Última revisión
03/05/2001
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 043/2001 del 03 de mayo del 2001
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 03/05/2001
Num. Resolución: 043/2001
Resumen
Dictamen núm. 43/01, relatiu al Projecte de Decret de creació i regulació del Consell Balear de Consum.Ponente/s:
Joan Oliver Araujo
Contestacion
1
Dictamen núm. 43/01, relatiu al Projecte de Decret de creació i regulació del
Consell Balear de Consum1.
I. ANTECEDENTS
1. El primer document que integra l?expedient relatiu a l?elaboració del Projecte
de Decret de creació i regulació del Consell Balear de Consum és un escrit, sense data i
sense firma efectiva ?encara que al final porta el nom de la cap del Servei de Consum?,
que en conté tres apartats titulats: ?Informe sobre la necessitat i oportunitat de crear i
regular el Consell Balear de Consum?, ?Informes i dictàmens previs a l?aprovació del
Decret?, i ?Memòria econòmica del Projecte de Decret de creació i regulació del
Consell Balear de Consum?. A la primera part del Projecte s?exposen els objectius que
es pretenen aconseguir amb la norma projectada, la seva necessitat i oportunitat, i el
conjunt de disposicions en les quals haurà d?emmarcar-se quan arribi a ser aprovada. La
segona part es limita a indicar la necessitat que l?esborrany sigui tramès als sectors
afectats perquè puguin formular al·legacions, i que, en últim extrem, sigui sotmès al
dictamen preceptiu d?aquest Consell Consultiu. La tercera part d?aquest escrit inicial ens
indica que el dispendi econòmic del Decret projectat serà ?gairebé nul?, ja que el futur
Consell Balear de Consum tindrà un cost menor que l?actual Consell Autonòmic de
Consum, ?ja que s?hi ha eliminat la disposició addicional que establia el dret a percebre
dietes per les assistències a les sessions del Consell?. I afegeix taxatiu: ?Essent la resta
de les activitats del Consell similars a les que realitza l?encara vigent, es pot afirmar,
sense temor a error, que la seva posada en marxa no generarà cap despesa addicional.?
2. A continuació, com a document número dos de l?expedient tramès, apareix,
sense paternitat, un primer esborrany del Decret de creació i regulació del Consell
Balear de Consum.
3. Per la cap del Servei de Consum i secretària del Consell Autonòmic de
Consum, el 20 de desembre de 2000, dit esborrany va ser tramès al secretari general
tècnic de la Conselleria de Sanitat i Consum i als representants del Consell Autonòmic
de Consum perquè, si ho consideraven oportú, poguessin formular-hi al·legacions.
Varen fer ús de tal facultat el secretari general tècnic de la Conselleria de Sanitat i
Consum i la representant de la Confederació d?Associacions Empresarials de Balears
(CAEB). Tots els seus suggeriments varen ser assumits, i així se?ls va comunicar
expressament. La Federació d?Entitats Locals de les Illes Balears, a través d?escrit datat
el 6 de febrer del 2001, va mostrar la seva absoluta conformitat amb el text tramès.
4. Incloent els suggeriments indicats en el punt anterior es va elaborar un segon
Projecte de Decret. El M. H. Sr. President de les Illes Balears, atenent la petició de la
consellera de Sanitat i Consum, va sol·licitar l?emissió de dictamen a aquest Consell
Consultiu, mitjançant escrit que va tenir registre d?entrada en aquesta seu el dia 30 de
març de 2001.
1 El ponent fou l?Hble. Sr. Vocal Joan Oliver Araujo.
2
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera. Està legitimat el M. H. Sr. President de les Illes Balears per formular
la consulta, de conformitat amb l?article 15.1.a, de la Llei de 15 de juny de 1993,
modificada per la Llei de 31 de maig de 2000, essent competent el Consell Consultiu
per evacuar-la.
El Projecte de Decret sotmès a consulta, pel qual es crea i regula el Consell
Balear de Consum, desenvolupa la Llei 1/98, de 10 de març, de l?Estatut dels
Consumidors i Usuaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears, per la qual cosa és
evident la necessitat de dictamen del Consell Consultiu amb caràcter previ a l?aprovació
definitiva de l?indicat Decret. En efecte, som, sens dubte, davant un projecte de
reglament enquadrable en l?apartat 6 de l?article 10 de la Llei autonòmica 5/93, de 15 de
juny, creadora del Consell Consultiu de les Illes Balears, que imposa el dictamen
preceptiu ?si bé no vinculant? en els ?projectes de disposicions reglamentàries, excepte
les de caràcter organitzatiu, i les seves modificacions?.
Segona. El primer apartat de l?article 51.1 de la Constitució Espanyola de 1978
afirma que ?els poders públics garantiran la defensa dels consumidors i dels usuaris, i en
protegiran amb procediments eficaços, la seguretat, la salut i els legítims interessos?. I,
en el seu segon apartat, els ordena promoure la informació i l?educació dels
consumidors i usuaris, fomentar les seves organitzacions i escoltar-les en les qüestions
que puguin afectar-los, en els termes que la llei estableixi.
Les Corts Generals, a fi de complir el mandat constitucional, varen aprovar la
Llei 26/1984, de 19 de juliol, General per a la Defensa dels Consumidors i Usuaris. La
qual va venir a establir el marc general, a nivell estatal, d?aquesta matèria, tan recent en
el nostre Dret. En aquells moments la nostra comunitat autònoma només tenia la funció
executiva en matèria de defensa dels consumidors. En efecte, l?article 12.6 de la Llei
Orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d?Estatut d?Autonomia de les Illes Balears, en la seva
redacció originària, establia:
?Correspon a la comunitat autònoma de les Illes Balears, en els termes que
estableixin les lleis i les normes reglamentàries que en desenvolupament de la
seva legislació dicti l?Estat, la funció executiva en les següents matèries: [...]
6. Defensa del consumidor.?
Des de l?assumpció de competències executives, en el marc estatutari, els òrgans
de defensa del consumidor del Govern de les Illes Balears varen potenciar les seves
actuacions d?acord amb les exigències creixents dels ciutadans com a consumidors,
observant que es feia necessari mantenir un diàleg constant amb els sectors socials
implicats en el consum, especialment quan havien d?aplicar-se noves normatives o
havien d?harmonitzar-se en l?àmbit del dret comunitari. D?altra banda, la necessària
audiència a les associacions de consumidors i organitzacions empresarials en relació
amb l?elaboració de disposicions de caràcter general que poden afectar-los, l?eficaç
col·laboració i coordinació entre diferents sectors del consum, i la consecució d?acords
entre ells, feien aconsellable la creació d?un Consell en el qual participassin, a més de
l?Administració autonòmica, les associacions de consumidors i organitzacions
empresarials. Per tot això, a través del Decret 57/90, de 17 de maig, es va crear i va
regular el ?Consell Autonòmic del Consum?.
3
Tercera. Amb la Llei Orgànica 9/94, de 24 de març, es va produir una reforma
ampliadora de les competències que el nostre Estatut d?Autonomia atribuïa a la llavors
denominada ?comunitat autònoma de les Illes Balears?. En concret, pel que ens
interessa en el present cas, s?ha de subratllar que es va elevar molt notablement la
competència autonòmica balear en matèria de consum. Així, el nou article 11.12 de
l?Estatut d?Autonomia (actual art. 11.9, després de la reforma experimentada per la Llei
Orgànica 3/99, de 8 de gener) deia:
?En el marc de la legislació bàsica de l?Estat i, si escau, en els termes que la
mateixa estableixi, correspon a la comunitat autònoma de les Illes Balears el
desenvolupament legislatiu i l?execució de les següents matèries:
12. Defensa del consumidor i usuari, d?acord amb les bases i l?ordenació de
l?activitat econòmica general i la política monetària de l?Estat, les bases i
coordinació general de la sanitat, en els termes d?allò que disposen els articles
38, 131 i els números 11, 13 i 16 de l?apartat 1 de l?article 149 de la
Constitució.?
L?exercici d?aquesta nova competència requeria l?ordenació de la matèria dels
consumidors i usuaris en l?àmbit de la nostra comunitat autònoma, concretament per
regular les peculiaritats i interessos propis de les Illes Balears, mitjançant una norma de
rang legal que desenvolupàs el mandat constitucional imposat als poders públics per la
nostra Norma Fonamental en l?article 51. Tal necessitat es va concretar en la Llei 1/98,
de 10 de març, de l?Estatut dels Consumidors i Usuaris de la comunitat autònoma de les
Illes Balears (BOCAIB, núm. 137, de 17 de març de 1998).
Quarta. Entre moltes altres qüestions, la Llei balear 1/98 va regular ?en el seu
article 26 (que constitueix el capítol VII del títol II)? el ?Consell Balear de Consum?
(destinat a substituir el ?Consell Autonòmic de Consum?) amb aquestes paraules:
?1. El Consell Balear de Consum adscrit a la Conselleria de Sanitat i Consum es
configura com l?òrgan consultiu de col·laboració i participació en matèria de
consum de les associacions de consumidors i organitzacions empresarials.
2. Seran funcions del Consell informar sobre projectes de disposicions generals
que afectin als consumidors i usuaris, promoure iniciatives en relació amb el
consum i ús de béns, fomentar el diàleg entre associacions de consumidors i
organitzacions empresarials, i d?altres que, reglamentàriament, s?estableixin.
3. Reglamentàriament s?establiran la seva composició, participació i
funcionament.?
Precisament per donar compliment a aquest mandat legal s?està elaborant el
Decret objecte d?aquest dictamen. És a dir, el que es pretén és suprimir l?actual ?Consell
Autonòmic de Consum? per donar vida, d?acord amb l?art. 26 de la Llei 1/98, al
?Consell Balear de Consum?.
Cinquena. Pel que es refereix al seu procediment d?elaboració, s?ha de
subratllar que a aquest Projecte de Decret encara no li són d?aplicació les normes
contingudes en la Llei 4/01, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears (BOIB, núm.
35, de 22 de març), en concret els seus articles 42 i següents. En efecte, encara que no
consti la data d?inici de l?expedient, sí que sabem que el 20 de desembre de 2000
4
l?esborrany del Decret va ser tramès per la cap del Servei de Consum als representants
del Consell Autonòmic de Consum perquè, si ho consideraven oportú, poguessin
formular-hi al·legacions. En coherència amb això, hem d?afirmar que en aquest cas
continua essent aplicable l?article 24 de la Llei estatal 50/97, de 27 de novembre, del
Govern.
Doncs bé, només des d?una perspectiva molt generosa pot entendre?s que el
Projecte de Decret ha estat correctament tramitat. Per sostenir afirmació tan crítica amb
el procedir de l?Administració basta recordar que aquest Projecte, al seu origen, apareix
orfe de paternitat coneguda, ja que el primer document que trobam en l?expedient és un
informe sobre la seva necessitat i oportunitat, sense data ni firma; a més, no es produeix
intervenció del director general de Consum al llarg de tot l?expedient i la consellera de
Sanitat i Consum va intervenir únicament per dur a terme la seva remissió a fi de
sol·licitar aquest dictamen. El Consell Consultiu de les Illes Balears ha reiterat fins a la
sacietat la necessitat de complir escrupolosament els tràmits establerts en el
procediment d?elaboració de les disposicions administratives. Només una interpretació
àmplia i antiformalista del Consell Consultiu en aquest punt, pot justificar que el
Projecte de Decret s?estimi correctament tramitat.
Sisena. El Projecte de Decret objecte d?aquest dictamen consta d?una Exposició
de Motius, set articles (agrupats en tres capítols), una disposició derogatòria i dues
disposicions finals. Procedim a l?anàlisi de la seva correcció prenent com a paràmetres
la Constitució, l?Estatut d?Autonomia de les Illes Balears i la resta de l?ordenament
jurídic, com imposa l?article 2.1 de la Llei reguladora d?aquest Consell Consultiu.
a) El títol de la norma és el següent: ?Decret [...] /00, de dia [...], de creació i regulació
del Consell Balear de Consum?. És evident que el Decret haurà de portar la data de
l?any 2001 i, en aquest sentit, haurà de modificar-se l?any que figura en el títol del
Decret projectat.
b) En l?exposició de motius s?hi troba una afirmació que no és totalment correcta, i que
haurà de ser corregida. En concret, s?afirma que en el desenvolupament de l?article 11.9
de l?Estatut d?Autonomia, el Parlament de les Illes Balears va aprovar la Llei 1/98, de
10 de març. Diem que aquesta afirmació no és exacta perquè, en el moment d?aprovarse
aquesta Llei, el precepte de l?Estatut d?Autonomia que atorgava competència
legislativa i executiva a la comunitat autònoma de les Illes Balears ?i, per tant, era el
que es desenvolupava? era l?art. 11.12. El canvi de numeració, passant a ser l?art. 11.9,
es va produir més tard, amb la reforma produïda per la Llei Orgànica 3/99, de 8 de
gener. Tal circumstància haurà de fer-se constar correctament en el preàmbul del Decret
projectat.
c) L?article 1 del Projecte de Decret tampoc és plenament satisfactori. En efecte, conté
una definició del Consell Balear de Consum que no coincideix en tots els seus termes
amb la consagrada en l?article 26.1 de la Llei 1/98, el qual ?com és obvi? resulta
imprescindible. Així, l?esmentat precepte de la Llei diu que el Consell Balear de
Consum ?es configura com l?òrgan consultiu de col·laboració i participació en matèria
de consum de les associacions de consumidors i organitzacions empresarials?. Mentre
que l?article 1 del Projecte de Decret només el defineix com a ?òrgan consultiu i de
col·laboració en matèria de consum?. És necessari que la definició reglamentària
coincideixi, amb les mateixes o altres paraules, amb la definició legal.
5
d) L?article 2 del Decret projectat enumera les funcions del Consell Balear de Consum.
Contrastant aquest precepte amb l?apartat segon de l?article 26 la Llei 1/98, que es
refereix a la mateixa qüestió, podem fer les següents reflexions:
1. L?article 26.2 de la Llei 1/98 atribueix tres competències concretes al Consell
i després incorpora una clàusula oberta a través de la fórmula ?d?altres que,
reglamentàriament, s?estableixin?. Doncs bé, dues de les competències legals sí que
apareixen recollides en el Projecte de Decret: la que li encomana informar sobre
projectes de disposicions generals que afectin els consumidors i usuaris (en concret en
el seu article 2.b) i la que li ordena fomentar el diàleg entre associacions de consumidors
i organitzacions empresarials (concretament, en el seu article 2.d). No recull, tanmateix,
la tercera funció que li encomana la Llei: ?Promoure iniciatives en relació amb el
consum i ús de béns?. És cert que el Projecte de Decret li encomana ?promoure
iniciatives relatives a la defensa dels consumidors i usuaris? (art. 2.c), però aquesta
fórmula és més restrictiva que la legal, el que no resulta admissible.
2. Les noves funcions encomanades al Consell Balear de Consum a través dels
apartats a), e) i f) de l?article 2 no ofereixen problemes partint de la ja al·ludida clàusula
oberta de la Llei 1/98.
3. L?article 2.g del Projecte de Decret reprodueix en certa mesura la clàusula
oberta de la Llei, en afirmar que també li corresponen aquelles altres funcions ?que
reglamentàriament puguin atribuir-se en compliment de les finalitats generals?. Aquesta
disposició podrà considerar-se més o menys oportuna, però no infringeix cap precepte
legal.
E) L?article 3 del Projecte de Decret determina, partint de l?autorització legal, la
composició del Consell Balear de Consum. No s?hi s?ha d?oposar res. Tanmateix, com a
correcció formal se suggereix que als apartats a) i j) la paraula ?consum? es posi en
minúscules dins de l?expressió: ?competent en matèria de consum?.
F) Respecte de l?article 4, que continua referint-se a la composició del Consell,
proposam enumerar els seus dos paràgrafs, ja que la seva temàtica permet aquesta
separació que, a més, està en coherència amb la sistemàtica de la norma projectada. Per
una altra part, la mateixa observació que s?ha fet en el punt anterior, sobre la
conveniència d?escriure ?en aquell context? la paraula ?consum? en minúscules, hem de
repetir-la també en aquest precepte.
G) Els tres últims articles del Projecte de Decret (integrats dins del capítol III) estan
dedicats a regular el funcionament del Consell Balear de Consum. Sobre aquests
preceptes formulam les següents observacions:
1. El primer apartat de l?article 5 (?el Consell ha de reunir-se amb caràcter
ordinari cada sis mesos i de manera extraordinària quan sigui necessari, prèvia
convocatòria del president?) conté una llacuna que ha d?omplir-se, ja que no indica qui
està legitimat per sol·licitar la convocatòria extraordinària.
2. El segon apartat de l?article 5 està redactat amb el següent tenor: ?És
competència de la presidència convocar les reunions del Consell, amb almenys deu dies
6
d?antelació, fixar l?ordre del dia, i tenir en compte les peticions formulades pels
membres del Consell.? Aquesta redacció ofereix l?ambigüitat que no ens diu amb quina
finalitat el president ha de tenir en compte ?les peticions formulades pels membres del
Consell?; el lògic és pensar que ha de tenir-les en compte per fixar l?ordre del dia, però
això exigeix canviar l?expressió ?i tenir en compte? per ?tenint en compte?,
especialment per ser la continguda en l?article 23.1.b de la Llei estatal 30/92.
3. A la redacció de l?article 7 (?es pot acordar que compareguin al Consell o a
les comissions o grups de treball, assessors o experts quan es consideri convenient per
raó de la matèria a tractar?) hi sobra la coma o, en el cas que vulgui mantenir-se, ha de
situar-se després de la paraula ?experts? i no darrere de la paraula ?treball?.
H) La disposició derogatòria no ofereix cap problema. En tant que en la disposició final
primera tan sols s?ha d?assenyalar que la paraula ?consum? (?en matèria de consum?) ha
d?anar en minúscules.
I) La disposició final segona (?aquest Decret entrarà en vigor el mateix dia de publicarse
al Butlletí Oficial de les Illes Balears?) presenta una irregularitat que ha estat
reiteradament assenyalada per aquest Consell Consultiu. No és admissible que una
norma entri en vigor el mateix dia de la seva publicació, ja que implicaria que seria
exigible abans que pogués ser coneguda pels seus destinataris, amb flagrant vulneració
dels principis de seguretat jurídica i de publicitat de les normes que consagra la nostra
Constitució en el segon apartat del seu article 9. El més aviat que una norma pot entrar
en vigor és l?endemà de la seva completa publicació.
III. CONCLUSIONS
1a El President del Govern de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar el
present dictamen, que té la condició de preceptiu, i gaudeix de competència el Consell
Consultiu per emetre?l.
2a Des d?una perspectiva marcadament antiformalista, pot entendre?s que el
Projecte de Decret ha estat correctament tramitat.
3a Les observacions expressades als apartats a, b, c, d.1, g.1, i i de la
consideració jurídica sisena tenen caràcter substancial, i per això hauran de ser ateses
perquè, en l?aprovació del Decret, pugui utilitzar-se la fórmula ?d?acord amb el Consell
Consultiu?.
4a Les observacions assenyalades als apartats e, f, g.2, g.3 i h de la consideració
jurídica sisena no tenen caràcter substancial. Per això, el Consell de Govern podrà
utilitzar la fórmula indicada en l?apartat anterior sense atendre-les. No obstant això, si
ho fes podria millorar el text del Projecte de Decret sotmès a dictamen d?aquest Consell
Consultiu.
Palma, 3 de maig de 2001
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![El impacto de internet de las cosas en la ciudadanía europea](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7404.jpg)
El impacto de internet de las cosas en la ciudadanía europea
V.V.A.A
27.20€
25.84€
+ Información
![Sistema jurídico e instituciones de Andalucía](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6699.jpg)
![Conflictos de competencia en torno al medicamento](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6774.jpg)