Última revisión
03/06/2003
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 085/2003 del 03 de junio del 2003
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 03/06/2003
Num. Resolución: 085/2003
Resumen
Dictamen núm. 85/2003, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula la dispensació en els centres assistencials del Servei Balear de la Salut dels medicaments d?intercepció postcoital amb estrògens i de tractament de la disfunció erèctil secundària a unes malalties determinades*.Ponente/s:
Carmen Fernández González
Contestacion
Dictamen núm. 85/2003, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula la
dispensació en els centres assistencials del Servei Balear de la Salut dels
medicaments d?intercepció postcoital amb estrògens i de tractament de la disfunció
erèctil secundària a unes malalties determinades*.
I. ANTECEDENTS
1. El dia 20 de gener de 2003, el director general de Planificació i Finançament de la
Conselleria de Salut i Consum redactà una memòria sobre la necessitat i l?oportunitat
d?elaborar un Projecte de decret per regular la prescripció i dispensació en els centres
assistencials del Servei Balear de la Salut (avui Servei de Salut de les Illes Balears) dels
medicaments d?intercepció postcoital i per al tractament de la disfunció erèctil
secundària a determinades malalties. Justificava la necessitat d?elaborar aquest projecte
de disposició en què aquests medicaments han estat aprovats pel Ministeri de Sanitat i
Consum, però es troben exclosos del finançament per part de la Seguretat Social, motiu
pel qual la comunitat autònoma vol ordenar-ne la dispensació a tots els centres de salut i
hospitals públics de la seva competència.
La memòria no inclou taula de vigències ni relació de disposicions afectades per ser el
primer cop que es regula aquesta matèria en l?àmbit de la comunitat autònoma de les
Illes Balears, fruit de les noves funcions assumides pel traspàs de l?assistència sanitària.
Així mateix, estimava procedent la tramitació del Projecte de decret pel ?procediment
d?urgència per acabar amb els problemes psíquics i d?adaptació social que podien
generar les dificultats per accedir a aquestes prestacions.?
2. En la mateixa data, el director general va elaborar un estudi econòmic, fonamentat en
la valoració realitzada pel Servei de Salut, de la despesa que suposaria dispensar els
medicaments a què es refereix el Projecte de decret. L?estudi inclou una previsió de la
demanda, així com els costs unitaris de cadascun per tal de determinar el cost total de la
prestació, estimat en 80.000 ?, pel que fa a la intercepció postcoital, i 235.302,88 ? per
al tractament de la disfunció erèctil secundària.
El finançament de les prestacions està previst que es realitzi mitjançant transferències
corrents i de capital del pressupost de la Conselleria de Salut i Consum al pressupost del
Servei de Salut, integrat com a annex del primer, d?acord amb el programa autonòmic
de planificació de l?assistència sanitària.
3. Sobre la base dels anteriors escrits, el dia 21 de gener de 2003, la consellera de Salut i
Consum acordà iniciar el procediment d?elaboració de la disposició reglamentària ?que
cita erròniament l?article 43 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes
Balears i no el 42, que correspon a l?inici del procediment d?elaboració de les
disposicions administratives? ?per la via d?urgència?, i designà com a òrgan
competent per tramitar-lo la Direcció General de Planificació i Finançament.
L?esborrany inicial del Projecte de decret data de febrer de 2003.
* Ponent: Sra. Carme Fernández González
4. El dia 27 de febrer de 2003 es va sotmetre l?avantprojecte de disposició a informació
pública, per acomplir, en paraules del director general de Planificació i Finançament, ?el
que disposa l?article 44 de la Llei 4/2001, de 14 de març, i en tractar-se d?una
disposició que pot afectar a la generalitat de ciutadans d?aquestes Illes.? Per raó de la
urgència del procediment, i atesa la naturalesa de la disposició, el període d?al·legacions
es va reduir a set dies hàbils, comptadors des de l?endemà a la data de publicació de
l?anunci en el BOIB (11 de març de 2003). Hi ha constància de les compareixences
d?alguns ciutadans que no formularen, però, cap al·legació.
5. Sol·licitat informe del director general d?Avaluació i Acreditació, es tengueren en
compte alguns dels seus suggeriments sobre determinats aspectes substantius de la
norma i sobre la composició dels medicaments.
6. Previ informe del Servei Jurídic, de 7 d?abril de 2003, que es pronuncià sobre els
aspectes legals del text, el secretari general tècnic de la Conselleria de Salut i Consum
informà favorablement el Projecte de decret en data de 8 d?abril. En l?escrit feia constar
la correcció del procediment d?elaboració de la norma, com també la necessitat de
dictamen del Consell Consultiu.
7. El dia 30 d?abril de 2003, va tenir registre d?entrada al Consell Consultiu la petició de
dictamen formulada, amb caràcter urgent, pel M. Honorable Sr. President de les Illes
Balears, a instància de la consellera de Salut i Consum.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El M. Hble. Sr. President de les Illes Balears és legitimat per formular la consulta, de
conformitat amb l?article 15.1.a) de la Llei 5/1993, de 15 de juny, del Consell Consultiu,
modificada per la Llei 6/2000, de 31 de maig, i el Consell Consultiu és competent per
emetre el dictamen corresponent, que, de conformitat amb l?article 10.6 de la Llei
esmentada, té caràcter preceptiu.
Segona
En relació amb el procediment seguit per a l?elaboració de la proposta normativa
sotmesa a la nostra consulta, resulta indispensable exposar les idees següents:
A) L?article 42 de la Llei del Govern situa el naixement del procediment en la
resolució del conseller competent, el qual, si més no, ha de designar l?òrgan
responsable per a la tramitació. Aquest precepte no exigeix necessàriament
que el conseller emeti un mandat de redacció d?un primer esborrany, el qual
pot ser prèviament aportat pels òrgans que hagin promogut o demanat l?inici
del procediment. Ara bé, el que sí exigeix aquest precepte és que la
?tramitació? del procediment tengui com a referent un text acabat, que passa
a denominar-se ?avantprojecte?, el qual s?ha d?incorporar a l?expedient (art.
47 Llei 4/2001) juntament amb ?una memòria i, si escau, un estudi
econòmic?. Aquests documents han de ser forçosament posteriors a
l?avantprojecte.
Examinat el conjunt d?actuacions seguides per la Conselleria impulsora de
la norma, hem de constatar, en primer lloc, que a l?efecte de propiciar el
naixement del procediment, la Direcció General de Planificació i
Finançament no va actuar incorrectament presentant les dues memòries que
figuren a l?expedient amb caràcter previ a un primer text articulat.
Però, en segon lloc, també hem de subratllar que, després de la resolució del
titular de la Conselleria, s?havia d?haver format l?expedient de conformitat
amb el que disposa l?article 42, per tal d?encetar correctament la tramitació
de l?avantprojecte. És a dir, havia d?haver seguit al text de l?avantprojecte la
memòria exigida legalment, la qual cosa hauria fet palès que aquesta s?havia
redactat a la vista d?un avantprojecte ja assumit per l?òrgan responsable del
procediment.
B) En relació amb l?activitat instructora requerida, amb caràcter de mínima,
pels articles 43 i següents de la Llei del Govern, hem d?assenyalar que no
s?ha obert el tràmit d?audiència dels ciutadans, al qual estan cridats aquests
?directament o per mitjà de les entitats reconegudes per la llei que els
agrupin o els representin?. En el seu lloc, l?òrgan responsable del
procediment va decidir sotmetre el text projectat a informació pública (art.
44 Llei 4/2001).
No hi ha dubte que el tràmit d?audiència es configura, en aquest cas, com un
tràmit essencial, ja que ve imposat inexcusablement per la llei esmentada
?quan ho exigeixi una norma amb rang de llei? (art. 43.1.a), i també ?quan
la disposició hagi d?afectar els drets i els interessos legítims dels
ciutadans? (art. 43.1.b). Tant és així que únicament se?n pot prescindir
?quan ho exigeixin raons greus d?interès públic apreciades per resolució
del conseller competent, les quals s?han de posar de manifest a l?expedient?
(art. 43.3).
Doncs bé, en el cas que examinem, efectivament concorren les dues
circumstàncies a què s?ha fet esment. Hem de recordar, d?una banda, que la
Llei 10/1998, de 14 de desembre, de col·legis professionals de les Illes
Balears, estableix, en el marc de ?La col·laboració amb les administracions
públiques per a la satisfacció dels interessos generals? (art. 10.3) que, ?en
relació directa amb les administracions públiques, els col·legis
professionals ? seran oïts en el procediment d?elaboració de disposicions
de caràcter general que afectin directament els interessos que representen?
(art. 12.2); i d?altra, que la naturalesa de la futura disposició reglamentària
es connecta clarament amb el cercle de drets i d?interessos reconeguts als
ciutadans per la legislació sanitària, i és obvi que afecta directament no tan
sols el dret a la salut, sinó també els drets a la intimitat i a la privacitat dels
individus.
Resulta, per tant, que el tràmit d?audiència no podia ser substituït pel
d?informació pública, la finalitat del qual és ben diferent, i menys encara
quan la conselleria actuant no ha expressat l?existència de les raons greus a
què al·ludeix l?article 43.3 de la Llei del Govern. Cal afegir que el tràmit
d?informació pública tampoc no podia ser decidit pel director general
reiteradament esmentat, ja que l?article 44 de la Llei del Govern atribueix
aquesta facultat al Consell de Govern o al conseller competent.
En conseqüència, i seguint la doctrina d?aquest Consell Consultiu,
expressada, entre d?altres, en el Dictamen 26/2003, podem afirmar que
estem davant una irregularitat greu del procediment establert legalment que
exigeix retrotreure parcialment les actuacions. Per tal de restaurar aquesta
deficiència, una nova instrucció del procediment ha de comptar amb la
intervenció de les entitats que són cridades legalment a aquest tràmit. En
aquest sentit, ens sembla indispensable que es convoquin al tràmit
d?audiència, com a mínim, els col·legis professionals de metges i de
farmacèutics.
C) Així mateix, hem de destacar la manca de sol·licitud d?informe a la Direcció
General de Farmàcia, atès que l?objecte del Projecte és regular un seguit de
medicaments compresos dins les prestacions farmacèutiques. És aquesta,
però, una irregularitat d?importància menor, en tractar-se d?un òrgan de la
Conselleria de Salut i Consum mateixa, impulsora de la disposició.
D) Pel que fa a la tramitació de la norma ?pel procediment d?urgència?,
propugnada per la Direcció General de Planificació i Finançament, aquest
Consell Consultiu ha de fer algunes puntualitzacions. Les motivacions
esgrimides pel director general resulten, al nostre parer, insuficients ja que,
d?entrada no es pot parlar tècnicament d?un procediment d?elaboració de
disposicions generals per via d?urgència a la Llei del Govern. Així mateix,
només és viable la reducció formal de terminis en determinats casos. Per
tant, per raons justificades, i mitjançant acord o resolució degudament
motivat, és possible la reducció a set dies del tràmit d?audiència, previst en
l?article 43.4 de la llei esmentada, o en els mateixos termes, del
d?informació pública (art. 44).
Tercera
Independentment de les observacions reflectides en els paràgrafs precedents d?aquest
dictamen, segons les quals s?ha de procedir necessàriament a la realització del tràmit
d?audiència, el Consell Consultiu estima convenient deixar constància, a l?efecte de
contribuir a la millora del text projectat, d?algunes reflexions:
1. Respecte de l?anclatge competencial de la norma, caldria que el preàmbul completés
la relació de normes, que s?inicia amb l?article 43 de la Constitució espanyola, amb la
menció expressa, com a mínim, de l?article 10.14 de l?Estatut d?autonomia, el qual
estableix que la comunitat autònoma té competència exclusiva en matèria de sanitat i
higiene, la qual l?habilita per aprovar aquest Projecte de decret. Aquesta competència
exclusiva comporta la potestat legislativa, la potestat reglamentària i la funció
executiva, que ha de ser exercitada respectant el marc de la legislació bàsica reservada a
l?Estat per l?article 149.1.16 de la CE.
2. També sembla imprescindible que el Projecte faci referència expressa, en el
preàmbul, a la Llei 5/2003, de 4 d?abril, de salut de les Illes Balears, en vigor des del dia
23 d?abril de 2003, a la qual necessàriament s?ha d?adequar. No cal recordar que
l?exercici de la potestat reglamentària està sotmès, entre d?altres, als límits derivats de la
funció que aquestes operacions tenen en el nostre sistema de fonts. Per això, hem de
comprovar especialment que l?autor del projecte dugui a terme realment una tasca de
desenvolupament, concreció o complementació de les disposicions legals, i no adopti
fórmules normatives externes al que tècnicament ha de ser el desplegament d?una llei.
3. Respecte de l?àmbit subjectiu d?aplicació de la norma projectada, l?article 1 delimita
qui són els beneficiaris de la prestació autonòmica. Reconeix els mateixos drets als
estrangers que als residents nacionals per accedir a les prestacions regulades en igualtat
de condicions, tot això ?d?acord amb la normativa estatal vigent en matèria
d?estrangeria?.
Aquesta normativa estatal vigent és, avui en dia, la Llei orgànica 4/2000, d?11 de gener,
?modificada per la Llei 8/2000, de 22 de desembre? per la qual es regulen els drets i
llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social (LOEX). L?article 12
d?aquesta Llei amplia l?àmbit subjectiu establert en la Llei 14/1986, general de sanitat,
ja que concedeix els mateixos drets sanitaris que tenen els espanyols als estrangers que
es trobin empadronats en els municipis on habitualment resideixin, així com als menors
d?edat, a les embarassades, i a tots aquells que es trobin en una situació d?urgència ?a
determinar pel professional sanitari en cada situació?. En aquests tres darrers casos, la
LOEX no exigeix cap requisit addicional, ni tan sols l?empadronament.
Molt diferent és la situació dels nacionals, ja que, en la disposició projectada, s?exigeix
que siguin residents en el territori de les Illes Balears. S?ha de deixar clar que el
concepte de residència va més enllà del simple empadronament. D?acord amb l?article 6
de l?Estatut d?autonomia, tenen la condició política de ciutadans de les Illes Balears els
espanyols que tinguin veïnatge administratiu a qualsevol dels municipis de les Illes
Balears. Per obtenir el veïnatge administratiu, l?article 55 del Reial decret 1690/1986,
d?11 de juliol, pel qual s?aprova el reglament de població i demarcació de les entitats
locals ?modificat pel Reial decret 2612/1996, de 20 de desembre? exigeix la
residència habitual en un municipi i la inscripció en el seu padró municipal.
La regulació a què s?acaba de fer referència planteja un seguit de dubtes en relació amb
el tractament diferenciat que s?hi conté. En efecte, d?entrada, l?àmbit subjectiu
d?aplicació de la norma projectada hauria d?encaixar perfectament amb el que estableix
la recent Llei de salut de les Illes Balears, cosa que, de moment, no resulta clara. Per
una altra banda, consideram oportú que, en l?expedient, s?hi reflecteixi una anàlisi
jurídica i tècnica sobre si la píndola postcoital, en determinats casos d?urgència, com ara
el de violació, podria ser dispensada a les dones nacionals no residents a les Illes
Balears.
4. Finalment cal plantejar la modificació del rètol del capítol primer, ja que, en la versió
catalana, esmenta els Medicaments d?intercepció postcoital amb estrògens quan hauria
de ser Medicaments d?intercepció postcoital amb progestàgens.
III. CONCLUSIONS
1a. El M. Hble. Sr. President de les Illes Balears és legitimat per sol·licitar aquest
dictamen, que té la qualitat de preceptiu, i el Consell Consultiu és competent per
emetre?l.
2a. La manca de tràmit d?audiència, en els termes de la consideració jurídica segona, és
un defecte procedimental de caràcter essencial que impedeix l?aprovació del projecte
3a. Una vegada esmenat el defecte que s?ha posat en relleu, el nou Projecte de decret ha
de ser sotmès al dictamen preceptiu del Consell Consultiu.
Palma, 3 de juny de 2003
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Curso práctico interactivo sobre Derecho de la extranjería y de la nacionalidad](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7737.jpg)
Curso práctico interactivo sobre Derecho de la extranjería y de la nacionalidad
V.V.A.A
25.50€
24.23€
+ Información
![La sustracción internacional de menores: el retorno del menor en el ámbito del Convenio de La Haya de 1980 y del Reglamento (CE) N.º 2201/2003](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1564.png)
La sustracción internacional de menores: el retorno del menor en el ámbito del Convenio de La Haya de 1980 y del Reglamento (CE) N.º 2201/2003
Carmen Fernández Sánchez
11.00€
10.45€
+ Información
![La residencia en territorio español. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7558.png)
La residencia en territorio español. Paso a paso
Dpto. Documentación Iberley
17.00€
16.15€
+ Información
![Entrada y salida del territorio español. Paso a paso (DESCATALOGADO)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3659.jpg)
Entrada y salida del territorio español. Paso a paso (DESCATALOGADO)
Dpto. Documentación Iberley
12.75€
3.19€
+ Información
![Protección de menores y discapacitados](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6664.jpg)