Última revisión
09/07/2003
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 099/2003 del 09 de julio del 2003
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 09/07/2003
Num. Resolución: 099/2003
Resumen
Dictamen núm. 99/2003, relatiu al Projecte d?ordre per la qual s?estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de benestar social*.Ponente/s:
Pedro A. Aguiló Monjo
Contestacion
Dictamen núm. 99/2003, relatiu al Projecte d?ordre per la qual s?estableixen les bases
reguladores de les subvencions en matèria de benestar social*.
I. ANTECEDENTS
1. El 15 de maig de 2003, a proposta del secretari general tècnic formulada el 13 de maig, la
consellera de Benestar Social ordenà la incoació del procediment d?elaboració d?una disposició
administrativa de caràcter general per a l?establiment de bases reguladores de les subvencions que
pot concedir la Conselleria en matèria de benestar social, i quedà atribuïda al secretari general
tècnic la responsabilitat de la tramitació.
En execució del mandat rebut es redactà un Projecte d?ordre i una memòria, en què s?integren les
consideracions sobre la justificació de l?oportunitat de la regulació i sobre la vigència de
disposicions anteriors en la matèria. A més a més, s?hi manifesta que no cal la redacció d?un estudi
econòmic perquè l?ordre a dictar no genera per sí mateixa efectes econòmics, atès que aquests
sobrevindran pel fet d?acordar les convocatòries pertinents en funció de les consignacions
pressupostàries corresponents.
2. El dia 20 de maig de 2003, la consellera de Benestar Social acordà sotmetre el Projecte d?ordre a
informació pública, per un termini de set dies, per raons d?urgència, d?acord amb allò que disposa
l?article 44 de la Llei del Govern de les Illes Balears. Així, consta a l?expedient la seva inserció en
el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 75, de 27 de maig. I segons l?informe del secretari
general tècnic de 5 de juny de 2003, no es va rebre cap suggeriment.
Conclòs aquest període, els serveis jurídics de la conselleria i el secretari general tècnic (ambdós el
dia 5 de juny) informaren favorablement el Projecte d?ordre.
3. Amb posterioritat, i a instància de la consellera, es va trametre l?expedient al Consell Consultiu,
per a l?emissió del dictamen preceptiu.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
És legitimada la Presidència de les Illes Balears per formular la consulta, d?acord amb els articles
11, epígraf m) de la Llei balear del Govern, de 14 de març de 2001, i 10, apartat 6) i 15, apartat 1,
epígraf a) de la Llei balear de 15 de juny de 1993, modificats per la de 31 de maig de 2000, relativa
al Consell Consultiu, que gaudeix de competència per evacuar la consulta segons aquests articles.
El dictamen sol·licitat té la condició de preceptiu.
Segona
Les actuacions que integren el procediment s?han tramitat conformement a dret i l?ordre que la
Conselleria de Benestar Social vol dictar ofereix les característiques de disposició reglamentària, no
organitzativa, clarament encaminada a executar la Llei balear de subvencions, de 21 de juny de
2002, la qual, en l?article 10, prescriu que no es pot iniciar el procediment de concessió de
subvencions mentre ?el conseller competent n?hagi establert prèviament per ordre, en ús de la
* Ponent: Sr. Pedro A. Aguiló Monjo
potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents, llevat dels supòsits excepcionals
prevists en l?article 7 d?aquesta Llei?.
En l?expedient objecte de consulta, el Projecte d?ordre ha estat sotmès al tràmit d?informació
pública, acomplint així amb l?establert en l?article 44 de la Llei del Govern de les Illes Balears, en
relació amb l?article 43.4. Aquest darrer precepte permet l?ús d?aquest tràmit, amb el termini de set
dies, quan hi hagi raons justificades, i mitjançant acord o resolució degudament motivats. En aquest
sentit, l?ús del tràmit d?informació pública es justifica en la resolució de 20 de maig de 2003 de la
consellera de Benestar Social, en assenyalar literalment el següent:
L?entrada en vigor de la Llei 5/2002, de 21 de juny, de subvencions suposa l?obligatòria separació
entre ordre de bases i la convocatòria corresponent, que lògicament es tradueix en una ampliació del
període de tramitació fins que es convoca l?ajut en qüestió. La necessitat d?aprovar aquestes bases
reguladores, d?acord amb la Llei 5/2002, incorpora una implícita urgència en la seva aprovació.
Urgència que s?accentua amb la necessària adaptació de l?Ordre de la consellera de Benestar Social,
de 29 de maig de 2001, amb la qual es regula la concessió de subvencions de la Conselleria de
Benestar Social perquè pugui mantenir la seva vigència fins el 31 de desembre de 2003, d?acord amb
la disposició addicional tercera de la Llei 5/2002, de 21 de juny, de subvencions, així com d?altres
ordres, el termini de presentació de sol·licituds de les quals és posterior a 30 de juny de 2003.
Efectivament, la Llei 5/2002 remet expressament a la necessària aprovació de les bases reguladores
que analitzem, amb indicació que no es pot iniciar cap procediment de concessió de subvencions ?
fet que ja incorpora una implícita urgència en l?aprovació? sense que, prèviament, el conseller les
hagi establert, mitjançant ordre que suposa exercici de la potestat reglamentària. Entenem així que
la urgència està justificada i, a més, el tràmit d?informació pública transcorregué sense que es
formulés cap al·legació. Cal, per tant, estimar acomplert correctament el tràmit d?informació
pública.
Altrament, des del punt de vista procedimental cal tenir en compte que la Llei autonòmica 5/2002,
de subvencions, ha establert un seguit de tràmits que són específics per a l?aprovació de les bases
reguladores. En aquest sentit, s?han acomplert els requisits exigits en l?apartat segon de l?article 10
d?aquesta llei quan estableix que l?aprovació de les bases requereix l?informe previ dels serveis
jurídics i de la Secretaria General Tècnica de la Conselleria corresponent.
La competència específica per implantar les bases a què es refereix aquest article prové de l?art. 38
de la Llei del Govern Balear esmentada que, després de declarar que ?la potestat reglamentària de
l?Administració de la comunitat autònoma correspon al Govern de les Illes Balears?, estableix que
?no obstant això, els consellers poden dictar disposicions reglamentàries en les matèries pròpies del
seu departament, en els casos següents: ....b) Quan ho autoritzi una llei o un decret del Govern.?
Tercera
L?afirmada connexió de la disposició reglamentària objecte d?aquest dictamen amb la Llei de
subvencions esmentada es posa en relleu en el preàmbul de l?ordre projectada, on es manifesta que
la present ordre té com a objectiu establir les bases reguladores de les subvencions en les matèries
pròpies de la Conselleria de Benestar Social i conté els requisits mínims establerts en l?article 11 de
la Llei de subvencions.
A més del preàmbul, l?article primer del Projecte diu literalment que ?l?objecte d?aquesta ordre és
establir les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Benestar Social per realitzar
activitats d?utilitat pública o interès social o aconseguir una finalitat pública incloses dins les
competències pròpies de la Conselleria.? El contingut d?aquest article fixa de forma absolutament
genèrica l?objectiu de les subvencions que han de regir les bases reguladores, que coincideix amb
les competències atribuïdes a la Conselleria. L?apartat tercer d?aquest precepte diu que dins el marc
de les matèries esmentades, cada convocatòria n?establirà l?objecte o els objectes concrets a
subvencionar. Això fa que, a més, hi trobem una altra inconcreció quan l?article 2 indica qui són els
beneficiaris de les subvencions. Atès que l?objecte no està acabat de determinar, l?article 2 estableix
que ?poden ser beneficiaris de les subvencions les persones físiques o jurídiques, les entitats o les
associacions sense ànim de lucre i els ens públics que duguin a terme l?activitat que en fonamenta
l?atorgament o que estiguin en la situació que en legitima la concessió.?
En el Dictamen 58/2003, aquest Consell Consultiu es manifestava en els termes següents, respecte
del Projecte d?ordre de les Bases reguladores que, també amb caràcter general, havien de regir, els
sectors de l?agricultura i pesca:
(?)
En efecte, l?atribut de la generalitat conceptual, propici per englobar multitud d?aspectes
indeterminats, amb l?afavoriment d?un cens de beneficiaris inacceptable, és el matís predicable de
?l?objecte d?ajuts? en els sectors agrari i pesquer, ofert pel precepte. Aquesta indeterminació provoca
que l?empresa ?concretadora? es desplaci a temps futurs, en el qual s?acordin les convocatòries
pertinents per a l?adopció de les mesures que en contemplació de les consignacions pressupostàries
establertes, comporti la concessió de les subvencions a les persones naturals i jurídiques que se
seleccionin en aquest ordre de coses.
En opinió del Consell Consultiu, una tècnica implicativa d?aquest desplaçament de ?concrecions?
alhora de les convocatòries al·ludides no és la desitjada pel legislador ni la que s?ha utilitzat per la
Conselleria d?Agricultura i Pesca en redactar l?ordre projectada.
I per això, doncs, que s?estimi que és absolutament necessari l?aprofundiment en l?estudi encaminat a
determinar els ?casos concrets? mereixedors de subvencions, de manera que quan arribi l?instant
d?acordar convocatòries, els ?conceptes motrius? d?aquestes es trobin prefixats en les bases, bé siguin
les incloses en l?ordre que la Conselleria vol dictar ara, o bé d?altres de distintes, els perfils i
circumstàncies de les quals es marquin en unes altres ordres d?anàloga naturalesa que convingui
proferir més endavant.
Precisament, el fet d?haver estat investides les conselleries de la potestat de dictar les disposicions
reglamentàries requerides per executar la Llei de subvencions (les ?bases?), justifica el naixement
d?una pluralitat d?aquestes, en funció de les ?concrecions necessàries? apuntada, i impedeix concedir
el beneplàcit a una tendència generalitzadora per al present i per a un futur imprecís, de la índole de la
informadora de l?article 1 esmentat.
En definitiva, el Consell Consultiu és del parer que s?ha de modificar l?art. 1 de manera que una nova
redacció faci possible les determinacions i concrecions conceptuals trobades a faltar. Tot això, sense
oblidar que no hi ha obligació d??esgotar? en el text la ?totalitat? de supòsits subvencionables per la
Conselleria esmentada, atès que una ordre que es circumscrigui en els que, en l?actualitat es puguin
ressenyar, en la línia suggerida, no ha d?impedir que se?n dictin d?altres en el futur que, amb la
mateixa tendència, s?adrecin a la cobertura d?uns ?altres supòsits? no prevists per ara.
Així, i vist el contingut del parer d?aquest superior òrgan de consulta en el dictamen 58/2003, i
malgrat que l?article 1.2 del Projecte d?ordre conté una relació que pretén pormenoritzar l?objecte
genèric del paràgraf 1 del mateix article, acaba amb una clàusula residual que es torna a referir a
??totes les activitats d?utilitat pública o d?interès social o la consecució d?una finalitat pública
relacionades amb les matèries de benestar social en què la Conselleria té competències.? Subsisteix,
per això, la necessitat de concreció de l?objecte de l?ordre o al menys d?eliminació de les fórmules
genèriques que se contenen per a la seva definició. D?igual manera, la definició dels respectius
beneficiaris s?hauria d?acomodar necessàriament a les particularitats de cada una de les finalitats
concretes subvencionables.
L?article 8.3 de les bases reguladores projectades diu que ?el termini màxim per dictar i notificar la
resolució expressa de concessió de la subvenció ha de ser el que s?indiqui en la corresponent
convocatòria (?),? la qual cosa suposa una contradicció amb l?article 22.1 de la Llei de
subvencions estableix la regla general que han de ser les bases les que fixin els terminis per resoldre
i no la convocatòria.
Pel que fa a la resta del Projecte, aquest Consell Consultiu manifesta la seva conformitat a
l?ordenament jurídic.
III. CONCLUSIONS
1a. És legitimat el M. Hble. Sr. President de les Illes Balears per formular la consulta i és
competent el Consell Consultiu per evacuar-la. El dictamen té la condició de preceptiu.
2a. Són objeccions procedents, a títol d?essencials, les de la consideració tercera.
3a. En la resolució que recaigui, cal inserir les declaracions solemnes pertinents, segons el seu
signe, imposades per l?apartat 3 de l?art. 3 de la Llei balear de 15 de juny de 1993 (?d?acord amb el
Consell Consultiu? o ?havent escoltat el Consell Consultiu?).
Palma, 9 de juliol de 2003
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Los galaicos: ¿castreños o celtas?](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1080.png)
![Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_63365bbcb48f4.png.jpg)
![La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7667.jpg)
La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea
Carlos Francisco Molina del Pozo
17.00€
16.15€
+ Información
![Expropiación forzosa](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_555.jpg)
![Sistema jurídico e instituciones de Andalucía](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6699.jpg)