Dictamen del Consejo Cons...o del 2008

Última revisión
13/03/2008

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 057/2008 del 13 de marzo del 2008

Tiempo de lectura: 13 min

Tiempo de lectura: 13 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 13/03/2008

Num. Resolución: 057/2008


Resumen

DICTAMEN núm. 57/2008, relatiu al Projecte de decret pel qual s'estableixen i implanten els procediments de seguretat i el sistema de vigilància davant l'accident amb risc biològic en l'àmbit sanitari de les Illes Balears.*

Ponente/s:

Pedro A. Aguiló Monjo

Contestacion

DICTAMEN núm. 57/2008, relatiu al Projecte de decret pel qual s'estableixen i

implanten els procediments de seguretat i el sistema de vigilància davant l'accident

amb risc biològic en l'àmbit sanitari de les Illes Balears.*

I. ANTECEDENTS

1. Mitjançant la resolució de 9 de febrer de 2007, la consellera de Salut i Consum

acordà l'inici del procediment per elaborar el Decret pel qual s'estableixen i implanten

els procediments de seguretat i el sistema de vigilància davant l'accident amb risc

biològic en l'àmbit sanitari de les Illes Balears, i designà la Direcció General

d'Avaluació i Acreditació com a òrgan responsable de tramitar-lo.

2. L'endemà s?incorporà a l'expedient una memòria subscrita per la Secretaria General,

justificativa de la necessitat i l?oportunitat del Decret, en què s?afirmava, també, que es

tracta de la primera regulació autonòmica sobre la matèria, i que per aquest motiu no era

necessari incloure-hi cap taula de vigència de disposicions anteriors.

3. En la mateixa data, la Secretaria General va subscriure també una memòria

econòmica, en què s?indicava que l'aprovació del Decret «[?] no implica cap despesa

econòmica per a la seva aprovació i no és necessari dotar cap partida pressupostària a

l'efecte, de conformitat amb l 'esmentat article 42 de la Llei 4/2001. Per tot això, no cal

adjuntar cap estudi econòmic».

4. Una vegada incorporat a l'expedient, el primer esborrany del Projecte de decret fou

remès, per complir el tràmit d'audiència, als col·legis oficials de metges, farmacèutics,

infermeria i fisioterapeutes, i a la Unió Balear d'Entitats Sanitàries (UBES) i

l'Associació Sanitària de les Illes Balears (ASIB), com a associacions empresarials.

Només el Col·legi Oficial d'Infermeria hi va formular al·legacions, centrades en la

redacció de l'article 5.

5. El text inicial fou tramès, també, a les secretaries generals de totes les conselleries,

algunes de les quals hi van formular suggeriments, en general de tipus formal, encara

que ocasionalment es referien també a qüestions de contingut. Una vegada formulats els

informes finals del Servei Jurídic i de la Secretaria General, el text fou elevat al Consell

Consultiu que en va emetre el Dictamen 121/2007, de 13 de juny, en què s?estimava

insuficient el tràmit d'audiència, que s?havia d?haver atorgat, també, als sindicats de

treballadors de l'àmbit sanitari; afegia que s?havien d?haver sol·licitat l?informe del

Consell de Salut Laboral de les Illes Balears, creat pel Decret 103/2001, de 13 de juliol,

i el de l'Institut Balear de la Dona, per imperatiu de l'article 7 de la Llei 12/2006, de 20

de setembre, com també el dictamen preceptiu del Consell Econòmic i Social, creat per

la Llei 10/2000, de 30 de novembre; finalment, considerava que l'informe de la

Secretaria General era insuficient, perquè no contenia cap valoració de les al·legacions i

* Ponència a càrrec de l?Hble. Sr. Pere A. Aguiló Monjo, conseller.

els suggeriments presentats. Per tot això, el Projecte de decret es tornà a la Conselleria

de Salut i Consum, perquè s?hi esmenassin els essencials defectes de tramitació

ressenyats, amb indicació expressa que, una vegada reparats, s?havia d'elevar de nou al

Consell Consultiu perquè n?emetés dictamen.

6. Per completar el tràmit d'audiència, l'esborrany de Decret, el 23 d'octubre de 2007,

fou remès als sindicats CEMSATSE, SAE, UGT i CCOO. El mateix dia se?n

sol·licitaren els informes del Consell de Salut Laboral de les Illes Balears i de l'Institut

Balear de la Dona, i el dictamen del Consell Econòmic i Social. Mitjançant un correu

electrònic es trameté, també, a les secretaries generals de les noves conselleries

resultants de les eleccions de 2007.

7. A conseqüència dels requeriments al·ludits en l'apartat anterior, s?incorporaren a

l'expedient els documents següents:

a) El dictamen del Consell Econòmic i Social 3/2007, de 14 de novembre, que valora de

manera positiva l'oportunitat i el contingut de la norma; lamenta que no els hagin remès

íntegrament l?expedient tramitat; efectua algunes precisions al contingut del preàmbul, i

recomana que en l'article 6 es faci menció expressa de les organitzacions sindicals.

b) L'informe sobre impacte de gènere, de 7 d'octubre de 2007, elaborat per l'Institut

Balear de la Dona, en què es revisa el llenguatge utilitzat i es proposen determinades

modificacions per a un ús no sexista del llenguatge. Així mateix recomana a la

Conselleria que incorpori quadres estadístics amb les dades necessàries per disposar

d'informació desglossada per sexes de tots els aspectes relacionats amb la plantilla, que,

a més, hauria de mantenir actualitzats.

c) Informes jurídics de les conselleries d'Economia, Hisenda i Innovació, d'Interior ?en

concret, de la Direcció General d'Emergències?, de Treball i Formació ?en concret,

de la Direcció General de Salut Laboral?, d'Agricultura i Pesca, de Medi Ambient, de

Comerç, Indústria i Energia, de Mobilitat i Ordenació del Territori, d'Afers Socials,

Promoció i Immigració, i de la mateixa Conselleria de Salut i Consum, a través del cap

del Servei d'Epidemiologia.

No hi consta, en canvi, l?informe del Consell de Salut Laboral, malgrat que l?hi

haguessin sol·licitat.

8. A continuació s'hi incorporen informes relatius a les al·legacions presentades per les

direccions generals d'Emergències i de Salut Laboral, amb una indicació expressa de les

que s'accepten i de les que, motivadament, es rebutgen.

9. Un cop elaborat l?esborrany definitiu del Projecte de decret, amb les modificacions

derivades del tràmit d'audiència i de la participació de les conselleries, es tanca la

tramitació amb l'informe favorable del Servei Jurídic, en què es conclou que s'han

reparat tots els defectes de procediment que posà de manifest el Dictamen 121/2007 del

Consell Consultiu.

No consta en l?expedient, en canvi, un nou informe de la Secretaria General que, tal

com exigeix l'article 46.2 de la Llei 4/2001, es refereixi, almenys, a la correcció del

procediment seguit i a la valoració de les al·legacions presentades.

10. El 14 de febrer de 2008, tingué entrada al Consell Consultiu la sol·licitud de

dictamen preceptiu efectuada pel president de les Illes Balears, a instàncies del conseller

de Salut i Consum.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

El present dictamen té caràcter preceptiu, en virtut del que estableix l'article 10, apartat

6, de la Llei 5/1993, de 15 de juny, del Consell Consultiu de les Illes Balears. El

president de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és

competent per emetre?l.

Segona

Posteriorment al nostre Dictamen 121/2007 s'han reparat gran part dels defectes de

procediment que s?hi posaren de manifest. En concret, s'ha donat audiència als sindicats

representatius en el sector, que van deixar transcórrer el termini sense fer cap al·legació,

s'han incorporat el dictamen del Consell Econòmic i Social i l'informe de l'Institut

Balear de la Dona, i se sol·licità, malgrat que no se n?obtingués resposta, el del Consell

de Salut Laboral de les Illes Balears.

Per iniciativa pròpia es reiterà la participació de les altres conselleries, com a

conseqüència del canvi derivat de les eleccions de 2007, i amb això es possibilità que es

produïssin nous suggeriments.

Falta, això no obstant, l'informe final del secretari general, amb el contingut mínim que

exigeix l'article 46.2 de la Llei 4/2001. Es tracta d'un defecte substancial que ha de ser

esmenat abans que el Consell de Govern aprovi el Decret.

No obsta per a la conclusió anterior que constin en l'expedient informes dels serveis

jurídics, fins i tot el requerit per l'article 46.1 de la Llei 4/2001, que analitzen la

correcció del procediment i valoren les al·legacions presentades, perquè la llei exigeix a

aquest efecte el criteri valoratiu del secretari general.

Tampoc no obsta per a la conclusió esmentada que la Secretaria General hagués emès

un informe prèviament a la primera tramesa al Consell Consultiu, perquè eren

substancials els defectes que s?havien de reparar i donaren lloc a la incorporació

d'informes i dictàmens que requerien la nova valoració final del secretari general.

Tercera

Des del punt de vista competencial resulta indiscutible que correspon a la Comunitat

Autònoma, en virtut de l'article 30.48 de l'Estatut d'autonomia aprovat per la Llei

orgànica 1/2007, de 28 de febrer, la competència exclusiva, sens perjudici del que

disposa l'article 149 de la Constitució, en matèria de:

Organització, funcionament i control dels centres sanitaris públics i dels serveis de

salut. Planificació dels recursos sanitaris. Coordinació de la sanitat privada amb el

sistema sanitari públic. Promoció de la salut a tots els àmbits, en el marc de les bases

i la coordinació general de la sanitat. [?]

El Decret en projecte té per objecte minimitzar la incidència de possibles accidents

relacionats amb els agents biològics entre el personal dels centres i establiments

sanitaris de les Illes Balears, tant públics com privats, mitjançant la determinació de

directrius dirigides a implantar els productes i procediments de seguretat, com també un

sistema de vigilància unificat dels accidents amb risc biològic. Es tracta, en definitiva,

d'un àmbit preventiu i de vigilància en matèria d'accidents amb risc biològic que puguin

produir-se en relació amb el personal sanitari, i es crea, per aconseguir aquesta finalitat,

un sistema d'informació única per al seu seguiment epidemiològic.

Convé afegir, per confirmar la competència de la Comunitat Autònoma, que l'article 35

de la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears atribueix a l'Administració

sanitària les actuacions en matèria de vigilància de la salut, promoció de mesures de

prevenció de riscs laborals, acreditació, avaluació i control dels serveis de prevenció i

promoció de la formació sanitària del personal d'aquests serveis, així com qualsevol

altra establerta en la legislació de prevenció de riscs laborals, sens perjudici de les

competències atribuïdes a altres òrgans de l'Administració en les lleis específiques. En

aquests termes, és procedent concloure que el Decret constitueix un desenvolupament

reglamentari parcial de l'article 35 esmentat.

Quarta

El Projecte de decret consta, a més d'un preàmbul, de vuit articles, que respectivament

es refereixen a: objecte; definicions; actuació sanitària; accions preventives en matèria

de risc biològic; implantació dels dispositius de seguretat davant l'accident amb risc

biològic; capacitació, formació i informació; sistema de vigilància dels accidents amb

risc biològic en els centres sanitaris, i sistema d'informació sanitària. Disposa, a més,

d?una disposició transitòria, una disposició derogatòria i dues disposicions finals, com

també de dos annexos, que contenen la taula indicativa de productes de seguretat i les

condicions mínimes que han de complir els dispositius de seguretat.

L'article 1 indica l'objecte en els termes següents:

1. Establir les directrius per implantar els productes i procediments de seguretat, a fi

de minimitzar la incidència d'accidents amb risc biològic en el personal dels centres

i establiments sanitaris públics i privats de les Illes Balears.

2. Establir un sistema de registre i vigilància unificat d'accidents amb risc biològic

en els centres i en els establiments sanitaris públics i privats de les Illes Balears.

I l'article 3 el completa afirmant:

La Conselleria de Salut i Consum ha d?establir les mesures necessàries per

promoure, difondre i implantar de manera efectiva en els centres i els establiments

sanitaris de les Illes Balears les accions preventives en matèria d'accidents amb risc

biològic i ha de crear un sistema d'informació únic per al seguiment epidemiològic

dels esmentats accidents.

Cinquena

Quant al contingut del Decret, el Consell Consultiu estima que constitueix un

desenvolupament reglamentari ajustat a dret, per això no hi ha cap objecció per aprovarlo.

L'aplicació de les mesures que conté el Decret es confia al personal responsable de la

prevenció de riscs laborals dels centres sanitaris de les Illes Balears, mitjançant

l'adopció de les accions preventives a què es refereix l'article 4; la implantació

progressiva (en els termes de la disposició transitòria única) dels dispositius de seguretat

que incorporin els darrers avanços tecnològics, segons estableix l'article 5; la promoció

de les mesures adequades per a la capacitació i la formació del personal sanitari, d?acord

amb el que preveu l'article 6; i l'establiment d'un sistema d'informació sanitària (articles

7 i 8), que compleixi escrupolosament els criteris de confidencialitat regulats en la

legislació de protecció de dades de caràcter personal, que se centralitzarà en la Direcció

General de Salut Pública i Participació, com a òrgan competent en matèria

epidemiològica.

Amb caràcter no substancial, i a l?efecte de millorar el contingut i la redacció del

Projecte de decret, el Consell Consultiu formula les consideracions següents:

1. S?hauria d'introduir en el preàmbul la referència expressa a l'article 30.48 de la Llei

orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes

Balears.

2. S?hauria d'indicar expressament, en l'apartat 1 de l'article 6, quina és la direcció

general de la Conselleria de Salut i Consum competent en matèria de formació, com

també per a la implantació de pràctiques de treball més segures.

3. En la disposició final primera, s?hi hauria de substituir, de conformitat amb reiterada

doctrina d'aquest Consell Consultiu, la referència a «la persona titular de la Conselleria

de Salut i Consum» per l'expressió concreta del «conseller de Salut i Consum».

III. CONCLUSIONS

1a. El present dictamen té caràcter preceptiu. El president de les Illes Balears està

legitimat per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre'l.

2a. El procediment d'elaboració ha complert els requisits establerts en els articles 42 a

47 de la Llei 4/2001, a excepció de l'informe final del secretari general, requerit per

l'article 46.2. Aquesta objecció té caràcter substancial, de manera que s?ha de reparar

abans de l'aprovació del Consell de Govern, sense que sigui necessari un nou dictamen

si resulta favorable i assumeix les conclusions de correcció del procediment i la

valoració de les al·legacions que ja consten en els informes jurídics que figuren en

l'expedient.

3a. El Consell Consultiu emet un informe favorable a l'aprovació del Decret si es repara

l'objecció continguda en la conclusió anterior, amb possibilitat per tant d'ús de la

formula ritual «d'acord amb el Consell Consultiu».

4a. La incorporació de les observacions no substancials contingudes en la consideració

jurídica cinquena podria, segons el parer del Consell Consultiu, millorar la redacció del

Decret en projecte.

Palma, 13 de març de 2008

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Derecho medioambiental. Paso a paso
Disponible

Derecho medioambiental. Paso a paso

V.V.A.A

12.70€

12.06€

+ Información

Los galaicos: ¿castreños o celtas?
Disponible

Los galaicos: ¿castreños o celtas?

Fernando Gil González

8.45€

8.03€

+ Información