Dictamen del Consejo Cons...o del 1997

Última revisión
10/07/1997

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 049/97 del 10 de julio del 1997

Tiempo de lectura: 12 min

Tiempo de lectura: 12 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 10/07/1997

Num. Resolución: 049/97


Resumen

Dictamen nº 49/97, relatiu al Projecte de decret pel qual s'aprova el Reglament de policia sanitàriamortuòria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Ponente/s:

Josep Maria Quintana Petrus

Contestacion

Dictamen nº 49/97, relatiu al Projecte de decret pel qual s'aprova el Reglament de policia sanitària

mortuòria de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

?I. ANTECEDENTS

1. El 10 de novembre de 1996, per indicacions del secretari general tècnic de la Conselleria de

Sanitat i Consum, es dictà una providència en virtut de la qual s'iniciava l'elaboració del Projecte

de decret en virtut del qual hauria d'aprovar-se el Reglament de policia sanitària mortuòria de la

Comunitat Autònoma. Elaborat posteriorment pels serveis jurídics de la Conselleria el primer

esborrany, aquest fou tramés pel secretari general tècnic al director general de Sanitat el 20 de

novembre del mateix any.

2. Assumit el text per la Conselleria, el conseller de Sanitat i Consum, en compliment dels articles

129 i següents de la Llei de procediment administratiu de 17 de juliol de 1958, a la qual es remet

l'actual Llei 30/1992, de 26 de novembre, que és l'aplicable a manca de legislació específica

pròpia de la Comunitat, va trametre el text del projecte als sectors afectats per tal que aquests

elevessin a la Conselleria les al?legacions i observacions que estimessin procedents en un termini

de 10 dies. Concretament es va remetre a l'Associació Provincial d'Empreses Funeràries de

Balears, a l'Empresa Funerària Municipal de Palma, i a la Federació Balear de Municipis.

Consten a l'expedient les al?legacions i suggerències de l'Asociación Provincial de Agencias

Funerarias de Baleares, de l'Ajuntament de Calvià, de la Federació d'Entitats Locals de les Illes

Balears (que acull suggerències procedents dels Ajuntaments de Maó i de Marratxí), i de

l'Empresa Funerària Municipal de Palma, així com els corresponents escrits de la Conselleria de

Sanitat i Consum dirigits a l'Asociación Provincial de Agencias Funerarias de Baleares, a la

Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears, a l'Empresa Funerària Municipal de Palma i a

l'Ajuntament de Calvià, comunicant-los els aspectes que havien estat acceptats de les

al?legacions i suggerències efectuades i aquells que no consideraven pertinents d'incorporar al

projecte.

3. Refet l'esborrany del Decret, aquest fou remès a les Conselleries de Turisme, d'Economia i

Hisenda, d'Agricultura, Comerç i Indústria, de la Funció Pública i Interior, de Treball i Formació, de

Foment, de Medi Ambient, Ordenació del Territori i Litoral, de la Presidència, i d'Educació, Cultura

i Esports per tal que poguessin formular les esmenes pertinents en un termini de deu dies. Així

mateix, va sol?licitar-se el corresponent informe al Departament Jurídic de la Comunitat

Autònoma, malgrat que aquest es limitava als articles 44 (incidència del reglament en el

planejament urbanístic) i 31 (que es refereix a la confirmació mèdica de la defunció per al cas de

refrigeració dels cadàvers).

Consten a l'expedient les contestacions rebudes de la Conselleria de Treball i Formació, de la de

Presidència, de la d'Agricultura, Comerç i Indústria, de la de Funció Pública i Interior, de la

d'Economia i Hisenda i del Departament Jurídic de la Comunitat Autònoma, i un informe del cap

de secció de Sanitat Ambiental de la pròpia Conselleria de Sanitat i Consum.

4. Tanca la primera part de l'expedient el text definitiu del Projecte de decret i l'informe del

secretari general tècnic de la Conselleria de Sanitat i Consum, de 5 de juny de 1997, segons el

qual no hi ha, a criteri de l'informant, cap objecció a oposar al projecte, fent constar que es

compleixen els requisits de legalitat, encert i oportunitat prevists a l'article 129.1 de la Llei de

procediment administratiu de 17 de juliol de 1958.

5. Si bé no consta específicament una taula de disposicions vigents sobre la matèria, de l'escrit

inicial del secretari general tècnic de la Conselleria de Sanitat i Consum pot deduir-se aquesta,

així com també consten dins l'expedient tots els antecedents que s'han tingut en compte a l'hora

d'elaborar el Projecte de decret ateses les transcripcions que es fan de normes que regulen

aquesta matèria tant a nivell estatal com d'altres Comunitats Autònomes.

6. Finalment, i per tal de donar compliment al que disposa l'article 15.1 de la Llei 5/1993, de 15 de

juny, el conseller de Sanitat i Consum ha elevat el Projecte de decret al Molt Honorable President

de la Comunitat Autònoma, el qual ha sol?licitat d'aquest Consell Consultiu el corresponent

dictamen que preveu l'article 10.2 de l'esmentada norma.

?II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera.- El Projecte de decret objecte de dictamen ha estat redactat i tramitat per la Conselleria

de Sanitat i Consum, la qual s'ha recolzat en les competències assumides per la Comunitat

Autònoma en virtut del que disposa l'apartat 12 de l'article 10 de l'Estatut d'Autonomia, el qual

estableix que la Comunitat ostentarà la competència exclusiva en matèria de Sanitat i Higiene,

així com també en l'art. 24 de la Llei 14/1986, de 24 d'abril, General de Sanidad, en el qual es

disposa que "las actividades públicas y privadas que, directa o indirectamente, puedan tener

consecuencias negativas para la salud, serán sometidas por los órganos competentes a

limitaciones preventivas de carácter administrativo, de acuerdo con la normativa básica del

Estado", així com també en alguns aspectes de la Llei 4/1992, de 15 de juliol, del Servei Balear

de la Salut.

Diguem així mateix que, mitjançant Reial decret 784/1984, de 22 de febrer, de valoració definitiva

del cost efectiu i ampliació i adaptació de mitjans personals, patrimonials i pressupostaris adscrits

als serveis traspassats en matèria de sanitat, la Comunitat Autònoma de les Illes Balears va

assumir les competències que, en relació amb la policia sanitària mortuòria, atribueix el Decret

2263/1974, de 20 de juliol i disposicions complementàries, als òrgans de l'Administració de l'Estat.

Si bé cal tenir en compte que, per tal d'assegurar la necessària coordinació amb les altres Entitats

i òrgans competents en el supòsit de trasllats de cadàvers el recorregut dels quals excedeixi el

territori de les Balears, hauran de complir-se les exigències de comunicació previstes a l'article 29

i en l'apartat d) de l'article 36 de l'esmentada disposició.

No hi ha, doncs, objeccions a fer a la competència de la Comunitat Autònoma respecte a la

possibilitat d'elaborar un Decret que aprovi el Reglament de policia sanitària mortuòria, ni tampoc

la competència d'aquest Consell Consultiu per a emetre el corresponent dictamen que tindrà

caràcter preceptiu i no vinculant.

Segona.- El Decret consta d'un article únic -mitjançant el qual s'aprova el Reglament-, tres

disposicions transitòries, una disposició derogatòria i dues disposicions finals, a les quals no ha

d'oposar res aquest Consell Consultiu. I va seguit de dos annexos, el primer dels quals conté el

Reglament pròpiament dit, mentre que el segon fa referència a un llistat de causes de mort que

determinen la inclusió de cadàvers en el Grup I. ?

El Reglament consta de 62 articles repartits en 6 capítols; Capítol I (Disposicions generals: arts 1-

6); Capítol II (De la destinació final dels cadàvers i de la seva classificació: arts. 7-22); Capítol III

(De la conducció i trasllat: arts. 23-29); Capítol IV (Embalsamament, conservació transitòria i

altres pràctiques sobre cadàvers i restes cadavèriques: arts. 30-39); Capítol V (Cementiris: arts.

40-55); Capítol VI (Empreses funeràries: arts. 56-61); i Capítol VII -diu VI per error- (Infraccions i

sancions: art.62).

Tercera.- Cal assenyalar d'entrada que el Decret-llei 7/1996, de 7 de juny, sobre mesures urgents

de caràcter fiscal i de foment i liberalització de l'activitat econòmica, la prestació de serveis

funeraris va quedar liberalitzada, si bé això no comporta l'eliminació de tota intervenció

administrativa al respecte, atès que la matèria segueix fent necessària una participació dels

poders públics en el seu control i desenvolupament. D'aquesta manera, la supressió de

possibilitats monopolístiques no significa que la prestació d'aquests serveis pugui desenvoluparse

sense una prèvia definició de les seves condicions, la qual, però, haurà de respectar el marc

legal sobre la matèria. Així doncs, i malgrat les observacions efectuades, la Comunitat Autònoma,

com a titular exclusiu de les competències sobre sanitat i higiene, té facultats per a sotmetre a

determinats requisits l'exercici de les activitats objecte del Decret que s'ha sotmès a dictamen.

Per altre banda, i atenent al que, amb caràcter general, estableix la Llei 7/1985, de 2 d'abril,

reguladora de les bases de règim local (concretament els articles 25.2.j) i 26.1 a), els municipis

han de tenir una especial intervenció i protagonisme tant en el control com en la prestació dels

serveis funeraris i mortuoris, intervenció que, incardinada en el seu marc competencial propi, no

pot esser conculcada per disposicions reglamentàries de la Comunitat Autònoma, per mor de

l'autonomia municipal.

Cal també tenir present l'exigència de l'article 7.1 de la Llei 7/1985 el qual estableix que les

competències pròpies dels municipis només es poden determinar per llei; exigència que no

resulta, però, problemàtica en el cas que ens ocupa atès que l'obligatorietat de la prestació del

servei de cementeri a càrrec dels municipis està establerta per la pròpia legislació de règim local,

la qual cosa possibilita una actuació reglamentària de la Comunitat Autònoma definidora del

contingut concret del servei, com n'és la que fa el Projecte de decret que es dictamina.

Dit això passem a l'anàlisi concreta de l'articulat en aquells aspectes que mereixen un comentari a

criteri d'aquest Consell Consultiu.

Article 6

Dins aquest article, quan es fa la definició de "forn crematori o d'incineració" es distingeix entre

"restes humanes" i "restes cadavèriques". Això exigeix que dins l'article 6 s'afegeixi un nou

concepte: el de "restes humanes" que podria definir-se com "part del cos humà despreses en vida

d'aquest".

Article 9

Per a l'apartat 1) s'aconsella una redacció alternativa a partir del mot "Reglament" que digui:

"excepció feta dels casos de greus anomalies epidemiològiques o de catàstrofe, respecte dels

quals la Conselleria..."

Article 13

A l'apartat 1) s'hauria de suprimir la coma entre "assistencial" i "per una causa no inclosa". Per

altra banda, aquest mateix article exigeix la necessitat de comptar amb l'autorització judicial per a

conduir el cadàver al domicili mortuori quan la mort d'una persona es produeixi en un hospital o

centre assistencial per una causa no inclosa entre les que figuren a l'annex II. El Consell

Consultiu entén que aquest "sempre que es compti amb la prèvia autorització judicial al respecte"

hauria de ser substituït per "sens perjudici de comptar amb l'autorització judicial quan aquesta

sigui necessària".

Article 15

-Apartat 1): Es proposa aquesta redacció alternativa: "Els cadàvers únicament podran ser

incinerats en els forns crematoris que prèviament hagin estat autoritzats".

-Apartat 3): Es proposa substituir "en el cas dels quals" per "respecte dels quals".

-Apartat 5): Es proposa substituir "familiar més pròxim o representant autoritzat" per "familiar més

pròxim del difunt o representant autoritzat". També es proposa substituir "En cas de cadàver

subjecte a intervenció judicial, bastarà la resolució del jutge encarregat del cas d'autorització de la

incineració" per "Quan el cadàver estigui subjecte a intervenció judicial, bastarà la resolució del

jutge encarregat del cas que autoritzi la incineració".

Article 18

Es proposa substituir "en el qual s'haurà d'anotar" per "en el qual s'hauran d'anotar". També s'ha

de suprimir l'adjectiu "cadavèriques" col?locat després de "restes humanes", d'acord amb el que

s'ha indicat en el comentari de l'article 6.

Article 20

A l'apartat 3) es proposa substituir "Pels serveis sanitaris dependents" per "Pels serveis sanitaris

depenents".

Article 24

A la lletra d) es proposa substituir "Qualsevol altre medi de transport" per "Qualsevol altre mitjà de

transport".

Article 26

Es proposa substituir "excepte autorització expressa" per "excepte amb autorització expressa".

Article 31

En aquest article, seguint els criteris del dictamen emès pels serveis jurídics de la Comunitat

Autònoma, el text que s'ha sotmès a consideració del Consell Consultiu estableix la necessitat

d'obtenir per a la refrigeració del cadàver un certificat "especial en el qual es constati el fet de la

mort certa", per analogia amb l'establert a la Llei 29/1980, de 21 de juny, reguladora de les

autòpsies clíniques. Res no cal d'objectar a aquesta precisió. Ara bé, pel que fa al darrer paràgraf

de l'article, que exceptua d'aquesta possibilitat els cadàvers sotmesos a intervenció judicial,

s'aconsella afegir a l'article: "judicial, per a la refrigeració dels quals farà falta la corresponent

autorització del jutge".

Article 32

-Apartat 4): S'hauria de substituir "utilitzar un medi de transport" per "utilitzar un mitjà de

transport".

Article 37

-Apartat 1): Es recomana substituir "sens perjudici de què, a més, sigui..." per "sens perjudici que,

a més, sigui..."

Capítol V

-Es proposa substituir l'enunciat "CEMENTIRIS" per la forma pròpia de les Illes Balears i,

naturalment, de tot punt correcta lingüísticament "CEMENTERIS".

Capítol VI: INFRACCIONS I SANCIONS

-Ha de ser Capítol VII

Cal dir, finalment, que la redacció donada a l'article 56, seguint els criteris de l'assessoria jurídica

de la Comunitat Autònoma, s'ajusta a dret i que el text de l'article 57 també és correcte per quant

les qüestions que regula no limiten de cap manera l'autonomia ni la competència dels

Ajuntaments en fer tan sols referència a aspectes de policia sanitària mortuòria.

?III. CONCLUSIÓ

El Projecte de decret sotmès a dictamen s'ajusta a dret en tots els seus articles i pot esser

aprovat pel Consell de Govern de la Comunitat Autònoma.

Les observacions referents als articles 6 i 18 s'hauran de considerar substancials a efectes

d'utilitzar la fórmula "d'acord amb el Consell Consultiu".

Palma de Mallorca, 10 de juliol de 1997

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Memorias de un juez desencantado
Disponible

Memorias de un juez desencantado

José Guerrero Zaplana

12.35€

11.73€

+ Información

Derecho a una muerte digna como derecho de la personalidad
Disponible

Derecho a una muerte digna como derecho de la personalidad

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Disponible

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)

Consejo Consultivo de Andalucía

29.75€

28.26€

+ Información

Costas procesales. Paso a paso
Disponible

Costas procesales. Paso a paso

Dpto. Documentación Iberley

15.30€

14.54€

+ Información