Última revisión
23/05/2008
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 094/2008 del 23 de mayo del 2008
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 23/05/2008
Num. Resolución: 094/2008
Resumen
DICTAMEN núm. 94/2008, relatiu al Projecte de decret pel qual es regulen les ajudes per afavorir l?accés a l?habitatge en el marc del Pla Estratègic d?Habitatge 2008-2011 de les Illes Balears*Ponente/s:
Juan S. Oliver Ripoll
Contestacion
DICTAMEN núm. 94/2008, relatiu al Projecte de decret pel qual es regulen les
ajudes per afavorir l?accés a l?habitatge en el marc del Pla Estratègic d?Habitatge
2008-2011 de les Illes Balears*
I. ANTECEDENTS
1. El 15 de gener de 2008, el conseller d?Habitatge i Obres Públiques ordena al director
general d?Arquitectura i Habitatge que elabori una nova disposició per regular el Pla
Jove de l?Habitatge i les ajudes a la promoció i l?accés a l?habitatge a les Illes Balears,
en vista de la conveniència de substituir i derogar el Decret 90/2005, de 29 de juliol, pel
qual s?aproven el Pla Jove d?Habitatge i les ajudes a la promoció i accés a l?habitatge de
les Illes Balears 2005-2008. D?altra banda, també li ordena que desenvolupi i reguli el
procediment que s?ha de seguir per dotar d?efectivitat la implantació i la gestió de les
ajudes establertes en el Reial decret 1472/2007, de 2 de novembre, pel qual es regula la
renda bàsica d?emancipació dels joves, i adeqüi la regulació autonòmica a les novetats
introduïdes pel Reial decret 14/2008, d?11 de gener, pel qual es modifica el Reial decret
801/2005, d?1 de juliol, pel qual s?aprova el Pla Estatal 2005-2008 per Afavorir l?Accés
dels Ciutadans a l?Habitatge.
2. El dia següent, la cap del Departament d?Arquitectura i Habitatge emet un informe
sobre la necessitat i l?oportunitat d?un nou reglament sobre les ajudes per afavorir
l?accés a l?habitatge dels ciutadans a les Illes Balears, en què consta la taula de
disposicions afectades. Subscriu una memòria econòmica en què s?ha pres com a
referència el nombre d?actuacions aprovades pel Ministeri de l?Habitatge per a l?any
2008. Inicialment, es fa una previsió baixa, que augmenta progressivament en els anys
2009, 2010 i 2011, i decreix en les anualitats de 2012, 2013 i 2014. Els càlculs de cost
econòmic s?han determinat per a les línies d?actuació en què es preveuen ajudes amb
càrrec als pressuposts d?aquesta Comunitat Autònoma. D?una banda, es fa una previsió
de la totalitat de les despeses i, de l?altra, una previsió dels pagaments, que són
pluriennals, en sis anys, tenint en compte el ritme de pagament de les diferents línies
d?actuació. S?adjunta un quadre del cost econòmic per anualitats i actuacions.
3. En un informe del dia 23 següent, es justifica la necessitat de reduir a set dies el
termini del tràmit d?audiència, perquè la regulació autonòmica complementarà el Reial
decret 801/2005, d?1 de juliol, pel qual s?aprova el Pla Estatal 2005-2008 per Afavorir
l?Accés dels Ciutadans a l?Habitatge, modificat pel Reial decret 14/2008, d?11 de gener,
i el Reial decret 1472/2007, de 2 de novembre, pel qual es regula la renda bàsica
d?emancipació dels joves.
4. El 3 de març de 2008, a la reunió de la Mesa de l?Habitatge, el director general
d?Arquitectura i Habitatge tramet el Projecte de decret pel qual es regulen les ajudes per
afavorir l?accés a l?habitatge en el marc del Pla Estratègic d?Habitatge 2008-2011 de les
* Ponència de l?Hble. Sr. Joan Sebastià Oliver Ripoll, conseller.
Illes Balears i dóna tràmit d?audiència al Col·legi Oficial de Diplomats en Treball
Social, al Col·legi d?Arquitectes, a l?Associació de Consumidors i Usuaris, al sindicat
UGT, al Col·legi Oficial d?Administradors de Finques, al Col·legi Oficial
d?Aparelladors, a la CAEB i a l?Associació de Constructors, segons el certificat de la
secretària de la Mesa de l?Habitatge, de 19 de març de 2008.
5. Es tramet a totes les secretaries generals del Govern. Hi presenten suggeriments la
Conselleria de Treball i Formació, la UGT, el Col·legi Oficial d?Aparelladors,
l?Associació Empresarial de Promotors Immobiliaris de Balears (PROINBA), el
Col·legi Oficial d?Administradors de Finques i la CAEB. El director general
d?Arquitectura i Habitatge, en un escrit de 16 de març de 2008, informa
desfavorablement respecte dels suggeriments esmentats, llevat dels de la CAEB, que no
els valora perquè es van presentar després d?haver emès l?informe.
6. El 19 de març de 2008, la secretària general de la Conselleria d?Habitatge i Obres
Públiques envia el Projecte de decret a l?Institut Balear de la Dona perquè n?emeti
l?informe corresponent, i al Consell Econòmic i Social perquè n?emeti el dictamen.
7. En una diligència de 7 d?abril de 2008, el Servei Jurídic de la Conselleria d?Habitatge
i Obres Públiques fa constar que s?ha rebut un escrit de suggeriments del Servei Jurídic
de la Conselleria de Salut i Consum, presentat fora de termini, que fa referència a
algunes errates de transcripció que han advertit en la normativa, aquestes observacions
s?han incorporat en el text del Projecte de decret.
8. El 9 d?abril de 2008, la directora de l?Institut Balear de la Dona tramet l?informe
sobre l?impacte de gènere del Projecte de decret. Aquest informe fa una revisió extensa
del llenguatge de la proposta normativa. En l?anàlisi contextual, segons les dades de
l?Observatori Jove de l?Habitatge a Espanya, corresponents al tercer trimestre de 2007,
diu que «una persona jove necessitaria per adquirir un habitatge lliure en el nostre país
uns ingressos mínims anuals de 38.028,89 ?. En referència a les Illes Balears, la
diferència entre els ingressos reals i els ingressos necessaris per adquirir un habitatge a
les Illes Balears és del 183,87%». A les nostres Illes, la persona jove hauria d?aportar
més del 80% del salari per comprar un habitatge lliure. A Espanya, només 47 de cada
100 joves ocupats tenen un contracte indefinit. La feina temporal continua sent un dels
problemes fonamentals per a aquestes persones en el nostre país. En el cas de les dones
joves, el 42,9% tenen un contracte temporal, mentre que la mitjana de les dones, en
general, en aquesta circumstància és del 28,8%. En aquest sentit, crida l?atenció que, de
les dones joves que fan feina en el sector públic, un elevat percentatge (el 73,3%) n?hi fa
de manera temporal. La desacceleració dels preus i el descens de les vendes no han
implicat de moment més facilitats per accedir a un habitatge. L?informe continua dient:
«Atès que el Pla i els ajuts es concedeixen sense distinció de sexe, no s?ha detectat cap
situació de desigualtat i es considera que la seva aplicació no produirà efectes
diferenciadors sobre les dones i els homes de les Illes Balears, ni tampoc incidirà en la
possible situació de desigualtat en què es troben». Vist que en el Projecte de decret
s?estableixen ajuts segons els ingressos econòmics i determinades situacions especials
de les persones, sense distinció de gènere, no és necessari fer cap recomanació
específica en aquest sentit.
9. El 15 d?abril de 2008, la secretària general del Consell Econòmic i Social tramet el
Dictamen 5/2008, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula el Pla Jove de
l?Habitatge i sobre les ajudes a la promoció i l?accés a l?habitatge a les Illes Balears.
Crida l?atenció que el tràmit d?audiència hagi estat tant restringit i no s?hagin oït altres
associacions de consumidors a més de l?Associació de Consumidors i Usuaris de les
Illes Balears; altres sindicats, a més de la UGT; els consells insulars, i els ajuntaments,
fora del marc de la Mesa de l?Habitatge. Hi afegeix: «Més encara, que en el conveni
signat el 19 de desembre de 2005, entre el Ministeri d?Habitatge i la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears, per a l?aplicació del Pla Estatal 2005-2008 per Afavorir
l?Accés dels Ciutadans a l?Habitatge, la Comunitat Autònoma es compromet a donar
audiència com a part interessada al Ministeri de l?Habitatge, en l?elaboració de les
normes sobre habitatge i sòl relacionades amb el Pla Estatal 2005-2008 (clàusula
segona, punt 7.1, del conveni), cosa que no consta en l?expedient tramès a aquest
Consell».
10. El mateix dia, la secretària de la Mesa de l?Habitatge certifica que, en la reunió de
dia 3 de març, va informar sobre el Projecte de decret els assistents a la reunió, que
representaven el Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social, el Col·legi Oficial
d?Arquitectes, l?Associació de Consumidors i Usuaris, la UGT, el Col·legi Oficial
d?Administradors de Finques, el Col·legi Oficial d?Aparelladors, la CAEB, l?Associació
de Constructors, el Consell Insular de Mallorca, La Caixa, Càritas, el Consell de
Joventut de les Illes Balears, Sa Nostra, el Consell Insular de Menorca, l?Ajuntament de
Palma i l?Institut Balear de l?Habitatge.
11. La cap del Departament d?Habitatge modifica la memòria econòmica del Projecte de
decret perquè s?ha ampliat el termini previst d?execució de les actuacions fins a l?any
2016. S?hi adjunta un quadre modificat del cost econòmic per anualitats i actuacions.
12. El cap del Servei Jurídic de la Conselleria d?Habitatge i Obres Públiques emet un
informe sobre el Projecte de decret pel qual es regulen les ajudes per afavorir l?accés a
l?habitatge en el marc del Pla Estratègic d?Habitatge 2008-2011 de les Illes Balears, i
constata que el contingut d?aquest s?adequa a les normes d?aplicació en l?àmbit de la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
13. El mateix 15 d?abril de 2008, la secretària general de la Conselleria informa que la
tramitació del Projecte de decret pel qual es regulen les ajudes per afavorir l?accés a
l?habitatge en el marc del Pla Estratègic d?Habitatge 2008-2011 de les Illes Balears s?ha
fet de manera correcta.
14. El 18 d?abril de 2008, té registre d?entrada en el Consell Consultiu la sol·licitud de
dictamen preceptiu del president de les Illes Balears, a instàncies del conseller
d?Habitatge i Obres Públiques, amb caràcter d?urgència, atès l?interès que representa per
als ciutadans de les Illes Balears poder acollir-se a les ajudes previstes en el Projecte de
decret pel qual es regula el Pla Jove de l?Habitatge i sobre les ajudes a la promoció i
accés a l?habitatge 2008-2011.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El president de les Illes Balears està legitimat per demanar el dictamen preceptiu i
urgent, i el Consell Consultiu és competent per emetre?l, d?acord amb els articles 10.6,
15.1.a i 17.2 de la Llei 5/1993, de 15 de juny, en la redacció de la Llei 6/2000, de 31 de
maig.
Segona
La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de l?Estatut d?autonomia de les Illes Balears
estableix, segons l?article 12.3, que «les institucions pròpies de la Comunitat Autònoma
de les Illes Balears, per complir les finalitats que els són pròpies i en el marc de les
competències que els atribueix aquest Estatut, han de promoure, com a principis rectors
de la política econòmica i social, el desenvolupament sostenible encaminat a la plena
ocupació, la cohesió social i el progrés científic i tècnic de manera que asseguri a tota la
ciutadania l?accés als serveis públics i el dret a la salut, l?educació, l?habitatge, la
protecció social, l?esplai i la cultura».
D?acord amb l?article 30 de l?Estatut, la Comunitat Autònoma té la competència
exclusiva en la matèria: «3. Ordenació del territori, incloent-hi el litoral, l?urbanisme i
l?habitatge», sens perjudici del que disposa l?article 149.1 de la Constitució.
Pel que fa a la competència, correspon al conseller d?Habitatge i Obres Públiques la
preparació i la tramitació del Projecte de decret, segons l?article 33.2 de la Llei 4/2001,
de 14 de març, del Govern de les Illes Balears i el Decret 11/2007, d?11 de juliol, de
competències i estructura orgànica bàsica de les conselleries de l?Administració de la
Comunitat Autònoma.
En l?article 22 de l?Estatut es manifesta que «les administracions públiques de les Illes
Balears garantiran el dret d?accés a un habitatge digne dels ciutadans de les Illes
Balears. Per llei es regularan les ajudes per promoure aquest dret, especialment en favor
dels joves, de les persones sense mitjans, de les dones maltractades, de les persones
dependents i d?aquelles altres en el qual cas estiguin justificades les ajudes». Dret
reconegut en l?article 47 de la Constitució espanyola.
S?ha d?advertir que les dites ajudes ja tenen una cobertura legal amb la Llei autonòmica
de subvencions. Malgrat això, el Consell Consultiu adverteix de la necessitat de tramitar
i d?aprovar la llei de desenvolupament estatutari prevista en aquell article 22; sens
perjudici que el contingut del Projecte de decret que s?examina obtengui la cobertura
suficient amb la Llei de subvencions (Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel
Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre). El Decret en projecte compleix la funció
de les bases reguladores i, de l?article 12.1 del dit Text refós, en constitueix el supòsit a,
norma sectorial específica de la subvenció que inclou les bases reguladores amb l?abast
previst en l?article 13 d?aquesta Llei. No obstant això, s?hi han d?adjuntar l?estudi
econòmic corresponent i l?informe de la Direcció General de Pressuposts relatiu a
l?adequació al Pla Estratègic de Subvencions a què es refereix l?article 12.2.b del Text
refós. Bàsicament, es compleixen els aspectes determinats en l?article 13 del dit Text
refós, però el Consell Consultiu fa una observació substancial a l?article 3
(«Competència») del Projecte de decret: s?ha d?optar per un dels dos òrgans indicats (la
Direcció General d?Arquitectura i Habitatge o l?Institut Balear de l?Habitatge). Només
un dels dos pot tramitar i resoldre els procediments de sol·licitud de concessió de les
ajudes, d?acord amb el que estableix l?article 13.f del Decret legislatiu 2/2005.
Tercera
En relació amb la tramitació d?aquest Projecte de decret, s?han complert els articles 42,
43, 46 i 47 de la Llei 4/2001: s?ha dut a terme l?inici del procediment, el tràmit
d?audiència i la participació de la Mesa de l?Habitatge a les Illes Balears (la composició
de la qual és fixada per l?Ordre del conseller d?Habitatge i Obres Públiques de 4
d?octubre de 2007), i s?han elaborat els informes corresponents ?com el de l?Institut
Balear de la Dona? i el dictamen del Consell Econòmic i Social, tal com consta dins
l?expedient. No obstant això, en relació amb els articles 1 i 2 del Projecte, en vista que
aquests fan referència al Pla Estratègic d?Habitatge 2008-2011, fins al 31 de desembre
de 2011, la memòria econòmica subscrita és incongruent perquè, inicialment, fa una
previsió baixa, que augmenta progressivament els anys 2009, 2010 i 2011, i decreix en
les anualitats de 2012, 2013 i 2014, i es modifica després la dita memòria econòmica a
causa de l?ampliació del termini previst d?execució de les actuacions fins a l?any 2016.
La manca d?audiència d?altres sindicats, a més de la UGT, com es diu en l?informe del
Consell Econòmic i Social, constituiria un defecte invalidant. Malgrat això, la
composició plural de la Mesa cobreix suficientment el requisit d?audiència dels sectors
implicats. D?altra banda, s?ha incomplert el compromís contingut en la clàusula segona,
punt 7.1, del conveni subscrit, el 19 de desembre de 2005, entre el Ministeri d?Habitatge
i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l?aplicació del Pla Estatal 2005-2008
per Afavorir l?Accés dels Ciutadans a l?Habitatge, perquè no s?ha donat audiència com a
part interessada al Ministeri de l?Habitatge en l?elaboració del Projecte de decret, cosa
que s?ha d?esmenar en l?expedient.
Quarta
Com ja s?ha exposat (en l?antecedent 1), la disposició derogatòria del Projecte de decret
deroga el Decret 90/2005, de 29 de juliol, pel qual s?aproven el Pla Jove d?Habitatge i
les ajudes a la promoció i accés a l?habitatge de les Illes Balears 2005-2008. En el
preàmbul del Decret 90/2005 es deia literalment:
Així, mitjançant la Llei d?acompanyament dels pressuposts de 2005, s?aprovaren
una sèrie d?avantatges fiscals per als joves com són les deduccions en l?impost sobre
la renda de les persones físiques (IRPF) per als menors de 35 anys que adquireixin o
arrendin un habitatge amb destí habitual i permanent, pel que fa a l?impost sobre
successions i donacions, s?ha introduït una bonificació autonòmica d?un 85% de la
quota tributària que es generi com a conseqüència de les donacions de pares a fills
per a l?adquisició del primer habitatge. I en l?impost sobre transmissions
patrimonials es va autoritzar una bonificació per a l?adquisició de l?habitatge
habitual.
Aquest Decret manifesta una sensibilitat social en orientar els seus instruments cap
aquells grups amb majors dificultats per accedir a un habitatge com són els joves
menors de 35 anys, ja que el fet de ser jove s?ha convertit en un llast a causa de la
vinculació de l?edat a una consolidació professional i base salarial més baixes com a
conseqüència d?una experiència més breu. El contingut d?aquest Decret també
atorga uns avantatges per a les famílies nombroses amb recursos limitats.
D?altra banda, el Consell de Ministres en sessió de dia 1 de juliol de 2005 ha aprovat
el Reial decret 801/2005, d?1 de juliol, pel qual s?aprova el Pla Estatal 2005-2008,
per afavorir l?accés dels ciutadans a l?habitatge, i és necessari el desenvolupament
autonòmic de determinats requisits per fer efectiva la implantació i gestió de les
ajudes establertes en el text estatal dins el territori de la comunitat balear, establint
un procediment àgil de sol·licitud i resolució de les subvencions.
Cal recordar el que disposa l?article 1 («Objecte i àmbit d?aplicació») del Reial decret
801/2005, d?1 de juliol, pel qual s?aprova el Pla Estatal 2005-2008 per Afavorir l?Accés
dels Ciutadans a l?Habitatge:
Aquest Reial decret té per objecte regular el Pla Estatal 2005-2008, per afavorir
l?accés dels ciutadans a un habitatge assequible que constitueixi la seva residència
habitual i permanent, quan, mitjançant un esforç raonable, no puguin satisfer les
seves necessitats d?un habitatge adequat, accessible, de qualitat i sostenible, en una
ciutat habitable que permeti l?exercici dels seus drets de ciutadania.
El Pla estén els seus efectes des de la data d?entrada en vigor d?aquest Reial decret i
fins al 31 de desembre de 2008.
Això no obstant, en la clàusula sisena del conveni subscrit el 19 de desembre de 2005
entre el Ministeri d?Habitatge i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a
l?aplicació del Pla Estatal 2005-2008, per Afavorir l?Accés dels Ciutadans a l?Habitatge
(BOE núm. 16, de 19 de gener de 2006), es disposa:
Sexta. Duración y modificación del Convenio. La duración del presente Convenio
será la del período comprendido entre su fecha de otorgamiento y el 31 de diciembre
del año 2008, coincidiendo en todo caso la vigencia del mismo con la del Plan de
Estatal 2005-2008. Dicho plazo podrá ser prorrogado por el tiempo que las partes
acuerden si, llegado su término, existieran razones que así lo aconsejaran.
Asimismo, por razones debidamente justificadas, el presente Convenio podrá ser
modificado, mediante acuerdo de las partes que lo suscriben.
En ambos supuestos, se dará cuenta a la Comisión Multilateral de Seguimiento del
Plan.
Si el Pla Estatal 2005-2008 estén els seus efectes fins al 31 de desembre de 2008,
sorgeix la qüestió problemàtica derivada del fet que el Projecte de decret objecte de
dictamen pretén regular les ajudes per afavorir l?accés a l?habitatge en el marc del Pla
Estratègic d?Habitatge 2008-2011 de les Illes Balears. És a dir, no solament vol
complementar el Pla Estatal 2005-2008 (segons la disposició addicional del Projecte de
decret i els paràgrafs quart i setè del preàmbul) sinó que vol abastar un marc durant els
anys 2009, 2010 i 2011; en concret fins al 31 de desembre de 2011 (segons l?article 2
del Projecte). Aquesta ampliació pot tenir cobertura normativa si hi ha un acord en
aquest sentit entre el Ministeri d?Habitatge i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears
(clàusula sisena del conveni esmentat i article 16 del Projecte de decret). En qualsevol
cas, res no impedeix que el Govern autonòmic reguli per als anys 2009-2011 unes
ajudes complementàries a les generals per a l?accés a l?habitatge establertes per l?Estat.
Segons el paràgraf setè del preàmbul del Projecte de decret, «Les ajudes que
s?estableixen en aquest Decret són complementàries a les estatals del Pla d?Habitatge i
els imports de les ajudes que s?hi regulen s?acrediten mitjançant mòduls, modalitat
prevista en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i normativa de
desenvolupament. Amb aquesta modalitat, aquest Decret estableix que les ajudes no
seran en cap cas superiors a un percentatge relatiu, en funció de l?activitat
subvencionable, al preu d?adquisició de l?habitatge, a la renda anual d?arrendament o al
pressupost protegit de rehabilitació, amb un límit econòmic fix i determinat. Així
mateix, es regula el procediment administratiu de tramitació de les ajudes en què
s?estableixen mecanismes de comprovació i control que garanteixen que les ajudes
concedides s?ajusten a la finalitat perseguida per la norma». Els articles 120 i 121 del
Projecte de decret disposen la utilització del sistema de mòduls i cada un d?aquests està
establert en les corresponents línies d?ajuda que s?hi regulen, als efectes de l?article 30.1
de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Les ajudes en el Pla Estatal 2005-2008 d?habitatge es defineixen en l?article 2 del Reial
decret 801/2005, d?1 de juliol, que disposa:
5. Ajudes.
Són les mesures i els recursos, financers o d?un altre tipus, que l?Administració
General de l?Estat destina a complir l?objecte d?aquest Reial decret, que poden ser:
5.1 Ajudes no financeres:
a) L?establiment de preus màxims de venda i d?adjudicació dels habitatges protegits.
b) L?establiment de preus màxims de renda dels habitatges en règim d?arrendament.
c) La generació de sòl edificable, amb uns preus màxims de repercussió que
permetin la promoció i existència d?habitatges protegits de construcció nova.
d) La fixació d?aranzels notarials i registrals reduïts per a la transmissió dels
habitatges protegits que preveu aquest Reial decret.
5.2 Ajudes financeres:
a) Els préstecs convinguts, és a dir, els acollits a convenis de col·laboració entre el
Ministeri d?Habitatge i les entitats de crèdit col·laboradores del Pla Estatal 2005-
2008, per a compradors i promotors d?actuacions protegides.
b) Les ajudes econòmiques estatals directes mitjançant l?aportació de recursos
pressupostaris estatals, en forma de subsidis de préstecs, subvencions i ajudes.
Les ajudes previstes en aquest Reial decret són independents dels beneficis fiscals
que puguin correspondre als destinataris de les ajudes.
D?acord amb l?article 8 del Reial decret esmentat, les ajudes financeres a l?habitatge
poden adoptar les modalitats que s?hi especifiquen:
1. Poden adoptar les modalitats següents: [?]
b) Ajudes econòmiques directes, amb càrrec als pressuposts generals de l?Estat, que
poden ser: [?]
2. Subvencions.
[?]
3. La tramitació i resolució de les ajudes esmentades, dins les condicions i límits
màxims quantitatius que estableix aquest Reial decret, correspon a l?òrgan
competent de les comunitats autònomes i de les ciutats de Ceuta i Melilla, que, així
mateix, gestiona l?abonament de les subvencions esmentades en l?apartat 1.b.2.
A aquests efectes, en els convenis de col·laboració que se subscriguin entre el
Ministeri d?Habitatge i les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla s?ha de
fer referència a les ajudes que amb la mateixa finalitat aquestes administracions
puguin decidir aportar de forma complementària o substitutiva, segons la seva
normativa pròpia.
De l?apartat 3 d?aquest article 8, se?n desprèn clarament que les comunitats autònomes, i
entre aquestes la de les Illes Balears, poden decidir aportar, de forma complementària o
substitutiva, ajudes, o subvencions, segons la normativa pròpia. Aquesta possibilitat no
descarta que la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per concedir subvencions en
matèria d?habitatge, pugui fer ús de la seva legislació de subvencions: Llei 5/2002, de
21 de juny, de subvencions; modificada per la Llei 6/2004, de 23 de desembre, i el
Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s?aprova el text refós de la Llei de
subvencions. Això es desprèn també de l?article 14 del Reial decret 801/2005.
Cinquena
El Projecte de decret s?estructura ?segons s?hi diu? en una exposició de motius, deu
títols, catorze (en realitat, divuit) capítols (cent trenta-quatre articles, que no es
mencionen), una disposició addicional, una de transitòria, una de derogatòria i dues de
finals (i deu annexos, que no es mencionen). En el preàmbul s?exposa:
Així mateix, el Govern de les Illes Balears, transcorreguts dos programes del Pla
Estatal i de l?aplicació de les mesures complementàries posades en marxa per la
conselleria competent en matèria d?habitatge, considera imprescindible revisar i
millorar les ajudes en aquest àmbit, d?una manera congruent amb l?interès prioritari
d?aquest Govern.
D?aquesta manera, amb aquest Decret es pretén, per una banda, millorar les ajudes
per facilitar l?accés als ciutadans a un habitatge, ja sigui mitjançant l?adquisició d?un
habitatge protegit de nova construcció o d?un habitatge usat, o simplement amb
l?adquisició del seu primer habitatge habitual i permanent, facilitant-li les condicions
per formalitzar la hipoteca a més d?una ajuda, durant els quatre primers anys, per
pagar els interessos; ja sigui l?accés en arrendament, ja sigui mitjançant la
rehabilitació del seu habitatge habitual i permanent; millorant l?accessibilitat dels
edificis i dels habitatges. Per altra banda, impulsar l?oferta d?habitatges assequibles,
promovent la rehabilitació d?edificis d?habitatges i d?habitatges pel seu arrendament,
incentivant els promotors perquè facin habitatges protegits de nova construcció amb
destí arrendament; fomentant la urbanització de sòl per a habitatges protegits, tant en
règim de venda com de renda; ampliant les ajudes a la implantació de mesures per a
l?estalvi energètic en habitatges de protecció pública promoguts tant per entitats
públiques com per particulars.
[?] Aquesta intervenció dels poders públics en l?àmbit de l?arrendament
d?habitatges, neix de la voluntat decidida de fomentar una major mobilitat laboral i
una emancipació més primerenca dels joves, donat que incideix de forma directa
sobre els principals obstacles que han d?afrontar: el preu elevat dels lloguers i les
despeses addicionals exigides en matèria de garanties.
? El títol I regula les disposicions generals.
? El títol II estableix les ajudes al primer accés dels ciutadans de les Illes Balears a
l?habitatge, en arrendament i en propietat: per a l?adquisició d?habitatges de protecció
pública de nova construcció, per a l?adquisició d?habitatges usats, per a la constitució de
préstecs addicionals i per a l?adquisició immediata d?habitatges per rehabilitar-los.
? El títol III disposa l?impuls de l?oferta d?habitatges assequibles en arrendament:
«habitatges protegits de nova construcció destinats a arrendament» (capítol I), «ajudes a
la rehabilitació d?edificis d?habitatges lliures destinats a arrendament» (capítol II),
«ajudes a la rehabilitació d?habitatges lliures per al seu arrendament» (capítol III), i
«ajudes als propietaris d?habitatges lliures desocupats per arrendar-los» (capítol IV).
? El títol IV determina les mesures per impulsar la rehabilitació, amb ajudes a la
rehabilitació aïllada d?edificis i habitatges (capítol I), amb àrees de rehabilitació integral
i de centres històrics (capítol II), i per a la renovació urbana.
? El títol V habilita les ajudes per millorar l?accessibilitat dels edificis i dels habitatges.
? El títol VI implanta mesures per a l?estalvi energètic a habitatges de protecció oficial.
? El títol VII implanta actuacions d?urbanització en matèria de sòl.
? El títol VIII preceptua les ajudes als joves que accedeixin per primera vegada a
l?habitatge: capítol I, disposicions comunes; capítol II, accés a l?habitatge en
arrendament (renda bàsica d?emancipació); capítol III, accés al primer habitatge en
propietat (ajudes per a la constitució de la primera hipoteca, per a l?adquisició
d?habitatges protegits de nova construcció, per a l?adquisició d?habitatges usats i per a
l?adquisició d?habitatges per a la rehabilitació immediata); capítol IV, ajudes per a la
rehabilitació d?habitatges; capítol V, ajudes per a la rehabilitació d?habitatges destinats a
arrendament per a joves, i capítol VI, ajudes a altres grups de protecció preferent.
? El títol IX fixa la finalitat i els requisits per inscriure?s al Registre públic de persones
demandants.
? El títol X tracta de la tramitació administrativa: de les ajudes (capítol I); de les
sol·licituds de visats en les ajudes per a l?adquisició d?habitatges protegits de nova
construcció i per a les ajudes a l?adquisició d?habitatges usats (capítol II), i de les ajudes
per a l?adquisició d?habitatges per a la rehabilitació immediata, per a la rehabilitació
d?edificis destinats a arrendament, per a la rehabilitació aïllada d?habitatges i per a la
millora de l?accessibilitat a edificis i habitatges (capítol III).
Sisena
Sobre el contingut del Projecte de decret, el Consell Consultiu fa les observacions
següents:
A) El preàmbul, denominat «exposició de motius»:
a) L?exposició de motius ha de ser un preàmbul, segons l?article 39.4 de la Llei 4/2001.
b) Encara que el preàmbul fa referència a la competència exclusiva en matèria
d?habitatge de la Comunitat Autònoma, segons l?article 30 de l?Estatut, s?hi ha d?afegir
la precisió «sens perjudici del que disposa l?article 149.1 de la Constitució»,
continguda en aquell article. Es pot concretar més encara, en relació amb l?article
149.1.13 de la Constitució, que atribueix a l?Estat la competència exclusiva en matèria
de bases i coordinació de la planificació general de l?activitat econòmica.
c) En el preàmbul, s?hi indica que el Decret (en projecte) s?estructura en «catorze»
capítols, quan el nombre real de capítols és divuit. A més, no té en compte els deu
annexos. Per tant, s?ha de corregir i fixar en divuit els capítols, i s?hi ha d?afegir la
referència als deu annexos.
B) L?articulat s?ajusta a l?ordenament jurídic, llevat dels defectes següents:
? En l?article 3 («Competència») del Projecte de decret, es reitera el que s?ha dit en la
consideració jurídica segona, in fine: s?ha d?optar per un dels dos òrgans (la Direcció
General d?Arquitectura i Habitatge o l?Institut Balear de l?Habitatge). Només un dels
dos pot tramitar i (amb i llatina) resoldre els procediments de sol·licitud de concessió de
les ajudes.
? En l?article 5, en el paràgraf segon, en lloc d?«Únicament» s?hi ha de posar «No
obstant això».
? En l?article 7, s?ha de col·locar el quadre en el lloc adient.
III. CONCLUSIONS
1a. El president de les Illes Balears està legitimat per demanar el dictamen preceptiu i
urgent, i el Consell Consultiu és competent per emetre?l.
2a. En relació amb la tramitació d?aquest Projecte de decret, s?han complert els articles
42, 43, 46 i 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears. S?ha
incomplert el compromís, contingut en la clàusula segona, punt 7.1, del conveni subscrit
el 19 de desembre de 2005, entre el Ministeri d?Habitatge i la Comunitat Autònoma de
les Illes Balears, per a l?aplicació del Pla Estatal 2005-2008 per Afavorir l?Accés dels
Ciutadans a l?Habitatge, perquè no s?ha donat audiència com a part interessada al
Ministeri d?Habitatge, en l?elaboració del Projecte de decret, cosa que s?ha d?esmenar
en l?expedient.
3a. El Projecte de decret s?ajusta a l?ordenament jurídic. Les observacions fetes en les
consideracions jurídiques segona in fine a sisena són substancials.
4a. En la disposició, s?hi ha d?usar la fórmula «d?acord amb el Consell Consultiu» o la
d?«havent escoltat el Consell Consultiu», previstes en l?article 3.3 de la Llei 5/1993, de
15 de juny.
Palma, 23 de maig de 2008
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Fiscalidad para inversores. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5073.jpg)
![Regulación sobre el Código Técnico de la Edificación](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_937.jpg)
Regulación sobre el Código Técnico de la Edificación
Dpto. Documentación Iberley
6.83€
6.49€
+ Información
![La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6716.jpg)
La prestación de servicios socio-sanitarios en el ámbito rural de Castilla y León: apostando por un bienestar integral
V.V.A.A
25.50€
24.23€
+ Información
![Rendimientos del trabajo en el IRPF](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_660.jpg)
![Rendimientos de actividades económicas en el IRPF](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_661.jpg)
Rendimientos de actividades económicas en el IRPF
Dpto. Documentación Iberley
6.83€
6.49€
+ Información