Dictamen del Consejo Cons...o del 2003

Última revisión
22/07/2003

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 104/2003 del 22 de julio del 2003

Tiempo de lectura: 8 min

Tiempo de lectura: 8 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 22/07/2003

Num. Resolución: 104/2003


Resumen

Dictamen núm. 104/2003, relatiu al Projecte de decret pel qual es modifica el de 4 de juny de 1999, regulador de la pesca esportiva i recreativa en les aigües interiors de l?arxipèlag balear*.

Ponente/s:

Miguel Coll Carreras

Contestacion

Dictamen núm. 104/2003, relatiu al Projecte de decret pel qual es modifica el de 4

de juny de 1999, regulador de la pesca esportiva i recreativa en les aigües interiors

de l?arxipèlag balear*.

I . ANTECEDENTS

1. La modificació esmentada fou proposada per la Direcció General de Pesca el 6 de

juny de 2002, i, el 7 següent, el conseller d?Agricultura i Pesca ordenà la incoació del

procediment pertinent i designà la mencionada Direcció General com a òrgan

responsable d?aquest.

Formen part d?aquest expedient els elements següents:

1.- Memòria justificativa de la reforma a què s?aspira, concretada en l?ordenació de les

activitats de recollida i explotació del mol·lusc conegut per ?pegellida?, que habita en

les aigües interiors de les Illes Balears. Aqueixa memòria porta incorporada una llista de

les disposicions integrants del ?marc normatiu? de la matèria i una taula de vigències de

disposicions anteriors al respecte, i puntualitza, a més, que, com que el decret projectat

no provoca efectes econòmics i com que aprovar-lo no comporta la implantació

d?exaccions de cap tipus, se?n considera innecessària l?elaboració d?un informe

econòmic.

2.- Còpia del Reglament de 27 de juny de 1994, del Consell de la Unió Europea, sobre

mesures tècniques de conservació dels recursos pesquers en el Mar Mediterrani.

3.- Còpia de la Llei estatal de 26 de març de 2001, reguladora de la pesca marítima a

Espanya.

4.- Còpia de la Llei estatal de 27 de març de 1989, sobre conservació dels espais

naturals i de la flora i fauna silvestres.

5.- Còpia de l?Ordre de 26 de febrer de 1999, del Ministeri d?Agricultura, Pesca i

Alimentació, reguladora de la pesca marítima recreativa, i una altra de l?Ordre de 24 de

juliol de 2000, del mateix departament, modificativa de l?esmentada abans.

6.- Còpia del Decret del Govern Balear, de 4 de juny de 1999, rector de la pesca

esportiva i recreativa en aigües interiors de l?arxipèlag balear; i una altra del Decret de 9

d?abril de 2002, reformador de l?anteriorment mencionat.

7.- Còpia de l?Ordre de la Conselleria d?Agricultura, Comerç i Indústria de 15 de juny

de 1999, dictada per al desenvolupament del Decret de dia 4 del mateix mes i any, pel

que fa a l??ús d?alguns aparells tradicionals per a la pesca recreativa a les aigües

interiors de les Illes Balears?.

8.- Còpia de l?Ordre de la Conselleria d?Agricultura i Pesca de 14 de juny de 2001, per

la qual es reforma la ressenyada en el paràgraf anterior; i

* Ponent: Sr. Miguel Coll Carreras

9.- Còpia del Decret de la Conselleria esmentada de 23 de gener de 1998, sobre

?recollida de puu a les Illes Balears?.

2. En relació amb el mostreig de pegellides, n?emeté informe, tot indicant-hi les zones

de localització d?aquest mol·lusc, el Servei de Recursos Marins; i el Projecte de decret

se sotmeté a informe de la Federació Balear de Confraries de Pescadors. Aquesta entitat

contestà manifestant la seva conformitat plena amb el projecte.

A més, es dugueren a terme les actuacions següents:

1.- El Departament Jurídico-Administratiu de la Conselleria d?Agricultura i Pesca

informà en el sentit que s?havien observat els tràmits prevists per a l?elaboració de

disposicions del caràcter de la que es tracta de dictar.

2.- La Secretaria General Tècnica de la Conselleria esmentada s?expressà en termes

anàlegs als del Departament Jurídico-Administratiu, i en remarcà la conformitat amb el

projectat.

3.- Amb la finalitat que es comunicàs el pertinent a la Comissió Europea, amb

observància del Reglament esmentat en l?Antecedent Primer, apartat 2, s?instà,

mitjançant la Secretaria General Tècnica de la Conselleria, la Direcció General de

Relacions Europees i per a la Mediterrània, perquè n?assumís l?encàrrec.

3. Tal com s?ha assenyalat en l?encapçalament, el 9 de juny proppassat, la Presidència

de les Illes Balears féu arribar al Consell Consultiu un nou projecte de Decret,

substitutiu del que ha donat lloc a l?exposat en els paràgrafs precedents. Amb la

recepció d?aquest nou projecte, començà un nou període d?activitat del Consell

Consultiu amb l?objecte de l?emissió d?un dictamen referit al conjunt de l?actuat per la

Presidència esmentada, segons el que s?ha explicat fins aquí.

4. Contrastat el projecte ?substituïdor? amb el ?substituït?, s?hi aprecien les següents ?i

úniques? diferències:

1.- En l?apartat 4 de l?art. 6è del Decret balear de 4 de juny de 1999, núm. 69, segons el

text de la ?modificació? comunicada el 29 de maig proppassat, es fixa en 50 peces per

llicència i dia la quota màxima d?extraccions de pegellides, mentre que en el nou text, és

a dir, l?enviat el 9 de juny següent, s?eleven a 60 peces per llicència i dia aquestes

extraccions màximes.

2.- En l?apartat 2 de l?art. 10è del Decret balear de referència, segons el text de la

modificació comunicada el 29 de maig proppassat, la talla mínima d?aquestes pegellides

hi apareix quantificada en 30 mm. de longitud, mentre que en el text tramès el 9 de juny

passat, el mínim indicat hi queda reduït a 25 mm.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

La Presidència de les Illes Balears té la legitimació per formular la consulta,

conformement amb l?establert pels articles 10, apartat 6, i 15, apartat 1, epígraf a), de la

Llei balear de 15 de juny de 1993, reformada per la de 31 de maig de 2000, així com per

l?art. 11, apartat m), de la Llei del Govern de les Illes Balears, de 14 de març de 2001; i

el Consell Consultiu és competent per evacuar aquesta consulta. El dictamen té la

condició de preceptiu.

Segona

La instrucció dels expedients s?ha ajustat a l?art. 42 de la referida Llei del Govern de les

Illes Balears, tant pel que en fa a l?oportunitat de la norma reglamentària que es tracta

d?aprovar, com pel que en fa als requisits puntualitzats en el precepte que han estat

al·ludits en els Antecedents. Això, en el ben entès que ha quedat raonada l?absència

d?un estudi sobre cost eventual susceptible de sobrevenir per l?entrada en vigor del

Decret projectat.

En aquest ordre de coses, l?audiència concedida a la Federació esmentada en

l?Antecedent Segon és suficient perquè s?entengui observat l?art. 43 de la Llei de

referència. Així doncs, es pot tenir per ajustat a Dret el procediment tramitat per a

l?elaboració del projecte en qüestió.

Tercera

El projecte s?estructura mitjançant un article únic, indicatiu que es reformen els articles

6 i 10, i l?annex 2, del Decret balear de 4 de juny de 1999, que, segons s?ha advertit,

experimentà una primera modificació el 19 d?abril de 2002.

La modificació prevista afecta els articles indicats, i s?hi esmenta específicament les

?pegellides? en un i altre article, i, a més, en l?annex 2 assenyalat.

Tot i que en el preàmbul es remarca que la raó de ser de la nova disposició rau en la

?pegellida?, el cert és que, en comparar els texts vigents dels articles que s?alteren amb

els corresponents segons el Decret a dictar, s?hi descobreix que la modificació a

introduir en l?ordenament no es circumscriurà al mol·lusc esmentat, ja que s?estendrà a

aspectes quantitatius de màxims d?altres peces susceptibles de pesca en aigües interiors i

a alguns extrems relatius a aquesta activitat. En realitat, no hi ha hagut explicacions

predecessores de la nova normativa atenents a aquests aspectes quantitatius; però no

sembla que les lleus variants que es detecten, tot i mancar de fonamentació en la part

expositiva, presentin elements de prou trascendència com perquè el Consell Consultiu

exposi punts de vista adversos a la viabilitat dels propòsits del Govern de les Illes

Balears.

Per tot l?exposat, en definitiva, es pot afirmar que la nova norma no contradiu

l?Ordenament Jurídic de les Illes Balears i que s?hi pot incorporar sense dificultat.

III. CONCLUSIONS

1a. El Molt Honorable Senyor President de les Illes Balears és legitimat per plantejar la

consulta i el Consell Consultiu és competent per evacuar-la. El dictamen és preceptiu.

2a. Es pot aprovar, perquè s?ajusta a Dret, el Decret projectat segons la versió enviada

en data de dia 9 de juny proppassat.

3a. En la resolució que hi recaigui, s?hi haurà d?incloure la declaració que procedeixi

d?entre les exigides per l?art. 3r., apartat 3, de la Llei balear de 15 de juny de 1993

(?d?acord amb el Consell Consultiu? o ?havent escoltat el Consell Consultiu?, en la

versió catalana, i ?de acuerdo con el Consejo Consultivo? o ?oído el Consejo

Consultivo?, en la versió castellana).

Palma, 22 de juliol de 2003

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Los galaicos: ¿castreños o celtas?
Disponible

Los galaicos: ¿castreños o celtas?

Fernando Gil González

8.45€

8.03€

+ Información

Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar
Disponible

Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar

6.83€

6.49€

+ Información

La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea
Disponible

La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea

Carlos Francisco Molina del Pozo

17.00€

16.15€

+ Información

Derecho medioambiental. Paso a paso
Disponible

Derecho medioambiental. Paso a paso

V.V.A.A

12.70€

12.06€

+ Información

Sistema jurídico e instituciones de Andalucía
Disponible

Sistema jurídico e instituciones de Andalucía

V.V.A.A

51.00€

48.45€

+ Información