Última revisión
13/06/2013
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 059/2013 del 13 de junio del 2013
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 13/06/2013
Num. Resolución: 059/2013
Resumen
Dictamen núm. 59/2013, relatiu al Projecte d?ordre del conseller d?Educació, Cultura i Universitats per la qual es regula el procediment per a la provisió accidental dels llocs de treball d?inspectors d?educació en comissió de serveis*Ponente/s:
Maria Ballester Cardell
Contestacion
Dictamen núm. 59/2013, relatiu al Projecte d?ordre del conseller d?Educació,
Cultura i Universitats per la qual es regula el procediment per a la provisió
accidental dels llocs de treball d?inspectors d?educació en comissió de serveis*
I. ANTECEDENTS
1. S?integra en l?expedient la «Memòria de l?Avantprojecte d?ordre per la qual es regula
el procediment per a la provisió accidental dels llocs de treball d?inspectors d?Educació
en comissió de serveis», sense data ni signatura, que justifica de la manera següent
l?oportunitat d?elaborar aquesta norma: «[...] la disposició transitòria única de l?Ordre
del conseller d?Educació i Cultura de 2 de maig de 2011, per la qual es regula el
procediment per a la provisió temporal en comissió de serveis de llocs de treball
d?inspecció educativa per funcionaris docents no universitaris, va propiciar la cobertura
de vacants d?acord amb un nou procediment, previst a l?article 6, que no concorda ni es
conseqüent, en tots els supòsits, amb les adscripcions en comissió de serveis a les places
a què varen optar en el concurs de mèrit de proveïment, a més de lesionar els drets i
perjudicar les expectatives en casos concrets». I encara hi afegeix que l?Avantprojecte
d?ordre «pretén garantir el compliment de les normes i la millora de la qualitat del
servei educatiu respectant de manera escrupolosa els principis informadors de legalitat,
objectivitat, neutralitat, servei a la ciutadania, eficàcia, eficiència i transparència en la
gestió prevists a la normativa de funció pública autonòmica i aplicar en rigor els
principis constitucionals de mèrit i capacitat». La memòria conté també el marc
normatiu en què s?insereix la proposta i la relació de disposicions afectades, com també
la taula de vigències de disposicions anteriors.
2. El 20 de desembre de 2012, la Direcció General de Planificació, Inspecció i
Infraestructures Educatives elabora l?estudi de càrregues administratives, en què es
conclou que «El nombre de càrregues és el mateix entre la situació prèvia a la regulació
que proposa el projecte d?ordre i la situació posterior» i que «La quantificació de les
càrregues que preveu el projecte d?ordre és inferior respecte de la que es preveu en la
normativa vigent».
3. El 27 de desembre s?emet l?estudi econòmic en relació amb la tramitació del Projecte
d?ordre, que indica les places vacants que s?hauran d?ocupar mitjançant la convocatòria
pública d?un concurs de mèrits, i també el cost anual de les despeses de personal
corresponents a un inspector de primària (45.082,10 euros) i a un inspector de
secundària (47.069,02 euros).
4. El mateix dia el conseller d?Educació, Cultura i Universitats dicta una resolució per la
qual es decideix:
* Ponència de l'Hble. Sra. Maria Ballester Cardell, consellera.
2
? Iniciar el procediment d'elaboració d?una ordre per regular el procediment per a la
provisió accidental de llocs de treball d?inspectors d?educació en comissió de serveis.
? Designar la Direcció General de Planificació, Inspecció i Infraestructures Educatives
com a òrgan responsable de la tramitació.
5. Elaborat l?esborrany de l'Ordre, el 10 i l?11 de gener de 2013 es remet mitjançant
correu electrònic, perquè n?emetin informe en el termini de 15 dies, a les entitats
següents: ADESMA/FADESIB, STEI, ANPE, CCOO i FETE-UGT Illes Balears.
Aprofitant el tràmit, presenten al·legacions STEI, ANPE, FETE-UGT, Associació
d?Inspectors d?Educació de les Illes Balears (ADIDE) i CCOO.
6. Perquè hi facin suggeriments, l?esborrany de la disposició projectada també es tramet
a les secretaries generals de les conselleries que integren l?Administració de la
Comunitat Autònoma i a les direccions generals de la Conselleria d?Educació.
Contesten formulant observacions les secretaries generals de les conselleries
d?Educació, Cultura i Universitats, d?Administracions Públiques, de Presidència, i de
Salut, Família i Benestar Social. Contesta sense fer suggeriments la Conselleria
d?Agricultura, Medi Ambient i Territori.
7. La norma projectada es tramet a l?Institut Balear de la Dona. El 30 de gener de 2013
aquest organisme n?emet informe sobre impacte de gènere, en sentit desfavorable;
considera que en l?esborrany d?Ordre «s?ha detectat que es perpetuen les diferències per
la seva neutralitat, i l?incompliment de les disposicions legals». Concretament, proposa
que s?inclogui en la redacció de les bases (annex I) el que estableix l?article 60 de la
Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, en relació amb la «composició
equilibrada dels tribunals examinadors», i les previsions contingudes en els articles 55 i
61 de la mateixa Llei pel que fa a la composició equilibrada del personal i les actuacions
especials en casos d?infrarepresentació. Assenyala també que cal tenir en compte les
recomanacions sobre el llenguatge utilitzat en la proposta normativa.
8. Atès que la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i Qualitat
dels Serveis té competència en matèria de planificació, direcció, coordinació i execució
de la política general de personal, l?òrgan encarregat de la tramitació de la norma
sol·licita que es dugui a terme l?informe corresponent, que emet el conseller
d?Administracions Públiques el 13 de març de 2013.
9. S?incorpora a l?expedient l?informe del Consell Escolar de les Illes Balears, de 26 de
març de 2013, que fou aprovat per catorze vots a favor, cap vot en contra i nou
abstencions.
10. El 17 d?abril de 2013, el director general de Planificació, Inspecció i Infraestructures
Educatives i la secretària general de la Conselleria d?Educació, Cultura i Universitats
emeteren l?informe sobre les al·legacions formulades i els suggeriments aportats.
3
11. S?inclou en l?expedient un certificat de la secretària de la Mesa Sectorial d?Educació
en què es fa constar que en la reunió ordinària de la Mesa de 17 d?abril de 2013 es va
incloure com a punt de l?ordre del dia i es va debatre amb els representants sindicals
assistents (STEI-i, FETE-UGT, ANPE i FE-COOO) l?esborrany de l?Avantprojecte
d?ordre.
12. El 24 d?abril de 2013, el Servei Jurídic de la Conselleria elabora un informe
favorable a l'aprovació de la norma, per bé que demana que siguin ateses una sèrie
d?observacions respecte del text del Projecte. La Secretaria General de la Conselleria en
el seu informe, signat el mateix dia, també es mostra favorable a aprovar l?Ordre
projectada.
13. L?endemà, el director general de Planificació, Inspecció i Infraestructures
Educatives emet un informe de valoració de les observacions formulades pel Servei
Jurídic. La inclusió de les al·legacions acceptades dóna lloc a la versió definitiva de la
norma.
14. El president de les Illes Balears, a instància del conseller competent, sol·licita a
aquest Consell Consultiu el preceptiu dictamen mitjançant un escrit de 3 de maig de
2013 (amb registre d'entrada del 10 de maig).
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El president de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar aquest dictamen, amb
caràcter preceptiu, i el Consell Consultiu és competent per emetre'l, en aplicació dels
articles 18.7 i 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu.
L?Ordre té un clar contingut ad extra que afecta tercers aliens a l'Administració
autonòmica, atès que té per objecte regular el procediment per a la provisió accidental
dels llocs de treball dels inspectors d?educació en comissió de serveis.
Segona
En la tramitació del procediment s'han observat les exigències derivades dels articles 42
a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears. A més de l'acord
d'iniciació, consten en l'expedient la memòria justificativa de la norma projectada i de
l'oportunitat de la nova regulació, el marc normatiu en què s'insereix la proposta, la
memòria econòmica i l?estudi de càrregues administratives; també hi figuren l'informe
del Servei Jurídic, favorable a l?aprovació de la norma, i l'informe de la Secretaria
General de la Conselleria, emès en el mateix sentit.
D?altra banda, s'ha complert el tràmit d'audiència i participació dels ciutadans, previst
en l'article 43 de la Llei 4/2001, per mitjà de les associacions i les entitats privades
4
representatives en la matèria, per la qual cosa no és necessari el tràmit d'informació
pública establert en l'article 44 de la Llei esmentada.
S?ha sol·licitat un informe al Consell Escolar de les Illes Balears (organisme superior de
participació i consulta dels sectors afectats en la programació general de l?ensenyament
no universitari a la nostra Comunitat Autònoma, d?acord amb el Decret legislatiu
112/2001, de 7 de setembre, pel qual s?aprova el text refós de la Llei de consells
escolars de les Illes Balears). Així mateix, hi ha hagut participació de la Mesa Sectorial
d?Educació. Finalment, s?ha donat participació a la Conselleria d?Administracions
Públiques, ateses les seves competències en matèria de planificació, direcció,
coordinació i execució de la política general de personal.
També s?observa el compliment dels tràmits referits a la sol·licitud d'informe a l?Institut
Balear de la Dona (article 7.g de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona).
Aquest òrgan assessor vol posar en relleu que l?informe emès sobre l?impacte de gènere
és desfavorable i que, a banda de suggerir modificacions terminològiques, proposa
alguns canvis en l?articulat de l?Ordre per ajustar-ne les previsions a la Llei balear de la
dona. Aquestes propostes estan degudament fonamentades i aporten un valor substantiu
al tràmit de l?informe esmentat. Tanmateix, l?Administració impulsora de la norma no
s?ha pronunciat sobre l?oportunitat d?introduir aquestes modificacions. El Consell
Consultiu valora positivament que el tràmit d?informe sobre impacte de gènere es
dirigeixi, efectivament, a complir la finalitat per la qual ha estat previst legalment i, en
canvi, crida l?atenció sobre la manca de valoració del seu contingut, que no ha estat
degudament ponderat per l?òrgan impulsor durant el tràmit d?elaboració de la disposició
projectada.
Tercera
La norma té per objecte regular el procediment per a la provisió temporal, en comissió
de serveis, de llocs de treball d'inspecció educativa vacants per funcionaris docents no
universitaris.
El marc normatiu en què s'insereix aquesta proposta està constituït fonamentalment per
les disposicions següents:
1. En l'àmbit estatal
? La Constitució espanyola: l'article 27 recull el dret a l'educació i en l?apartat 8
preveu que els poders públics inspeccionaran i homologaran el sistema educatiu per
garantir el compliment de les lleis; l'article 149.1.30a reserva a l'Estat la competència
exclusiva per a la «regulació de les condicions d'obtenció, expedició i homologació de
títols acadèmics i professionals, i normes bàsiques per al desenvolupament de l'article
27 de la Constitució, a fi de garantir el compliment de les obligacions dels poders
públics en aquesta matèria.»
5
? La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE). El títol VII d?aquesta Llei
regula la inspecció del sistema educatiu, i declara que és competència i responsabilitat
dels poders públics la inspecció del sistema educatiu i que correspon a les
administracions públiques competents ordenar, regular i exercir la inspecció educativa
dins l?àmbit territorial respectiu; a més, preveu que les administracions educatives han
de regular l'estructura i el funcionament dels òrgans que estableixin per al
desenvolupament de la inspecció educativa en els àmbits territorials respectius. La
promulgació d?aquesta Llei orgànica ha introduït algunes novetats relatives a l'àmbit
dels cossos de funcionaris docents. En concret, la dita norma preveu els requisits per a
l'accés al cos d'inspectors d'educació (disposició addicional desena, apartat 5) i, a més
del procés selectiu d'accés, disposa la possibilitat de convocar concurs de mèrits destinat
als professors que, complint els requisits generals, hagin exercit amb avaluació positiva,
almenys durant tres mandats, el càrrec de director (disposició addicional dotzena,
apartat 4).
? El Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, pel qual s'aprova el reglament d'ingrés,
accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents a què es refereix la
Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, i es regula el règim transitori d'ingrés a
què es refereix la disposició transitòria dissetena de la Llei esmentada, que té caràcter
bàsic. En aquesta disposició, s'hi estableixen les normes que seran aplicables als
procediments d'accés al cos de funcionaris docents a què es refereixen els apartats 5 de
la disposició addicional desena i 4 de la disposició addicional dotzena de la Llei
orgànica d'educació (article 40) i s'hi enumeren els requisits que han de complir els
aspirants que vulguin participar en aquestes convocatòries (article 41). Pel seu interès
convé reproduir l'article 41:
Els qui vulguin participar en aquestes convocatòries han de complir els requisits
següents:
a) Estar en possessió del títol de doctor, llicenciat, enginyer, arquitecte o grau
corresponent o títol equivalent.
b) Pertànyer a algun dels cossos que integren la funció pública docent.
c) Acreditar una antiguitat mínima de sis anys, com a funcionari de carrera, en algun
dels cossos que integren la funció pública docent i una experiència docent de la
mateixa durada.
d) Acreditar, si s?escau, el coneixement de la llengua cooficial de la comunitat
autònoma convocant, d?acord amb la seva normativa.
? Les normes bàsiques de la funció pública dictades per l'Estat, en virtut de l'article
149.1.18a de la Constitució.
2. En l'àmbit autonòmic
? L'article 36.1 i 2 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que atribueix a la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria
d'educació.
6
? La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les
Illes Balears.
? El Decret 36/2001, de 9 de març, pel qual es regula la inspecció educativa en l'àmbit
de l'ensenyament no universitari. Per raons temporals és evident que aquest Decret s'ha
vist desplaçat, en part, per la normativa bàsica que dimana del Reial decret 276/2007, de
23 de febrer, com s'explica en l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 24 de març
de 2011, per la qual es regula l'organització i el funcionament de la inspecció educativa
(norma que no va ser sotmesa a dictamen d'aquest òrgan consultiu).
? Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 2 de maig de 2011, per la qual es regula
el procediment per a la provisió temporal en comissió de serveis de llocs de treball
d'inspecció educativa per funcionaris docents no universitaris, norma que actualment
regula la matèria i que es vol derogar.
Per la seva part, l'article 19 assenyala que, «Sense perjudici del que disposa l?article 5.1,
els funcionaris docents que compleixin els requisits prevists a l?article 14 d?aquest
Decret podran ocupar accidentalment les vacants de la plantilla d?inspectors d?Educació
en comissió de serveis. En tot cas, per ocupar aquestes vacants serà preceptiva la
convocatòria pública d?acord amb els principis d?igualtat, mèrit i capacitat.»
Quarta
En relació amb l'àmbit competencial, no ofereix cap dubte la competència exclusiva de
la Comunitat Autònoma en la matèria que es proposa regular. Com ja s'ha avançat en la
consideració anterior, l'article 36 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears assenyala:
D?acord amb el que disposen l?article 27 i el número 30 de l?apartat 1 de l?article
149 de la Constitució en matèria d?ensenyament, correspon a la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears:
1. En matèria d?ensenyament no universitari, la competència exclusiva en la creació,
l?organització i el règim dels centres públics; el règim de beques i ajuts amb fons
propis; la formació i el perfeccionament del personal docent, i els serveis educatius i
les activitats extraescolars complementàries amb relació als centres públics i privats
sostinguts amb fons públics, en col·laboració amb els òrgans de participació dels
pares i les mares dels alumnes.
2. Correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de
desenvolupament legislatiu i d?execució de l?ensenyament en tota la seva extensió,
nivells i graus, modalitats i especialitats. [...]
La qüestió següent que s'ha d'analitzar és l'habilitació de la consellera d?Educació,
Cultura i Universitats per aprovar l'Ordre en projecte. Com és sabut, perquè el conseller
pugui dictar una ordre és necessari que el seu objecte sigui estrictament organitzatiu i de
funcionament (article 38.2.a de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes
Balears) o bé que hi hagi una habilitació expressa per llei o decret autonòmic (en virtut
del que disposa l'article 38.2.b de la dita Llei).
7
En aquest punt, es pot manifestar que el Govern de les Illes Balears, en ús de la
competència exclusiva en matèria d'educació, va aprovar el Decret 36/2001, de 9 de
març, pel qual es regula la inspecció educativa en l'àmbit de l'ensenyament no
universitari. En aquesta disposició, s?hi determinen els aspectes més generals de
l'organització de la inspecció educativa, el sistema d'accés i la provisió de llocs de
treball. En particular, pel que aquí interessa, en la disposició final primera «es faculta el
conseller competent en matèria d?educació no universitària perquè dicti les disposicions
que siguin necessàries per al desplegament i per a l?aplicació d?aquest Decret». A més,
l'article 3.1.b de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears, estableix que aquesta Llei és aplicable al personal docent
únicament en les matèries que no estan regulades per la normativa bàsica específica de
l'Estat ni per la normativa autonòmica específica de desplegament. D'altra banda, la
disposició addicional tercera de la Llei atribueix a la consellera d?Educació, Cultura i
Universitats les competències en matèria de funció pública respecte al personal docent.
Per tot el que s?ha dit abans, el Consell Consultiu no posa objeccions a la competència
de la consellera d?Educació, Cultura i Universitats per aprovar el Projecte d'ordre ara
examinat.
Cinquena
L'Ordre té per objecte regular l?ocupació accidental de vacants dels llocs de treball
d?inspectors d?educació en comissió de serveis, d?acord amb l?article 19 del Decret
36/2001, de 9 de març, pel qual es regula la Inspecció Educativa en l?àmbit de
l?ensenyament no universitari. La norma que es pretén aprovar es compon d'una part
expositiva, quatre articles (en els quals es fixa l?objecte i l?àmbit d?aplicació, el sistema
de provisió, l?ocupació de les places i les bases de la convocatòria), una disposició
derogatòria, dues de finals i un annex (que conté les bases que han de regir les
convocatòries públiques per ocupar de manera accidental les vacants de llocs de treball
dels inspectors d?educació en comissió de serveis).
Una vegada analitzat el contingut del Projecte d?ordre, aquest òrgan de consulta ha de
formular les observacions següents:
1. Una de caràcter essencial, que s?haurà de tenir en compte abans d?aprovar la norma,
fa referència a la justificació de l?aprovació de l'Ordre i a la terminologia emprada, i es
planteja a partir de les consideracions que conté l?informe del conseller
d?Administracions Públiques, i també de les al·legacions de l?Associació Nacional
d'Inspectors d'Educació. Tal com indica el títol i l?article 1 del Projecte d?ordre,
l?objectiu és regular el «procediment per a la provisió accidental de vacants de llocs de
treball d?inspectors d?Educació en comissió de serveis». En relació amb aquest punt, el
Consell Consultiu vol posar en relleu les consideracions següents:
? La comissió de serveis, de conformitat amb la Llei 7/2007, de 12 d?abril, de l?estatut
bàsic de l?empleat públic, i la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública, és un
8
sistema d?ocupació de llocs de treball (a títol d?exemple, l?article 82 de la Llei 3/2007 es
refereix a l?ocupació en comissió de serveis) que es distingeix de la provisió de llocs de
treball ?que, com a concepte diferenciat, està vinculat a la lliure designació, el concurs
de trasllat, el trasllat per motius de salut i per causa de la violència de gènere o les
permutes (així es desprèn de la secció segona del capítol II de la Llei 3/2007). Per tant,
segons la regulació continguda en la legislació sectorial de la funció pública, la
comissió de serveis no és pròpiament un sistema de provisió, sinó d?ocupació de llocs
de treball.
? El règim general de la comissió de serveis és que el funcionari ha de reunir els
requisits i les condicions establerts a la relació de llocs de treball per al
desenvolupament de les funcions o dels llocs que passi a ocupar. En canvi, la comissió
de serveis no es pot fer servir per facilitar l?accés d'un funcionari a un cos o escala
diferent del que pertany. Així doncs, la possibilitat que funcionaris docents adscrits en
comissió de servei exerceixin, amb caràcter transitori, les funcions d?inspecció podria
alterar l?essència i la naturalesa jurídica de la comissió de serveis.
? Convé recordar que la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d?educació, dedica el títol
VII a la inspecció del sistema educatiu. L?article 152 es refereix als funcionaris públics
que integren el cos d?inspectors d?educació. A més, l?article 154 especifica les bases i
els criteris sobre els quals s?ha d?organitzar l?estructura de la inspecció educativa,
especialment en allò que es refereix als llocs de feina. L?apartat 5 de la disposició
addicional desena es refereix als requisits per accedir al cos d?inspectors («Per accedir
al cos d?inspectors d?educació és necessari pertànyer a algun dels cossos que integren la
funció pública docent amb una experiència d?almenys cinc anys en aquests cossos i
tenir el títol de doctor, llicenciat, enginyer, arquitecte o títol equivalent i superar el
procés selectiu corresponent, així com, si s?escau, acreditar el coneixement de la llengua
cooficial de la comunitat autònoma de destí, d?acord amb la seva normativa»). D'altra
banda, la disposició addicional dotzena, que duu per rúbrica «Ingrés i promoció
interna», en l?apartat 4, preveu que l?accés al cos d?inspectors d?educació es faci
mitjançant concurs oposició i «els aspirants han de tenir una antiguitat mínima de sis
anys en algun dels cossos que integren la funció pública docent i una experiència docent
de la mateixa durada», i en el subapartat c introdueix com a novetat que, «en les
convocatòries d?accés al cos d?inspectors, les administracions educatives poden reservar
fins a un terç de les places per a la provisió mitjançant concurs de mèrits destinat als
professors que compleixin els requisits generals i hagin exercit amb avaluació positiva,
almenys durant tres mandats, el càrrec de director.» I, encara sobre l?exercici de la
funció inspectora, la disposició addicional tretzena, dedicada al desenvolupament de la
funció inspectora per funcionaris que no pertanyen al cos d?inspectors d?educació,
preveu, en el segon apartat, que «Els funcionaris dels cossos docents que van accedir a
la funció inspectora de conformitat amb les disposicions de la Llei 30/1984, de 2
d?agost, de mesures per a la reforma de la funció pública, modificada per la Llei
23/1988, de 28 de juliol, i que no hagin accedit al cos d?inspectors d?educació a
l?entrada en vigor d?aquesta Llei, poden continuar exercint la funció inspectora amb
9
caràcter definitiu i fins a la seva jubilació com a funcionaris, de conformitat amb les
disposicions per les quals van accedir-hi».
? D'altra banda, el capítol III del títol IV del Reial decret 276/2007, de 23 de febrer,
pel qual s?aprova el reglament d?ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en
els cossos docents a què es refereix la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d?educació, i
es regula el règim transitori d?ingrés a què es refereix la disposició transitòria dissetena
de la Llei esmentada, és aplicable als procediments d?accés al cos d?inspectors. Aquest
capítol de la norma, de conformitat amb les previsions abans assenyalades de la LOE, es
refereix al sistema selectiu, que és de concurs oposició, per bé que preveu també que es
pugui reservar fins a un terç de les places que es convoquin per a la provisió mitjançant
concurs de mèrits destinat a professors que, complint els requisits generals, hagin
exercit amb avaluació positiva, com a mínim durant tres mandats, el càrrec de director.
Tot i que en l?annex III, en relació amb l?article 46, es fa referència, entre els mèrits que
han d?establir-se en els barems de les convocatòries per a la fase de concurs, a l?exercici
com a inspector accidental, la disposició reglamentària tampoc no preveu la possibilitat
del desenvolupament accidental en comissió de serveis.
? Certament, en l?àmbit estatal i autonòmic s?han previst disposicions reglamentàries
en matèria de cobertura accidental de llocs vacants de les plantilles del cos d?inspectors.
Així, l?Ordre del Ministeri d?Educació de 29 de febrer de 1996, modificada per la de 3
d?agost de 1996, en l?apartat vint-i-sisè estableix que les dites vacants podran cobrir-se
de manera accidental, en comissió de serveis, amb funcionaris docents que reuneixin els
requisits establerts per accedir al cos d?inspectors d?educació d?acord amb els principis
d?igualtat, mèrit i capacitat. En l?àmbit autonòmic, com ja s?ha dit, l?article 19 del
Decret 36/2001, de 9 de març, preveu aquest mateix supòsit. En la part expositiva de la
norma que es pretén aprovar, precisament, s'hi indica, invocant l'article 19 esmentat, que
«l?Administració educativa ha utilitzat sempre la convocatòria pública de concurs de
mèrits per al proveïment accidental de llocs de treball de la Inspecció Educativa; en
concret s?han realitzat cinc convocatòries per aquest procediment habitual i consolidat».
? Arribats a aquest punt, el Consell Consultiu ha de recordar una vegada més, com ja
va dir en el Dictamen 58/2011, que la manera ordinària d?accés a les places d?inspector
d?educació és el concurs oposició d?acord amb la normativa abans explicitada i que la
provisió de vacant per comissió de serveis haurà de tenir un caràcter estrictament
excepcional. Ha de quedar clar, doncs, i així ha de constar expressament en la part
expositiva i dispositiva (particularment en l?article 1, «Objecte i àmbit d?aplicació») de
la norma que es pretén aprovar, que l?ocupació d?una plaça mitjançant la comissió de
serveis és un procediment extraordinari, limitat als llocs de feina que queden vacants
després d?un proveïment ordinari i d?una durada d?un curs escolar. Aquest òrgan
assessor també manifesta, seguint la mateixa argumentació continguda en l?informe del
conseller d?Administracions Públiques sobre el Projecte d?ordre, que ha de quedar clar
que la comissió de serveis no és un sistema de provisió, sinó d?ocupació de llocs de
treball, i que, per això, s?ha de canviar el títol de la norma («Projecte d?ordre de la
consellera d?Educació, Cultura i Universitats per la qual es regula el procediment per a
10
l?ocupació de llocs de treball d?inspectors d?Educació en comissió de serveis») i que les
referències que conté la norma projectada a la «provisió» s?han de substituir per
«comissió de serveis».
D'altra banda, en concordança amb l'esmentat caràcter extraordinari del procediment
que es pretén regular, per evitar qualsevol escletxa d?arbitrarietat, és essencial que es
garanteixin escrupolosament els requisits d?igualtat, mèrit i capacitat en la valoració de
l?experiència i la capacitació professional dels aspirants. Per això, per complir fidelment
allò que disposa la normativa estatal i autonòmica ?que permet que funcionaris
docents que reuneixen els requisits establerts per accedir al cos d?inspectors ocupin
accidentalment les vacants en les plantilles d?inspectors d?educació?, s?hauran
d?aplicar les previsions contingudes en el Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, i en el
Decret 36/2001, de 9 de març, tant en les condicions per participar en el concurs de
mèrits com en el procés selectiu dels aspirants.
2. En l?articulat
? L?article 1 té per rúbrica «Objecte i àmbit d?aplicació». L?apartat 2 d?aquest precepte
diu que «l?àmbit d?aplicació d?aquesta Ordre són les Illes Balears». En relació amb
aquest punt, hem de recordar una vegada més que d?acord amb l?article 10 de l?Estatut
d?autonomia:
Les normes, les disposicions i el dret civil de la Comunitat Autònoma tenen eficàcia
territorial, sens perjudici de les normes per resoldre els conflictes de lleis i de les excepcions
que es puguin establir en cada matèria.
Atesa aquesta previsió general, el Consell Consultiu considera innecessari que en
l?articulat de les normes que aprovin les institucions autonòmiques s?inclogui
l?expressió «de les Illes Balears» o «de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears»,
perquè es tracta d?una expressió supèrflua, atès que el seu àmbit d?aplicació ja és
determinat estatutàriament. Per aquest motiu suggerim que se suprimeixi de la rúbrica
de l?article 1 i de l?apartat 2.
? L?article 2 («Sistema de provisió»), tal com s?ha explicat, estableix que el
procediment per ocupar les vacants en la plantilla dels inspectors d?educació és el de la
comissió de serveis. La norma en projecte no especifica què passa si es dicta una
resolució d?un nou concurs oposició, que, segons s?ha vist, és la manera ordinària
d?accedir a les places d'inspecció educativa. Per tant, s?haurà de preveure
normativament aquesta eventualitat.
? L?article 3 («Ocupació de les places») preveu que els aspirants seleccionats en cada
convocatòria pública «hi restaran mentre persisteixin les circumstàncies que varen
motivar el seu nomenament». Aquesta redacció és indeterminada i obvia la periodicitat
del curs escolar, les pròrrogues o la necessitat d?informe favorable per a la concessió de
la pròrroga de la plaça accidental. Convé recordar que l?article 20 del Decret 36/2001,
de 9 de març, es refereix a la necessitat d?avaluacions periòdiques de la funció
11
inspectora, que també s?hauran de tenir en compte en el cas de plantejar-se la continuïtat
dels inspectors accidentals.
? Crida l?atenció que en relació amb l?ocupació de les places no hi hagi una previsió
concreta, com succeeix en la norma que ara es pretén derogar, per al cas que es
produeixin renúncies o s?hagin de fer substitucions dels inspectors que ocupen la plaça
en comissió de serveis arran de les previsions d?aquesta Ordre. Per tant, s?ha d?incloure
una reglamentació per a aquests casos.
Com a conclusió d?aquest apartat, el Consell Consultiu ha de posar de manifest que les
particularitats del règim dels cossos d?inspectors d?educació no exclou, com ja s?ha dit,
l?aplicació de la normativa que afecta el règim de la comissió de serveis.
3. En l?annex
? Base 2 («Requisits de participació»). Ha de quedar clar, com ja s?ha dit en la
consideració jurídica tercera, que els requisits dels participants en aquestes
convocatòries són els que s?estableixen en l?article 41 del Reial decret 276/2007, de 23
de febrer. Per a més seguretat jurídica, seria necessari que la redacció d?aquest punt
contingués una remissió a l?article 41 o, si s?hi volen incorporar els requisits, que la
redacció fos fidel al contingut literal d?aquest precepte. Cal posar en relleu,
concretament, que l?apartat 2 de la base 2 preveu: «Acreditar una antiguitat mínima de
sis anys com a personal funcionari de carrera en algun dels cossos que integren la funció
pública docent i una experiència mínima d?igual durada». Aquesta redacció és
desafortunada i confusa perquè es podria interpretar en el sentit que l?experiència
mínima no hauria de ser necessàriament en l?àmbit docent. En canvi és clar que els
aspirants hauran d?«acreditar una antiguitat mínima de sis anys, com a funcionari de
carrera, en algun dels cossos que integren la funció pública docent, i una experiència
docent de la mateixa durada» (article 41.c del Reial decret 276/2007, de 23 de febrer).
Per tant, s?imposa una revisió de la previsió continguda en l?apartat 2 de la base 2
perquè quedi clar que l?experiència mínima de sis anys ho ha de ser en l?exercici de la
funció docent.
? Base 3 («Places que s?han de cobrir especificades per illes o unitat territorial»). És
necessari que s?especifiqui què s?entén per unitat territorial i quines són les unitats
territorials que es preveuen en relació amb l?aplicació de la norma que es pretén
derogar. Certament, la normativa actualment en vigor (Ordre del conseller d?Educació i
Cultura de 2 de maig de 2011) sí que conté l?esmentada precisió, però aquesta quedarà
completament derogada en virtut de la disposició derogatòria única del Projecte d?ordre.
? Base 4 («Comissió de selecció i valoració»). En relació amb aquest apartat el Consell
Consultiu ha de fer les consideracions següents:
a) En la mateixa línia de l?informe de l?Institut Balear de la Dona sobre l?impacte de
gènere, entenem necessari que s?inclogui, en relació amb la comissió de valoració, el
12
que estableix l?article 60 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, respecte
de «la composició equilibrada dels tribunals examinadors», i les previsions contingudes
en els articles 55 i 61 de la mateixa Llei, pel que fa a la composició equilibrada del
personal i les actuacions especials en casos d?infrarepresentació.
b) En el punt segon de la base 4 es preveu que la comissió de valoració es conformarà
amb tres inspectors «dels cossos d?inspectors d?Educació de la Comunitat Autònoma de
les Illes Balears o d?altres comunitats autònomes en actiu». Tot i que no es pot excloure
la possibilitat que aquests darrers puguin formar part de la comissió, entenem que no
seria raonable, per exemple, que, a l?hora de conformar la comissió, els tres membres
fossin inspectors que exerceixin la seva funció en altres comunitats autònomes. I això
per dos motius. D?una banda, pel cost econòmic que pot representar la convocatòria de
la comissió en què participin inspectors d?altres comunitats autònomes ?dietes,
desplaçament, allotjament dels membres externs?, que, d'altra banda, no està
quantificat en l?estudi econòmic incorporat a l?expedient, en un moment com l'actual, en
què s?extremen tots els controls de la despesa a les administracions públiques. Convé, a
més, tenir molt present que el principi d?especialitat ha de regir la formació de la
comissió. Els inspectors de les Illes Balears, per motius obvis, coneixen de manera més
directa el context o medi en què s?insereix el nostre sistema educatiu ?economia,
demografia, despesa pública en educació, nivell dels estudiants, marc normatiu?, i,
especialment, les particularitats en matèria d?ensenyament de la llengua pròpia. És per
això que s?haurien de preveure les mesures per facilitar que la majoria dels membres de
la comissió fossin dels cossos d?inspectors d?educació de la Comunitat Autònoma.
c) En el segon punt es preveu també que els tres inspectors que conformaran la comissió
seran «designats a proposta del titular de la Direcció General de Planificació, Inspecció
i Infraestructures Educatives». Durant la tramitació de la norma s?han presentat diverses
al·legacions (Associació Nacional d'Inspectors d'Educació, Consell Escolar de les Illes
Balears, STEI, FETE-UGT i CCOO) que proposen que la composició de la comissió de
valoració sigui elegida per sorteig i no per designació. S?ha de dir que la Conselleria
impulsora de la norma no ha justificat la necessitat de la reforma més enllà «de garantir
el compliment de les normes i la millora de la qualitat del sistema educatiu i amb
l?objecte de regular la provisió accidental del llocs vacants [...]». Per tant, no ha arribat
a explicar per què considera convenient substituir el sistema de sorteig pel de designació
per conformar la comissió de valoració. Ara bé, considerant el caràcter excepcional de
l?ocupació de vacants mitjançant la comissió de serveis i que s?hauran d?atendre els
principis d?igualtat, mèrit i capacitat, el Consell Consultiu considera que el sorteig ?que,
a més, és el procediment exigit pel Reial decret 276/2007, de 27 de febrer, per
conformar les comissions? s?adequa de manera més fidel als principis rectors dels
processos selectius.
d) Es considera que la previsió continguda en el punt tercer, que preveu la designació
d?un funcionari de carrera adscrit a la conselleria competent en matèria de funció
pública, no s?adequa al principi d'especialitat, que, com ja s?ha dit, és un dels principis
bàsics, juntament amb el de professionalitat, imparcialitat i independència, que ha
13
d?informar la formació de la comissió. A més, si el que pretén l?Administració és, tal
com diu l?informe sobre els suggeriments al Projecte d?ordre, que el funcionari designat
per formar part de la comissió tengui coneixements específics dels llocs de treball
d?inspectors d?educació, aquesta particularitat hauria de ser incorporada en les bases.
e) Sobre la participació dels sindicats, la base preveu que «poden assistir, com a
observadors, a les sessions de les fases del procediment que siguin públiques,
convocades per la comissió de selecció i de valoració». Aquesta previsió crea
inseguretat jurídica en el sentit que no queda clar quines són «les fases del procediment
que siguin públiques» i, tal com ja hem dit en altres ocasions, el marc de l?exercici de la
potestat reglamentària és l?idoni perquè aquesta qüestió quedi regulada amb el nivell
suficient de precisió.
? Base 5 («Procediment de selecció»). En relació amb aquest punt hem de fer dues
consideracions.
a) D?una banda, crida l?atenció que fa una selecció de mèrits distints dels prevists en
l?annex III del Reial decret 276/2007. En concret, la norma que es pretén aprovar fa
referència a la trajectòria professional, el treball desenvolupat i la preparació científica i
didàctica. En canvi, en l?annex III, que es refereix a les especificacions a què s?han
d?ajustar els barems de mèrits per a l?accés al cos d?inspectors d?educació, fixa quatre
blocs, que són els següents: la trajectòria professional, l?exercici com a inspector
accidental, l?exercici de càrrecs directius i la preparació científica i didàctica i altres
mèrits. Si, tal com s?ha indicat, un dels principis essencials en els processos per ocupar
les vacants en comissió de serveis és que els aspirants compleixin els mateixos requisits
exigits per accedir al cos d?inspectors d?educació, resulta indefectible que també
s?hauran de valorar com a mèrits els mateixos que assenyala el Reial decret 276/2007
per a l?accés al cos d?inspectors d?educació. Per tant, s?imposa la modificació de les
bases també en aquest punt.
b) En concret, es preveu que en el procediment es desenvoluparan la fase de concurs
(que tindrà una puntuació màxima de 16 i mínima de 8) i la fase de projecte i entrevista
(que tindrà una puntuació màxima de 16 i mínima de 12). Amb aquesta proporció
resulta que tindria el mateix valor, pel que fa a la puntuació màxima, la fase de concurs
de mèrits, que té una significació més objectiva, que la fase de valoració del projecte i
de l?entrevista, que té un component més subjectiu. I aquesta reflexió s'accentua pel que
fa a la puntuació mínima, que tindria més valor en la fase que podríem denominar
subjectiva. Tot i que l?Administració justifica aquesta proposta conformement a les
especificacions bàsiques que es recullen en l?annex III del Reial decret 276/2007, en
realitat en l?annex esmentat no hi ha cap referència a l?entrevista personal. En canvi, si
prenem la disposició normativa esmentada com a referent ?en concret, els criteris
fixats en l?article 47, dedicat a la superació de les fases d?oposició i concurs?, haurem
de concloure que s?haurà de conferir més valor a la fase objectiva (el concurs) en
detriment de la fase subjectiva (l?entrevista).
14
III. CONCLUSIONS
1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu; el president de les Illes Balears està legitimat
per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre'l.
2a. El procediment s'ha tramitat conforme a dret.
3a. La consellera d?Educació, Cultura i Universitats té competència per aprovar el
Projecte d?ordre objecte de dictamen.
4a. Les observacions formulades en la consideració jurídica cinquena tenen caràcter
essencial. En l?Ordre que s'aprovi, s?hi ha d'inserir, segons el contingut, la declaració
exigida d'acord amb l'article 4, apartat 3, de la Llei 5/2010, de 16 de juny de 2010
(«d'acord amb el Consell Consultiu» o «oït el Consell Consultiu»).
Palma, 13 de juny de 2013
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Violencia digital hacia mujeres y niñas: una vulneración a sus derechos](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6730.jpg)
Violencia digital hacia mujeres y niñas: una vulneración a sus derechos
Brenda Isabel Murrugarra Retamozo
13.60€
12.92€
+ Información
![Nueva crítica del constitucionalismo feminista](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5006.jpg)
Nueva crítica del constitucionalismo feminista
Ignacio Álvarez Rodríguez
25.50€
24.23€
+ Información
![Variaciones sobre un tema: el ejercicio procesal de los derechos](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3381.jpg)
Variaciones sobre un tema: el ejercicio procesal de los derechos
V.V.A.A
55.25€
52.49€
+ Información
![Violencia filio-parental: cuestiones penales y criminológicas. Paso a paso (DESCATALOGADO)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1468.png)
Violencia filio-parental: cuestiones penales y criminológicas. Paso a paso (DESCATALOGADO)
Alfredo Abadías Selma
16.95€
6.78€
+ Información
![La prisión provisional, ¿utilidad o perjuicio?](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1797.png)