Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 118/2023 del 24 de octubre del 2023
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 24/10/2023
Num. Resolución: 118/2023
Resumen
Projecte de decret pel qual es regula la pesca marítima i el marisqueig a les zones que integren la xarxa ecològica europea Natura 2000 declarades per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es modifiquen el Decret 22/2016, de 22 d?abril, pel qual es regulen les mesures per a la diversificació dels sectors pesquer i aqüícola de les Illes Balears; el Decret 22/2018, de 6 de juliol, pel qual es regula el desembarcament, la primera venda, la traçabilitat i el control dels productes pesquers a les Illes Balears, i el Decret 55/2022, de 19 de desembre, pel qual es regula el busseig en les modalitats professional, extractiu, científic i per a fins de servei públic en aigües marítimes i continentals de les Illes Balears
Votos particulares
Voto particular 1 Catalán
Contestacion
Dictamen: 118/20231
Objecte: Projecte de decret pel qual es regula la pesca marítima
i el marisqueig a les zones que integren la xarxa
ecològica europea Natura 2000 declarades per la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es
modifiquen el Decret 22/2016, de 22 d?abril, pel qual
es regulen les mesures per a la diversificació dels
sectors pesquer i aqüícola de les Illes Balears; el Decret
22/2018, de 6 de juliol, pel qual es regula el
desembarcament, la primera venda, la traçabilitat i el
control dels productes pesquers a les Illes Balears, i el
Decret 55/2022, de 19 de desembre, pel qual es regula
el busseig en les modalitats professional, extractiu,
científic i per a fins de servei públic en aigües
marítimes i continentals de les Illes Balears
Ponent Bartolomé Jesús Vidal Pons
ANTECEDENTS
1. Consulta. El 7 d?agost de 2023 té entrada en la seu del Consell Consultiu la consulta
formulada per la Presidència de les Illes Balears, a instància del conseller d?Agricultura, Pesca
i Medi Natural, sobre el Projecte de decret pel qual es regula la pesca marítima i el marisqueig
a les zones que integren la xarxa ecològica europea Natura 2000 declarades per la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears i es modifiquen el Decret 22/2016, de 22 d?abril, pel qual es
regulen les mesures per a la diversificació dels sectors pesquer i aqüícola de les Illes Balears;
el Decret 22/2018, de 6 de juliol, pel qual es regula el desembarcament, la primera venda, la
traçabilitat i el control dels productes pesquers a les Illes Balears, i el Decret 55/2022, de 19
de desembre, pel qual es regula el busseig en les modalitats professional, extractiu, científic i
per a fins de servei públic en aigües marítimes i continentals de les Illes Balears.
2. Consulta pública prèvia. El 24 de maig de 2022 la consellera d?Agricultura, Pesca i
Alimentació ordena a la Direcció General de Pesca i Medi Marí que tramiti la consulta pública
prèvia a l?elaboració del Projecte de decret esmentat, d?acord amb una memòria subscrita el
dia anterior pel director general. En conseqüència, entre el 27 de maig i el 16 de juny següent
es publica la iniciativa normativa en la web de participació ciutadana. El 15 de juny el Grup
Balear d?Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB) presenta al·legacions en el sentit de
demanar un «increment de la protecció de les espècies marines d?interès comercial i de les
no comercial», i restriccions en la pesca en espais naturals protegits, per exemple, s?incideix
en «la prohibició de la pesca recreativa submarina [...] tenint en compte que és un art molt
efectiu i eficient» i «la prohibició de la pesca de les espècies protegides dins les reserves
marines», i també «incloure estudis de seguiment científic anuals de les poblacions de les
espècies d?interès comercial, així com de les espècies de peixos protegides».
3. Fase inicial. Després de la memòria de 14 d?octubre de 2022 del cap del Servei de Recursos
Marins, que assumeix la dita Direcció General, el dia 18 següent la consellera esmentada
subscriu la resolució d?inici del procediment d?elaboració de la dita disposició general i designa
la Direcció General referida, i disposa que se sotmeti el Projecte a audiència i a informació
pública. Sense data ni diligència s?incorporen els texts en català i en castellà del Projecte
1 Conté un vot particular.
2
(sense que hi aparegui la referència a la modificació del Decret 55/2022, de 19 de desembre,
sobre busseig). L?edicte d?informació pública figura en el BOIB núm. 37, de 23 de març de
2023.
4. Justificació de la norma, càrregues, estudi econòmic i impacte pressupostari. El 5 d?abril de
2023, el cap del Servei de Recursos Marins subscriu, en tres documents distints, l?estudi de
càrregues administratives (que redueix a modificar-ne algunes per a 70 afectats per un total
estimat de 600,00 euros), l?estudi econòmic (que conclou que l?impacte econòmic de la norma
és el manteniment de les captures ?2182 t?) i els ingressos en primera venda (18.5 M?) i
una memòria d?impacte pressupostari (que considera nul, ja que «no té cap incidència en els
ingressos i en les despeses del sector públic».
5. Fase d?Audiència i Participació. Una vegada elaborat el primer esborrany del decret, a partir
del 23 de març de 2023 el secretari general tramet el Projecte, perquè hi facin les
observacions i al·legacions que considerin oportunes, a la Direcció General de Pesca
Sostenible del Ministeri d?Agricultura, Pesca i Alimentació; l?Àrea d?Agricultura i Pesca de
l?Administració Perifèrica de l?Estat; les secretaries generals de l?Administració autonòmica;
els consells insulars; la Federació d?Entitats Locals de les Illes Balears; la Federació Balear
d?Activitats Subaquàtiques; la Federació Balear de Pesca i Casting; l?Associació Balear de Pesca
Recreativa; l?Associació de Pescadors de les Illes Balears; el Grup Balear d?Ornitologia i
Defensa de la Naturalesa (GOB); la Fundació Save the Med; la Societat d?Història Natural de
les Balears; l?Asociación para la Defensa de la Naturaleza; Marilles Foundation, Fundació per
a la Conservació del Mar Balear; el Centre Oceanogràfic de les Illes Balears; l?Institut
Mediterrani d?Estudis Avançats; la Federació Balear de Confraries de Pescadors; l?entitat
OPMallorcamar; les confraries de pescadors d?Andratx, de Sant Pere de Sóller, de la Verge del
Carme del Port de Pollença, d?Alcúdia Port, de Portocolom, de Portocristo, de Santanyí, de la
Colònia de Sant Jordi, de Maó, de Ciutadella, de Fornells, d?Eivissa i Formentera, de Sant
Antoni Abad i de Formentera.
La Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat acredita també que s?ha
publicat el Projecte en la pàgina de participació ciutadana i que ha rebut 83 visites, i s?han
redirigit les al·legacions presentades als serveis jurídics de la Conselleria.
En aquesta fase, a partir del 17 d?abril de 2023, es presenten els suggeriments o les
al·legacions següents:
? La secretària general d?Hisenda i Relacions Exteriors comunica que «no regula
competències pròpies de la Conselleria [...] i que no suposa, per se, una alteració dels crèdits
ni de les previsions d?ingressos pressupostaris». Fa una observació de tècnica normativa quant
a les disposicions addicionals que haurien de ser, considera, finals, invocant les instruccions
relatives a redacció normativa del Govern.
? El Departament de Medi Ambient i Reserva de Biosfera del Consell Insular de Menorca
presenta unes al·legacions detallades en determinats aspectes de l?articulat per afavorir la
restricció de l?explotació dels recursos en aquestes zones, i també en zones de coral·ligen i
precoral·ligen, la prohibició de pesca d?arrossegament de fons en espais Xarxa Natura 2000 i
la protecció específica del corb marí emplomallat (Gulosus aristotelis) en dues ZEC de
Menorca i en una determinada temporada anual.
3
? El Consell Insular de Formentera, d?acord amb els informes tècnic i jurídic, aporta
observacions de distint tipus en relació amb el preàmbul (sobre administracions competents),
les citacions d?algunes normes, l?article 3 sobre pesca d?arrossegament amb portes
pelàgiques, i proposa una transitorietat o un període d?adaptació de la norma de cinc anys
com a mínim.
? El president de la Federació de Confraries presenta unes al·legacions sobre l?adaptació o la
transitorietat i demana l?ampliació del termini d?adaptació a la norma i la flexibilització del
límit de l?import de màxim de venda dels productors directament als consumidors finals
(demana que passi de 100 euros a 300 euros).
? La Confraria de Pescadors de Formentera demana evitar l?obligació de les portes
pelàgiques per a embarcacions d?arrossegament en les zones d?Eivissa i Formentera, ja que
no considera assumible aquesta obligació, perquè costen 60.000 euros per embarcació.
? El GOB Mallorca demana l?ampliació de la zona d?aplicació del decret (que inclogui no
només Xarxa Natura 2000, sinó també espais naturals protegits) i proposa un seguit de
restriccions en la pesca professional (limitacions horàries, de xarxes, de tipus d?ormeigs), en
la pesca recreativa (enregistrar i limitar captures, fixar talles mínimes, eliminar competicions
en espais marins Natura 2000) i en la pesca recreativa submarina (demana que sigui una
activitat només sota autorització i que es defineixin uns criteris concrets per a cada espai).
Així mateix, d?acord amb l?Estratègia de la UE Biodiversitat 2030, demana que es delimiti una
àrea d?alta protecció on estigui prohibida tota activitat extractiva excepte per a finalitats
científiques.
? El GOB Menorca, en un format distint, insisteix pràcticament en les mateixes demandes de
l?entitat just ara esmentada i afegeix una referència especial a la «necessitat de recuperar la
zonificació original de la Reserva Marina de l?Illa de l?Aire per garantir la conservació dels
recursos marins de la zona», en particular en referència a la reducció de l?Àrea Especial de
Busseig, segons l?al·legant, en el Decret 38/2022, de 5 de setembre. Per això en proposa
modificacions específiques.
6. Segon avantprojecte. El 18 d?abril de 2023 el secretari general de la Conselleria
d?Agricultura, Pesca i Alimentació subscriu un altre edicte per anunciar un segon tràmit
d?informació pública de l?avantprojecte, «atesa la inclusió d?una nova Disposició Addicional al
Projecte de Decret de referència». El dit edicte es publica en el BOIB núm. 50, de 20 d?abril de
2023. A continuació s?incorpora, sense data ni diligència, un text de l?avantprojecte en català
i un en castellà que, de fet, inclou una disposició addicional tercera de modificació del Decret
55/2022, de 19 de desembre, pel qual es regula el busseig en les modalitats professional,
extractiu, científic i per a fins de servei públic en aigües marítimes i continentals de les Illes
Balears.
7. Segona fase d?audiència i participació. A partir del 20 d?abril es duen a terme les mateixes
remissions del Projecte, i també a les entitats següents: la Direcció General de la Marina
Mercant, la Capitania Marítima de Palma, la Universitat de les Illes Balears, l?Institut Menorquí
d?Estudis, l?Associació Patronal d?Empresaris d?Activitats Marítimes de les Illes Balears i la
Confederació d?Associacions Empresarials CAEB.
Del 21 d?abril al 5 de maig de 2023 està publicat també el Projecte en elaboració al web de
participació ciutadana i s?hi acrediten, segons el servei corresponent, 19 visites.
4
En aquest segon tràmit participen:
? El 26 d?abril de 2023 el GOB Menorca, que torna a presentar un escrit d?al·legacions idèntic
a l?anterior.
? El 5 de maig de 2023 l?Institut Menorquí d?Estudis, que coincideix amb les al·legacions
anteriors pel que fa a la Reserva Marina de les Illes del Toro i les Malgrats i la de l?Illa de l?Aire,
així com una referència al Parc Natural de s?Albufera des Grau.
? El 17 de maig de 2023 el director de l?Institut Mediterrani d?Estudis Avançats (IMEDEA), el
director del Centre Oceanogràfic, un representant del Consell Superior d?Investigacions
Científiques (CSIC) i el vicerector de Política Científica de la UIB presenten un escrit insistint
només en la modificació projectada del Decret 55/2022, sobre busseig científic, que
consideren coincidents amb les modificacions demanades per aquestes entitats en un escrit
anterior.
? El mateix dia 17 de maig i amb igual contingut que l?anterior subscriu una al·legació el
senyor A, membre també (per l?adreça postal) de l?IMEDEA.
8. Fase final. A continuació, s?incorporen els informes següents:
? El certificat que acredita que en el si d?una sessió del Consell Pesquer, de 16 de novembre
de 2022, s?ha tractat el «decret pel qual s?aprova el Pla Sectorial d?Aprofitament dels Espais
Naturals Protegits i s?estableixin els principis generals per regular la pesca marítima i el
marisqueig en els espais de la xarxa ecològica europea Natura 2000 declarats per la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears». L?esborrany d?acta d?aquesta sessió fa constar que el Consell
Pesquer «es dona per assabentat de les tres propostes normatives presentades» i el debat
sorgit en aquests termes:
El Sr. B [Cap del Servei de Recursos Marins] explica que la normativa pesquera als Espais
Natural Protegits és competència de la Direcció General de Pesca i que la intenció del
Decret és dotar d?una regulació pesquera bàsica als existents que no la tenguin i als que es
declarin d?ara en endavant. Aquesta normativa funcionarà fins al moment que l?espai
tengui un PRUG aprovat. Explica el contingut bàsic de la normativa, que contempla que si
hi ha qualque espai declarat reserva marina, prevaldrà sobre altra normativa pesquera. Si
no és així, s?establiran normes de reducció de l?impacte de la pesca sobre els hàbitats o les
espècies que hagin motivat la declaració de l?espai. Bàsicament es preveuen mesures per
evitar captures accidentals d?aus marines al palangró, com ara espantaocells o calar només
de vespre i mesures per a les xarxes d?emmallament sobre fons comunitats maërl,
precoral·lígen i coral·lígen, així com vigilància.
El Sr. C, representant de la confraria d?Eivissa, demana si no es poden subcontractar
empreses que s?ocupin de la vigilància i carregar-ho a les taxes que es paguen per les
llicències de pesca.
[...]
El Sr. D demana si es podran declarar les captures a les zones afectades per la nova
normativa mitjançant l?aplicació. Per altra part és contrari a les propostes que es
suggereixen per part del sector professional de fer pagar als recreatius, considerant que
els recreatius han de pagar el combustible sense subvenció. El cap del Servei de Recursos
Marins considera el debat estèril ja que el pressupost del Servei de Recursos Marins no
depèn dels ingressos per llicències.
El Sr. E [director general de Pesca aleshores] considera que, malgrat tot, les reserves
marines són un privilegi i els usuaris que se?n beneficien han de saber que tenen un cost.
5
El Sr. F, representant de les associacions conservacionistes, demana què passa quan
coincideixen espais naturals que ja son reserva, si preval la normativa de la reserva encara
que sigui més laxa. El Sr. B li contesta que la normativa de la reserva és més restrictiva
sempre.
El Sr. G, representant de la Federació de Confraries demana si no hi ha més restriccions
previstes a aquestes àrees. El Sr. B [Servei de Recursos Marins] li respon que hi ha activitats
ja prohibides per altres normes. Pot haver-hi mesures específiques que faci Medi Ambient
per alguna localitat específica (coves, per exemple).
El Sr. H demana informació sobre els pesos de l?esca i la velocitat de calat del palangre. El
Sr. B [Servei de Recursos Marins] li respon que es tracta de mesures perquè l?esca s?enfonsi
més aviat i evitar captures accidentals. Els pescadors tendran dos anys per aplicar al manco
una de les quatre mesures (calar de nit, no emprar esca de sang, emprar esca més pesant
i emprar espantaocells).
El Sr. G vol que consti en acta la seva preocupació perquè cada vegada més s?ordena
l?activitat pesquera amb Medi Ambient, que és un departament sense coneixements
tècnics adients sobre la pesca.
El Sr. B [Servei de Recursos Marins] es considera molt orgullós dels seus companys de Medi
Ambient i valora especialment l?ambient de bona col·laboració que hi ha, mentre que a
altres comunitats autònomes és freqüent l?enfrontament entre les dues àrees. És un
enteniment que s?ha d?aprofitar des del moment que hi ha àrees marines a la Xarxa Natura
2000. El Sr. E [aleshores director general] explica que és Pesca qui ha liderat el procés i que
cadascú té les seves competències.
El Sr. H valora positivament l?enteniment entre els departaments perquè troba que fa falta
la col·laboració de Medi Ambient en temes com els abocaments, per exemple.
El representant de la confraria de Palma apunta el fet que el Ministeri també intervé, sovint
sense prou coordinació. El Sr. E [aleshores director general] explica que, precisament,
espera que la nostra normativa pugui servir d?exemple a altres llocs i que l?enteniment és
necessari mentre hi hagi competències concurrents. Els representants de les confraries
d?Eivissa i de Formentera valoren positivament l?enteniment.
El Sr. F considera que el procés de creació de reserves i de reforma de l?activitat pesquera
ha estat positiu. La Direcció General de Pesca ha mostrat sensibilitat i dins les ONGs hi ha
menys sectarisme. Entre els pescadors hi ha alguns sectors que es posicionen amb el
furtivisme, però hi ha hagut un bon enteniment en general.
El Sr. B [Servei de Recursos Marins] apunta que també la imatge dels pescadors ha millorat
en la societat. Per la seva part, el seu departament mantindrà en control dels assumptes
pesquers i li agradaria que amb l?administració central hi hagués la mateixa sintonia.
? L?informe sobre les al·legacions del Servei de Recursos Marins de 22 de maig de 2023 amb
especificació de quines s?accepten i quines no, i una succinta motivació.
? L?informe de l?Institut Balear de la Dona (IBD) de 23 de maig de 2023, en el qual es conclou
que «no s?ha detectat cap situació de desigualtat per qüestió de gènere, i es considera que la
seva aplicació no produirà efectes diferenciadors sobre les dones i els homes i no incidirà en
la possible situació de desigualtat que es trobin, atès que allò que es regula és merament de
caràcter tècnic i organitzatiu en l?àmbit de la protecció del medi ambient. Per tant, es
considera que la norma és neutre, ja que el gènere no és rellevant per al seu
desenvolupament i aplicació».
? L?informe jurídic favorable a la tramitació del Projecte elaborat, subscrit per la cap del
Servei Jurídic de la Conselleria el 26 de maig de 2023.
6
9. Memòria d?anàlisi d?impacte normatiu única (MAIN). El 26 de maig de 2023 el director
general responsable del procediment subscriu la MAIN, amb què compleix amb tots els
apartats requerits per la Llei 1/2019 i fa referència a la inexistència d?impactes en les matèries
de família, infància i adolescència, orientació sexual, gènere i canvi climàtic. També considera
que no és necessària la tramesa a les autoritats competents de garantia de la unitat de mercat
i valora amb detall les observacions presentades i assumeix (amb còpia literal) l?informe del
Servei de Recursos Marins.
10. Publicació en virtut de la normativa de transparència. Consta la publicació del Projecte i
dels diferents tràmits en l?iter d?elaboració en el portal de transparència del Govern de les
Illes Balears, gràcies al certificat acreditatiu d?aquesta publicació, subscrit pel Servei Jurídic de
la Conselleria el 26 de maig de 2023.
11. Expedient i Projecte sotmesos a dictamen. El mateix dia 26, se subscriu un certificat de
l?expedient que s?ha de trametre a la Presidència de les Illes Balears perquè demani el
dictamen preceptiu.
11. Tramesa a la Presidència de les Illes Balears. L?1 d?agost de 2023 el conseller del ram, ara
dit d?Agricultura, Pesca i Medi Natural, una vegada operats els canvis organitzatius posteriors
a l?inici de la legislatura, tramet el Projecte i tot l?expedient a la presidenta de les Illes Balears
perquè formuli la consulta preceptiva. El text del Projecte, sense data, inclou els canvis de
denominació derivats del canvi organitzatiu.
CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
Legitimació i caràcter del dictamen
La presidenta de les Illes Balears està legitimada per sol·licitar el present dictamen en aplicació
del que estableix l?article 18.7 en relació amb l?article 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny,
reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears.
No cal una argumentació prolixa per concloure que som davant un reglament ad extra, o sigui
un cas de dictamen preceptiu. En efecte, l?objecte del Decret projectat és la regulació de la
pesca de tipus professional i recreatiu en àmbits marins específics, a més de modificar tres
decrets anteriors relacionats amb la matèria pesquera i l?activitat marítima, com és el cas del
busseig. En conseqüència, la regulació incideix directament sobre tota la població i els sectors
econòmics implicats en la pesca, l?oci i el turisme.
Segona
Procediment d?elaboració del Projecte
El Consell Consultiu conclou que s?ha seguit el procediment legalment establert en el
procediment d?elaboració de les disposicions generals, tant en allò referit a la Llei 1/2019, de
31 de gener, del Govern de les Illes Balears, com a la Llei estatal del procediment administratiu
comú de les administracions públiques, com en les diferents lleis sectorials, per la qual cosa
ens remetem a la nostra doctrina consolidada sobre el procediment de les disposicions
7
generals (basti esmentar, entre els darrers, els dictàmens 51/2022, 76/2022, 97/2022,
52/2023, 105/2023).
S?ha dut a terme la consulta prèvia, d?acord amb l?article 55 de la Llei 1/2019, de 31 de gener,
del Govern de les Illes Balears.
També s?ha complert el tràmit específic, atesa la matèria que ha de regular el Projecte,
d?emissió de l?informe del Consell Pesquer que, com deim ja en el Dictamen 48/2016,
constitueix un tràmit essencial de tipus sectorial en les matèries que són objecte de regulació.
Amb bon criteri, la Conselleria ha tramès l?esborrany de l?acta de la sessió completa que
permet veure els participants, el debat ocorregut i l?acord final, atès que l?acta no s?aprova
fins a la sessió següent (que en el moment de tramitar-se el procediment no s?ha produït).
Durant la tramitació, s?ha justificat l?oportunitat de la norma i els informes econòmic i
pressupostari juntament amb l?estudi de càrregues. El Projecte ha sofert una ampliació durant
la tramitació a una nova disposició per modificar el Decret 55/2022, de 19 de desembre, atesa
la dificultat que ha plantejat aquest en la realitat quotidiana del busseig científic, cosa que
han corroborat entitats de recerca de pes com són ara la UIB, l?IMEDEA o el CSIC. Per això té
raó de ser una segona fase d?audiència i participació que ha dut a terme l?Administració autora
del decret, fase en la qual s?han ampliat algunes persones consultades, atès l?àmbit específic
de la nova disposició addicional.
Així, han intervingut activament i han presentat al·legacions el GOB Mallorca i el GOB
Menorca, la Federació de Confraries, el Consell Insular de Menorca i el de Formentera,
l?Institut Menorquí d?Estudis, la UIB i l?IMEDEA, per diferents raons i amb distintes aspiracions
sobre el text projectat. En qualsevol cas, l?Administració ha valorat totes i cadascuna de les
observacions que s?hi han formulat.
En la MAIN, que és única i final, s?han avaluat els impactes que planteja el Projecte i se n?ha
fet una valoració positiva. L?IBD ha emès un informe favorable, en què considera l?impacte en
la igualtat dona-home.
Quant al procediment, el Consell Consultiu l?estima, en termes generals, correcte. Això no
obstant, a fi que es tenguin en compte en futures tramitacions, cal advertir les observacions
següents:
i) La participació o cooperació interadministrativa de la Conselleria de Medi Ambient (que
s?exposa amb detall en l?acta del Consell Pesquer que, pel seu interès per conèixer el Decret,
transcrivim) hauria de constar també en algun document, escrit o diligència de les reunions o
converses entre els serveis d?ambdues conselleries que, de ben segur, s?han produït. Cal
recordar que l?Administració ha de tenir cura de la integritat dels expedients, en la mesura
que es pugui electrònics, que és el suport documental de tot el procediment administratiu
(article 54 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, i article 70 de la Llei 39/2015, d?1 d?octubre).
ii) El Consell Consultiu insisteix en la necessitat del tràmit de comunicació a les autoritats
d?unitat de mercat d?acord amb la interpretació que ja fa en el Dictamen 51/2022:
El Consejo Consultivo considera acreditados los trámites esenciales del procedimiento,
aunque no puede compartir el análisis formal que sobre el mismo efectúa la Consejería en
lo que se refiere a la cuestión del trámite preceptivo establecido en la Ley 20/2013, de 9
de diciembre, de garantía de la unidad de mercado (LGUM) que reputamos exigible para el
Proyecto examinado.
8
La citada LGUM en su artículo 14 exige:
«Artículo 14. Cooperación en la elaboración de proyectos normativos.
»[...]
»6. En los procedimientos de audiencia pública de las leyes y disposiciones normativas de
carácter general, los operadores económicos o sus asociaciones representativas podrán
pronunciarse sobre el impacto de la normativa en la unidad de mercado.»
No está de más recordar que este precepto es considerado por el Tribunal Constitucional,
en la STC 79/2017, de 22 de junio, y la STC 110/2017, plenamente constitucional, validando
pues el trámite.
La MAIN ha abordado la justificación de la ausencia de la «puesta a disposición del resto
de autoridades a través del sistema de intercambio electrónico de información previsto».
Ello no obstante, el Consejo Consultivo no puede tener por innecesario el trámite. Al
contrario, en este Proyecto se incide en las condiciones de ejercicio de la actividad
económica del buceo profesional (respecto del buceo deportivo nuestro parecer podría
matizarse) al establecer las cualificaciones profesionales, de hecho, de modo distinto a la
situación actual regulatoria.
Otra cuestión es el tiempo o plazo del trámite que reputamos ineludible. El transcrito
apartado 2 señala la puesta a disposición del Proyecto «con la antelación suficiente» que
debe incluir la MAIN. Entonces, el trámite tiene que realizarse necesariamente antes de la
aprobación de la norma y, ciertamente, lo lógico es que se realice en la fase de elaboración
del texto final que se pretende someter a dictamen. Ello no impide que, posteriormente a
este dictamen, con los condicionantes lógicos, se efectúe el trámite y según su resultado
se redacte con modificaciones la norma proyectada y dependiendo de si estas
modificaciones son sustanciales o no, se formule de nuevo la consulta, de conformidad con
el artículo 26 de la Ley balear 5/2010, de 15 de junio, reguladora del Consejo Consultivo, el
cual, precisamente, atiende al supuesto de la modificaciones sustanciales posteriores a la
emisión del dictamen.
Això es posa en relleu encara que només sigui una disposició la que afecta el Decret 55/2022
vigent, sobre busseig. Com ja manifestam en el dictamen esmentat, la de busseig professional
(i el científic n?és una modalitat) és una activitat econòmica la regulació de la qual podria
(encara que prima facie no ho sembla) afectar la unitat de mercat. Això no obstant, com ja
deim, aquest tràmit encara pot dur-se a terme i, en funció del resultat, tindrà unes o altres
conseqüències que haurà de valorar l?Administració consultant, sens perjudici d?adaptar el
tràmit a la nova redacció de l?article 14 de la LGUM en la redacció donada per la Llei 18/2022,
de 19 de setembre (vigent a partir del 19 d?octubre de 2022).
iii) També arran del busseig, hem advertit que la MAIN (única i final com hem dit) no incorpora
les mencions necessàries relatives a la disposició addicional tercera, introduïda
posteriorment, sobre la modificació del Decret 55/2022. Naturalment, encara que no sigui
invalidant, cal exigir una esmena de la memòria perquè sigui «actualitzada» o completa.
L?article 56.1 de la Llei 1/2019 preveu la participació de dues conselleries «quan existeixi més
d?una conselleria amb competències en la matèria», ja que s?exigeix una resolució d?inici
firmada pels consellers competents, en la qual es determini la conselleria i l?òrgan responsable
de la tramitació. En el cas present, podria plantejar-se la participació de la conselleria
competent en matèria de medi ambient, ja que l?article 1 es basa en una zonificació pròpia de
medi ambient. Així mateix, ho disposa l?article 6.5 de la Llei 6/2013, de 7 de novembre, que
preveu un «mecanisme de col·laboració permanent entre els departaments competents en
matèria de pesca i en matèria de medi ambient». No obstant això, el que és cert és que la
9
finalitat de la norma s?empara en la matèria pesquera des de la doble vessant, ordenació del
sector pesquer i pesca extractiva o explotació de recursos marins i la matèria de marina
mercant (en relació amb el busseig). Això no lleva que pugui quedar més acreditada la
cooperació administrativa d?ambdues conselleries, com ja hem advertit.
Finalment, i pel que fa a la Llei 10/2023, de 5 d?abril, de benestar per a les generacions
presents i futures de les Illes Balears, cal recordar que la disposició final segona estableix:
Vigència i efectivitat
Aquesta llei entra en vigor el dia següent de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les
Illes Balears. Això no obstant, la regulació que es conté en els títols II i III produeix efectes
a partir del moment en què es constitueixi la Comissió per al benestar de les generacions
presents i futures de les Illes Balears, se'n fixin els seus criteris de funcionament i s'hagin
aprovat les guies que orientaran les institucions públiques en l'avaluació d'impacte sobre
el benestar de les generacions presents i futures en l'exercici de les seves funcions que
s'estableixen a l'article 17 d'aquesta llei.
Per tant, el nou informe preceptiu que la mateixa Llei introdueix en l?article 59.1 de la
Llei 1/2019, sobre «el benestar de les generacions presents i futures, emès per l?òrgan
promotor i el parer de la Comissió per al benestar quan escaigui», queda ajornat a l?efectivitat
que disposa el precepte transcrit. Això no lleva que el Consell Consultiu recordi les
disposicions legals esmentades perquè es dugui a terme el desplegament normatiu que
pertoca.
Tercera
Competència i marc normatiu
Els objectius de la norma són: a) regular la pesca i el marisqueig a les zones d?especial
conservació, llocs d?interès comunitari i les zones d?especial protecció per a les aus que
integren la Xarxa Natura 2000, amb àmbit marí, per distingir-les de les zones generals de
pesca i de les reserves marines (amb diferents graus de protecció, lògicament); b) modificar
el Decret 22/2016, de 22 d?abril, pel qual es regulen les mesures per a la diversificació dels
sectors pesquer i aqüícola de les Illes Balears (només per fixar l?exigència d?assegurança
obligatòria en relació amb la norma estatal bàsica); c) modificar el Decret 22/2018, de 6 de
juliol, pel qual es regula el desembarcament, la primera venda, la traçabilitat i el control dels
productes pesquers a les Illes Balears (només per ampliar el límits màxims de venda directa i
final que passa a un màxim de 30 kg i un màxim de 300 euros); d) modificar el Decret 55/2022,
de 19 de desembre, pel qual es regula el busseig en les modalitats professional, extractiu,
científic i per a fins de servei públic en aigües marítimes i continentals de les Illes Balears (que
pretén canvis singulars que afecten el busseig científic que necessita de més flexibilització).
En aquest context les matèries involucrades en la norma projectada són: pesca com a activitat
extractiva, ordenació del sector pesquer i marina mercant (busseig). Per això, el Consell
Consultiu considera útils les reflexions que introduïm en el Dictamen 48/2016, amb motiu
d?analitzar el que avui és el Decret 22/2016, de 22 d?abril:
A) Por lo que se refiere a quién corresponde la potestad reglamentaria para aprobar el
Proyecto sometido a consulta.
El objeto de dicho proyecto es regular las medidas para la diversificación de los sectores
pesqueros y acuícola en aguas marítimas de las Illes Balears.
10
De acuerdo con el artículo 148.1.11ª de la Constitución española y el artículo 30.22 del
Estatuto de Autonomía, la comunidad autónoma es titular de la competencia exclusiva en
materia de pesca y actividades recreativas en aguas interiores, cría y recogida de marisco
y acuicultura, y, por tanto, en el ejercicio de esta competencia le corresponde la potestad
legislativa, la reglamentaria y la función ejecutiva. Por otra parte, el artículo 31.8 del
Estatuto de Autonomía de las Illes Balears otorga a la comunidad autónoma la competencia
de desarrollo legislativo y ejecución en materia de ordenación del sector pesquero.
Ahora bien, como es sabido, este Consejo Consultivo ha reiterado en su doctrina que la Ley
Orgánica 1/2007 introdujo una transcendental reforma estatutaria en materia de consejos
insulares que se concreta, por lo que aquí interesa, en la ampliación del elenco de
competencias que se les atribuye con el carácter de «propias» y en relación con las que les
corresponde, con carácter indisociable de su titularidad, ejercer la potestad reglamentaria.
Así, sirvan de precedentes, entre otros, los dictámenes 92, 93, 101 y 104 de 2007; 124, 127
y 142 de 2008; 15 y 92 de 2013; 15, 21 y 37 de 2015. La doctrina expuesta en estos
dictámenes se sintetiza en el Dictamen 37/2015, como sigue:
«A) Des de l?entrada en vigor de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, la potestat
reglamentària del Govern ha quedat restringida, amb caràcter general, per l?existència d?un
àmbit normatiu propi que correspon als consells insulars en les matèries a què es refereix
l?article 70. En conseqüència, el Govern en aquestes matèries només té, d'una banda, la
potestat d'establir principis generals que permetin que cada consell insular en faci un
desplegament detallat i adequat al seu àmbit territorial i, de l'altra, la facultat de coordinar
l?activitat dels consells insulars en assumptes d?interès autonòmic i en l?exercici de les
competències pròpies, amb la participació d'aquests. Aplicant, mutatis mutandis, als
«principis generals normatius autonòmics» les regles establertes pel Tribunal
Constitucional sobre la normativa bàsica estatal i la de desenvolupament autonòmic,
resulta: a) els principis generals només es poden establir per decret del Govern, amb
menció expressa del fet que es tracta d'una norma de principis; b) correspon,
potestativament, al Govern de la Comunitat Autònoma la definició dels principis generals
normatius, però no es pot obligar els consells insulars a esperar que el govern determini
aquests principis; c) els principis generals han de constituir un mínim denominador
normatiu comú a tot el territori autonòmic, de manera que no poden esgotar la matèria i
han de deixar un marge ampli a la reglamentació dels consells insulars; d) els decrets
reguladors de principis generals no són susceptibles de plantejament de conflicte en
defensa de l'autonomia local, perquè no són disposicions amb rang de llei; e) els
reglaments dels consells insulars requereixen el dictamen previ i preceptiu del Consell
Consultiu, i f) la relació entre reglaments autonòmics de principis generals i els reglaments
insulars és de competència i no de jerarquia.
»B) Les competències enumerades en l'article 70 de l?EAIB, des de l'entrada en vigor
d'aquest, són pròpies dels consells insulars, els quals poden exercir-hi la potestat
reglamentària sense necessitat d?esperar l?aprovació d?un decret de traspàs acordat en la
Comissió Mixta de Transferències, perquè, en termes generals, la potestat esmentada és
inherent a la titularitat de la competència. S'assoleix aquesta conclusió, sense dificultat,
traslladant a l'àmbit Govern-consells insulars la doctrina establerta pel Tribunal
Constitucional en relació amb els reials decrets de traspàs de l?Estat a les comunitats
autònomes [...].»
El contenido de la norma proyectada no se refiere a la pesca en aguas interiores, marisqueo
y acuicultura, en sentido material y propio, sino a un aspecto que se enmarca directamente
en la ordenación de sector pesquero (Dictamen 27/2007) por lo que este Consejo
Consultivo, como decimos, considera que el título competencial habilitante es el del
artículo 31.8 del EAIB y no el 30.22.
Por su parte, el artículo 74 bis de la Ley estatal 3/2001, de 26 de marzo, de Pesca Marítima
del Estado regula la coordinación y fomento de la diversificación económica del sector
pesquero y acuícola señalando que el Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio
Ambiente potenciará las medidas de diversificación económica del sector pesquero y
11
acuícola, en particular, el turismo acuícola, el turismo pesquero o marinero y la pescaturismo
, sin perjuicio de las competencias del Ministerio de Industria, Energía y Turismo y
de las comunidades autónomas. Este precepto fue añadido a la Ley 3/2001 de referencia
por la Ley 33/2014, de 26 diciembre, que también incorporó a dicho texto legal el artículo
74 ter que regula las condiciones de la pesca- turismo.
En el ámbito de las Illes Baleares, resulta de aplicación la Ley autonómica 6/2013, de 7 de
noviembre, de Pesca Marítima, Marisqueo y Acuicultura en las Illes Balears, norma que
tiene en consideración la distribución competencial efectuada por el Estatuto de
Autonomía de 2007. En efecto, tal y como se señala en la Exposición de Motivos de la Ley
6/2013, esta norma tiene en consideración la distribución de competencias efectuada por
el Estatuto de Autonomía así como también por la Ley 8/1999, de 12 de abril, de atribución
de competencias a los Consejos Insulares de Menorca y de Eivissa y Formentera en materia
de agricultura, ganadería, pesca y artesanía, teniendo en cuenta que el artículo 69 del
mismo Estatuto de Autonomía establece que en ningún caso son susceptibles de
transferencia las competencias que por su propia naturaleza tienen un carácter
suprainsular, inciden en la ordenación y planificación de la actividad económica general en
el ámbito autonómico o las competencias cuyo ejercicio exija la obligación de velar por el
equilibrio o la cohesión territorial entre las diferentes islas.
Por otra parte, el artículo 56 de la Ley 6/2013, que regula el turismo marinero, otorga al
Gobierno de las Illes Balears la potestad reglamentaria para la regulación del turismo
marinero ?apartado cuarto? y, en especial, para el establecimiento de las condiciones
del turismo pesquero, todo ello en relación con la letra k del artículo 2 de la misma Ley
cuando establece que la regulación de las materias que ella prevé tiene por finalidad la
diversificación de la economía en zonas pesqueras mediante la implicación del colectivo de
pescadores en proyectos que vayan más allá de la actividad pesquera.
A la vista del contenido del Proyecto sometido a consulta y conforme al artículo 31.8 del
Estatuto de Autonomía, este Consejo Consultivo considera que nos encontramos ante un
tema de ordenación del sector pesquero, concretamente por las diferentes medidas de
diversificación que se regulan y precisamente por hacer referencia a la regulación de los
sectores económico y productivo de la pesca en todo aquello que no sea actividad
extractiva directa. Por ello, y de acuerdo con el artículo 56.4 de la Ley 6/2013, la potestad
reglamentaria para aprobar el Proyecto de decreto es del Gobierno de las Illes Balears.
A esta afirmación hay que añadir que el apartado quinto de dicho precepto añade que las
administraciones pesqueras competentes han de facilitar la formación adecuada del sector
pesquero para el desarrollo de las actividades del turismo marinero.
Por otra parte, el artículo 3 de la Ley 6/2013 establece que las disposiciones de la misma,
relativas a la ordenación del sector pesquero balear son aplicables a todo el territorio de
las Illes Balears. Y el artículo 4 define la ordenación del sector pesquero como la regulación
del sector económico o productivo de la pesca, en especial en lo que hace referencia a los
agentes del sector pesquero, a la flota pesquera, al establecimiento y cambios de puertos
base y a la primera venta de productos pesqueros. La ordenación del sector hace referencia
a la regulación del sector económico y productivo de la pesca en todo lo que no sea
actividad extractiva directa (STC 9/2001, de 18 de enero, Fundamento Jurídico 5).
A mayor abundamiento, y lo que es más aclaratorio si cabe, el turismo marinero regulado
en el art. 46 de la Ley 6/2013 se encuentra en el Capítulo V del Título IV que lleva por título
precisamente «Ordenación del Sector Pesquero» por lo que no existe ninguna duda de la
voluntad del legislador en cuanto al título competencial habilitante así como tampoco a
que el gobierno de la comunidad autónoma tenga la competencia reglamentaria sobre esta
materia (art. 56.3 de la Ley). El Dictamen del Consejo de Estado 1420/2013, emitido en
relación al Proyecto de Ley de reforma de la Ley estatal 3/2001, estimó correcta esta
ubicación y ello porque «no se está regulando la actividad como actividad pesquera como
tal ?que también, obviamente? sino como una actividad económica de servicios que
plantea retos singulares, en especial, más allá de la del control de la actividad extractiva
12
que pueda realizarse (y que puede tener una lógica económica de servicio de regulación
distinta de la clásica de regulación de la actividad pesquera ?si su impacto es menor que
el de la actividad profesional pura y dura?) [?]».
En relació amb la matèria del busseig, el Dictamen 51/2022 (precisament amb motiu del
Decret 55/2022 que ara també es modifica parcialment) conclou:
El buceo profesional, objeto de este decreto, dentro de la normativa básica estatal de
«marina mercante» y de seguridad de la vida humana en el mar, tiene conexiones
competenciales muy distintas que merecen un mínimo de detenimiento. Hay que señalar
que no basta fijarnos en la ley reguladora o en la distribución competencial atribuida a la
organización administrativa, más fácilmente cambiante. Debemos fijarnos en los títulos
materiales que se muestran conexos con la norma proyectada, esto es, con la finalidad de
la norma.
Por un lado, el buceo deportivo y recreativo se conecta con facilidad con la materia de
deporte y turismo, y desde antiguo, cuenta con titulaciones deportivas propias. La
normativa autonómica de 2014 (y su modificación) como queda dicho es de principios
generales puesto que en tales materias el papel de los consejos insulares no puede
desconocerse.
Por otro lado, el buceo profesional, el buceo extractivo y el buceo científico tienen
conexión entre sí por resaltarse con naturalidad su carácter de actividad económica y con
un nivel de profesionalidad (titulaciones y cualificaciones) distinto. Es cierto que podría
dudarse de si el buceo científico requiere de cualificaciones profesionales o deportivas
puesto que como han apuntado algunos alegantes es lo normal que el buceo científico se
relacione más con el buceo deportivo y con las actividades de investigación universitaria o
similar. De hecho, el art. 50 del RD 550/2020 señala como normas de seguridad aplicables
al buceo científico las del buceo recreativo «siempre que las inmersiones no superen los
40 metros de profundidad».
Este es el tipo de buceo que se pretende regular ahora, excluyendo, además, el buceo
militar y el buceo con fines de servicio público afecto a la Administración General del
Estado.
En este contexto, las materias afectadas son la regulación de las condiciones de la actividad
de buceo profesional por sus evidentes peligros y exigencias de seguridad, la regulación de
las cualificaciones profesionales, la de los centros de formación para dichas cualificaciones.
Entendemos pues que las competencias autonómicas conexas son: la ordenación pesquera
y actividades subacuáticas, la enseñanza (titulaciones y cualificaciones) y las actividades
sometidas a control. Estos títulos deben compatibilizarse con las competencias estatales
básicas en materia de seguridad de la vida humana en el mar, condiciones expedición de
títulos y reconocimiento general de cualificaciones profesionales de acuerdo con la
normativa europea (Estatuto de Autonomía, artículos 30.6, 30.8, 30.22, 30.25; 31.8, 31.17;
36).
En definitiva, en vista de la pluralitat de matèries que aborda el Projecte, en el marc
constitucional exposat, les competències autonòmiques són les que s?esmenten en els articles
30.6, 30.8, 30.22, 30.25, 30.46, 31.8, 31.17 i 36, de l?Estatut d?autonomia.
En conclusió, la potestat reglamentària correspon plenament al Govern de les Illes Balears,
tant perquè fa referència a matèries que no troben empara en l?article 70 de l?Estatut, com
perquè la regulació es projecta sobre zones d?especial conservació, llocs d?interès comunitari
i zones d?especial protecció per a les aus (ZEC, LIC, ZEPA) repartides en tot l?espai marí de les
Illes Balears, amb una regulació connexa entre si i connexa amb la normativa mediambiental.
De fet, serveix com a indici, les al·legacions nuclears dels consells insulars de Menorca i de
Formentera versen sobre qüestions de protecció dels recursos pesquers i no sobre
reivindicació competencial. Tal com hem dit en moltes ocasions en declaracions de reserves
13
marines i altres normes de caràcter pluriinsular, l?article 70.12 de l?Estatut (que estableix la
pesca com a competència pròpia dels consells insulars) té una interpretació d?acord amb la
voluntat del legislador balear (manifestada en la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca,
marisqueig i aqüicultura a les Illes Balears) coincident amb aquesta que feim aquí (tot i que
aquest parer no és unànime).
El context normatiu en aquestes diferents matèries es troba més extensament en la MAIN de
l?expedient, i també en els nostres dictàmens 46/2016, 167/2016, 106/2018, 20/2022,
51/2022 i 52/2022 (entre d?altres) pel que fa a matèries relacionades, als quals ens remetem.
Això no obstant, com a normativa essencial a l?empara de la qual es pretén la reglamentació
projectada, cal esmentar:
? La normativa europea relativa a la pesca en el Mediterrani, la Xarxa Natura 2000 (Directiva
d?hàbitats i Directiva d?aus) i a les activitats del mercat interior.
? La normativa estatal, en particular, la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni
natural i de la biodiversitat.
? La Llei 41/2010, de 29 de desembre, de protecció del medi marí.
? La Llei 3/2001, de 26 de març, de pesca marítima de l?Estat, en la redacció donada per la
Llei 33/2014, de 26 de desembre.
? El Reial decret legislatiu 2/2011, de 5 de setembre, pel qual s?aprova el text refós de la Llei
de ports de l?Estat i de la marina mercant.
? El Reial decret 239/2019, de 5 d?abril, pel qual s?estableixen les condicions per al
desenvolupament de l?activitat pesca turisme.
? En l?àmbit autonòmic, la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i
aqüicultura a les Illes Balears, amb les modificacions corresponents derivades de la
Llei 12/2014, de 16 de desembre, i de la Llei 3/2019, de 31 de gener, i la normativa
reglamentària de desplegament.
? Pel que fa a les potestats executives en matèria de pesca (en el vessant de pesca extractiva
o d?explotació de recursos marins), cal tenir en compte la Llei 8/1999, de 12 d?abril, d?atribució
de competències als consells insulars de Menorca i d?Eivissa i Formentera, en matèria
d?agricultura, ramaderia, pesca i artesania.
Correspon a la Conselleria d?Agricultura, Pesca i Medi Natural (denominació actual) impulsar
el Projecte ateses les matèries concernides i d?acord amb l?article 2.10.b del Decret 12/2023,
de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s?estableixen les competències i
l?estructura orgànica bàsica (redacció del Decret 20/2023, de 20 de juliol). Ja hem respost el
dubte de la participació, que hi podria ser, tangencial, de la Conselleria de Medi Ambient en
virtut de coordinar la regulació pesquera amb les accions mediambientals.
Quarta
Anàlisi i observacions sobre el Projecte
El Projecte està configurat per un preàmbul, amb quatre extensos apartats, deu articles, sense
capítols, dues disposicions addicionals, una de transitòria, una de derogatòria i dues de finals.
El contingut del Projecte es pot copsar amb les rúbriques de l?articulat:
14
Article 1. Objecte.
Article 2. Àmbit d?aplicació.
Article 3. Pesca i marisqueig professional.
Article 4. Pesca recreativa de superfície i marisqueig recreatiu.
Article 5. Pesca recreativa submarina.
Article 6. Infraccions i sancions.
Disposició addicional primera. Modificació del Decret 22/2016 (assegurança de l?activitat
pesca turisme).
Disposició addicional segona. Modificació del Decret 22/2018 (límits de la venda de producte
al consumidor final).
Disposició addicional tercera. Modificació del Decret 55/2022 (flexibilització per al busseig
científic).
Disposició transitòria única. Període d?adaptació (estableix uns terminis de dos i tres anys per
a determinades obligacions de la pesca marítima professional en aquests espais).
Disposició derogatòria única, que recull la derogació general en virtut del principi de jerarquia
i de lex posterior.
Disposicions finals, primera, per habilitar el conseller d?Agricultura, Pesca i Medi Natural per
al desplegament del Decret, i segona, d?entrada en vigor l?endemà de la publicació.
El Consell Consultiu considera que, en termes generals, el text remès s?ajusta a la legalitat i a
l?ordenament jurídic, i disposa de motivació explicitada de forma suficient per l?Administració
i els seus serveis tècnics i especialitzats sobre les matèries regulades.
Això no obstant, el text suscita en el Consell Consultiu les observacions següents:
a) Pel que fa al preàmbul, cal afegir de forma succinta les referències a les diferents matèries
regulades i la competència reglamentària que pot invocar el Govern de les Illes Balears.
b) En relació amb l?article 1, cal especificar que la norma presenta quatre grans objectius i ara
el text només en recull un.
c) En l?article 3 cal reformular l?expressió: «Altres mesures avalades per la millor evidència
científica». Aquesta es troba dins les «mesures de mitigació de captura accidental d?aus
marines» i devora altres ben definides se?n disposa una de molt indeterminada. El text
reglamentari hauria de definir què s?entendrà a l?Administració per «la millor evidència
científica» o com es recollirà aquesta. De totes formes, cal advertir que aquesta definició
haurà de venir formulada per desplegament normatiu, ja que només es podria definir per
ordre.
Finalment, de caràcter general, el Consell Consultiu recomana una revisió lingüística dels texts
normatius (en les dues llengües oficials), perquè la publicació sigui correcta i se?n faciliti la
intel·ligència. Ultra les qüestions lingüístiques, la revisió ha d?atendre dos punts: a) la fórmula
solemne que indiqui si s?ha seguit o no el parer d?aquest Consell Consultiu, i b) la forma de les
disposicions addicionals, ja que la Conselleria d?Hisenda ha suggerit que es diguin
15
«disposicions finals» conforme a les recomanacions formals del Govern, perquè aquestes
disposicions introdueixen modificacions de decrets anteriors.
Cal advertir que aquest òrgan de consulta només ha examinat, per raons d?urgència, la versió
catalana del Projecte, que és la llengua en la qual s?ha tramitat.
CONCLUSIONS
Primera. Aquest dictamen té caràcter preceptiu. La presidenta de les Illes Balears està
legitimada per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre'l.
Segona. S?ha seguit el procediment legalment establert, sens perjudici d?atendre les
observacions formulades en la consideració jurídica segona. Correspon al Govern de les Illes
Balears, en sessió del Consell de Govern, aprovar el Decret.
Tercera. El Consell Consultiu no formula observacions essencials al text del Projecte de decret
a l?efecte d?aprovar el Decret «d?acord amb el Consell Consultiu», però, si s?atenen les no
essencials, milloraria el text projectat.
Palma, 24 d?octubre de 2023