Última revisión
10/06/2015
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 082/2015 del 10 de junio del 2015
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 10/06/2015
Num. Resolución: 082/2015
Resumen
Dictamen núm. 82/2015, relatiu a la reclamació per responsabilitat patrimonial formulada per la senyora M. R. H. com a conseqüència de l?atenció sanitària rebuda a l?Hospital Universitari Son Dureta*Ponente/s:
Carmen Fernández González
Contestacion
Dictamen núm. 82/2015, relatiu a la reclamació per responsabilitat patrimonial
formulada per la senyora M. R. H. com a conseqüència de l?atenció sanitària
rebuda a l?Hospital Universitari Son Dureta*
I. ANTECEDENTS
1. El director general del Servei de Salut de les Illes Balears ha formulat la consulta
preceptiva sobre aquest expedient, que ha tingut entrada en el Consell Consultiu el 16
d?abril de 2015. El cas s?inicià amb una reclamació presentada per la senyora M. R. H.
davant el Servei de Salut de les Illes Balears el 3 de juliol de 2013.
En aquell escrit la reclamant afirmava que el 6 de novembre de 2006 va patir un
accident laboral quan li va caure sobre el peu dret una olla. Arran d'això estigué de
baixa fins al 31 de gener de 2008. Malgrat el temps transcorregut, per la manca de
millora, acudí a l?Hospital Son Dureta, de Palma, on el doctor M. R. li recomanà una
intervenció quirúrgica per recuperar la mobilitat del dit gros i eliminar el dolor. L'1 de
febrer de 2008, la senyora M. R. H. firmà el que denomina «insuficiente consentimiento
informado» i, el 17 d'abril, l?operaren d?hàl·lux rígid. Segons explica, el resultat
d'aquesta operació no va ser l'esperat i va patir molt de dolor.
Davant aquesta situació, el doctor M. R. indicà un tractament rehabilitador, el 18 de
novembre de 2008, per «exostomía dorsal del primer metatarsiano con rigidez articular
y artritis metatarso-falángica». El tractament rehabilitador finalitzà el 18 de febrer de
2009 sense cap millora, per la qual cosa es va prescriure la realització d'una ressonància
magnètica del peu, i en resultà un diagnòstic d?«osteoartritis de la articulación
metatarsofalángica del primer dedo con pérdida de cartílago y lesiones subcondrales con
edema a ambos lados de la articulación».
Així les coses, la senyora M. R. H. va ser remesa a la Unitat del Peu de l'Hospital Son
Dureta i l?atengué el doctor D. M., que li indicà la necessitat d?una nova intervenció
quirúrgica. La pacient signà el document de consentiment informat, si bé assenyala que
no la informaren de les possibles complicacions ni del motiu de l'operació. El
doctor D. M. va operar la pacient el 14 d'octubre de 2009 a l'Hospital Sant Joan de Déu.
Les molèsties persistiren i li diagnosticaren un «cuadro clínico residual de artrodesis
metatarsofalángica del primer dedo del pie derecho por hallux rigidus y osteotomías del
2º y 3º radios del pie derecho».
El 17 de gener de 2011, en consulta de control, el doctor D. M. assenyala que la pacient
presenta «falta de consolidación artrodesis» i, el 9 de març, el doctor V. C. li confirmà
aquest diagnòstic, per la qual cosa proposà una nova intervenció, de reartròdesi, que es
va programar per al 30 de setembre de 2011. La dugué a terme el doctor C. B., i la
senyora M. R. H. va ser donada d'alta hospitalària el 5 d'octubre. Tanmateix,el 15 d'abril
* Ponència de l'Hble. Sra. Carmen Fernández González, consellera.
2
de 2013, el doctor C. B. operà de nou la reclamant: una «intervención de rescate», atès
el «cuadro severo de pseudoartrosis del primer MTTF antepié derecho» que presentava
la pacient. Segons explica la reclamant, «ha sido a priori un éxito».
Adjunta a la reclamació, a més dels comunicats de baixa i d'alta i fotografies del peu,
diversos documents mèdics i documentació sobre la querella interposada davant el Jutjat
d'Instrucció núm. 10 de Palma, la qual va donar lloc a les diligències prèvies del
procediment abreujat X/2011, que finalitzaren amb la interlocutòria de 4 de juliol de
2012, de sobreseïment provisional i arxivament. L'informe pericial que elaborà el metge
forense i que figura en l'expedient conclou:
Que por todo lo expuesto se considera que la actuación profesional del día de autos
se ajusta a la lex artis ad hoc en cuanto a esa contingencia sanitaria, no quedando
incluida la actuación profesional a criterio de este perito dentro de los conceptos
médico-legales de NEGLIGENCIA, IMPRUDENCIA O IMPERICIA
PROFESIONAL, y habiéndose aplicado la práctica clínica indicada para el cuadro
médico existente en ese momento.
Tanmateix, el metge forense també afirma que es va ometre el deure d'informar la
senyora M. R. H. dels riscs inherents a la seva primera intervenció.
2. La senyora M. R. H. reclama de l?Administració sanitària, en un primer moment, la
quantitat de 235.004,04 euros, resultat de la valoració pericial del doctor P. L.,
concretada de la manera següent:
Seqüeles: 48.215,35 euros.
? Limitació de la mobilitat de tots els dits del peu dret: 6 punts.
? Metatarsàlgia del peu dret: 4 punts.
? Limitació de la flexió plantar del turmell dret: 4 punts.
? Limitació de la flexió dorsal del turmell dret: 2 punts.
? Material d'osteosíntesi: 2 punts.
? Agreujament de la patologia prèvia: 2 punts.
? Perjudici estètic moderat: 10 punts.
Període de curació: 116.788,69 euros.
? 22 dies d?ingrés hospitalari.
? 1.801 dies impeditius.
Factor de correcció: 70.000 euros.
3
3. El 10 de juliol de 2013, el secretari general del Servei de Salut de les Illes Balears
comunica a la reclamant la iniciació i les circumstàncies d?interès del procediment.
L'instructor demana una còpia de la història clínica i l?informe del doctor M. R. i els de
la resta de facultatius intervinents, amb el vistiplau del cap de servei corresponent.
4. El 23 d'agost de 2013, el director gerent d'Atenció Primària de Mallorca tramet la
informació sol·licitada. Reiterada la sol·licitud de documentació a l'Hospital Son
Espases, per dues vegades, el director gerent la tramet el 16 d'octubre. D?aquesta
informació interessa destacar-ne l'informe del doctor M. R., de 30 de setembre de 2013,
en què s?exposen les qüestions següents:
Paciente a la que se le indicó intervención de Hallux Rigidus, y firmado la paciente
el respectivo consentimiento una vez recibidas las explicaciones oportunas.
La paciente fue intervenida día 17 de abril del 2008 de Hallux Rigidus se le practicó
una artroplastia remodelante de la articulación metacarpofalángica.
En el protocolo del tratamiento del Hallux Rigidus en primer lugar está el realizar
una artroplastia remodelante de dicha articulación. En caso de evolución
desfavorable se procede a realizar una artrodesis de dicha articulación.
Dicha artrodesis fue realizada por la Unidad del Pie de nuestro Hospital.
El 9 d'octubre, el doctor D. M., adjunt del Servei de Cirurgia, Ortopèdia i
Traumatologia, explica, amb el vistiplau del cap del Servei:
La paciente acude a la consulta de TRA PIE doctor D. M., remitida por TRA Cupo
en 2009. Se realiza estudio de su patología mediante estudio Rx y RNM pie derecho.
Con el diagnóstico de Hallux Rigidus severo y Metatarsalgia pie derecho, se
propone a la paciente intervención quirúrgica mediante artrodesis metatarsofalángica
1º radio y osteotomías de Weil 2º y 3º radio pie derecho.
Se informa a la paciente de la intervención quirúrgica, sus riesgos y posibles
complicaciones. La paciente está conforme con la intervención y firma el
consentimiento informado.
La paciente es intervenida quirúrgicamente en octubre, realizándose artrodesis
metatarsofalángica 1º radio y osteotomías de Weil 2º y 3º radio pie derecho.
Sigue control en consultas de Traumatología, presentando dolor en pie derecho. Se
objetiva en los estudios radiológicos, no consolidación de la artrodesis
metatarsofalángica, por lo que se propone nueva intervención mediante reartrodesis
metatarsofalángica 1º radio pie derecho y osteotomías de Weil radios menores.
Se informa a la paciente de la intervención, riesgos y complicaciones posibles. La
paciente acepta la intervención y firma el consentimiento informado.
Desconozco la evolución posterior ya que no fui el traumatólogo que realizó la
intervención quirúrgica ni el seguimiento ulterior de la paciente.
Finalment, l'informe de 14 d'octubre de 2013 del doctor C. B., també amb el vistiplau
del cap del Servei, afirma:
Paciente mujer de 52 años de edad, presentó pseudoartrosis en 1ª metatarsofalángica
antepié derecho. Tras valoración en consulta, se comenta la necesidad de
4
reintervención. La paciente fue informada de la patología, y tras firmar el
consentimiento informado se incluyó en lista de espera quirúrgica.
El 30/10/11 realicé EMO grapas + reartrodesis 1ª metatarsofalángica + injerto de
cresta ilíaca derecha + osteotomía Weil 4º y 5º metatarsiano.
Posteriormente, presentó nueva pseudoartrosis en 1ª metatarsofalángica antepié
derecho. Se propone a la paciente realizar procedimiento quirúrgico, junto a cirugía
plástica del antepié derecho. Realizamos EMO grapas + injerto cresta ilíaca
izquierda + injerto corticoperióstico de condillo medial rodilla derecha + placa VLP
metatarsofalángica antepié derecho.
En estos momentos, la paciente presenta evolución favorable.
El 25 de juny de 2013, la pacient inicia un tractament rehabilitador a l'Hospital Son
Espases. El Servei de Rehabilitació la dóna d'alta el 12 de novembre de 2013. Li
recomanen plantilles de descàrrega i nous controls en cas d'empitjorar.
5. Consta en l'expedient un dictamen mèdic de Dictamed I & I SL, signat pels
doctors S. R., M. G. i R. A., les conclusions del qual són:
1. Doña M. R. H. fue diagnosticada a lo largo del año 2006 de un Hallux Rigidus en
su pie derecho y sometida a tratamiento conservador, terapéutica de elección en las
fases tempranas de la enfermedad tal y como preconizan todos los autores
consultados.
2. Ante la persistencia de cuadro doloroso, en febrero de 2008 es incluida en lista de
espera para tratamiento de su Hallux Rigidus mediante exostosectomía, técnica
descrita con fines meramente paliativos y antiálgicos. La decisión es correcta como
primera técnica de elección ante Hallux Rigidus poco evolucionados. La idoneidad
de la indicación queda confirmada por una evolución satisfactoria en los primeros
momentos, que incluso tuvo como consecuencia el alta de la paciente con fecha 27
de junio de 2008.
3. Posteriormente la paciente sufre una recidiva del cuadro doloroso, algo no
inhabitual tras realización de técnicas terapéuticas paliativas. La paciente es
sometida a nuevo estudio radiográfico y enviada a Rehabilitación. Por lo tanto, los
peritos que suscriben este informe no pueden estar de acuerdo con las afirmaciones
del perito de parte, doctor P. L., cuando en su pericia afirma, sin ajustarse a la
realidad, que el control evolutivo fue deficiente por no remitir a la paciente a
rehabilitación hasta 6 meses después de la intervención. Debemos insistir en que se
realizó un correcto seguimiento de la paciente con revisiones postoperatorias durante
los meses de abril, mayo, junio (siendo dada de alta), julio, septiembre y noviembre
de 2008, momento en el que la paciente aqueja dolor en el pie y se realiza nuevo
estudio radiográfico y se envía a Rehabilitación, no existiendo por tanto demora en
la indicación del tratamiento adyuvante.
4. Respecto a la ausencia de información alegada por la paciente en las dos primeras
intervenciones, en el expediente administrativo constan sendos documentos oficiales
de consentimiento firmados aparentemente de puño y letra por la paciente con
fechas 1 de febrero de 2008 y 31 de julio de 2009. En ambos documentos la paciente
manifiesta haber entendido y estar conforme con las explicaciones recibidas sobre la
cirugía a realizar. Bien cierto es que en el primer documento de fecha 1 de febrero
de 2008 no consta la técnica a realizar, lo que no debe implicar que la paciente
desconociese el tipo de cirugía propuesta, ya que en dicho expediente también
consta la propuesta de inclusión en lista de espera quirúrgica, documento firmado
5
por la paciente en la que claramente se exponen como diagnóstico el Hallux Rigidus
y como procedimiento propuesto, la realización de una artroplastia.
5. Todavía resulta más sorprendente que el perito doctor P. L. alegue la limitación a
la información sufrida por la paciente en las dos primeras intervenciones realizadas,
en base al tipo de documento firmado [?], en los que no se explicitan por escrito y
detalladamente las alternativas y complicaciones de la técnica a realizar. Sin
embargo, afirma que se consideró perfectamente informada para su cuarta cirugía,
cuando el documento firmado en este caso tiene exactamente las mismas
características de los 2 primeros [?].
6. Respecto a la aparición de la pseudoartrosis debemos manifestar que es una
frecuente complicación de cualquier fractura, osteotomía o intento de artrodesis y no
tiene por qué estar en relación con la calidad de la técnica realizada, que en este caso
podemos calificar de correcta a la vista de los estudios radiográficos realizados. Del
mismo modo podemos aseverar que el tratamiento de dicha complicación se ajustó,
en todos los casos, a la práctica traumatológica habitual, primero con el aporte
biológico mediante un autoinjerto de cresta ilíaca y posteriormente con la
realización de un injerto pediculado, asociando en ambas ocasiones un sistema de
osteosíntesis estable.
Del análisis de la documentación de que disponemos, a nuestro juicio, las
actuaciones médicas se ajustaron en todo momento a las consideraciones de la lex
artis ad hoc, no detectando actitudes de desidia o abandono sobre la paciente,
empleándose en todo momento todos los medios diagnósticos y terapéuticos
necesarios para su tratamiento.
6. L'informe de la Inspecció Mèdica s'emet el 14 de març de 2014, en sentit
desestimatori, amb les conclusions següents:
Primera. La asistencia prestada se ajustó a la lex artis ad hoc en todo momento.
Segunda. La paciente padecía un hallux rigidus que no respondió al tratamiento
conservador que se realizó de entrada, como recomiendan los expertos. Tras
plantearle la opción quirúrgica en septiembre de 2007, de forma correcta, se indicó
la intervención de artroplastia el 1/2/2008.
Tercera. La paciente firmó la autorización de inclusión en Lista Espera donde figura
el diagnóstico de hallux rigidus y el procedimiento a realizar de artroplastia, el
1/2/2008. Ese día firmó también el DCI donde no se registra dicho diagnóstico y
procedimiento pero reconoce que ha recibido explicaciones suficientes y
satisfactorias sobre el procedimiento, sus riesgos y alternativas, y que está satisfecha
con la información facilitada.
Cuarta. La intervención de artroplastia de la articulación metatarsofalángica (MTTF)
del 1er dedo del pie derecho se realizó por personal cualificado, según
procedimiento habitual, sin incidencias. Tras una evolución satisfactoria en los
primeros meses, presentó recidiva del dolor y afectación articular en la radiografía,
por lo que se derivó para tratamiento rehabilitador. No es cierto que esta primera
intervención fuera una osteotomía y que precisara tratamiento rehabilitador
inmediato, como afirma el perito a instancia.
Quinta. Dada la recidiva de la osteoartritis, se planteó una artrodesis más osteotomía
por hallux rigidus más metatarsalgia. La indicación quirúrgica fue correcta. La
paciente firmó el DCI donde figuran registrados los diagnósticos y procedimientos a
realizar y los riesgos típicos de la intervención, en contra de lo que sostiene en su
6
reclamación. Además, se le entregó un documento anexo con explicaciones escritas,
según reconoce en el DCI que firmó.
Séptima [sic]. A pesar de la correcta realización de la técnica, presentó una
pseudoartrosis que obligó a realizar una tercera y cuarta intervenciones.
Octava [sic]. El desarrollo de pseudoartrosis tras una osteotomía con osteosíntesis es
un fracaso del proceso de reparación del hueso que depende del organismo del
sujeto afecto; no puede anticiparse ni evitarse con los conocimientos actuales.
Novena [sic]. En contra de lo que sostiene el perito a instancia de parte, contar con
otro tipo de DCI en la primera y segunda intervención no hubiera modificado el
resultado, el estado actual ni las repercusiones funcionales del pie. El único
tratamiento efectivo actualmente para el hallux rigidus es la cirugía. Dejado a su
evolución natural se produce la incapacidad para utilizar el pie afectado, debido al
dolor y la rigidez del primer dedo. El tratamiento quirúrgico pretende corregir esta
evolución previsible natural.
7. El 5 de maig de 2014, l'instructor obre el tràmit d?audiència i el 9 del mateix mes
compareix a la Unitat de Responsabilitat Patrimonial el lletrat S. E., en nom i
representació de la reclamant, per a la vista de l'expedient, i li?n faciliten una còpia.
Aprofitant el tràmit conferit, el 27 de maig té entrada en el Registre del Servei de Salut
l'escrit d'al·legacions, en el qual es reitera la sol·licitud de rescabalament i es fixa la
quantia de la indemnització en 257.886,87 euros, sense més especificacions.
8. El 14 d'abril de 2015, l'instructor formula una proposta de resolució desestimatòria
perquè no hi ha, en aquest cas, relació de causalitat entre l?actuació sanitària pública i
els danys patits per la senyora M. R. H., perquè aquesta actuació s'ha adequat en tot
moment a la lex artis ad hoc i la informació rebuda dels professionals ha estat la
correcta.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
D?acord amb el que disposa l?article 18.12.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny,
reguladora del Consell Consultiu de les Illes Balears, el dictamen és preceptiu en els
procediments tramitats per les administracions públiques de les Illes Balears referits a
reclamacions per responsabilitat patrimonial la quantia dels quals sigui superior a
30.000 euros. És indubtable, per tant, el caràcter preceptiu d?aquest dictamen, ja que
s?ha demanat una indemnització de 257.886,87 euros. Està legitimat el director general
del Servei de Salut de les Illes Balears per formular la consulta, d'acord amb la lletra c
de l'article 21 de la Llei 5/2010, esmentada.
Segona
La senyora M. R. H., operada per la sanitat pública d?hàl·lux rígid al peu dret, com a
perjudicada directa té, sens dubte, la condició d?interessada en el sentit establert en
7
l?article 31.1.a de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les
administracions públiques i del procediment administratiu comú.
La reclamació s'ha formulat contra el Servei de Salut de les Illes Balears ?organisme
públic regulat d?acord amb la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut?, atès que l?objecte de
reclamació fou l?atenció mèdica que li prestaren als hospitals Son Dureta, Sant Joan de
Déu i Son Espases, integrats en el Servei esmentat.
L?acció de reclamació s?ha interposat en un termini inferior a l?any que preveu l?article
142.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. Per tant, no és extemporània.
El procediment s?ha tramitat de manera adequada i la competència per resoldre?l
correspon al conseller de Salut.
Tercera
A partir de l?article 106.2 de la Constitució espanyola i els articles 139 i següents de la
Llei 30/1992, són ja molts els dictàmens i les sentències ?entre les més recents, les de
21 de novembre de 2006 i de 12 d?abril de 2007 del Tribunal Suprem? que estableixen
els elements coincidents en el reconeixement de la responsabilitat de les administracions
públiques. Són aquests:
a) La realitat efectiva de la lesió o del perjudici causat, avaluable econòmicament i
individualitzat respecte d?una persona o un grup de persones.
b) La lesió és conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics en
una relació adequada de causa i efecte, sense intervenció d?elements estranys que
puguin influir-hi i alterar-ne el nexe causal.
c) L?absència de força major.
d) El perjudicat (o lesionat) no té el deure jurídic de suportar el mal.
Com ha dit aquest Consell Consultiu en nombrosos dictàmens:
Així les coses, podem afirmar que la condició perquè hi hagi responsabilitat
patrimonial sanitària és que l?actuació del metge o del professional hagi produït una
infracció de les normes de precaució i cautela que les circumstàncies del cas
requereixen per evitar danys a la vida, la salut o la integritat física del pacient. En
canvi, quan la prestació sanitària s?hagi aplicat respectant els paràmetres de la lex
artis, el dany que pugui produir-se en la salut del pacient no podrà imputar-se a la
prestació assistencial, sinó que procedirà del mateix fet de la salut, considerada
aquesta com un bé respecte del qual no es poden oferir, lamentablement, garanties
de manteniment, i per tant s?ha de considerar que el mal no és antijurídic i que
existeix el deure jurídic de suportar-lo.
I encara de manera més clara en el Dictamen 9/2012, en què argumentàvem:
8
Tanmateix, en l'àmbit de les prestacions mèdiques dels serveis públics sanitaris, tal
com de manera reiterada i ja clàssica ha estat considerant la doctrina jurisprudencial,
no n'hi ha prou amb la mera concurrència de la relació de causalitat sinó que es
necessita que l'actuació mèdica sigui contrària al principi de la lex artis, d?acord amb
el qual l'obligació és de mitjans i no de resultats, de tal manera que l'obligació del
professional de la medicina és la de prestar l'assistència mèdica deguda mitjançant
l?aportació correcta dels mitjans i les tècniques que la ciència mèdica posa al seu
abast en cada moment.
Així, per totes, la Sentència del Tribunal Suprem de 7 de juliol de 2008 considera:
«La responsabilidad de las administraciones públicas, de talante objetivo porque se
focaliza en el resultado antijurídico (el perjudicado no está obligado a soportar el
daño) en lugar de en la índole de la actuación administrativa [...], se modula en el
ámbito de las prestaciones médicas, de modo que a los servicios públicos de salud
no se les puede exigir más que ejecuten correctamente y a tiempo las técnicas
vigentes en función del conocimiento de la práctica sanitaria. Se trata, pues, de una
obligación de medios, por lo que sólo cabe sancionar su indebida aplicación, sin que,
en ningún caso, pueda exigirse la curación del paciente. La Administración no es en
este ámbito una aseguradora universal a la que quepa demandar responsabilidad por
el sólo hecho de la producción de un resultado dañoso [?]. Los ciudadanos tienen
derecho a la protección de su salud (artículo 43, apartado 1, de la Constitución), esto
es, a que se les garantice la asistencia y las prestaciones precisas [...] con arreglo al
estado de los conocimientos de la ciencia y de la técnica en el momento en que
requieren el concurso de los servicios sanitarios (artículo 141, apartado 1, de la Ley
30/1992); nada más y nada menos.»
A més, pel que fa a la necessitat de consentiment informat, en els dictàmens 191/2008 i
23/2010, seguint el criteri establert pel Tribunal Suprem en la Sentència de 21 de març
de 2007, hem afirmat:
S?ha assenyalat que si l?exigència del consentiment informat no vol convertir-se en
una mera rutina formulària, sinó que respongui a la realitat d?oferir al pacient la
possibilitat d?una informació plena que li permeti adoptar una decisió en relació amb
la prestació sanitària que ha de rebre, és necessari que el document amb què el
pacient presta el consentiment no sigui un simple document de consentiment
informat genèric, sinó que s?adeqüi a les necessàries exigències de concreció quant a
l'específica operació quirúrgica a què aquell pacient serà sotmès.
El consentiment informat, que en general pot tenir caràcter verbal, s'exigeix per escrit en
determinats supòsits, com ara les intervencions quirúrgiques.
Quarta
Atès el que s'ha explicat en la consideració jurídica anterior i respecte del fons de
l'assumpte, el Consell Consultiu s'ha de plantejar si concorren els requisits exigits per la
doctrina i la jurisprudència que determinarien l'existència de responsabilitat patrimonial
de l'Administració sanitària. No obstant això, la primera qüestió que hem de tenir en
compte és que, d'acord amb la doctrina del Consell Consultiu (dictàmens 26/2012,
63/2012 i 76/2013, entre molts altres), correspon a la part reclamant, en aquest tipus de
procediments per reclamació patrimonial, la càrrega de la prova i l'acreditació del nexe
causal entre l'activitat sanitària i els danys al·legats o evidenciats. D?aquesta manera, si
9
en el moment de dictar la resolució els fets que s'al·leguen i que es poden tenir presents
per decidir romanen incerts o dubtosos, s'han de desestimar les pretensions de la part
actora. I encara més si tenim en compte que la relació de causalitat s'ha d'analitzar, com
ja s'ha dit, des de la perspectiva de la lex artis ad hoc, cosa que, atesa la seva indubtable
vessant tècnica, per constatar-ne la infracció, ens obliga a acudir als informes pericials
dels especialistes mèdics.
En el cas objecte de la nostra consideració la reclamant, a qui correspon l?aixecament de
la càrrega de la prova, com s'acaba de recordar, no ha acreditat que les intervencions
quirúrgiques a les quals es va sotmetre li hagin produït els danys i les seqüeles que
afirma patir. Ans al contrari, dels informes mèdics en resulta que, sense les dites
operacions, l'evolució natural de la patologia que presentava la reclamant hauria estat
encara més tòrpida. De la mateixa manera, els informes mèdics expliquen que les
seqüeles no són altra cosa que les manifestacions evolutives de la patologia soferta, com
també el perjudici estètic, absolutament lògic després de les diverses operacions
realitzades. D?altra banda, l?actuació mèdica s?ha d?estimar adequada a la lex artis,
d?acord amb tota la documentació que figura en l?expedient, per això, tal com expressa
la proposta de resolució, el dany patit no és antijurídic.
Altrament, la reclamant també basa la seva pretensió de rescabalament en la manca de
consentiment informat, però aquesta no ha quedat tampoc demostrada, perquè, com es
desprèn de l'expedient, va signar diferents documents de consentiment informat al llarg
del seu tractament i, també, la seva inclusió en la llista d'espera quirúrgica, per a la
primera intervenció, en què constaven tant el diagnòstic com la cirurgia proposada. Per
tant, s'ha de concloure que la senyora M. R. H. rebé informació sobre la intervenció a la
qual se sotmetria, atès que així figura en el document d?incorporació a la llista d'espera
quirúrgica. Si, com és sabut, el consentiment informat és la conformitat lliure,
voluntària i conscient d?un pacient, manifestada en ple ús de les seves facultats i després
de rebre la informació adequada, perquè tengui lloc una actuació que afecta la seva
salut, resulta provat que la senyora M. R. H. va rebre aquesta informació abans de ser
operada. Així ho confirmen tant els especialistes de DICTAMED I & I SL com la
inspectora mèdica. En conseqüència, no s'aprecia tampoc manca de consentiment
informat que pugui haver suposat una vulneració de la lex artis.
Tot això, en coherència, condueix el Consell Consultiu a considerar que la reclamació
de responsabilitat s'ha de desestimar, perquè no compleix els requisits legals exigits, i
que no cal entrar, doncs, en el debat sobre el quantum indemnitzatori sol·licitat per la
reclamant.
III. CONCLUSIONS
1a. El director general del Servei de Salut de les Illes Balears està legitimat per formular
la consulta i el Consell Consultiu és competent per emetre el dictamen, amb caràcter
preceptiu.
10
2a. El procediment s?ha tramitat conformement a dret i l?ha de resoldre el conseller de
Salut.
3a. Pertoca desestimar la reclamació per responsabilitat patrimonial del Servei de Salut
de les Illes Balears formulada per la senyora M. R. H. mitjançant l?escrit presentat el 3
de juliol de 2013.
4a. Les conclusions anteriors són substancials a l?efecte de la resolució que es dicti en
aquest procediment, que ha d?incloure la fórmula «d?acord amb el Consell Consultiu» o
«oït el Consell Consultiu», de conformitat amb l?article 4.3 de la Llei 5/2010, de 16 de
juny
Palma, 10 de juny de 2015
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Estatuto jurídico del testamento vital](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7365.jpg)
Estatuto jurídico del testamento vital
David Enrique Pérez González
12.75€
12.11€
+ Información
![El consentimiento informado como garantía del principio de la autonomía del paciente](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_2783.png)
El consentimiento informado como garantía del principio de la autonomía del paciente
Marta Joanna Gesinska
21.25€
20.19€
+ Información
![El consentimiento informado en el ámbito médico (un enfoque comparado: España y Colombia)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7742.jpg)
El consentimiento informado en el ámbito médico (un enfoque comparado: España y Colombia)
Ortiz Arciniegas, Emma Elvira
34.00€
32.30€
+ Información
![Sobre Derecho sanitario](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6764.jpg)
![Administración sanitaria y responsabilidad patrimonial](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1565.png)
Administración sanitaria y responsabilidad patrimonial
María Jesús Gallardo Castillo
22.05€
20.95€
+ Información