Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 053/2009 del 11 de julio del 2008
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 11/07/2008
Num. Resolución: 053/2009
Resumen
DICTAMEN núm. 53/2009, relatiu al Projecte de decret de desplegament del règim jurídic de la base de dades de subvencions i ajudes públiques de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears*Contestacion
DICTAMEN núm. 53/2009, relatiu al Projecte de decret de desplegament del
règim jurídic de la base de dades de subvencions i ajudes públiques de la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears*
I. ANTECEDENTS
1. Amb una resolució de 19 de gener de 2009, el conseller d?Economia, Hisenda i
Innovació inicia el procediment d?elaboració del Decret de desplegament del règim
jurídic de la base de dades de subvencions i ajudes públiques de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears, i designa com a òrgan responsable d?aquest procediment
el secretari general de la Conselleria. Al mateix temps va sotmetre el Projecte de decret
a audiència i a informació pública per mitjà d?un anunci en el Butlletí Oficial de les Illes
Balears, i a l?informe sobre impacte de gènere de l?Institut Balear de la Dona.
2. La dita Resolució porta causa de la memòria justificativa elaborada per l?interventor
general de la Comunitat Autònoma el 12 de gener de 2009, que expressa la necessitat i
l?oportunitat del Projecte de decret. No és necessari l?estudi econòmic previst en
l?article 42.1 de la Llei 4/2001, atès que l?aplicació de la disposició proposada no té,
directament, cap implicació financera. Juntament amb aquesta memòria, consta en
l?expedient l?Avantprojecte de decret que es publicà en el Butlletí Oficial núm. 20, de 7
de febrer de 2009, i la tramesa d?aquest a les conselleries d?Interior, de Salut i Consum,
d?Habitatge i Obres Públiques, d?Agricultura i Pesca, d?Educació i Cultura, de Comerç,
Indústria i Energia, de Medi Ambient, de Mobilitat i Ordenació del Territori, de Treball
i Formació, d?Afers Socials, Promoció i Immigració, d?Esports i Joventut, de
Presidència i de Turisme; a l?interventor general de la Comunitat Autònoma, i al
director de l?Advocacia de la Comunitat Autònoma.
3. Les conselleries d?Esports i Joventut, de Presidència, d?Economia, Hisenda i
Innovació, de Comerç, Indústria i Energia, i d?Afers Socials, Promoció i Immigració no
fan cap observació ni suggeriment al Projecte de decret tramès.
4. La Conselleria d?Habitatge i Obres Públiques, el 17 de febrer de 2009, informa que és
del parer que la regulació del règim jurídic de la base de dades de subvencions i ajudes
públiques s?hauria d?articular de manera que les conselleries, les entitats autònomes i
altres ens de l?Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears no es trobin
simplement subjectes a l?actuació de l?òrgan designat com a responsable del
manteniment sinó que, per contra, sigui la Intervenció General la que actuï com a
instrument eficaç de gestió del manteniment de la base de dades, al servei de
l?Administració de la Comunitat Autònoma.
* Ponència de l?Hble. Sr. Rafael de Lacy Fortuny, conseller.
2
La Conselleria de Turisme proposa tres matisacions en la redacció del Projecte de
decret: 1) En l?article 2.2.c, on posa «Els consorcis sotmesos a l?ordenament
autonòmic», s?hi hauria d?afegir «respecte de les subvencions que concedeixin en
l?exercici de potestats administratives». 2) L?article 6 s?ha de referir a la base de dades.
3) L?article 7.1 s?ha de modificar amb la redacció següent:«[?] la Intervenció General
de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de trametre al Butlletí Oficial de les
Illes Balears per a la seva publicació [?]».
La Conselleria d?Agricultura i Pesca proposa les modificacions següents: 1) En l?article
2.3, s?hi hauria d?indicar: «el responsable de facilitar les dades a la base de dades és el
màxim òrgan unipersonal de direcció o de gestió». 2) En l?article 4, relatiu al contingut
de la base de dades, s?hi hauria d?afegir un punt en què es faci constar si és ajuda de
mínims i a quin reglament comunitari s?acull; també, la base de dades hauria d?indicar
les diverses circumstàncies que es poden donar en la fase de pagament (pagaments
parcials, anticipats, etc.). 3) En relació amb l?article 4.2, la durada de cinc anys s?ha de
computar a partir de la justificació i del pagament final de l?expedient. 4) En la
disposició transitòria, s?hi ha d?establir un període per adequar les bases des de l?1 de
gener de 2008. 5) De caràcter general: l?aplicació pressupostària ha de fer referència a
uns termes més amplis, perquè hi ha entitats que no tenen aplicacions pressupostàries.
El Fogaiba emet l?informe en els mateixos termes que la Conselleria d?Agricultura i
Pesca.
La Conselleria de Salut i Consum fa les indicacions següents: 1) Sembla incongruent
que els drets d?oposició, rectificació i cancel·lació envers les dades contingudes en la
base s?hagin d?exercir davant un òrgan diferent de la Intervenció. 2) No sembla adequat
que la cancel·lació de les dades incloses en la dita base sigui potestativa i depengui de la
decisió de la Intervenció. 3) Seria convenient incloure un article de definicions de
determinats conceptes.
5. El 3 de febrer de 2009, la directora de l?Institut Balear de la Dona emet l?informe
d?impacte de gènere, en què, després de determinades recomanacions lingüístiques,
manifesta que no s?ha detectat en el Projecte cap situació de desigualtat per qüestió de
gènere i considera que la seva aplicació no produirà efectes diferenciadors sobre les
dones i els homes de les Illes Balears, ni tampoc incidirà en la possible situació de
desigualtat en què es troben.
6. El 13 de març de 2009, el Departament Jurídic i Administratiu de la Conselleria
d?Economia, Hisenda i Innovació emet un informe favorable del Projecte de decret de
desplegament del règim jurídic de la base de dades de subvencions i ajudes públiques. I
el 16 de març de 2009, la Secretaria General de la dita Conselleria també n?emet un
informe favorable, amb la introducció de determinades esmenes.
3
7. El 25 de març de 2009, el president de les Illes Balears sol·licita l?emissió del
preceptiu dictamen del Consell Consultiu; aquesta sol·licitud es registra d?entrada el 26
de març següent.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El president de les Illes Balears està legitimat per demanar aquest dictamen, amb
caràcter preceptiu, i el Consell Consultiu és competent per emetre'l, en aplicació dels
articles 10.6 i 15.1.a de la Llei 5/1993, de 15 de juny, del Consell Consultiu, en la
redacció derivada de la Llei 6/2000, de 31 de maig, que la modifica. El caràcter
preceptiu del dictamen es fonamenta en el fet que es tracta d?una disposició
reglamentària no organitzativa, amb un clar contingut ad extra que afecta tercers aliens
a l'Administració, amb particulars efectes en el dret a la intimitat personal dels
ciutadans.
Segona
En la tramitació del procediment s?han observat les exigències derivades dels articles 42
a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears. Consten en
l?expedient, a més de la resolució d?iniciació del procediment, la memòria justificativa
de la necessitat i l?oportunitat de la nova regulació, el marc normatiu en què s?insereix
la proposta, la inexistència de disposicions anteriors sobre la matèria, l?estudi que
justifica que la norma en projecte no implica cap cost econòmic per a les finances
autonòmiques i l?acreditació que s?han complert adequadament els tràmits d?audiència i
d?informació pública; també hi figuren els informes favorables del Servei Jurídic i de la
Secretaria General de la Conselleria d?Economia, Hisenda i Innovació.
D'altra banda, s'ha complert el tràmit d'audiència i participació dels ciutadans previst en
l'article 43 de la Llei 4/2001, mitjançant un anunci publicat en el BOIB, procediment
que resulta adequat, en aquest cas, en vista de la impossibilitat de concretar i
individualitzar els ciutadans afectats pel contingut normatiu del Projecte.
Això no obstant, el Consell Consultiu no comparteix el criteri de l?informe de l?Institut
Balear de la Dona que figura en l'antecedent 5. Com ja es va dir en el Dictamen
148/2008, en què, amb el respecte pertinent als criteris lingüístics de l?Institut esmentat,
es va afirmar:
[?] entén que la incorporació dels dos gèneres en cada ocasió que s?emprava el
masculí, a més de la utilització de la paraula «persona» o «persones», en moltes
frases, per evitar el masculí (que sempre s?ha entès com a genèric, inclusiu
d?ambdós gèneres), no aporta gaire cosa a la lluita per la igualtat de gèneres i, en
canvi, dificulta la lectura de la norma i perjudica molt sensiblement la bona
redacció.
4
Tercera
El Projecte de decret examinat té per objecte la creació d?una base de dades de caràcter
personal gestionada per la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, adscrita a la
Conselleria d?Economia, Hisenda i Innovació, en virtut de l?article 2.2.2 del Decret
11/2007, d?11 de juliol, modificat per l?article 1 del Decret 25/2008, de 27 de
novembre, del president de les Illes Balears. El contingut del Projecte s'emmarca,
actualment, en l?article 31.14 de l?Estatut d?autonomia de les Illes Balears, aprovat per
la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que, en l'àmbit de les competències de
desenvolupament legislatiu i execució de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears,
comprèn «la protecció de dades de caràcter personal respecte dels fitxers de titularitat de
les administracions públiques de la comunitat autònoma i els ens o organismes de
qualsevol classe vinculats o dependents d'aquestes».
El marc normatiu en què s?insereix la proposta, d?acord amb el que estableix l?article 31
de l?Estatut d?autonomia, integra la normativa estatal següent:
? Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (article 20).
? Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s?aprova el reglament de la Llei
38/2003, de 17 de novembre, abans esmentada.
? Ordre EHA/875/2007, de 29 de març, per la qual es determina el contingut i
especificacions tècniques de la informació que s?ha de subministrar a la base de dades
nacional de subvencions.
En l?àmbit autonòmic, la matèria es regula en el Text refós de la Llei de subvencions
aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i modificat per la Llei 6/2007,
de 27 de desembre, de mesures tributàries i economicoadministratives. L?article 29 i
següents creen i regulen la base de dades de subvencions i ajudes públiques de la
Comunitat Autònoma i s?hi designa la Intervenció General de la Comunitat Autònoma
com l?únic òrgan responsable del manteniment, la custòdia i la gestió de la informació
continguda en la base de dades esmentada. L?article 29.4 del Text refós de la Llei de
subvencions estableix que l?organització, el funcionament i, en general, el desplegament
del règim jurídic de la base de dades s?han d?establir per reglament.
Quarta
En l?exercici de la competència esmentada s?ha d?observar la normativa de la Unió
Europea sobre la matèria, constituïda bàsicament per la Directiva 95/46/CE del
Parlament Europeu i del Consell, de 24 d'octubre de 1995, relativa a la protecció de les
persones físiques respecte al tractament de dades personals i a la lliure circulació
d'aquestes dades, i per la Directiva 96/9/CE del Parlament Europeu i del Consell, d'11
de març de 1996, sobre la protecció jurídica de les bases de dades.
5
D'altra banda, el marc normatiu estatal que actualment garanteix el tractament adequat
de les dades de caràcter personal, quant a les llibertats públiques i els drets a l?honor i a
la intimitat personal i familiar, està constituït per la Llei orgànica 15/1999, de 13 de
desembre, de protecció de dades de caràcter personal i pel seu Reglament, aprovat pel
Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, que va entrar en vigor el 19 d?abril de 2008,
tres mesos després d?haver-se publicat en el BOE. En particular, l?article 20.1 de la Llei
orgànica esmentada preveu que «la creació, la modificació o la supressió dels fitxers de
les administracions públiques només es poden fer per mitjà d?una disposició general
publicada en el Butlletí Oficial de l'Estat o en el diari oficial corresponent», i l?article
53.3 del seu Reglament estableix que, per als que siguin responsabilitat de les
comunitats autònomes i dels ens o organismes vinculats o dependents d?aquestes, cal
ajustar-se a la seva normativa específica.
Cinquena
El Projecte de decret, a més d?un preàmbul, consta de set articles, dues disposicions
addicionals, una disposició transitòria i dues disposicions finals, que, respectivament, es
refereixen a l?objecte, l?àmbit d?aplicació, l?administració i la custòdia de la base de
dades, el seu contingut, la formació, l?accés, la publicitat, les subvencions i ajudes amb
càrrec als fons europeus, les instruccions, la incorporació d?informació, l?habilitació
normativa i l?entrada en vigor.
S?emet l?informe favorable al Projecte de decret a excepció de la disposició final
primera, sobre l?habilitació normativa. L'autorització del conseller competent per
desplegar el Decret en projecte està redactada en termes mereixedors de la mateixa
objecció que ja hem formulat en els dictàmens 132/2006, 145/2006, 125/2008 i
33/2009.
L?habilitació normativa, fórmula clàssica de les disposicions finals, opera en l?àmbit
normatiu, o reglamentari, és a dir, com a fórmula habilitant d?acord amb l?article
38.2 de la Llei 4/2001, del Govern. Per tant, no resulta correcte entremesclar el
desplegament ?que fa referència a la potestat reglamentària? amb la potestat
executiva ?que fa referència a la capacitat de dictar actes administratius?, ja que
aquesta darrera pot atribuir-se a qualsevol òrgan administratiu, dins el marc
organitzatiu i funcional que estableix la legislació. Suggerim suprimir la referència a
l?execució perquè és evident que hi ha elements o punts d?aquesta que corresponen a
òrgans administratius diferents de la consellera.
És convenient, en conseqüència, la reforma del Projecte en aquest punt. Aquesta
observació és substancial als efectes legals prevists.
III. CONCLUSIONS
1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu; el president de les Illes Balears està legitimat
per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre?l.
6
2a. El procediment s?ha tramitat conforme a dret i el Consell de Govern té la potestat
per aprovar el Projecte de decret.
3a. El dictamen s?emet amb caràcter favorable a l?aprovació del Projecte de decret
examinat, que s'ajusta a l'ordenament jurídic, excepte pel que fa a l?observació
continguda en la consideració jurídica cinquena in fine.
4a. En l?aprovació que hi recaigui es pot utilitzar la fórmula «d?acord amb el Consell
Consultiu» o «havent escoltat el Consell Consultiu», de conformitat amb l?article 3.3 de
la Llei 5/1993, de 15 de juny.
Palma, 4 de maig de 2009