Última revisión
28/10/1998
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 044/98 del 28 de octubre del 1998
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 28/10/1998
Num. Resolución: 044/98
Resumen
Dictamen nº 44/98 relatiu al Projecte de decret pel qual es desenvolupen determinats aspectes dela Llei de Finances i de les lleis de Pressuposts Generals de la Comunitat Autònoma de les IllesBalears.Ponente/s:
Josep Maria Quintana Petrus
Contestacion
Dictamen nº 44/98 relatiu al Projecte de decret pel qual es desenvolupen determinats aspectes de
la Llei de Finances i de les lleis de Pressuposts Generals de la Comunitat Autònoma de les Illes
Balears.
?I. ANTECEDENTS
1. El Projecte de decret al qual ha de referir-se aquest dictamen ha estat elaborat per la
Conselleria d'Economia i Hisenda i té per objecte bàsicament derogar el Decret 115/1997, de 6 de
setembre, pel qual es desenvolupaven també determinats aspectes de la Llei de Finances i de les
lleis de Pressuposts Generals, i condensar en una norma reglamentària tot el complex conjunt de
normatives que incideixen en aquesta matèria.
2. Malgrat que l'informe inicial elaborat pel viceinterventor de la Conselleria d'Hisenda en data 19
de gener de 1998 expressa erròniament que el Projecte de decret s'ha d'elaborar d'acord amb els
articles 129 i següents de la Llei de Procediment Administratiu, de 17 de juliol de 1958, en realitat
s'ha elaborat d'acord amb la normativa vigent en l'actualitat, que és la regulada per la Llei
50/1997, de 27 de novembre del "Gobierno del Estado", atès que no s'han dictat per la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears les normes de procediment d'elaboració de disposicions de
caràcter general pròpies d'aquesta Comunitat.
3. Consten a l'expedient les observacions formulades per diferents autoritats i organismes
d'aquesta Comunitat Autònoma i la memòria del viceinterventor general en la qual es diu, entre
altres coses, que el decret en qüestió no suposarà cap cost a l'Administració Pública atès que es
tracta d'una normativa general de caràcter procedimental i organitzatiu. Així mateix hi consten les
observacions de les Secretaries Generals Tècniques de les respectives Conselleries i l'informe de
la Junta Consultiva de Contractació.
?4. El Projecte de decret conté la taula de normes antecedents, la de vigències de disposicions
anteriors i la taula de normes que resultaran derogades.
5. Per últim, consta a l'expedient l'informe favorable de la Secretaria General Tècnica de la
Conselleria d'Hisenda, informe aquest que va reiterar-se posteriorment atès que van introduir-se
algunes esmenes al primitiu projecte.
6. Tancat el procediment d'elaboració, el conseller d'Economia i Hisenda va remetre el Projecte
de decret al Molt Honorable President de la Comunitat Autònoma, el qual va sol?licitar el
corresponent dictamen al Consell Consultiu el passat 8 d'octubre, amb caràcter d'urgència.
?II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera.- De la lectura del projecte sotmès a dictamen podem deduir que estam en presència
d'una disposició de caràcter general, que es dicta en execució d'una llei formal, en aquest cas de
lleis autonòmiques com són la Llei 1/1986, de Finances de la Comunitat Autònoma, i de les lleis
de Pressuposts Generals, també d'aquesta Comunitat Autònoma. Ens trobam, doncs, davant del
supòsit previst a l'article 10.2 de la Llei 5/1993, de 15 de juny, constitutiva del Consell Consultiu
de les Illes Balears, que exigeix l'elaboració i aprovació en aquests casos d'un dictamen de
caràcter preceptiu i no vinculant.
Segona.- El Projecte de decret que es dictamina pretén introduir modificacions d'índole diversa a
l'anterior Decret 115/1997, mira d'actualitzar i recollir les modificacions legislatives que s'han
produït d'ençà la seva entrada en vigor, procura introduir millores de caràcter tècnic basades en
l'experiència acumulada en els darrers anys pels diferents òrgans de l'Administració Pública, i
malda també incidir adequadament en la unificació de la normativa reguladora de l'activitat
econòmicofinancera de la Comunitat Autònoma, seguint en aquest punt la suggerència efectuada
per aquest Consell Consultiu en el seu dictamen 6/93.
Tercera.- Verificat l'examen complet de l'expedient que s'ha portat a terme per a l'elaboració del
Projecte de decret cal advertir que s'han respectat les normes essencials de procediment
establertes a l'article 24 de la Llei de "Gobierno del Estado", aplicable al cas, normes respecte de
les quals aquest Consell Consultiu ja s'ha pronunciat amb escreix en diferents dictàmens als
quals s'ha de remetre.
Quarta.- El Projecte de decret consta d'una Exposició de Motius i d'un Text articulat de 79 articles
distribuïts en deu Títols, text que es tanca amb una Disposició addicional única, dues Disposicions
Finals i una Disposició Derogatòria.
En la seva estructura, el Projecte de decret segueix el mateix esquema que l'anterior que deroga,
tot i que adapta una gran part dels seus articles a les disposicions provinents de la Llei 10/1997,
de 23 de desembre, de Pressuposts de la Comunitat Autònoma, així com també, en algun cas, a
la Llei 9/1997, de 22 de desembre, d'Hisenda de la Comunitat Autònoma. L'adaptació consisteix a
incorporar el text legal en el text reglamentari.
Les principals novetats que presenta el text provenen de suggerències efectuades pels diferents
òrgans de l'Administració en el tràmit de consulta o de regular algunes qüestions no previstes
anteriorment que exigien d'una concreció reglamentària, entre les quals podem destacar les
següents:
-S'inclou un nou apartat a l'article 6 per tal que la Direcció General de Pressuposts i Planificació
disposi de la informació que, relativa al fons finalistes, precisa en el moment de tramitar
expedients de modificació de crèdit que els afectin. Així també s'introdueix un nou article -l'actual
art. 7- de caràcter tècnic per tal d'evitar els problemes que implicava l'aprovació dels expedients
de modificació de crèdit, modificació que comporta aprovar la creació de les aplicacions
pressupostàries pertinents per a la correcta imputació comptable dels ingressos i despeses
segons la seva naturalesa.
-S'afegeix un últim paràgraf a l'art. 8.8 per tal d'adaptar-lo a l'art. 4.5 de la Llei 10/97.
-S'inclou un nou paràgraf a l'art. 14.3.c) per adaptar-lo a la Llei de Pressuposts de 1998, així com
també es retoca el 14.3.a), 4, 5 i 9 per adaptar-los a la normativa emanada del Decret 1876/1997,
de 12 de desembre i a la Llei 10/97.
-S'afegeixen uns punts complementaris a les mesures de coordinació, elaboració i gestió de
convenis de col?laboració -art. 16-, bàsicament per a disminuir el nombre d'expedients a informar
per la Direcció General de Pressuposts, ja que els termes dels convenis que s'exclouen són ja
objecte de comprovació mitjançant la fiscalització prèvia de la Intervenció. Per altra banda, la
modificació afavoreix que l'Administració conegui la subscripció de convenis dels quals no es
deriven de forma directa obligacions de contingut econòmic i que estan, per tant, exclosos de
fiscalització.
-Es retoca l'article 17.4. g), h) i 5 per adaptar-lo a l'establert a l'article 9.2 de la Llei 10/97. De la
mateixa manera, es modifica el redactat de l'art. 18.1 i s'afegeix un apartat 2 per tal d'ajustar-lo al
que disposa l'article 9.3, 4, 5 i 6 de la Llei 10/97. El mateix ha de dir-se de la modificació que
introdueix l'art. 20.
-S'introdueix una precisió tècnica al final del tercer paràgraf de l'art. 22.1 establint que l'aval a què
fa referència l'article serà de durada indefinida i romandrà vigent fins que l'òrgan competent
n'autoritzi la cancel?lació o devolució. Aquest paràgraf hauria d'estar precedit d'un punt i no d'una
coma, per a una més correcta sintaxi. Així mateix, en l'apartat 2 d'aquest mateix article
s'introdueix la Universitat de les Illes Balears entre les empreses públiques i els consorcis que no
precisen garantir les transferències que els siguin efectuades, d'acord amb la legislació vigent, tret
que aquesta ho exigeixi.
-Per analogia amb l'establert a la disposició addicional 3ª de la Llei 4/1990, de Pressuposts de
l'Estat s'inclou un nou article -l'actual 24- que permet concertar assegurances de responsabilitat
civil professional per al que ocupi la plaça d'arquitecte al servei de la Conselleria que tengui
atribuïdes competències en matèria de casinos, jocs i apostes o al servei de l'ens dependent
d'aquesta que les exerceixi. Així també per als tècnics que redactin, supervisin o certifiquin
projectes d'execució d'obres hidràuliques, ports, carreteres i d'altres similars.
Aquesta possibilitat de concertar assegurances, derivada del risc que assumeixen determinats
professionals en l'exercici de la seva professió, és incorrecta en els termes que preveuen els dos
apartats primers que es proposen, per quant aquests determinen una discriminació no justificada
a favor d'un tècnic determinat que ocupa un concret lloc de treball dins l'Administració del qual ni
tan sols hi ha constància que realitzi treballs facultatius de projectes o de direcció d'obres.
En aquest sentit és més acceptable el tercer paràgraf, si bé convindria substituir la referència que
es fa als "tècnics que redactin, supervisin o certifiquin projectes d'execució d'obres hidràuliques,
de ports, de carreteres i d'altres similars" per "tècnics que desenvolupin treballs facultatius en
projectes i obres de la Comunitat Autònoma en que concorrin circumstàncies que facin necessària
dita cobertura".
-S'adapta la regulació continguda a l'article 25 relativa al reconeixement d'obligacions per
lliurament de fons a justificar per adaptar-la a la nova tramitació de la nòmina que ha començat a
regir a partir del passat mes de setembre. També l'article 26 recull alguns canvis de tipus tècnic i
d'altres per adaptar el text al Decret 1876/1997, de 12 de desembre. Això mateix succeeix amb
l'article 27, que adapta l'apartat 5 a l'article 12.4 de la Llei 10/97.
-S'introdueixen dos apartats a l'art. 28: el 3 per recollir les disposicions de l'article 13 de la Llei
10/97 i el 4 per tal d'excepcionar del sistema de gestió regulada pels apartats anteriors d'aquest
mateix article el personal inclòs a les competències assumides en matèria d'ensenyament no
universitari, que continuarà essent l'establert a la normativa estatal.
-S'introdueixen algunes precisions tècniques a l'article 29 i s'adapten les quanties de les
indemnitzacions per raó del servei previstes a l'art. 30.
Pel que fa a aquest últim article cal advertir, però, que el Projecte de decret ha inclòs un nou
paràgraf novè que determina la impossibilitat que els representants de la CAIB i d'altres
Administracions Públiques en els Consells i òrgans de l'administració de les empreses públiques
a què es refereix l'article 1.b de la Llei 3/1989 (que són les entitats de dret públic que ajustin la
seva activitat al dret privat, les societats civils o mercantils amb participació majoritària de la
comunitat Autònoma i les empreses vinculades a la CAIB) puguin percebre, ni de les empreses
públiques ni de les respectives administracions, indemnitzacions per assistència als esmentats
consells o òrgans d'administració.
Aquest precepte es contradiu amb el paràgraf sisè del mateix article que és transcripció literal del
que, al respecte, estableix la DA 4ª de la Llei 3/89. És evident, doncs, que implica una
contradicció de lògica interna no recomanable en un text reglamentari, i a més, una modificació
restrictiva (per via reglamentària) d'una disposició continguda en una llei formal, modificació que
de cap manera pot acceptar-se.
L'article de la llei no estableix la necessitat de pagar dietes, però si que permet que les empreses
acordin pagar-ne, possibilitat que no pot eliminar-se reglamentàriament sense incórrer en
ilegalitat.
-S'adequa la denominació dels ens a què fa referència l'art. 31, per adaptar-los a l'art. 1.3 de la
Llei 19/97, i es millora tècnicament la redacció de l'article 32 relatiu a la gestió de les subvencions.
-L'article 34 referent al règim jurídic de les actuacions que, a títol obligatori, porten a terme les
empreses públiques, s'adapta al text de l'art. 24 de la Llei 9/97.
-S'introdueix a l'actual article 37 i es retoca a l'article 38 la redacció anterior que es deroga per
una altra que s'adapta a la legislació vigent en matèria de Contractes de les Administracions
Públiques.
-Quant a l'article 39, s'hi introdueix un text en el mateix sentit que a l'article 22. En aquest cas
convé reiterar la mateixa correcció gramatical que s'ha fet per aquest últim.
-Es modifica l'art. 53.3.1.c) i s'estableix la necessitat d'autorització prèvia del conseller d'Economia
i Hisenda que es preveu per a determinats casos de deute i operacions de crèdit a l'art. 18.3 de la
Llei 10/97.
-L'article 61 conté un nou apartat per a millorar la normativa procedimental vigent en matèria de
devolució d'ingressos.
-A l'article 63 sobre avançaments i préstecs reintegrables, s'hi afegeixen dos supòsits no previstos
amb anterioritat, derivats de la Llei 4/1996, de transferències de l'Inserso, i del Reial decret
1876/1997, de transferències d'educació.
-L'article 64 es refereix als convenis per a la gestió de recaptació de tributs locals d'acord amb
l'article 7 de la Llei 39/1998, reguladora de les hisendes locals.
-L'article 65 regula de bell nou el sistema de rendició de comptes de recaptació que en tot cas
correspon a la Tresoreria General.
-L'article 66 modifica la redacció de l'apartat 4 per adaptar-lo a l'article 18.4 de la Llei 10/97.
-L'article 68 permet, com a novetat, que la Tresoreria General autoritzi excepcionalment el
pagament mitjançant targetes en el cas de viatges oficials a l'estranger que es realitzarà amb
càrrec al compte corrent obert a favor de l'habilitat d'ordres de pagament lliurades amb el caràcter
de "a justificar".
-A l'article 70 es varia l'import pel qual s'exclouen de fiscalització prèvia les subvencions inferiors
a 250.000 ptes. d'acord amb l'art. 22 de la Llei 10/1997.
-Finalment, els articles 74 i 75 estableixen el sistema de fiscalització prèvia de subvencions i la
intervenció de documents comptables mitjançant el sistema de mostreig.
Cinquena.- Atenent-nos al principi d'acord amb el qual aquest Consell Consultiu ha de valorar en
els seus dictàmens el control de la legalitat de les disposicions reglamentàries sense entrar en
consideracions d'oportunitat o conveniència de les normes, aquest estableix al respete les
següents conclusions:
?III. CONCLUSIONS
1ª. L'article 24 ha de redactar-se d'acord amb les observacions fetes en aquest dictamen.
2ª. El paràgraf novè de l'art. 30 ha de suprimir-se.
Aquestes dues observacions tenen caràcter essencial a efectes de la utilització de la fórmula
"d'acord amb el Consell Consultiu". La resta del decret no presenta cap problema jurídic per a la
seva aprovació pel Govern de la Comunitat Autònoma.
????Palma de Mallorca, 28 d?octubre de 1998
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Salario: Modo de pago, atrasos, anticipos e impago](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_672.jpg)
Salario: Modo de pago, atrasos, anticipos e impago
Dpto. Documentación Iberley
6.83€
6.49€
+ Información
![Régimen especial de las personas empleadas de hogar. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6566.png)
Régimen especial de las personas empleadas de hogar. Paso a paso
Dpto. Documentación Iberley
13.60€
12.92€
+ Información
![Trabajo a tiempo parcial. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7556.png)