Última revisión
07/10/2015
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 106/2015 del 07 de octubre del 2015
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 07/10/2015
Num. Resolución: 106/2015
Resumen
Dictamen núm. 106/2015,relatiu al Projecte d?ordre de la consellera de Salut de creació de fitxers, de modificació d?alguns dels existents i de supressió de fitxers que contenen dades de caràcter personal de la Conselleria de Salut(Ponente/s:
Joan Oliver Araujo
Contestacion
Dictamen núm. 106/2015,1relatiu al Projecte d?ordre de la consellera de Salut de
creació de fitxers, de modificació d?alguns dels existents i de supressió de fitxers
que contenen dades de caràcter personal de la Conselleria de Salut?
I. ANTECEDENTS
1. La secretària general de la Conselleria de Salut va elaborar, el 8 de juliol de 2014,
una memòria sobre la necessitat d?elaborar un Projecte d?ordre de creació de fitxers
nous, de modificació d?alguns dels existents i de supressió de fitxers que contenen
dades de caràcter personal. En aquesta memòria informava sobre l?oportunitat de la
regulació, l?adequació de les mesures proposades als fins perseguits, el marc normatiu
en què s?insereix la proposta, l?adequació de la norma en ordre a la distribució de les
competències, l? impacte econòmic i pressupostari (en el sentit de que no ha de tenir cap
repercussió econòmica), l?estudi de càrregues administratives (que conclou que no
implica l?assumpció de cap càrrega administrativa pels interessats i, respecte a
l?Administració, es preveuen els tràmits i càrregues administratives mínims exigits per
la normativa reguladora de protecció de dades de caràcter personal), la relació de les
disposicions afectades i la taula de vigències de disposicions anteriors sobre la matèria.
2. Sobre la base d?aquesta memòria, el 9 de juliol de 2014, el conseller de Salut va
resoldre iniciar el procediment d?elaboració de l?ordre, incorporar a l?expedient la
memòria anterior, sotmetre el Projecte al tràmit d?informació pública i designar la
secretària general de la Conselleria de Salut com a òrgan responsable de la seva
tramitació.
3. Consta a l?expedient la tramesa del Projecte a les Secretaries Generals de
l?Administració de les Illes Balears, sense que consti que cap d?elles fes recomanacions
ni suggeriments.
4. La secretària general instructora va ordenar la publicació del projecte al Butlletí
Oficial de les Illes Balears ( BOIB) i a la pàgina web de la comunitat autònoma
«Participació Ciutadana», per tal de donar compliment «al tràmit d?audiència i
informació pública». El 17 de juliol de 2014 es va publicar efectivament en el BOIB
núm. 96.
5. El 25 de juliol de 2014, s?emet l?informe d?impacte de gènere per l?Institut Balear de
la Dona (on es fa constar que, «en la redacció de la norma, no s?ha detectat cap situació
de desigualtat per qüestió de gènere») i, el dia 6 d?agost, la cap del Servei d?Avaluació i
participació de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i
Qualitat dels Serveis (de la Conselleria d?Administracions Públiques) certificà la
1 Aquest dictamen està pendent de correcció lingüística.
? Ponencia de l?Hble. Sr. Joan Oliver Araujo, conseller.
2
publicació del projecte a la pàgina web de la comunitat autònoma «Participació
ciutadana», així com les visites enregistrades.
6. El 13 d?abril de 2015, la cap de servei de la Unitat de Recolzament a la Direcció de
l?Agència Espanyola de Protecció de Dades (amb el «vist i conforme» de l?advocat de
l?Estat cap del Gabinet Jurídic de l?Agència Espanyola de Protecció de Dades) va
elaborar un informe a petició de la Conselleria de Salut, de conformitat amb l?article
37.h de la Llei orgànica, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.
Aquest informe es va emetre en sentit favorable, si bé hi feia un seguit d?observacions
7. El 29 d?abril de 2015, la cap del Servei Jurídic va emetre informe jurídic favorable al
Projecte d?ordre examinada, curiosament sense fer cap referència a les observacions
efectuades per l?Agència Espanyola de Protecció de Dades.
8. El 5 de maig de 2015, la secretària general de la Conselleria de Salut, després
d?acceptar expressament les observacions formulades per l?Agència Espanyola de
Protecció de Dades i justificar a l?expedient allò que aquesta havia requerit, va emetre
informe final favorable sobre el procediment seguit i el contingut de la norma
projectada.
9. Prèvia la proposta del conseller de Salut, de 8 de maig de 2015, el president de les
Illes Balears va demanar dictamen al Consell Consultiu, si bé el president d?aquesta alta
institució consultiva va retornar l?expedient sense emetre?l, per tal de que s?esmenessin
les deficiències detectades i, al mateix temps, va recordar que el Govern de les Illes
Balears es trobava en aquells moments en funcions. En concret, en aquest ofici, el
president del Consell Consultiu informava que: a) era necessari (article 43 Llei balear
4/2001) donar trasllat del Projecte a les entitats públiques i privades a què afecta, perquè
estan obligades a subministrar a la Conselleria de Salut determinades dades per a cada
uns dels fitxers públics que es regulen a la norma projectada; b) donar trasllat del
Projecte d?ordre als ajuntaments o a l?entitat pública que els agrupa i representa (la
Federació d?Entitats Locals de les Illes Balears ?FELIP?), atès que el fitxer «Registre
de mossegades d?animal», que regula l?Annex I del Projecte, els afecta i no consta
acreditat en l?expedient que hi hagin intervingut com a entitats territorials (art. 45 de la
Llei balear 4/2001); i c) incorporar un informe justificatiu de l?adequació del Projecte
als principis de bona regulació de la Llei 2/2011, de 4 de març, d?economia sostenible.
10. Amb la finalitat de donar resposta a aquest requeriment, el Projecte d?ordre es va
remetre al Servei de Salut de les Illes Balears, a ASPREN, a la Asociación de Servicios
de Prevención Ajenos (ASPA), a la FELIB i a la Unió Balear d?Entitats Sanitàries.
Aprofita el tràmit la Federación de Servicios de Prevención Ajenos (ASPA), que fa
algunes observacions i suggeriment en relació al «Fitxer del personal exposat a
l?amiant».
11. El 13 de juliol, la secretària general de la Conselleria de Salut informà que el
Projecte d?ordre examinat s?adequa als principis de necessitat, proporcionalitat,
3
seguretat jurídica, transparència, accessibilitat, simplicitat i eficàcia que estableix
l?article 4 de la Llei, de 4 de març, d?economia sostenible.
12. El 15 de juliol de 2015, tornà a emetre informe el Servei Jurídic de la Secretaria
General de la Conselleria de Salut. Va detectar deficiències essencials i va proposar
modificacions per corregir-les. Per això, el seu informe favorable a l?Ordre in fieri venia
condicionat al «compliment de les observacions realitzades en el punt tercer de les
consideracions jurídiques». Dites esmenes venien motivades pel Decret 12/2015, de 2
de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s?estableixen les competències i
l?estructura orgànica bàsica de les conselleries de l?Administració de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears.
13. Una vegada comprovada la documentació que consta a l?expedient, en la qual queda
reflectit el procediment d?elaboració del «Projecte d?Ordre de creació de fitxers, de
modificació d?alguns dels existents i de supressió de fitxers que contenen dades de
caràcter personal de la Conselleria de Salut», i estudiats i valorats els suggeriments
presentats en el segon tràmit d?audiència, així com les observacions realitzades pel
Servei Jurídic, la Secretaria General de la dita conselleria ?també dia 15 de juliol? va
informar favorablement, assumint els suggeriments i les observacions. També va
subratllar la correcció del procediment seguit.
14. El 5 d?agost de 2015, la presidenta de les Illes Balears, va demanar novament
dictamen, atesa la proposta de la consellera de Salut, formulada el 21 de juliol de l?any
en curs.
I. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
La presidenta de les Illes Balears està legitimada per sol·licitar aquest dictamen, amb
caràcter preceptiu, i el Consell Consultiu és competent per emetre?l, en virtut del que
disposen els articles 18.7 i 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell
Consultiu. El caràcter preceptiu del dictamen deriva del fet que es tracta d?una
disposició normativa no organitzativa, amb un clar contingut ad extra, atès que
incorpora una regulació de diversos fitxers amb dades de caràcter personal.
Segona
En la tramitació del procediment s?han observat, bàsicament, les exigències derivades
dels articles 42 i següents de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes
Balears. S?ha iniciat el procediment mitjançant una resolució de l?òrgan competent; s?ha
incorporat a l?expedient la memòria justificativa relativa a la necessitat i l?oportunitat de
la norma en projecte, el marc normatiu en què s?insereix la proposta, l?estudi de
càrregues administratives i la justificació de l?absència de l?estudi econòmic.
4
D?altra banda, s?ha donat adequat compliment al tràmit d?informació pública,
mitjançant un anunci publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com a la
pàgina web institucional («Participació ciutadana»). Tràmit que no s'ha aprofitat, en tant
en quant no s?ha rebut cap al·legació.
Cal advertir, tanmateix, que la secretària general va resoldre donar compliment al tràmit
«d?audiència i informació pública» mitjançant la dita publicació del projecte al BOIB i a
la pàgina web esmentada. Sobre aquesta decisió, volem recordar la doctrina d?aquest
Consell Consultiu fixada, entre d?altres, al seu Dictamen 31/2014, sobre la diferència
entre el tràmit d'audiència i el d'informació pública. En el cas examinat, la Conselleria
de Salut, com a «compliment del tràmit d'audiència», havia publicat en el Butlletí
Oficial de les Illes Balears l'avantprojecte de l'ordre, per tal que es presentessin
al·legacions. El Consell Consultiu considera que la publicació en el BOIB no és
formalment el tràmit d'audiència, sinó el d'informació pública de l'article 44 de la Llei
del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 86.2 de la Llei 30/1992, de 26 de
novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment
administratiu comú. El tràmit d?informació pública no pot substituir el tràmit
d?audiència quan estan identificats els sectors i col·lectius afectats per la norma, ja que
el tràmit d?informació pública està previst quan hi ha una pluralitat indeterminada
d?afectats i ho exigeixi la naturalesa de la disposició, ho decideixi el Consell de Govern
o el conseller competent. A més a més, en el dictamen esmentat, el Consell Consultiu
considera que la publicació de la disposició en la pàgina web de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears no és més que una via de participació ciutadana
complementària al tràmit d'informació pública i que s'ajusta a la previsió de l'article
86.4 de la Llei esmentada, i també de l'article 7.1 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la
bona administració i del bon govern de les Illes Balears, que regulen la participació
ciutadana en els assumptes públics a través dels mitjans electrònics i el dret dels
ciutadans a relacionar-se amb l'Administració autonòmica també per aquests mitjans (el
Dictamen 49/2014 conté la mateixa doctrina). Cal tenir en compte les diferències
d?aquests tràmits en futurs expedients.
No obstant l?anterior, i encara que fos a rel del requeriment formulat pel President del
Consell Consultiu, el tràmit d?audiència s?ha complert i així ha quedat justificat a
l?expedient.
Altrament, s?han acomplert els tràmits referits a la sol·licitud d?informes a l?Institut
Balear de la Dona (article 7.g de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona) i a
l?Agència Espanyola de Protecció de Dades (de conformitat amb el que estableixen
l?article 37.h de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de
caràcter personal, i l?article 5 del Reial decret 428/1993, de 26 de març, pel qual
s?aprova l?estatut de l?Agència esmentada). També s?hi han incorporat els informes
finals favorables del Servei Jurídic i de la Secretaria General de la Conselleria de Salut.
Finalment, cal tenir en compte que els articles 41 i 42 de la Llei de Salut de les Illes
Balears, regulen el Consell de Salut com un òrgan de consulta i participació en matèria
sanitària. Si bé és cert que la seva intervenció és merament facultativa per emetre
5
informe, quan així li requereixi el titular de la conselleria, en relació amb els
avantprojectes de llei i projectes disposicions reglamentàries, i si bé també és cert que el
Projecte d?ordre ara analitzat no conté realment una regulació substantiva sobre les
competències sanitàries, es troba en falta a l?expedient un informe justificatiu de la seva
absència. En els nostres dictàmens 5, 127, 138 i 139 de 2014, sobre l'absència de
participació d'un òrgan de consulta concret, la intervenció del qual és merament
facultativa, vàrem recordar que és convenient demanar aquests tipus d'informe, sobretot
quan es tracta d'òrgans de consulta creats específicament per la comunitat autònoma
mateixa sobre una matèria singular. Encara que la consulta sigui facultativa, resulta
convenient fer-la i es subratllava la contradicció que implica crear òrgans d'aquest tipus
i després no consultar-los en els procediments d'elaboració de les disposicions generals.
Amb coherència amb aquesta doctrina, abans de que la consellera aprovi la norma
projectada, s?hauria de justificar l?absència de la intervenció del Consell de Salut o,
alternativament, sol·licitar el seu informe.
Tercera
La matèria regulada en aquesta Ordre s?emmarca en l?article 31.14 de l?Estatut
d?autonomia de les Illes Balears (Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer), que, en l?àmbit
de competències de desenvolupament legislatiu i execució de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears, comprèn la «protecció de dades de caràcter personal respecte dels
fitxers de titularitat de les administracions públiques de la comunitat autònoma i dels
ens o organismes de qualsevol classe que hi estan vinculats o que en depenen».
D?altra banda, el marc normatiu bàsic estatal, que en l?actualitat garanteix el tractament
adequat de les dades de caràcter personal, està constituït essencialment per la Llei
orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i el
Reglament de mesures de seguretat dels fitxers automatitzats que contenguin dades de
caràcter personal, aprovat pel Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre. Ambdues
normes directament dirigides a la protecció de les llibertats públiques i els drets
fonamentals de les persones, especialment l?honor i la intimitat personal i familiar,
Convé significar que l?article 20.1 de la Llei orgànica esmentada estableix que «la
creació, la modificació o la supressió dels fitxers de les administracions públiques
només es poden fer per mitjà d?una disposició general publicada en el Butlletí Oficial de
l?Estat o en el diari oficial corresponent». D?acord amb el precepte transcrit, l?article 1
del nostre Decret 90/2006, de 20 d?octubre, sobre creació, modificació i supressió de
fitxers que contenen dades de caràcter personal en l?àmbit de l?Administració de la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix:
En l?àmbit de l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les
disposicions generals de creació, modificació i supressió dels fitxers que contenen
dades de caràcter personal a les quals es refereix l?article 20 de la Llei orgànica
15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, han
d?adoptar la forma d?ordre dictada pel titular respectiu de les conselleries que
integren l?Administració autonòmica.
6
Per tant, una vegada posat en connexió el precepte transcrit amb l?article 38.2 de la Llei
4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears ?segons el qual els consellers
poden dictar disposicions reglamentàries en les matèries pròpies dels seus departaments
quan ho autoritzi una llei o un decret del Govern?, s?ha de concloure que la consellera
de Salut té habilitació competencial per dictar l?ordre sotmesa a consulta (Decret de la
Presidenta de les Illes Balears 8/2015, de 2 de juliol, pel qual es determina la
composició del Govern i estableix una nova estructura de l?Administració de la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears mitjançant la creació, extinció i modificació
de vàries conselleries; i el Decret 12/2015, de 2 de juliol, també de la presidenta de les
Illes Balears, pel que s?estableixen les competències i l?estructura orgànica bàsica de les
conselleries de l?Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears).
Quarta
L?Ordre en projecte consta d?un preàmbul, set articles, una disposició addicional, una
disposició final i tres Annex. A l?articulat del Projecte es regula: a l?article 1, la creació
de fitxers, d?acord amb l?article 20.1 de la LOPD 15/1999; a l?article 2, la modificació
d?un fitxer; a l?article 3, la supressió d?un fitxer; a l?article 4, la cessió de dades; a
l?article 5, els òrgans responsables dels fitxers; a l?article 6, el secret professional i el
deure de confidencialitat; i a l?article 7, l?exercici de drets que la LOPD reconeix a les
persones afectades. La disposició addicional, es refereix a la notificació de la creació i la
modificació de certs fitxers a l?Agència Espanyola de Protecció de Dades perquè els
inscrigui en el Registre General de Protecció de Dades; i la disposició addicional, a
l?entrada en vigor de l?Ordre, l?endemà de la seva publicació. L?annex primer, intitulat
«Creació de fitxers», crea i regula quatre fitxers. Tres fitxers adscrits a la Direcció
General de Salut Pública i Participació (el «Fitxer de personal exposat a l?amiant», el
«Fitxer conjunt mínim bàsic de dades» i el «Fitxer registre de mossegades d?animals») i
un altre fitxer adscrit de la Direcció General d?Acreditació, Docència i Recerca en Salut
(el «Fitxer registre de malalts renals»). Pel que fa a cadascun dels fitxers que es creen,
hi ha que dir que està estructurat de conformitat amb el que disposa l?article 2 del
Decret 90/2006, de 20 d?octubre. L?annex segon, intitulat «Modificació de fitxers», que
modifica el «Fitxer d?expedients sancionadors», adscrit a la Secretaria General de la
Conselleria de Salut. A l?últim, l?annex 3, sota el rètol «Supressió de fitxers», suprimeix
el «Fitxer subscriptors de la revista Qüestions de Consum», adscrit a la Direcció
General de Consum, a causa de la inactivitat per falta de pressupost.
Cinquena
El text analitzat compleix els requisits establerts pel marc normatiu abans esmentat, en
especial per la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de
caràcter personal. S?han recollit les observacions efectuades l'Agència Espanyola de
Protecció de Dades, introduint les pertinents correccions. Per això, el Consell Consultiu
estima essencialment adequat a l?ordenament jurídic el contingut material de l?Ordre
elaborada. Tanmateix, ha de fer les següents observacions:
A) Amb caràcter d?essencials:
7
Si s?ha de notificar la creació i la modificació de certs fitxers a l?Agència Espanyola de
Protecció de Dades perquè els inscrigui en el Registre General de Protecció de Dades
(disposició addicional), també cal notificar-li la supressió del fitxer que s?elimina,
perquè es cancel·li del dit Registre General (art. 39.3 de la Llei orgànica 15/1999). Per
això, proposem que la redacció de dita disposició addicional comenci així: «La creació,
la modificació i la supressió dels fitxers [...]».
B) Amb caràcter de no essencials:
Sense caràcter d?essencial, el Consell Consultiu vol fer una sèrie de suggeriments que,
al seu entendre, podrien millorar el contingut del text de l?Ordre projectada, facilitar-ne
la seva comprensió i evitar ambigüitats:
a) Sembla que a l?article 1.1 del Projecte es podrien citar els quatre fitxers que es creen
amb el seu nom propi i no amb una remissió genèrica a que «es creen els fitxers que
s?indiquen en l?annex 1 d?aquesta Ordre».
b) Sembla que a l?article 2 del Projecte es podria cita el fitxer que es modifica amb el
seu nom propi i no amb una remissió genèrica a que «es modifiquen alguns fitxers
existents a la Conselleria de Salut, els quals s?indiquen en l?annex 2 d?aquesta Ordre».
A més, cal rectificar la redacció, canviant el plurals «fitxers» pel singular «fitxer»,
doncs només se?n modifica un.
c) Sembla que a l?article 3 del Projecte es podria cita el fitxer que es suprimeix amb el
seu nom propi i no amb una remissió genèrica a que «se suprimeixen alguns fitxers
existents a la Conselleria de Salut, els quals s?indiquen en l?annex 3 d?aquesta Ordre».
A més, cal rectificar la redacció, canviant el plurals «fitxers» pel singular «fitxer»,
doncs només se?n suprimeix un.
d) La disposició addicional i la disposició final podrien eliminar l?adjectiu «única» en
ambdós casos, per raons òbvies, és a dir, per a ser una sola de cada casta.
e) Si es pren en consideració les observacions que acabem de fer als punts «a», «b» i
«c», referides als articles 1, 2 i 3, també es podria millorar el contingut de la disposició
addicional. En concret, canviant l?expressió «La creació, la modificació i la supressió
dels fitxers que s?indiquen en l?annex d?aquesta Ordre [...]», per la fórmula següent: «La
creació, la modificació i la supressió dels fitxers s?indiquen als articles 1, 2 i 3 d?aquesta
Ordre [...]».
f) També a la disposició addicional primera cal posar complet el nom de la «Agència
Espanyola de Protecció de Dades».
g) Pel que fa a l?annex, suggerim alguns retocs per evitar confusió i millorar la redacció.
Així, proposem:
8
? Canviar «Direcció General de Salut Pública i Participació», per «A) Fitxers adscrits
a la Direcció General de Salut Pública i Participació» (annex 1).
? Canviar «Direcció General d?Acreditació, Docència i Recerca en Salut», per «A)
Fitxer adscrit a la Direcció General d?Acreditació, Docència i Recerca en Salut» (annex
1).
? Canviar «Secretaria General» per «Fitxer adscrit a la Secretaria General» (annex 2).
? Canviar «Direcció General de Salut», per «A) Fitxer adscrit a la Direcció General de
Salut» (annex 3).
? Davant el nom de cada fitxer posar la paraula «Fitxer [...]» o, si pertoca, la locució
«Fitxer de [...]».
? Pel que fa al fitxer depenent de la Secretaria General, es suggereixen eliminar el
número «1» que hi ha davant el nom del dit fitxer, ja que fa pensar que es contemplen
més fitxers referits a aquesta Secretaria General, quan en realitat no és així.
? Pel que fa al fitxer depenent de la Direcció General de Consum, es suggereixen
eliminar el número «1» que hi ha davant el nom del dit fitxer, ja que fa pensar que es
contemplen més fitxers referits a aquesta Direcció General, quan en realitat no és així.
Sisena
Cal afegir que, en el moment d?elaboració d?aquest Dictamen, el Consell Consultiu
també està dictaminant un altre Projecte d?ordre de la mateixa conselleria que,
sorprenentment, també preveu la creació de fitxers a la Conselleria de Salut. Ens referim
a l?intitulat «Projecte d?ordre de la consellera de Salut de creació de fitxers que
contenen dades de caràcter personal de la Conselleria de Salut». Aquest Projecte, que
serà analitzat a un altre dictamen, crea (annex) dos fitxers a la Direcció General
d?Acreditació, Docència i Recerca en Salut i un altre fitxer a la Direcció General de
Salut Pública i Participació.
D?entrada, ja confonen les denominacions dels dos projectes d?ordre, força semblants,
que s?han remès a aquest Consell Consultiu per a ser dictaminats, i no pareix encertat
que la consellera de Salut hagi optat per dictar dues ordres diferents i simultànies per
crear fitxers dins la seva conselleria, en lloc de només aprovar-ne una, com seria el més
lògic. Sembla que aquesta forma d?actuar contradiu l?article 4.7 de la Llei 2/2011,
d?economia sostenible, quan preveu el respecte al principi de simplicitat normativa, la
finalitat del qual es obtenir un marc normatiu senzill, clar i poc dispers. Les facultats
d?iniciativa legislativa s?han d?exercir de manera coherent amb la resta de l?ordenament
jurídic per generar un marc normatiu estable i predicible, creant un entorn de certesa
que faciliti als ciutadans i usuaris de les normes la seva comprensió. Amb aquesta
finalitat, la Llei d?economia sostenible exigeix que els poders públics hagin de procurar
el manteniment d?un marc normatiu estable, transparent i el més simplificat possible,
9
per possibilitar el coneixement ràpid i senzill de la normativa vigent que resulti
aplicable. En el mateix sentit, cal situar la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona
administració i del bon govern de les Illes Balears, que estableix com a principis la
millora del marc regulador i qualitat normativa, i concreta al seu article 13 que
s?impulsarà la simplificació normativa, de manera que els poders públics han de reduir
el número de normes reguladores, així com la seva dispersió. De fet, amb la finalitat
d?acabar amb la dispersió actualment existent, es va aprovar la Llei 5/2015, de 23 de
març, de racionalització i simplificació de l?ordenament legal i reglamentari de la
comunitat autònoma de les Illes Balears.
Dit això, cal que la Conselleria de Salut justifiqui, abans de l?aprovació definitiva del
Projecte, dues qüestions: primera, els motius pels quals ha optat per aprovar dues
normes diferents simultànies en el temps per a regular una mateixa matèria; segona, que
aquesta opció dissociativa de la creació de fitxers a la Conselleria de Salut no contradiu
els principis anteriors. De fet, aquest Consell Consultiu considera del tot insuficient
l?informe complementari, emès amb posterioritat al requeriment de seu president, sobre
el compliment dels principis exigits per la Llei d?economia sostenible. Ambdues
justificacions s?hauran d?incorporar a l?expedient. En el cas de que la conselleria no
pugui justificar de manera raonable i suficient aquesta dispersió normativa, la
consellera de Salut podria aprovar una sola ordre incorporant el contingut dels dos
projectes, ja que en els dos casos s?ha seguit la tramitació oportuna (amb els matisos
assenyalats).
III. CONCLUSIONS
1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu, la presidenta de les Illes Balears està
legitimada per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre?l.
2a. El procediment s?ha tramitat conforme a dret i la consellera de Salut té potestat
reglamentària per dictar la norma en projecte, si bé, abans de la seva aprovació, s?haurà
d?incorporar l?informe complementari de càrregues administratives i l?informe del
Consell de Salut o, alternativament, la justificació de la seva manca d?intervenció.
També s?haurà de justificar clarament el compliment dels principis de no dispersió i
simplicitat normativa a que es refereix la consideració jurídica sisena o, en el seu cas,
aprovar una sola ordre incorporant el contingut dels dos projectes en tràmits referits.
3a. El contingut de l?Ordre és conforme a la Constitució, l?Estatut d?autonomia i la resta
de l?ordenament jurídic, tret de que s?ha indicat al punt «A» de la consideració jurídica
cinquena. Per tant, si es fa la correcció indicada, en la seva aprovació es podrà emprar la
fórmula ritual «d'acord amb el Consell Consultiu», establerta en l'article 4.3 de la nostra
Llei reguladora. A més, tenir en compte les observacions no essencials indicades al punt
«B» la consideració jurídica cinquena milloraria en text de la norma projectada
Palma, 7 d?octubre de 2015
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Regulación de las modalidades preventivas en el ámbito laboral](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_6279d5437896d.png.jpg)
![Ley de Prevención de Riesgos Laborales y Reglamento de los servicios de prevención](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7705.jpg)
Ley de Prevención de Riesgos Laborales y Reglamento de los servicios de prevención
Editorial Colex, S.L.
8.50€
8.07€
+ Información
![Robótica y Responsabilidad](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_61.png)
![Accidentes de trabajo. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7718.jpg)
![Vademecum | PREVENCIÓN DE RIESGOS LABORALES (DESCATALOGADO)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7723.png)