Última revisión
15/04/2003
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 057/2003 del 15 de abril del 2003
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 15/04/2003
Num. Resolución: 057/2003
Resumen
Dictamen núm. 57/2003, relatiu a la reclamació de responsabilitat patrimonial de l'Ajuntament de Palma presentat pel Sr. L. en representació de la Sra. A. pels danys soferts al vehicle de la seva propietat en el dipòsit de Son Reus*.Ponente/s:
Joan Oliver Araujo
Contestacion
Dictamen núm. 57/2003, relatiu a la reclamació de responsabilitat patrimonial de
l'Ajuntament de Palma presentat pel Sr. L. en representació de la Sra. A. pels danys
soferts al vehicle de la seva propietat en el dipòsit de Son Reus*.
I. ANTECEDENTS
1. El dia 5 de febrer de 2002, a les 11 h, un agent de la Policia Local de l'Ajuntament de
Palma formula un comunicat referent al vehicle Volkswagen Golf, amb matrícula
alemanya, aparcat al carrer Isidoro Antillón, per un presumpte abandonament a la via
pública durant un període de temps superior a un mes.
2. Dia 16 d'abril de 2002, la cap del negociat d?afers interns sol·licita a la Policia Local una
segona comprovació, abans de cursar l'ordre de retirada. Aquesta comprovació es fa el dia
25 d'abril de 2002.
3. L'ordre de retirada es dóna el dia 14 de maig de 2002 i es porta a terme deu dies després.
4. Dia 30 de maig de 2002, el senyor L., que viu al carrer Antillón, demana una
indemnització pel valor del cotxe, i explica que el dia 4 o 5 de febrer de 2002 aquest cotxe
va rebre un adhesiu de color groc a la finestra on es comminava a la seva retirada. Al dia
següent, canvia el cotxe de lloc i en dóna avís a l?ajuntament el dia 7 de febrer de 2002,
sense que li aferressin més adhesius d'abandonament en el vidre. A més a més, el cotxe
tenia dos cartells, amb lletres grans i amb dos números de telèfon, per poder ser avisat si
alguna cosa molestés o per rebre qualsevol informació abans de ser retirat. Es queixa que
això era el mínim que podia fer el responsable que demana la grua i la retirada o, en tot cas,
telefonar abans, era un marge d?actuació acceptable. El vehicle es va moure els darrers deu
dies i, per casualitat, es va aparcar al mateix lloc, que estava lliure. Subratlla que no estava
abandonat. Va ser remolcat al dipòsit de Son Reus, lloc on fou destrossat completament,
per vandalisme; es va desballestar com si fos un sinistre total. Son Reus es troba sense cap
seguretat: ni es troba tancat, ni resguardat. No hi ha vigilants que guardin el dipòsit.
D'aquesta manera, qualsevol persona se?n pot aprofitar, d?allò que s'emporti. S'hi adjunten
quatre fotografies de dia 27.05.02 i les còpies dels papers i de l?assegurança del cotxe. El
vehicle s'oferia a la venda per un preu d?entre 875.000 PTA i 690.000 PTA i hi havia un
comprador interessat, vingut d'Alemanya el dia 26.05.02, però, en l?estat en què troba el
cotxe, no li interessà comprar-lo.
El reclamant dóna per fet que compta amb l'autorització de la seva mare, que n?és la
propietària, per disposar del vehicle.
(S?hi adjunten: l?autorització d'entrada al dipòsit municipal de vehicles de Son Reus dia 27
de maig de 2002; les fotocòpies dels anuncis de venda amb els telèfons i preus; la
documentació del vehicle; l?autorització de la mare; i quatre fotografies del cotxe).
* Ponent: Sr. Joan S. Oliver i Ripoll
5. El dia 8 de juliol de 2002, a l?efecte de continuar la tramitació de l'expedient, la tècnica
d'Administració general, demana a EMAYA la fotografia feta al vehicle en el moment de la
retirada.
6. Dia 24 de juliol de 2002, EMAYA remet la fotografia i un informe del serveis tècnics el
qual, en el darrer paràgraf, és bo del tot:
Hay que hacer constar que el depósito de vehículos de Son Reus no dispone de vigilancia
por las tardes, ni los sábados, domingos y festivos, por lo que cualquier persona puede
entrar "libremente" a través de los numerosos huecos que tiene el cerramiento. Por ello una
gran cantidad de vehículos son desguazados al poco tiempo. Para su conocimiento y a los
efectos correspondientes.
(L'escrit va dirigit al director de l'àrea de Medi Ambient. En la fotografia es veu un cotxe
en aparent bon estat de conservació i ben aparcat).
7. En escrit de 12 d'agost de 2002, s'acorda l?acumulació de l'expedient de responsabilitat
patrimonial a l'expedient d'abandonament de vehicle.
8. Dia 22 d'agost de 2002, l'encarregat de tallers de la Policia Local compareix i manifesta
que, atès que el turisme Volkswagen Golf té matrícula estrangera i té més de dotze anys, ?
el que implica que la venda d'aquest vehicle en el mercat només seria viable pel Plan
Renove? el seu valor, en conseqüència, es pot xifrar en 540'91 ? (90.000 PTA).
9. En data de 13 de setembre de 2002, es dóna audiència a l'interessat.
10. Dia 17 de setembre de 2002, l?interessat manifesta el seu total desacord en la valoració
efectuada per l'encarregat de tallers. Per contra, hi adjunta una valoració Eurotax, feta pel
concessionari oficial de la marca Volkswagen, de 682.016 PTA o 4.099 ?, i sol·licita una
indemnització justa, atès que, fins i tot, el possible comprador el demandà per danys i
perjudicis, la qual cosa li suposà un desemborsament de 120.000 PTA per despeses de
viatge i d'estada; a més a més, dels perjudicis personals, pel fet de no disposar de mitjà de
transport.
11. El dia 28 de novembre de 2002, un advocat del bufet B. es persona en l'expedient, en
representació de la propietària de l'automòbil, amb poder extrajudicial i la seva traducció.
12. La cap de negociat d?afers interns de la Policia Local, ?en síntesi del que s'ha dit, i en
atenció a la Llei 30/92, de 26 de novembre, LRJAP-PAC, i al Reial decret 429/1993, de 26
de març, RRP?, acaba dient:
Considerant que les notificacions a l'interessat no es varen poder dur a terme en forma (el
vehicle, de matricula estrangera, no consta als fitxers de la Prefectura Provincial de Trànsit)
i que, de la fotografia efectuada per EMAYA en el moment de la retirada i del dipòsit, el
vehicle es trobava en bon estat de conservació, es parer d'aquesta Administració que, si bé
els tràmits procedimentals se seguiren de conformitat amb la normativa esmentada, es pot
estimar un perjudici econòmic a l'interessat que ve a conseqüència de donar-se el nexe
causal entre l'entrada al dipòsit del vehicle i els danys que va sofrir en aquest, i que
s'haguessin pogut evitar. En conseqüència, s'estima la petició d'indemnització de l'interessat,
amb la valoració de 4.099 euros en concepte de danys i perjudicis.
13. El batle de Palma tramet l'expedient al Consell Consultiu de les Illes Balears a l?efecte
del dictamen establert en l'article 10.10 a) de la Llei 5/1993, de 15 de juny, modificada per
la Llei 6/2000, de 31 de maig, amb registre d'entrada de dia 17 de març de 2003.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El batle de Palma és legitimat per sol·licitar el dictamen del Consell Consultiu, segons
l'establert en l'article 15.1 d) de la Llei 5/1993, de 15 de juny, modificada per la Llei
6/2000, de 31 de maig, i el Consell Consultiu és competent per resoldre la consulta, que és
preceptiva, en el cas de reclamació d'indemnització per danys i perjudicis formulada davant
la corporació local, sempre que la quantitat reclamada sigui superior a 499.158 pessetes o a
3000 euros, segons el que disposa l'article 10.10 a) de la mateixa llei.
En el cas present, la reclamació és de 4.099 euros.
Segona
L'article 106.2 de la Constitució espanyola diu que: ?Els particulars, en els termes establerts
per la llei, tindran dret a ser indemnitzats per qualsevol lesió que pateixin en qualsevol dels
seus béns i drets, llevat dels casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència
del funcionament dels serveis públics.?
Els articles 139 i següents de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les
administracions publiques i del procediment administratiu comú (LRJAP-PAC) estableixen
aquests principis de responsabilitat, i assenyalen que, en tot cas, el dany al·legat haurà de
ser efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o grup
de persones, que no tenen el deure jurídic de suportar-lo d'acord amb la Llei. La
indemnització s?ha de calcular conformement amb els criteris de valoració establerts en la
legislació de expropiació forçosa, legislació fiscal, i en la resta de normes aplicables, tot
ponderant les valoracions predominants en el mercat, sense perjudici de la seva
actualització al final de l'expedient de responsabilitat, i es pot iniciar el procediment d'ofici
o per reclamació dels interessats.
La determinació d'aquesta responsabilitat patrimonial és establerta en la Llei 7/1985, de 2
d'abril, reguladora de les bases de règim local (article 54) i en el Reial decret 429/1993, de
26 de març, pel qual s'aprova el reglament dels procediments de les administracions
públiques en matèria de responsabilitat patrimonial (RRP).
Quant al procediment, s'ha iniciat per reclamació de l'interessat, temporàniament, dins el
termini d'un any d?haver-se produït el fet o acte que motiva la indemnització (articles 4 i 6
RRP). S'han demanat els informes necessaris per resoldre?l (article 10) i s'ha donat tràmit
d'audiència a l'interessat (article 11). Conclòs aquest darrer, se sol·licita el dictamen de l'alt
òrgan consultiu d'aquesta comunitat autònoma, sobre la Proposta de resolució (article 12
RRP).
Tercera
El dictamen s'emet en el sentit d'estimar l?existència de relació de causalitat entre el
funcionament del servei públic de dipòsit de vehicles que es presta en el recinte municipal
de Son Reus, i el dany produït al vehicle propietat de l'interessat.
La proposta de resolució mateixa així ho reconeix en els seus termes:
...es pot estimar un perjudici econòmic a l'interessat que ve com a conseqüència de donar-se
el nexe causal entre l'entrada al dipòsit del vehicle i els danys que va sofrir en aquest, i que
s'haguessin pogut evitar.
En conseqüència, s'estima la petició d'indemnització de l'interessat, amb la valoració de
4.099 euros en concepte de danys i perjudicis.
Sobre base del dret del perjudicat a la reparació total dels seus danys (restitutio ad
integrum) ?ex article 1902 CC? i que no se?l pot obligar a què es conformi amb una
indemnització pel valor venal, la qual cosa no soluciona la pèrdua del cotxe que ha sofert,
es concedeix una indemnització igual al preu del vehicle en el mercat de segona mà, essent
aquest valor, superior al del valor venal de l?automòbil, i en consideració també al valor en
ús que el vehicle representa pel perjudicat, en aquest cas, en què el perjudici suposa, a més
a més, la seva pèrdua no voluntària (AP Balears S 14-01-2002).
El Consell Consultiu ha de cridar l?atenció sobre el funcionament del servei públic de
dipòsit de vehicles de Son Reus i suggereix que des de l'Ajuntament de Palma s'adoptin les
mesures necessàries de vigilància que contribueixin a millorar aquesta situació.
La valoració del dany causat, en la seva quantia, ha de ser també aquesta: 4.099 euros,
mitjançant pagament en metàl·lic, calculada amb referència al dia 24 de maig de 2002 en
què el dany es produí en la retirada del vehicle, i actualitzada en la data en què es posi fi al
procediment de responsabilitat, de conformitat amb l?índex de preus al consum, fixat per
l'Institut Nacional d'Estadística, i dels interessos legals en cas de demora en el pagament
d'aquesta indemnització fixada (article 2 RRP i article 141 LRJAP-PAC).
III. CONCLUSIONS
1a. Escau l?estimació de la reclamació d'indemnització per danys i perjudicis formulada
davant l'Ajuntament de Palma, en la quantia especificada en la consideració jurídica
tercera, objecte de la consulta preceptiva.
2a. La resolució sobre aquest assumpte ha d?expressar la fórmula ?d'acord amb el Consell
Consultiu? o la d??havent escoltat el Consell Consultiu?, prevista en l'article 3.3 de la Llei
5/1993, de 5 de juny.
Palma, 15 d?abril de 2003