Última revisión
07/11/2012
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 097/2012 del 07 de noviembre del 2012
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 07/11/2012
Num. Resolución: 097/2012
Resumen
Dictamen núm. 97/2012, relatiu al Projecte de decret d'avaluació i certificació de coneixements de llengua catalana*Ponente/s:
Rafael Perera Mezquida
Contestacion
Dictamen núm. 97/2012, relatiu al Projecte de decret d'avaluació i certificació de
coneixements de llengua catalana*
I. ANTECEDENTS
1. El 6 d'agost de 2012, la secretària general d'Educació, Cultura i Universitats, per
suplència de la directora general de Cultura i Joventut, emet un informe en què proposa
diverses modificacions del Decret 6/2012, de 3 de febrer, d'avaluació i certificació de
coneixements de llengua catalana. En un document annex, de la mateixa data, la
secretària general deixa constància del marc normatiu en què s'insereix la proposta, com
també de la relació de disposicions afectades, i justifica l'absència d'un estudi de
càrregues administratives perquè «no introdueix noves càrregues administratives». En
un altre annex, també de 6 d'agost, la secretària general subscriu una memòria
econòmica sobre el Projecte i hi assenyala: «El cost per a l'Administració serà nul,
perquè les proves es finançaran amb els ingressos que es recaptin a través de les
taxes».
2. En la mateixa data, el conseller d'Educació, Cultura i Universitats ordena l'inici del
procediment i designa la Direcció General de Cultura i Joventut com a òrgan
responsable de tramitar-lo. S'incorpora seguidament un primer esborrany del Projecte,
que, el 13 d'agost de 2012, es remet a les direccions generals de la Conselleria, a la
Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, a l'Institut Balear de la Dona
(IBD), a l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP), a l'Institut d'Estudis Baleàrics
(IEB), a l'Obra Cultural Balear (OCB), a l'Institut Menorquí d'Estudis (IME), a l'Institut
d'Estudis Eivissencs, a les secretaries generals de les conselleries, a l'associació
Educació i Gestió - Escola Catòlica de les Illes Balears, a la Federació d'Entitats Locals
de les Illes Balears (FELIB), a l'Escola Municipal de Mallorquí de Manacor, a la
Universitat de les Illes Balears (UIB), als consells insulars, i, finalment, a l'Ajuntament
de Palma.
3. Presenten suggeriments i recomanacions en aquesta fase de participació: l'EBAP; els
serveis jurídics d'Administracions Públiques, de Presidència i de la Vicepresidència
Econòmica, i la secretària general de Salut, Família i Benestar Social. També presenten
al·legacions els membres següents de la Comissió Tècnica d'Avaluació de
Coneixements de Català: la senyora A. A. A., el senyor B. B. B., el senyor C. C. C., la
senyora D. D. D. i la senyora E. E. E. Així mateix, formulen propostes els consells
insulars d'Eivissa, Mallorca i Formentera. D'altra banda, el 14 de setembre de 2012,
l'Obra Cultural Balear presenta suggeriments i observacions sobre el mateix Projecte.
4. L'11 de setembre de 2012, l'Institut Balear de la Dona emet l?informe sobre l'impacte
de gènere, amb propostes relatives al llenguatge utilitzat en el text del Projecte i «sobre
el foment de la composició equilibrada del personal».
*Ponència de l'Hble. Sr. Rafael Perera Mezquida, president.
2
5. El 8 d'octubre de 2012, la directora general de Cultura i Joventut i la secretària
general de la Conselleria emeten un informe de valoració de les aportacions i els
suggeriments efectuats. I, l'endemà, el Servei Jurídic i la Secretaria General emeten
sengles informes favorables a l'aprovació del Projecte que ens ocupa.
6. El mateix 9 d'octubre s'incorporen a l'expedient dues còpies del Projecte autoritzades
per la directora general esmentada. I, l?endemà, s'hi uneix un informe de la Direcció
General d'Ordenació, Innovació i Formació Professional, completament favorable al
Projecte.
7. Consten incorporades a l'expedient, a més, còpies de les normes exposades en el marc
normatiu que empara el Projecte i també el vigent Decret 6/2012.
8. El 10 d'octubre següent, el conseller d'Educació, Cultura i Universitats sol·licita al
president de les Illes Balears que formuli la consulta preceptiva a aquest Consell
Consultiu, i que ho faci per via d'urgència; justifica aquesta darrera petició amb
l?argument següent: «s'hauria de publicar al mes de novembre la resolució de la
convocatòria de proves de coneixements de llengua catalana corresponent a 2013».
9. El president de les Illes Balears formula la consulta el següent 15 d'octubre, la qual
ingressa en el Registre del Consell Consultiu el 19 d'octubre.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El president de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar aquest dictamen, amb
caràcter preceptiu, i el Consell Consultiu és competent per emetre'l, en aplicació dels
articles 18.7 i 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, del Consell Consultiu. La regulació
prevista en el Decret té un clar contingut ad extra que afecta tercers aliens a
l'Administració autonòmica atès que determina el règim d'avaluació de coneixements de
llengua catalana.
De conformitat amb el que disposa l'article 24.3 de la Llei 5/2010, de 16 de juny, l'òrgan
consultant sol·licita que el dictamen sigui emès amb caràcter d'urgència. A aquest efecte
hem de manifestar que, tal com exposa l'òrgan impulsor de la norma projectada, la
motivació de la urgència se situa en l?interès que la norma en tramitació pugui ser
aplicada en la convocatòria de proves per a 2013. Sobre aquesta qüestió volem reiterar
el que ja hem dit amb motiu d'un altre Projecte de reglament procedent de la mateixa
Conselleria, en el Dictamen 78/2012:
Per tant, en definitiva, el parer del Consell Consultiu és que si bé la Presidència del
Consell Consultiu no ha utilitzat la prerrogativa prevista en l'article 24 de la Llei
3
5/2010, de 16 de juny («podrà rebutjar la qualificació esmentada de les que siguin
manifestament infundades, per resolució motivada»), en futures ocasions la
motivació de la urgència ?per la seva excepcionalitat? ha de fonamentar-se
suficientment, ja que la utilització d'aquesta fórmula altera d?una manera substancial
l'ordre dels dictàmens d'aquest cos assessor i afecta les sol·licituds formulades
[consideració jurídica primera]
En suma, el Consell Consultiu troba insuficient la fonamentació aportada per al tràmit
d'urgència, previst en l'article 24 de la Llei 5/2010, precepte que, si bé dota d'un ampli
marge de discrecionalitat l'Administració activa, no l'eximeix d'una motivació
proporcional, en definitiva, a allò que suposa la utilització d'aquesta via. En aquest cas,
la sola menció de la convocatòria de proves per a 2013, que es pretén que sigui
publicada el novembre de 2012, no resulta suficient com a justificació de la urgència del
dictamen, sobretot si es parteix de la dada que el Decret 6/2012, de 3 de febrer,
actualment vigent, regula plenament les proves les modificacions de les quals ara es
pretenen.
Segona
En la tramitació del procediment s?hi han observat les exigències essencials derivades
dels articles 42 a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears. A
més de l'acord d'iniciació, consten en l'expedient la memòria justificativa de la norma
projectada i de l'oportunitat de la nova regulació, el marc normatiu en què s'insereix la
proposta i la manifestació que el Decret no implicarà cap cost econòmic per a la
Comunitat Autònoma. També hi figuren l'informe jurídic, favorable a l?aprovació de la
norma, i l'informe de la Secretaria General de la Conselleria.
D'altra banda, s'ha donat compliment al tràmit d'audiència i participació dels ciutadans,
previst en l'article 43 de la Llei 4/2001, a través d'algunes de les associacions i entitats
representatives en la matèria.
S'ha ofert la possibilitat de participació als ens territorials, els consells insulars i els
municipis a través de la seva Federació. Han intervingut activament en la tramitació del
Projecte alguns d'aquests ens i diversos membres de la Comissió Tècnica d?Avaluació,
la finalitat de la qual és garantir la validesa, la fiabilitat i la viabilitat de les proves per
obtenir els certificats oficials de coneixements de llengua catalana. A més, el Projecte
de decret s?ha remès a la Universitat de les Illes Balears, que, d'acord amb l'article 35 de
l'Estatut d'autonomia, és l'entitat oficial consultiva per a tot el que es refereix a la
llengua catalana.
Així mateix, es constata el compliment del tràmit referit a la sol·licitud d'informe a
l'Institut Balear de la Dona (article 7.g de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la
dona).
Respecte de l'estudi de les càrregues administratives que comporta la nova regulació
(estudi que tendeix a evitar que s'incloguin tràmits i càrregues innecessàries, exigit per
4
l'apartat 2 de l'article 42 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes
Balears redactat per la Llei 12/2010, de 12 de novembre, de modificació de diverses
lleis per a la transposició a les Illes Balears de la Directiva 2006/123/CE, de 12 de
desembre, del Parlament Europeu i del Consell), hem d'observar que en el procediment
s'expressa que el Projecte «no introdueix noves càrregues administratives», sense més
justificacions.
En aquest aspecte, el Consell Consultiu, reiterant les precisions que ja va fer a aquest
efecte en el Dictamen 88/2012 i que resulten també aplicables al cas present, vol cridar
l'atenció sobre el contingut de l?estudi i el sistema que s'ha de seguir per elaborar-lo:
L'acord del Consell de Govern de 16 de març de 2012 pel qual es determinen el
contingut i el sistema d?elaboració de l?estudi de càrregues administratives és
indubtablement aplicable al cas que ens ocupa:
«a) L?estudi de reducció de càrregues ha d?incloure la quantificació econòmica de
les càrregues que la disposició en projecte representarà per a les empreses, les altres
entitats o els ciutadans i, si escau, la comparació amb la normativa vigent que
modifica o deroga.
»b) A l?efecte d?elaborar aquest estudi i comparar les quanties estimades amb relació
a les disposicions vigents o de projectes futurs, en totes les memòries s?utilitzarà la
metodologia Model de Costos Estàndard, amb el mètode simplificat, acordat per
l?Estat i les comunitats autònomes. No obstant això, s?hi podran afegir altres
mesures pròpies (com ara els costos derivats de la insularitat).»
No cal una anàlisi molt exhaustiva per assegurar que el tràmit realitzat ara no
compleix les exigències que ha fixat el dit acord del Consell de Govern, ni respecta
allò que preceptua l'article 42.2 de la Llei 4/2001, de manera que cal esmenar
aquesta deficiència abans de l'aprovació de la norma en tramitació.
Finalment, hem de fer constar que, d'acord amb l'article 26 del Reglament orgànic del
Consell Consultiu, s'ha remès l'expedient de manera adequada: amb una còpia de la
normativa utilitzada i amb dues còpies del Projecte, autoritzades per la directora general
responsable. S'observa, a part d'això, que el Projecte s?ha tramès únicament en llengua
catalana, sense que hàgim tingut a la vista la versió castellana.
Tercera
L'objecte del Projecte examinat és regular els certificats que acrediten de manera oficial
coneixements de llengua catalana, amb independència de l'ensenyament reglat, i les
proves per obtenir-los.
Pel que fa al marc normatiu en què s'insereix el Projecte (i sens perjudici de la menció
de la Llei balear 9/2011 i dels decrets 20/2012 i 55/2012), hem de reiterar el que
manifestàrem en el Dictamen 2/2012, relatiu a l'encara vigent Decret 6/2012, de 3 de
febrer. En aquest Dictamen vam reproduir les paraules de l'anterior Dictamen 13/2011,
referent al que, una vegada aprovat, va ser el Decret 16/2011, de 25 de febrer. En aquell
dictamen hi dèiem:
5
1. El marc constitucional i legal en què s'insereix el Decret en projecte ha estat
analitzat en la doctrina d'aquest Consell Consultiu continguda en els dictàmens
115/2004 (sobre avaluació i certificació de coneixements de català), 173/2004 (en
relació amb l?homologació dels estudis de llengua catalana de l?educació secundària
obligatòria i del batxillerat amb els certificats de la Direcció General de Política
Lingüística), i més recentment, pel que fa a les normes de caràcter lingüístic,
125/2008 (referit a l'exigència de coneixements de llengua catalana en els
procediments selectius d?accés a la funció pública i per a l?ocupació de llocs de
treball que es convoquin en l?àmbit de l?Administració de la Comunitat Autònoma).
a) Respecte del bloc de la constitucionalitat, cal recordar, d?entrada, que l?article 3
de la Constitució espanyola estableix l?oficialitat del castellà juntament amb la de les
altres llengües espanyoles en les comunitats autònomes respectives, d?acord amb els
seus estatuts.
b) L?Estatut d?autonomia de les Illes Balears, aprovat mitjançant la Llei orgànica
1/2007, de 28 de febrer, determina en l?article 4 que la llengua catalana, pròpia de
les Illes Balears, té, juntament amb la castellana, el caràcter d?idioma oficial; que
tothom té el dret de conèixer-la i d?usar-la, i que ningú no pot ser discriminat per
causa de l?idioma. Finalment, s?hi afegeix que les institucions de les Illes Balears
han de garantir l?ús normal i oficial dels dos idiomes, han de prendre les mesures
necessàries per assegurar-ne el coneixement i han de crear les condicions que
permetin arribar a la igualtat plena de les dues llengües quant als drets dels ciutadans
de les Illes Balears. L?article 14 del text estatutari proclama el dret dels ciutadans a
dirigir-se a l?Administració de la Comunitat Autònoma en qualsevol de les dues
llengües oficials i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada. D?acord amb
l?article 35 del mateix text, la normalització de la llengua catalana és un objectiu
dels poders públics de les Illes Balears.
c) La Llei 3/1986, de 29 d?abril, de normalització lingüística a les Illes Balears
persegueix, com a objectiu fonamental establert en l?article 1.2.a, «fer efectiu l?ús
progressiu i normal de la llengua catalana en l?àmbit oficial i administratiu». La Llei
regula, en l?article 6, l?ús oficial del català com a llengua pròpia del Govern
autònom i de l?Administració pública i, en l?article 9, disposa que el Govern de les
Illes Balears ha de regular, mitjançant disposicions reglamentàries, l?ús normal de la
llengua catalana, oralment o per escrit, en les activitats administratives dels òrgans
de la seva competència.
Cal subratllar també el mandat de l?apartat 1 de l?article 16: «Els poders públics han
de promoure les corresponents mesures de cara a la progressiva capacitació del
personal de l?Administració pública». Aquesta declaració continua, en l?apartat 2,
amb la prescripció següent: «A les proves selectives que es realitzin per a l?accés a
les places de l?Administració [...] s?ha de tenir en compte [...] el nivell de
coneixement de les dues llengües oficials, la ponderació del qual determinarà
l?Administració per a cada nivell professional.»
Per completar el marc legal en què opera el Projecte que ens ocupa, s'ha de fer
menció expressa, en aquest cas, del títol IV de la Llei de normalització lingüística,
que porta per rúbrica «de la funció normalitzadora dels poders públics», i de l?article
33.1, que preveu que els poders públics de la Comunitat Autònoma «adoptaran les
mesures pertinents i proveiran dels mitjans necessaris per al coneixement i ús de la
llengua catalana en tots els àmbits i activitats de la vida social». Més endavant, la
Llei indica que el Govern ha d?assegurar «l'ús de la llengua catalana en totes les
6
funcions i activitats de caire administratiu» (article 34.1) i que «ha de promoure
l'ensenyament de la llengua catalana per a adults» (article 36).
2. En relació amb l'àmbit competencial, el Consell Consultiu no té cap dubte que, tal
com defineix la Llei de normalització lingüística, la Comunitat Autònoma de les
Illes Balears té competència exclusiva en tot el que fa referència a aquesta matèria.
Així, l'article 35 de l'Estatut d'autonomia expressament disposa:
«La Comunitat Autònoma té competència exclusiva per a l?ensenyament de la
llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, d?acord amb la tradició literària
autòctona. Normalitzar-la ha de ser un objectiu dels poders públics de la comunitat
autònoma [?].»
En aquest context normatiu, que enllaça amb l'article 58 de l'Estatut i els articles 38 i
següents de la Llei 4/2001, referits a la potestat reglamentària de l'executiu
autonòmic, s'emmarca el Projecte examinat, que compleix la finalitat legalment
prevista en la Llei de normalització lingüística. En coherència amb això, hem de
concloure que el Govern de les Illes Balears és l?òrgan competent per aprovar el
Projecte de decret sotmès a consulta.
En definitiva, no ofereix dubtes la competència de l'Administració de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears per regular la matèria de règim lingüístic de la llengua
pròpia cooficial i, dins aquest àmbit, per regular la certificació i l?avaluació de
coneixements de llengua catalana al marge dels estudis reglats. Fora d'això, dins de
l'àmbit autonòmic, tampoc no és qüestionable que la potestat reglamentària (que és la
que ara ens ocupa) correspon al Govern de les Illes Balears. D'altra banda, és clar que la
Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats té la competència material per iniciar i
tramitar el Projecte, com a fase prèvia a la seva aprovació pel Consell de Govern.
Quarta
El projecte de decret consta d'un preàmbul, setze articles, quatre disposicions
addicionals, una de transitòria, una de derogatòria i tres de finals (relatives aquestes a
l'habilitació del conseller d'Educació, Cultura i Universitats per desplegar el Decret, a la
concessió d'una autorització específica al Consell de Direcció de l'IEB, i a la regulació
de l'entrada en vigor). Incorpora dos annexos: el primer sobre «Descripció dels
certificats de coneixements generals de llengua catalana», en què es desenvolupen els
objectius, els continguts, les competències, l?avaluació i l?estructura de cada
prova/certificat; el segon, titulat «Descripció del certificat de coneixements específics de
llengua catalana: llenguatge administratiu».
L'articulat de la norma en projecte està dividit en sis capítols: el capítol I (articles 1-3),
«Disposicions generals»; el capítol II (articles 4-6), «Certificats»; el capítol III (articles
7-9), «Proves de llengua catalana»; el capítol IV (articles 10-14), «Comissió Tècnica
d'Avaluació de Coneixements de Català i tribunals avaluadors»; el capítol V (article
15), «Constitució i funcionament dels tribunals avaluadors»; el capítol VI (article 16),
«Expedició i registre de certificats».
7
Abans d'entrar en l'anàlisi de les qüestions que planteja el Projecte en qüestió, és
procedent recordar, d'entrada, que la funció consultiva és un mecanisme de garantia de
la legalitat de l'activitat del Govern i de l'Administració i que, en virtut del que disposa
l'article 3.1 de la Llei 5/2010, de 16 de juny, aquest òrgan assessor, en l'exercici de les
seves funcions, vetla «per l'observança de la Constitució, l'Estatut d'autonomia i la resta
de l'ordenament jurídic».
En el Projecte sotmès al nostre examen, les modificacions substancials respecte del
vigent Decret 6/2012 fan referència a:
? Aspectes organitzatius sobre les proves de llengua catalana: s'atribueix la
convocatòria i l?administració de les proves a un consorci anomenat «Institut d'Estudis
Baleàrics» (IEB), organisme integrat per l'antic Consorci per al Foment de la Llengua
Catalana i la Projecció Exterior de la Cultura de les Illes Balears (COFUC) i l'antic
Institut d'Estudis Baleàrics (extingit aquest pel Decret 55/2012, de 13 de juliol, dictat en
execució de la Llei balear 9/2011, que en va preveure l'extinció i, alhora, la reducció del
conjunt d'ens instrumentals de la Comunitat Autònoma).
? S'estableix que la facultat de convocar les proves per obtenir els certificats oficials de
coneixements de llengua catalana fora de l'ensenyament reglat correspon al president de
l'IEB; es modifica així ?d'acord amb el que estableix el recent Decret 20/2012, de 5
d'octubre? el sistema fins ara vigent, que atribuïa aquesta competència al director
general de Cultura i Joventut.
? Es canvien alguns aspectes relatius a la Comissió Tècnica d?Avaluació de
Coneixements de Català, en relació amb els requisits exigits als membres que la
integren.
? Es determina que, per a cada convocatòria de proves, el president de l?IEB ?i no el
director general de Cultura i Joventut, com fins ara? ha de designar els tribunals.
? Es preveu que el president de l'IEB pugui dictar resolucions en els recursos d'alçada
contra les decisions dels tribunals.
? S'estableix la participació directa de l'IEB en els ingressos per taxes, que el Consorci
ha de recaptar en període voluntari.
Això suposat, en el pla de l'adequació a la legalitat, el Consell Consultiu entén que la
normativa projectada s'ajusta, en principi, a l?Estatut d?autonomia i a la legislació
aplicable, en particular, a la Llei 3/1986, de 29 d'abril, de normalització lingüística, en
l?article 1.2 de la qual s'expressen com a objectius:
a) Fer efectiu l?ús normal i oficial de la llengua catalana i de la castellana en l?àmbit
oficial i administratiu, prenent les mesures necessàries per assegurar-ne el
coneixement i creant les condicions que permetin arribar a la igualtat plena de
les dues llengües quant als drets dels ciutadans de les Illes Balears.
8
b) Assegurar el coneixement i ús progressiu del català com a llengua vehicular
en l'àmbit de l'ensenyament.
c) Fomentar l'ús de la llengua catalana en tots els mitjans de comunicació social.
d) Crear la consciència social sobre la importància del coneixement i l'ús de la
llengua catalana per tots els ciutadans.
No obstant això, aquest òrgan assessor estima procedent formular les observacions
següents sobre el contingut del Projecte:
A) De caràcter substancial
1. Article 2, àmbit d'aplicació
Consideram que aquest article s?hauria de suprimir, perquè el seu contingut no afegeix
gairebé res al que s?expressa en l?article 1.
2. Apartat 5 de l?article 11, nomenament de la Comissió Tècnica d'Avaluació de
Coneixements de Català
Entenem que no és acceptable la discriminació que es fa en l?apartat 5 de l?article 11,
atès que tots els membres de la Comissió han de ser objecte del mateix tractament.
B) De caràcter no substancial
1. Article 3, competència
Es podria millorar la redacció d?aquest article evitant la repetició de la paraula
correspon a l?inici de cada un dels tres primers apartats.
2. Article 14, apartat 1, pel que fa a l'expressió «a instàncies del president»
Milloraria el text, per raons òbvies, si se substituís aquesta expressió per la de
«mitjançant convocatòria del president».
3. Disposició final segona, quant a l'actualització pel «Consell de Direcció de l'IEB»
dels imports d'algunes de les indemnitzacions per als col·laboradors, examinadors i
auxiliars
La potestat reglamentària s?ha limitat en la nostra Comunitat Autònoma al Consell de
Govern i als consellers. Encara que és cert que algunes normes poden autoritzar altres
òrgans per dur a terme actualitzacions d'imports d'indemnitzacions, això sempre haurà
de ser dins de determinats paràmetres concretats prèviament. Per aquest motiu, doncs,
en aquest cas, s?haurien d?establir específicament els criteris o els paràmetres dins dels
9
quals el Consell de Direcció de l'IEB pot efectuar les dites actualitzacions, o bé s?hauria
de fer constar expressament que aquestes es refereixen a la realització de les mínimes
operacions aritmètiques de correcció, augment o reducció, d'acord amb criteris legals
inqüestionables.
III. CONCLUSIONS
1a. El present dictamen té caràcter preceptiu. El president de les Illes Balears està
legitimat per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre'l.
2a. El procediment seguit per elaborar el Projecte de decret s'ha ajustat a la legalitat
vigent, excepte pel que fa a l'estudi de les càrregues administratives, d'acord amb les
observacions contingudes en la consideració jurídica segona.
3a. Quant al contingut material del Projecte, les observacions de caràcter substancial
que figuren en la consideració jurídica quarta s?han de tenir en compte per a l'ús de la
fórmula ritual corresponent, de conformitat amb el que estableix la Llei del Consell
Consultiu. La resta d?observacions contingudes en la dita consideració quarta, no
substancials, si fossin ateses millorarien el text projectat.
Palma, 7 de novembre de 2012