Dictamen del Consejo Cons...o del 2003

Última revisión
17/06/2003

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 090/2003 del 17 de junio del 2003

Tiempo de lectura: 14 min

Tiempo de lectura: 14 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 17/06/2003

Num. Resolución: 090/2003


Resumen

Dictamen núm. 90/2003, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula la qualificació de les iniciatives empresarials d?inserció sociolaboral i es crea el registre d?iniciatives empresarials d?inserció sociolaboral de les Illes Balears*

Ponente/s:

Juan S. Oliver Ripoll

Contestacion

Dictamen núm. 90/2003, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula la qualificació

de les iniciatives empresarials d?inserció sociolaboral i es crea el registre d?iniciatives

empresarials d?inserció sociolaboral de les Illes Balears*

I. ANTECEDENTS

1. L'elaboració de la disposició administrativa s'inicià per resolució del conseller de Treball

i Formació, de dia 4 de novembre de 2002, a la vista de la memòria subscrita pel director

del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), el dia 31 d'octubre anterior, justificativa

de l'oportunitat de la regulació de la qualificació de les iniciatives empresarials d'inserció i

de creació del Registre d'iniciatives empresarials d'inserció de les Illes Balears.

2. En aquesta memòria es feia referència al Pacte per a l'ocupació, la cohesió social i el

foment de l'economia productiva, signat el 12 de gener de 2000, pel Govern de les Illes

Balears i els agents socials. L?apartat 1.5 d?aquest Pla preveu el foment de l'economia

social en el sentit de regular i fomentar la creació d'empreses d'inserció, com a eines de

treball per a la inserció i per a l'ocupació de col·lectius especialment desfavorits, vinculats a

nous processos d'exclusió.

Per desenvolupar el Pacte abans esmentat, el Govern de les Illes Balears elaborà un Pla

director de suport a l'economia social que preveia, entre d'altres mesures, regular i crear un

Registre d'empreses d'inserció i establir diversos ajuts per sostenir-les.

Quant al marc normatiu, es deia en la memòria esmentada que no hi ha normativa anterior

que contempli aquesta matèria, la qual precisa ser desenvolupada a l'empara de l'article 9 de

l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i del Pla director elaborat pel Govern. Això

anterior explica que no s?hagi inclòs a l?expedient cap relació de disposicions afectades ni

la taula de vigències de disposicions anteriors.

3. El Projecte normatiu es va sotmetre a l'audiència dels ciutadans, per mitjà de les entitats

representatives i per termini de quinze dies.

En resposta al tràmit d?audiència algunes entitats presentaren al·legacions. Així:

- ASPROM i la COORDINADORA demanaren la inclusió de les persones amb

discapacitat dins el Projecte de decret.

- REAS Balears insistí en què l?aplicació de la normativa no hauria de ser conjuntural i

que, en la Comissió de seguiment, s'hauria d'integrar un representant de les iniciatives

empresarials d'inserció. Proposà una avaluació de l'efectivitat del decret després de dos

anys des de la seva vigència.

- ATENEU ALCARI demanava que també les empreses privades fossin considerades

com a entitats promotores, conjuntament amb les entitats públiques o privades sense

ànim de lucre.

* Ponent: Sr. Joan S. Oliver i Ripoll.

- La Conselleria d'Obres Públiques, Habitatge i Transports, que s'inclogués al ludòpata i a

les dones amb familiars al seu càrrec, com a col·lectiu en situació d'exclusió social, i

que s'esbrinés l'objecte social de l'empresa.

- La secretària general tècnica de la Conselleria de Presidència suggerí que, quan

s'utilitzin abreviatures, se n?especifiqui el significat complet.

4. Dins la memòria de data 20 de març de 2003, el director del SOIB estimà que el Projecte

de decret no ha de comportar cap despesa econòmica.

5. L'informe dels serveis jurídics s'emeté el mateix dia 20 de març de 2003. S?hi

considerava que el Projecte de decret s'adapta a la legalitat vigent i que suposa el

desenvolupament de l'Estatut d'autonomia. També indicava que s'havia de sotmetre als

dictàmens del Consell Econòmic i Social i del Consell Consultiu de les Illes Balears.

6. L'informe de la Secretaria General Tècnica de la Conselleria de Treball i Formació

s'emeté també en sentit favorable, el mateix 20 de març de 2003.

7. El Consell Econòmic i Social, en el dictamen de data 30 d'abril de 2003, va fer unes

observacions generals i citava la Memòria sobre l'Economia, el Treball i la Societat de les

Illes Balears 2001, on es desitjava la creació d'un marc legal i fiscal per a les empreses

d'inserció dels col·lectius més marginats i desfavorits en situació d'exclusió a les Illes, tot

fomentant la iniciativa privada; el Pacte per a l'ocupació, la cohesió social i el foment de

l'economia productiva a les Illes Balears (BOIB núm. 18, de 10 de febrer de 2000), i el Pla

nacional d?acció per a la inclusió social del Regne d?Espanya, juny 2001-juny 2003, del

Ministerio de Asuntos Sociales.

El Consell Econòmic i Social considerà que la Conselleria tenia una oportunitat per

incloure els discapacitats físics, psíquics i sensorials en l'àmbit d'aplicació del decret, i

ampliar-ne així les possibilitats d'inserció, tot i que entenia que no són a priori col·lectius

d'exclusió social (tenint en compte que la seva inserció en el mercat laboral s'articula a

través dels centres especials de treball, prevists en l'article 2.g de l'Estatut dels treballadors i

la Llei estatal 13/1982, de 7 d'abril, d'integració social dels minusvàlids, desenvolupada pel

Reial decret 1368/1985 i, pel que fa al foment, per l'Ordre del Ministeri de Treball i

Assumptes Socials de 16 d'octubre de 1998). A més del que s?ha dit, hi afegia que també es

podrien incloure les persones majors de 45 anys i les dones en situació d'exclusió social o

amb risc de patir-la. Mencionava també les cooperatives d'inserció social, establertes a

l'article 139 de la Llei 1/2003, de 20 de març, de cooperatives de les Illes Balears, per tal

que es tinguessin en compte. Finalment, es va dir que, pel que fa a la Comissió de

seguiment i avaluació, seria convenient que hi fossin representades les organitzacions

empresarials i sindicals més representatives.

8. El president de les Illes Balears demanà a l'alt òrgan consultiu l'emissió del preceptiu

dictamen el 14 de maig de 2003, amb caràcter d'urgent.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

El M. Hble. Sr. President de les Illes Balears és legitimat per sol·licitar el dictamen, i el

Consell Consultiu és competent per emetre?l, atès l'establert en l'article15.1.a) de la Llei

5/1993, de 15 de juny, modificada per la Llei 6/2000, de 31 de maig.

Segona

Aquest dictamen té caràcter preceptiu, segons el que disposa l'article 10.6 de la Llei

mencionada, quan estableix que el Consell Consultiu ha de ser consultat preceptivament en

els projectes de disposicions reglamentàries, excepte les de caràcter organitzatiu, i les seves

modificacions.

Tercera

En l'aspecte procedimental, cal assenyalar que s'ha seguit la tramitació establerta legalment

per a l'elaboració de disposicions administratives de caràcter general, d'acord amb els

articles 42 i següents de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.

Ara bé, s'han de fer les consideracions següents:

L'ordre d'inici del conseller de Treball i Formació no designa, de forma expressa, l'òrgan

responsable del procediment, com així ho imposa l'article 42.1 de la dita llei. De

l'expedient, se?n dedueix que aquest ha estat el director del Servei d?Ocupació de les Illes

Balears, qui començà l?expedient amb una memòria. En aquest sentit, el Consell Consultiu

vol manifestar una vegada més que la Llei del Govern esmentada disposa ?i la lògica i una

correcta tècnica normativa ho aconsellen? que l?expedient s?iniciï mitjançant resolució del

conseller competent en la matèria i no que es produeixi després de l?elaboració de la

memòria justificativa i de l?estudi econòmic, tot això en relació amb una norma teòricament

inexistent, com ha ocorregut en aquest cas, tot i que aquestes anomalies es puguin entendre

reparades amb la posterior intervenció del conseller de Treball i Formació.

En la memòria, encara que es justifica l'oportunitat de la regulació, no s?hi inclou una

relació de les disposicions afectades, ni la taula de vigències de disposicions anteriors, però

es diu que ?no hi ha normativa anterior que contempli aquesta matèria?, per la qual cosa,

s?ha d?entendre acomplert aquest tràmit.

No s?hi adjunta tampoc un estudi econòmic del cost i del finançament de la nova regulació,

si bé el director del SOIB estima que el Projecte de decret ?no ha de comportar cap cost

econòmic?.

El tràmit d'audiència i de participació s'ha d'entendre acomplert mitjançant les entitats

representatives dels ciutadans, els consells insulars i els ajuntaments.

El Projecte de decret s'ha sotmès preceptivament als informes dels serveis jurídics i de la

secretària general tècnica competents, així com als dictàmens del Consell Econòmic i

Social i del Consell Consultiu, d?acord amb l?article 46 de la Llei 4/2001, de 14 de març.

Es pot dir que el procediment s'ha seguit de forma correcta.

Quarta

La proposta de decret s'insereix dins el marc normatiu que deriva de l'article 9 de l'Estatut

d'autonomia que estableix literalment el següent:

Les institucions d?autogovern, en acompliment de les finalitats que els són pròpies,

promouran la llibertat, la justícia, la igualtat i el progrés socioeconòmic entre els ciutadans

de les Illes Balears, com a principis de la Constitució, així com la participació d?aquests en

la vida política, cultural, econòmica i social. Igualment, inspiraran la funció de poder públic

en el sentit de consolidar i desenvolupar les característiques de nacionalitat comunes dels

pobles de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera, així com les peculiaritats de cadascuna

d?aquestes, com a vincle de solidaritat entre totes les illes.

L?article 129.2 de la Constitució espanyola estableix que els poders públics hauran de

promoure eficaçment les diverses formes de participació en l?empresa i hauran de fomentar,

mitjançant una legislació adequada, les societats cooperatives. Hi afegeix que també hauran

d?establir els mitjans que facilitin l?accés dels treballadors a la propietat dels mitjans de

producció.

En desenvolupament d?aquest precepte constitucional, l?article 11.8 de l?Estatut

d?Autonomia disposa que correspon a la comunitat autònoma, en el marc de la legislació

bàsica de l?Estat i, si escau, en els termes que aquesta assenyali, el desenvolupament

legislatiu i l?execució de l?ordenació i la planificació de l?activitat econòmica de les Illes

Balears, en l?exercici de les competències assumides en el marc de l?Estatut d?autonomia.

El Pacte per a l'ocupació, la cohesió social i el foment de l'economia productiva, signat el

12 de gener de 2000, pel Govern de les Illes Balears i els agents socials, preveu, dins el Pla

per a l'ocupació i el foment per a la inserció laboral, en l?apartat 1.5, el foment de

l'economia social: regular i fomentar la creació d'empreses d'inserció, com a eines de treball

per a la inserció i per a l'ocupació de col·lectius especialment desfavorits, molt vinculats a

nous processos d'exclusió.

Per desenvolupar aquest Pacte, el Govern de les Illes Balears elaborà un Pla director de

suport a l'economia social que preveia, entre d'altres mesures, regular i crear un Registre

d'empreses d'inserció, i establir diversos ajuts per sostenir-les, segons els principis

establerts a la carta Emprendre per a un món solidari que nasqué en el si de diverses

entitats que participaren en les iniciatives de recursos humans del Fons Social Europeu

(FSE) ?Empleo? i ?ADAPT?, i que s'agruparen en el Consorcio 2001.

Les iniciatives empresarials d'inserció són marcs d'aprenentatge laboral i social que

permeten assolir el grau d'ocupabilitat suficient per accedir al mercat de treball ordinari

mitjançant processos personalitzats de treball, formació i acompanyament, que

constitueixen un element eficaç d'inserció laboral de les persones en exclusió.

L'objecte del Projecte de decret és que les entitats interessades puguin obtenir la

qualificació d'iniciativa empresarial d'inserció i la seva inscripció en un registre públic que

permeti identificar-les, a l?efecte de gaudir dels ajuts i suport que s'estableixin per a les

diverses administracions de les Illes Balears.

Des d?aquest punt de vista, s?ha de concloure que el Consell de Govern té competència per

a l?aprovació del Decret ara analitzat.

Cinquena

En quan al contingut, el Projecte de decret consta d'un preàmbul, expressiu de la finalitat de

la regulació i el marc normatiu que l'habilita, quatre capítols, una disposició transitòria, una

addicional i tres finals. Els quatre capítols anteriors són: capítol I, ?Disposicions generals?,

(articles 1 a 4); capítol II, ?Qualificació i registre de les iniciatives empresarials d'inserció.?

Aquest capítol està dividit, alhora, en dues seccions: secció 1a, ?Qualificació com a

iniciativa empresarial d'inserció? (articles 5 a 7), i secció 2a, ?Registre d'iniciatives

empresarials d'inserció? (articles 8 a 10). Capítol III, ?Procediment d'incorporació a les

iniciatives empresarials d'inserció? (articles 11 a 13) i capítol IV ?Mesures de foment?,

(articles 14 a 19).

En l'aspecte formal, s'han de fer les observacions següents:

A l'article 3.2, en lloc d??objecte?, seria millor dir ?Són subjectes d'inserció sociolaboral les

persones ...?

A l'apartat d), relatiu a la llibertat, ha de dir ?condicional? en lloc de ?condicionat?.

A l'apartat e), que es refereix a les persones que es trobin en situació de risc d'exclusió? ?o

d'un projecte d'itineraris?, hi manca la preposició ?dins?: ?Dins un projecte d'itineraris?.

Es recomana no utilitzar en termes generals abreviatures en el Projecte de decret. Així on

diu ?FSE? hauria de dir ?del Fons Social Europeu?. Igualment, en l?apartat f) del article 3.2

referit així com en els articles 11.1, 12.3, 13.1 i 2.

A l'article 4, seria millor posar ?en el seu objecte social? en lloc d??entre els seus

objectius?. En la referència a les ?societats laborals?, s?hi han d'afegir les ?mercantils? en

coherència amb l'article 2.a) anterior.

A l'article 5.2, s'hauria de dir: ?La qualificació d'iniciativa empresarial d'inserció, o la seva

denegació, tindrà efectes des de la resolució del director del SOIB?, en lloc de dir ?des de la

seva signatura?.

A l'article 9, ?Efectes d?inscriure?s en el registre? hauria de dir: ?Efectes de la inscripció?, i

substituir ?inscriure's? per ?la inscripció?, en els apartats 1, 2 i 3.

A l'article 18.2, en lloc d??un representat del Servei d'Ocupació de les Illes Balears?, ha de

dir ?un representant?.

A l'article 19, es fa referència a ?els directors del Servei d'Ocupació de les Illes Balears?, és

evident que hauria de figurar en singular.

Les disposicions transitòria i addicional no precisen de cap qualificatiu, i són úniques.

En l?aspecte material, el Projecte de decret s'ajusta a la Constitució, a l'Estatut d'autonomia

i a la resta de l'ordenament jurídic.

III. CONCLUSIONS

1a. El M. Hble. Sr. President de les Illes Balears és legitimat per formular la consulta i el

Consell Consultiu és competent per emetre el dictamen corresponent, amb la qualitat de

preceptiu.

2a. El Projecte de decret s'ajusta a la Constitució, a l'Estatut d'autonomia i a la resta de

l'ordenament jurídic. Les observacions formals no son substancials, però atendre-les podria

millorar el text projectat.

3a. Aquest dictamen s'emet en sentit favorable, per la qual cosa el Consell de Govern podrà

usar la fórmula ?d?acord amb el Consell Consultiu?, de l'article 3.3 de la Llei 5/1993, de 15

de juny.

Palma, 17 de juny de 2003.