de 2015), estableix
que les memòries de l?anàlisi d?impacte normatiu que han d?acompanyar els
avantprojectes de llei i els projectes de reglaments han d?incloure l?impacte de la
normativa en la infància i en l?adolescència.
Per la seva banda, la disposició addicional desena de la Llei estatal 40/2003, de 18 de
novembre, de protecció a les famílies nombroses (disposició afegida per la disposició
final 5.3 de la Llei 26/2015, de 28 de juliol), exigeix que les memòries de l?anàlisi
d?impacte normatiu que han d?acompanyar els avantprojectes de llei i els projectes de
reglament incloguin l?impacte de la normativa en la família.
Altrament, l?article 32 de la Llei autonòmica 8/2016, de 30 de maig, per garantir els
drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per eradicar l?LGTBI fòbia (en
relació amb els articles 5.2 i 6 de la mateixa Llei), estableix que «les administracions
públiques de les Illes Balears incorporaran l?avaluació d?impacte sobre orientació sexual
i identitat de gènere en el desenvolupament de les seves competències, per garantir la
integració del principi d?igualtat i no-discriminació de les persones LGTBI sobre totes
les disposicions legals o reglamentàries que s?impulsin dins del territori de la comunitat
autònoma». Aquesta Llei va entrar en vigor l?endemà d?haver-se publicat en el Butlletí
Oficial de les Illes Balears (BOIB núm. 69, de 2 de juny de 2016).
En la documentació que hi ha en l?expedient que se?ns ha remès no consten aquests
informes d?impacte, ni tampoc la justificació de la seva absència. Atès que les lleis
esmentades anteriorment ja han entrat en vigor, el Consell Consultiu considera necessari
que, abans que s?aprovi la norma projectada, s?ampliï la memòria d?impacte normatiu
en el sentit indicat. Aquesta observació té caràcter essencial.
6
Tercera
El Projecte d?ordre que s'examina té per objecte regular els barems dels resultats a les
proves esportives que es tindran en compte a l?hora de determinar la condició
d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears, així com establir els models de les
sol·licituds i els terminis per presentar-les.
Atès el seu objecte, el marc normatiu en el qual s'insereix la regulació projectada és,
essencialment, el següent:
A) En l'àmbit estatal:
? La Constitució espanyola de 1978 estableix en l'article 43.3 que els poders públics
han de fomentar l?educació sanitària, l?educació física i l?esport, i han de facilitar la
utilització adequada del lleure.
Des del punt de vista competencial, l'article 148.1.19a preveu que les comunitats
autònomes podran assumir competències en les matèries següents:
Promoció de l?esport i la utilització adequada del lleure.
? La Llei 10/1990, de 15 d?octubre, de l?esport, es refereix en diverses ocasions a
l?esport d?alt nivell (de manera particular, en els articles 6, i 50 a 53).
? El Reial decret 971/2007, de 13 de juliol, sobre esportistes d?alt nivell i alt
rendiment, desplega les previsions abans esmentades. També incorpora mesures de
foment incloses en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d?educació, per a la formació
d?esportistes que segueixen programes d?alt rendiment. En concret, s?estableixen
condicions, requisits i procediment per a la qualificació dels esportistes d?alt nivell i
d?alt rendiment (articles 2, 3, 4, 5 i 6). Es crea, en el si del Consell Superior d?Esports,
la «Comissió d?Avaluació de l?Esport d?Alt Nivell» (article 7). Per als esportistes d?alt
nivell es fixen mesures per fomentar la inserció en la via laboral i social (article 10), i en
relació amb la incorporació i permanència en cossos dependents de l?Administració de
l?Estat, comunitats autònomes, corporacions locals i institucions públiques (article 11);
també, se?n fixen respecte als beneficis fiscals (article 14). A més, es regulen les causes
que impliquen la pèrdua de la condició d?esportista d?alt nivell (articles 15 i 16), així
com l?abast i els límits de les mesures de suport incloses en la norma.
B) En l'àmbit autonòmic:
? L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28
de febrer, en l'article 30.12 assenyala que la Comunitat Autònoma té la competència
exclusiva en les matèries següents, sens perjudici del que disposa l'article 149.1 de la
Constitució:
7
Esport i lleure. Foment, planificació i coordinació de les activitats esportives i de
lleure. Regulació i declaració d?utilitat pública de les entitats esportives.
? La Llei 14/2006, de 17 d?octubre, de l?esport de les Illes Balears, en l'article 5 fixa
els objectius i la finalitat de la norma, entre els quals hi ha:
j) Promoure i planificar l?esport de competició i d?alt nivell autonòmic, en
col·laboració amb les federacions esportives i altres autoritats competents en la
matèria, i vetllar perquè es practiqui d?acord amb els principis del moviment
olímpic, de respecte envers el contrincant i de joc net.
En l?article 10.1.j es refereix a la competència de l?Administració de la Comunitat
Autònoma per fomentar l?esport d?alt nivell.
El capítol VII del títol III de la Llei 14/2006, de 17 d?octubre, regula l?activitat esportiva
d?alt nivell en l?àmbit de la comunitat autònoma. Les previsions fonamentals d?aquesta
regulació s?han sintetitzat en el Dictamen 58/2015, emès en relació amb el Projecte de
decret pel qual es regula la condició d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears:
a) La definició del concepte d'«activitat esportiva d'alt nivell en l'àmbit de la
comunitat autònoma de les Illes Balears» (article 26), entenent com a tal la pràctica
esportiva que constitueixi un factor essencial per al desenvolupament esportiu a les
Illes Balears, per l'estímul que representa per a l'esport base, com també per la seva
funció representativa en qualssevol de les seves manifestacions o àmbits.
b) L'habilitació expressa del Govern de les Illes Balears (article 27) per establir,
reglamentàriament, els criteris, les condicions i els requisits per poder qualificar un
esportista d'alt nivell a l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així
com l'atribució a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les funcions de
control, impuls i promoció de l'activitat esportiva d'alt nivell a les Illes Balears, per
mitjà dels «plans esportius» corresponents.
c) La previsió expressa de la facultat de l'Administració esportiva de la Comunitat
Autònoma d'impulsar la creació de centres específics d'alt nivell autonòmic per
poder seleccionar i preparar els esportistes d'alt nivell (article 28.1). També preveu
la possible aprovació de programes de tecnificació i projectes especials
d'entrenament com a instruments complementaris dels d'alt nivell a l'àmbit
autonòmic.
d) La regulació de tots els beneficis que comporta la qualificació d'«esportista d'alt
nivell a l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears» (article 29), entre els
quals: la concessió d'ajudes econòmiques, la compatibilitat dels estudis amb
l'activitat esportiva mitjançant l'adopció de mesures acadèmiques especials,
l'exempció dels requisits esportius que s'estableixin reglamentàriament en les proves
d'accés a estudis conduents a l'obtenció del títol de tècnic o tècnica esportius, o fins i
tot la reserva d'una quota de places per accedir a estudis universitaris o no
universitaris, sempre que es compleixin els requisits acadèmics necessaris, així com
«altres beneficis que s?estableixin reglamentàriament».
8
? El Decret 91/2015, de 13 de novembre, pel qual es regula la condició d?esportista
d?alt nivell de les Illes Balears, s?aprova en desplegament de la Llei abans esmentada i
té per objecte «establir els criteris, les condicions i els requisits que s?han de tenir en
compte per qualificar un esportista d?alt nivell en l?àmbit de les Illes Balears i fer
possible l?accés d?aquest als beneficis i les obligacions recollits en aquest Decret i en
altres normes autonòmiques i estatals d?aplicació» (article 1). D?aquesta regulació
convé, ara, destacar, les previsions següents:
Article 4
Requisits i condicions per obtenir la condició d?esportista d?alt nivell de les Illes
Balears
1. Per ser esportista d?alt nivell de les Illes Balears és necessari haver competit i
obtingut un resultat mínim en les proves esportives que s?han de determinar per
ordre de la consellera de Participació, Transparència i Cultura.
[...]
Article 7
Inici del procediment
[?]
2. El termini per presentar les sol·licituds i el barem dels resultats esportius en les
competicions avaluables que s?han de tenir en compte a l?hora de determinar les
persones esportistes d?alt nivell de les Illes Balears s?ha d?establir mitjançant ordre
de la consellera de Participació, Transparència i Cultura.
Article 8
Presentació de la sol·licitud
1. Poden presentar les sol·licituds els i les esportistes interessades i les federacions
esportives en representació d?aquells que hagin participat i hagin obtingut els
resultats en les competicions o en les proves esportives que s?han de determinar per
ordre de la consellera de Participació, Transparència i Cultura.
[...]
Article 9
Documentació que s?ha d?adjuntar a la sol·licitud
La sol·licitud s?ha d?acompanyar de la documentació que s?exposa a continuació:
[...]
f. Certificat expedit per la federació corresponent sobre el resultat obtingut en les
proves esportives que s?han de determinar en l?ordre de la consellera de Participació,
Transparència i Cultura.
[...]
Article 12
Resolució
1. La llista d?esportistes d?alt nivell de les Illes Balears ha de ser aprovada per
resolució de la consellera de Participació, Transparència i Cultura, atesa la proposta
prèvia efectuada per l?òrgan instructor.
9
2. Aquesta resolució s?ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i ha
d?incloure, com a annex, la llista dels esportistes d?alt nivell de les Illes Balears.
[...]
Quarta
Pel que fa a la competència en la matèria d?«esport» i la submatèria d?«esport d?alt
nivell a les Illes Balears», reiteram les consideracions contingudes en el
Dictamen 58/2015, emès en relació amb el Projecte de decret pel qual es regula la
condició d?esportista d?alt nivell de la comunitat autònoma de les Illes Balears:
Des del punt de vista competencial, s'ha de subratllar que l'objecte de regulació del
Projecte de decret ?les condicions i requisits per ser considerat esportista d'alt
nivell, els seus beneficis i obligacions? s'emmarca en l'article 148.1.19 de la
Constitució, que possibilitava a les comunitats autònomes assumir, des del moment
inicial, la competència en matèria de «promoció de l?esport i la utilització adequada
del lleure». Permet aquesta previsió que totes les comunitats autònomes l'assumeixin
en els respectius estatuts d?autonomia, com a competència exclusiva. Així va
resultar de l'article 10.10 de l'inicial Estatut d'autonomia de les Illes Balears de 1983
i, com és lògic, així s?ha mantingut en l'actual article 30.12 de la Llei orgànica
1/2007, de 28 de febrer, segons el qual:
«La Comunitat Autònoma té la competència exclusiva en les matèries següents, sens
perjudici del que disposa l'article 149.1 de la Constitució:
»[...]
»12. Esport i lleure. Foment, planificació i coordinació de les activitats esportives i
de lleure. Regulació i declaració d?utilitat pública de les entitats esportives.»
Per la seva part, l?article 149 de la Constitució no reserva expressament a l'Estat cap
competència en matèria d'«esport», la qual cosa no ha estat obstacle perquè aprovàs:
primer, la Llei 13/1980, de 31 de març, general de la cultura física i l'esport, i,
després, la Llei 10/1990, de 15 d'octubre, de l'esport, que va substituir l?anterior i
continua vigent. Va tenir en compte per a això el criteri dels límits competencials
autonòmics derivats de la delimitació territorial i de la gestió dels interessos
respectius ?això excloïa l'àmbit nacional i internacional de l'activitat esportiva?,
d'una banda, i, de l?altra, la confluència de determinats títols específics estatals en
matèries com cultura, sanitat, associacions, seguretat pública, titulacions
acadèmiques, etc.
En un segon nivell, hem de comprovar si la matèria examinada ha estat considerada
per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, com a competència pròpia ex estatut
dels consells insulars i, en conseqüència, si, en aplicació de doctrina reiterada per
aquest Consell Consultiu, la potestat reglamentària ja correspon a aquells i no al
Govern de les Illes Balears. Referent a això, l'article 70.9 de l'Estatut d'autonomia
estableix:
«Són competències pròpies dels consells insulars, a més de les que els siguin
atribuïdes per la legislació estatal, les matèries següents:
»[...]
10
»9. Esport i lleure. Foment i promoció de les activitats esportives i de lleure.»
I l'article 72.1 hi afegeix:
«En les competències que són atribuïdes com a pròpies als consells insulars, aquests
exerceixen la potestat reglamentària.»
La competència pròpia dels consells insulars, en relació amb l'esport, és el foment i
la promoció de les activitats esportives insulars. Comprèn, a més de les clàssiques
accions de foment, les de policia i les servicials o de prestació, que engloben tant la
disciplina esportiva com l'establiment i el sosteniment de les infraestructures
necessàries per a la pràctica de l'esport. Tanmateix, com ja hem assenyalat, aquest
àmbit competencial es veu, per la seva mateixa naturalesa, limitat a l?àmbit
territorial respectiu de cada illa per a la gestió dels interessos respectius.
En coherència amb el que s?ha dit abans, el Consell Consultiu conclou que el
Govern de la Comunitat té competència per aprovar el Projecte de decret objecte
del nostre dictamen, i això perquè regula una categoria jurídica («esportista d'alt
nivell de les Illes Balears») que té caràcter autonòmic, suprainsular; per tant, de
manera clara, excedeix el marc territorial sobre el qual pot reglamentar cada consell
insular. Efectivament, el Projecte de decret que s'examina té per objecte regular tots
els aspectes relacionats amb el foment de l'esport d'alt nivell autonòmic
(fonamentalment, els requisits i les condicions que s'han de complir per assolir la
qualificació d'esportista d'alt nivell a l'àmbit de les Illes Balears). Tot això, com ja
hem assenyalat, en desplegament dels articles 26, 27, 28 i 29 de la Llei 14/2006, de
17 d'octubre, de l'esport de les Illes Balears (destinats a regular l'activitat esportiva
d'alt nivell), i en compliment de l'article 5.j de la dita Llei, que fixa, com un dels
objectius i una de les finalitats de les polítiques esportives de les administracions
públiques de les Illes Balears: «Promoure i planificar l'esport de competició i d'alt
nivell autonòmic, en col·laboració amb les federacions esportives i altres autoritats
competents en la matèria [...]». En aquest sentit, hem de destacar que és precisament
aquesta Llei balear de l'esport la que estableix, amb més precisió i claredat, la
distribució competencial en matèria d'esports entre les diferents administracions de
les Illes Balears. A aquest efecte disposa, en l?article 9.2: «La distribució de
competències en matèria d'esports entre les administracions de les Illes Balears és
l'establerta a l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, a la Llei de transferències als
consells insulars i a aquesta Llei.» Així, l'article següent (article 10.1.j) afirma de
manera taxativa que, amb caràcter general, correspon a l'Administració de la
Comunitat Autònoma, en l'exercici de les seves competències, «fomentar l'esport
d'alt nivell». En conseqüència, la regulació d'aquesta matèria exigeix un tractament
unitari per a totes les Illes Balears atès el seu caràcter suprainsular.
Aquests mateixos arguments són aplicables al cas ara examinat. Per tant, hem de
concloure que el Govern de les Illes Balears és competent per aprovar la norma
projectada, atès el caràcter suprainsular dels criteris, les condicions i els requisits que
s?han de tenir en compte per obtenir la condició d?esportista d?alt nivell a l?àmbit de les
Illes Balears.
L?habilitació concreta de la consellera per dictar la norma es troba en el Decret 91/2015,
de 13 de novembre, pel qual es regula la condició d?esportista d?alt nivell. En la
disposició final segona es faculta la consellera de Participació, Transparència i Cultura
11
(ara la consellera de Transparència, Cultura i Esports) «perquè dicti les disposicions
necessàries per al desplegament d?aquest Decret».
D?altra banda, en aquest context normatiu, la Conselleria de Transparència, Cultura i
Esports té la competència material per iniciar i tramitar el Projecte, d'acord amb els
articles 33.2 i 42 de la Llei 4/2001, de 14 de març, posats en relació amb el
Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina
la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears ?modificat pel Decret 5/2016, de 6 d'abril?, i el
Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen
les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de
la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ?modificat, també, pel Decret 1/2016, de
16 de febrer, i pel Decret 11/2016, d'11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears.
Cinquena
Pel que fa a l?estructura, el Projecte d?ordre que ens ocupa consta d'una part expositiva,
quatre articles, una disposició transitòria, una de final i un annex.
? La part expositiva recull els trets principals del marc normatiu en el qual s'insereix la
norma projectada i els motius que justifiquen l'oportunitat de la disposició reglamentària
proposada.
? El contingut normatiu d'aquest Projecte és bàsicament el següent: l?article 1 descriu
l'objecte del Projecte d?ordre; l?article 2, titulat «Barems dels resultats esportius», indica
que les variables per fer els barems són les que estableix l?annex de l?Ordre, i afegeix
que la taula de puntuació s?establirà per resolució de la consellera de Transparència,
Cultura i Esports; l?article 3 disposa que els models de sol·licitud i de certificat
s?establiran també per resolució de la consellera; l?article 4 assenyala que el termini
màxim per presentar la sol·licitud és de sis mesos posteriors a la data en què s?hagi
obtingut el resultat esportiu, i disposa que anualment, els mesos d?abril i octubre, s?han
de publicar les llistes d?esportistes d?alt nivell de les Illes Balears.
? El Projecte d?ordre inclou, a més, la disposició transitòria única, que estableix un
règim transitori, i la final única, que determina que l?Ordre començarà a vigir l'endemà
d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
1. Un cop examinat l?articulat del Projecte, el Consell Consultiu considera que la
disposició normativa s?incardina en l?ordenament jurídic i que no hi ha cap obstacle
perquè la consellera de Transparència, Cultura i Esports l?aprovi. Tanmateix, aquest
òrgan assessor ha de posar en relleu alguns aspectes que s?han de corregir, abans
d?aprovar la norma, per poder fer ús de la fórmula «d?acord amb el Consell Consultiu».
Ens referim als següents:
12
a) El preàmbul
De conformitat amb l?article 39.4 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les
Illes Balears, el preàmbul dels reglaments s?ha de limitar a expressar la finalitat de la
regulació i el marc normatiu que l?habilita. El Consell Consultiu entén que en la part
expositiva de la norma projectada manca una referència al títol competencial que
confereix a la Comunitat Autònoma les atribucions sobre la matèria que es regula, que
és l?article 30.12 de l?Estatut d?autonomia.
b) La publicació de les llistes d?esportistes d?alt nivell de les Illes Balears
El segon paràgraf de l?article 4 diu que anualment «mitjançant una resolució del director
general d?Esports i Joventut s?han de publicar les llistes d?esportistes d?alt nivell». La
previsió es refereix a la publicació de les llistes, però cal tenir present que l?article 12
del Decret 91/2015, de 13 de novembre, indica que la llista d?esportistes d?alt nivell «ha
de ser aprovada per resolució de la consellera [...] atesa la proposta prèvia efectuada per
l?òrgan instructor» (apartat 1), i que «aquesta resolució s?ha de publicar en el Butlletí
Oficial de les Illes Balears i ha d?incloure, com a annex, la llista dels esportistes d?alt
nivell de les Illes Balears» (apartat 2). Per tant, cal modificar el segon paràgraf de
l?article 4 del Projecte d?ordre, d?acord amb l?article 12.1 i 2 del Decret 91/2015, de 13
de novembre.
c) El règim transitori dels procediments
La disposició transitòria única del Projecte d'ordre diu:
Poden sol·licitar la condició d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears totes les
persones esportistes que compleixin els requisits establerts en l?article 4 del Decret
91/2015, durant l?any anterior a la publicació d'aquesta Ordre, i totes les persones
esportistes que tenguin un resultat esportiu vigent en una competició oficial d?àmbit
mundial, europeu o nacional.
S?observa que hi ha una manca de concordança entre aquesta previsió i la disposició
transitòria única del Decret 91/2015, de 13 de novembre, que diu:
Poden sol·licitar la condició d?esportistes d?alt nivell de les Illes Balears totes les
persones esportistes que compleixin els requisits establerts en l?article 4 d?aquest
Decret durant l?any anterior, comptador a partir de la publicació del Decret, i totes
les persones esportistes que tenguin un resultat esportiu vigent en una competició
oficial d?àmbit mundial, europeu o nacional.
El règim transitori establert en el Projecte d?ordre no ha de significar l?exclusió
d?aquells aspirants que poden sol·licitar la condició d?esportista d?alt nivell conforme al
règim transitori establert en la disposició transitòria única del Decret 91/2015. Per tant,
per aclarir l?aplicació de la norma i garantir la seguretat jurídica, s?ha de modificar la
redacció del règim transitori dels procediments continguda en el Projecte d?ordre, per
fer-la inclusiva de tots els afectats pel règim transitori.
13
També s?observa una manca de concordança entre el règim transitori del Decret
91/2015 i del Projecte d?ordre i la previsió continguda en l?apartat 2.1 de l?annex, referit
a la data de la consecució del resultat. I això en el sentit que aquest apartat només conté,
per a l?elaboració de la primera llista, un dels dos supòsits prevists en el règim transitori.
Per tant, cal també corregir aquesta discordança.
2. El Consell Consultiu formula així mateix, sense caràcter essencial, les observacions
següents:
a) El títol de la norma
Perquè hi hagi més concordança entre el títol de la disposició i el seu objecte, se
suggereix la redacció següent: «Ordre de la consellera [...] per la qual es regulen els
barems dels resultats a les proves esportives que s?han de tenir en compte a l?hora de
determinar la condició d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears.»
b) L?articulat
Segons l?article 1, l?Ordre «té per objecte regular els barems dels resultats esportius a
les proves esportives que s?han de tenir en compte a l?hora de determinar la condició
d?esportistes d?alt nivell de les Illes Balears i establir els models de sol·licitud i els
terminis per presentar-les»; tot això en compliment dels articles 4, 7 i 8 del Decret
91/2015, de 13 de novembre. Tanmateix, examinat el contingut de l?Ordre i de l?annex,
podem observar:
? En l?articulat del Projecte no apareix la relació de les proves esportives que es
tindran en compte a l?hora de valorar els requisits per obtenir la condició d?esportista
d?alt nivell, per bé que aquesta referència apareix a l?annex. Tanmateix per assegurar
una millor concordança entre allò que preveu l?article 4 del Decret 91/2015, de 13 de
novembre, i la norma que es pretén aprovar, la relació de proves esportives s?hauria
d?incorporar a l?articulat de l?Ordre.
? Tot i que l?article 1 diu expressament que la norma projectada pretén establir els
models de sol·licitud, l?article 3 assenyala que aquest model ?així com el del certificat
de la federació corresponent relatiu als resultats obtinguts? s?ha d?establir mitjançant
una resolució de la consellera. El Consell Consultiu considera que els models de
sol·licitud i de certificat s?han d?incorporar a l?Ordre en forma d?annex per assegurar
que s?assoleixi l?objecte de la norma projectada, que no és altre que establir els elements
necessaris per activar el procediment previst en el capítol III del Decret 91/2015, de 13
de novembre, per aprovar la llista d?esportistes d?alt nivell.
c) L?annex
L?annex conté les variables per fer els barems dels resultats a les proves esportives que
s?han de tenir en compte a l?hora de determinar la condició d?esportista d?alt nivell de
14
les Illes Balears. El contingut és bàsicament tècnic i no jurídic i, per això, entenem que
la seva anàlisi excedeix l?activitat assessora del Consell Consultiu.
Aquest plantejament es fonamenta en la doctrina d?aquesta institució recollida, entre
d?altres, en els dictàmens 42/2014 i 85/2014. En aquest darrer, invocant el Dictamen
8/1998, el Consell Consultiu manifesta que és indubtable la discrecionalitat que té
l'Administració per resoldre les qüestions que requereixen un judici previ de caràcter
tècnic, formulat per un òrgan especialitzat (STS de 22 de març de 1997). Amb
referència a aquesta discrecionalitat tècnica, la STC 34/1995, de 6 de febrer, diu:
«[?] las modulaciones que encuentra la plenitud de conocimiento jurisdiccional sólo
se justifican en ?una presunción de certeza o de razonabilidad de la actuación
administrativa, apoyada en la especialización y la imparcialidad de los órganos
establecidos para realizar la calificación?. Una presunción iuris tantum, por cierto, de
ahí que siempre quepa desvirtuarla ?si se acredita la infracción o el desconocimiento
del proceder razonable que se presume en el órgano calificador [?]?».
En el cas ara examinat, no s'ha acreditat, ni tan sols insinuat, aquesta infracció o
desconeixement, per la qual cosa entenem que les variables contingudes en l?annex
s'adeqüen a dret. Tanmateix, s?ha detectat una incoherència en l?apartat 1.2 de l?annex
en relació amb l?articulat. En concret, aquest apartat 1.2 diu: «A la taula de puntuacions
prevista a l?article 2.2 d?aquesta Ordre es mostren les puntuacions per a cada una de les
posicions permeses». En canvi, l?article 2.2 preveu: «La taula de puntuació dels
resultats segons la posició s?ha d?establir mitjançant una resolució de la consellera de
Transparència, Cultura i Esports». És obvi, per tant, que la taula a la qual es remet
l?annex no està continguda en el Projecte examinat, ni en l?articulat ni en l?annex. Tal
com hem dit abans en relació amb els models de sol·licitud i de certificat, per assegurar
que es pugui assolir l?objecte de la norma que es pretén aprovar, la taula de puntuació
de resultats també s?hauria d?incorporar com a annex a l?Ordre projectada.
III. CONCLUSIONS
1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu, el vicepresident i conseller d?Innovació,
Recerca i Turisme, per suplència de la presidenta de les Illes Balears, està legitimat per
sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre'l.
2a. Pel que fa al procediment d'elaboració d'aquesta disposició general, cal tenir en
compte les observacions essencials contingudes en la consideració jurídica segona.
3a. La consellera de Transparència, Cultura i Esports de les Illes Balears és competent
en els termes continguts en aquest dictamen per aprovar la norma projectada.
4a. Les observacions que s?han formulat en l?apartat 1 de la consideració jurídica
cinquena tenen caràcter essencial, a l'efecte de l'aprovació de l?Ordre i per a l'ús de la
15
fórmula ritual «d'acord amb el Consell Consultiu» establerta en l'article 4.3 de la Llei
5/2010, de 16 de juny, reguladora d'aquest organisme. Les observacions que conté
l?apartat 2 de la dita consideració jurídica cinquena no tenen caràcter essencial, però en
cas de ser ateses podrien millorar la redacció de la norma.
Palma, 21 de setembre de 2016
Ampliació del Dictamen 126/2016, relatiu al Projecte d?ordre per la qual es regulen
els barems dels resultats esportius a les competicions avaluables per a la
qualificació d?esportista d?alt nivell de les Illes Balears
Amb posterioritat a l?aprovació del Dictamen 126/2016, el Consell Consultiu ha tingut
coneixement que, en el decurs del procediment d?elaboració de la norma projectada,
s?ha publicat la «Correcció d?errades advertides a la disposició transitòria única del
Decret 91/2015, de 13 de novembre, pel qual es regula la condició d?esportista d?alt
nivell de les Illes Balears» (BOIB núm. 30, de 5 de març de 2016). La «correcció
d?errades» (que no s?incloïa ni es mencionava en l?expedient tramès al Consell
Consultiu) pretén, mitjançant una resolució de la consellera de Participació,
Transparència i Cultura, rectificar el contingut del règim transitori del Decret 91/2015.
En concret, es proposa:
1. Corregir l?error advertit en la disposició transitòria única d?aquest Decret, en el
sentit següent:
On diu: «Poden sol·licitar la condició d?esportistes d?alt nivell de les Illes Balears
totes les persones esportistes que compleixin els requisits establerts en l?article 4
d?aquest Decret durant l?any anterior, comptador a partir de la publicació del Decret,
i totes les persones esportistes que tenguin un resultat esportiu vigent en una
competició oficial d?àmbit mundial, europeu o nacional.»
Ha de dir: «Poden sol·licitar la condició d?esportistes d?alt nivell de les Illes Balears
totes les persones esportistes que compleixin els requisits establerts en l?article 4
d?aquest Decret durant l?any anterior, comptador a partir de l?obertura del primer
termini de presentació de sol·licituds que s?ha d?establir mitjançant una resolució de
la consellera de Participació, Transparència i Cultura, i totes les persones esportistes
que tenguin un resultat esportiu vigent en una competició oficial d?àmbit mundial,
europeu o nacional.»
A parer del Consell Consultiu, l?acte administratiu que pretén la correcció d?errades està
afectat per un vici de nul·litat, perquè l?ha dictat un òrgan manifestament incompetent
(mitjançant una resolució de la consellera de Participació, Transparència i Cultura es vol
modificar el sentit del règim transitori contingut en un decret aprovat pel Govern de les
Illes Balears). A més, de la lectura del text «corregit» s?infereix, sense gaire esforços
interpretatius, que l?actuació que es duu a terme no s?ajusta a un procés de correcció
d?errors, previst en l?article 105.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim
jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú ?que
16
estableix que «les administracions públiques poden rectificar en qualsevol moment,
d?ofici o a instància dels interessats, els errors materials, de fet o aritmètics existents en
els seus actes».
En el cas que ens ocupa, de la lectura de la redacció que fa de la disposició transitòria
única la «correcció d?errades» es dedueix, sense dificultat, que no s?ha rectificat un
error material, de fet o aritmètic. Ben al contrari, amb la «correcció» es dóna un nou
contingut al règim transitori, ja que modifica les condicions establertes en el
Decret 91/2015, de 13 de novembre, perquè puguin demanar la condició d?esportista
d?alt nivell els qui compleixin els requisits abans de l?entrada en vigor de la norma. És
obvi que aquest canvi substancial en el règim transitori s?ha produït sense seguir el
procediment legalment establert, atès que no s?han complert els tràmits per a
l?elaboració de disposicions normatives continguts en els articles 42 a 47 de la
Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
El Consell Consultiu considera que la correcció d?errades formulada per la consellera de
Participació, Transparència i Cultura el 24 de febrer de 2016 (publicada en el BOIB
núm. 30, de 5 de març) és nul·la, i que s?hauria de revisar d?ofici, de conformitat amb
l?article 106.2 de la Llei 39/2015, d?1 d?octubre, del procediment administratiu comú de
les administracions públiques, en relació amb la disposició transitòria tercera, lletra b,
de la mateixa Llei.
Finalment, cal tenir present que l?apartat 2 de l?article 26 del Reglament orgànic del
Consell Consultiu exigeix que s?adjuntin a la consulta «l?expedient íntegre i la
documentació necessària». Amb aquesta exigència es pretén que l?Administració
impulsora del procediment aporti tots els antecedents que s?han fet servir per redactar el
projecte normatiu. D?aquesta manera es facilita la tasca de control jurídic i que es pugui
emetre el preceptiu dictamen amb el màxim rigor. El Consell Consultiu considera que,
per facilitar la tasca de control jurídic que s?ha de dur a terme, l?òrgan encarregat de la
tramitació del Projecte d?ordre hauria d?haver incorporat aquell document a l?expedient,
la qual cosa haurà de ser tinguda en compte en futurs procediments.
Palma, 19 d?octubre de 2016
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Los galaicos: ¿castreños o celtas?](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1080.png)
![Prevención de Riesgos Laborales en Actividades mineras y de exposición al amianto](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_62bd1208579c0.png.jpg)
Prevención de Riesgos Laborales en Actividades mineras y de exposición al amianto
6.83€
6.49€
+ Información
![Visión sociojurídica de la energía eólica: una nueva realidad transformadora](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3413.jpg)
Visión sociojurídica de la energía eólica: una nueva realidad transformadora
V.V.A.A
17.00€
16.15€
+ Información
![Derecho medioambiental. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1605.png)
![Sobre políticas públicas para la implementación de las energías renovables](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6704.jpg)
Sobre políticas públicas para la implementación de las energías renovables
V.V.A.A
17.00€
16.15€
+ Información