Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 116/2016 del 06 de septiembre del 2016
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 06/09/2016
Num. Resolución: 116/2016
Resumen
Dictamen núm. 116/2016, relatiu al Projecte de decret pel qual s?estableix la Reserva Marina del Freu de sa Dragonera i s?hi regulen les activitats d?extracció de flora i fauna marina i les activitats subaquàtiquesPonente/s:
Miguel Manuel Ramis de Ayreflor Catany
Contestacion
Dictamen núm. 116/2016, relatiu al Projecte de decret pel qual s?estableix la
Reserva Marina del Freu de sa Dragonera i s?hi regulen les activitats d?extracció
de flora i fauna marina i les activitats subaquàtiques*
I. ANTECEDENTS
1. El 27 de novembre de 2015, amb l?informe previ (de 23 de novembre de 2015) que
havia subscrit el cap del Servei de Recursos Marins, i d?acord amb la proposta del
mateix cap del Servei i del director general de Pesca i Medi Marí, el conseller de Medi
Ambient, Agricultura i Pesca dicta una resolució per la qual ordena l'inici del
procediment d'elaboració del Projecte de decret per establir la Reserva Marina del
Freu de sa Dragonera i regular-hi les activitats d?extracció de flora o fauna marina i
les activitats subaquàtiques, i designa com a òrgan responsable de tramitar-lo la
Direcció General esmentada.
En aquesta fase inicial, que culmina amb l'elaboració del primer avantprojecte, el cap
del Servei de Recursos Marins subscriu els documents següents:
a) Un estudi de 5 de febrer de 2016 de les càrregues administratives del Projecte de
decret, en què es conclou: «[...] amb l?aplicació del nou decret no es modifiquen les
càrregues administratives pel que fa referència a la pràctica del busseig a les reserves de
les Illes Balears. Tampoc no afecta la tramitació de les llicències de pesca marítima
recreativa, en cap de les seves quatre modalitats, que vénen regulats pel Decret 34/2014,
d?1 d?agost».
b) Un informe econòmic de 2 de febrer de 2016 en què s?argumenta que la norma en
projecte «[...] no implica la creació de nous serveis administratius, ni la modificació dels
existents». A més, s?hi indica: «[...] no té implicacions pressupostàries per a la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ja que no suposa noves consignacions
pressupostàries i per tant no té cap efecte econòmic ni despesa extraordinària per a
l?Administració. Quant al sector de referència que es tracta, en suposarà un estímul per
al manteniment de l?activitat econòmica. La norma permetrà que la ciutadania i, en
particular, les embarcacions de pesca artesanal i els centres de busseig de la comarca del
ponent de Mallorca gaudeixin d?un mitjà de vida (les poblacions de peixos comercials)
més ric i desenvolupat».
c) El marc normatiu (encara que no ve rubricat), que incorpora una còpia de les
disposicions següents (folis 15 a 279):
? Reglament (CE) núm. 1967/2006 del Consell, de 21 de desembre de 2006, relatiu a
les mesures de gestió per a l'explotació sostenible dels recursos pesquers en el mar
Mediterrani, que faculta els estats membres per adoptar mesures complementàries o que
* Ponència de l?Hble. Sr. Miguel Manuel Ramis de Ayreflor Catany, conseller.
2
ampliïn els requisits mínims i que garanteixin que la pesca recreativa es practiqui de
manera compatible amb els objectius i les normes d'aquest Reglament.
? Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de
desembre de 2013, sobre la política pesquera comuna, pel qual es modifiquen altres
reglaments europeus.
? Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i aqüicultura a les
Illes Balears.
? Decret 7/1995, de 26 de gener, pel qual es declara parc natural sa Dragonera.
? Decret 91/1997, de 4 de juliol, de protecció dels recursos marins de la comunitat
autònoma de les Illes Balears.
? Decret 63/1999, de 28 de maig, pel qual s?estableix la Reserva Marina dels Freus
d?Eivissa i Formentera.
? Decret 17/2003, de 21 de febrer, pel qual es regula la pesca amb arts menors a les
aigües interiors de les Illes Balears.
? Decret 132/2005, de 23 de desembre, pel qual s?aprova el Pla rector d?ús i gestió del
Parc Natural de ses Salines d?Eivissa i Formentera.
? Decret 25/2007, de 30 de març, pel qual s?aprova el Pla de Gestió del Lloc
d?Importància Comunitària (LIC) Sa Dragonera (ES 0000221).
? Decret 34/2014, d?1 d?agost, pel qual es fixen els principis generals de la pesca
recreativa i esportiva a les aigües interiors de les Illes Balears.
? Decret 26/2015, de 24 d?abril, pel qual es regula el marisqueig professional i
recreatiu a les Illes Balears.
? Decret 41/2015, de 22 de maig, pel qual es regulen les activitats d?extracció de flora
o fauna marina i les activitats subaquàtiques a les reserves marines de les aigües
interiors del litoral de les Illes Balears.
? Acord de Consell de Govern de 24 de maig de 2002 sobre l?aprovació definitiva del
PORN de ses Salines d?Eivissa i Formentera.
? Ordre de la Consellera de Medi Ambient de 8 de juny de 2001 per la qual s?aprova el
Pla Rector d?Ús i Gestió del Parc Natural de sa Dragonera, per al període 2001-2004, i
es dicten les normes necessàries per complir-lo.
2. El 2 de febrer de 2016, el primer esborrany del Projecte de decret es tramet a les
secretaries generals de l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i
a l'Institut Balear de la Dona, perquè n'emeti l'informe preceptiu. Es concedeix el tràmit
3
d?audiència als consells insulars de Mallorca, Eivissa i Formentera; a l?Ajuntament
d?Andratx; a WWF España; a Oceana (Oficina Central Europea); a la Confraria de
Pescadors d?Andratx; a l?Associació de Clubs Nàutics de Balears; a l?Associació
Mallorquina de Pesca Marítima Recreativa Responsable; al Grup Balear d?Ornitologia i
Defensa de la Naturalesa; al GEN-GOB Eivissa; a l?associació Amics de Sant Elm; als
centres de busseig Zoea, BalearDivers Divingcenter, Aqua Mallorca Diving, Mar Balear
Dive Center i Club de Vela Port d?Andratx; a l?Institut Mediterrani d?Estudis Avançats
(IMEDEA); a la Comissió de Seguiment de la Reserva Marina de l?Illa del Toro i de les
Illes Malgrats; a l?Associació Ondine; a l'Administració perifèrica de l?Estat; a la
Secretaria General de Pesca de l?Administració estatal; a la Federació Balear de
Confraries de Pescadors; a l?Institut Espanyol d?Oceanografia; a la Capitania Marítima
de Palma; al Parc Natural de sa Dragonera; a la Federació Balear d'Activitats
Subaquàtiques; a la Federació Balear de Pesca i Casting, i a la Societat d?Història
Natural de les Illes Balears.
3. Consta en l?expedient (foli 352) l?anunci de la informació pública per quinze dies del
Projecte de decret pel qual s?estableix la Reserva Marina del Freu de sa Dragonera i s?hi
regulen les activitats d?extracció de flora i fauna marina i les activitats subaquàtiques,
inserit en el BOIB núm. 21, de 13 de febrer de 2016. També (foli 355) hi figura un
certificat que acredita que el Projecte de decret s?ha publicat en la pàgina web de
participació ciutadana, entre el 22 de febrer de 2016 i el 21 de març de 2016, amb 55
visites. Es fa constar en el mateix certificat que els correus d?al·legacions es van
redirigir automàticament a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
4. Com a conseqüència de la remissió del Projecte i dels tràmits d?audiència i
informació pública, fan al·legacions o suggeriments, en el període del 15 de febrer de
2016 al 4 d?abril de 2016, les entitats que s?indicaran a continuació:
a) Manifesten que no tenen suggeriments a fer les conselleries d?Hisenda i
Administracions Públiques, d?Educació i Universitat, de Presidència, de Serveis Socials
i Cooperació, de Territori, Energia i Mobilitat i de Salut, i la Secretaria General de
Pesca de l?Administració estatal.
b) L?Associació de Navegants Mediterrani demana que s?inclogui un representant seu a
la Comissió de Seguiment.
c) El Centre Oceanogràfic de les Balears tramet per fax un informe adjunt a un ofici d?1
de març de 2016. En l?informe es critica que es permetin en les reserves integrals les
activitats extractives, i es proposa i es demana: limitar la pesca a la Confraria d?Andratx,
prohibir la pesca recreativa, ampliar la prohibició de l?ús de peix viu per pescar, aclarir
l?ús del terme curricà a la pesca recreativa, no permetre la pesca esportiva, fer un estudi
d?impacte del busseig i un millor seguiment científic i incloure en la Comissió de
Seguiment un representant de l?Institut Espanyol d?Oceanografia.
d) El GOB, amb un informe datat el 24 de febrer de 2016, critica la superposició de
figures de protecció i demana que, en lloc de declarar aquesta Reserva, s?ampliï el Parc
4
Natural de sa Dragonera, i proposa incorporar una franja d?aigües exteriors; critica la
manca d?una reserva integral, i la regulació d?ormejos, així com la composició de la
Comissió de Seguiment.
e) L?organització Oceana Europa, mitjançant un informe amb registre d?entrada de 4
d?abril de 2016, es congratula de l'ampliació de la Reserva Marina de sa Dragonera.
Així mateix, proposa i demana: la declaració d?una reserva integral, l?aplicació de
mesures de gestió a les aigües exteriors, certs aspectes dels ormejos de pesca i un
necessari seguiment científic.
f) L?Associació Ondine en les al·legacions (registre d?entrada núm. 4059, de 25 de
febrer de 2016) proposa incorporar una franja d?aigües exteriors; crear una zona
d?exclusió pesquera; millorar el seguiment científic; canviar els representants en la
Comissió de Seguiment, amb un augment dels designats per entitats de conservació i
científiques, i altres canvis menors.
5. L'Institut Balear de la Dona emet l?informe d'impacte de gènere el 17 de febrer de
2016, amb recomanacions lingüístiques. Proposa la presència equilibrada de dones i
homes en la composició de la Comissió de Seguiment, i desagregar per sexe la
informació i «incloure sistemàticament la variable de sexe en les estadístiques, les
enquestes i la recollida de dades».
6. S'incorpora a l'expedient un certificat del secretari del Consell Pesquer sobre la sessió
ordinària núm. 31, de 18 de maig de 2016, del dit òrgan. Es fa constar en el certificat
que el punt 3 de l?ordre del dia es va dedicar a presentar el Projecte ara examinat. No
s?acompanya amb el resultat de la deliberació del Consell.
7. El 19 de maig de 2016, el Servei Jurídic de Medi Ambient, Agricultura i Pesca emet
un informe favorable sobre el Projecte. Al seu entendre no s?ha de complir la previsió
de l?article 14 de la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, i
s?ha donat compliment als principis inclosos en els articles 4 i 5 de la Llei 2/2011, de 4
de març, d?economia sostenible.
La Secretaria General de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca emet un
informe el 20 de maig de 2016, en el qual incorpora les respostes a les al·legacions i els
suggeriments que han fet les entitats i les administracions públiques en la fase
d'audiència i participació en l?elaboració de la norma en projecte. En l?informe
s?accepten part de les observacions fetes.
8. S'incorpora seguidament el Projecte de decret «revisat» per la secretària general,
encara que no consti la data ni expressament es comuniqui al Consell Consultiu si
aquest Projecte conté les modificacions finals introduïdes arran de la fase d'audiència i
participació.
5
9. El 23 de maig de 2016, el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sol·licita a
la presidenta de les Illes Balears que insti el Consell Consultiu a emetre el dictamen
corresponent respecte del Projecte de decret.
El 31 de maig de 2016, la presidenta de les Illes Balears, atès el que estableixen els
articles 18.7 i 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu,
demana el dictamen. La sol·licitud té entrada el 3 de juny de 2016 a la nostra seu.
10. El 8 de juny de 2016, el president del Consell Consultiu tramet un ofici en què posa
de manifest que manca la còpia de l?acta de la sessió ordinària núm. 31, de 18 de maig
de 2016, del Consell Pesquer, per conèixer el resultat del debat. Se suspèn el termini per
emetre el dictamen fins a rebre aquesta documentació.
11. Mitjançant un ofici d?1 de juliol de 2016, el president del Consell Consultiu
manifesta que no constava haver donat audiència a les confraries de pescadors d?Eivissa
i Formentera, audiència que pareixia necessària en vista que en la disposició addicional
única del Decret es reposen els límits de la zona de protecció màxima de la Reserva
Marina dels Freus d?Eivissa i Formentera. Novament se suspèn el termini per emetre el
dictamen fins a rebre aquesta documentació.
12. El Consell Consultiu rep, l?11 de juliol de 2016, l?acta del Consell Pesquer i
l?informe complementari de la Secretaria General en què es valoren les al·legacions
formulades. Queda així formalitzat el primer requeriment de documentació indicat en
l?apartat 10 d?aquests antecedents.
13. El 28 de juliol de 2016, el Consell Consultiu rep l?ofici en què es justifica haver
donat audiència a les confraries de pescadors d?Eivissa i de Formentera, i les seves
respostes, en què manifesten la seva conformitat amb la proposta. Queda formalitzat el
segon requeriment de documentació descrit en l?apartat 11 d?aquests antecedents.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
D?acord amb el que estableix l?article 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora
del Consell Consultiu, la presidenta de les Illes Balears està legitimada per formular la
consulta i el Consell Consultiu és competent per atendre-la. La intervenció d?aquesta
institució té caràcter preceptiu, segons l?article 18.7 de la Llei esmentada, ja que es
tracta d?una disposició reglamentària no organitzativa: l'objecte del Decret en tramitació
és establir la Reserva Marina del Freu de sa Dragonera i regular-hi les activitats
d?extracció de flora o fauna marina i les activitats subaquàtiques, és a dir, crear la
Reserva Marina, establir un règim jurídic relatiu a l?activitat pesquera ?en les
modalitats professional i recreativa? i fixar un marc de protecció ecològica en la dita
6
Reserva; per tant, hem de considerar que és una norma que incideix en els drets i els
interessos dels professionals del sector afectat i de la ciutadania en general.
Segona
1. En el procediment d'elaboració del Projecte de decret s'han complert, de manera
formal, els tràmits prevists en els articles 42 a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del
Govern de les Illes Balears. En l?expedient consta que s?ha dut a terme la tramitació
següent:
? El cap del Servei de Recursos Marins de la Direcció General de Pesca i Medi Marí
ha elaborat un informe que proposa iniciar el procediment d?elaboració de la norma
sotmesa a dictamen. La dita Direcció General assumeix aquest informe, el qual
s?insereix en la resolució d?inici del conseller ?article 42.1 de la Llei 4/2001, de 14 de
març, del Govern de les Illes Balears.
? En el procediment d?elaboració de la disposició reglamentària, no hi ha un document
que es qualifiqui de memòria justificativa de «l?oportunitat de la regulació i l?adequació
de les mesures proposades als fins perseguits» ?article 42.2 de la Llei 4/2001?, llevat
que l?informe del cap del Servei de Recursos Marins es pugui considerar assimilable a
aquesta memòria i que, per tant, faci la mateixa funció.
? En un document separat de l?informe esmentat i de la resolució d?inici, sota el títol
de Marc normatiu, consta en l?expedient una relació simple de disposicions afectades,
de manera extensa i completa. No hi consta la taula de vigències de les dites normes,
exigida en l?article 42.2 de la Llei 4/2001.
? S?inclou un estudi econòmic ?article 42.1 de la Llei 4/2001?, en el qual es diu que
la norma en projecte «[...] no implica la creació de nous serveis administratius, ni la
modificació dels existents». A més, s?hi indica: «[...] no té implicacions pressupostàries
per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, ja que no suposa noves consignacions
pressupostàries i per tant no té cap efecte econòmic ni despesa extraordinària per a
l?Administració. Quant al sector de referència que es tracta, en suposarà un estímul per
al manteniment de l?activitat econòmica. La norma permetrà que la ciutadania i, en
particular, les embarcacions de pesca artesanal i els centres de busseig de la comarca del
ponent de Mallorca gaudeixin d?un mitjà de vida (les poblacions de peixos comercials)
més ric i desenvolupat».
? S?ha elaborat, de conformitat amb els articles 13.2 i 42 de la Llei 4/2011, de 31 de
març, de la bona administració i del bon govern, un estudi de les càrregues
administratives que implicarà per als ciutadans afectats la norma en projecte.
? Encara que inicialment mancava el tràmit d?audiència als pescadors d?Eivissa i
Formentera, un pic corregida aquesta qüestió s?ha concedit el tràmit d?audiència i
participació de manera àmplia i s?ha assegurat la intervenció dels ens territorials ?articles
43 i 45 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
7
? Consta que el Servei Jurídic ha emès un informe favorable sobre la norma, i la
Secretaria General de la Conselleria també ha emès el seu informe, en què s?ha referit a
la correcció del procediment i ha valorat les al·legacions que s?han efectuat al Projecte
de reglament ?article 46.1 i 2 de la Llei 4/2001.
? En virtut del que preveu l?article 46.3 de la Llei 4/2001, s?han incorporat a
l'expedient, d?una banda, l'informe d'impacte de gènere de l'Institut Balear de la Dona,
exigit per l'article 7 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona; de l?altra, i de
manera especial, consta que en el punt 3 de l?ordre del dia de la reunió de 18 de maig de
2016 del Consell Pesquer (sessió ordinària núm. 31) es va incloure la revisió de la
norma en projecte. Encara que inicialment es desconeixia el sentit de la deliberació
d?aquest organisme de consulta i assessorament, aquesta deficiència va resultar
esmenada mitjançant la documentació que va trametre la Conselleria l?11 de juliol de
2016, i hi incorporà un informe complementari de la Secretaria General en què es
valoraven les al·legacions que resultaren de la discussió dels membres del Consell
Pesquer. Hem de recordar que l?article 45.g de la Llei 6/2013 diu que el Consell Pesquer
ha de «ser escoltat en els projectes de disposicions de caràcter general que promoguin
les administracions pesqueres competents». En aquest cas entenem que el dit òrgan ha
tingut l?oportunitat d?examinar convenientment el Projecte sotmès a dictamen i que les
seves al·legacions han estat suficientment valorades per l?informe complementari de la
Secretaria General.
2. Tot i que formalment s?han dut a terme els tràmits exigibles en el procediment
normatiu aplicable, aquest Consell Consultiu ha d?assenyalar les mancances següents:
a) No podem considerar que l?informe inicial del cap del Servei de Recursos Marins, de
la Direcció General de Pesca i Medi Marí, assumit en la resolució del conseller d?inici
del procediment, sigui assimilable a la memòria justificativa de «l?oportunitat de la
regulació i l?adequació de les mesures proposades als fins perseguits» ?article 42.2 de
la Llei 4/2001. L?informe que consta en el procediment d?elaboració del Projecte de
decret, que és el fonament del preàmbul de la norma projectada, fa menció del valor
ecològic i pesquer de la zona del Freu de sa Dragonera, i es refereix a un estudi de l?any
2004 que no s?incorpora a l?expedient. També se subratlla que part de la zona s?inclou
al LIC de sa Dragonera (ES 0000221). Però no conté una avaluació, fonamentada en
criteris científics i tècnics, d?aquesta mesura. En efecte, si la creació d?una reserva
marina persegueix establir una «àrea marina on es limita l?explotació dels recursos
marins vius per incrementar el repoblament d?alevins i fomentar la proliferació de les
espècies marines objecte d?explotació o protegir els ecosistemes marins amb
característiques ecològiques diferenciades», com disposa l?article 4 de la Llei 6/2013, de
7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i aqüicultura a les Illes Balears, quan
defineix les reserves, consideram que tant en l?informe com en la justificació que
s?inclou en la resolució inicial del conseller no hi ha un estudi detallat, basat en dades
objectives, que justifiqui «l?adequació de les mesures proposades als fins perseguits».
En altres paraules, tot i que es deixa constància del fonament i l?objecte de la norma en
projecte, i que no dubtam que hi hagi raons científiques i tècniques que l'avalen,
8
aquestes no apareixen mínimament detallades, ni directament en els informes que
fonamenten la creació de la Reserva ni per altres documents incorporats a l?expedient.
Per tant, amb caràcter essencial, consideram que la Conselleria promotora de la
disposició ha d?elaborar una memòria justificativa de la norma, en el termes prevists en
l?article 42.2 de la Llei 4/2001, que inclogui la justificació científica i tècnica de la seva
aprovació.
b) Amb caràcter essencial, també ens hem de referir a una altra deficiència que s?hauria
d?esmenar abans d'aprovar la norma: la necessitat d?incorporar una taula de vigències
(això és, les disposicions generals aprovades que es mantindran vigents una vegada
s'hagi aprovat el Decret projectat) i la relació de disposicions afectades. Aquesta
operació no es culmina amb èxit només amb una relació indistinta de normes que, sota
el títol de Marc normatiu, apareix a l?índex de documents remesos, atès que resulta
insuficient. Convé recordar una vegada més que aquesta exigència deriva de l'article
42.2 de la Llei 4/2001, de 14 de març, que estableix: «[...] s'hi ha d'incloure en tot cas
una relació de les disposicions afectades i la taula de vigències de disposicions anteriors
sobre la mateixa matèria». És cert que la taula de vigències pot ser més senzilla que en
altres instruments normatius, en vista que en realitat just derogarà una norma (l?apartat 2
de la disposició addicional única del Decret 41/2015), però la previsió legal resta
incomplerta i això s?ha d?esmenar abans d?aprovar el Decret.
c) Respecte de l?estudi econòmic, no resulta suficient, ja que es limita bàsicament als
aspectes pressupostaris (pareix que de forma incompleta, atès que, per exemple, no
calcula el cost de la vigilància) i no analitza l?impacte econòmic que la norma pot tenir
respecte del sector directament afectat, sinó que es limita a dir que suposarà un estímul
al manteniment de l?activitat econòmica, i que els professionals de la pesca i els centres
de busseig gaudiran d?un mitjà de vida més ric i desenvolupat. Per tant, amb caràcter
d'observació essencial, hem de tenir en compte el que dèiem en el Dictamen 6/2016, en
què consideràvem, en un cas en què s?havia fet el dit estudi de manera incompleta, el
criteri següent:
És a dir, l'estudi econòmic va més enllà del cost pressupostari i ha de reflectir la
repercussió econòmica de la norma sobre el sector o l'activitat que regula. Dit d'una
altra manera, correspon als òrgans responsables d'elaborar projectes normatius
esbrinar, descriure i valorar els punts de la norma que tenen incidència econòmica en
la societat destinatària.
En conseqüència, la memòria econòmica analitzada resulta a judici del Consell
Consultiu insuficient i s?ha de completar abans que s?aprovi el Projecte.
d) Sorprèn que s?hagi obviat la necessitat ?en allò que és essencial i abans d?aprovar la
disposició normativa? de notificar l?elaboració d?aquest Projecte a la Comissió
Europea. Si bé és cert que el deure de comunicació que abans apareixia regulat en
l?article 1.3 del Reglament 1696/94 fou derogat amb el mateix reglament, una mesura
com aprovar una reserva marina s?ha de considerar d?obligada notificació a la Comissió
per aplicació de l?article 7 (apartat 3) del Reglament europeu 1967/2006.
9
Així, a parer del Consell Consultiu, en el cas que ens ocupa l'òrgan responsable del
procediment ha de vetlar perquè es compleixi adequadament aquesta previsió del
Reglament europeu. Com a observació essencial, cal dir que s?haurà de fer (prèviament
a l?aprovació del Decret) la notificació al Ministeri, i d'aquest a la Comissió Europea,
per complir l?apartat 3 de l?article 7 del Reglament, o bé explicar en l?informe de la
Secretaria General les raons que sustenten prescindir d?aquest tràmit.
e) Finalment, no hi ha en l?informe de la Secretaria General cap valoració de les
al·legacions presentades en la fase de participació ciutadana. En canvi, consta un
certificat que acredita la publicació del Projecte de decret a la pàgina web de
participació ciutadana, entre el 22 de febrer i el 21 de març de 2016, amb 55 visites, i es
fa constar en aquest certificat que els correus d?al·legacions es van redirigir
automàticament a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca. Per tant, en
l?informe de la Secretaria General s?haurà d?aclarir si en realitat les al·legacions a què
es refereix el certificat no eren tals, o, si ho eren, com a observació amb caràcter
essencial hem de dir que cal efectuar-ne l?oportuna valoració.
Tercera
Pel que fa al marc normatiu en què s?insereix la norma, i seguint el camí marcat en
dictàmens precedents, cal fer esment d?una sèrie de disposicions legals i reglamentàries.
Aquestes apareixien en el Dictamen 37/2015, sobre una matèria coincident amb la que
ens ocupa:
A) Normativa comunitària
? Directiva 92/43/CEE del Consell, de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació
dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres.
? Reglament (CE) núm. 850/98 del Consell, de 30 de març, per a la conservació dels
recursos pesquers a través de mesures tècniques de protecció dels juvenils d?organismes
marins.
? Reglament (CE) núm. 1967/2006 del Consell, de 21 de desembre de 2006, relatiu a
les mesures de gestió per a l'explotació sostenible dels recursos pesquers en el mar
Mediterrani, que faculta els estats membres per adoptar mesures complementàries o que
ampliïn els requisits mínims i que garanteixin que la pesca recreativa es practiqui de
manera compatible amb els objectius i les normes d'aquest Reglament.
? Reglament (CE) núm. 1224/2009 del Consell, de 20 de novembre de 2009, pel qual
s'estableix un règim comunitari de control per garantir el compliment de les normes de
la política pesquera comuna.
? Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de
desembre de 2013, sobre la política pesquera comuna, pel qual es modifiquen altres
reglaments europeus.
10
B) Normativa estatal
? Articles 149.1.13 i 149.1.19 de la Constitució espanyola (CE), que atribueixen a
l?Estat la competència exclusiva per establir les bases i la coordinació de la planificació
general de l?activitat econòmica i la pesca marítima, sens perjudici de les competències
que en l?ordenació del sector s?atribueixin a les comunitats autònomes. Tot en
correspondència amb l?article 148.1.11a de la CE, que atribueix a les comunitats
autònomes la potestat per assumir competències en matèria de pesca en aigües interiors,
marisqueig i aqüicultura.
? Llei 3/2001, de 26 de març, de pesca marítima de l?Estat.
? Reial decret 139/2011, de 4 de febrer, per al desenvolupament de la Llista d?espècies
silvestres en règim de protecció especial i del Catàleg espanyol d?espècies amenaçades.
C) Normativa autonòmica
? D'acord amb l'article 148.1.11a de la CE i l'article 30.22 de l?Estatut d?autonomia, la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears és titular de la competència exclusiva en
matèria de pesca i activitats recreatives en aigües interiors, cria i recollida de marisc i
aqüicultura, i per tant en l?exercici d?aquesta competència li corresponen la potestat
legislativa, la potestat reglamentària i la funció executiva.
? Encapçala la normativa autonòmica la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca
marítima, marisqueig i aqüicultura a les Illes Balears. A més, s'ha d'esmentar la
Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca
i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, text que
va atribuir a aquests consells insulars competències de gestió i execució en matèria de
pescadors de marisc des de l'1 de gener de 2000. Cal dir, a més, que la Llei 6/2013 ha
estat objecte de reforma mitjançant la disposició final quarta de la Llei 12/2014, de 16
de desembre, agrària de les Illes Balears, que modifica els preceptes següents: articles
3.a, 4 (definicions d?àrees marines protegides que passen a ser espai marí protegit i de
pesca marítima), 8.2, 10, 11, 12.3.b i c, 13, 14.2 i 14.3, 18 (derogació de l?article), 19,
20.1, 22.1, 23.1, 24.1, 25.1, 47.3, 68, 91.2 i la disposició addicional tercera (apartat 1).
? Decret 34/2014, d?1 d?agost, pel qual es fixen els principis generals de la pesca
recreativa i esportiva a les aigües interiors de les Illes Balears.
? Decret 41/2015, de 22 de maig, pel qual es regulen les activitats d?extracció de flora
o fauna marina i les activitats subaquàtiques a les reserves marines de les aigües
interiors del litoral de les Illes Balears. D'altra banda, cal esmentar les normes
reglamentàries que creen i/o modifiquen les reserves marines i les que les regulen:
? Decret de la Presidència del Consell General Interinsular de declaració de Zona de
Paisatge Protegit Submarí en aigües de Mallorca, des del Club Nàutic de s?Arenal fins
al cap de Regana, de 5 de novembre de 1982.
11
? Ordre de la consellera d?Agricultura i Pesca d?1 de setembre de 2006 per la qual es
regulen les activitats a desenvolupar dins la Reserva Marina de la Badia de Palma,
compresa entre el Club Nàutic de s?Arenal i el cap de Regana.
? Decret 33/2007, de 30 de març, pel qual s?aprova el Pla de Gestió del Lloc
d?Importància Comunitària (LIC) cap Enderrocat - cap Blanc (ES0000081).
? Decret 63/1999, de 28 de maig, pel qual s?estableix la Reserva Marina dels Freus
d?Eivissa i Formentera.
? Decret 132/2005, de 23 de desembre, pel qual s?aprova el Pla rector d?ús i gestió del
Parc Natural de ses Salines d?Eivissa i Formentera.
? Ordre del conseller d?Agricultura, Comerç i Indústria de 15 de juny de 1999 per la
qual s?estableix la Reserva Marina del Nord de Menorca, compresa entre la punta des
Morter, l?illa dels Porros i el cap Gros, i es regulen les activitats a desenvolupar-hi.
? Ordre del conseller d?Agricultura i Pesca de 20 d?abril de 2001 per la qual es
modifica l?Ordre del conseller d?Agricultura, Comerç i Indústria, de 15 de juny de 1999,
per la qual s?estableix la Reserva Marina del Nord de Menorca, compresa entre la punta
des Morter, l?illa dels Porros i el cap Gros, i es regulen les activitats a desenvolupar-hi.
? Ordre del conseller d?Agricultura i Pesca de 18 de desembre de 2002 per la qual es
modifica l?Ordre del conseller d?Agricultura, Comerç i Indústria, de 15 de juny de 1999,
per la qual s?estableix la Reserva Marina del Nord de Menorca, compresa entre la punta
des Morter, l?illa dels Porros i el cap Gros, i es regulen les activitats a desenvolupar-hi.
? Ordre del conseller d?Agricultura i Pesca de 3 de maig de 2002 per la qual
s?estableix la Reserva Marina del Migjorn de Mallorca, compresa entre el cap Blanc, el
Parc Nacional Marítim i Terrestre de Cabrera i Cala Figuera.
? Ordre del conseller d?Agricultura i Pesca de 21 de maig de 2003 per la qual es
modifica l?Ordre del conseller d?Agricultura i Pesca, de 3 de maig de 2002, per la qual
s?estableix la Reserva Marina del Migjorn de Mallorca, compresa entre el cap Blanc, el
Parc Nacional Marítim i Terrestre de Cabrera i Cala Figuera.
? Ordre de la consellera d?Agricultura i Pesca de 29 d?abril de 2005 per la qual
s?estableix una àrea de protecció especial a la Reserva Marina del Migjorn de Mallorca.
? Ordre de la consellera d?Agricultura i Pesca de 28 de maig de 2004 per la qual
s?estableix la Reserva Marina de l?Illa del Toro, compresa entre es Clot des Moro, l?illa
del Toro i cala Refeubetx, i es regulen les activitats a desenvolupar-hi.
? Ordre de la consellera d?Agricultura i Pesca de 15 de juny de 2004 per la qual
s?estableix la Reserva Marina de les Illes Malgrats i es regulen les activitats a
desenvolupar-hi.
12
? Decret 21/2007, de 23 de març, pel qual s?estableix la Reserva Marina del Llevant de
Mallorca.
Quarta
Arribats aquí, ens pertoca analitzar la competència de la Comunitat Autònoma. Al
nostre entendre la competència autonòmica per aprovar aquesta norma és indiscutible.
En primer lloc, la creació de les reserves apareix atribuïda a l?Administració autonòmica
per precepte legal, en l?article 8.1 de la Llei 6/2013, quan diu:
Article 8. Reserves marines
1. Les reserves marines només poden ser creades, modificades o revocades per
l?Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Resta també clara la competència autonòmica per a la regulació material que apareix
inserida en el Decret de creació de la Reserva. El problema competencial relacionat amb
el desplegament reglamentari de la Llei 6/2013 i les limitacions que comporten les
reserves pesqueres fou estudiat per aquest Consell en el Dictamen 37/2015, dictat arran
del Decret 41/2015, de 22 de maig, pel qual es regulen les activitats d?extracció de
flora o fauna marina i les activitats subaquàtiques a les reserves marines de les aigües
interiors de les Illes Balears, que literalment deia:
2a. Respecte de la consideració de les reserves marines com a instrument de
preservació del medi ambient
Malgrat el que s?ha exposat en el raonament anterior, la qüestió que materialment
regula el Projecte de decret sotmès a anàlisi i que, en definitiva, és l?objecte de la
norma, són les reserves marines, les quals s?han de considerar com a instruments de
la preservació del medi ambient, atesa la definició de reserva marina que inclou la
Llei 6/2013, en l?article 4, «àrea marina on es limita l?explotació dels recursos
marins vius per incrementar el repoblament d?alevins i fomentar la proliferació de
les espècies marines objecte d?explotació o protegir els ecosistemes marins amb
característiques ecològiques diferenciades». I, atenent que aquest és l?objecte de la
norma in fieri, hem de tenir en compte, amb independència de les activitats que vol
limitar, que per a l?Estatut d?autonomia la matèria del medi ambient és una
competència pròpia de la Comunitat Autònoma, sobre la qual els consells insulars
no tenen facultat normativa. Així ho reconeixem en supòsits semblants en els
dictàmens 140/2010 i 45/2010:
«L'article 30.46 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (Llei orgànica 1/2007,
de 28 de febrer) estableix que la Comunitat Autònoma té competència exclusiva en
matèria de: ?Protecció del medi ambient, ecologia i espais naturals protegits, sens
perjudici de la legislació bàsica de l'Estat. Normes addicionals de protecció del medi
ambient.?
»D?altra banda, la Llei estatal 31/2003, de 27 d'octubre, de conservació de la fauna
silvestre als parcs zoològics, que trasllada la Directiva europea 1999/22/CE, de 29
de març, relativa al manteniment d'animals salvatges en parcs zoològics i
contribució d'aquests a la conservació de la biodiversitat, atribueix a les comunitats
13
autònomes (articles 7.1, 8.1 i 9.1) les facultats d'autorització i registre d?aquests
establiments.
»Del que s?ha dit resulta, sens dubte, la plena competència del Govern de les Illes
Balears per a l'elaboració i l?aprovació de la norma que aquí s'examina; i que la
Conselleria de Medi Ambient, avui de Medi Ambient i Mobilitat, té competència
ratione materiae, atesos els decrets d'organització de l'Administració autonòmica
(decrets del president 11/2007, d'11 de juliol, i 6/2010, de 7 de febrer), perquè
encara que certament conflueixen en el cas diversos títols competencials per raó de
la matèria regulada, sembla clar que preval la dita Conselleria, a causa del seu
interès preferent.»
Des de la perspectiva que es fixa en la doctrina citada, tenint en compte que la
disposició final primera de la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima,
marisqueig i aqüicultura a les Illes Balears, habilita el Govern de la Comunitat
Autònoma per dictar les disposicions necessàries per desplegar i aplicar aquesta
Llei, hem d?entendre que el Govern de les Illes Balears té plena competència per
desplegar la norma en projecte. Les raons de la qual són:
a) En el preàmbul del Projecte de decret es fa èmfasi en la dispersió normativa
existent quant a la regulació de les reserves marines de les Illes Balears i, basant-se
en l?article 8 de la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i
aqüicultura a les Illes Balears, es diu que «[...] és aconsellable establir, tot i
respectant les particularitats de les diferents reserves, uns principis comuns en
matèria de reserves marines a l?àmbit de les Illes Balears [...]».
En conseqüència, l?objecte instrumental del Projecte examinat és, atès l'article 1,
fixar un marc jurídic homogeni per a totes les reserves marines de les aigües
interiors del litoral de les Illes Balears pel que fa a l?extracció de flora o fauna
marina i les activitats subaquàtiques, i, per això, es regulen les activitats d?extracció
de flora o fauna marina i les activitats subaquàtiques de pesca professional d?arts
menors i marisqueig professional, pesca recreativa i marisqueig recreatiu, espècies
protegides i talles mínimes i activitats subaquàtiques, en les dites reserves. La norma
en projecte es qualifica de norma de desplegament de l?article 8.3, 4 i 5 de la Llei
6/2013.
Aquests preceptes determinen el següent:
«3. Pot ser objecte de regulació en el si de les reserves marines qualsevol activitat
que pugui afectar els recursos marins vius, i ho han de ser necessàriament totes les
activitats d?extracció de flora o fauna marines i les activitats subaquàtiques.
L?obtenció de l?autorització per practicar les activitats regulades a les reserves
marines, excepte en els supòsits que estableixi l?Administració de la comunitat
autònoma de les Illes Balears, està subjecta al pagament de la taxa corresponent. En
cap cas es permetran els dragats submarins dins l?àmbit de les reserves.
»4. Si la preservació i la regeneració dels recursos marins ho exigeix, es poden
establir a les reserves zones de reserva integral on es prohibeixin les activitats
subaquàtiques o qualsevol tipus de pesca marítima o d?extracció de flora o fauna
marines, les quals es podran autoritzar per motius d?índole científica, de seguretat o
de salvament.
»5. Amb caràcter general, es permet la pesca professional d?arts menors, el
marisqueig i la pesca recreativa a les reserves marines, mentre que no s?hi pot
14
autoritzar la resta d?activitats pesqueres. A més, en aquestes zones de pesca
protegida, no s?hi poden fer competicions de pesca, llevat que siguin sense mort. Pel
que fa a la pesca professional, cadascuna d?aquestes zones de pesca protegida han de
disposar d?un cens d?embarcacions autoritzades.»
Tot i així, com veurem, això no exclou l'anàlisi crítica de determinats preceptes que
s'efectua més endavant.
b) D?altra banda, per entendre el desplegament de la potestat normativa del Govern
de les Illes Balears en aquesta matèria s?ha de tenir en compte també ?encara que
no s'esmenti en l?article 1 del Projecte? l?article 8.2 de la dita Llei 6/2013, segons
la redacció de la disposició final quarta de la Llei 12/2014, de 16 de desembre,
agrària de les Illes Balears, que disposa:
«2. L?Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els consells
insulars, de comú acord, poden compartir la gestió de les reserves marines. En tot
cas, si en la delimitació geogràfica de la reserva coincideixen més d?una institució
insular, quan aquesta sigui contigua a aigües exteriors o quan la reserva sigui
declarada d?interès autonòmic, la gestió de la pesca en aigües interiors correspon en
exclusiva a l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.»
En l?àmbit material de regulació de la norma en projecte, constituït per les set
reserves marines de les Illes Balears (Reserva Marina dels Freus d?Eivissa i
Formentera, Reserva Marina del Nord de Menorca, Reserva Marina de la Badia de
Palma, Reserva Marina del Migjorn de Mallorca, Reserva Marina de l?Illa del Toro,
Reserva Marina de les Illes Malgrats i Reserva Marina del Llevant de Mallorca), s'hi
dóna, si més no, una de les condicions que atorguen la gestió a la Comunitat
Autònoma entesa com a govern autonòmic ?la coincidència de més d?una institució
insular en la delimitació geogràfica de la reserva? i la norma in fieri té la voluntat
de ser una regulació que es projecta, per tant, sobre aquesta realitat suprainsular.
En conseqüència, entenem que la competència per al desplegament reglamentari de
la Llei 6/2013 en relació amb les reserves marines i les activitats que s?hi poden dur
a terme correspon al Govern de les Illes Balears, sens perjudici de les competències
d'execució que ja haguessin assumit els consells insulars de Menorca, Eivissa i
Formentera.
La competència autonòmica és clara, tant per a la creació de la Reserva com per a la
seva gestió, en vista que delimita amb aigües exteriors (article 8.2 de la Llei 6/2013).
Ens remetem als raonaments del dictamen transcrit.
Cal observar que la competència de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i
Pesca per tramitar aquest procediment no es fonamenta en el Decret 12/2015, de 2 de
juliol, com indicava la resolució d?inici, sinó en la lletra b de l?apartat 8 de l?article 2 del
Decret 24/2015, de 7 d?agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s?estableixen
les competències i l?estructura orgànica bàsica de les conselleries de l?Administració de
la Comunitat Autònoma, com apareix en el preàmbul de la darrera versió del Projecte de
decret.
Cinquena
15
La forma adoptada per aquest reglament de creació de la reserva pesquera de sa
Dragonera és la de decret, i no d?ordre del conseller.
Es tracta d?una forma ja adoptada anteriorment, en l?aprovació de la Reserva del
Llevant de Mallorca. Dèiem en el Dictamen 17/2007 sobre aquest particular:
En els darrers projectes que ha examinat el Consell Consultiu sobre aquesta matèria
(dictàmens 103/2006 i 124/2006), relatius a les reserves marines de la badia de
Palma i de Migjorn de Mallorca, l?Administració activa va optar per projectar ordres
de la consellera d?Agricultura i Pesca. En els dictàmens esmentats ja advertíem que
el Decret 91/1997, de 4 de juliol, de protecció dels recursos marins de la comunitat
autònoma de les Illes Balears, facultava suficientment el conseller per regular les
reserves marines, segons l?article 7 i la disposició addicional. Doncs bé, en el supòsit
ara analitzat el Govern vol crear una nova reserva marina (en concret, la del Llevant
de Mallorca) emprant una norma jurídica de rang superior (el decret). Aquest canvi
de tipus normatiu per crear una mateixa figura (especialment quan encara no ha
passat un any des de la creació de les reserves anteriors) no deixa de ser sorprenent i
obliga el Govern a donar-ne una explicació acceptable en dret (tal volta, en el mateix
preàmbul de la norma). La utilització d?un decret (en lloc d?una ordre) no resulta,
evidentment, il·legal, però l?executiu haurà de justificar (la qual cosa és possible) el
perquè del canvi de criteri; cal no oblidar, en aquest sentit, allò que estableix l?article
9.3 de la CE sobre la interdicció de l?arbitrarietat de l?actuació dels poders públics.
Encara que resultaria millor que el Projecte de decret fes menció de les raons que
fonamenten la forma triada, a hores d?ara entenem que la forma de decret és adequada
per a la creació de la reserva, tenint en compte que, d?una banda, la disposició final
primera de la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i
aqüicultura a les Illes Balears, habilita el Govern de la Comunitat Autònoma per dictar
les disposicions necessàries per desplegar i aplicar aquesta Llei, i, de l?altra, que la
creació de la reserva s?ha d?entendre com un desplegament reglamentari de primer grau
de l?article 8.1 de la Llei 6/2013, que diu que «les reserves marines només poden ser
creades, modificades o revocades per l?Administració de la comunitat autònoma de les
Illes Balears».
Sisena
1. El Projecte de decret consta d'un preàmbul, nou articles ?que regulen les qüestions
següents: objecte i delimitació (article 1), prohibicions (article 2), pesca professional
d?arts menors (article 3), pesca recreativa i marisqueig recreatiu des de terra i
embarcació (article 4), pesca esportiva (article 5), activitats subaquàtiques (article 6),
mesures per garantir la conservació dels recursos marins (article 7), Comissió de
Seguiment (article 8) i infraccions i sancions (article 9)?, una disposició addicional
única, sobre la modificació dels límits de la zona de protecció màxima de la Reserva
Marina dels Freus d?Eivissa i Formentera, i una disposició final única.
2. Un cop examinat l?articulat, aquest òrgan assessor ha de posar en relleu els aspectes
que s?han de corregir, abans d?aprovar la norma, per poder fer ús de la fórmula «d?acord
16
amb el Consell Consultiu». Es tracta, per tant, d'observacions essencials relatives als
punts següents:
a) Pel que fa als ormejos autoritzats per a la pesca d?arts menors i per a la pesca i el
marisqueig recreatius, i quant a les activitats subaquàtiques, els articles 3.3, 4.2 i 6.3
contenen unes habilitacions del conseller per determinar mitjançant una ordre la llista i
les condicions d'ús dels arts i ormejos de pesca professional, i també per a la pesca
recreativa i el marisqueig recreatiu, i per fixar un nombre màxim d?autoritzacions
d?activitats subaquàtiques per a la Reserva o per a zones de la Reserva. El Consell
Consultiu es congratula que l?Administració, d?acord amb la doctrina dels nostres
dictàmens, hagi elegit una ordre, i no una resolució, com a instrument per fer efectiva
aquesta previsió, ja que, com dèiem en el Dictamen 37/2015, les resolucions són actes
administratius (article 42 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de
l'Administració de la Comunitat Autònoma) i no poden modificar allò que es regula,
amb caràcter general i estable, en una norma reglamentària, i això encara que
s?estableixi en el mateix reglament.
En canvi, no podem estar d?acord amb la previsió del mateix article 6.3 respecte de
l?habilitació del conseller per crear, mitjançant una ordre, zones especials de busseig per
a la Reserva. Aquesta previsió pareix entrar en conflicte (per aplicació de la màxima
inclusio unius est exclusio alterius) amb l?article 9.6 del Decret 41/2015, que no permet
que es creïn per ordre del conseller aquestes zones especials per al busseig a les
reserves, tot i que sí que es recull aquesta habilitació en altres articles del mateix Decret
41/2015, com són els articles 4.3, 5.2 i 9.4. Com a observació amb caràcter essencial,
assenyalam que s?haurà de suprimir la dita previsió o (cosa que resultaria preferible)
incloure la delimitació d?aquesta zona per al busseig en un annex del Projecte de decret.
b) Encara que presenti certs dubtes, aquest Consell entén que el Decret de creació pot
prohibir la pesca recreativa des de la costa de l?illa de sa Dragonera i els illots des
Pantaleu i sa Mitjana, com fa l?article 4.1 in fine. La raó legal rau en el fet que
l?autorització de la pesca recreativa i el marisqueig recreatiu de l?article 8.5 de la Llei
6/2013 i l?article 5.1 del Decret 41/2015 queda matisada quan diuen que es fa amb
caràcter general. Per tant, sembla que aquesta regla general és compatible amb
l?existència d?excepcions. Tot i això, com a observació amb caràcter essencial, cal dir
que resulta necessari que es fonamentin en l?expedient les raons d?aquesta prohibició,
precisament perquè és una excepció a la regla general que conté tant la Llei com el
Decret 41/2015.
c) Consideram que la regulació de l?article 6.4, que es refereix a la denegació del permís
als clubs o als centres de busseig amb antecedents d?incompliments de la normativa,
només és admissible quan han estat sancionats amb inhabilitació, com fixa l?article
129.1.c de la Llei 6/2013. Una interpretació del Decret a la llum de la Llei permet
arribar a aquesta conclusió, però la denegació del permís no és en aquest cas potestativa
sinó obligatòria. Per això la norma ho hauria de recollir expressament, amb la redacció
següent a títol d?exemple:
17
La Direcció General de Pesca i Medi Marí ha de denegar els permisos als clubs o als
centres de busseig amb sancions d?inhabilitació vigents per incompliment de la
normativa.
d) La remissió que fa l?article 8.1 del Projecte a l?article 8.3 de la Llei 6/2013 és errònia.
S?ha de referir a l?article 8.7 de la Llei 6/2013, únic precepte que fa menció de la
Comissió de Seguiment.
3. Encara que no tenguin caràcter essencial, milloraria la redacció final atendre els
suggeriments següents:
a) El Consell Consultiu considera que resulta necessària una definició millor de l?àmbit
espacial o territorial d?aplicació de la reserva marina. En el Projecte, l?article 1
n?especifica els límits per coordenades geogràfiques. No hi ha un plànol amb la
delimitació corresponent, que aporti una informació gràfica adequada que s?hauria
d?incorporar a l?articulat o a un annex del Projecte normatiu.
b) Resulta encertada la redacció de l?article 3.1, plenament ajustada a l?article 3.1 del
Decret 41/2015 i que en el cens d?embarcacions de pesca professional autoritzades
admet la inclusió pel fet de «tenir el port base en l?àmbit territorial d?aquesta confraria,
tot i no ser-ne membre, o tenir el port base a menys de 24 milles de la reserva i
demostrar habitualitat de pesca a la zona», ja que com dèiem en el Dictamen 37/2015 la
incorporació a aquestes corporacions de dret públic no té caràcter obligatori en el nostre
ordenament. De fet, dels articles 30 i següents de la Llei balear 6/2013 se?n desprèn el
caràcter voluntari de l?afiliació a aquestes entitats, opció que és la més adequada des de
l'òptica de l'article 22 de la Constitució (sentències del Tribunal Constitucional
132/1989, 139/1989 i 113/1994, entre d'altres). Encara que el Projecte no explica què
entén per habitualitat, ho diu l?article 3.1 del Decret 41/2015, cosa que fa innecessari
reiterar-ho. Milloria la redacció del Projecte que la referència a l?article 3.1 del Decret
41/2015 fos incorporada al final de la darrera frase, de manera que la redacció definitiva
del darrer incís de l?article 3.1 fos la següent:
Per estar inclòs al cens és necessari pertànyer a la Confraria d?Andratx o tenir el port
base en l?àmbit territorial d?aquesta Confraria, tot i no ser-ne membre, o tenir el port
base a menys de 24 milles de la reserva i demostrar habitualitat de pesca a la zona,
d?acord amb l?article 3.1 del Decret 41/2015.
c) El contingut de l?article 7.1, que permet al director general de Pesca, per raons de
conservació, establir mesures de regulació més restrictives per a la pesca professional,
vedes o limitacions al busseig, sembla admissible com una limitació addicional a
l?empara de l?article 6.2 de la Llei 6/2013. Milloraria la redacció del precepte fer una
referència expressa al dit article 6.2 al principi, de manera que digués:
D?acord amb l?article 6.2 de la Llei 6/2013, per garantir la conservació [...].
d) L?article 7.2, que habilita els guardes de la Reserva Marina per formular denúncies
en cas d?incompliment, apareix inadequadament redactat, en vista que utilitza la
18
fórmula potestativa per referir-se a la interposició de denúncies davant incompliments.
No és que els guardes puguin (o no) interposar denúncies en cas d?incompliments, més
aviat s?ha d?entendre que la norma reconeix la seva competència o habilitació per
interposar aquestes denúncies. Se suggereix utilitzar una redacció alternativa similar a
aquesta:
A l?empara de l?article 98.1 de la Llei 6/2013, els guardes de la Reserva Marina, que
s?encarreguen de les tasques de seguiment, control i vigilància de les activitats a la
zona, resten habilitats per interposar les denúncies que corresponguin en cas que
s?incompleixi la normativa.
e) Manca incorporar una disposició derogatòria que deixi sense efecte l?apartat 2 de la
disposició addicional única del Decret 41/2015, atès que en la disposició addicional
única del Projecte novament s?alteren els límits de la zona de protecció màxima de
s?Espardell, a la Reserva Marina dels Freus d?Eivissa i Formentera.
III. CONCLUSIONS
1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu. La presidenta de les Illes Balears està
legitimada per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre'l.
2a. El procediment formalment s?ha tramitat conforme a dret.
3a. El Govern de les Illes Balears té competència per aprovar el Decret.
4a. En l'aprovació del Decret, s?hauran d?atendre les observacions essencials que
figuren en les consideracions jurídiques segona (apartat 2) i sisena (apartat 2) per poder
fer ús de la fórmula ritual «d?acord amb el Consell Consultiu» establerta en l'article 4.3
de la Llei 5/2010, de 16 de juny.
Palma, 6 de setembre de 2016