Última revisión
17/06/2003
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 091/2003 del 17 de junio del 2003
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 17/06/2003
Num. Resolución: 091/2003
Resumen
Dictamen núm. 91/2003, relatiu al Projecte d?ordre per la qual s?estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajuts públics per a projectes de serveis d'orientació i itineraris integrats d'inserció, emmarcats en l'objectiu 3 del Fons Social Europeu*.Ponente/s:
Carmen Fernández González
Contestacion
Dictamen núm. 91/2003, relatiu al Projecte d?ordre per la qual s?estableixen les bases
reguladores per a la concessió d'ajuts públics per a projectes de serveis d'orientació i
itineraris integrats d'inserció, emmarcats en l'objectiu 3 del Fons Social Europeu*.
I. ANTECEDENTS
1. El dia 24 de febrer de 2003, la directora general de Formació de la Conselleria de
Treball i Formació va elaborar una memòria en què es justificava l'oportunitat d'establir les
bases reguladores per a la concessió d'ajuts públics per als serveis d'orientació i itineraris
integrats d'inserció emmarcats en l'objectiu 3 del Fons Social Europeu, com també
l'adequació de les mesures proposades als fins perseguits. En la memòria hi va incloure una
taula de disposicions afectades i una taula de vigències.
2. En la mateixa data, l?autoritat esmentada va signar també una memòria sobre l?estimació
del cost econòmic que suposa l?aprovació de l?ordre del conseller de Treball i Formació a
què es refereix aquest dictamen. Hi diu literalment que ?per a la convocatòria d?ajuts
públics per a accions formatives emmarcades en l?objectiu 3 del Fons Social Europeu per a
l?any 2003 s?ha previst assignar partides pressupostàries per un import aproximat de
8.890?578 ?. Aquestes partides assignades per la comunitat autònoma, estan cofinançades
pel Fons Social Europeu en un percentatge que va del 45% al 50% en funció de
l?actuació.?
3. El dia 25 de febrer de 2003, el conseller de Treball i Formació va ordenar l?inici de
l?expedient per a l?elaboració d?una disposició reglamentària que hauria de contenir les
bases reguladores per a la concessió d?ajuts públics per als serveis d?orientació i itineraris
integrats d?inserció emmarcats en l?objectiu 3 del Fons Social Europeu. En aquesta
resolució designava la directora general de Formació com a òrgan responsable del
procediment.
4. L?assessoria jurídica de la Conselleria de Treball i Formació va emetre un informe el dia
14 de març d?enguany, en acompliment del previst a l?article 10.2 de la Llei 5/2002, de 21
de juny, de subvencions. Aquest informe analitzava si l?ordre estudiada respectava el
contingut mínim exigit per l?article 11 de la Llei i es pronunciava favorablement sobre la
seva aprovació.
5. El dia 9 d?abril de 2003, va tenir lloc una sessió extraordinària del ple del Consell de
Formació Professional de les Illes Balears en la qual aquest òrgan ?va aprovar el text?
sotmès a la seva consulta, segons consta en la certificació emesa pel seu secretari en data 5
de maig de 2003.
6. El dia 22 d?abril de 2003, la secretària general tècnica va informar favorablement sobre
el Projecte de disposició reglamentària. En l?informe entenia que s?havia seguit el
procediment establert legalment i es pronunciava sobre l?oportunitat i legalitat del Projecte.
Hi afegia que, pel que fa a la suficiència de recursos econòmics, s?han previst per a l?any
2003 les dotacions pressupostàries per fer front a la convocatòria que han de desplegar
aquestes bases reguladores.
* Ponent: Sra. Carme Fernández González
7. El 15 de maig de 2003 (registre d?entrada de 20 de maig), el Molt Hble. Sr. President de
les Illes Balears va demanar l?emissió del dictamen preceptiu sobre l?ordre projectada, a
instància del conseller de Treball i Formació. La petició d?aquest dictamen s?efectua amb
caràcter d?urgència.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
D?acord amb allò establert en l?article 15.1.a) de la Llei del Consell Consultiu de les Illes
Balears (Llei 5/1993, de 15 de juny) el Molt Hble. Sr. President de les Illes Balears és
legitimat per formular la consulta i el Consell Consultiu és competent per evacuar-la. La
intervenció d?aquesta institució té el caràcter de preceptiva, atès que es tracta d?una
disposició reglamentària no organitzativa, segons l?article 10.6 de la Llei esmentada,
d?acord amb la modificació de la Llei 6/2000, de 31 de maig.
Segona
1. Quant al procediment seguit, el Consell Consultiu considera que s?han acomplert
essencialment els tràmits exigits, amb caràcter general, per la Llei 4/2001, de 14 de març,
del Govern de les Illes Balears, concretament, en els articles 42 a 47. Les determinacions
de la Llei 5/2002, de 21 de juny, de subvencions, també han estat respectades.
Dit això, hem de recordar una vegada més que les memòries exigides per la Llei del
Govern han de ser emeses en relació amb un avantprojecte de disposició preexistent, però
que pertany a un expedient nascut de l?ordre iniciadora del procediment. Així ho exigeix
l?article 42 de la Llei del Govern.
En el cas que examinam, les memòries referides als antecedents 1 i 2 d?aquest dictamen
han precedit l?inici del procediment i no han estat assumides formalment en la fase
instructora posterior. Tot això suposa una actuació irregular que la Conselleria promotora
de la norma hauria de prendre en consideració en el futur.
2. Quant al tràmit d?audiència exigit en l?article 43.1 de la Llei del Govern, hem
d?assenyalar que, a la vista de l?antecedent 5 d?aquest dictamen, s?ha d?entendre
complimentat de manera correcta, ja que així ho permet l?article 43.2 del mateix text legal,
segons el qual ?no és exigible el tràmit previst en el punt anterior respecte de les entitats
esmentades si han estat consultades en el procediment d?elaboració o hi han participat
mitjançant informes.?
En suport a aquesta conclusió hem de recordar que la intervenció de les principals entitats
representatives dels interessos afectats per la disposició s?ha produït a través del Consell de
Formació Professional de les Illes Balears, òrgan creat pel Decret 39/2000, de 10 de març,
en el qual són presents les organitzacions empresarials i sindicals que tenen la condició
legal de més representatives, com també les conselleries d?Educació i Cultura i de Treball i
Formació, els consells insulars, i la Federació d?Entitats Locals de les Illes Balears
(FELIB).
Tercera
L?article primer del text projectat assenyala que l?Ordre té per objecte establir les bases per
concedir ajuts pels serveis d?orientació i itineraris integrats d?inserció, emmarcades en
l?objectiu 3 dels Fons Social Europeu (període 2000-2006) i cofinançats per aquest,
d?acord amb el que disposa el Decret 11/2000, de 4 de febrer, pel qual es regulen els
programes de formació professional ocupacional en l?àmbit de la comunitat autònoma de
les Illes Balears.
La política regional de la Unió Europea té com a objectiu essencial la cohesió econòmica i
social. La seva acció es basa en la solidaritat financera que permet la transferència de més
del 35% del pressupost de la Unió vers les regions més desfavorides. D?aquesta forma, les
regions que estiguin menys desenvolupades, i que s?enfrontin a un procés de reconversió o
a condicions geogràfiques, econòmiques o socials particulars, es troben en una posició
millor per afrontar-ne les dificultats i obtenir un màxim profit de les oportunitats de la
Unió.
El suport de les instàncies comunitàries a través de la política regional és en funció del
nivell de desenvolupament de les regions i de les distintes dificultats amb què es troben. La
reglamentació dels fons estructurals per al període 2000-2006 preveu en particular
l?establiment de tres objectius, que qualifica de prioritaris.
En concret, els reglaments (CE) núm. 1260/1999, del Consell de 21 de juny, i 1784/1999,
del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de juliol, estableixen les disposicions generals
sobre els fons estructurals, la finalitat dels quals és aconseguir la promoció del
desenvolupament i l?ajustament estructural de les regions menys desenvolupades (objectiu
núm. 1), el suport a la reconversió econòmica i social de les zones amb dificultats
estructurals (objectiu núm. 2), i finalment, l?objectiu núm. 3 pretén el suport de l?adaptació
i modernització de les polítiques i sistemes d?educació, formació i ocupació de les regions
que no es troben incloses en l?objectiu núm. 1.
Quarta
Pel que fa al marc normatiu estatal i autonòmic, cal tenir present que l?apartat 15 de
l?article 12 de l?Estatut d?autonomia de les Illes Balears atorga a la comunitat autònoma la
funció executiva en matèria laboral i l?article 15.1, el desenvolupament legislatiu i
d?execució de l?ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i
especialitats, d?acord amb el dret fonamental previst en l?article 27 de la Constitució
espanyola.
Els reials decrets de traspàs de funcions i serveis de l?Administració de l?Estat a les Illes
Balears foren, d?una banda, el Reial decret 621/1998, de 17 d?abril, en matèria de gestió de
la formació professional ocupacional, i, de l?altra, el Reial decret 1268/2001, de 29 de
novembre, sobre traspàs de la gestió realitzada per l?Institut Nacional d?Ocupació, en
l?àmbit del treball, l?ocupació i la formació. Finalment, pels decrets 51/1998, de 8 de maig,
i 136/2001, de 14 de desembre, la comunitat autònoma de les Illes Balears assumí les
competències referides.
En l?exercici de les seves competències, i per tal de definir el marc dels programes de
formació professional ocupacional, el Govern de les Illes Balears va aprovar el Decret
174/1996, de 14 de setembre, que va suposar una unificació de la matèria de formació
professional ocupacional. Més tard, i per tal d?adequar-se als reglaments europeus
esmentats en la consideració anterior, es procedí a l?aprovació del Decret 11/2000, de 4 de
febrer, que derogà l?anterior, i que constitueix el fonament sectorial de l?ordre ara
projectada, tal com s?indica en el preàmbul i en l?article primer.
Cinquena
L?ordre analitzada consta d?un preàmbul breu, quatre títols, una disposició derogatòria
única i dues de finals.
Al títol I, ?Disposicions Generals? (articles 1 i 4), es determinen l?objecte de la norma; els
beneficiaris; els usuaris dels serveis d?orientació o dels itineraris integrals d?inserció; i els
terminis per presentar sol·licituds i per iniciar i finalitzar les accions aprovades.
El títol II , ?Dels ajuts?, es troba estructurat en dos capítols: El capítol I comprèn els
articles 5 a 8, referits a l?objectiu dels serveis d?orientació; a la classificació en generals i
específics; als requisits que han d?acomplir obligatòriament els projectes de serveis
d?orientació; i a les obligacions dels beneficiaris, i hi afegeix un seguit de deures no
inclosos en la Llei de subvencions (article 8.2). I el II regula l?objectiu dels itineraris
integrats d?inserció i les obligacions dels beneficiaris.
Respecte del procediment, el títol III (articles 11 a 15), regula la presentació de les
sol·licituds i de la documentació requerida; els criteris per seleccionar els beneficiaris, i
especifica que es farà pel procediment de concurs; la compatibilitat de les subvencions a
què es refereix l?ordre projectada amb altres ajuts; l?inici, la tramitació i terminació del
procediment de concessió de les subvencions; finalment, es remet a la regulació legal pel
que fa a la modificació i anul·lació de la resolució de concessió dels ajuts.
Així mateix, el títol IV ?Gestió i control de les subvencions?, format pels articles 16 a 24,
atribueix al Servei d?Ocupació de les Illes Balears (SOIB) les tasques de seguiment i
control, sense perjudici de l?activitat que correspongui a la Intervenció general del Govern
de les Illes Balears, a la Sindicatura de Comptes i al Fons Social Europeu; obliga els
beneficiaris dels ajuts a presentar un informe intermedi durant el desenvolupament del
projecte, una memòria final de resultats així com una memòria econòmica; relaciona els
criteris d?imputació del pressupost; determina la forma de pagament de les subvencions,
que remet al que digui la convocatòria corresponent; i finalment, pel que fa a la revocació i
al reintegrament, conté una remissió expressa a la Llei de subvencions.
Sisena
1. La Llei 5/2002, de 21 de juny, de subvencions, en l?article 10.1, estableix que ?no es pot
iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller competent
n?hagi establert prèviament per ordre, en ús de la potestat reglamentària, les bases
reguladores corresponents, llevat dels supòsits excepcionals prevists en l?article 7
d?aquesta llei.?
L?entrada en vigor, dia 1 de gener de 2003, de la Llei esmentada, obliga, amb caràcter
previ a la convocatòria de subvencions per a l?any 2003, a l?establiment de les bases
reguladores que han de regir els procediments per a la concessió dels ajuts esmentats,
obligació que, en aquest cas, s?acompleix mitjançant el Projecte d?ordre objecte d?examen.
S?ha de tenir en compte, a més a més, que l?article 2 de la Llei de subvencions considera
subvenció qualsevol ajut econòmic amb càrrec als pressuposts generals de la comunitat
autònoma, així com els ajuts finançats, total o parcialment, amb fons de la Unió Europea,
com és el cas que ara ens ocupa, o d?altres ens públics.
2. Altrament, l?article 11 de la Llei de subvencions estableix el contingut mínim de
qualssevol bases reguladores, que en tot cas ha de determinar un seguit d?aspectes i punts
entre els quals destaquen els que s?indiquen:
a) La definició de l?objecte de la subvenció que expressi la finalitat d?utilitat
pública i social a què es destina la subvenció.
b) Els requisits generals que han de complir els beneficiaris de la subvenció, la
manera d?acreditar-los i, si escau, el període durant el qual s?han de mantenir.
c) Els criteris genèrics que han de regir, amb caràcter general, en les
convocatòries.
d) Els òrgans competents per a la iniciació, la instrucció i la resolució del
procediment, així com l?existència o no de comissió avaluadora.
e) Les obligacions del beneficiari, així com els efectes derivats de l?incompliment.
f) Les regles generals sobre la manera de justificació, per part del beneficiari, de
l?acompliment de la finalitat per a la qual es concedeix la subvenció i de
l?aplicació dels fons rebuts, tant en relació amb les despeses realitzades com
amb el pagament d?aquestes.
g) La manera, els terminis generals i les condicions de pagament.
h) La comptabilitat o incompatibilitat de la subvenció amb els ajuts que pugui
obtenir el beneficiari de la administració mateixa o de qualsevulla entitat
pública o privada.
i) Les regles generals per a la determinació de l?import de la subvenció.
3. Analitzat aquest contingut mínim exigit per la Llei 5/2002 i estudiat l?articulat del
Projecte d?ordre sotmès a consulta, aquest Consell Consultiu aprecia un absolut respecte i
adequació d?aquest darrer a les exigències legals ja esmentades.
No obstant l?anterior, cal remarcar el fet que en el preàmbul del Projecte d?ordre que,
segons l?exposat, suposa el desenvolupament de la Llei de subvencions, no mencioni
expressament aquest aspecte i només faci referència a l?article 10.1. Caldria advertir en
l?explicació dels motius que donen lloc a l?aprovació de l?Ordre, que aquesta suposa la
resposta normativa a les exigències legals de la Llei 5/2002.
Setena
Arribats a aquest punt, hem de formular les observacions següents:
A) El títol del Projecte no es correspon amb el que figura a la petició de dictamen, per tant
s?hauria de fixar clarament, per raons de coherència, quin ha de ser l?encapçalament.
B) Segons l?article primer, aquesta ordre té per objecte establir les bases per concedir ajuts
durant el període 20002-2006. La referència a l?any 20002 és, evidentment, un error
que s?ha de corregir.
C) Els articles 15 i 24 del Projecte d?ordre podrien ser suprimits, per superflus, ja que
suposen simplement una reiteració del que està previst a la Llei de subvencions.
D) En igual sentit, s?hauria de suprimir la disposició final primera, en la mesura que
determina que en allò que no estableix l?Ordre hi serà d?aplicació la Llei de
subvencions i la resta de normes d?aplicació general. Aquesta norma resulta
innecessària ja que l?article 3.2 in fine de la Llei de subvencions estableix el seu
caràcter supletori respecte de la normativa reguladora de les subvencions finançades
per la Unió Europea.
E) La disposició final segona indica que ?aquesta ordre començarà a vigir a l?endemà
d?haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, a excepció de l?establert
en el segon paràgraf de l?article 2 que començarà a vigir a partir de dia 1 de novembre
de 2004.? Aquest paràgraf disposa que ?les organitzacions empresarials o sindicals,
únicament podran ser titulars de serveis d?orientació generals en aquells municipis on
l?Administració local no hagi subscrit un pacte local d?ocupació.? Els termes
?Administració local? s?haurien de substituir per ?Ajuntament? o ?òrgan competent?,
tècnicament més precisos en aquest cas.
F) Altrament, convindria no emprar abreviatures, com ara SOIB o FSE, en el text
normatiu, i tenir cura de la transcripció mecanogràfica.
III. CONCLUSIONS
1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu, segons l?establert en l?article 10.6 de la Llei
5/1993, de 15 de juny, en la redacció donada per la Llei 6/2000, de 31 de maig; el Molt
Hble. Sr. President de les Illes Balears és legitimat per sol·licitar-lo, i el Consell Consultiu
és competent per emetre?l.
2a. Les observacions que es fan a la darrera consideració jurídica d?aquest dictamen no
tenen caràcter substancial per a l?ús de la fórmula ritual ?d?acord amb el Consell
Consultiu?, però atendre-les podria millorar la redacció de la norma examinada.
Palma, 17 de juny de 2003