Dictamen del Consejo Cons...e del 2015

Última revisión
07/10/2015

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 106/2015 del 07 de octubre del 2015

Tiempo de lectura: 24 min

Tiempo de lectura: 24 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 07/10/2015

Num. Resolución: 106/2015


Resumen

Dictamen núm. 106/2015,relatiu al Projecte d?ordre de la consellera de Salut de creació de fitxers, de modificació d?alguns dels existents i de supressió de fitxers que contenen dades de caràcter personal de la Conselleria de Salut(

Ponente/s:

Joan Oliver Araujo

Contestacion

Dictamen núm. 106/2015,1relatiu al Projecte d?ordre de la consellera de Salut de

creació de fitxers, de modificació d?alguns dels existents i de supressió de fitxers

que contenen dades de caràcter personal de la Conselleria de Salut?

I. ANTECEDENTS

1. La secretària general de la Conselleria de Salut va elaborar, el 8 de juliol de 2014,

una memòria sobre la necessitat d?elaborar un Projecte d?ordre de creació de fitxers

nous, de modificació d?alguns dels existents i de supressió de fitxers que contenen

dades de caràcter personal. En aquesta memòria informava sobre l?oportunitat de la

regulació, l?adequació de les mesures proposades als fins perseguits, el marc normatiu

en què s?insereix la proposta, l?adequació de la norma en ordre a la distribució de les

competències, l? impacte econòmic i pressupostari (en el sentit de que no ha de tenir cap

repercussió econòmica), l?estudi de càrregues administratives (que conclou que no

implica l?assumpció de cap càrrega administrativa pels interessats i, respecte a

l?Administració, es preveuen els tràmits i càrregues administratives mínims exigits per

la normativa reguladora de protecció de dades de caràcter personal), la relació de les

disposicions afectades i la taula de vigències de disposicions anteriors sobre la matèria.

2. Sobre la base d?aquesta memòria, el 9 de juliol de 2014, el conseller de Salut va

resoldre iniciar el procediment d?elaboració de l?ordre, incorporar a l?expedient la

memòria anterior, sotmetre el Projecte al tràmit d?informació pública i designar la

secretària general de la Conselleria de Salut com a òrgan responsable de la seva

tramitació.

3. Consta a l?expedient la tramesa del Projecte a les Secretaries Generals de

l?Administració de les Illes Balears, sense que consti que cap d?elles fes recomanacions

ni suggeriments.

4. La secretària general instructora va ordenar la publicació del projecte al Butlletí

Oficial de les Illes Balears ( BOIB) i a la pàgina web de la comunitat autònoma

«Participació Ciutadana», per tal de donar compliment «al tràmit d?audiència i

informació pública». El 17 de juliol de 2014 es va publicar efectivament en el BOIB

núm. 96.

5. El 25 de juliol de 2014, s?emet l?informe d?impacte de gènere per l?Institut Balear de

la Dona (on es fa constar que, «en la redacció de la norma, no s?ha detectat cap situació

de desigualtat per qüestió de gènere») i, el dia 6 d?agost, la cap del Servei d?Avaluació i

participació de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i

Qualitat dels Serveis (de la Conselleria d?Administracions Públiques) certificà la

1 Aquest dictamen està pendent de correcció lingüística.

? Ponencia de l?Hble. Sr. Joan Oliver Araujo, conseller.

2

publicació del projecte a la pàgina web de la comunitat autònoma «Participació

ciutadana», així com les visites enregistrades.

6. El 13 d?abril de 2015, la cap de servei de la Unitat de Recolzament a la Direcció de

l?Agència Espanyola de Protecció de Dades (amb el «vist i conforme» de l?advocat de

l?Estat cap del Gabinet Jurídic de l?Agència Espanyola de Protecció de Dades) va

elaborar un informe a petició de la Conselleria de Salut, de conformitat amb l?article

37.h de la Llei orgànica, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

Aquest informe es va emetre en sentit favorable, si bé hi feia un seguit d?observacions

7. El 29 d?abril de 2015, la cap del Servei Jurídic va emetre informe jurídic favorable al

Projecte d?ordre examinada, curiosament sense fer cap referència a les observacions

efectuades per l?Agència Espanyola de Protecció de Dades.

8. El 5 de maig de 2015, la secretària general de la Conselleria de Salut, després

d?acceptar expressament les observacions formulades per l?Agència Espanyola de

Protecció de Dades i justificar a l?expedient allò que aquesta havia requerit, va emetre

informe final favorable sobre el procediment seguit i el contingut de la norma

projectada.

9. Prèvia la proposta del conseller de Salut, de 8 de maig de 2015, el president de les

Illes Balears va demanar dictamen al Consell Consultiu, si bé el president d?aquesta alta

institució consultiva va retornar l?expedient sense emetre?l, per tal de que s?esmenessin

les deficiències detectades i, al mateix temps, va recordar que el Govern de les Illes

Balears es trobava en aquells moments en funcions. En concret, en aquest ofici, el

president del Consell Consultiu informava que: a) era necessari (article 43 Llei balear

4/2001) donar trasllat del Projecte a les entitats públiques i privades a què afecta, perquè

estan obligades a subministrar a la Conselleria de Salut determinades dades per a cada

uns dels fitxers públics que es regulen a la norma projectada; b) donar trasllat del

Projecte d?ordre als ajuntaments o a l?entitat pública que els agrupa i representa (la

Federació d?Entitats Locals de les Illes Balears ?FELIP?), atès que el fitxer «Registre

de mossegades d?animal», que regula l?Annex I del Projecte, els afecta i no consta

acreditat en l?expedient que hi hagin intervingut com a entitats territorials (art. 45 de la

Llei balear 4/2001); i c) incorporar un informe justificatiu de l?adequació del Projecte

als principis de bona regulació de la Llei 2/2011, de 4 de març, d?economia sostenible.

10. Amb la finalitat de donar resposta a aquest requeriment, el Projecte d?ordre es va

remetre al Servei de Salut de les Illes Balears, a ASPREN, a la Asociación de Servicios

de Prevención Ajenos (ASPA), a la FELIB i a la Unió Balear d?Entitats Sanitàries.

Aprofita el tràmit la Federación de Servicios de Prevención Ajenos (ASPA), que fa

algunes observacions i suggeriment en relació al «Fitxer del personal exposat a

l?amiant».

11. El 13 de juliol, la secretària general de la Conselleria de Salut informà que el

Projecte d?ordre examinat s?adequa als principis de necessitat, proporcionalitat,

3

seguretat jurídica, transparència, accessibilitat, simplicitat i eficàcia que estableix

l?article 4 de la Llei, de 4 de març, d?economia sostenible.

12. El 15 de juliol de 2015, tornà a emetre informe el Servei Jurídic de la Secretaria

General de la Conselleria de Salut. Va detectar deficiències essencials i va proposar

modificacions per corregir-les. Per això, el seu informe favorable a l?Ordre in fieri venia

condicionat al «compliment de les observacions realitzades en el punt tercer de les

consideracions jurídiques». Dites esmenes venien motivades pel Decret 12/2015, de 2

de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s?estableixen les competències i

l?estructura orgànica bàsica de les conselleries de l?Administració de la Comunitat

Autònoma de les Illes Balears.

13. Una vegada comprovada la documentació que consta a l?expedient, en la qual queda

reflectit el procediment d?elaboració del «Projecte d?Ordre de creació de fitxers, de

modificació d?alguns dels existents i de supressió de fitxers que contenen dades de

caràcter personal de la Conselleria de Salut», i estudiats i valorats els suggeriments

presentats en el segon tràmit d?audiència, així com les observacions realitzades pel

Servei Jurídic, la Secretaria General de la dita conselleria ?també dia 15 de juliol? va

informar favorablement, assumint els suggeriments i les observacions. També va

subratllar la correcció del procediment seguit.

14. El 5 d?agost de 2015, la presidenta de les Illes Balears, va demanar novament

dictamen, atesa la proposta de la consellera de Salut, formulada el 21 de juliol de l?any

en curs.

I. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

La presidenta de les Illes Balears està legitimada per sol·licitar aquest dictamen, amb

caràcter preceptiu, i el Consell Consultiu és competent per emetre?l, en virtut del que

disposen els articles 18.7 i 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell

Consultiu. El caràcter preceptiu del dictamen deriva del fet que es tracta d?una

disposició normativa no organitzativa, amb un clar contingut ad extra, atès que

incorpora una regulació de diversos fitxers amb dades de caràcter personal.

Segona

En la tramitació del procediment s?han observat, bàsicament, les exigències derivades

dels articles 42 i següents de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes

Balears. S?ha iniciat el procediment mitjançant una resolució de l?òrgan competent; s?ha

incorporat a l?expedient la memòria justificativa relativa a la necessitat i l?oportunitat de

la norma en projecte, el marc normatiu en què s?insereix la proposta, l?estudi de

càrregues administratives i la justificació de l?absència de l?estudi econòmic.

4

D?altra banda, s?ha donat adequat compliment al tràmit d?informació pública,

mitjançant un anunci publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a la

pàgina web institucional («Participació ciutadana»). Tràmit que no s'ha aprofitat, en tant

en quant no s?ha rebut cap al·legació.

Cal advertir, tanmateix, que la secretària general va resoldre donar compliment al tràmit

«d?audiència i informació pública» mitjançant la dita publicació del projecte al BOIB i a

la pàgina web esmentada. Sobre aquesta decisió, volem recordar la doctrina d?aquest

Consell Consultiu fixada, entre d?altres, al seu Dictamen 31/2014, sobre la diferència

entre el tràmit d'audiència i el d'informació pública. En el cas examinat, la Conselleria

de Salut, com a «compliment del tràmit d'audiència», havia publicat en el Butlletí

Oficial de les Illes Balears l'avantprojecte de l'ordre, per tal que es presentessin

al·legacions. El Consell Consultiu considera que la publicació en el BOIB no és

formalment el tràmit d'audiència, sinó el d'informació pública de l'article 44 de la Llei

del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 86.2 de la Llei 30/1992, de 26 de

novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment

administratiu comú. El tràmit d?informació pública no pot substituir el tràmit

d?audiència quan estan identificats els sectors i col·lectius afectats per la norma, ja que

el tràmit d?informació pública està previst quan hi ha una pluralitat indeterminada

d?afectats i ho exigeixi la naturalesa de la disposició, ho decideixi el Consell de Govern

o el conseller competent. A més a més, en el dictamen esmentat, el Consell Consultiu

considera que la publicació de la disposició en la pàgina web de la Comunitat

Autònoma de les Illes Balears no és més que una via de participació ciutadana

complementària al tràmit d'informació pública i que s'ajusta a la previsió de l'article

86.4 de la Llei esmentada, i també de l'article 7.1 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la

bona administració i del bon govern de les Illes Balears, que regulen la participació

ciutadana en els assumptes públics a través dels mitjans electrònics i el dret dels

ciutadans a relacionar-se amb l'Administració autonòmica també per aquests mitjans (el

Dictamen 49/2014 conté la mateixa doctrina). Cal tenir en compte les diferències

d?aquests tràmits en futurs expedients.

No obstant l?anterior, i encara que fos a rel del requeriment formulat pel President del

Consell Consultiu, el tràmit d?audiència s?ha complert i així ha quedat justificat a

l?expedient.

Altrament, s?han acomplert els tràmits referits a la sol·licitud d?informes a l?Institut

Balear de la Dona (article 7.g de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona) i a

l?Agència Espanyola de Protecció de Dades (de conformitat amb el que estableixen

l?article 37.h de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de

caràcter personal, i l?article 5 del Reial decret 428/1993, de 26 de març, pel qual

s?aprova l?estatut de l?Agència esmentada). També s?hi han incorporat els informes

finals favorables del Servei Jurídic i de la Secretaria General de la Conselleria de Salut.

Finalment, cal tenir en compte que els articles 41 i 42 de la Llei de Salut de les Illes

Balears, regulen el Consell de Salut com un òrgan de consulta i participació en matèria

sanitària. Si bé és cert que la seva intervenció és merament facultativa per emetre

5

informe, quan així li requereixi el titular de la conselleria, en relació amb els

avantprojectes de llei i projectes disposicions reglamentàries, i si bé també és cert que el

Projecte d?ordre ara analitzat no conté realment una regulació substantiva sobre les

competències sanitàries, es troba en falta a l?expedient un informe justificatiu de la seva

absència. En els nostres dictàmens 5, 127, 138 i 139 de 2014, sobre l'absència de

participació d'un òrgan de consulta concret, la intervenció del qual és merament

facultativa, vàrem recordar que és convenient demanar aquests tipus d'informe, sobretot

quan es tracta d'òrgans de consulta creats específicament per la comunitat autònoma

mateixa sobre una matèria singular. Encara que la consulta sigui facultativa, resulta

convenient fer-la i es subratllava la contradicció que implica crear òrgans d'aquest tipus

i després no consultar-los en els procediments d'elaboració de les disposicions generals.

Amb coherència amb aquesta doctrina, abans de que la consellera aprovi la norma

projectada, s?hauria de justificar l?absència de la intervenció del Consell de Salut o,

alternativament, sol·licitar el seu informe.

Tercera

La matèria regulada en aquesta Ordre s?emmarca en l?article 31.14 de l?Estatut

d?autonomia de les Illes Balears (Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer), que, en l?àmbit

de competències de desenvolupament legislatiu i execució de la Comunitat Autònoma

de les Illes Balears, comprèn la «protecció de dades de caràcter personal respecte dels

fitxers de titularitat de les administracions públiques de la comunitat autònoma i dels

ens o organismes de qualsevol classe que hi estan vinculats o que en depenen».

D?altra banda, el marc normatiu bàsic estatal, que en l?actualitat garanteix el tractament

adequat de les dades de caràcter personal, està constituït essencialment per la Llei

orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i el

Reglament de mesures de seguretat dels fitxers automatitzats que contenguin dades de

caràcter personal, aprovat pel Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre. Ambdues

normes directament dirigides a la protecció de les llibertats públiques i els drets

fonamentals de les persones, especialment l?honor i la intimitat personal i familiar,

Convé significar que l?article 20.1 de la Llei orgànica esmentada estableix que «la

creació, la modificació o la supressió dels fitxers de les administracions públiques

només es poden fer per mitjà d?una disposició general publicada en el Butlletí Oficial de

l?Estat o en el diari oficial corresponent». D?acord amb el precepte transcrit, l?article 1

del nostre Decret 90/2006, de 20 d?octubre, sobre creació, modificació i supressió de

fitxers que contenen dades de caràcter personal en l?àmbit de l?Administració de la

Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix:

En l?àmbit de l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les

disposicions generals de creació, modificació i supressió dels fitxers que contenen

dades de caràcter personal a les quals es refereix l?article 20 de la Llei orgànica

15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, han

d?adoptar la forma d?ordre dictada pel titular respectiu de les conselleries que

integren l?Administració autonòmica.

6

Per tant, una vegada posat en connexió el precepte transcrit amb l?article 38.2 de la Llei

4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears ?segons el qual els consellers

poden dictar disposicions reglamentàries en les matèries pròpies dels seus departaments

quan ho autoritzi una llei o un decret del Govern?, s?ha de concloure que la consellera

de Salut té habilitació competencial per dictar l?ordre sotmesa a consulta (Decret de la

Presidenta de les Illes Balears 8/2015, de 2 de juliol, pel qual es determina la

composició del Govern i estableix una nova estructura de l?Administració de la

Comunitat Autònoma de les Illes Balears mitjançant la creació, extinció i modificació

de vàries conselleries; i el Decret 12/2015, de 2 de juliol, també de la presidenta de les

Illes Balears, pel que s?estableixen les competències i l?estructura orgànica bàsica de les

conselleries de l?Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears).

Quarta

L?Ordre en projecte consta d?un preàmbul, set articles, una disposició addicional, una

disposició final i tres Annex. A l?articulat del Projecte es regula: a l?article 1, la creació

de fitxers, d?acord amb l?article 20.1 de la LOPD 15/1999; a l?article 2, la modificació

d?un fitxer; a l?article 3, la supressió d?un fitxer; a l?article 4, la cessió de dades; a

l?article 5, els òrgans responsables dels fitxers; a l?article 6, el secret professional i el

deure de confidencialitat; i a l?article 7, l?exercici de drets que la LOPD reconeix a les

persones afectades. La disposició addicional, es refereix a la notificació de la creació i la

modificació de certs fitxers a l?Agència Espanyola de Protecció de Dades perquè els

inscrigui en el Registre General de Protecció de Dades; i la disposició addicional, a

l?entrada en vigor de l?Ordre, l?endemà de la seva publicació. L?annex primer, intitulat

«Creació de fitxers», crea i regula quatre fitxers. Tres fitxers adscrits a la Direcció

General de Salut Pública i Participació (el «Fitxer de personal exposat a l?amiant», el

«Fitxer conjunt mínim bàsic de dades» i el «Fitxer registre de mossegades d?animals») i

un altre fitxer adscrit de la Direcció General d?Acreditació, Docència i Recerca en Salut

(el «Fitxer registre de malalts renals»). Pel que fa a cadascun dels fitxers que es creen,

hi ha que dir que està estructurat de conformitat amb el que disposa l?article 2 del

Decret 90/2006, de 20 d?octubre. L?annex segon, intitulat «Modificació de fitxers», que

modifica el «Fitxer d?expedients sancionadors», adscrit a la Secretaria General de la

Conselleria de Salut. A l?últim, l?annex 3, sota el rètol «Supressió de fitxers», suprimeix

el «Fitxer subscriptors de la revista Qüestions de Consum», adscrit a la Direcció

General de Consum, a causa de la inactivitat per falta de pressupost.

Cinquena

El text analitzat compleix els requisits establerts pel marc normatiu abans esmentat, en

especial per la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de

caràcter personal. S?han recollit les observacions efectuades l'Agència Espanyola de

Protecció de Dades, introduint les pertinents correccions. Per això, el Consell Consultiu

estima essencialment adequat a l?ordenament jurídic el contingut material de l?Ordre

elaborada. Tanmateix, ha de fer les següents observacions:

A) Amb caràcter d?essencials:

7

Si s?ha de notificar la creació i la modificació de certs fitxers a l?Agència Espanyola de

Protecció de Dades perquè els inscrigui en el Registre General de Protecció de Dades

(disposició addicional), també cal notificar-li la supressió del fitxer que s?elimina,

perquè es cancel·li del dit Registre General (art. 39.3 de la Llei orgànica 15/1999). Per

això, proposem que la redacció de dita disposició addicional comenci així: «La creació,

la modificació i la supressió dels fitxers [...]».

B) Amb caràcter de no essencials:

Sense caràcter d?essencial, el Consell Consultiu vol fer una sèrie de suggeriments que,

al seu entendre, podrien millorar el contingut del text de l?Ordre projectada, facilitar-ne

la seva comprensió i evitar ambigüitats:

a) Sembla que a l?article 1.1 del Projecte es podrien citar els quatre fitxers que es creen

amb el seu nom propi i no amb una remissió genèrica a que «es creen els fitxers que

s?indiquen en l?annex 1 d?aquesta Ordre».

b) Sembla que a l?article 2 del Projecte es podria cita el fitxer que es modifica amb el

seu nom propi i no amb una remissió genèrica a que «es modifiquen alguns fitxers

existents a la Conselleria de Salut, els quals s?indiquen en l?annex 2 d?aquesta Ordre».

A més, cal rectificar la redacció, canviant el plurals «fitxers» pel singular «fitxer»,

doncs només se?n modifica un.

c) Sembla que a l?article 3 del Projecte es podria cita el fitxer que es suprimeix amb el

seu nom propi i no amb una remissió genèrica a que «se suprimeixen alguns fitxers

existents a la Conselleria de Salut, els quals s?indiquen en l?annex 3 d?aquesta Ordre».

A més, cal rectificar la redacció, canviant el plurals «fitxers» pel singular «fitxer»,

doncs només se?n suprimeix un.

d) La disposició addicional i la disposició final podrien eliminar l?adjectiu «única» en

ambdós casos, per raons òbvies, és a dir, per a ser una sola de cada casta.

e) Si es pren en consideració les observacions que acabem de fer als punts «a», «b» i

«c», referides als articles 1, 2 i 3, també es podria millorar el contingut de la disposició

addicional. En concret, canviant l?expressió «La creació, la modificació i la supressió

dels fitxers que s?indiquen en l?annex d?aquesta Ordre [...]», per la fórmula següent: «La

creació, la modificació i la supressió dels fitxers s?indiquen als articles 1, 2 i 3 d?aquesta

Ordre [...]».

f) També a la disposició addicional primera cal posar complet el nom de la «Agència

Espanyola de Protecció de Dades».

g) Pel que fa a l?annex, suggerim alguns retocs per evitar confusió i millorar la redacció.

Així, proposem:

8

? Canviar «Direcció General de Salut Pública i Participació», per «A) Fitxers adscrits

a la Direcció General de Salut Pública i Participació» (annex 1).

? Canviar «Direcció General d?Acreditació, Docència i Recerca en Salut», per «A)

Fitxer adscrit a la Direcció General d?Acreditació, Docència i Recerca en Salut» (annex

1).

? Canviar «Secretaria General» per «Fitxer adscrit a la Secretaria General» (annex 2).

? Canviar «Direcció General de Salut», per «A) Fitxer adscrit a la Direcció General de

Salut» (annex 3).

? Davant el nom de cada fitxer posar la paraula «Fitxer [...]» o, si pertoca, la locució

«Fitxer de [...]».

? Pel que fa al fitxer depenent de la Secretaria General, es suggereixen eliminar el

número «1» que hi ha davant el nom del dit fitxer, ja que fa pensar que es contemplen

més fitxers referits a aquesta Secretaria General, quan en realitat no és així.

? Pel que fa al fitxer depenent de la Direcció General de Consum, es suggereixen

eliminar el número «1» que hi ha davant el nom del dit fitxer, ja que fa pensar que es

contemplen més fitxers referits a aquesta Direcció General, quan en realitat no és així.

Sisena

Cal afegir que, en el moment d?elaboració d?aquest Dictamen, el Consell Consultiu

també està dictaminant un altre Projecte d?ordre de la mateixa conselleria que,

sorprenentment, també preveu la creació de fitxers a la Conselleria de Salut. Ens referim

a l?intitulat «Projecte d?ordre de la consellera de Salut de creació de fitxers que

contenen dades de caràcter personal de la Conselleria de Salut». Aquest Projecte, que

serà analitzat a un altre dictamen, crea (annex) dos fitxers a la Direcció General

d?Acreditació, Docència i Recerca en Salut i un altre fitxer a la Direcció General de

Salut Pública i Participació.

D?entrada, ja confonen les denominacions dels dos projectes d?ordre, força semblants,

que s?han remès a aquest Consell Consultiu per a ser dictaminats, i no pareix encertat

que la consellera de Salut hagi optat per dictar dues ordres diferents i simultànies per

crear fitxers dins la seva conselleria, en lloc de només aprovar-ne una, com seria el més

lògic. Sembla que aquesta forma d?actuar contradiu l?article 4.7 de la Llei 2/2011,

d?economia sostenible, quan preveu el respecte al principi de simplicitat normativa, la

finalitat del qual es obtenir un marc normatiu senzill, clar i poc dispers. Les facultats

d?iniciativa legislativa s?han d?exercir de manera coherent amb la resta de l?ordenament

jurídic per generar un marc normatiu estable i predicible, creant un entorn de certesa

que faciliti als ciutadans i usuaris de les normes la seva comprensió. Amb aquesta

finalitat, la Llei d?economia sostenible exigeix que els poders públics hagin de procurar

el manteniment d?un marc normatiu estable, transparent i el més simplificat possible,

9

per possibilitar el coneixement ràpid i senzill de la normativa vigent que resulti

aplicable. En el mateix sentit, cal situar la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona

administració i del bon govern de les Illes Balears, que estableix com a principis la

millora del marc regulador i qualitat normativa, i concreta al seu article 13 que

s?impulsarà la simplificació normativa, de manera que els poders públics han de reduir

el número de normes reguladores, així com la seva dispersió. De fet, amb la finalitat

d?acabar amb la dispersió actualment existent, es va aprovar la Llei 5/2015, de 23 de

març, de racionalització i simplificació de l?ordenament legal i reglamentari de la

comunitat autònoma de les Illes Balears.

Dit això, cal que la Conselleria de Salut justifiqui, abans de l?aprovació definitiva del

Projecte, dues qüestions: primera, els motius pels quals ha optat per aprovar dues

normes diferents simultànies en el temps per a regular una mateixa matèria; segona, que

aquesta opció dissociativa de la creació de fitxers a la Conselleria de Salut no contradiu

els principis anteriors. De fet, aquest Consell Consultiu considera del tot insuficient

l?informe complementari, emès amb posterioritat al requeriment de seu president, sobre

el compliment dels principis exigits per la Llei d?economia sostenible. Ambdues

justificacions s?hauran d?incorporar a l?expedient. En el cas de que la conselleria no

pugui justificar de manera raonable i suficient aquesta dispersió normativa, la

consellera de Salut podria aprovar una sola ordre incorporant el contingut dels dos

projectes, ja que en els dos casos s?ha seguit la tramitació oportuna (amb els matisos

assenyalats).

III. CONCLUSIONS

1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu, la presidenta de les Illes Balears està

legitimada per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre?l.

2a. El procediment s?ha tramitat conforme a dret i la consellera de Salut té potestat

reglamentària per dictar la norma en projecte, si bé, abans de la seva aprovació, s?haurà

d?incorporar l?informe complementari de càrregues administratives i l?informe del

Consell de Salut o, alternativament, la justificació de la seva manca d?intervenció.

També s?haurà de justificar clarament el compliment dels principis de no dispersió i

simplicitat normativa a que es refereix la consideració jurídica sisena o, en el seu cas,

aprovar una sola ordre incorporant el contingut dels dos projectes en tràmits referits.

3a. El contingut de l?Ordre és conforme a la Constitució, l?Estatut d?autonomia i la resta

de l?ordenament jurídic, tret de que s?ha indicat al punt «A» de la consideració jurídica

cinquena. Per tant, si es fa la correcció indicada, en la seva aprovació es podrà emprar la

fórmula ritual «d'acord amb el Consell Consultiu», establerta en l'article 4.3 de la nostra

Llei reguladora. A més, tenir en compte les observacions no essencials indicades al punt

«B» la consideració jurídica cinquena milloraria en text de la norma projectada

Palma, 7 d?octubre de 2015

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Ley de Prevención de Riesgos Laborales y Reglamento de los servicios de prevención
Disponible

Ley de Prevención de Riesgos Laborales y Reglamento de los servicios de prevención

Editorial Colex, S.L.

8.50€

8.07€

+ Información

Robótica y Responsabilidad
Disponible

Robótica y Responsabilidad

Manuel Iglesias Cabero

10.92€

10.37€

+ Información

Accidentes de trabajo. Paso a paso
Disponible

Accidentes de trabajo. Paso a paso

Dpto. Documentación Iberley

13.60€

12.92€

+ Información

Vademecum | PREVENCIÓN DE RIESGOS LABORALES (DESCATALOGADO)
Disponible

Vademecum | PREVENCIÓN DE RIESGOS LABORALES (DESCATALOGADO)

80.00€

12.00€

+ Información