Última revisión
18/11/2015
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 112/2015 del 18 de noviembre del 2015
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 18/11/2015
Num. Resolución: 112/2015
Resumen
Dictamen núm. 112/2015, relatiu a la reclamació per responsabilitat patrimonial presentada pels senyors J. L. O. i T. S. R., en representació de l?entitat B, perles despeses suportades en relació amb la sol·licitud d?autorització per a la construcció d?un port esportiu a Cala Portinatx (Eivissa)*Ponente/s:
Maria Ballester Cardell
Contestacion
Dictamen núm. 112/2015, relatiu a la reclamació per responsabilitat patrimonial
presentada pels senyors J. L. O. i T. S. R., en representació de l?entitat B, perles
despeses suportades en relació amb la sol·licitud d?autorització per a la construcció
d?un port esportiu a Cala Portinatx (Eivissa)*
I. ANTECEDENTS
1. El president de Ports de les Illes Balears, mitjançant un escrit de 3 d?agost de 2015
(registre d?entrada de 6 d?agost), ha sol·licitat l?emissió d?un dictamen preceptiu,
d?acord amb el que estableixen els articles 18.12.a i 21 de la Llei 5/2010, de 16 de juny,
reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears; l?article 12 del Reial decret
429/1993, de 26 de març, pel qual s?aprova el reglament dels procediments de les
administracions públiques en matèria de responsabilitat patrimonial, i l?article 69.1 de la
Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l?Administració de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears. Es demana que aquest òrgan assessor emeti dictamen
sobre la reclamació per responsabilitat patrimonial presentada pels senyors J. L. O.
i T. S. R., en representació de l?entitat B, per les despeses suportades en relació amb la
sol·licitud d?autorització per a la construcció d?un port esportiu a Cala Portinatx
(Eivissa).
2. De la documentació aportada, interessa destacar-ne els fets següents:
a) El 26 d?octubre de 2006, els reclamants, en nom i representació de l'entitat B,
presenten un escrit en què sol·liciten autorització per construir un port esportiu a Cala
Portinatx, en el terme municipal de Sant Joan de Labritja (Eivissa), segons el projecte
que adjunten. Aporten també una copia de l?escriptura de constitució de la societat B.
b) El 9 de juliol de 2007, els interessats reiteren la sol·licitud per construir el port
esportiu a la zona de Portinatx.
c) El 16 de maig de 2011, s?emet l?informe relatiu a l?examen previ o inicial del
projecte bàsic de port esportiu a Portinatx, que conté les consideracions següents:
[?]
En cuanto a los documentos que de acuerdo al artículo 18 del Reglamento de la Ley
de Puertos de las Illes Balears debe contener el proyecto básico, y sin entrar en el
fondo de su contenido dado el carácter previo o inicial del presente informe [la
cursiva és nostra], cabe indicar que el proyecto presentado contiene todos los
documentos requeridos, por lo que en este sentido el proyecto es adecuado y
suficiente.
[?]
Por todo lo expuesto en el párrafo que antecede, la viabilidad ambiental del proyecto
es cuanto menos dudosa. Por ello, considero conveniente que, previamente al inicio
* Ponència de l'Hble. Sra. Maria Ballester Cardell, consellera.
de la tramitación que proceda, la documentación ambiental del proyecto sea
supervisada por técnico competente, o bien que se solicite el pronunciamiento del
órgano ambiental sobre la conveniencia o no de autorizar el proyecto y, en su caso,
las medidas de todo tipo para minimizar los impactos negativos.
En cuanto al ordenamiento vigente, y puesto que a día de hoy no se ha
redactado ni aprobado ningún Plan Director de la zona que valore y defina con
carácter global las necesidades reales de este tipo de instalaciones y delimite
los ámbitos geográficos de actuación, el técnico que suscribe propone que se
formule petición de informe al Consell Insular de Eivissa.
[?]
d) El 18 de maig de 2011, el Consell d?Administració de Ports de les Illes Balears
adopta l?acord següent:
Primer. Facultar al vicepresident de Ports de les Illes Balears per continuar el
procediment relatiu a la sol·licitud de concessió administrativa per a la construcció
d?un port esportiu a la zona de Portinatx, t.m. Sant Joan de Labritja - Eivissa, en tots
els tràmits i actuacions que siguin necessaris fins a la seva conclusió i per adoptar la
resolució que pertoqui.
Segon. Donar compte al Consell d?Administració de la resolució que posi fi al
procediment.
e) El 3 de juny de 2011, el vicepresident de Ports de les Illes Balears emet un escrit
sobre la no procedència de continuar la tramitació de la sol·licitud, en els termes
següents:
1.°) D?acord amb el que disposa l?article 72.3 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de
Ports de les lles Balears, l?aprovació de projectes d'execució relatius a la construcció
de nous ports o a les modificacions substancials dels existents ha d?anar
acompanyada de l?acte d?iniciació del procediment d?elaboració o de modificació
del pla director corresponent, si bé, vist el contingut i les determinacions que han de
tenir els Plans Directors de Ports, es considera que l'aprovació d'aquests ha de ser
prèvia a l'autorització de construcció d?un port o d?ampliació substancial d?un
existent [la cursiva és nostra], sense que es tengui constància de que per a la zona de
què es tracta, t.m. de Sant Joan de Labritja, s?hagi iniciat la redacció de cap Pla, ni
tampoc que s?hagi contemplat a la documentació tècnica del mateix.
Es tracta, en definitiva, de tenir un document que valori i defineixi amb caràcter
global les necessitats reals de tals instal·lacions i delimiti, encara que sigui de forma
implicativa, els àmbits geogràfics d'actuació, a fi d'evitar la proliferació de
sol·licituds individuals d'ocupació del domini públic marítim-terrestre que, en
presentar-se de forma independent, no permeten avaluar de forma global les
afeccions que el conjunt de les diferents actuacions singulars poden arribar a
produir; per això, no resulta recomanable actualment aprovar un projecte de
construcció d'un nou port esportiu, sense que primer s'hagi redactat i aprovat el
corresponent Pla Director que, com a figura d'ordenació, estableixi els criteris i
objectius de creixement i operativitat del mateix en un termini de, almanco, 10 anys,
en els termes senyalats per la legislació vigent.
2.°) Seria prioritària, si escau, l'ampliació tant interior com exterior de les
instal·lacions nàutiques ja existents a la badia d'Eivissa, abans que la creació d?altres
noves, seguint el que indica el punt 2.2.2. de l'annex del Reglament de
desenvolupament i execució de determinats aspectes de la Llei 10/2005, de 21 de
juny, de Ports de les Illes Balears, aprovat pel Decret 11/2011, de 18 de febrer.
3.º) Tal com s'exposa en l?informe tècnic de data 16 de maig de 2011, la viabilitat
ambiental del projecte és dubtosa, ja que la zona seleccionada per a albergar el
projecte afectaria a les praderies de posidònia oceànica i Cymodocea nodosa, a més
de trobar la instal·lació propera a l?illot de Sa Guardiola i es Pujolet des Morts i
confrontant amb espais classificats com ANEI (àrea natural d'especial interès) per la
Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les Àrees
d?Especial Protecció de les Illes Balears.
Així doncs, considerant que no és possible accedir a allò que es sol·licita i que no
procedeix continuar amb la tramitació de la sol·licitud de concessió administrativa,
pels motius anteriorment exposats i en nom de l?interès general, de conformitat amb
el que disposen l?article 70.2 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de Ports de les Illes
Balears, i l'article 84 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de R.J.A.P i P.A.C, es
posa de manifest l?expedient per a que en el termini de quinze (15) dies, pugui
al·legar i presentar els documents justificants que pogués estimar pertinents.
f) El mateix dia 3 de juny s?obre el tràmit d?audiència, circumstància que és notificada a
l?entitat interessada l?endemà.
g) El 16 de juny té entrada a Ports de les Illes Balears un escrit dels interessats en què
demanen la traducció al castellà de la documentació posada a la seva disposició.
h) Un cop remesa la documentació traduïda al castellà, s?informa a l'entitat B que es
reinicia el termini atorgat per formular al·legacions.
i) L?11 de juliol de 2011, l'entitat interessada presenta un escrit d'al·legacions en què es
manifesta que, segons l?informe de 16 de maig de 2011 dels Serveis Tècnics de l?Àrea
de Gestió Indirecta, «el proyecto es adecuado y suficiente», i per això es demana que es
continuï la tramitació de l?expedient de concessió per a un port esportiu a Cala
Portinatx i que s?iniciï la tramitació del Pla Director de Ports per al terme municipal de
Sant Joan de Labritja. A més, es fan les consideracions següents:
2. [?] no se puede fundamentar el archivo del expediente por no existir o no
haberse iniciado el Plan Director de Puertos cuando la competencia y
responsabilidad recae en la propia administración, la solicitud data del 26/10/2006 y
se ha dispuesto tiempo suficiente para que, en función de lo previsto en el artº 103
de la Constitución, la administración actuara de acuerdo a principios de eficacia.
[?]
5. Concluye que no es posible acceder a lo solicitado en base al artº 70.2 de la Ley
10/2005, de 21 de junio, sin embargo el citado precepto señala textualmente que «no
se admitirán las solicitudes que se opongan de manera notoria al plan director del
puerto de que se trate, las cuales deben archivarse sin más trámite que la audiencia
previa a la persona interesada» y en consecuencia mal se puede oponer una solicitud
a un plan director que todavía no existe por la propia desidia e inactividad de la
administración.
j) El 24 d?octubre de 2011, els interessats diuen que interposen un recurs d?alçada, i
demanen contestació a l?escrit esmentat en l?apartat anterior.
k) El 16 de gener de 2012, el cap de l?Àrea de Gestió Indirecta emet un informe sobre
les al·legacions formulades per la mercantil B, en què es fan les consideracions
següents:
PRIMERO. El informe técnico de fecha 16/05/11, requerido verbalmente por el
Vicepresidente de Ports IB, es un examen previo o inicial del Proyecto básico de
puerto deportivo en Portinatx, Sant Joan de Labritja - Eivissa y no es el informe
reglado de supervisión o bastanteo del proyecto. De manera que el primer paso
indicado en los artículos 19.1 y 80.1 del Reglamento de la Ley 10/2005, relativos a
la tramitación de nuevos puertos y a la tramitación de los procedimientos iniciados a
instancia del interesado en las concesiones respectivamente, no se ha realizado.
SEGUNDO: Conforme a la Ley 10/2005 de Puertos de las Islas Baleares, no es
incompatible iniciar la tramitación de la solicitud de una concesión administrativa
para construir y explotar un nuevo puerto deportivo, sin disponer del
correspondiente plan director. Ahora bien, en el mismo momento en el que se deba
aprobar el proyecto de ejecución del nuevo puerto, debe iniciarse el procedimiento
de elaboración del plan director correspondiente (art. 72.3).
TERCERO: Los Planes Directores previstos en la Ley 10/2005 tienen carácter
local, es decir abarcan un sólo puerto o conjunto de instalaciones próximas. Una
planificación y ordenación portuarias correctas sería abarcar todo del litoral balear,
valorando y definiendo con carácter global las necesidades reales de las
instalaciones portuarias en las Islas Baleares, delimitando los ámbitos geográficos
de actuación del dominio público marítimo terrestre con una visión integral. Se
trata de proteger el litoral del desequilibrio territorial que produciría un crecimiento
no planificado del sector portuario. Por tanto, es necesaria una modificación de la
Ley en este sentido. Ports de les Illes Balears ha iniciado las actuaciones necesarias
para poder contar, a la mayor brevedad posible, con el Plan Sectorial de Puertos, el
cual se desarrollará por islas, con el objeto de encauzar la oferta de amarres,
distribuyéndola a lo largo del litoral balear de forma racional y ordenada, ocupando
solamente aquellas áreas que respetando al máximo el medio ambiente satisfagan
en lo posible la demanda de atraques, procurando que la oferta no exceda de la
demanda previsible, tanto zonal como global. De ello se ha dado cuenta en el
Consell Assessor de Ports IB celebrado el pasado 19/12/11.
[?]
En conclusión, el técnico que suscribe propone estimar las alegaciones presentadas
por l'entitat B, e iniciar los trámites previstos en la Ley de Puertos y en su
Reglamento en relación a la promoción de nuevos puertos, condicionando la
aprobación definitiva del Proyecto básico de puerto deportivo en Portinatx, Sant
Joan de Labritja - Eivissa, a su inclusión en la futura planificación prevista en el
Plan Sectorial de Puertos [la cursiva és nostra]. Próximamente se emitirá por parte
del Área de Gestión Indirecta el informe de supervisión o bastanteo del citado
proyecto.
l) El 26 de gener de 2012, l?Àrea de Gestió Indirecta emet el document «Bastanteo de
proyecto básico de puerto deportivo en Portinatx. Sant Joan de Labritja - Eivissa», en
què s?arriba a les conclusions següents:
PRIMERO. En opinión del técnico que suscribe, previamente a la formalización del
acta de confrontación del proyecto sobre el terreno, el concesionario debería
presentar la siguiente documentación, además de todo aquello que los servicios
jurídicos consideren (tasa, fianza?):
1) Actualización del presupuesto y del estudio económico financiero, dado el tiempo
transcurrido desde la redacción del proyecto básico.
2) Tantas copias del proyecto básico del Puerto deportivo en Portinatx como sean
necesarias para el trámite de información pública e informe a Organismos Oficiales
(Ayuntamiento de Sant Joan de Labritja, Demarcación de Costas, Consell de
Mallorca, Capitanía Marítima, Ministerio de Defensa?). Las copias deberán ser
debidamente visadas por el colegio profesional correspondiente. En su día, se
presentaron 7 copias del proyecto básico, por lo que deberán presentarse solamente
los 7 ejemplares de la documentación complementaria que se solicita en este
informe.
3) Estudio de afección al patrimonio.
SEGUNDO: Sobre el estudio de impacto ambiental, deberá aclararse en el proyecto
constructivo si se hará efectiva la medida correctora nº16, que consiste en la
instalación de un sistema de renovación del agua de la cala, mediante un bombeo
que funcionará cuando no exista corriente natural en la zona y las condiciones de
turbidez superen las recomendadas. En el presupuesto del proyecto no se ha tenido
en cuenta el coste de dicha instalación, además en la memoria del proyecto se
considera que la renovación de las aguas interiores se mantendrá en su forma
natural, a través del paso de «Escullat».
TERCERO: Se deberá actualizar el cuadro de amarres de las nuevas dimensiones
fijadas por el reglamento. No se cumplen los porcentajes fijados de superficie de
amarre destinados a tránsito. Por tanto, se recomienda que en el proyecto
constructivo se aumenten los porcentajes de las mayores esloras.
CUARTO: El proyecto básico del Puerto deportivo en Portinatx cumple el resto de
prescripciones de los criterios de Ports para fijar los tipos, características y servicios
de las instalaciones portuarias y, a excepción del estudio de afección al patrimonio,
contiene todos los documentos preceptivos.
Por último, se recuerda en este momento lo indicado en el informe de 16/01/2012,
en cuanto que la aprobación definitiva del proyecto que nos ocupa debe
condicionarse a su inclusión en la futura planificación prevista en el Plan Sectorial
de Puertos [la cursiva és nostra].
3. El 23 de gener de 2012, es presenta l?escrit dels senyors J. L. O. i T. S. R. en què
formulen una reclamació per responsabilitat patrimonial de l?Administració. Aquest
document conté les consideracions següents:
[...] SEGUNDO. La responsabilidad por inactividad singular formal y material de
Ports de les Illes Balears se produce por no cumplir la obligación derivada de los
preceptos jurídicos formales para la actuación administrativa establecida en la Ley
de Régimen Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento
Administrativo Común y en el mandato expreso de la legislación sectorial 10/2005
de Puertos de les Illes Balears, ambas de aplicación al caso, que le exigen, el
primero, resolución expresa en todos los procedimientos administrativos con unos
plazos máximos para su realización y el segundo, los actos de impulso y tramitación
de los Planes Directores de Puertos, planes que no han sido ni siquiera iniciados a
pesar del tiempo transcurrido desde la primera solicitud.
[?]
QUINTO. La entrada en vigor, el 3 de julio de 2005, de la esperada Ley de Puertos
de las Illes Balears, Ley (CAIB) 10/2005, de 21 de junio, alentó la constitución, el
3/08/2005, de una entidad mercantil bajo la forma jurídica de Sociedad Anónima
denominada B, [?] cuyo único objeto social consiste en «la concesión, explotación
y prestación de servicios de/a puertos deportivos y todo el tráfico normal o
extraordinario relacionado con lo mismo» [?].
SEXTO. Al único objeto de dar cumplimiento a los requisitos exigidos y a la
viabilidad del proyecto pretendido, el 14/10/2005 la entidad B materializó la
compraventa de una parcela de terreno, sita en Cala de Portinatx, de escaso valor
urbanístico al ser lindante con la zona marítimo terrestre y la prevista ubicación de
puerto deportivo pretendido [?].
SÉPTIMO. La empresa B procedió, entre otras actuaciones, al encargo de la
confección y redacción de un proyecto al Ingeniero de Caminos, Canales y Puertos
don [?] al objeto de la construcción y posterior explotación de un puerto deportivo
en Cala Portinatx [?].
OCTAVO. Terminado que fue el proyecto, se cumplimentaron los trámites
relacionados en el apartado Antecedentes del presente escrito, con los resultados que
también son de ver en el mismo apartado.
[?]
DÉCIMO PRIMERO. El importe de los perjuicios patrimoniales asciende a la
cantidad de 282.324,62, en base a los gastos realizados efectivamente que no se
tenía obligación de soportar, más los intereses legales [?].
DÉCIMO SEGUNDO. El silencio administrativo aplicado a los escritos de
alegaciones y recurso de alzada presentados por la empresa B, demuestra la culpa o
negligencia y es el factor que caracteriza el funcionamiento anormal de Puertos de
Illes Balears, la dejación de sus obligaciones en cuanto a la elaboración, tramitación
y aprobación inicial del correspondiente plan director es constitutiva de la
inexistencia de un mínimo nivel de eficacia para cumplir las necesidades de la
sociedad actual, resultando un palmario incumplimiento del mandato legislativo de
la Ley 10/2005, siendo ambos los fundamentos de la relación de causalidad entre el
daño ocasionado a la entidad B, y la omisión administrativa, caracterizada por ser
directa, inmediata, exclusiva y evaluable.
S?adjunta un document en què es desglossen els perjudicis patrimonials invocats:
FECHA IMPORTE INTERÉS NO IMPUTABLE IMPUTABLE
Factura proyecto [?] 15-06-06 166.795,00 47.374,41 0,00 214.169,41
Compra de Solar 14-10-05 20.000,00 6.358,33 20.000,00 6.358,33
Gastos Generales según CCAA 31-12-05 5.737,27 1.761,82 0,00 7.499,09
Gastos Generales según CCAA 31-12-06 4.114,09 1.054,81 0,00 5.168,90
Gastos Generales según CCAA 31-12-07 3.128,02 643,42 0,00 3.771,44
Gastos Generales según CCAA 31-12-08 4.889,15 757,14 0,00 5.646,29
Gastos Generales según CCAA 31-12-09 1.643,07 171,15 0,00 1.814,22
Gastos Generales según CCAA 31-12-10 1.832,52 97,99 0,00 1930,51
Gastos Generales según Balance 31-12-11 35.866,80 99,63 0,00 35.966,43
TOTALES 20-01-12 58.318,70 282.324,62
4. El 12 d?abril de 2012, el tècnic de l?Àrea Jurídica de Ports de les Illes Balears emet
l?«Informe relativo al estado de tramitación y solicitud de continuación del
procedimiento iniciado de solicitud de concesión administrativa para la construcción de
un puerto deportivo en la zona de Portinatx, tm Sant Joan de Labritja - Ibiza, en base a
las alegaciones presentadas». En el document s?exposa el procediment seguit des del 26
d?octubre de 2006, quan es presenta a Ports de les Illes Balears l?escrit dels
senyors J. L. O. i T. S. R., i es formulen les indicacions següents:
Vista la documentación obrante en el expediente, los informes emitidos en fecha 16-
01-12 y 26-01-12, las consideraciones jurídicas que anteceden y de acuerdo con lo
dispuesto en los artículos 71 y 80 de la Ley 10/2005 y del Decreto 11/2011,
respectivamente, el técnico que suscribe considera que procede: 1º) Estimar las
alegaciones presentadas y ordenar la continuación del procedimiento realizando los
actos de instrucción necesarios previstos en la normativa vigente. 2º) Requerir a la
interesada la subsanación de las deficiencias observadas en el bastanteo del proyecto
y en las consideraciones jurídicas que se detallan:
5. El 19 d?abril de 2012, sobre la base de l?informe anterior, es demana als interessats
que esmenin les deficiències de la sol·licitud presentada per l'empresa B per a la
construcció d?un port esportiu.
6. El 27 de juny de 2012, el Consell d?Administració de Ports de les Illes Balears adopta
un acord en què s?inadmet la reclamació per responsabilitat patrimonial de
l?Administració, de conformitat amb l?argumentació següent:
IV.2. El procedimiento se inicia a instancia de la interesada como titular de un
interés legítimo y privado, no de oficio ni a requerimiento de la Administración, y el
proyecto básico a que hacen referencia es la documentación inicial mínima que debe
adjuntarse a la solicitud de acuerdo con lo dispuesto en el artículo 16.3 de la Ley
10/2005, de 21 de junio, de Ports de les Illes Balears.
Por ello y teniendo en cuenta que la solicitud no viene referida al ejercicio de
potestades regladas sino discrecionales por la Administración, y que la simple
expectativa de futuro no es fundamento que pueda acreditar en ningún caso la
efectiva realidad del daño o perjuicio que se reclama, producido por los desembolsos
que la interesada ha realizado para su constitución, compra-ventas y proyectos y/o
intereses sobre estos, y sí tiene el deber jurídico de soportar el daño cabalmente por
su propia conducta, cuando por resolución conforme a derecho sea denegada su
solicitud. En consecuencia (STS RJ/2001/4205) resultaría y resulta improcedente
reclamar cualquiera de los gastos detallados porque la redacción del proyecto y la
solicitud presentada no constituyen garantía alguna de que la autorización sea
concedida, y en consecuencia no es un gasto que se originara como consecuencia de
su autorización, sino previo, porque su existencia habría de ser presupuesto
necesario para que la Administración estudiara la procedencia de su autorización.
IV.3. Como bien manifiesta la interesada en su argumento segundo, no se ha
producido resolución que ponga fin al procedimiento, motivo por el que el escrito
presentado en fecha 24-10-11, por el que decía interponer recurso de alzada
requiriendo resolución expresa; al no haberse producido ninguna de las situaciones
contempladas en el artº 107.1 de la Ley 30/1992, de 26 de noviembre, de Régimen
Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo
Común, y que, en base al referido artículo, la oposición a los restantes actos de
trámite puede alegarse por los interesados para su consideración en la resolución que
ponga fin al procedimiento; cabía admitirlo como reiteración de alegaciones para su
consideración y así se hizo constar en el requerimiento de subsanación de
deficiencias de fecha 12-04-12.
IV.4. Tanto en el caso de haberse producido resolución expresa por la que se
denegara la solicitud, como de entenderse esta por parte de la interesada por silencio
administrativo, cabría decir que, contra el acuerdo adoptado por el Consejo de
Administración de Ports de les Illes Balears, la interesada podría interponer recurso
potestativo de reposición ante dicho Consejo de Administración o bien directamente
interponer recurso contencioso administrativo ante los Juzgados de lo contencioso
administrativo y, de haber optado la interesada por el primer supuesto sin haber
obtenido el resultado pretendido, recurrir posteriormente en vía contencioso
administrativa, sin que se haya hecho.
[?]
De acuerdo con lo dispuesto en el artículo 89.4 de la Ley 30/1992, de 26 de
noviembre, la Administración podrá resolver la inadmisión de solicitudes de
reconocimiento de derechos no previstos en el ordenamiento jurídico o
manifiestamente carentes de fundamento, como es el caso.
7. La Sentència 38/2015, de 27 de gener, del Jutjat Contenciós Administratiu núm. 3,
resol el recurs contenciós administratiu interposat el 10 de maig de 2013 per l'entitat B.
Inicialment la part recurrent impugna la presumpta desestimació de la reclamació per
silenci negatiu, per bé que posteriorment s?amplia l?objecte del recurs contra l?Acord de
Ports de 27 de juny de 2012. En el fonament de dret tercer de la Sentència es pot llegir:
Sin pretender influir o enjuiciar la existencia o no de responsabilidad patrimonial por
parte de la Administración demandada (lo que deberá determinarse en el
correspondiente procedimiento administrativo), en el supuesto enjuiciado en estos
autos llama la atención la dilación en la resolución inicial dictada por la entidad
pública Ports de les Illes Balears a la solicitud de autorización de un puerto
deportivo impulsado por la empresa recurrente. En efecto, consta acreditado en el
expediente administrativo que el día 26 de octubre de 2006 la empresa demandante
presentó la solicitud de autorización de construcción de un puerto deportivo en la
zona de Portinatx, dentro del término municipal de Sant Joan de Labritja en la isla
de Ibiza, sin que hasta el día 3 de junio de 2011 se dicte una primera resolución
administrativa a esos efectos (casi cinco años más tarde), luego continuada por la
Resolución de 19 de abril de 2012, en la que la entidad pública Ports de les Illes
Balears requirió a la compañía actora para que subsanase una serie de deficiencias a
la petición de la parte actora. Ese retraso en responder por parte de la
Administración es cuestionable [...] puede haber ocasionado algún daño o perjuicio a
la empresa recurrente, al menos en un plano teórico e hipotético, lo que aconsejaba
admitir y tramitar la reclamación de responsabilidad patrimonial instada por aquella
el día 26 de enero de 2012.
En conseqüència, la resolució judicial estima «parcialmente el recurso contenciosoadministrativo
[?], ordenando a la Administración retrotraer las actuaciones a fin de
que proceda admitir, tramitar y resolver expresamente en tiempo y forma la solicitud
planteada por la parte actora en su reclamación de 26 de enero de 2012, sin que esta
sentencia prejuzgue la decisión que haya de adoptar la Administración».
8. Per seguir el procediment i donar compliment a la Sentència 38/2015, el 16 de febrer
de 2015 se sol·licita a l?entitat interessada que esmeni les deficiències referides a la
legitimació dels senyors J. L. O. i T. S. R., perquè quedi acreditada la condició
d?administradors mancomunats.
9. Complert aquest tràmit, el 9 de març de 2015 el director general de Ports i Aeroports
admet a tràmit la reclamació.
10. El 6 de juliol de 2015, el cap de Negociat IV (instal·lacions i ports de gestió directa)
emet l?informe relatiu a l?estat de tramitació del projecte bàsic de port esportiu a
Portinatx, Sant Joan de Labritja - Eivissa, en què conclou:
[?] a la documentación relacionada en el escrito de requerimiento de subsanación
de deficiencias de Ports IB a la empresa B de abril de 2012, cabría añadir, si es el
caso, una propuesta de plan de uso y gestión del puerto. Se debería analizar si el
Proyecto básico de puerto deportivo en Portinatx, Sant Joan de Labritja - Eivissa,
es compatible con el «Estudio de demanda y análisis de necesidades del sector
portuario de las Islas Baleares para la redacción de los planes directores de los
puertos». Por último, se debería iniciar una fase de actuaciones previas con consultas
a las Administraciones públicas afectadas y a las personas interesadas y elaboración
del documento de alcance del estudio de impacto ambiental.
11. L?endemà la tècnica superior de Ports de les Illes Balears emet l?informe jurídic
sobre la reclamació per responsabilitat patrimonial de l?Administració, que conté les
consideracions següents:
[...] la promoción de nuevos puertos se regulaba en los artículo 16 y siguientes de la
Ley 10/2005, correspondiendo su promoción bien a Ports de les Illes Balears bien a
las personas físicas o jurídicas que estuvieran interesadas. En este último caso, dicho
procedimiento se iniciaba a instancia de los interesados como titulares de un interés
legítimo, individual y privado, y no a requerimiento de la Administración.
De acuerdo con lo establecido en el artículo 74.2 de la mencionada Ley (actual
artículo 79.2) es preceptivo el concurso, en todo caso, para el otorgamiento de
concesiones que tengan por objeto la construcción de nuevos puertos o su
ampliación sustancial. Así mismo, el apartado cuarto de dicho artículo establecía
que «la convocatoria de este concurso supondrá el archivo de los expedientes de
concesión en tramitación que se vean afectados y la atribución al solicitante del
derecho a percibir los gastos del proyecto si no resultara adjudicatario del
concurso».
Por otra parte, como señalaba el artículo 72 de la Ley 10/2005, vigente en el
momento en el que se formuló la presente reclamación, corresponde al consejo de
administración de Ports de les Illes Balears decidir libremente sobre la aprobación
de los proyectos de obras, instalaciones y explotación, siendo, en todo caso, el
proyecto de ejecución del proyecto ganador del concurso, y no el básico, el que ha
de acompañarse del acto de indicación del procedimiento de elaboración del plan
director correspondiente, cuyo contenido iría únicamente referido a la instalación
portuaria en concreto.
Tras la modificación introducida por la Ley 6/2014, de 18 de julio, la promoción de
nuevos puertos deportivos pasó a regularse en los artículos 21 y siguientes de la Ley
10/2005, de 21 de junio, de Ports de les Illes Balears, manteniéndose la literalidad de
lo dispuesto anteriormente en relación a la iniciativa particular para la promoción de
su construcción y a la necesidad de convocar concurso para su otorgamiento;
supeditado el resarcimiento de los gastos del proyecto únicamente para el caso que
el promotor no resultara adjudicatario del mismo.
Así pues, el artículo 16.3 de la Ley 10/2005, vigente en el momento de la solicitud,
establecía la necesidad de aportar, junto a la solicitud, una memoria y un proyecto
básico en el que se describieran el emplazamiento y las características esenciales de
las nuevas infraestructuras o instalaciones; siendo ésta la única documentación
aportada, en su momento, por la empresa B.
En las modificaciones introducidas por la Ley 6/2014, de 18 de julio, se cambió la
redacción de dicho artículo por lo que respecta a la documentación necesaria para
tramitar dicha solicitud, que ahora incluye una propuesta de un plan de usos de la
instalación.
[...]
Cuarta. Tal y como consta en los antecedentes y en el informe técnico emitido en
fecha 6 de julio de 2015, el procedimiento iniciado con la solicitud de la empresa B,
de fecha 26/10/2006, aun no ha finalizado a día de hoy, motivo por el que no se ha
producido resolución alguna que ponga fin al procedimiento.
[...]
Así pues, en el momento actual, no podrá afirmarse la existencia de perjuicio
alguno, toda vez que el procedimiento no ha concluido.
[...]
Teniendo en cuenta que la solicitud no viene referida al ejercicio de potestades
regladas sino discrecionales por parte de la Administración, y que la simple
expectativa de futuro no es fundamento que pueda acreditar, en ningún caso, la
efectiva realidad del daño o perjuicio que se reclama, producido por los desembolsos
que la interesada ha realizado para su constitución (mantenimiento y constitución de
la sociedad, compra-ventas y proyectos y/o intereses sobre estos), cabe entender que
sí tendrá el deber jurídico de soportar el daño cabalmente por su propia conducta,
cuando por resolución conforme a derecho sea denegada su solicitud.
[...]
Por todo lo expuesto, podría concluirse que, aunque el procedimiento iniciado no ha
concluido actualmente, la simple expectativa de futuro no es fundamento que pueda
acreditar, en ningún caso, la efectiva realidad del daño o perjuicio que se reclama.
12. El 10 de juliol de 2015, la instructora confereix a la interessada el tràmit
d?audiència.
13. El 31 de juliol, té entrada a Ports de les Illes Balears un escrit d?al·legacions
presentat pels senyors J. L. O. i T. S. R., en nom i representació de l'entitat B, qualificat
pels interessats de recurs d?alçada, en què es ratifiquen les argumentacions contingudes
en els escrits anteriors que ha presentat la reclamant i es demana la resolució expressa
del procediment en sentit estimatori.
14. La proposta de resolució, de 3 d?agost de 2015, considera que s'ha de desestimar la
reclamació perquè «no se aprecia la concurrencia de los requisitos necesarios para
determinar la existencia de responsabilidad patrimonial por parte de Ports de les Illes
Balears en el presente caso».
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El president de Ports de les Illes Balears està legitimat per instar l?emissió del present
dictamen, de conformitat amb l?article 21.c de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora
del Consell Consultiu de les Illes Balears, i aquest òrgan assessor és competent per
emetre?l. El dictamen té caràcter preceptiu per aplicació d?allò que disposa l?article
18.12.a de la dita Llei, atès que la quantia reclamada és de 282.324,62 euros.
Segona
L'entitat B manifesta que ha resultat afectada pel retard o la inactivitat de Ports de les
Illes Balears en la tramitació del procediment administratiu per a la construcció d?un
nou port esportiu. Per tant, té la condició d?interessada en aquest procediment com a
titular d?un dret individual legítim, de conformitat amb l?article 31.1.a de la Llei
30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del
procediment administratiu comú.
Pel que fa a la legitimació passiva, aquesta correspon a Ports de les Illes Balears, atès
que els danys reclamats estan relacionats amb la gestió del domini públic portuari,
segons expressa l?article 27 de la Llei 10/2005, de 21 de juny, de ports de les Illes
Balears ?en la redacció que en fa la Llei 6/2014, de 18 de juliol?, que atribueix a
aquest ens (en la lletra a) la gestió, la protecció, el manteniment i la defensa del domini
públic portuari que s?hi adscrigui i el que pogués afectar la comunitat autònoma.
L?òrgan competent per resoldre la reclamació és el Consell d?Administració de Ports de
les Illes Balears, d?acord amb el que disposa l?article 30 de l?esmentada Llei 10/2005,
modificada per la Llei 6/2014, i l?article 69.3 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim
jurídic de l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Respecte del procediment, cal constatar que s?han dut a terme els tràmits que exigeixen
la Llei 30/1992 i el Reial decret 429/1993, de 26 de març, pel qual s?aprova el reglament
dels procediments de les administracions públiques en matèria de responsabilitat
patrimonial. En especial, s?han sol·licitat els informes necessaris del servei encarregat i
s?ha concedit el tràmit d?audiència a la part interessada, un cop culminada la tramitació
del procediment i abans de formular la proposta de resolució motivada.
Segons l?escrit de reclamació, els danys ocasionats deriven d?una dilació injustificada
de l?Administració en la tramitació d?un procediment administratiu d?autorització per a
la construcció d?un port esportiu. Tal com consta en els antecedents, la sol·licitud
formulada per la interessada el 26 d?octubre de 2006, i reiterada el 9 de juliol de 2007,
obté la primera resposta, per bé que no definitiva, el 16 de maig de 2011, quasi cinc
anys després. El 23 de gener de 2012, es presenta la reclamació per danys i perjudicis. A
més, cal tenir en compte que ara per ara el procediment d?autorització per a la
construcció del port esportiu encara s?està tramitant i no ha finalitzat. Essent que
l?Administració està obligada a resoldre qualsevol procediment, es podria plantejar que
els danys reclamats són permanents. Per tant, entenem que la reclamació s?ha presentat
en termini (article 142.5 de la Llei 30/1992).
Tercera
La doctrina de la responsabilitat objectiva de les administracions públiques està
recollida en l?article 106.2 de la Constitució espanyola i actualment té traducció positiva
en l?article 139 i següents de la Llei 30/1992, que reitera i accentua el caràcter objectiu
d?aquesta responsabilitat, sempre que la lesió dels béns o els drets dels particulars es
produeixi a conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics, tret
dels casos de força major, i que el dany ocasionat sigui efectiu, avaluable
econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o un grup de persones.
Reiterada jurisprudència del Tribunal Suprem (com ara la Sentència de 10 de juliol de
2003) i nombrosos dictàmens d?aquest Consell a aquest efecte han establert clarament la
necessària concurrència dels elements que permeten apreciar aquest tipus de
responsabilitat, la qual cosa ens eximeix d?enumerar-los en aquest moment.
En el cas examinat, es planteja l?eventual responsabilitat patrimonial de l?Administració
per inactivitat singular formal, per manca del desenvolupament normatiu dels mandats
legals i de la resolució expressa d?un procediment administratiu. Atès que
l?Administració té l?obligació d?impulsar, tramitar i resoldre tots els procediments que
se li plantegen, la inactivitat normativa de l?Administració durant un considerable
període i la manca de resolució expressa en el procediment iniciat a instància de part
obre a l?interessat la via de l?acció per responsabilitat patrimonial de l?Administració.
En aquest supòsit, es tracta de determinar si aquella inactivitat ha ocasionat un dany
efectiu, avaluable econòmicament i individualitzable; si els danys invocats són
conseqüència del funcionament anormal dels serveis públics, en una relació de causa i
efecte, i si s?han produït uns danys a la reclamant que no tengui el deure jurídic de
suportar.
Quarta
Aquest òrgan ha manifestat en reiterades ocasions que el retard de l?Administració a
l?hora de tramitar i impulsar els procediments no té cap tipus de justificació, i que
aquesta manera d?actuar evidencia una conducta contrària al principi d?eficàcia que ha
de presidir l?actuació administrativa (article 3 de la Llei 3/2003, de 26 de març)
(vg. dictàmens 4, 20, 37, 92, 99, 120, 133, 142 i 143/2010; 61 i 117/2012, i 101 i
124/2013).
Sobre l?Administració, essent que està obligada a resoldre qualsevol procediment, hi
recau el pes d?impulsar-lo en tots els seus tràmits (article 74.1 de la Llei 30/1992, de 26
de novembre), impuls que exigeix actuacions materials i funcionals. A més, aquesta Llei
es refereix, en els articles 75 i 76, al criteri de celeritat en l?ordenació dels tràmits (en
coherència amb el principi d?eficàcia administrativa contingut en l?article 103.1 de la
Constitució). El deure de l?Administració de dictar una resolució expressa en els
assumptes que coneix té com a conseqüència l?exigència de responsabilitat disciplinària
de l?infractor (article 42.7 de la Llei 30/1992). Tanmateix, aquella no exclou la
responsabilitat patrimonial de l?Administració pel funcionament anormal dels serveis
públics (article 106.2 de la Constitució). Així, entre les hipòtesis de funcionament
anormal s?hi troben incloses l?omissió, la passivitat o la inactivitat administrativa, de
manera que la seva antijuridicitat es comunica a les situacions o els efectes que provoca
i permet el rescabalament dels danys i perjudicis ocasionats.
El retard en l?impuls i en la formalització d?actuacions administratives comporta
incompliment dels terminis i, en els casos més extrems, pot paralitzar l?expedient, fins
al punt que l?Administració no emeti una resolució expressa. Tanmateix, no sempre que
es produeix un retard en la incoació i la resolució administrativa hi ha un comportament
antijurídic. De fet, el legislador reconeix una certa flexibilitat temporal en relació amb
els terminis de tramitació (article 63.3 de la Llei de règim jurídic de les administracions
públiques i del procediment administratiu comú), conscient de la impossibilitat material
de complir en termini totes les actuacions. De manera que l?activitat administrativa
realitzada fora de termini pot determinar només l?anul·labilitat, i tan sols quan així ho
imposi la naturalesa del terme o termini de la resolució que s?arribàs a dictar. Aquesta
previsió, juntament amb la declaració del caràcter antiformalista de l?ordenament
administratiu (article 63.2 de la Llei 30/1992), permet considerar la idea que l?obligació
que té l?Administració de tramitar i resoldre els expedients és també una obligació
d?actuar sense dilacions indegudes, encara que s?hagin superat formalment els terminis
establerts. Així, la inactivitat de l?Administració en l?ordenació i la instrucció del
procediment queda modulada per les possibilitats reals de dur endavant l?activitat
legalment deguda.
A partir de l?assumpció d?un cert grau de possibilisme en el compliment dels deures
legals de l?Administració s?ha construït la formulació de les dilacions indegudes en
l?àmbit estrictament judicial. La STC 26/1994, de 27 de gener, en el fonament jurídic
tercer, diu:
A) Respecto al derecho a un proceso sin dilaciones indebidas, este Tribunal en su
ATC 328/1986, fundamento jurídico 2º, ya manifestó que es solo atribuible a los
procedimientos judiciales y no a los administrativos, debiendo en todo caso
denunciarse el retraso en el curso del proceso y acreditar por ello la causación de un
perjuicio, doctrina que hay que reiterar ahora, pues el término «proceso» utilizado
por el art. 24.2 es equiparable a actuaciones jurisdiccionales, sin que sea extensible
al procedimiento administrativo en el que las dilaciones (por cierto, no denunciadas
en su momento por el recurrente), han de ser corregidas a través de cualquiera de los
procedimientos existentes para dilucidar la responsabilidad de los funcionarios,
pudiendo dar lugar al nacimiento de la oportuna pretensión resarcitoria.
La construcció de la doctrina constitucional sobre el contingut i el límit del dret a un
procés sobre dilacions indegudes és extrapolable també al procediment administratiu.
Pensem que el concepte de dilació indeguda no s?identifica estrictament amb
l?incompliment dels terminis processals prevists en les lleis, perquè resulta difícil
preveure la concreta realitat o les circumstàncies del cas en qüestió que poden justificar
i fer necessària la superació del terminis. I per això s?ha configurat el dret a un procés
sense dilacions indegudes al voltant del concepte de la duració raonable del procediment
(STC 24/1981, de 14 de juliol, i STC 25/1983, de 13 d?abril). Aquesta conclusió sobre
el «termini raonable» ha estat assumida per la jurisprudència en matèria de
responsabilitat administrativa per retard en la tramitació i la resolució d?un procediment,
en el sentit que se subordina la responsabilitat de l?Administració a la irraonabilitat o a
la manca de justificació de la demora (STS de 10 de juny de 1985, STS de 2 d?octubre
de 1985, STS de 14 de desembre de 1999 o STS de 21 de març de 1991). Aquesta
referència a la raonabilitat mitjana també és present en la doctrina del Consell d?Estat,
continguda entre d?altres en els dictàmens de 19 de novembre de 1987 i de 15 de
desembre de 1988.
Així, perquè hi hagi responsabilitat patrimonial per inactivitat de l?Administració en
l?ordenació i la instrucció, no és suficient que s?hagin incomplert els terminis legals per
fer els tràmits pertinents, és necessari que se superin els terminis raonables segons les
circumstàncies del cas i que hi hagi una dilació injustificada de l?Administració que
causi danys i perjudicis a l?interessat. Així, el criteri del «termini raonable» permet
excloure la responsabilitat patrimonial per eventuals perjudicis de la inactivitat, tot i que
s?hagi superat el termini legal, tenint en compte les actuacions dutes a terme respecte de
la sol·licitud formulada per l?administrat.
Cinquena
Com ja s?ha dit, en els casos més extrems d?omissions referides a la incoació i la
tramitació dels expedients administratius és possible que no s?arribi a dictar la resolució
en el termini oportú o raonable. La manca de resolució constitueix un cas autònom
d?inactivitat administrativa, que generalment atreu qualssevol altres defectes o vicis de
tramitació, amb el benentès que aquests són deures formals, instrumentals i subsidiaris,
de l?obligació principal de dictar una resolució expressa. Pensem que, en el context d?un
estat social i democràtic de dret, l?Administració té una vocació dinàmica, que ha
d?actuar al servei dels interessos generals i amb plena subjecció al dret (article 103.1 de
la Constitució). Tal com diu la Interlocutòria del Tribunal Constitucional 332/1982, de
27 d?octubre, el deure de dictar una resolució expressa en els procediments que es
promoguin davant l?Administració és una manifestació del seu caràcter instrumental i
servicial:
Si bien la Administración debe resolver por modo expreso los procedimientos que
ante ella se promuevan, y este deber se extiende a la decisión de los recursos, hasta
el punto de que puede calificarse como deber institucional desde la perspectiva de la
Administración como ente servicial de la comunidad, los mecanismos arbitrados por
el legislador ante la inactividad formal de la Administración son ?además de los
ordenados a la sanción por el incumplimiento? el de la operatividad del silencio
que, en el caso de los recursos, actúa como presunción de denegación que abre para
los recurrentes el acceso a la jurisdicción contencioso-administrativa ante la que
podrá debatirse ?con la amplitud que hoy proclama el art. 106.1 de la
Constitución? la legalidad de la actuación administrativa.
L?article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, disposa:
1. L'Administració està obligada a dictar resolució expressa en tots els procediments
i a notificar-la sigui quina sigui la seva forma d'iniciació.
En els casos de prescripció, renúncia del dret, caducitat del procediment o
desistiment de la sol·licitud, així com de desaparició sobrevinguda de l'objecte del
procediment, la resolució consisteix en la declaració de la circumstància que
concorri en cada cas, amb indicació dels fets produïts i les normes aplicables.
S'exceptuen de l'obligació a què es refereix el paràgraf primer els supòsits
d'acabament del procediment per pacte o conveni, així com els procediments relatius
a l'exercici de drets sotmesos únicament al deure de comunicació prèvia a
l'Administració.
2. El termini màxim per notificar la resolució expressa és el que fixi la norma
reguladora del procediment corresponent. Aquest termini no pot excedir els sis
mesos llevat que una norma amb rang de llei n'estableixi un de més llarg o que ho
prevegi la normativa comunitària europea.
L?Administració ha de complir el deure de resoldre tots els procediments, tant els
iniciats a instància de part, com els iniciats d?ofici, tant si afecten de manera individual
o col·lectiva qualsevol interessat, com si es refereixen als interessos públics de caràcter
general o objectiu. Convé recordar, tal com diu la STS de 22 de setembre de 1987, que
«el deber de resolver [...] deber es y no obligación, puesto que nace directamente de la
Ley [?]». I encara s?hi pot afegir que el deure formal de resoldre obliga a donar una
resposta o explicació sobre la terminació del procediment.
El deure de resoldre té també una dimensió temporal, de manera que el seu compliment
està sotmès a un termini (l?article 42.2 de la Llei 30/1992). Ara bé, com s?ha avançat
abans, l?existència d?un termini legal per dictar la resolució del procediment no implica
que hi hagi a favor de l?interessat un dret subjectiu a la resolució en termini. La doctrina
del Tribunal Europeu dels Drets Humans (STEDH de 23 d?abril de 1977 i STEDH de
31 de març de 1992), assumida també pel Tribunal Suprem i el Consell d?Estat, és clara
a l?hora de considerar circumstàncies conjunturals que poden ponderar la raonabilitat de
la dilació en la tramitació i la resolució del procediment administratiu ?la dificultat de
l?expedient, la necessitat d?incorporar múltiples informes o la mateixa conducta
dilatòria dels interessats. Per tant, es pot dir que el termini per resoldre és, a priori, el
fixat en la normativa del procediment aplicable, excepte quan hi hagi circumstàncies
específiques que permetin, raonablement, considerar un termini més ample.
Ara bé, per evitar que la manca de resolució expressa de l?Administració deixi sense
contingut els drets dels interessats, es configura la institució del silenci com a centre de
gravetat del deure de resoldre. Així, vençut el termini de la resolució sense que aquesta
s?hagi notificat, els interessats podran considerar les seves pretensions estimades o
desestimades per silenci administratiu (articles 43.1 i 44 de la Llei 30/1992). El silenci
és una garantia dels administrats respecte a la falta de resolució de l?Administració, de
manera que, quan s?incompleix el deure de l?Administració de resoldre un procediment
en termini, es considera dictada la resolució administrativa, per atorgar els efectes
jurídics propis d?aquest tipus d?acte administratiu. En concret, el silenci negatiu té els
efectes processals característics d?un acte desestimatori, per possibilitar la revisió
administrativa o jurisdiccional de la situació fàctica creada per manca de resposta.
Sisena
Tal com s?ha explicat en els antecedents, l?entitat reclamant considera que la
responsabilitat de l?Administració es produeix per «inactividad singular y material de
Ports de les Illes Balears, por no cumplir la obligación derivada de los preceptos
jurídicos formales para la actuación administrativa establecida en la Ley de Régimen
Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo Común y
en el mandato expreso de la legislación sectorial 10/2005 de Puertos de les Illes
Balears». Entén que la manca de resolució expressa del procediment administratiu en
els terminis prevists i la inactivitat de Ports en els actes d?impuls i de tramitació de
l?expedient iniciat a instància de l?administrat suposen un incompliment dels mandats
legals. I manifesta que el silenci administratiu, reiterat en diverses ocasions durant el
procediment, «demuestra la culpa o negligencia y el factor que caracteriza el
funcionamiento anormal de Puertos de Illes Balears». Per la seva banda,
l?Administració consultant entén que la sol·licitud formulada per la reclamant deriva
d?un procediment que encara no ha finalitzat, i que, per tant, no s?ha pogut materialitzar
l?efectiva realitat del dany o perjudici; hi afegeix que l?acció de rescabalament que
s?exerceix «no viene referida al ejercicio de potestades regladas sino discrecionales por
parte de la Administración y que la simple expectativa de futuro no es fundamento que
pueda acreditar, en ningún caso, la efectiva realidad del daño o perjuicio que se
reclama».
Ha quedat acreditat en els antecedents que la sol·licitud per a l?autorització d?un port
esportiu, formulada per l'entitat B el 26 d?octubre de 2006 i reiterada el 9 de juliol de
2007, té una primera resposta el 16 de maig de 2011, quan s?emet l?informe previ o
inicial del projecte bàsic de port esportiu de Portinatx. En aquest primer document
formalitzat per l?Administració ?que té un caràcter previ i inicial? es considera que el
contingut examinat és adequat i suficient, però que s?han d?esmenar algunes
deficiències de la sol·licitud i que s?ha de seguir la tramitació del procediment. A partir
d?aquest moment es produeixen successives intervencions de l?Administració (Acord
del Consell d?Administració de Ports de les Illes Balears, de 18 de maig de 2011, per
continuar la tramitació del procediment; escrit de 3 de juny de 2011 del vicepresident de
Ports sobre la no procedència de continuar la tramitació de la sol·licitud; informe del
cap de l?Àrea de Gestió Indirecta, de 16 de gener de 2012, sobre les al·legacions
formulades per l?entitat interessada; «Bastanteo» del projecte bàsic, formulat per l?Àrea
de Gestió Indirecta el 26 de gener de 2012; informe sobre la tramitació de la sol·licitud
de 12 d?abril de 2012 i posterior petició a la interessada, el 19 d?abril de 2012, d?esmena
de deficiències de la sol·licitud presentada per la mercantil B). La tramitació del recurs
contenciós administratiu ?plantejat el 10 de maig de 2013, sobre la presumpta
desestimació per silenci negatiu de la reclamació per responsabilitat patrimonial
presentada per la interessada? dóna pas a un altre període d?inactivitat de
l?Administració en la tramitació de la sol·licitud per construir un port esportiu. A partir
de l?emissió de la Sentència, el 16 de febrer de 2015, que estableix la retroacció
d?actuacions i la continuació de l?acció de rescabalament es reinicia l?activitat de
l?Administració, amb l?emissió de l?informe del Negociat d?instal·lacions i ports de
gestió directa, de 6 de juliol de 2015, sobre l?estat de tramitació del projecte bàsic.
Setena
En el cas examinat, segons l?escrit de reclamació, els danys ocasionats deriven de la
inactivitat en l?impuls i la tramitació dels plans directors de Ports i de la manca de
resolució expressa en els terminis establerts.
Certament, en el decurs del procediment d?autorització per a la construcció d?un port
esportiu ?iniciat el 26 d?octubre de 2006 i encara no finalitzat? no es va arribar a
aprovar el Pla Director de Ports que exigia la Llei 10/2005, en la seva redacció original;
no s?ha aprovat tampoc el Pla General de Ports, segons la redacció donada per la Llei
6/2014, de 18 de juliol, que estableix la classificació dels tipus de ports i d?instal·lacions
portuàries, i que és considerat un instrument regulador necessari per a l?aprovació de
nous projectes que presentin els interessats. De fet, durant la tramitació del procediment,
en diverses ocasions l?Administració ha manifestat la necessitat de disposar d?aquests
instruments per poder resoldre la sol·licitud formulada per la interessada (tal com ha
quedat reflectit en les lletres c, e, k, l de l?antecedent 2 i en l?antecedent 10).
A priori, es podria vincular la manca de resolució expressa de la sol·licitud formulada
per l'entitat B a la inactivitat normativa de l?Administració, atès que pel fet de no
disposar dels instruments de planificació i ordenació establerts en la Llei de ports ?
necessaris per culminar l?autorització de la construcció d?un nou port esportiu? es
deixarien sense efecte les previsions legals i, alhora, s?impediria formalment emetre
resolució expressa sobre el procediment instat per la interessada.
Cal tenir en compte, però ?i així ho ha assenyalat el Tribunal Constitucional (STC
63/1983, de 20 de juliol, fonament jurídic 7è)?, que l?activitat normativa del Govern
no deixa de tenir un contingut polític, tot i que l?impuls a aquesta actuació obeeixi i se
circumscrigui a una iniciativa legislativa. Així, també la STS de 6 de febrer de 2015
(Sala Contenciosa Administrativa) afirma:
Recordemos que esta Sala viene declarando, por todas Sentencia de 5 de diciembre
de 2013 (recurso de casación nº 5886/2009) respecto de la impugnación de
omisiones normativas, aunque de carácter reglamentario, que su control
jurisdiccional es de carácter restrictivo, por la vinculación de la potestad
reglamentaria con la función constitucional de dirección política del Gobierno,
reconocida en el artículo 97 de la CE, lo que dificulta que el autor del reglamento
pueda ser forzado por los Tribunales a ejercer la potestad reglamentaria en un
sentido predeterminado. Por ello, limitamos la declaración jurisdiccional de
invalidez de una norma reglamentaria por razón de una omisión, cuando la misma
sea considerada un incumplimiento de una obligación expresamente prevista por la
ley, la Constitución o el Derecho comunitario (1), o cuando esa omisión o silencio
reglamentario suponga la creación implícita de una situación jurídica contraria al
ordenamiento jurídico (2).
En qualsevol cas, la funció executiva de les lleis correspon al Govern, i no és només una
facultat ?que atorgaria a l?executiu una mena de «dret de veto» sobre les lleis que
depenguessin del desenvolupament reglamentari?, sinó un autèntic deure. És per això
que, en casos d?inactivitat reglamentària davant remissions legislatives expresses, el
Tribunal Suprem (vg. STS de 8 de maig de 1985) ha declarat l?obligació governamental
de donar compliment a allò que disposa la norma legal i ha admès la indemnitzabilitat
dels danys derivats de la inactivitat reglamentària. Tanmateix, perquè hi hagi una
possible il·legalitat per omissió és necessari no només que s?hagi incomplert el mandat
clar i determinant d?actuar, sinó que també hi hagi l?obligació de dictar la norma en un
sentit general i concret.
En el cas examinat, no hi ha dubte del retard de l?Administració a donar compliment als
mandats fixats en la Llei de ports, per aprovar els instruments d?ordenació i planejament
per establir la classificació dels diferents tipus de ports i instal·lacions portuàries i
regular les actuacions singulars a les zones de domini públic maritimoterrestre. No
consta en l?expedient cap circumstància que permeti explicar «raonablement» la
considerable dilació administrativa en el desenvolupament normatiu i en el seguiment
de l?activitat legalment deguda, que té com a conseqüència la impossibilitat material de
resoldre expressament la sol·licitud que s?ha formulat. Altra cosa és vincular
directament a l?incompliment normatiu una lesió concreta en el patrimoni de la
reclamant, dany que aquest Consell Consultiu considera que no s?ha ocasionat. I això
perquè no es pot partir de la suposició que l?aprovació dels instruments ordinadors
prevists en la Llei de ports hauria significat per a la interessada una resposta estimatòria
de la seva sol·licitud. Pensem que l?instrument de planejament ha de fixar els criteris i
els objectius en l?ordenació dels ports esportius. Però no es pot vincular a aquella
necessària actuació administrativa l?automàtic reconeixement de la sol·licitud per
obtenir la concessió, atès que no hi ha una vinculació directa entre l?aprovació dels
plans directors i l?atorgament d?una autorització administrativa per construir un port
esportiu. Ens trobam davant un procés reglat en què les expectatives particulars s?han
d?adequar a les previsions normatives sobre competència, contingut i procediment. La
Llei de ports preveu que l?ús de domini públic portuari requereix la preceptiva
autorització o concessió administrativa (article 59.1). I per a l?atorgament de les
concessions que tenguin per objecte la construcció de nous ports o ampliacions
substancials s?ha de realitzar preceptivament un concurs (article 79.2). Certament la
promoció de la construcció de noves instal·lacions portuàries es pot iniciar a instància
dels interessats (tal com ha succeït en el cas examinat). Però aquesta iniciativa haurà de
seguir un procés reglat que també preveu efectes indemnitzatoris, tot i que només per al
cas dels sol·licitants d?autorització que hagin participat en el preceptiu concurs per a
l?atorgament de les concessions i, finalitzat el procediment, no resultin adjudicataris
(article 79.4).
Ens movem, doncs, en l?àmbit de les facultats discrecionals de l?Administració ?per a
l?aprovació dels projectes d?obres, instal·lacions i explotació, que s?hauran d?adequar a
les previsions legals i als instruments de planificació escaients? i de les simples
expectatives de futur per a l?administrada ?la sol·licitud per construir un nou port
esportiu?, que no són fonament suficient que permetin acreditar l?efectiva realitat del
dany o perjudici que es reclama.
Recordem que entre els danys invocats per la reclamant s?hi compten els interessos
derivats de la compra de la parcel·la a Cala Portinatx, el cost del projecte inicial de
construcció i explotació del port esportiu, i les despeses generals del manteniment
durant sis anys de la societat constituïda amb la finalitat de ser concessionària i explotar
i prestar serveis de ports esportius. Cap d?aquests suposats danys resulten
indemnitzables. La compra de la parcel·la és una decisió voluntària i estratègica de
l?entitat reclamant, que, a més, suposa un actiu en el patrimoni de l'entitat B, i que, per
això, no pot ser objecte de compensació. D?altra banda, les despeses generals derivades
de la constitució i el manteniment de la societat són càrregues econòmiques assumides
voluntàriament per la reclamant per desenvolupar el seu objecte social, i per això no són
tampoc compensables. En tot cas, únicament seria susceptible de ser considerat a efectes
indemnitzatoris el cost del projecte d?execució ?i no només el bàsic? en el supòsit
que, efectivament, la interessada participàs en el preceptiu concurs per a l?atorgament de
concessions per a la construcció d?un port esportiu i no resultàs adjudicatària.
Tanmateix, aquesta eventualitat no s?ha produït i haurem de concloure que l?empresa B
sustenta la seva reclamació en simples expectatives de dret i que no s?ha materialitzat
l?efectivitat dels danys invocats en l?escrit de reclamació.
Per tant, a pesar que la manca de desenvolupament normatiu de la Llei de ports afecta el
compliment efectiu d?algunes de les seves previsions, haurem de considerar que la
invocació de la inactivitat de Ports de les Illes Balears en aquest àmbit no és argument
determinant i suficient per originar la responsabilitat patrimonial de l?Administració,
perquè en el cas sotmès a dictamen no s?han concretat uns danys efectius.
Vuitena
És evident, però, i així s?ha manifestat en la consideració jurídica anterior, que en el cas
examinat s?ha produït una considerable dilació de Ports en el seguiment de l?activitat
legalment deguda en el procediment iniciat per l'empresa B. Ara bé, tal com s?ha
explicat, no tota inactivitat o omissió de l?Administració en el desenvolupament
normatiu d?un mandat legal és susceptible d?originar, per si mateixa, danys i perjudicis
efectius. Però, fins i tot en la hipòtesi que es consideràs que el dany efectivament
s?hagués produït, s?hauria d?examinar la relació de causalitat. De la mateixa manera que
la «irraonabilitat» del retard o la manca de justificació és condició necessària perquè el
perjudici pugui ser considerat com a dany indemnitzable, haurem d?estimar que no és
una circumstància suficient perquè neixi l?obligació de rescabalament. Perquè es pugui
considerar que hi ha responsabilitat patrimonial de l?Administració, a més, hi ha d?haver
el nexe causal entre l?omissió o la inactivitat administrativa i els danys pels quals es
reclama, sense que quedi interrompuda la relació de causalitat. Per tant, cal també parar
esment, en un pla purament hipotètic, a la possible interferència de la reclamant en la
relació de causalitat.
A) Cal plantejar-se si el silenci administratiu, en la mesura que permet obtenir una
resolució fictícia i posar fi al retard, pot alterar els termes de la responsabilitat
administrativa en casos de manca de resolució expressa de l?Administració. Com és
sabut, la manca de resolució expressa en termini d?un procediment iniciat a sol·licitud
de l?interessat, sempre que no sigui imputable a aquest, sinó a la inactivitat de
l?Administració, posa en marxa la institució del silenci administratiu. Recordem que, en
concret, el silenci negatiu és un benefici reaccional, un avantatge de l?interessat respecte
de l?Administració incomplidora o inactiva, que es podrà fer servir mentre subsisteixi el
deure de resoldre i la situació d?incompliment. Per tant, es podria considerar que, si el
dany resultant és previsible i es pot evitar mitjançant la tècnica del silenci administratiu,
la no utilització de l?instrument en qüestió pot moderar o fins i tot excloure la
responsabilitat de l?Administració, segons el grau de participació i concurrència dels
afectats en la producció del dany ocasionat. D?aquesta manera es posa en relleu que és
exigible a l?interessat la diligència en la defensa dels seus drets i que no és excessiva
aquesta exigència a l?administrat per evitar o minvar els danys que pot ocasionar la
inactivitat administrativa. Així es desprèn de la STS de 9 de juliol de 1984, que
considera que correspon a l?administrat «asumir una conducta positiva tendente a
aminorar los efectos que la supuesta negligencia administrativa le había ocasionado; la
censurable actuación administrativa que no contesta (aunque sea soslayando su propia
responsabilidad) a la petición del recurrente no es cobertura suficiente, en el plano legal,
para imputarla los efectos de un daño que al actor le correspondía, en primer término,
limitar a lo ya efectivamente producido».
Per la seva banda, la STS de 7 de juny de 1984 nega que existeixi responsabilitat
administrativa pels perjudicis causats pel retard en la tramitació d?una llicència, perquè
la inactivitat de l?Administració té remei amb els mecanismes del silenci administratiu
que coneix l?administrat:
[...] dado que además la referida responsabilidad tampoco puede fundarse en la
demora del Ayuntamiento en resolver la petición de licencia en cuanto que la misma
encuentra su remedio adecuado en los mecanismos del silencio administrativo que
no desconoce el recurrente, según acredita su intento no logrado de conseguir la
licencia por el cauce de dicha institución.
En el cas examinat, la interessada coneix els beneficis del mecanisme del silenci
administratiu, atès que n?ha fet ús en el decurs de la tramitació del procediment sotmès a
consulta, davant la desestimació presumpta per silenci administratiu de la reclamació
per responsabilitat patrimonial formulada el 26 de gener de 2012. De la mateixa manera
que l'empresa B va reaccionar davant la inactivitat administrativa en la resolució de
l?acció de rescabalament, també hauria pogut activar la figura del silenci que li obre la
porta a la revisió administrativa o jurisdiccional de la situació fàctica creada per manca
de resposta (tot i que no es tracta d?un deure legal imposat per la normativa vigent als
interessats sinó d?una càrrega administrativa).
B) Cal examinar, a més, quina ha estat la conducta de la interessada en el decurs del
procediment per obtenir l?autorització per construir un port esportiu. I això perquè no es
pot identificar, com planteja la reclamant, el retard, indiscutible, en la tramitació del
procés amb la negativa de l?Administració a seguir el procediment establert. De fet,
consta en l?expedient que, fins i tot abans d?iniciar l?aprovació dels instruments
d?ordenació prevists en la Llei de ports i coneixent que aquells són necessaris per
culminar el procediment iniciat per la interessada, l?Administració segueix els tràmits
per a la construcció d?un nou port esportiu, i demana ?en dues ocasions? a l'entitat B
que presenti la documentació requerida per la legislació sectorial per continuar el
procediment. I és en aquest moment quan la mercantil interessada renuncia ?també
dues vegades? a esmenar les deficiències de la sol·licitud i decideix seguir la via de
l?acció per responsabilitat patrimonial de l?Administració per causa de la inactivitat
material i formal de Ports per rescabalar els danys suposadament ocasionats. No consta
que l?entitat sol·licitant hagi presentat, quan se li ha requerit, la documentació necessària
per poder seguir el procés reglat, la qual cosa implica la interferència de la interessada
en la paralització del procediment.
Per tot això, és procedent desestimar la reclamació per responsabilitat patrimonial
formulada per l?entitat B per les despeses suportades en relació amb la sol·licitud
d?autorització per a la construcció d?un port esportiu a Cala Portinatx.
III. CONCLUSIONS
1a. El president de Ports de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar el dictamen, i el
Consell Consultiu és competent per emetre?l, amb caràcter preceptiu.
2a. El procediment s?ha tramitat conformement a dret i el Consell d?Administració de
Ports de les Illes Balears és competent per resoldre?l.
3a. És procedent desestimar la reclamació de responsabilitat patrimonial interposada per
l?entitat B per les despeses suportades en relació amb la seva sol·licitud d?autorització
per a la construcció d?un port esportiu a Cala Portinatx.
4a. Les conclusions anteriors s?han de considerar substancials a l?efecte d?utilitzar en la
resolució que es dicti la fórmula corresponent de conformitat amb l?article 4.3 de la Llei
5/2010, de 16 de juny.
Palma, 18 de novembre de 2015
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![El transporte ante el desarrollo tecnológico y la globalización](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3668.jpg)
El transporte ante el desarrollo tecnológico y la globalización
V.V.A.A
59.50€
56.52€
+ Información
![Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5034.jpg)
Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Consejo Consultivo de Andalucía
29.75€
28.26€
+ Información
![Administración sanitaria y responsabilidad patrimonial](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1565.png)
Administración sanitaria y responsabilidad patrimonial
María Jesús Gallardo Castillo
22.05€
20.95€
+ Información
![La tecnología y la inteligencia artificial al servicio del proceso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5027.jpg)
La tecnología y la inteligencia artificial al servicio del proceso
V.V.A.A
25.50€
24.23€
+ Información
![¡SOS: Administración hostil! Cómo actuar](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_49.png)
¡SOS: Administración hostil! Cómo actuar
Luis Alfredo de Diego Díez
10.92€
10.37€
+ Información