Última revisión
18/04/2012
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 032/2012 del 18 de abril del 2012
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 18/04/2012
Num. Resolución: 032/2012
Resumen
Dictamen núm. 32/2012, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula el procediment per acreditar la solvència tècnica i professional a l'efecte de mantenir la classificació empresarial*Ponente/s:
Carmen Fernández González
Contestacion
Dictamen núm. 32/2012, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula el
procediment per acreditar la solvència tècnica i professional a l'efecte de mantenir
la classificació empresarial*
I. ANTECEDENTS
1. L'11 d'octubre de 2011, la directora general de Patrimoni, Contractes i Obres
Públiques, després de l'informe favorable de la Junta Consultiva de Contractació
Administrativa, sol·licita la iniciació de la tramitació de l'Avantprojecte de decret pel
qual es regula el procediment per acreditar la solvència tècnica i professional a l'efecte
de mantenir la classificació empresarial, i el mateix dia signa una memòria sobre
l'oportunitat de la futura norma, l'adequació de les mesures proposades als fins
perseguits, el marc normatiu en què s'insereix la proposta, la relació de disposicions
afectades i la taula de vigències de disposicions anteriors sobre la mateixa matèria,
l'estudi econòmic i l'estudi de les càrregues administratives.
2. Mitjançant una resolució de 18 d'octubre de 2011, el conseller d'Administracions
Públiques ordena la iniciació del procediment, al qual s'ha d'aplicar la tramitació
d'urgència amb la consegüent reducció a la meitat dels terminis establerts per al
procediment ordinari; designa la Secretaria General de la Conselleria com a òrgan
responsable de la tramitació, i sotmet el text projectat a audiència i informació pública.
Així, es va inserir l'anunci corresponent en el BOIB núm. 162, de 27 d'octubre de 2011.
3. L?esborrany inicial del Projecte es tramet a les secretaries generals de les conselleries
que integren l?Administració de la Comunitat Autònoma, a la Intervenció General i a
l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, perquè hi facin suggeriments. També se
sol·licita l'informe d'impacte de gènere, que s'emet el dia 2 de novembre de 2011 i que
conclou: «No s'ha detectat cap situació de desigualtat per qüestió de sexe, i es considera
que la seva aplicació no produirà efectes diferenciadors sobre les dones i els homes de
les Illes Balears, ni incidirà negativament en la possible situació de desigualtat en la
qual es troben les dones. No obstant això, cal tenir en compte les propostes de millora i
les recomanacions d'aquest informe pel que fa al llenguatge emprat en la disposició
normativa».
4. En el tràmit d'audiència, es remet el text projectat a les associacions empresarials
PIMEM i CAEB.
5. Quant a l?Administració autonòmica, només la Vicepresidència Econòmica, de
Promoció Empresarial i d'Ocupació ha presentat suggeriments, per mitjà de l'informe
del Departament Jurídic i Administratiu de 3 de novembre de 2011.
6. La directora general de Patrimoni, Contractes i Obres Públiques tramet al secretari
general de la Conselleria l'informe de la secretària de la Junta Consultiva de
* Ponència de l?Hble Sra. Carmen Fernández González, consellera.
2
Contractació Administrativa, favorable a la introducció dels suggeriments rebuts, la
qual cosa dóna lloc a la modificació del Projecte. El Servei Jurídic i la Secretaria
General de la Conselleria d'Administracions Públiques emeten sengles informes
favorables sobre el Projecte, el 30 de novembre de 2011.
7. En aquest estat de coses, el 5 de desembre de 2011, el president de les Illes Balears
sol·licita al Consell Consultiu l'emissió del dictamen preceptiu i urgent sobre el Projecte
de decret. Aquesta sol·licitud té entrada en la nostra seu el dia 12 següent.
8. Amb un ofici del president del Consell Consultiu, de 15 de desembre de 2011, es
retorna l'expedient perquè s?hi esmenin les deficiències següents: és necessària la
intervenció dels ens territorials i cal sol·licitar el dictamen del Consell Econòmic i
Social (CES).
9. El secretari general encarregat de la tramitació dóna audiència als ens territorials
mitjançant la remissió del Projecte normatiu a la Federació d'Entitats Locals de les Illes
Balears (FELIB), el 20 de desembre de 2011; a més, sol·licita el dictamen del CES, el 9
de gener de 2012. Aquest organisme el va emetre, amb el número 1/2012, el 24 de
febrer, i hi efectuà algunes recomanacions sobre el text. La Junta Consultiva de
Contractació va emetre informe sobre aquestes recomanacions i en va acceptar algunes,
cosa que donà lloc a una nova i darrera redacció del Projecte que ens ocupa.
10. El 28 de febrer de 2012, el president de les Illes Balears sol·licita l'emissió del
dictamen preceptiu del Consell Consultiu, amb caràcter d'urgència, sol·licitud que té
entrada en la nostra seu el 14 de març.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El president de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar aquest dictamen i el Consell
Consultiu és competent per emetre'l, amb caràcter preceptiu, en aplicació dels articles
18.7 i 21 de la Llei 5/2010, de 16 de juny, reguladora del Consell Consultiu de les Illes
Balears. La urgència del dictamen està motivada per la necessitat de complir el mandat
previst en l'article 70 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, aprovat
pel Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, en virtut del qual la classificació
de les empreses té una vigència indefinida mentre l'empresari mantengui les condicions
i circumstàncies en què es va basar la seva concessió, i per conservar-la s'ha de justificar
anualment el manteniment de la solvència econòmica i financera i, cada tres anys, el de
la solvència tècnica i professional, mitjançant l'aportació de la documentació
corresponent actualitzada en els termes que s'estableixin per reglament. En aquest sentit,
atès que ja ha transcorregut el termini de tres anys des de la classificació d'un determinat
nombre d'empreses amb caràcter indefinit, i que no s'ha aprovat, a hores d'ara, cap
norma reglamentària estatal de caràcter bàsic, resulta necessari disposar d?una norma
3
autonòmica que reguli el procediment per acreditar la solvència tècnica i professional a
l'efecte de mantenir la classificació empresarial.
Segona
En la tramitació del procediment s?han observat, en general, les exigències derivades
dels articles 42 a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears. A
més de la resolució d?iniciació del procediment, consta en l?expedient una memòria
justificativa de la necessitat i l?oportunitat de la nova regulació. També hi figuren els
informes favorables del Servei Jurídic i de la Secretaria General de la Conselleria
d'Administracions Públiques i el de l?Institut Balear de la Dona. Així mateix, de manera
motivada, s?ha obert un termini d?informació pública per facilitar la intervenció de tots
els ciutadans. Igualment, s'ha donat participació als ens territorials ?tot i que no l'han
aprofitada? i s'ha sol·licitat el dictamen del CES.
Tercera
Quant a la normativa que s?ha de tenir en compte per dictaminar sobre el Projecte
sotmès a la nostra consideració, haurem de recordar el que, en primer lloc, l?Estatut
d?autonomia (article 31.5) estableix: «En el marc de la legislació bàsica de l'Estat,
corresponen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desenvolupament legislatiu
i l'execució de les matèries següents: [?] Contractes i concessions administratives en
l'àmbit substantiu de competències de la Comunitat Autònoma.»
El Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la
Llei de contractes del sector públic, regula el règim de la classificació empresarial i
estableix, com a novetat, que aquesta té una vigència indefinida sempre que l'empresari
mantengui les condicions i circumstàncies en què es va basar la seva concessió.
El Reial decret 817/2009, de 8 de maig, pel qual es desplega parcialment la Llei
30/2007, regula, entre altres qüestions, el procediment d'acreditació del manteniment de
la solvència econòmica i financera, i disposa que els empresaris han de presentar una
declaració responsable. No obstant la previsió legal, fins ara no s'ha dictat cap norma
reglamentària de desplegament del Text refós pel que fa a l'acreditació del manteniment
de la solvència tècnica i professional. Aquesta manca de normativa reglamentària és la
que explica la necessitat d'aprovar el Projecte que ens ocupa.
Quarta
El Projecte de decret sobre el qual dictaminam s'estructura en un preàmbul; tres
capítols, que engloben un total de nou articles i que es refereixen a les disposicions
generals, és a dir, l?objecte i l?àmbit d'aplicació, a la solvència tècnica i professional i a
la revisió de les classificacions, respectivament; una disposició addicional; una de
transitòria, i dues de finals.
Una vegada analitzat el contingut, el Consell Consultiu considera que el reglament
projectat s'emmarca perfectament en l'ordenament jurídic i que no hi ha cap obstacle
4
perquè el Consell de Govern l?aprovi, ja que les mesures proposades estan en la línia de
simplificar i racionalitzar la gestió empresarial i de disminuir els costs i les càrregues
que recauen sobre els empresaris, tot permetent la presentació d'una declaració
responsable; a més, els terminis i els requeriments prevists són proporcionats als
objectius perseguits, tot això en el marc de la normativa europea de prestació de serveis
i la legislació espanyola i balear de transposició.
Tanmateix, s?ha de posar en relleu que resulta inapropiada la referència a la persona
titular de la conselleria a la qual està adscrita la Junta Consultiva de Contractació
Administrativa, continguda en la disposició final primera, perquè un òrgan
administratiu no és el mateix que la persona titular.
III. CONCLUSIONS
1a. Aquest dictamen té caràcter preceptiu; el president de les Illes Balears està legitimat
per sol·licitar-lo i el Consell Consultiu és competent per emetre?l.
2a. El procediment s?ha tramitat conforme a dret.
3a. El Govern de les Illes Balears pot aprovar el Decret que és objecte de dictamen,
d'acord amb la consideració jurídica quarta; l'observació que conté és de caràcter
essencial per a l?ús de la fórmula establerta en l?article 4.3 de la Llei 5/2010, de 16 de
juny.
Palma, 18 d?abril de 2012