Dictamen del Consejo Cons...l del 2003

Última revisión
15/04/2003

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 057/2003 del 15 de abril del 2003

Tiempo de lectura: 11 min

Tiempo de lectura: 11 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 15/04/2003

Num. Resolución: 057/2003


Resumen

Dictamen núm. 57/2003, relatiu a la reclamació de responsabilitat patrimonial de l'Ajuntament de Palma presentat pel Sr. L. en representació de la Sra. A. pels danys soferts al vehicle de la seva propietat en el dipòsit de Son Reus*.

Ponente/s:

Joan Oliver Araujo

Contestacion

Dictamen núm. 57/2003, relatiu a la reclamació de responsabilitat patrimonial de

l'Ajuntament de Palma presentat pel Sr. L. en representació de la Sra. A. pels danys

soferts al vehicle de la seva propietat en el dipòsit de Son Reus*.

I. ANTECEDENTS

1. El dia 5 de febrer de 2002, a les 11 h, un agent de la Policia Local de l'Ajuntament de

Palma formula un comunicat referent al vehicle Volkswagen Golf, amb matrícula

alemanya, aparcat al carrer Isidoro Antillón, per un presumpte abandonament a la via

pública durant un període de temps superior a un mes.

2. Dia 16 d'abril de 2002, la cap del negociat d?afers interns sol·licita a la Policia Local una

segona comprovació, abans de cursar l'ordre de retirada. Aquesta comprovació es fa el dia

25 d'abril de 2002.

3. L'ordre de retirada es dóna el dia 14 de maig de 2002 i es porta a terme deu dies després.

4. Dia 30 de maig de 2002, el senyor L., que viu al carrer Antillón, demana una

indemnització pel valor del cotxe, i explica que el dia 4 o 5 de febrer de 2002 aquest cotxe

va rebre un adhesiu de color groc a la finestra on es comminava a la seva retirada. Al dia

següent, canvia el cotxe de lloc i en dóna avís a l?ajuntament el dia 7 de febrer de 2002,

sense que li aferressin més adhesius d'abandonament en el vidre. A més a més, el cotxe

tenia dos cartells, amb lletres grans i amb dos números de telèfon, per poder ser avisat si

alguna cosa molestés o per rebre qualsevol informació abans de ser retirat. Es queixa que

això era el mínim que podia fer el responsable que demana la grua i la retirada o, en tot cas,

telefonar abans, era un marge d?actuació acceptable. El vehicle es va moure els darrers deu

dies i, per casualitat, es va aparcar al mateix lloc, que estava lliure. Subratlla que no estava

abandonat. Va ser remolcat al dipòsit de Son Reus, lloc on fou destrossat completament,

per vandalisme; es va desballestar com si fos un sinistre total. Son Reus es troba sense cap

seguretat: ni es troba tancat, ni resguardat. No hi ha vigilants que guardin el dipòsit.

D'aquesta manera, qualsevol persona se?n pot aprofitar, d?allò que s'emporti. S'hi adjunten

quatre fotografies de dia 27.05.02 i les còpies dels papers i de l?assegurança del cotxe. El

vehicle s'oferia a la venda per un preu d?entre 875.000 PTA i 690.000 PTA i hi havia un

comprador interessat, vingut d'Alemanya el dia 26.05.02, però, en l?estat en què troba el

cotxe, no li interessà comprar-lo.

El reclamant dóna per fet que compta amb l'autorització de la seva mare, que n?és la

propietària, per disposar del vehicle.

(S?hi adjunten: l?autorització d'entrada al dipòsit municipal de vehicles de Son Reus dia 27

de maig de 2002; les fotocòpies dels anuncis de venda amb els telèfons i preus; la

documentació del vehicle; l?autorització de la mare; i quatre fotografies del cotxe).

* Ponent: Sr. Joan S. Oliver i Ripoll

5. El dia 8 de juliol de 2002, a l?efecte de continuar la tramitació de l'expedient, la tècnica

d'Administració general, demana a EMAYA la fotografia feta al vehicle en el moment de la

retirada.

6. Dia 24 de juliol de 2002, EMAYA remet la fotografia i un informe del serveis tècnics el

qual, en el darrer paràgraf, és bo del tot:

Hay que hacer constar que el depósito de vehículos de Son Reus no dispone de vigilancia

por las tardes, ni los sábados, domingos y festivos, por lo que cualquier persona puede

entrar "libremente" a través de los numerosos huecos que tiene el cerramiento. Por ello una

gran cantidad de vehículos son desguazados al poco tiempo. Para su conocimiento y a los

efectos correspondientes.

(L'escrit va dirigit al director de l'àrea de Medi Ambient. En la fotografia es veu un cotxe

en aparent bon estat de conservació i ben aparcat).

7. En escrit de 12 d'agost de 2002, s'acorda l?acumulació de l'expedient de responsabilitat

patrimonial a l'expedient d'abandonament de vehicle.

8. Dia 22 d'agost de 2002, l'encarregat de tallers de la Policia Local compareix i manifesta

que, atès que el turisme Volkswagen Golf té matrícula estrangera i té més de dotze anys, ?

el que implica que la venda d'aquest vehicle en el mercat només seria viable pel Plan

Renove? el seu valor, en conseqüència, es pot xifrar en 540'91 ? (90.000 PTA).

9. En data de 13 de setembre de 2002, es dóna audiència a l'interessat.

10. Dia 17 de setembre de 2002, l?interessat manifesta el seu total desacord en la valoració

efectuada per l'encarregat de tallers. Per contra, hi adjunta una valoració Eurotax, feta pel

concessionari oficial de la marca Volkswagen, de 682.016 PTA o 4.099 ?, i sol·licita una

indemnització justa, atès que, fins i tot, el possible comprador el demandà per danys i

perjudicis, la qual cosa li suposà un desemborsament de 120.000 PTA per despeses de

viatge i d'estada; a més a més, dels perjudicis personals, pel fet de no disposar de mitjà de

transport.

11. El dia 28 de novembre de 2002, un advocat del bufet B. es persona en l'expedient, en

representació de la propietària de l'automòbil, amb poder extrajudicial i la seva traducció.

12. La cap de negociat d?afers interns de la Policia Local, ?en síntesi del que s'ha dit, i en

atenció a la Llei 30/92, de 26 de novembre, LRJAP-PAC, i al Reial decret 429/1993, de 26

de març, RRP?, acaba dient:

Considerant que les notificacions a l'interessat no es varen poder dur a terme en forma (el

vehicle, de matricula estrangera, no consta als fitxers de la Prefectura Provincial de Trànsit)

i que, de la fotografia efectuada per EMAYA en el moment de la retirada i del dipòsit, el

vehicle es trobava en bon estat de conservació, es parer d'aquesta Administració que, si bé

els tràmits procedimentals se seguiren de conformitat amb la normativa esmentada, es pot

estimar un perjudici econòmic a l'interessat que ve a conseqüència de donar-se el nexe

causal entre l'entrada al dipòsit del vehicle i els danys que va sofrir en aquest, i que

s'haguessin pogut evitar. En conseqüència, s'estima la petició d'indemnització de l'interessat,

amb la valoració de 4.099 euros en concepte de danys i perjudicis.

13. El batle de Palma tramet l'expedient al Consell Consultiu de les Illes Balears a l?efecte

del dictamen establert en l'article 10.10 a) de la Llei 5/1993, de 15 de juny, modificada per

la Llei 6/2000, de 31 de maig, amb registre d'entrada de dia 17 de març de 2003.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

El batle de Palma és legitimat per sol·licitar el dictamen del Consell Consultiu, segons

l'establert en l'article 15.1 d) de la Llei 5/1993, de 15 de juny, modificada per la Llei

6/2000, de 31 de maig, i el Consell Consultiu és competent per resoldre la consulta, que és

preceptiva, en el cas de reclamació d'indemnització per danys i perjudicis formulada davant

la corporació local, sempre que la quantitat reclamada sigui superior a 499.158 pessetes o a

3000 euros, segons el que disposa l'article 10.10 a) de la mateixa llei.

En el cas present, la reclamació és de 4.099 euros.

Segona

L'article 106.2 de la Constitució espanyola diu que: ?Els particulars, en els termes establerts

per la llei, tindran dret a ser indemnitzats per qualsevol lesió que pateixin en qualsevol dels

seus béns i drets, llevat dels casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència

del funcionament dels serveis públics.?

Els articles 139 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les

administracions publiques i del procediment administratiu comú (LRJAP-PAC) estableixen

aquests principis de responsabilitat, i assenyalen que, en tot cas, el dany al·legat haurà de

ser efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup

de persones, que no tenen el deure jurídic de suportar-lo d'acord amb la Llei. La

indemnització s?ha de calcular conformement amb els criteris de valoració establerts en la

legislació de expropiació forçosa, legislació fiscal, i en la resta de normes aplicables, tot

ponderant les valoracions predominants en el mercat, sense perjudici de la seva

actualització al final de l'expedient de responsabilitat, i es pot iniciar el procediment d'ofici

o per reclamació dels interessats.

La determinació d'aquesta responsabilitat patrimonial és establerta en la Llei 7/1985, de 2

d'abril, reguladora de les bases de règim local (article 54) i en el Reial decret 429/1993, de

26 de març, pel qual s'aprova el reglament dels procediments de les administracions

públiques en matèria de responsabilitat patrimonial (RRP).

Quant al procediment, s'ha iniciat per reclamació de l'interessat, temporàniament, dins el

termini d'un any d?haver-se produït el fet o acte que motiva la indemnització (articles 4 i 6

RRP). S'han demanat els informes necessaris per resoldre?l (article 10) i s'ha donat tràmit

d'audiència a l'interessat (article 11). Conclòs aquest darrer, se sol·licita el dictamen de l'alt

òrgan consultiu d'aquesta comunitat autònoma, sobre la Proposta de resolució (article 12

RRP).

Tercera

El dictamen s'emet en el sentit d'estimar l?existència de relació de causalitat entre el

funcionament del servei públic de dipòsit de vehicles que es presta en el recinte municipal

de Son Reus, i el dany produït al vehicle propietat de l'interessat.

La proposta de resolució mateixa així ho reconeix en els seus termes:

...es pot estimar un perjudici econòmic a l'interessat que ve com a conseqüència de donar-se

el nexe causal entre l'entrada al dipòsit del vehicle i els danys que va sofrir en aquest, i que

s'haguessin pogut evitar.

En conseqüència, s'estima la petició d'indemnització de l'interessat, amb la valoració de

4.099 euros en concepte de danys i perjudicis.

Sobre base del dret del perjudicat a la reparació total dels seus danys (restitutio ad

integrum) ?ex article 1902 CC? i que no se?l pot obligar a què es conformi amb una

indemnització pel valor venal, la qual cosa no soluciona la pèrdua del cotxe que ha sofert,

es concedeix una indemnització igual al preu del vehicle en el mercat de segona mà, essent

aquest valor, superior al del valor venal de l?automòbil, i en consideració també al valor en

ús que el vehicle representa pel perjudicat, en aquest cas, en què el perjudici suposa, a més

a més, la seva pèrdua no voluntària (AP Balears S 14-01-2002).

El Consell Consultiu ha de cridar l?atenció sobre el funcionament del servei públic de

dipòsit de vehicles de Son Reus i suggereix que des de l'Ajuntament de Palma s'adoptin les

mesures necessàries de vigilància que contribueixin a millorar aquesta situació.

La valoració del dany causat, en la seva quantia, ha de ser també aquesta: 4.099 euros,

mitjançant pagament en metàl·lic, calculada amb referència al dia 24 de maig de 2002 en

què el dany es produí en la retirada del vehicle, i actualitzada en la data en què es posi fi al

procediment de responsabilitat, de conformitat amb l?índex de preus al consum, fixat per

l'Institut Nacional d'Estadística, i dels interessos legals en cas de demora en el pagament

d'aquesta indemnització fixada (article 2 RRP i article 141 LRJAP-PAC).

III. CONCLUSIONS

1a. Escau l?estimació de la reclamació d'indemnització per danys i perjudicis formulada

davant l'Ajuntament de Palma, en la quantia especificada en la consideració jurídica

tercera, objecte de la consulta preceptiva.

2a. La resolució sobre aquest assumpte ha d?expressar la fórmula ?d'acord amb el Consell

Consultiu? o la d??havent escoltat el Consell Consultiu?, prevista en l'article 3.3 de la Llei

5/1993, de 5 de juny.

Palma, 15 d?abril de 2003