Dictamen del Consejo Cons...o del 2013

Última revisión
13/06/2013

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 059/2013 del 13 de junio del 2013

Tiempo de lectura: 36 min

Tiempo de lectura: 36 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 13/06/2013

Num. Resolución: 059/2013


Resumen

Dictamen núm. 59/2013, relatiu al Projecte d?ordre del conseller d?Educació, Cultura i Universitats per la qual es regula el procediment per a la provisió accidental dels llocs de treball d?inspectors d?educació en comissió de serveis*

Ponente/s:

Maria Ballester Cardell

Contestacion

Dictamen núm. 59/2013, relatiu al Projecte d?ordre del conseller d?Educació,

Cultura i Universitats per la qual es regula el procediment per a la provisió

accidental dels llocs de treball d?inspectors d?educació en comissió de serveis*

I. ANTECEDENTS

1. S?integra en l?expedient la «Memòria de l?Avantprojecte d?ordre per la qual es regula

el procediment per a la provisió accidental dels llocs de treball d?inspectors d?Educació

en comissió de serveis», sense data ni signatura, que justifica de la manera següent

l?oportunitat d?elaborar aquesta norma: «[...] la disposició transitòria única de l?Ordre

del conseller d?Educació i Cultura de 2 de maig de 2011, per la qual es regula el

procediment per a la provisió temporal en comissió de serveis de llocs de treball

d?inspecció educativa per funcionaris docents no universitaris, va propiciar la cobertura

de vacants d?acord amb un nou procediment, previst a l?article 6, que no concorda ni es

conseqüent, en tots els supòsits, amb les adscripcions en comissió de serveis a les places

a què varen optar en el concurs de mèrit de proveïment, a més de lesionar els drets i

perjudicar les expectatives en casos concrets». I encara hi afegeix que l?Avantprojecte

d?ordre «pretén garantir el compliment de les normes i la millora de la qualitat del

servei educatiu respectant de manera escrupolosa els principis informadors de legalitat,

objectivitat, neutralitat, servei a la ciutadania, eficàcia, eficiència i transparència en la

gestió prevists a la normativa de funció pública autonòmica i aplicar en rigor els

principis constitucionals de mèrit i capacitat». La memòria conté també el marc

normatiu en què s?insereix la proposta i la relació de disposicions afectades, com també

la taula de vigències de disposicions anteriors.

2. El 20 de desembre de 2012, la Direcció General de Planificació, Inspecció i

Infraestructures Educatives elabora l?estudi de càrregues administratives, en què es

conclou que «El nombre de càrregues és el mateix entre la situació prèvia a la regulació

que proposa el projecte d?ordre i la situació posterior» i que «La quantificació de les

càrregues que preveu el projecte d?ordre és inferior respecte de la que es preveu en la

normativa vigent».

3. El 27 de desembre s?emet l?estudi econòmic en relació amb la tramitació del Projecte

d?ordre, que indica les places vacants que s?hauran d?ocupar mitjançant la convocatòria

pública d?un concurs de mèrits, i també el cost anual de les despeses de personal

corresponents a un inspector de primària (45.082,10 euros) i a un inspector de

secundària (47.069,02 euros).

4. El mateix dia el conseller d?Educació, Cultura i Universitats dicta una resolució per la

qual es decideix:

* Ponència de l'Hble. Sra. Maria Ballester Cardell, consellera.

2

? Iniciar el procediment d'elaboració d?una ordre per regular el procediment per a la

provisió accidental de llocs de treball d?inspectors d?educació en comissió de serveis.

? Designar la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives

com a òrgan responsable de la tramitació.

5. Elaborat l?esborrany de l'Ordre, el 10 i l?11 de gener de 2013 es remet mitjançant

correu electrònic, perquè n?emetin informe en el termini de 15 dies, a les entitats

següents: ADESMA/FADESIB, STEI, ANPE, CCOO i FETE-UGT Illes Balears.

Aprofitant el tràmit, presenten al·legacions STEI, ANPE, FETE-UGT, Associació

d?Inspectors d?Educació de les Illes Balears (ADIDE) i CCOO.

6. Perquè hi facin suggeriments, l?esborrany de la disposició projectada també es tramet

a les secretaries generals de les conselleries que integren l?Administració de la

Comunitat Autònoma i a les direccions generals de la Conselleria d?Educació.

Contesten formulant observacions les secretaries generals de les conselleries

d?Educació, Cultura i Universitats, d?Administracions Públiques, de Presidència, i de

Salut, Família i Benestar Social. Contesta sense fer suggeriments la Conselleria

d?Agricultura, Medi Ambient i Territori.

7. La norma projectada es tramet a l?Institut Balear de la Dona. El 30 de gener de 2013

aquest organisme n?emet informe sobre impacte de gènere, en sentit desfavorable;

considera que en l?esborrany d?Ordre «s?ha detectat que es perpetuen les diferències per

la seva neutralitat, i l?incompliment de les disposicions legals». Concretament, proposa

que s?inclogui en la redacció de les bases (annex I) el que estableix l?article 60 de la

Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, en relació amb la «composició

equilibrada dels tribunals examinadors», i les previsions contingudes en els articles 55 i

61 de la mateixa Llei pel que fa a la composició equilibrada del personal i les actuacions

especials en casos d?infrarepresentació. Assenyala també que cal tenir en compte les

recomanacions sobre el llenguatge utilitzat en la proposta normativa.

8. Atès que la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat

dels Serveis té competència en matèria de planificació, direcció, coordinació i execució

de la política general de personal, l?òrgan encarregat de la tramitació de la norma

sol·licita que es dugui a terme l?informe corresponent, que emet el conseller

d?Administracions Públiques el 13 de març de 2013.

9. S?incorpora a l?expedient l?informe del Consell Escolar de les Illes Balears, de 26 de

març de 2013, que fou aprovat per catorze vots a favor, cap vot en contra i nou

abstencions.

10. El 17 d?abril de 2013, el director general de Planificació, Inspecció i Infraestructures

Educatives i la secretària general de la Conselleria d?Educació, Cultura i Universitats

emeteren l?informe sobre les al·legacions formulades i els suggeriments aportats.

3

11. S?inclou en l?expedient un certificat de la secretària de la Mesa Sectorial d?Educació

en què es fa constar que en la reunió ordinària de la Mesa de 17 d?abril de 2013 es va

incloure com a punt de l?ordre del dia i es va debatre amb els representants sindicals

assistents (STEI-i, FETE-UGT, ANPE i FE-COOO) l?esborrany de l?Avantprojecte

d?ordre.

12. El 24 d?abril de 2013, el Servei Jurídic de la Conselleria elabora un informe

favorable a l'aprovació de la norma, per bé que demana que siguin ateses una sèrie

d?observacions respecte del text del Projecte. La Secretaria General de la Conselleria en

el seu informe, signat el mateix dia, també es mostra favorable a aprovar l?Ordre

projectada.

13. L?endemà, el director general de Planificació, Inspecció i Infraestructures

Educatives emet un informe de valoració de les observacions formulades pel Servei

Jurídic. La inclusió de les al·legacions acceptades dóna lloc a la versió definitiva de la

norma.

14. El president de les Illes Balears, a instància del conseller competent, sol·licita a

aquest Consell Consultiu el preceptiu dictamen mitjançant un escrit de 3 de maig de

2013 (amb registre d'entrada del 10 de maig).

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

El president de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar aquest dictamen, amb

caràcter preceptiu, i el Consell Consultiu és competent per emetre'l, en aplicació dels

articles 18.7 i 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu.

L?Ordre té un clar contingut ad extra que afecta tercers aliens a l'Administració

autonòmica, atès que té per objecte regular el procediment per a la provisió accidental

dels llocs de treball dels inspectors d?educació en comissió de serveis.

Segona

En la tramitació del procediment s'han observat les exigències derivades dels articles 42

a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears. A més de l'acord

d'iniciació, consten en l'expedient la memòria justificativa de la norma projectada i de

l'oportunitat de la nova regulació, el marc normatiu en què s'insereix la proposta, la

memòria econòmica i l?estudi de càrregues administratives; també hi figuren l'informe

del Servei Jurídic, favorable a l?aprovació de la norma, i l'informe de la Secretaria

General de la Conselleria, emès en el mateix sentit.

D?altra banda, s'ha complert el tràmit d'audiència i participació dels ciutadans, previst

en l'article 43 de la Llei 4/2001, per mitjà de les associacions i les entitats privades

4

representatives en la matèria, per la qual cosa no és necessari el tràmit d'informació

pública establert en l'article 44 de la Llei esmentada.

S?ha sol·licitat un informe al Consell Escolar de les Illes Balears (organisme superior de

participació i consulta dels sectors afectats en la programació general de l?ensenyament

no universitari a la nostra Comunitat Autònoma, d?acord amb el Decret legislatiu

112/2001, de 7 de setembre, pel qual s?aprova el text refós de la Llei de consells

escolars de les Illes Balears). Així mateix, hi ha hagut participació de la Mesa Sectorial

d?Educació. Finalment, s?ha donat participació a la Conselleria d?Administracions

Públiques, ateses les seves competències en matèria de planificació, direcció,

coordinació i execució de la política general de personal.

També s?observa el compliment dels tràmits referits a la sol·licitud d'informe a l?Institut

Balear de la Dona (article 7.g de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona).

Aquest òrgan assessor vol posar en relleu que l?informe emès sobre l?impacte de gènere

és desfavorable i que, a banda de suggerir modificacions terminològiques, proposa

alguns canvis en l?articulat de l?Ordre per ajustar-ne les previsions a la Llei balear de la

dona. Aquestes propostes estan degudament fonamentades i aporten un valor substantiu

al tràmit de l?informe esmentat. Tanmateix, l?Administració impulsora de la norma no

s?ha pronunciat sobre l?oportunitat d?introduir aquestes modificacions. El Consell

Consultiu valora positivament que el tràmit d?informe sobre impacte de gènere es

dirigeixi, efectivament, a complir la finalitat per la qual ha estat previst legalment i, en

canvi, crida l?atenció sobre la manca de valoració del seu contingut, que no ha estat

degudament ponderat per l?òrgan impulsor durant el tràmit d?elaboració de la disposició

projectada.

Tercera

La norma té per objecte regular el procediment per a la provisió temporal, en comissió

de serveis, de llocs de treball d'inspecció educativa vacants per funcionaris docents no

universitaris.

El marc normatiu en què s'insereix aquesta proposta està constituït fonamentalment per

les disposicions següents:

1. En l'àmbit estatal

? La Constitució espanyola: l'article 27 recull el dret a l'educació i en l?apartat 8

preveu que els poders públics inspeccionaran i homologaran el sistema educatiu per

garantir el compliment de les lleis; l'article 149.1.30a reserva a l'Estat la competència

exclusiva per a la «regulació de les condicions d'obtenció, expedició i homologació de

títols acadèmics i professionals, i normes bàsiques per al desenvolupament de l'article

27 de la Constitució, a fi de garantir el compliment de les obligacions dels poders

públics en aquesta matèria.»

5

? La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE). El títol VII d?aquesta Llei

regula la inspecció del sistema educatiu, i declara que és competència i responsabilitat

dels poders públics la inspecció del sistema educatiu i que correspon a les

administracions públiques competents ordenar, regular i exercir la inspecció educativa

dins l?àmbit territorial respectiu; a més, preveu que les administracions educatives han

de regular l'estructura i el funcionament dels òrgans que estableixin per al

desenvolupament de la inspecció educativa en els àmbits territorials respectius. La

promulgació d?aquesta Llei orgànica ha introduït algunes novetats relatives a l'àmbit

dels cossos de funcionaris docents. En concret, la dita norma preveu els requisits per a

l'accés al cos d'inspectors d'educació (disposició addicional desena, apartat 5) i, a més

del procés selectiu d'accés, disposa la possibilitat de convocar concurs de mèrits destinat

als professors que, complint els requisits generals, hagin exercit amb avaluació positiva,

almenys durant tres mandats, el càrrec de director (disposició addicional dotzena,

apartat 4).

? El Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés,

accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents a què es refereix la

Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i es regula el règim transitori d'ingrés a

què es refereix la disposició transitòria dissetena de la Llei esmentada, que té caràcter

bàsic. En aquesta disposició, s'hi estableixen les normes que seran aplicables als

procediments d'accés al cos de funcionaris docents a què es refereixen els apartats 5 de

la disposició addicional desena i 4 de la disposició addicional dotzena de la Llei

orgànica d'educació (article 40) i s'hi enumeren els requisits que han de complir els

aspirants que vulguin participar en aquestes convocatòries (article 41). Pel seu interès

convé reproduir l'article 41:

Els qui vulguin participar en aquestes convocatòries han de complir els requisits

següents:

a) Estar en possessió del títol de doctor, llicenciat, enginyer, arquitecte o grau

corresponent o títol equivalent.

b) Pertànyer a algun dels cossos que integren la funció pública docent.

c) Acreditar una antiguitat mínima de sis anys, com a funcionari de carrera, en algun

dels cossos que integren la funció pública docent i una experiència docent de la

mateixa durada.

d) Acreditar, si s?escau, el coneixement de la llengua cooficial de la comunitat

autònoma convocant, d?acord amb la seva normativa.

? Les normes bàsiques de la funció pública dictades per l'Estat, en virtut de l'article

149.1.18a de la Constitució.

2. En l'àmbit autonòmic

? L'article 36.1 i 2 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que atribueix a la

Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria

d'educació.

6

? La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les

Illes Balears.

? El Decret 36/2001, de 9 de març, pel qual es regula la inspecció educativa en l'àmbit

de l'ensenyament no universitari. Per raons temporals és evident que aquest Decret s'ha

vist desplaçat, en part, per la normativa bàsica que dimana del Reial decret 276/2007, de

23 de febrer, com s'explica en l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 24 de març

de 2011, per la qual es regula l'organització i el funcionament de la inspecció educativa

(norma que no va ser sotmesa a dictamen d'aquest òrgan consultiu).

? Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 2 de maig de 2011, per la qual es regula

el procediment per a la provisió temporal en comissió de serveis de llocs de treball

d'inspecció educativa per funcionaris docents no universitaris, norma que actualment

regula la matèria i que es vol derogar.

Per la seva part, l'article 19 assenyala que, «Sense perjudici del que disposa l?article 5.1,

els funcionaris docents que compleixin els requisits prevists a l?article 14 d?aquest

Decret podran ocupar accidentalment les vacants de la plantilla d?inspectors d?Educació

en comissió de serveis. En tot cas, per ocupar aquestes vacants serà preceptiva la

convocatòria pública d?acord amb els principis d?igualtat, mèrit i capacitat.»

Quarta

En relació amb l'àmbit competencial, no ofereix cap dubte la competència exclusiva de

la Comunitat Autònoma en la matèria que es proposa regular. Com ja s'ha avançat en la

consideració anterior, l'article 36 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears assenyala:

D?acord amb el que disposen l?article 27 i el número 30 de l?apartat 1 de l?article

149 de la Constitució en matèria d?ensenyament, correspon a la Comunitat

Autònoma de les Illes Balears:

1. En matèria d?ensenyament no universitari, la competència exclusiva en la creació,

l?organització i el règim dels centres públics; el règim de beques i ajuts amb fons

propis; la formació i el perfeccionament del personal docent, i els serveis educatius i

les activitats extraescolars complementàries amb relació als centres públics i privats

sostinguts amb fons públics, en col·laboració amb els òrgans de participació dels

pares i les mares dels alumnes.

2. Correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de

desenvolupament legislatiu i d?execució de l?ensenyament en tota la seva extensió,

nivells i graus, modalitats i especialitats. [...]

La qüestió següent que s'ha d'analitzar és l'habilitació de la consellera d?Educació,

Cultura i Universitats per aprovar l'Ordre en projecte. Com és sabut, perquè el conseller

pugui dictar una ordre és necessari que el seu objecte sigui estrictament organitzatiu i de

funcionament (article 38.2.a de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes

Balears) o bé que hi hagi una habilitació expressa per llei o decret autonòmic (en virtut

del que disposa l'article 38.2.b de la dita Llei).

7

En aquest punt, es pot manifestar que el Govern de les Illes Balears, en ús de la

competència exclusiva en matèria d'educació, va aprovar el Decret 36/2001, de 9 de

març, pel qual es regula la inspecció educativa en l'àmbit de l'ensenyament no

universitari. En aquesta disposició, s?hi determinen els aspectes més generals de

l'organització de la inspecció educativa, el sistema d'accés i la provisió de llocs de

treball. En particular, pel que aquí interessa, en la disposició final primera «es faculta el

conseller competent en matèria d?educació no universitària perquè dicti les disposicions

que siguin necessàries per al desplegament i per a l?aplicació d?aquest Decret». A més,

l'article 3.1.b de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat

Autònoma de les Illes Balears, estableix que aquesta Llei és aplicable al personal docent

únicament en les matèries que no estan regulades per la normativa bàsica específica de

l'Estat ni per la normativa autonòmica específica de desplegament. D'altra banda, la

disposició addicional tercera de la Llei atribueix a la consellera d?Educació, Cultura i

Universitats les competències en matèria de funció pública respecte al personal docent.

Per tot el que s?ha dit abans, el Consell Consultiu no posa objeccions a la competència

de la consellera d?Educació, Cultura i Universitats per aprovar el Projecte d'ordre ara

examinat.

Cinquena

L'Ordre té per objecte regular l?ocupació accidental de vacants dels llocs de treball

d?inspectors d?educació en comissió de serveis, d?acord amb l?article 19 del Decret

36/2001, de 9 de març, pel qual es regula la Inspecció Educativa en l?àmbit de

l?ensenyament no universitari. La norma que es pretén aprovar es compon d'una part

expositiva, quatre articles (en els quals es fixa l?objecte i l?àmbit d?aplicació, el sistema

de provisió, l?ocupació de les places i les bases de la convocatòria), una disposició

derogatòria, dues de finals i un annex (que conté les bases que han de regir les

convocatòries públiques per ocupar de manera accidental les vacants de llocs de treball

dels inspectors d?educació en comissió de serveis).

Una vegada analitzat el contingut del Projecte d?ordre, aquest òrgan de consulta ha de

formular les observacions següents:

1. Una de caràcter essencial, que s?haurà de tenir en compte abans d?aprovar la norma,

fa referència a la justificació de l?aprovació de l'Ordre i a la terminologia emprada, i es

planteja a partir de les consideracions que conté l?informe del conseller

d?Administracions Públiques, i també de les al·legacions de l?Associació Nacional

d'Inspectors d'Educació. Tal com indica el títol i l?article 1 del Projecte d?ordre,

l?objectiu és regular el «procediment per a la provisió accidental de vacants de llocs de

treball d?inspectors d?Educació en comissió de serveis». En relació amb aquest punt, el

Consell Consultiu vol posar en relleu les consideracions següents:

? La comissió de serveis, de conformitat amb la Llei 7/2007, de 12 d?abril, de l?estatut

bàsic de l?empleat públic, i la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública, és un

8

sistema d?ocupació de llocs de treball (a títol d?exemple, l?article 82 de la Llei 3/2007 es

refereix a l?ocupació en comissió de serveis) que es distingeix de la provisió de llocs de

treball ?que, com a concepte diferenciat, està vinculat a la lliure designació, el concurs

de trasllat, el trasllat per motius de salut i per causa de la violència de gènere o les

permutes (així es desprèn de la secció segona del capítol II de la Llei 3/2007). Per tant,

segons la regulació continguda en la legislació sectorial de la funció pública, la

comissió de serveis no és pròpiament un sistema de provisió, sinó d?ocupació de llocs

de treball.

? El règim general de la comissió de serveis és que el funcionari ha de reunir els

requisits i les condicions establerts a la relació de llocs de treball per al

desenvolupament de les funcions o dels llocs que passi a ocupar. En canvi, la comissió

de serveis no es pot fer servir per facilitar l?accés d'un funcionari a un cos o escala

diferent del que pertany. Així doncs, la possibilitat que funcionaris docents adscrits en

comissió de servei exerceixin, amb caràcter transitori, les funcions d?inspecció podria

alterar l?essència i la naturalesa jurídica de la comissió de serveis.

? Convé recordar que la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d?educació, dedica el títol

VII a la inspecció del sistema educatiu. L?article 152 es refereix als funcionaris públics

que integren el cos d?inspectors d?educació. A més, l?article 154 especifica les bases i

els criteris sobre els quals s?ha d?organitzar l?estructura de la inspecció educativa,

especialment en allò que es refereix als llocs de feina. L?apartat 5 de la disposició

addicional desena es refereix als requisits per accedir al cos d?inspectors («Per accedir

al cos d?inspectors d?educació és necessari pertànyer a algun dels cossos que integren la

funció pública docent amb una experiència d?almenys cinc anys en aquests cossos i

tenir el títol de doctor, llicenciat, enginyer, arquitecte o títol equivalent i superar el

procés selectiu corresponent, així com, si s?escau, acreditar el coneixement de la llengua

cooficial de la comunitat autònoma de destí, d?acord amb la seva normativa»). D'altra

banda, la disposició addicional dotzena, que duu per rúbrica «Ingrés i promoció

interna», en l?apartat 4, preveu que l?accés al cos d?inspectors d?educació es faci

mitjançant concurs oposició i «els aspirants han de tenir una antiguitat mínima de sis

anys en algun dels cossos que integren la funció pública docent i una experiència docent

de la mateixa durada», i en el subapartat c introdueix com a novetat que, «en les

convocatòries d?accés al cos d?inspectors, les administracions educatives poden reservar

fins a un terç de les places per a la provisió mitjançant concurs de mèrits destinat als

professors que compleixin els requisits generals i hagin exercit amb avaluació positiva,

almenys durant tres mandats, el càrrec de director.» I, encara sobre l?exercici de la

funció inspectora, la disposició addicional tretzena, dedicada al desenvolupament de la

funció inspectora per funcionaris que no pertanyen al cos d?inspectors d?educació,

preveu, en el segon apartat, que «Els funcionaris dels cossos docents que van accedir a

la funció inspectora de conformitat amb les disposicions de la Llei 30/1984, de 2

d?agost, de mesures per a la reforma de la funció pública, modificada per la Llei

23/1988, de 28 de juliol, i que no hagin accedit al cos d?inspectors d?educació a

l?entrada en vigor d?aquesta Llei, poden continuar exercint la funció inspectora amb

9

caràcter definitiu i fins a la seva jubilació com a funcionaris, de conformitat amb les

disposicions per les quals van accedir-hi».

? D'altra banda, el capítol III del títol IV del Reial decret 276/2007, de 23 de febrer,

pel qual s?aprova el reglament d?ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en

els cossos docents a què es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d?educació, i

es regula el règim transitori d?ingrés a què es refereix la disposició transitòria dissetena

de la Llei esmentada, és aplicable als procediments d?accés al cos d?inspectors. Aquest

capítol de la norma, de conformitat amb les previsions abans assenyalades de la LOE, es

refereix al sistema selectiu, que és de concurs oposició, per bé que preveu també que es

pugui reservar fins a un terç de les places que es convoquin per a la provisió mitjançant

concurs de mèrits destinat a professors que, complint els requisits generals, hagin

exercit amb avaluació positiva, com a mínim durant tres mandats, el càrrec de director.

Tot i que en l?annex III, en relació amb l?article 46, es fa referència, entre els mèrits que

han d?establir-se en els barems de les convocatòries per a la fase de concurs, a l?exercici

com a inspector accidental, la disposició reglamentària tampoc no preveu la possibilitat

del desenvolupament accidental en comissió de serveis.

? Certament, en l?àmbit estatal i autonòmic s?han previst disposicions reglamentàries

en matèria de cobertura accidental de llocs vacants de les plantilles del cos d?inspectors.

Així, l?Ordre del Ministeri d?Educació de 29 de febrer de 1996, modificada per la de 3

d?agost de 1996, en l?apartat vint-i-sisè estableix que les dites vacants podran cobrir-se

de manera accidental, en comissió de serveis, amb funcionaris docents que reuneixin els

requisits establerts per accedir al cos d?inspectors d?educació d?acord amb els principis

d?igualtat, mèrit i capacitat. En l?àmbit autonòmic, com ja s?ha dit, l?article 19 del

Decret 36/2001, de 9 de març, preveu aquest mateix supòsit. En la part expositiva de la

norma que es pretén aprovar, precisament, s'hi indica, invocant l'article 19 esmentat, que

«l?Administració educativa ha utilitzat sempre la convocatòria pública de concurs de

mèrits per al proveïment accidental de llocs de treball de la Inspecció Educativa; en

concret s?han realitzat cinc convocatòries per aquest procediment habitual i consolidat».

? Arribats a aquest punt, el Consell Consultiu ha de recordar una vegada més, com ja

va dir en el Dictamen 58/2011, que la manera ordinària d?accés a les places d?inspector

d?educació és el concurs oposició d?acord amb la normativa abans explicitada i que la

provisió de vacant per comissió de serveis haurà de tenir un caràcter estrictament

excepcional. Ha de quedar clar, doncs, i així ha de constar expressament en la part

expositiva i dispositiva (particularment en l?article 1, «Objecte i àmbit d?aplicació») de

la norma que es pretén aprovar, que l?ocupació d?una plaça mitjançant la comissió de

serveis és un procediment extraordinari, limitat als llocs de feina que queden vacants

després d?un proveïment ordinari i d?una durada d?un curs escolar. Aquest òrgan

assessor també manifesta, seguint la mateixa argumentació continguda en l?informe del

conseller d?Administracions Públiques sobre el Projecte d?ordre, que ha de quedar clar

que la comissió de serveis no és un sistema de provisió, sinó d?ocupació de llocs de

treball, i que, per això, s?ha de canviar el títol de la norma («Projecte d?ordre de la

consellera d?Educació, Cultura i Universitats per la qual es regula el procediment per a

10

l?ocupació de llocs de treball d?inspectors d?Educació en comissió de serveis») i que les

referències que conté la norma projectada a la «provisió» s?han de substituir per

«comissió de serveis».

D'altra banda, en concordança amb l'esmentat caràcter extraordinari del procediment

que es pretén regular, per evitar qualsevol escletxa d?arbitrarietat, és essencial que es

garanteixin escrupolosament els requisits d?igualtat, mèrit i capacitat en la valoració de

l?experiència i la capacitació professional dels aspirants. Per això, per complir fidelment

allò que disposa la normativa estatal i autonòmica ?que permet que funcionaris

docents que reuneixen els requisits establerts per accedir al cos d?inspectors ocupin

accidentalment les vacants en les plantilles d?inspectors d?educació?, s?hauran

d?aplicar les previsions contingudes en el Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, i en el

Decret 36/2001, de 9 de març, tant en les condicions per participar en el concurs de

mèrits com en el procés selectiu dels aspirants.

2. En l?articulat

? L?article 1 té per rúbrica «Objecte i àmbit d?aplicació». L?apartat 2 d?aquest precepte

diu que «l?àmbit d?aplicació d?aquesta Ordre són les Illes Balears». En relació amb

aquest punt, hem de recordar una vegada més que d?acord amb l?article 10 de l?Estatut

d?autonomia:

Les normes, les disposicions i el dret civil de la Comunitat Autònoma tenen eficàcia

territorial, sens perjudici de les normes per resoldre els conflictes de lleis i de les excepcions

que es puguin establir en cada matèria.

Atesa aquesta previsió general, el Consell Consultiu considera innecessari que en

l?articulat de les normes que aprovin les institucions autonòmiques s?inclogui

l?expressió «de les Illes Balears» o «de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears»,

perquè es tracta d?una expressió supèrflua, atès que el seu àmbit d?aplicació ja és

determinat estatutàriament. Per aquest motiu suggerim que se suprimeixi de la rúbrica

de l?article 1 i de l?apartat 2.

? L?article 2 («Sistema de provisió»), tal com s?ha explicat, estableix que el

procediment per ocupar les vacants en la plantilla dels inspectors d?educació és el de la

comissió de serveis. La norma en projecte no especifica què passa si es dicta una

resolució d?un nou concurs oposició, que, segons s?ha vist, és la manera ordinària

d?accedir a les places d'inspecció educativa. Per tant, s?haurà de preveure

normativament aquesta eventualitat.

? L?article 3 («Ocupació de les places») preveu que els aspirants seleccionats en cada

convocatòria pública «hi restaran mentre persisteixin les circumstàncies que varen

motivar el seu nomenament». Aquesta redacció és indeterminada i obvia la periodicitat

del curs escolar, les pròrrogues o la necessitat d?informe favorable per a la concessió de

la pròrroga de la plaça accidental. Convé recordar que l?article 20 del Decret 36/2001,

de 9 de març, es refereix a la necessitat d?avaluacions periòdiques de la funció

11

inspectora, que també s?hauran de tenir en compte en el cas de plantejar-se la continuïtat

dels inspectors accidentals.

? Crida l?atenció que en relació amb l?ocupació de les places no hi hagi una previsió

concreta, com succeeix en la norma que ara es pretén derogar, per al cas que es

produeixin renúncies o s?hagin de fer substitucions dels inspectors que ocupen la plaça

en comissió de serveis arran de les previsions d?aquesta Ordre. Per tant, s?ha d?incloure

una reglamentació per a aquests casos.

Com a conclusió d?aquest apartat, el Consell Consultiu ha de posar de manifest que les

particularitats del règim dels cossos d?inspectors d?educació no exclou, com ja s?ha dit,

l?aplicació de la normativa que afecta el règim de la comissió de serveis.

3. En l?annex

? Base 2 («Requisits de participació»). Ha de quedar clar, com ja s?ha dit en la

consideració jurídica tercera, que els requisits dels participants en aquestes

convocatòries són els que s?estableixen en l?article 41 del Reial decret 276/2007, de 23

de febrer. Per a més seguretat jurídica, seria necessari que la redacció d?aquest punt

contingués una remissió a l?article 41 o, si s?hi volen incorporar els requisits, que la

redacció fos fidel al contingut literal d?aquest precepte. Cal posar en relleu,

concretament, que l?apartat 2 de la base 2 preveu: «Acreditar una antiguitat mínima de

sis anys com a personal funcionari de carrera en algun dels cossos que integren la funció

pública docent i una experiència mínima d?igual durada». Aquesta redacció és

desafortunada i confusa perquè es podria interpretar en el sentit que l?experiència

mínima no hauria de ser necessàriament en l?àmbit docent. En canvi és clar que els

aspirants hauran d?«acreditar una antiguitat mínima de sis anys, com a funcionari de

carrera, en algun dels cossos que integren la funció pública docent, i una experiència

docent de la mateixa durada» (article 41.c del Reial decret 276/2007, de 23 de febrer).

Per tant, s?imposa una revisió de la previsió continguda en l?apartat 2 de la base 2

perquè quedi clar que l?experiència mínima de sis anys ho ha de ser en l?exercici de la

funció docent.

? Base 3 («Places que s?han de cobrir especificades per illes o unitat territorial»). És

necessari que s?especifiqui què s?entén per unitat territorial i quines són les unitats

territorials que es preveuen en relació amb l?aplicació de la norma que es pretén

derogar. Certament, la normativa actualment en vigor (Ordre del conseller d?Educació i

Cultura de 2 de maig de 2011) sí que conté l?esmentada precisió, però aquesta quedarà

completament derogada en virtut de la disposició derogatòria única del Projecte d?ordre.

? Base 4 («Comissió de selecció i valoració»). En relació amb aquest apartat el Consell

Consultiu ha de fer les consideracions següents:

a) En la mateixa línia de l?informe de l?Institut Balear de la Dona sobre l?impacte de

gènere, entenem necessari que s?inclogui, en relació amb la comissió de valoració, el

12

que estableix l?article 60 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, respecte

de «la composició equilibrada dels tribunals examinadors», i les previsions contingudes

en els articles 55 i 61 de la mateixa Llei, pel que fa a la composició equilibrada del

personal i les actuacions especials en casos d?infrarepresentació.

b) En el punt segon de la base 4 es preveu que la comissió de valoració es conformarà

amb tres inspectors «dels cossos d?inspectors d?Educació de la Comunitat Autònoma de

les Illes Balears o d?altres comunitats autònomes en actiu». Tot i que no es pot excloure

la possibilitat que aquests darrers puguin formar part de la comissió, entenem que no

seria raonable, per exemple, que, a l?hora de conformar la comissió, els tres membres

fossin inspectors que exerceixin la seva funció en altres comunitats autònomes. I això

per dos motius. D?una banda, pel cost econòmic que pot representar la convocatòria de

la comissió en què participin inspectors d?altres comunitats autònomes ?dietes,

desplaçament, allotjament dels membres externs?, que, d'altra banda, no està

quantificat en l?estudi econòmic incorporat a l?expedient, en un moment com l'actual, en

què s?extremen tots els controls de la despesa a les administracions públiques. Convé, a

més, tenir molt present que el principi d?especialitat ha de regir la formació de la

comissió. Els inspectors de les Illes Balears, per motius obvis, coneixen de manera més

directa el context o medi en què s?insereix el nostre sistema educatiu ?economia,

demografia, despesa pública en educació, nivell dels estudiants, marc normatiu?, i,

especialment, les particularitats en matèria d?ensenyament de la llengua pròpia. És per

això que s?haurien de preveure les mesures per facilitar que la majoria dels membres de

la comissió fossin dels cossos d?inspectors d?educació de la Comunitat Autònoma.

c) En el segon punt es preveu també que els tres inspectors que conformaran la comissió

seran «designats a proposta del titular de la Direcció General de Planificació, Inspecció

i Infraestructures Educatives». Durant la tramitació de la norma s?han presentat diverses

al·legacions (Associació Nacional d'Inspectors d'Educació, Consell Escolar de les Illes

Balears, STEI, FETE-UGT i CCOO) que proposen que la composició de la comissió de

valoració sigui elegida per sorteig i no per designació. S?ha de dir que la Conselleria

impulsora de la norma no ha justificat la necessitat de la reforma més enllà «de garantir

el compliment de les normes i la millora de la qualitat del sistema educatiu i amb

l?objecte de regular la provisió accidental del llocs vacants [...]». Per tant, no ha arribat

a explicar per què considera convenient substituir el sistema de sorteig pel de designació

per conformar la comissió de valoració. Ara bé, considerant el caràcter excepcional de

l?ocupació de vacants mitjançant la comissió de serveis i que s?hauran d?atendre els

principis d?igualtat, mèrit i capacitat, el Consell Consultiu considera que el sorteig ?que,

a més, és el procediment exigit pel Reial decret 276/2007, de 27 de febrer, per

conformar les comissions? s?adequa de manera més fidel als principis rectors dels

processos selectius.

d) Es considera que la previsió continguda en el punt tercer, que preveu la designació

d?un funcionari de carrera adscrit a la conselleria competent en matèria de funció

pública, no s?adequa al principi d'especialitat, que, com ja s?ha dit, és un dels principis

bàsics, juntament amb el de professionalitat, imparcialitat i independència, que ha

13

d?informar la formació de la comissió. A més, si el que pretén l?Administració és, tal

com diu l?informe sobre els suggeriments al Projecte d?ordre, que el funcionari designat

per formar part de la comissió tengui coneixements específics dels llocs de treball

d?inspectors d?educació, aquesta particularitat hauria de ser incorporada en les bases.

e) Sobre la participació dels sindicats, la base preveu que «poden assistir, com a

observadors, a les sessions de les fases del procediment que siguin públiques,

convocades per la comissió de selecció i de valoració». Aquesta previsió crea

inseguretat jurídica en el sentit que no queda clar quines són «les fases del procediment

que siguin públiques» i, tal com ja hem dit en altres ocasions, el marc de l?exercici de la

potestat reglamentària és l?idoni perquè aquesta qüestió quedi regulada amb el nivell

suficient de precisió.

? Base 5 («Procediment de selecció»). En relació amb aquest punt hem de fer dues

consideracions.

a) D?una banda, crida l?atenció que fa una selecció de mèrits distints dels prevists en

l?annex III del Reial decret 276/2007. En concret, la norma que es pretén aprovar fa

referència a la trajectòria professional, el treball desenvolupat i la preparació científica i

didàctica. En canvi, en l?annex III, que es refereix a les especificacions a què s?han

d?ajustar els barems de mèrits per a l?accés al cos d?inspectors d?educació, fixa quatre

blocs, que són els següents: la trajectòria professional, l?exercici com a inspector

accidental, l?exercici de càrrecs directius i la preparació científica i didàctica i altres

mèrits. Si, tal com s?ha indicat, un dels principis essencials en els processos per ocupar

les vacants en comissió de serveis és que els aspirants compleixin els mateixos requisits

exigits per accedir al cos d?inspectors d?educació, resulta indefectible que també

s?hauran de valorar com a mèrits els mateixos que assenyala el Reial decret 276/2007

per a l?accés al cos d?inspectors d?educació. Per tant, s?imposa la modificació de les

bases també en aquest punt.

b) En concret, es preveu que en el procediment es desenvoluparan la fase de concurs

(que tindrà una puntuació màxima de 16 i mínima de 8) i la fase de projecte i entrevista

(que tindrà una puntuació màxima de 16 i mínima de 12). Amb aquesta proporció

resulta que tindria el mateix valor, pel que fa a la puntuació màxima, la fase de concurs

de mèrits, que té una significació més objectiva, que la fase de valoració del projecte i

de l?entrevista, que té un component més subjectiu. I aquesta reflexió s'accentua pel que

fa a la puntuació mínima, que tindria més valor en la fase que podríem denominar

subjectiva. Tot i que l?Administració justifica aquesta proposta conformement a les

especificacions bàsiques que es recullen en l?annex III del Reial decret 276/2007, en

realitat en l?annex esmentat no hi ha cap referència a l?entrevista personal. En canvi, si

prenem la disposició normativa esmentada com a referent ?en concret, els criteris

fixats en l?article 47, dedicat a la superació de les fases d?oposició i concurs?, haurem

de concloure que s?haurà de conferir més valor a la fase objectiva (el concurs) en

detriment de la fase subjectiva (l?entrevista).

14

III. CONCLUSIONS

1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu; el president de les Illes Balears està legitimat

per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre'l.

2a. El procediment s'ha tramitat conforme a dret.

3a. La consellera d?Educació, Cultura i Universitats té competència per aprovar el

Projecte d?ordre objecte de dictamen.

4a. Les observacions formulades en la consideració jurídica cinquena tenen caràcter

essencial. En l?Ordre que s'aprovi, s?hi ha d'inserir, segons el contingut, la declaració

exigida d'acord amb l'article 4, apartat 3, de la Llei 5/2010, de 16 de juny de 2010

(«d'acord amb el Consell Consultiu» o «oït el Consell Consultiu»).

Palma, 13 de juny de 2013

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Violencia digital hacia mujeres y niñas: una vulneración a sus derechos
Disponible

Violencia digital hacia mujeres y niñas: una vulneración a sus derechos

Brenda Isabel Murrugarra Retamozo

13.60€

12.92€

+ Información

Nueva crítica del constitucionalismo feminista
Disponible

Nueva crítica del constitucionalismo feminista

Ignacio Álvarez Rodríguez

25.50€

24.23€

+ Información

Variaciones sobre un tema: el ejercicio procesal de los derechos
Disponible

Variaciones sobre un tema: el ejercicio procesal de los derechos

V.V.A.A

55.25€

52.49€

+ Información

Violencia filio-parental: cuestiones penales y criminológicas. Paso a paso (DESCATALOGADO)
Disponible

Violencia filio-parental: cuestiones penales y criminológicas. Paso a paso (DESCATALOGADO)

Alfredo Abadías Selma

16.95€

6.78€

+ Información

La prisión provisional, ¿utilidad o perjuicio?
Disponible

La prisión provisional, ¿utilidad o perjuicio?

V.V.A.A

22.05€

20.95€

+ Información