Última revisión
22/07/2003
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 104/2003 del 22 de julio del 2003
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 22/07/2003
Num. Resolución: 104/2003
Resumen
Dictamen núm. 104/2003, relatiu al Projecte de decret pel qual es modifica el de 4 de juny de 1999, regulador de la pesca esportiva i recreativa en les aigües interiors de l?arxipèlag balear*.Ponente/s:
Miguel Coll Carreras
Contestacion
Dictamen núm. 104/2003, relatiu al Projecte de decret pel qual es modifica el de 4
de juny de 1999, regulador de la pesca esportiva i recreativa en les aigües interiors
de l?arxipèlag balear*.
I . ANTECEDENTS
1. La modificació esmentada fou proposada per la Direcció General de Pesca el 6 de
juny de 2002, i, el 7 següent, el conseller d?Agricultura i Pesca ordenà la incoació del
procediment pertinent i designà la mencionada Direcció General com a òrgan
responsable d?aquest.
Formen part d?aquest expedient els elements següents:
1.- Memòria justificativa de la reforma a què s?aspira, concretada en l?ordenació de les
activitats de recollida i explotació del mol·lusc conegut per ?pegellida?, que habita en
les aigües interiors de les Illes Balears. Aqueixa memòria porta incorporada una llista de
les disposicions integrants del ?marc normatiu? de la matèria i una taula de vigències de
disposicions anteriors al respecte, i puntualitza, a més, que, com que el decret projectat
no provoca efectes econòmics i com que aprovar-lo no comporta la implantació
d?exaccions de cap tipus, se?n considera innecessària l?elaboració d?un informe
econòmic.
2.- Còpia del Reglament de 27 de juny de 1994, del Consell de la Unió Europea, sobre
mesures tècniques de conservació dels recursos pesquers en el Mar Mediterrani.
3.- Còpia de la Llei estatal de 26 de març de 2001, reguladora de la pesca marítima a
Espanya.
4.- Còpia de la Llei estatal de 27 de març de 1989, sobre conservació dels espais
naturals i de la flora i fauna silvestres.
5.- Còpia de l?Ordre de 26 de febrer de 1999, del Ministeri d?Agricultura, Pesca i
Alimentació, reguladora de la pesca marítima recreativa, i una altra de l?Ordre de 24 de
juliol de 2000, del mateix departament, modificativa de l?esmentada abans.
6.- Còpia del Decret del Govern Balear, de 4 de juny de 1999, rector de la pesca
esportiva i recreativa en aigües interiors de l?arxipèlag balear; i una altra del Decret de 9
d?abril de 2002, reformador de l?anteriorment mencionat.
7.- Còpia de l?Ordre de la Conselleria d?Agricultura, Comerç i Indústria de 15 de juny
de 1999, dictada per al desenvolupament del Decret de dia 4 del mateix mes i any, pel
que fa a l??ús d?alguns aparells tradicionals per a la pesca recreativa a les aigües
interiors de les Illes Balears?.
8.- Còpia de l?Ordre de la Conselleria d?Agricultura i Pesca de 14 de juny de 2001, per
la qual es reforma la ressenyada en el paràgraf anterior; i
* Ponent: Sr. Miguel Coll Carreras
9.- Còpia del Decret de la Conselleria esmentada de 23 de gener de 1998, sobre
?recollida de puu a les Illes Balears?.
2. En relació amb el mostreig de pegellides, n?emeté informe, tot indicant-hi les zones
de localització d?aquest mol·lusc, el Servei de Recursos Marins; i el Projecte de decret
se sotmeté a informe de la Federació Balear de Confraries de Pescadors. Aquesta entitat
contestà manifestant la seva conformitat plena amb el projecte.
A més, es dugueren a terme les actuacions següents:
1.- El Departament Jurídico-Administratiu de la Conselleria d?Agricultura i Pesca
informà en el sentit que s?havien observat els tràmits prevists per a l?elaboració de
disposicions del caràcter de la que es tracta de dictar.
2.- La Secretaria General Tècnica de la Conselleria esmentada s?expressà en termes
anàlegs als del Departament Jurídico-Administratiu, i en remarcà la conformitat amb el
projectat.
3.- Amb la finalitat que es comunicàs el pertinent a la Comissió Europea, amb
observància del Reglament esmentat en l?Antecedent Primer, apartat 2, s?instà,
mitjançant la Secretaria General Tècnica de la Conselleria, la Direcció General de
Relacions Europees i per a la Mediterrània, perquè n?assumís l?encàrrec.
3. Tal com s?ha assenyalat en l?encapçalament, el 9 de juny proppassat, la Presidència
de les Illes Balears féu arribar al Consell Consultiu un nou projecte de Decret,
substitutiu del que ha donat lloc a l?exposat en els paràgrafs precedents. Amb la
recepció d?aquest nou projecte, començà un nou període d?activitat del Consell
Consultiu amb l?objecte de l?emissió d?un dictamen referit al conjunt de l?actuat per la
Presidència esmentada, segons el que s?ha explicat fins aquí.
4. Contrastat el projecte ?substituïdor? amb el ?substituït?, s?hi aprecien les següents ?i
úniques? diferències:
1.- En l?apartat 4 de l?art. 6è del Decret balear de 4 de juny de 1999, núm. 69, segons el
text de la ?modificació? comunicada el 29 de maig proppassat, es fixa en 50 peces per
llicència i dia la quota màxima d?extraccions de pegellides, mentre que en el nou text, és
a dir, l?enviat el 9 de juny següent, s?eleven a 60 peces per llicència i dia aquestes
extraccions màximes.
2.- En l?apartat 2 de l?art. 10è del Decret balear de referència, segons el text de la
modificació comunicada el 29 de maig proppassat, la talla mínima d?aquestes pegellides
hi apareix quantificada en 30 mm. de longitud, mentre que en el text tramès el 9 de juny
passat, el mínim indicat hi queda reduït a 25 mm.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
La Presidència de les Illes Balears té la legitimació per formular la consulta,
conformement amb l?establert pels articles 10, apartat 6, i 15, apartat 1, epígraf a), de la
Llei balear de 15 de juny de 1993, reformada per la de 31 de maig de 2000, així com per
l?art. 11, apartat m), de la Llei del Govern de les Illes Balears, de 14 de març de 2001; i
el Consell Consultiu és competent per evacuar aquesta consulta. El dictamen té la
condició de preceptiu.
Segona
La instrucció dels expedients s?ha ajustat a l?art. 42 de la referida Llei del Govern de les
Illes Balears, tant pel que en fa a l?oportunitat de la norma reglamentària que es tracta
d?aprovar, com pel que en fa als requisits puntualitzats en el precepte que han estat
al·ludits en els Antecedents. Això, en el ben entès que ha quedat raonada l?absència
d?un estudi sobre cost eventual susceptible de sobrevenir per l?entrada en vigor del
Decret projectat.
En aquest ordre de coses, l?audiència concedida a la Federació esmentada en
l?Antecedent Segon és suficient perquè s?entengui observat l?art. 43 de la Llei de
referència. Així doncs, es pot tenir per ajustat a Dret el procediment tramitat per a
l?elaboració del projecte en qüestió.
Tercera
El projecte s?estructura mitjançant un article únic, indicatiu que es reformen els articles
6 i 10, i l?annex 2, del Decret balear de 4 de juny de 1999, que, segons s?ha advertit,
experimentà una primera modificació el 19 d?abril de 2002.
La modificació prevista afecta els articles indicats, i s?hi esmenta específicament les
?pegellides? en un i altre article, i, a més, en l?annex 2 assenyalat.
Tot i que en el preàmbul es remarca que la raó de ser de la nova disposició rau en la
?pegellida?, el cert és que, en comparar els texts vigents dels articles que s?alteren amb
els corresponents segons el Decret a dictar, s?hi descobreix que la modificació a
introduir en l?ordenament no es circumscriurà al mol·lusc esmentat, ja que s?estendrà a
aspectes quantitatius de màxims d?altres peces susceptibles de pesca en aigües interiors i
a alguns extrems relatius a aquesta activitat. En realitat, no hi ha hagut explicacions
predecessores de la nova normativa atenents a aquests aspectes quantitatius; però no
sembla que les lleus variants que es detecten, tot i mancar de fonamentació en la part
expositiva, presentin elements de prou trascendència com perquè el Consell Consultiu
exposi punts de vista adversos a la viabilitat dels propòsits del Govern de les Illes
Balears.
Per tot l?exposat, en definitiva, es pot afirmar que la nova norma no contradiu
l?Ordenament Jurídic de les Illes Balears i que s?hi pot incorporar sense dificultat.
III. CONCLUSIONS
1a. El Molt Honorable Senyor President de les Illes Balears és legitimat per plantejar la
consulta i el Consell Consultiu és competent per evacuar-la. El dictamen és preceptiu.
2a. Es pot aprovar, perquè s?ajusta a Dret, el Decret projectat segons la versió enviada
en data de dia 9 de juny proppassat.
3a. En la resolució que hi recaigui, s?hi haurà d?incloure la declaració que procedeixi
d?entre les exigides per l?art. 3r., apartat 3, de la Llei balear de 15 de juny de 1993
(?d?acord amb el Consell Consultiu? o ?havent escoltat el Consell Consultiu?, en la
versió catalana, i ?de acuerdo con el Consejo Consultivo? o ?oído el Consejo
Consultivo?, en la versió castellana).
Palma, 22 de juliol de 2003
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Los galaicos: ¿castreños o celtas?](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1080.png)
![Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_63365bbcb48f4.png.jpg)
![La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7667.jpg)
La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea
Carlos Francisco Molina del Pozo
17.00€
16.15€
+ Información
![Derecho medioambiental. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1605.png)
![Sistema jurídico e instituciones de Andalucía](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6699.jpg)