Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 043/97 del 24 de junio del 1997
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 24/06/1997
Num. Resolución: 043/97
Resumen
Dictamen nº 43/97 relatiu a la resolució per part de l'Ajuntament de Santa Eugènia de la concessió per a l'explotació de les instal?lacions del Poliesportiu Municipal.Ponente/s:
Josep Maria Quintana Petrus
Contestacion
Dictamen nº 43/97 relatiu a la resolució per part de l'Ajuntament de Santa Eugènia de la
concessió per a l'explotació de les instal?lacions del Poliesportiu Municipal.
?I. ANTECEDENTS
1. Aprovat el Plec de clàusules administratives particulars que havien de regir el procediment
obert per a la tramitació urgent mitjançant concurs de la concessió de l'explotació de les
instal?lacions del Poliesportiu Municipal (excepte el camp de futbol) de Santa Eugènia, el 19 de
març de 1996, i d'acord amb la proposta efectuada per la Mesa de Contractació, el Ple de
l'Ajuntament d'aquella vila, en sessió extraordinària celebrada el dia 7 de maig, va adoptar l'acord
d'adjudicar l'explotació de les esmentades instal?lacions a I.M.M., amb el qual va signar el
corresponent contracte l'alcalde de Santa Eugènia, el dia 3 de juny del mateix any.
Aquest contracte establia que la concessió duraria un any prorrogable (clàusula tercera), que
l'adjudicatari havia constituït la garantia de 100.000 pessetes (clàusula quarta) i que, en qualitat
de cànon, el senyor M.M. abonaria "al final de cada trimestre una quarta part de la quantitat de
450.000 pessetes per anualitat, i incrementat amb l'IPC anual en cas de pròrroga, començant a
comptar l'esmentada quantitat des de la data en què comenci a explotar les esmentades
instal?lacions" (clàusula segona).
2. El Ple de l'Ajuntament de Santa Eugènia, en sessió ordinària celebrada el dia 27 de novembre
de 1996 (diu 1997, se suposa que per error), en base al que disposava la clàusula cinquena del
Plec de condicions administratives particulars que regien la contractació que va dur-se a terme
entre l'Ajuntament i el senyor M.M., va acordar -segons consta en certificat emès pel secretari
amb el vistiplau de l'alcalde el 5 de juny de 1997- :"1r. Acceptar la millora presentada pel
concessionari. 2n. Ampliar el contracte de concessió fins el dia 31 de desembre de 1999".
Es desconeixen de manera fefaent les condicions de la millora, si bé aquestes s'han de deduir
d'un esborrany escrit a mà i sense cap signatura que s'aporta a l'expedient i d'un text contractual,
també sense signatures, que duu com a data la del 2 de desembre de 1996, en el qual, el batlepresident
de l'Ajuntament de Santa Eugènia i el senyor M.M. pacten d'acord amb l'acordat pel Ple
del dia 27 de novembre, una sèrie de qüestions referents al manteniment i ús de les instal?lacions
(pacte primer), respecte del pagament del cànon (pacte segon) i respecte de la duració de la
concessió que serà fins el 31 de desembre de 1998 (pacte tercer).
3. Segons consta a l'expedient, amb data 12 de maig de 1997, el batle de Santa Eugènia es dirigí
al senyor M.M. per escrit comunicant-li que, havent "arribat a un mutu acord per resoldre la
concessió de l'explotació instal?lacions Poliesportiu Municipal (excepte camp de futbol), se'l cita
pel dilluns dia 19 de maig per recollir còpia de dit acord. Al mateix temps se li comunica que la
concessió acabarà el proper dia 3 de juny de 1997".
També es dedueix d'un informe del secretari que l'Ajuntament de Santa Eugènia "vol procedir
d'ofici a la resolució de la concessió per incompliment de les obligacions contingudes en el Plec
de clàusules administratives particulars que regula la concessió" tot al?legant que, d'acord amb
l'article 229 del Reglament de contractes de l'Estat, el fet de no pagar el cànon en el termini
previst, faculta a l'Administració per a exigir el cobrament per la via de costrenyiment, sense
perjudici de poder declarar resolt el contracte.
4. S'incorpora a l'expedient:
-Un certificat del secretari-interventor de l'Ajuntament de Santa Eugènia, amb el vistiplau de
l'alcalde de 19 de maig de 1997, en el qual es diu que "examinada la comptabilitat municipal no
s'ha produït des del mes de maig de 1996 (recordi's que el contracte inicial va signar-se el dia 3
de juny del mateix any 1996) fins al dia d'avui cap ingrés en concepte de cànon explotació
poliesportiu municipal (excepte camp de futbol)".
-Una carta del senyor J.O.C., també de 19 de maig de 1997, a la que fa constar que, encomanat
pel Sr. Batle de Santa Eugènia, "els dies 20, 30 d'abril i 2 de maig de 1997 va procedir a fer la
neteja del parc infantil (instal?lacions annexes al poliesportiu) i altres espais comuns, així com
arreglar desperfectes a les instal?lacions (teulades, tapar escomeses...)".
-Un escrit del senyor F.C.B., president de l'Associació Esportiva de Santa Eugènia, àdhuc de 19
de maig de 1997, fent constar que "els dies 19, 24, 26 d'abril i 3 de maig de 1997 (es a dir 6
sessions d'entrenament), no varem poder entrenar al Poliesportiu Municipal de Santa Eugènia ja
que el concessionari ens va negar la il?luminació en pistes de bàsquet (2.500 ptes/dia
entrenament).
5. La Comissió de Govern de l'Ajuntament de Santa Eugènia, amb data 20 de maig, va adoptar,
vistos els articles 112 i 113 de la Llei 13/1995, de 18 de maig, de contractes de les
Administracions públiques, així com els articles 223 i ss del Reglament de contractació general de
l'Estat, i vist l'informe de secretaria:
1r. Resoldre el contracte de concessió de l'explotació instal?lacions Poliesportiu Municipal
(excepte camp de futbol) per incompliment previst de l'article 111.6 de la Llei 13/1995, de
l'obligació essencial continguda a la clàusula vuitena del Plec de clàusules administratives
particulars que regeixen la dita concessió, en el sentit que el concessionari, des que va començar
l'explotació del servei, no ha satisfet en concepte de cànon cap trimestre a l'Ajuntament.
Així mateix, la resolució s'acorda per incompliment de les següents obligacions bàsiques previstes
a la clàusula desena de l'esmentat plec:
-No procedir a la conservació del trispol de la piscina i al manteniment del parc infantil, fins al punt
que l'Ajuntament ha hagut d'enviar els serveis municipals per fer net el parc infantil, incomplint
l'apartat d).
-Així mateix no ha conservat la façana de la vivenda ja que ha procedit a la instal?lació d'un tub de
fums, sense cap tipus d'autorització per part de l'Ajuntament, incomplint la lletra d).
-El concessionari no ha subscrit a favor de l'Ajuntament una pòlissa d'assegurances de l'edifici
destinat a bar i les seves instal?lacions, que comprengui incendi i civil, incomplint l'apartat e).
-El concessionari no ha vetllat perquè no es produesqui l'accés de vehicles dins el recinte del
poliesportiu incomplint la lletra k).
-No ha respectat el contingut de la letra f) en el sentit que els rètols que s'han col?locat no han
estat escrits en llengua catalana.
-Des de l'1 de maig de 1997 no ha tengut obert al públic cada dia la piscina municipal, incomplint
la lletra i).
2n. Procedir a incautar la fiança definitiva dipositada a la Caixa de la corporació que respondrà
dels deutes pendents que té el concessionari i dels danys i perjudicis ocasionats en l'explotació
del servei.
3r. Concedir al concessionari, senyor M.M., un termini de deu dies perquè al?legui el que estimi
procedent.
6. Notificat aquest acord al senyor M.M., aquest va requerir una còpia de l'expedient a
l'Ajuntament de Santa Eugènia i, amb data 2 de juny de 1997, s'oposà a la resolució.
a) La primera al?legació fa referència a l'impagament del cànon. El senyor M.M. al?lega, en efecte,
que a la certificació emesa per l'Ajuntament no es diu que el concessionari degui cap trimestre (la
qual cosa hauria resultat més entenedora), sinó tan sols que no s'han fet pagaments en concepte
de cànon des del 19 de maig de 1996. I, atès que ell considera que la modificació-ampliació de
contracte signat el novembre de 1996 constitueix una vertadera novació, considera que del
redactat de la clàusula corresponent no es dedueix que s'hagi deixat de complir cap obligació per
part del concessionari en aquest sentit.
b) la segona al?legació fa referència als suposats incompliments d'altres clàusules del plec de
condicions:
-Respecte dels incompliments de l'apartat 10è (Obligacions bàsiques del Contractista), lletra d),
que fan referència a la conservació i neteja de les instal?lacions, el senyor M.M. s'acull a un segon
paràgraf -no citat per l'Ajuntament- d'acord amb el qual correspon a aquest arranjar els
desperfectes a costa del concessionari quan aquest no ho hagi fet en el termini de set dies.
-Pel que fa a la pòlissa d'assegurances, el concessionari al?lega que aquesta fou subscrita, tot i
que no demostra una tal asseveració.
-Pel que fa a l'accés dels vehicles, al?lega que, donat el fet que el batle i els regidors hi accedien
amb vehicles propis, va creure que aquella era la millor solució per a evitar problemes de trànsit
als voltants del poliesportiu.
-Pel que fa als rètols en català, no li consta la instal?lació de rètols en cap altre idioma.
-Quant a la no obertura de la piscina en la data fixada, al?lega compromissos verbals de
l'Ajuntament d'acord amb els quals corresponia a aquest resoldre els desperfectes que s'hi havien
produït.
7. A la vista d'aquestes al?legacions, i contemplant l'informe tècnic del secretari de l'Ajuntament, la
Comissió de Govern, amb data 3 de juny de 1997, acordà desestimar les argumentacions del
senyor M.M. i remetre l'expedient al Consell Consultiu de les Illes Balears, conformement a
l'article 60.3 de la Llei 13/1995, de 18 de maig, en haver-se formulat oposició per part de
l'adjudicatari, per tal que aquest organisme emeti el preceptiu informe.
?II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera.- Des d'una perspectiva juridicoformal, tant l'article 15.2 de la Llei 5/93, de 15 de juny,
com l'article 2.3 del seu Reglament, aprovat per Decret 118/93, de 14 d'octubre, habiliten el batle,
com a president d'una entitat local de les Illes Balears, per a sol?licitar dictamen preceptiu en els
supòsits previstos a la legislació vigent. I, en el present cas, el dictamen del Consell Consultiu ens
ve exigit per l'article 60.3 de la Llei 13/95 d'acord amb el qual "...será preceptivo el informe del
Consejo de Estado u órgano consultivo equivalente de la Comunidad Autónoma respectiva en los
casos de: a) Interpretación, nulidad y resolución, cuando se formule oposición por parte del
contratista".
Segona.- L'article 112 del Text refós de les disposicions legals vigents en matèria de Règim Local
estableix el següent:
"Los contratos de las Entidades locales se rigen por la legislación del Estado, y, en su caso, por
las de las Comunidades Autónomas en los términos del artículo 149.1.18ª de la Constitución, y
por las Ordenanzas de cada Entidad.
En los términos de la presente Ley, los contratos de las Entidades locales se regirán por
principios comunes a la contratación del Estado y, en cualquier caso, por los del Derecho de las
comunidades Europeas relativos a la contratación administrativa."
Pel que fa a la legislació de l'Estat, la llei actual vigent és la Llei 13/95, de 18 de maig, de
"Contratos de las Administraciones Públicas" i, per tant, la normativa contractual de l'Estat
aplicable als efectes de la resolució del contracte serà l'establerta per aquesta llei al respecte i,
naturalment, per les disposicions legals en matèria d'Administració local citades (concretament als
articles 111 i següents del Text refós ja esmentat i a les disposicions reglamentàries que el
complementen).
Tercera.- L'argument bàsic al qual s'até l'Ajuntament de Santa Eugènia per tal de resoldre el
contracte amb el senyor M.M., d'acord amb l'article 112 g) de la Llei 13/95 i els articles 223 i ss del
Reglament de contractació, és el que fa referència a l'incompliment d'una de les condicions
essencials establertes, com és el pagament del cànon.
És evident que, de demostrar-se aquest incompliment, l'Administració municipal podria donar per
resolt unilateralment el contracte. I cal assenyalar al respecte que, malgrat les deficiències
documentals que comporta l'expedient, amb documents escrits a mà sense signatura i amb
contractes entre el batle-president i el concessionari igualment sense signar, així com la dificultat
interpretativa d'algunes clàusules com, per exemple, les consignades en el pacte segon del
contracte (no signat) de la modificació (que fa referència a quantitats que ha de pagar el
concessionari, a quantitats que se li han de descomptar i a quantitats que ha de dedicar a
inversions d'hoteleria, sense precisar els terminis ni les circumstàncies d'aquestes inversions),
malgrat, doncs, totes aquestes deficiències dels textos contractuals que dificulten una bona
interpretació dels drets i de les obligacions de cadascuna de les parts, sembla del tot evident que
la novació modificativa del contracte que va tenir lloc entre Ajuntament i concessionari (que, tot i
no aparèixer signada, ambdós pressuposen existent i vàlida) no eximi el senyor M.M. del
pagament del cànon, i resulta del tot evident que "algunes" quantitats havia d'haver pagat el
concessionari d'ençà la formalització del contracte.
En el plec d'al?legacions, el contractista assegura que no hi ha hagut incompliment en aquest
sentit, però en cap moment demostra que ha pagat alguna quantitat en concepte de cànon tal
com s'exigia en la relació contractual.
?III. CONCLUSIONS
1ª. D'acord amb totes aquestes consideracions, el Consell Consultiu entén que no hi ha cap trava
legal perquè l'Ajuntament de Santa Eugènia acordi la resolució del contracte signat amb el senyor
I.M.M. per a explotar les instal?lacions del poliesportiu municipal (excepte camp de futbol) d'acord
amb la vigent legislació sobre aquesta matèria.
2ª. Tractant-se d'una resolució per incompliment del contracte, resulta procedent la recaptació de
la fiança d'acord amb l'article 114. 4 i 5 de la Llei 13/1995.
Palma de Mallorca, 24 de juny de 1997