Dictamen del Consejo Cons...l del 1999

Última revisión
13/04/1999

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 037/99 del 13 de abril del 1999

Tiempo de lectura: 9 min

Tiempo de lectura: 9 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 13/04/1999

Num. Resolución: 037/99


Resumen

Dictamen nº 37/99, relatiu a la modificació puntual de les NNSS de Marratxí, sectors 4.4 i 4.5.

Ponente/s:

Josep Maria Quintana Petrus

Contestacion

Dictamen nº 37/99, relatiu a la modificació puntual de les NNSS de Marratxí, sectors 4.4 i 4.5.

I. ANTECEDENTS

?1. L'Ajuntament de Marratxí, en sessió celebrada el 19 de març de 1996, acordà l'aprovació inicial

de modificació puntual, en sòl urbà, en els sector 4.4 i 4.5 i delimitació d'unitat d'actuació,

sol?licitada pel Sr. FGB en representació d'A,S.A., l'obertura d'un període d'informació pública d'un

mes, mitjançant la publicació d'anuncis en el BOCAIB, en un diari de major tirada de la província i

la notificació personal als interessats. Consta la remissió i publicació de l'acord al BOCAIB,

l'elaboració de l'edicte per ser exposat en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament, i les respectives

comunicacions al delegat del Govern en la Comunitat Autònoma (perquè tramiti la corresponent

comunicació a la Direcció General d'Aviació Civil), a la Conselleria denominada aleshores d'Obres

Públiques i Ordenació del Territori, a la presidenta del Consell Insular de Mallorca, al director de la

Junta d'Aigües de Balears, i al comandant general de la Zona Militar de Balears.

?2. Consten a l'expedient les al?legacions presentades per P.V.A. en nom d?A., de D.J.O.C., en

representació de P., de la Conselleria de Comerç i Indústria, dictamen de "J.G.P., abogados", en

suport de la proposta formulada per A.S.A., presentada per aquesta societat i l'informe jurídic de

resposta a les al?legacions d'A. i de P. i de la Conselleria de Comerç i Indústria. Consten així

mateix el consentiment favorable a la modificació expressat pel Ministeri de Defensa, Direcció

General d'Infrastructures i la "Jefatura Logística Regional" de la Zona Militar de Balears, com

també l'informe favorable de la Junta d'Aigües de Balears. Finalment s'especifica que no s'ha

rebut cap comunicació del Consell Insular, de la Direcció General de Carreteres i de la Direcció

General d'Aviació Civil. Tanmateix s'incorpora escrit del senyor F.M.T. que, en qualitat de

Conseller Delegat de S. R., SA fa determinades suggerències fora del termini fixat per les

al?legacions, les quals, però, s'incorporen a l'expedient.

?També s'hi incorpora l'Estudi d'Impacte Ambiental elaborat per Ar., SA, i s'acredita l'exposició

d'aquest a informació pública en el termini d'un mes, així com la publicació d'edictes en el

BOCAIB.

?Remès l'estudi a la Conselleria de Medi Ambient, Ordenació del Territori i Litoral, aquesta sol?licità

de l'Ajuntament de Marratxí una documentació complementària, que fou complimentada.

?3. A la vista d'aquestes actuacions, el Ple de l'Ajuntament celebrat el 23 de gener de 1997 acordà:

"1. Aprovar provisionalment la modificació puntual en sòl urbà en els Sectors 4.4 i 4.5 i delimitació

Unitat d'actuació de les NNSS de Marratxí. 2. Remetre l'expedient al CIM per a la seva aprovació

definitiva per la Comissió Insular d'Urbanisme".

?4. Remès a la Comissió Insular d'Urbanisme de Mallorca, entre el 3 d'abril de 1997 i el 3 d'abril

del 1998 es produeixen una sèrie d'actuacions mitjançant les quals la Comissió reclama de

l'Ajuntament de Marratxí determinats documents complementaris. D'altra banda, s'incorporen a

l'expedient els informes següents:

?- De la Conselleria de Medi Ambient, Ordenació del Territori i Litoral (2/XII/97), de caràcter

favorable, però fent determinades precisions d'acord amb la Comissió Balear de Medi Ambient.

?- De la Direcció General d'Ordenació del Territori i Urbanisme (20/II/98), favorable amb la

prescripció que en el projecte d'execució s'adoptin les mesures necessàries per tal d'evitar la

contaminació del torrent de Coa Negra.

?- De la Conselleria d'Agricultura, Comerç i Indústria (Direcció General de Comerç) (6/XI/97),

desfavorable atès que considera, entre altres coses, que el projecte de modificació de sòl urbà

s'aparta dels objectius del Pla Director Sectorial d'Equipaments Comercials i no considera la

repercussió que pot tenir en el desenvolupament de l'activitat comercial dels centres urbans del

municipi, ja que contribueix a la seva desertització comercial.

?Finalment, a les sessions dels dies 27 de març i 3 d'abril de 1998, la Comissió Insular

d'Urbanisme del Mallorca va adoptar per unanimitat l'acord de suspendre l'aprovació definitiva de

la Modificació puntual i delimitació d'Unitat d'Execució al?legant un conjunt de deficiències que

s'expressaven.

?5. El 31 de juliol de 1998, l'Ajuntament de Marratxí va remetre a la Comissió Insular d'Urbanisme

de Mallorca escrit presentat per F.G.B., en representació d'A., SA per a l'esmena de les

deficiències assenyalades. I el 16 d'octubre de 1998 presentà certificació de l'acord adoptat per

l'Ajuntament Ple en sessió celebrada el dia 6 d'octubre de 1998, relatiu a l'aprovació d'aquella

documentació, això per indicació expressa de l'esmentada Comissió Insular d'Urbanisme.

?6. A la vista d'aquests nous documents, la Comissió, en sessió celebrada el 6 d'octubre de 1998,

aprovà la documentació presentada i decidí remetre certificat d'aquest acord al Consell Insular de

Mallorca als efectes pertinents.

?7. La presidenta del Consell Insular de Mallorca, en data 11 de març de 1999, a la vista dels

informes emesos i de l'acord adoptat per la Comissió Insular d'Urbanisme en la sessió esmentada

en el punt anterior, sol?licità del Consell Consultiu el dictamen corresponent (registre d'entrada nº

52, de 23/III/99), que fou encarregat pel President d'aquest alt organisme al vocal que el subscriu.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

?Primera.- La consulta és pertinent i obligada en virtut del que estableix l'article 50 del Text refós

de la Llei del sòl de 1976, en relació amb l'article 10.6 d) de la Llei 5/93, de 15 de juny, per la que

es crea el Consell Consultiu, tal i com ha raonat aquest en nombrosos dictàmens anteriors i, per

tots ells, el dictamen 27/97, referent a la modificació del Pla parcial, polígon 15, de Cala d'Or, del

terme municipal de Santanyí.

?Segona.- Convé no perdre de vista l'objecte de la preceptiva consulta al Consell Consultiu, que té

per finalitat exclusiva resoldre si la modificació del planejament que afecta a zones verdes o a

espais lliures és acceptable d'acord amb els principis declarats per la jurisprudència i dels quals

aquest Consell ha dictaminat reiteradament; doctrina que podem concretar en la Sentència del

Tribunal Suprem de 2 de febrer de 1981, d'acord amb la qual,

se trata de proteger a las zonas verdes con el máximo rigor, no en el sentido de mantenerlas a

perpetuidad, puesto que pueden presentarse ocasiones en las que sea necesario su modificación

o incluso su supresión para atender a objetivos aún más apremiantes, mas ello se condiciona en

tal Ley, sin hacer distinciones de ninguna clase, al cumplimiento de los requisitos de competencia

y de procedimiento en la misma previstos, cuya observancia es ineludible.

?D'altra banda, les al?legacions presentades per A., P. i per la Conselleria de Comerç i Indústria

fonamenten el seu desacord en el fet que, segons la seva opinió, la modificació puntual de les

NNSS contravé el criteri nº 12 de les Resolucions, aprovades el 9 de març de 1996, pel Parlament

Balear relatives als criteris Generals per a l'elaboració del Pla Director Sectorial d'Equipaments

Comercials de les Balears, que estableix que no es podrà concedir llicència d'edificació ni cap

autorització que permeti la implantació de grans superfícies comercials fins que no s'aprovi el Pla

Director Sectorial de Comerç.

?Això no implica però, en principi, que, en tant que aquest Pla Director Sectorial de Comerç no

s'aprovi, l'Ajuntament de Marratxí hagi d'abstenir-se de modificar les NNSS, atès que una cosa és

la concessió de llicències (de parcel?lació, d'edificació, de demolició, etc.) i una altra molt diferent

és la modificació de les normes de planejament que afecten els Sectors 4.4 i 4.5, així com la

delimitació de la Unitat d'Execució, que es proposen a l'expedient objecte d'aquest dictamen,

propostes que no suposen cap autorització d'un nou centre Comercial, ans es tracta tan sols

d'una modificació que, entre altres coses, afecta a determinats espais lliures públics que es

trobaven disseminats, tot centralitzant-los, amb la qual cosa es crea una àrea de zona verda i

equipaments destinats a ús esportiu que separa la parcel?la destinada a un futur Centre

Comercial de la destinada a zona Residencial, per tal d'aconseguir una distribució de les àrees.

?Des del punt de vista que aquí interessa examinar, la modificació del sector 4.5 implica delimitar

una mançana d'Espai Lliure Públic formada per una àrea de jardins i una altra per a joc d'infants.

Aquestes àrees, al planejament que pretén modificar-se ocupaven 13.013 m2 en el sector 4.4 i

5.210 m2 en el sector 4.5, amb un total de 18.253 m2. Pel que fa a la proposta modificativa,

ocuparan 13.242 m2 en el sector 4.4 i 5.819 m2 en el sector 4.5, assolint un total de 19.061 m2.

?Aquesta reforma implica, per tant, no sols un augment del sòl dedicat a Espai Lliure Públic, ans

també aconsegueix -segons se justifica a la memòria- una major racionalització dels espais tot

unificant centralitzades unes àrees que, degut a la dispersió, resultaven inservibles per a l'ús que

d'elles es pretenia.

?D'altra banda, es evident que, tal com ha dit la Comissió Insular d'Urbanisme de Mallorca,

després de reiterades actuacions, s'han esmenat totes les deficiències detectades en l'expedient,

la qual cosa fa que s'hagin resolt els problemes que impedien aprovar la modificació proposada,

en el ben entès -com diu l'acord de l'esmentada Comissió Insular- "que per a l'autorització de

qualsevulla actes d'edificació o ús del sòl s'haurà de posar un especial esment en el compliment

de les determinacions del PDS d'Equipaments Comercials, que, per a determinades actuacions,

prevenen una moratòria per a l'atorgament de les corresponents autoritzacions prèvies (DTP)"

?A la vista d'aquests raonaments, aquest Consell Consultiu formula les següents

III. CONCLUSIONS

?1ª. El procediment que s'ha seguit respecte de les modificacions proposades s'ha fet d'acord amb

la normativa vigent.

?2ª. Des del punt de vista de la modificació de zones verdes, no hi ha cap inconvenient legal

perquè el Consell Insular de Mallorca aprovi la "Modificació Puntual de les NNSS de Marratxí,

sectors 4.4 i 4.5 i delimitació d'Unitat d'Execució".

Palma de Mallorca, 13 d?abril de 1999