Última revisión
20/07/2016
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 110/2016 del 20 de julio del 2016
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 20/07/2016
Num. Resolución: 110/2016
Resumen
Dictamen núm. 110/2016, relatiu al procediment de responsabilitat patrimonial sanitària iniciat per la reclamació del senyor A. A. A. per l?assistència rebuda al Centre de Salut A (Eivissa)(Ponente/s:
Joan Oliver Araujo
Contestacion
Dictamen núm. 110/2016, relatiu al procediment de responsabilitat patrimonial
sanitària iniciat per la reclamació del senyor A. A. A. per l?assistència rebuda al
Centre de Salut A (Eivissa)?
I. ANTECEDENTS
1. El 30 de maig de 2014, el senyor A. A. A. va presentar, davant el Servei de Salut de
les Illes Balears, un escrit en què demanava la suspensió del termini de prescripció de la
reclamació per responsabilitat patrimonial per la negligent actuació mèdica que va tenir
lloc, el 3 de juny de 2013, al Centre de Salut A, d?Eivissa en el Servei d?Urgències,
«donde no fue atendido mi requerimiento de terapia post exposición al virus VIH, lo
que provocó que se desencadenara posteriormente un diagnóstico de VIH positivo».
2. El 19 de juny de 2014, el secretari general del Servei de Salut de les Illes Balears
informà el reclamant sobre diversos aspectes del procediment administratiu de
responsabilitat patrimonial (instructor, termini per resoldre, efectes del silenci, etc.) i, el
7 de juliol següent, l?instructor va requerir l?interessat perquè esmenàs els defectes
detectats en la seva instància; l?indicava el contingut que han de tenir les sol·licituds
d?aquest tipus.
3. Mitjançant un burofax, de 16 de juliol de 2014, l?interessat va sol·licitar l?arxivament
de les actuacions realitzades pel Servei de Salut, perquè considerava que ell no havia
demanat encara que es començàs el procediment administratiu, ja que l?únic que
pretenia era interrompre l?acció de responsabilitat patrimonial, però no que s?iniciàs el
procediment administratiu. Tanmateix, la instructora li va comunicar que, des de la
presentació del seu escrit, s?ha d?entendre interposada la reclamació per responsabilitat
patrimonial, ja que aquesta compleix amb els requisits de contingut per poder-la
entendre com una petició d?indemnització per una actuació administrativa a l?àmbit
sanitari.
4. El 19 d?agost de 2014, el lletrat N. M. B., en representació del senyor A. A. A. va
presentar un escrit de reclamació formal en què fonamentava la petició d?indemnització
de 300.000 euros per reclamació de responsabilitat patrimonial de l?Administració
sanitària.
Segons es posa de manifest en l?escrit, el senyor A. A. A. va acudir al Servei
d?Urgències del Centre de Salut A, d?Eivissa, el 3 de juny de 2013 amb la finalitat que
se li administràs la profilaxi postexposició al virus de la immunodeficiència humana
(VIH). Que era la primera vegada que sol·licitava aquest tractament. Explicava que
s?havia romput un preservatiu mentre mantenia relacions sexuals amb una persona de
risc de transmissió del VIH, ja que va ser una relació entre dues persones del mateix
sexe i desconeixia l?estat serològic de l?altra persona.
? Ponència de l?Hble. Sr. Joan Oliver Araujo, conseller.
2
La doctora que el va atendre li va denegar el tractament demanat i manifestà que aquest
únicament està indicat per a professionals sanitaris que haguessin estat exposats al virus
a causa de la seva feina, però que no estava a l?abast dels pacients, i que, a més a més,
l?administració de la profilaxi ocasionava uns efectes secundaris «terribles». Li va
receptar un antibiòtic per deu dies i li va indicar que anàs al seu metge de capçalera
perquè li demanàs una analítica per detectar de malalties de transmissió sexual.
Després de dos dies, el pacient va acudir al metge de família el qual va informar-lo
sobre que el virus no es pot detectat fins que el seu cos hagi creat anticossos per
combatre?l. Consegüentment, no es podien realitzar les anàlisis fins passat almenys tres
mesos i el va advertir que aquest termini també podria resultar, fins i tot, insuficient i
que era necessari fer diferents controls confirmatoris en els 6, 9 i 12 mesos després del
moment de risc de contagi.
Tres mesos després, el pacient es va fer una analítica amb resultat negatiu. En lloc
d?esperar més temps, i atesa la seva preocupació, va cercar per Internet un lloc on li
poguessin fer la prova ràpida en farmàcia i va acudir al Pla Balear de Prevenció.
Aquesta prova va donar positiu i va acudir al metge especialista per confirmar el
diagnòstic definitiu. Segons posa de manifest el reclamant, aquest facultatiu li va dir que
sí que existeix la profilaxi postexposició del tipus no ocupacional (per a pacients i no
només per als professionals) i que està indicat precisament per a casos com el seu.
Actualment, el perjudicat està en tractament serològic per contagi del VIH, tractament
psicològic i pren medicaments antidepressius i tractament antiviral cada dos mesos.
En l?escrit de reclamació, afirma que a l?àmbit sanitari hi ha uns protocols d?actuació
que estableixen els criteris i pautes que s?han de seguir per aplicar la profilaxi
postexposició, de gener de 2008, en els casos en què, atesa la valoració del risc de
transmissió, resulti indicat el tractament. Se cita jurisprudència del Tribunal Suprem
sobre el valor dels protocols mèdics i s?afegeix que la doctora que el va atendre
d?urgències havia d?haver valorat el risc del pacient, ja que es trobava en una de les
situacions de risc en el qual el Protocol aconsella administrar profilaxi postexposició al
virus en la seva modalitat no ocupacional. La doctora va ometre aquesta modalitat i, a
més, li va donar informació errònia i confusa sobre aquest tractament i el dret del
pacient que se li administràs la profilaxi.
Amb la reclamació s?aportava l?autorització perquè el lletrat actuï en nom i
representació de l?interessat, l?informe d?Urgències, l?historial mèdic, l?informe de
psicologia, els informes d?incapacitat temporal laboral, l?informe mèdic pericial, el
document nacional d?identitat, els resultats de la prova ràpida i altres documents.
5. En vista de la reclamació formal de responsabilitat patrimonial, la instructora de
l?expedient va requerir el lletrat perquè acreditàs la representació especial en matèria de
salut.
6. S?incorpora a l?expedient la història clínica del pacient i l?informe de la metgessa que
va tractar d?urgències el senyor A. A. A.:
3
? En aquest darrer, la doctora informa que el pacient, en efecte, va acudir per ruptura
del preservatiu durant una relació sexual anal, però que no va fer cap menció a la
situació de risc o relació inestable. Que es va informar degudament el pacient durant la
consulta, el va derivar al metge de capçalera i li va recomanar la realització d?una
analítica per descartar malalties de transmissió sexual. Que en el moment de la consulta
el pacient estava asimptomàtic i se li va receptar un tractament antibiòtic. També se?l va
informar que al Centre de Salut no es disposa de l?equip de profilaxi postexposició del
VIH i que, per poder accedir a aquest, hi havia d?anar a l?Hospital Can Misses o al
metge de capçalera abans de 72 hores. Malgrat això, la doctora afegia en el seu informe:
Sí es verdad que muchas veces debido a la alta carga asistencial que soportamos en
el PAC A no podemos dedicar el tiempo necesario para la realización de un
detallado informe médico y más aún en fechas de temporada de verano por la falta
de tiempo disponible, en tanto se nos acumulan pacientes y trabajo, generando así
una gran demora en el servicio.
A pesar de estos inconvenientes queda por escrito en la hoja de visita a urgencias del
paciente, la recomendación de acudir a su médico de cabecera y también realizar
estudio para descartar ETS (enfermedades de transmisión sexual) lo cual, al parecer,
el paciente no ha realizado en el tiempo conveniente recomendado. Lo que hiciera
una vez que saliera del centro de salud lo desconozco.
? De la història clínica, interessa destacar l?informe clínic d?atenció
continuada/urgències del 3 de juny de 2013, en què es pot llegir la recepta de
l?antibiòtic; el motiu de la consulta: «Se le ha roto el preservativo manteniendo
relaciones vía anal»; el judici de diagnòstic: «Consulta, N.E.O.M.»; el tractament
indicat: «Posteriormente se aconseja control con analítica para ETS. Volver si
complicaciones». A més a més, en una graella en la qual es pot llegir: «Destino del
paciente», hi ha una creu a la part referida a: «A su médico de cabecera».
7. S?incorpora a l?expedient un informe mèdic elaborat pel facultatiu M. C. M., a
instàncies del reclamant, sobre la valoració del dany. El doctor defineix la profilaxi
postexposició com una mesura mèdica per prevenir la infecció pel VIH i manifesta que
existeixen dos tipus de profilaxi l?ocupacional i la no ocupacional. Sobre aquesta
darrera manifestà:
[...] está dirigida a las situaciones en las que se produce una exposición al VIH de
manera accidental por vía sexual o sanguínea fuera el ámbito sanitario. De los casos
estudiados por el grupo de expertos de la secretaría del Plan Nacional sobre el Sida y
de diferentes Sociedades Científicas, los fracasos de la profilaxis se han atribuido al
inicio tardío, la mala adherencia al tratamiento y a exposiciones repetidas al VIH
[...] Don Francisco cumple estas exigencias.
Pel que fa a l?estat de salut del reclamant, informava que:
La evolución de la infección por el momento es buena desde el punto de vista
analítico y clínico. Sin embargo, no lo es desde el punto de vista psicológico:
? Estado emocional deprimido
? Llanto frecuente
? Dificultad para dormir por la noche
4
? Sensación de indefensión
? Rehúsa el contacto social
? Ideación suicida como medio para terminar con su sufrimiento
? Ataques de pánico en situaciones que se relacionen con la posibilidad de
revelar su estatus serológico
El doctor acaba manifestant que té un trastorn depressiu major, que repercuteix a
l?àmbit laboral a causa del deteriorament mental que pateix i que s?ha de valorar el fet
que, si hagués rebut la profilaxi postexposició esmentada, la probabilitat de no haver
desenvolupat la infecció per VIH era elevada.
8. El 20 de gener de 2016, el cap del Servei de Medicina Interna de l?Hospital Can
Misses informa que es va visitar el pacient a la consulta externa de malalties infeccioses
del Servei de Medicina Interna de l?Hospital Can Misses el 22 d?octubre de 2013, quan
ja se li havia diagnosticat la infecció, i afegeix que «la prevención de la infección del
VIH en dicha situación se conoce como profilaxis post exposición no ocupacional
(PPENO) para lo cual se dispone de medicación hospitalaria, que se ofrece tras
valoración por el Servicio de Urgencias del Hospital Can Misses (según protocolo) y
cuyo seguimiento se realiza en las consultas de Enfermedades Infecciosas».
9. A petició de la instructora s?incorpora a l?expedient el Protocolo sobre Actuación
Farmacoterapéutica frente a Exposición de Riesgo No Ocupacional, de juliol de 2007 (i
revisat el juliol de 2009). Aquest Protocol era el vigent en el moment en què el
senyor A. A. A. va acudir al Servei d?Urgències del Centre de Salut A, d?Eivissa, el 3
de juny de 2013 amb la finalitat que se li administràs la profilaxi postexposició al virus
de la immunodeficiència humana (VIH). Segons disposa el Protocol, el seu objectiu és
«dar a conocer el procedimiento clínico-asistencial a seguir en caso que acuda al
Servicio de Urgencias de un centro de Atención Primaria un paciente que refiere una
exposición de riesgo (sea por vía sexual o por vía parental)».
En les consideracions sobre el tractament, es pot llegir que s?aconsella començar la
profilaxi com més aviat millor, idealment dins de les sis primeres hores i que es
considera ineficaç el tractament quan ja han passat 72 hores.
Pel que fa al procediment que s?ha de seguir, el Protocol està dividit en dues parts: la
primera, referida al pacient que acudeix al Servei d?Urgències de l?Hospital; la segona,
referida al pacient que acudeix a Urgències d?un Centre d?Atenció Primària, com va
ocórrer en el cas ara examinat. En aquest darrer supòsit, el procediment que s?ha de
seguir segons el Protocol és: «Remitir al paciente al Servicio de Urgencias del Hospital
para seguir circuito [...]». Es refereix al circuit marcat quan el pacient, en lloc d?acudir a
un centre d?atenció primària, acudeix a l?hospital. És el següent:
3.1. Paciente que acude al Servicio de Urgencias del Hospital
Urgencias
? Valorar el riesgo de infección por VIH, VHB y VHC de la persona expuesta.
5
? Iniciar la PPE al VIH y/o al VHB, si están indicadas. En el Servicio de
Urgencias hay 2 «kits» de medicación antiretroviral. Cada uno de ellos con 5
comprimidos de Emtricitabina/tenofovir (Truvada) y 20 comprimidos de
Lopinavir/ritovir (Kaletra).
? Remitir a la consulta de VIH del hospital el primer día laborable.
[...]
Consulta VIH
? Valorar el riesgo de infección por VIH, VHB y VHC de la persona expuesta.
? Iniciar, modificar o ajustar la PPE al VIH y/o al VHB si está indicado
? Prescribir los antiretrovirales para completar la PPE.
? Control y seguimiento de la persona accidentada.
Servicio de farmacia
? Dispensar los antiretrovirales necesarios para completar la PPE según la
prescripción de Medicina Interna.
10. S?incorporen també a l?expedient, d?una banda, el dictamen mèdic d?especialistes en
Medicina Interna (DICTAMED), elaborat a instància de l?entitat asseguradora del
Servei de Salut de les Illes Balears, i, de l?altra, l?informe mèdic de la inspectora mèdica
de Coordinació de Riscs Sanitaris del Servei de Salut:
? En l?informe elaborat per Dictamed es posa de manifest que, sobre la profilaxi
postexposició no ocupacional, no existeixen estudis que demostrin directament la seva
eficàcia i es limita a tres aspectes:
En primer lugar, a un modelo animal de transmisión sexual de VIH en macacos en el
que el empleo profiláctico de tenofovir en las primeras 24-36 horas de exposición
vaginal previno la infección por VIH. En segundo lugar, la administración de
zidovuina a los neonatos previene la infección incluso en aquellos casos en los que
la madre no ha recibido TAR durante la gestación ni intraparto. Finalmente, de los
datos disponibles en estudios observacionales en los que la administración de
profilaxis tras la exposición sexual o percutánea demostró algún beneficio, y que son
las que sustentaron las primeras recomendaciones de PPENO. Por último, se dispone
de datos observacionales tras la implantación de dichas recomendaciones que
también apoyan la utilización de la PPENO. [...]
En el momento de los hechos, la guía para el manejo de la PPENO del Plan
Nacional sobre el SIDA consensuada por SEMES y GESIDA que se encontraba
vigente en el momento de los hechos reconocía en caso de fuente VIH desconocida
la penetración anal sin uso de preservativo o con rotura del mismo como de riesgo
mínimo (riesgo de transmisión 0?01-0?05%) mientras que si se trataba de una
recepción anal con eyaculación sin uso de preservativo o con mal uso del mismo el
riesgo se consideraba bajo (riesgo de transmisión 0?05-0?8%). [...] En los casos de
riesgo mínimo no se aconsejaba la profilaxis, mientras que en los de bajo riesgo se
recomendaba valorar la misma en función del tipo de exposición y de la fuente.
Per tot això, l?informe conclou que el 3 de juny de 2013, d?acord amb la guia vigent en
aquell moment, no era aconsellable l?administració de PPENO (profilaxi postexposició
no ocupacional); que en el cas que ens ocupa i segons l?informe del doctor M. C. M. es
tractava d?una penetració anal i no d?una recepció anal i que la font no tenia la condició
d?infectat per VIH conegut.
6
També s?informa que «no se pudo denegar dicho tratamiento pues el mismo no se
encontraba disponible en el escalón asistencial en el que el paciente consultó (atención
primaria)», i s?afegeix:
Si bien es cierto que en la historia clínica no se refleja la información otorgada, cosa
que es habitual en el nivel asistencial en el que se presta la asistencia donde la
sobrecarga asistencial obliga a que las anotaciones sean breves, eso no permite
afirmar que la misma no se ofreciera, pues se suele realizar de forma verbal y así se
manifiesta que se hizo por parte de la médico interviniente. Lo que sí está
claramente acreditado es la recomendación de realizar estudio para ETS
(enfermedades de transmisión sexual) y acudir a su médico de cabecera, no
constando que el paciente acudiera hasta un mes después sin que relatara ningún
problema relacionado con la anterior consulta).
¿Es posible establecer que el contagio del VIH se produjo en la relación que motivó
la consulta del 3 de junio de 2013? Lo cierto es que no. Desconocemos el tipo de
prueba para la detección del VIH realizada el 13 de septiembre de 2013 pero
probablemente estemos hablando de un ELISA de 3ª o 4º generación [...]. Por otra
parte, el período de incubación entre la infección y la aparición de síntomas, en
aquellos casos en los que la infección aguda cursa de forma sintomática, es de 2-4
semanas y en este caso el cuadro considerado como compatible con primoinfección
acontece 12 semanas después del supuesto contacto. El paciente puede haber
mantenido conductas de riesgo con posterioridad al contacto que es objeto de
reclamación, como se deduciría de la presencia de clínica compatible con una
uretritis en octubre de 2013.
Finalment conclou que «la evidencia científica que avala la efectividad de la PPENO es
de muy baja calidad y en todo caso en la mayor parte de estudios publicados en los que
se base la indicación de la misma no se puede inferir una efectividad del 100 % del
régimen profiláctico».
? La inspectora mèdica va informar en el mateix sentit sobre la definició del virus, la
profilaxi postexposició i el tipus d?aquesta i que, des de 2005, s?aconsella que estigui
disponible per a l?àmbit no laboral tot i que recorda que els medicaments produeixen
uns efectes secundaris seriosos i que no és cent per cent efectiva, per la qual cosa no es
pot garantir que s?evitarà la infecció. A més, la inspectora mèdica manifesta que:
No es cierto que al solicitar la profilaxis post exposición para VIH esta le fue
denegada ni se le indicó que no estaba indicada, en su caso, como el paciente
manifestó un año después al psicólogo y al perito a instancia de parte cuyo informe
incorpora el expediente.
La médico de urgencias que prestó la asistencia señala que informó al paciente de
que en el PAC no se hallaba el Kit de profilaxis post exposición del VIH y que para
acceder al mismo debería acudir al Hospital Can Misses o a la mañana siguiente,
que era día hábil, o antes de las 72 horas, a su médico de cabecera. [?]
La médico le pautó profilaxis para ETS, dejó constancia escrita de la necesidad de
seguimiento por su médico de cabecera y de realizar analítica para descartar ETS.
En contra de lo recomendado, el paciente no acudió al Servicio de Urgencias
Hospitalario, ni acudió a su médico de cabecera al que no informó de dicho
accidente hasta varios meses más tarde.
El paciente presentó un episodio de uretritis infecciosa a finales de septiembre de
2013. La causa más frecuente de uretritis infecciosa en el varón joven es el contacto
7
sexual sin protección, lo que induce a sospechar que pudo mantener otros contactos
riesgo después de junio. [?]
No es posible conocer objetivamente el momento en que se produjo el contagio ya
que este puede remontarse hasta un año antes o puede ocurrir dos o tres semanas
antes. En este caso, el paciente sufrió tres semanas antes una uretritis infecciosa que
desde el punto de vista médico debe inducir a sospechar, como fuente del contagio,
un contacto sexual sin protección.
Atesos els arguments anteriors, la inspectora mèdica conclou que l?assistència prestada
fou correcta en tot moment, sense que d?aquesta es derivàs cap dany.
11. Concedit el tràmit d?audiència, l?interessat va presentar al·legacions en el sentit de
considerar que hi havia hagut negligència mèdica per no aplicar el Protocol abans
esmentat, per no haver valorat el risc del pacient, per la denegació d?administrar la
profilaxi a petició del pacient que li hagués pogut evitar contreure el virus.
12. Finalment, el 30 de maig de 2016, la instructora formulà proposta de resolució en el
sentit de desestimar la reclamació per responsabilitat patrimonial.
13. Mitjançant l?escrit de 31 de maig de 2016, el director general del Servei de Salut de
les Illes Balears va demanar dictamen al Consell Consultiu, amb registre d?entrada a la
nostra seu el 3 de juny d?enguany.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
La presidenta de les Illes Balears està legitimada per sol·licitar l?emissió d?aquest
dictamen, de conformitat amb l?article 18 i 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny,
reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears. El dictamen és preceptiu ja que la
quantitat reclamada supera l?import legal de trenta mil euros.
Segona
Respecte a la legitimació, el procediment, la prescripció i la tramitació es poden
formular les consideracions següents:
1. El senyor A. A. A. té, sens dubte, la legitimació suficient segons l?article 31.1.a de la
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i
del procediment administratiu comú. Aquesta llei, tot i que està derogada expressament
per la llei 39/2015, d?1 d?octubre, continua sent d?aplicació fins al 2 d?octubre
d?enguany, conforme a la disposició transitòria setena de la citada Llei.
2. La legitimació passiva concorre, sens dubte, en el Servei de Salut de les Illes Balears,
organisme públic regulat en la Llei 5/2003, perquè l?atenció mèdica especialitzada
objecte de la reclamació es va prestar en un centre d?atenció primària que forma part de
la xarxa pública sanitària del Servei de Salut públic esmentat.
8
3. Quant a la competència per resoldre el procediment, tal com hem afirmat en la nostra
doctrina, és la consellera de Salut de l?Administració de les Illes Balears.
4. Respecte al termini de presentació de la reclamació, no planteja cap dubte la
temporalitat d?aquesta, ja que s?ha interposat dins el termini de l?any de prescripció
legalment establert.
5. En relació amb el procediment que s?ha tramitat, s?ha de destacar que s?han seguit els
tràmits preceptius, de conformitat amb el Reial decret 429/1993, de 26 de març. Aquesta
norma també està expressament derogada per la citada Llei 39/2015, però, d?igual
manera, segueix vigent pel que fa als procediments iniciats abans del 2 d?octubre de
2016.
Tercera
La doctrina de la responsabilitat objectiva de les administracions públiques està
recollida en l?article 106.2 de la Constitució espanyola, traduït positivament en els
articles 139 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
Perquè neixi l?obligació de les administracions públiques de respondre i reparar els
danys, d?acord amb reiterada doctrina de la jurisprudència, s?han de presentar els
requisits següents:
a) El dany o perjudici causat és realment efectiu, avaluable econòmicament i
individualitzat respecte d?una persona o un grup de persones.
b) El dany o la lesió soferts pels reclamants és conseqüència del funcionament normal o
anormal dels serveis públics en una relació de causalitat adequada, i no intervenen
elements alteradors del nexe causal.
c) No hi ha força major.
d) Els reclamants no tenen el deure jurídic de suportar el dany.
En les reclamacions derivades de l?actuació mèdica o sanitària, aquest òrgan consultiu,
d?acord amb la línia jurisprudencial mantinguda pel Tribunal Suprem, considera que no
resulta suficient per estimar una responsabilitat l?existència d?una lesió, sinó que és
necessari acudir al criteri de la lex artis com a referent per determinar si l?actuació
mèdica és, o no, correcta; independentment del resultat produït en la salut o en la vida
del malalt, ja que no li és possible ni a la ciència ni a l?Administració garantir, en tot
cas, la sanitat o la salut del pacient. Així, doncs, només en el cas que es produeixi una
infracció de la dita lex artis respondrà l?Administració dels danys causats. En cas
contrari, els perjudicis esmentats no són imputables a l?Administració i no tindran la
consideració d?antijurídics, per la qual cosa hauran de ser suportats pel perjudicat.
L?existència d?aquest criteri de la lex artis es basa en el criteri jurisprudencial que
l?obligació del professional de la medicina és de mitjans i no de resultats.
Quarta
9
En aquesta consideració jurídica el Consell Consultiu vol considerar les qüestions
següents:
a) Sobre les discrepàncies i incoherències entre els informes
En el cas que ens ocupa, hi ha una clara discrepància entre els fets relatats per la doctora
que va atendre d?urgències el reclamant i els fets contats per aquest. Altrament, també hi
ha unes diferències entre el declarat per aquesta doctora en el seu informe, elaborat com
a conseqüència de la reclamació i l?informe que va fer el 3 de juny de 2013, a la visita
d?Urgències. Vegem al que ens referim:
? En l?informe elaborat per la doctora a propòsit del procediment de responsabilitat
patrimonial es posa de manifest que el pacient, en efecte, va acudir per ruptura de
preservatiu durant una relació sexual anal i manifesta que no va fer cap menció a la
situació de risc o relació inestable. En l?informe d?Urgències consta el mateix motiu de
la consulta, però no es fa cap menció a la situació de risc.
? La doctora manifesta que se li va informar que al Centre de Salut no es disposa de
l?equip de profilaxi postexposició del VIH i que per poder accedir a aquest havia
d?anar a l?Hospital Can Misses o, al dia següent, al metge de capçalera abans de 72
hores. Per contra, en l?informe d?Urgències sols es fa constar que es destina el pacient
al metge de capçalera, sense que consti cap termini per anar-hi. La doctora excusa
aquesta absència de precisió en l?informe d?Urgències i invoca l?alta càrrega assistencial
que sofreix el PAC A durant l?estiu, que impedeix dedicar el temps necessari per fer un
informe mèdic detallat. Tanmateix, en l?imprès en què es fa l?informe d?Urgències hi ha
quatre graelles previstes per indicar la destinació del pacient després d?haver-lo atès al
Servei d?Urgències. Aquestes graelles són:
? «a su domicilio»;
? «a Hospital»;
?«a su médico de cabecera»; i
? «exitus».
La doctora que a Urgències del PAC A va atendre el senyor A. A. A. va posar una creu
a la graella corresponent a: «A su médico de cabecera». El Consell Consultiu considera
que posar una creu aquí o a la graella «A Hospital» (que és el que exigeix el Protocol en
aquests casos) no suposa, ni molt manco, la necessitat d?elaborar «un informe mèdic
detallat». De la mateixa manera que consideram que tampoc no ho suposa el fet d?afegir
el termini dins el qual s?havia de produir aquesta visita, en vista, també, del que diu el
Protocol (un màxim de 72 hores, com veurem tot seguit).
b) Sobre el compliment de les pautes del Protocol
Cal afegir que, efectivament, tal com ha exposat des del principi el representant del
reclamant, existeix una profilaxi postexposició no ocupacional (que està recollida en el
10
Protocol del Servei de Salut de les Illes Balears sobre Actuació farmacoterapèutica en
front d?exposició de risc no ocupacional) i que aquest Protocol és de juliol de 2007, per
la qual cosa era aplicable en el moment en què el senyor A. A. A. va acudir a Urgències.
Segons disposa el Protocol s?ha de començar la profilaxi com més aviat millor,
idealment dins de les sis primeres hores i que es considera ineficaç el tractament quan ja
han passat 72 hores. Per tant, no s?entén com la metgessa no va assabentar d?aquests
terminis el pacient (almenys no consta que ho fes).
Segons s?ha vist en els antecedents, el Protocol està dividit en dues parts: la primera,
referida al pacient que acudeix al Servei d?Urgències de l?hospital; i, la segona, referida
al pacient que acudeix a Urgències d?un centre d?atenció primària. En aquest darrer cas,
se l?ha de remetre a l?hospital per seguir el circuit, i no al metge de capçalera. Serà a
l?hospital on es valorarà, segons el Protocol, el risc d?infecció de la persona exposada i,
si està indicada, s?iniciarà la profilaxi, ja que l?hospital disposa de dos equips de
medicació antiretroviral.
En vista del que hem exposat, aquest Consell Consultiu considera que la metgessa que
el va atendre a Urgències no va seguir correctament les pautes del Protocol de 2007, ben
al contrari la seva actuació professional va ser molt deficient.
c) Sobre l?eficàcia de la profilaxi postexposició no ocupacional
En l?informe elaborat per Dictamed es posa de manifest, sobre la profilaxi postexposició
no ocupacional (PPENO), que no existeixen estudis que demostrin directament la seva
eficàcia i que aquesta es limita als tres aspectes exposats en els antecedents. La qual
cosa resulta sorprenent atès el contingut del Protocol aprovat el juliol de 2007
precisament per l?Àrea de Salut d?Eivissa i Formentera. Així:
? Afirma Dictamed que «la evidencia científica que avala la efectividad de la PPENO
es de muy baja calidad y, en todo caso, en la mayor parte de estudios publicados en los
que se base la indicación de la misma no se puede inferir una efectividad del 100 % del
régimen profiláctico». La inspectora mèdica informa el mateix i recorda que els
medicaments produeixen uns efectes secundaris seriosos.
? Contràriament a aquestes afirmacions, el Protocol esmentat, elaborat pel Servei de
Farmàcia i el Servei de Medicina Interna, preveu la dispensació dels antiretrovirals
necessaris per completar la PPE segons la prescripció oportuna. Si tan ineficaç és
l?equip de profilaxi postexposició, no s?entén el contingut exposat en el Protocol. Les
opinions tant de Dictamed com de la Inspecció Mèdica resulten contradictòries amb el
que preveu el Protocol esmentat.
Altrament, l?informe de Dictamed afegeix que, quan el risc és mínim, no s?aconsella la
profilaxi i s?explica la diferència de grau de risc segons la relació sexual anal hagi estat
de penetració o de recepció, i que «en los casos de riesgo mínimo no se aconsejaba la
profilaxi, mientras que en los de bajo riesgo se recomendaba valorar la misma en
función del tipo de exposición y de la fuente». Si això és així, tampoc no s?entén com
no consta en l?informe de 3 de juny de 2013 la informació necessària per saber quin
11
tipus de relació havia mantingut el pacient quan va acudir d?urgències. Si tan necessari
és tenir aquesta informació per saber el tipus de risc segons Dictamed, aquest Consell
Consultiu considera que la doctora havia d?haver demanat al pacient el tipus de relació
mantinguda i així hauria de constar en el full d?atenció (malgrat el volum de feina i
l?alta càrrega de pacients que pogués tenir el Centre aquell dia). No podia oblidar la
facultativa que s?estava jugant una greu malaltia o, fins i tot, la mort de qui sol·licitava
la seva ajuda professional.
S?ha de dir, a més, que Dictamed arriba a la conclusió que, en el cas que ens ocupa, no
era aconsellable l?administració de la PPENO, i arriba a aquesta conclusió arran de
l?informe del doctor M. C. M. en el qual s?explica el tipus de relació sexual mantinguda
pel reclamant. Tanmateix, cal tenir en compte que aquest informe es va elaborar en el
curs del procediment administratiu de responsabilitat patrimonial; per tant, la doctora
que el va atendre d?urgències no va valorar el tipus de risc atesa la relació sexual
mantinguda pel pacient o almenys no consta anotat aquest aspecte.
Altrament, Dictamed també posa de manifest que no és possible ?tal com afirma el
pacient que va ocórrer? que la facultativa negués el tractament, ja que aquest «no se
encontraba disponible en el escalón asistencial en el que el paciente consultó (atención
primaria)». Doncs bé, la mala praxi mèdica no se situa en el fet que no tinguessin
l?equip de referència al PAC, sinó en el fet que no enviàs amb urgència el
senyor A. A. A. a l?Hospital Can Misses, on sí que hi havia dos equips. Recordem que
el Protocol disposa que, en aquests casos, s?ha de derivar de forma immediata el pacient
al Servei d?Urgències de l?hospital. En el cas que ens ocupa, per contra, se?l va derivar
al metge de capçalera i sense cap termini en concret.
d) Sobre l?actuació mèdica del 3 de juny de 2013
La inspectora mèdica, en lletra negreta, manifesta que «no es cierto que al solicitar la
profilaxis post exposición para VIH esta le fue denegada ni se le indicó que no estaba
indicada, en su caso, como el paciente manifestó? La médico de urgencias que prestó
la asistencia señala que informó al paciente de que en el PAC no se hallaba el kit de
profilaxis post exposición del VIH y que para acceder al mismo debería acudir al
Hospital Can Misses o a la mañana siguiente, que era día hábil, o antes de las 72 horas,
a su médico de cabecera». Doncs bé, aquesta informació que la inspectora mèdica diu
que es va donar al pacient no es troba, en cap cas, en l?informe d?Urgències del 3 de
juny de 2013, tal com ja hem afirmat anteriorment. Ben al contrari, aquestes afirmacions
tan contundents es deriven de l?informe elaborat, durant el decurs del procediment de
reclamació patrimonial, per la doctora que el va atendre al PAC A.
Tal com ja hem avançat, en el supòsit que ens ocupa existeix una clara divergència entre
la versió dels fets del reclamant i la de la doctora que el va atendre el 3 de juny de 2013.
El Consell Consultiu no pot, evidentment, saber el que va passar el 3 de juny de 2013 a
la consulta d?Urgències que va fer el senyor A. A. A. al Centre d?Atenció Primària A,
d?Eivissa. Ara bé, el que sí consta acreditat és el que diu l?informe que va signar la
doctora que el va tractar aquell dia i que no coincideix (per omissió i per divergència)
12
amb el que va informar després, a propòsit del procediment de responsabilitat
patrimonial.
El Consell Consultiu estima que havia d?haver quedat ben clar en l?informe d?Urgències
la necessitat d?acudir com més aviat millor a l?Hospital Can Misses, perquè es valoràs,
d?acord amb el Protocol de juliol de 2007, la necessitat urgent o no d?aplicar la profilaxi
postexposició. El Protocol és ben clar sobre aquest aspecte, tal com s?ha vist en els
antecedents.
Totes aquestes circumstàncies permeten, si més no, tenir el dubte de saber què hauria
passat si el pacient hagués acudit a l?Hospital Can Misses. Ja que, seguint el Protocol,
s?hagués activat el procediment previst i se l?hauria valorat. És cert que no sabem si,
després d?aquesta valoració, se li haurien administrat els medicaments que formen
l?equip de la profilaxi postexposició no ocupacional, ni els efectes que hagués tingut
sobre el pacient.
Per tant, en definitiva, tota la informació anterior, rectament interpretada, porta a aquest
Consell Consultiu a afirmar que es va privar el senyor A. A. A. de l?oportunitat o
l?expectativa de poder superar, d?alguna manera, la seva crítica situació de possible
contagi. Això condueix el Consell Consultiu a l?aplicació de la teoria de la pèrdua
d?oportunitat, que serveix, no tant per alterar els requisits de la responsabilitat
patrimonial sanitària, que continuen sent exactament els mateixos, sinó com a remei per
flexibilitzar ?amb l?objecte d?una justícia material? les exigències d?acreditació de
fets i circumstàncies, en casos especials com el present.
Sobre la pèrdua d?oportunitat terapèutica, la jurisprudència del Tribunal Suprem
(Sentència de 24 de novembre de 2009), recollida en la nostra doctrina (Dictamen
98/2014, entre d?altres), afirma:
En la jurisprudencia de esta Sala la pérdida de oportunidad Sentencia de 7 de julio
de 2008, recurso de casación número 4.476/2004. se define como «la privación de
expectativas, [...] y constituye, como decimos, un daño antijurídico, puesto que,
aunque la incertidumbre en los resultados es consustancial a la práctica de la
medicina (circunstancia que explica la inexistencia de un derecho a la curación), los
ciudadanos deben contar, frente a sus servicios públicos de la salud, con la garantía
de que, al menos, van a ser tratados con diligencia aplicando los medios y los
instrumentos que la ciencia médica pone a disposición de las administraciones
sanitarias; tienen derecho a que, como dice la doctrina francesa, no se produzca una
«falta de servicio».
[...]
Finalmente se considera que existe pérdida de oportunidad en la Sentencia de 4 de
noviembre de 2008, recurso de casación núm. 4936/2004 en la que se expresa «que
el hecho desdichado de que un niño nazca con síndrome de Down no es, por sí solo,
imputable a la Administración sanitaria que atendió a la madre durante la gestación
y el parto. Ahora bien, el hecho de que no se practicara ?habiendo debido hacerlo,
según reconoció la propia Administración sanitaria? la prueba de detección precoz
de la patología puede dar lugar a responsabilidad patrimonial por el daño moral
consistente en no haber conocido la patología en un momento lo suficientemente
temprano como para decidir poner fin legalmente al embarazo; es decir, cabe
indemnizar la pérdida de oportunidad».
13
Cinquena
Respecte del que s?ha dit abans i de conformitat amb el que s?ha exposat, la pèrdua
d?oportunitat l?ha d?assumir l?Administració, encara que el desenllaç pogués haver estat
el mateix, perquè concorren els pressupòsits que determinen la responsabilitat
patrimonial en aplicació de l?article 139 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. Pel que
fa a la quantia indemnitzatòria, el reclamant sol·licita una indemnització ?total i sense
especificar els possibles conceptes atendibles? «de 300.000 euros, en concepto de
reparación del daño causado». Per la seva part, lògicament, la proposta de resolució no
es pronuncia sobre la quantia indemnitzatòria, ja que entén que la reclamació ha de ser
desestimada.
En aquest punt s?ha de recordar que la posada en relació de la doctrina sobre la pèrdua
d?oportunitats amb la indemnització o reparació derivada de la responsabilitat ha estat
abordada per la Sentència del Tribunal Suprem de 23 de setembre de 2010, dictada en el
recurs núm. 863/2008, en la qual l?alt tribunal manifesta sobre això:
[?] la privación de expectativas, denominada por nuestra jurisprudencia de
«pérdida de oportunidad» se concreta en que basta con cierta probabilidad de que la
actuación médica pudiera evitar el daño, aunque no quepa afirmarlo con certeza,
para que proceda la indemnización no por la totalidad del daño sufrido, pero sí para
reconocerla en una cifra que estimativamente tenga en cuenta la pérdida de
posibilidades de curación que el paciente sufrió como consecuencia de ese
diagnóstico tardío de su enfermedad, pues aunque la incertidumbre en los resultados
es consustancial a la práctica de la medicina, los ciudadanos deben contar frente a
sus servicios públicos de salud con la garantía de que, al menos, van a ser tratados
con diligencia aplicando los medios y los instrumentos que la ciencia médica posea
a disposición de las administraciones sanitarias.
En la mateixa línia, el Tribunal Suprem, en la Sentència de 3 de desembre de 2012
(recurs de cassació 2892/2011), va mantenir:
[...] en estos casos, el daño no es el material correspondiente al hecho acaecido, sino
la incertidumbre en torno a la secuencia que hubieran tomado los hechos de haberse
seguido en el funcionamiento del servicio otros parámetros de actuación, en suma, la
posibilidad de que las circunstancias concurrentes hubieran acaecido de otra manera.
En la pérdida de oportunidad hay, así pues, una cierta pérdida de una alternativa de
tratamiento, pérdida que se asemeja en cierto modo al daño moral y que es el
concepto indemnizable. En definitiva, es posible afirmar que la actuación médica
privó al paciente de determinadas expectativas de curación, que deben ser
indemnizadas, pero reduciendo el montante de la indemnización en razón de la
probabilidad de que el daño se hubiera producido, igualmente, de haberse actuado
diligentemente (FD 7).
En relació amb la quantia de la indemnització, el Consell Consultiu considera que la
tècnica del recurs als criteris d?indemnització prevists en la normativa de circulació
introdueix un element objectiu en la valoració d?una indemnització que, en aquest tipus
de supòsits de pèrdua d?oportunitat, sempre té un component subjectiu, la qual cosa
comporta una dificultat. És procedent, en conseqüència, atendre no tant el resultat, els
danys reals i efectius invocats, sinó la reparació integral del dany derivat de la pèrdua de
possibilitats de curació del pacient. Així s?ha manifestat aquest òrgan de consulta en
14
ocasions anteriors, tal com es pot veure en el Dictamen 119/2009, en què estimà que el
dany moral no es referia a la mort de la pacient, en aquell cas, sinó al retard diagnòstic o
a la pèrdua d?oportunitat a què s?havia vist sotmesa.
En el mateix sentit es pronuncia la Sentència del Tribunal Superior de Justícia (Sala
Contenciosa Administrativa) de Las Palmas de 27 de setembre de 2011 (recurs
d?apel·lació núm. 285/10), quan analitza un cas molt similar al present, en el qual la
infracció de la lex artis consistí en la manca del seguiment adequat de la pacient que
haurien d?haver dut a terme els serveis públics sanitaris, els quals, en vista de la
simptomatologia que presentava, no li van fer tampoc un TAC cranial, que era la prova
idònia per a la detecció de qualsevol accident cerebrovascular, i va morir al cap de
poques hores a causa d?un accident d?aquest tipus. Doncs bé, el fonament jurídic cinquè
destaca que s?han de tenir en compte el caràcter subjectiu del pretium doloris i la
necessària ponderació raonable de les circumstàncies del cas, i puntualitza:
[?] Ahora bien, a partir de aquí, el Tribunal Supremo no ha dejado de reconocer la
dificultad de cuantificación de los daños morales dada la subjetividad que le es
propia (STS de 15 de junio de 2011) y, por otra parte, estamos aquí ante daños
derivados de la pérdida de oportunidades o privación de expectativas de curación y
no de la acreditación de una relación causa efecto entre infracción de la «lex artis» y
[?] [la infecció per VIH], que sería el presupuesto de hecho para la concesión de
indemnizaciones a que se refiere el baremo previsto para accidentes de circulación.
[?] Con este importante matiz, consideramos que debió fijarse la indemnización, no
en función del resultado, que hubiera podido producirse aún en el caso de que la
actuación de la facultativa fuese correcta, sino en función de la pérdida de
posibilidades de curación que el paciente sufrió como consecuencia de esa falta [?]
[de seguiment del protocol establert per aplicar la profilaxi postexposició no
ocupacional (PPENO)].
Considera aquest Consell Consultiu que la quantitat de trenta mil euros (actualitzada en
termes del present any 2016) és més conforme a les circumstàncies particulars del cas, i
a aquesta idea que desenvolupa el Tribunal Suprem que, en els supòsits d?acreditació
d?aquesta situació de pèrdua d?oportunitats, la indemnització s?ha de reconèixer en una
xifra que estimativament tengui en compte la pèrdua d?oportunitats de curació que el
pacient va patir com a conseqüència de la vulneració de la lex artis ad hoc.
III. CONCLUSIONS
1a. El director general del Servei de Salut de les Illes Balears està legitimat per formular
la consulta, i el Consell Consultiu és competent per emetre el dictamen, que és
preceptiu.
2a. El procediment s?ha tramitat conforme a dret, i té la competència per resoldre?l la
consellera de Salut.
15
3a. És procedent estimar parcialment, en la quantia de trenta mil euros (30.000 euros),
la reclamació per responsabilitat patrimonial del Servei de Salut de les Illes Balears
formulada pel senyor A. A. A. per l?assistència rebuda al Centre de Salut A (Eivissa).
4a. Les anteriors conclusions són substancials a l?efecte d?emprar, en la resolució que es
dicti, la fórmula ritual «d?acord amb el Consell Consultiu» fixada en l?article 4.3 de la
Llei 5/2010, de 16 de juny.
Palma, 20 de juliol de 2016
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5034.jpg)
Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Consejo Consultivo de Andalucía
29.75€
28.26€
+ Información
![Administración sanitaria y responsabilidad patrimonial](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1565.png)
Administración sanitaria y responsabilidad patrimonial
María Jesús Gallardo Castillo
22.05€
20.95€
+ Información
![Estatuto jurídico del testamento vital](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7365.jpg)
Estatuto jurídico del testamento vital
David Enrique Pérez González
12.75€
12.11€
+ Información
![Los daños punitivos en el Derecho del trabajo](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3309.png)
Los daños punitivos en el Derecho del trabajo
María Elisa Cuadros Garrido
13.60€
12.92€
+ Información
![Principio de no discriminación y contrato](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5029.jpg)