Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 120/2009 del 23 de julio del 2009
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 23/07/2009
Num. Resolución: 120/2009
Resumen
DICTAMEN núm. 120/2009, relatiu a la revisió d?ofici de la resolució del conseller executiu d?Obres Públiques i Urbanisme del procediment d?expropiació forçosa de la finca 8 del terme municipal de Palma*Contestacion
DICTAMEN núm. 120/2009, relatiu a la revisió d?ofici de la resolució del conseller
executiu d?Obres Públiques i Urbanisme del procediment d?expropiació forçosa de
la finca 8 del terme municipal de Palma*
I. ANTECEDENTS
1. El 24 d?abril de 2009, la presidenta del Consell Insular de Mallorca inicia el
procediment per a la revisió d?ofici de la resolució del conseller executiu d?Obres
Públiques i Urbanisme, amb motiu del mesurament incorrecte del sòl afectat, perquè
erròniament es va considerar que el sòl que s?havia d?expropiar amidava 43.690 m2,
quan l?amidament correcte era de 35.739 m2. Aquesta diferència implica que
l?Administració que va dur a terme l?expropiació va fer una liquidació indeguda del
preu just, del premi d?afecció i dels interessos. Com a conseqüència d?aquesta
liquidació indeguda es reclamen les quantitats següents: al senyor J. R. B., la quantitat
de 124.499,07 euros; a la senyora C. B. G., la quantitat de 62.249,54 euros; i a la
senyora J. B. G., també la quantitat de 62.249,54 euros.
2. Per escrit de la presidència del Consell Consultiu es va retornar l?expedient perquè el
procediment havia caducat. El Consell Insular de Mallorca assumí aquest acord sense
cap reserva, de conformitat amb l?escrit signat per la seva presidenta el 24 d?abril de
2009.
3. Iniciada novament la tramitació del procediment, el 28 de maig, es dóna el preceptiu
tràmit d?audiència a l?advocat senyor P. M. C., en representació del senyor J. R. B., que
formula les al·legacions corresponents contra la condició d?interessats dels senyors
P. B., contra qüestions procedimentals i contra la improcedència de la fonamentació de
la nul·litat pel motiu de l?article 62.1.f de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim
jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Al final
de l?escrit demana l?arxivament del procediment.
4. El 4 de juny, la presidenta del Consell Insular de Mallorca dicta resolució per la qual
sol·licita el dictamen del Consell Consultiu per dur a terme la revisió d?ofici per causa
de nul·litat de ple dret ?ex article 62.1.f de la Llei 30/1992, de 26 de novembre? de la
resolució de 7 d?abril de 2003 del conseller d?Obres Públiques i Urbanisme. Aquest
escrit té entrada en el Consell Consultiu el 8 de juny de 2009.
* Ponència de l´Hble. Sr. Rafael de Lacy Fortuny, conseller.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
De conformitat amb els articles 10.10.b i 15.1.a de la Llei 5/1993, de 15 de juny, del
Consell Consultiu, modificada per la Llei 6/2000, de 31 de maig, la presidenta del
Consell Insular de Mallorca està legitimada per sol·licitar aquest dictamen i el Consell
Consultiu és competent per emetre?l. Aquest dictamen té caràcter preceptiu i vinculant,
de conformitat amb el que disposa l?article 102.1 de la Llei 30/1992, de 26 de
novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment
administratiu comú, modificada parcialment per la Llei 4/1999, de 13 de gener.
Segona
La presidenta del Consell Insular de Mallorca és l?òrgan de govern competent per
resoldre el procediment de revisió d?ofici, amb independència que la competència per
dictar la resolució que es vol revisar la tingui delegada el conseller executiu
corresponent. Això és així d?acord amb l?article 9.2.t en relació amb l?article 9.3,
ambdós de la Llei 8/2000, de 27 d?octubre, de consells insulars, que confereix aquesta
competència a la presidenta de la institució de Mallorca, regulada com a indelegable.
Tercera
Quant al procediment, s?han acomplert els tràmits establerts en l?article 102 de la Llei
30/1992, de 26 de novembre. És doctrina consolidada d?aquest Consell Consultiu que,
amb independència de la supressió de la remissió expressa a les disposicions generals
del procediment administratiu que contenia la redacció del dit article 102 abans de la
modificació per la Llei 4/1999, el procediment de revisió d?ofici s?ha de tramitar de
conformitat amb el títol VI (articles 68 i següents) de la dita Llei 30/1992. D?aquesta
manera, el procediment de revisió d?ofici ha de seguir els tràmits essencials següents:
acord d?inici, audiència als interessats, proposta de resolució, dictamen de l?òrgan
consultiu i resolució de l?òrgan competent (tal com indica el Consell Consultiu, entre
d?altres, en els dictàmens 57 i 104/2009).
Pel que fa al supòsit examinat, s?han complert satisfactòriament el tràmits següents:
1. El procediment de revisió d?ofici l?ha iniciat la presidenta del Consell Insular de
Mallorca de conformitat amb l?article 9.2.t de la Llei 8/2000, de 27 d?octubre.
2. S?ha complert el tràmit d?audiència als interessats, hi consta la proposta de resolució,
s?ha sol·licitat el dictamen preceptiu del Consell Consultiu i s?ha acordat la suspensió
del termini per dictar la resolució.
3. Finalment, hem de dir que el procediment està dins el termini legal de tres mesos en
què s?ha de notificar la resolució que posa fi a l?expedient. A aquest efecte hem
d?indicar que el procediment es va iniciar el 24 d?abril i que el 2 de juny es va
suspendre a l?espera del nostre dictamen.
Quarta
Arribats a aquest punt, coincidim amb les argumentacions jurídiques posades de
manifest pel Consell de Mallorca, en l?expedient que ha tingut entrada en el Consell
Consultiu. Així, no hi ha dubte que la correcció d?errors materials no és el tràmit
adequat per modificar la resolució del conseller executiu. Reiteram les argumentacions
contingudes en el procediment de revisió d?ofici. I, a més a més, per totes, citam la
Sentència del Tribunal Suprem de 16 de febrer de 2009, que en el fonament jurídic 5
diu:
QUINTO. Hemos de partir, pues, de los hechos que la sentencia impugnada declara
probados en el fundamento segundo, en el que se dice que la superficie realmente
expropiada fue de 8.034 metros cuadrados y que sobre ella no existía ninguna
edificación.
Ahora bien, ese presupuesto, el que la realidad del litigio sea la descrita, no
garantiza que la Sala a quo haya acertado en la interpretación del artículo 105,
apartado 2, de la Ley 30/1992, que, como se sabe, autoriza a la Administración a
rectificar en cualquier momento los errores materiales, de hecho o aritméticos. Esta
disposición, heredera del artículo 111 de la Ley de procedimiento administrativo de
17 de julio de 1958 (BOE de 18 de julio ), exige, según ha sido interpretada por el
Tribunal Supremo, que el objeto de la enmienda sean simples equivocaciones
elementales (nombres, fechas, operaciones aritméticas o transcripciones de
documentos), apreciadas gracias a los datos que constan en el expediente y que se
manifiesten de manera clara, patente y ostensible, evidenciándose por sí solas sin
necesidad de mayores razonamientos ni, por supuesto, de operaciones valorativas
sobre normas jurídicas. Esta facultad, que, como excepción a los cauces ordinarios
de revisión de los actos administrativos, ha de interpretarse con un hondo criterio
restrictivo y que se explica por un principio de economía para evitar acudir a los
largos trámites de dichos procedimientos de revisión cuando la rectificación resulta
intrascendente para el contenido del acto, no puede alterar su sentido y, por lo tanto,
afectar a los derechos subjetivos que reconoce. Si así ocurriera, se trataría de una
auténtica revisión de oficio [sentencias de 16 de noviembre de 1998 (apelación
8516/92, FJ 2º); 25 de mayo de 1999 (casación 1600/95, FJ 2º); 31 de octubre de
2000 (casación 557/97, FJ 3º); 23 de octubre de 2001 (casación 5400/97, FJ 4º); 15
de diciembre de 2003 (casación 3804/01, FJ 2º) y 15 de marzo de 2005 (casación
2824/02, FJ 8º )].
A juicio de la Sala, el supuesto litigioso no reúne los requisitos precisos para
considerar acertado el ejercicio por la Administración de sus facultades de
rectificación de errores materiales, de modo que el Tribunal de instancia ha errado
en la interpretación del precepto en cuestión.
Cabe recordar que el 14 de septiembre de 1998 la Administración reconoció el
derecho de los recurrentes a revertir la finca número NUM000 del Aeródromo, con
una superficie de 14.035 metros cuadrados, y que, casi tres años más tarde (el 10 de
agosto de 2001), redujo esa extensión a 8.034 unidades de superficie. Para llevar a
cabo tal alteración se realizó, según se dice en los antecedentes de la resolución
dictada en esa segunda fecha, un levantamiento topográfico de la propiedad,
motivado por la dificultad de ubicar las fincas sobre la zona donde inicialmente se
encontraban. Tras la medición geodésica se comprobó que el área de la finca número
NUM000 se había visto disminuida en 6.001 metros cuadrados.
Parece evidente que, pese a los razonamientos decantados por el Tribunal Superior
de Justicia en el fundamento primero de su sentencia, reproduciendo la motivación
de otra anterior, el descrito acontecer muestra un escenario muy distinto del propio
de los errores materiales, susceptibles de rectificarse de oficio en cualquier
momento.
Para empezar, la equivocación en la superficie no se deriva, de forma automática,
manifiesta y ostensible, de los datos presentes en el expediente administrativo. Hubo
que comprobar la imposibilidad de situar las parcelas, como las piezas de un
rompecabezas, en la realidad y practicar un estudio telemétrico para, en base a los
informes elaborados por los servicios técnicos de la Gerencia de Infraestructura y
Equipamiento de la Defensa, reubicar las fincas y reasignarles una nueva superficie.
Pero mayor trascendencia tiene la circunstancia de que, alterándose la cabida de la
finca, al reducirla casi en un 43 por 100, se modificó un acto declarativo de
derechos, produciendo uno nuevo de contenido distinto, sobre bases diferentes y sin
las debidas garantías para los afectados, que se vieron sorprendidos con una
declaración que, bajo la cobertura de una rectificación de errores, merma de forma
significativa su patrimonio jurídico. El contenido dispositivo del acto resultante de la
enmienda debe ser idéntico al del reformado, pues en otro caso nos encontraremos,
como ha ocurrido en el supuesto enjuiciado, con un acto declarativo de derechos
revocado por cauce espurio, transcurridos ampliamente los plazos para que la
Administración revise sus propias decisiones. No vale decir, como sostiene la Sala
canaria, que en cualquier caso el contenido sustantivo no se alteró, debido a que
antes y después de la rectificación se reconoció a los actores el derecho de reversión,
porque tal planteamiento desconoce que ese derecho, que cierra el círculo de
garantías sobre las que pivota la institución expropiatoria en nuestro sistema
jurídico, no implica una mera declaración genérica y abstracta sino la potestad de
obtener la retrocesión de concretos y determinados bienes: los que en su día fueron
expropiados.
Puede ocurrir, en efecto, que la superficie realmente adquirida en su día al causante
de los actores fuera la que se dice en el acto rectificado, pero, si es así, el camino a
transitar pasa por la revisión de los actos declarativos de derecho y no por la
corrección de errores, sin sujeción a plazo, reservada únicamente para los estrictos
casos a los que remite la jurisprudencia que hemos reproducido. Si la
Administración se encuentra ante una tesitura como la que resolvió, de forma
indebida, en el acuerdo que la sentencia impugnada ratificó, debe, por tratarse de un
acto declarativo de derechos, acudir a la vía que le ofrece el artículo 102, apartado 1,
de la Ley 30/1992, si es que considera que incide en alguno vicio de nulidad, o en
otro caso, si lo tiene por meramente anulable, declararlo lesivo e instar el
correspondiente proceso jurisdiccional, conforme al artículo 103 de la misma Ley
[véanse sobre el particular las sentencias de 30 de mayo de 1985 (apelación 54.938,
3º considerando); 11 de julio de 1990 (apelación 1.643/84, FJ 3º); 14 de octubre de
1996 (apelación 6966/91, FJ 3º); 25 de mayo de 2007 (casación 67/02, FJ 5º); y 22
de julio de 2008 (casación 3485/04, FJ 3º )].
És per tant evident que el camí de l?article 105 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre,
no és l?adequat per resoldre la problemàtica que se suscita en aquest procediment, i que
el tràmit de revisió de la resolució que es vol acordar ha de venir per l?aplicació de
l?article 102 (revisió d?ofici) o per l?aplicació de l?article 103 (declaració de lesivitat),
ambdós de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
Quinta
L?article 102.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, tracta de la revisió dels actes
nuls enumerats en l?article 62.1 de la mateixa Llei, sempre que hagin posat fi a la via
administrativa o contra els quals no s?hagi interposat recurs administratiu dins termini.
D?altra banda l?article 103 de la mateixa Llei fa referència a la revisió dels actes
anul·lables.
La proposta de resolució que examinam justifica l?aplicació de l?article 102 de la Llei
30/1992, de 26 de novembre, perquè considera que som davant un supòsit de l?article
62.1.f de l?esmentada Llei. És a dir, que la causa de nul·litat de ple dret invocada és:
Els actes expressos o presumptes contraris a l?ordenament jurídic per part dels quals
s?adquireixen facultats o drets quan no es tenguin els requisits essencials per a la
seva adquisició.
Com diu la Sentència del Tribunal Suprem de 25 de març de 2009: «El artículo 62.1.f de
la Ley 30/1992 LRJPAC considera nulo de pleno derecho el acto por el que se
adquieran facultades o derechos cuando se carezca de los requisitos esenciales para su
adquisición. Ello es lo que ocurre en el caso de autos, pues el beneficiario del traspaso
carecía de un requisito o condición esencial». En el cas examinat, els subjectes de
l?expropiació tenen els requisits essencials perquè són els titulars registrals dels terrenys
expropiats. L?únic emperò és la diferència entre el preu just que va abonar
l?Administració del Consell de Mallorca, pel fet de comptar més metres dels realment
ocupats pel procediment d?expropiació, i el que realment hauria hagut de pagar en
concepte de preu just. És del tot correcta l?actuació del Consell de Mallorca de voler
rescabalar aquesta diferència de preu, però consideram que aquests desfasaments no són
causes suficients per a l?aplicació de l?article 62.1.f de la Llei 30/1992, de 26 de
novembre, perquè l?acte compleix els requisits essencials per a l?expropiació. En el cas
present, consideram que no es compleix la doctrina reiterada del Consell d?Estat
continguda en els dictàmens 3336/2000, de 16 de novembre, i 2879/2000, de 4
d?octubre, que demana una interpretació restrictiva dels requisits essencials de la lletra f
del punt 1 de l?article esmentat, que faltin els pressupòsits inherents a l?estructura
definitòria de l?acte, que no fa altra cosa que recollir la interpretació restrictiva de
l?aplicació de les causes de nul·litat que fixa la jurisprudència del Tribunal Suprem.
El Consell Insular de Mallorca, en la revisió d?ofici d?una part de la resolució de 7
d?abril de 2003 esmentada anteriorment, reconeix que el procediment d?expropiació
compleix els requisits essencials que s?exigeixen als actes i que tan sols vol revisar
d?ofici una part del preu just pagat que correspon a l?excés dels metres abonats i no
expropiats o ocupats. Però en el fons hi subjau la consideració i el reconeixement que el
procediment d?expropiació és un acte administratiu plenament vigent, per la qual cosa
consideram que no s?hi donen causes de nul·litat.
Per aquests motius, el Consell Consultiu considera que la via de la revisió d?ofici de
l?article 102.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, no és jurídicament adequada per
rescabalar la diferència del preu abonat indegudament en el procediment d?expropiació.
III. CONCLUSIONS
1a. La presidenta del Consell Insular de Mallorca està legitimada per sol·licitar aquest
dictamen i el Consell Consultiu és competent per emetre?l.
2a. És improcedent la revisió d?ofici de la resolució del conseller executiu d?Obres
Públiques i Urbanisme per la qual es va expropiar la finca X de l?expedient
d?expropiació X (via de cintura de Palma, tram III-A).
Palma, 23 de juliol de 2009