Dictamen del Consejo Cons...o del 2001

Última revisión
30/03/2001

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 029/2001 del 30 de marzo del 2001

Tiempo de lectura: 10 min

Tiempo de lectura: 10 min

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 30/03/2001

Num. Resolución: 029/2001


Resumen

Dictamen núm. 29/01, relatiu al Projecte de Decret pel qual s?estableix el règim d?admissió d?alumnes als centres docents mantinguts amb fons públics.

Ponente/s:

Josep Sala Torres

Contestacion

1

Dictamen núm. 29/01, relatiu al Projecte de Decret pel qual s?estableix el

règim d?admissió d?alumnes als centres docents mantinguts amb fons públics1.

I. ANTECEDENTS.

1. En data 6 de novembre de 2000, el director general de Planificació i Centres,

de la Conselleria d?Educació i Cultura, va emetre un informe dirigit al titular de la

mateixa sobre la necessitat i oportunitat d?aprovar el Decret al·ludit a l?encapçalament.

2. En consideració a l?esmentat informe, en data 8 de novembre de 2000, el

titular de la Conselleria va ordenar l?inici del procediment d?elaboració de

l?avantprojecte del Decret en qüestió, encomanant la seva tramitació a les unitats

administratives corresponents de la Direcció General de Planificació i Centres.

3. Figura entre la documentació remesa, sense data, firma, ni identificació del

seu autor (llevat d?una capçalera indicativa del fet que forma part de l?expedient

d?elaboració del Decret projectat), una memòria econòmica que expressi que la nova

normativa no suposarà cap cost addicional per a l?Administració autonòmica, ja que

regula un procés que ja s?ha realitzat fins ara en cada curs escolar i les modificacions

que s?introdueixen no tenen repercussions econòmiques.

4. Prèviament a l?inici dels treballs de redacció del Projecte de Decret, des de la

Direcció General encarregada de dur-la a terme es varen realitzar diversos estudis en

relació amb la norma projectada, referits a la comparació i incorporació a l?expedient de

la legislació vigent en la matèria a l?Estat i a les diferents comunitats autònomes i als

processos d?admissió en cursos anteriors; i es varen efectuar consultes internes a altres

òrgans de la mateixa Conselleria i externes a les diferents organitzacions representatives

dels sectors afectats.

Així consta en un escrit que es troba en l?expedient, acompanyat de diversos

annexos en els quals es reflecteixen tals estudis i consultes, amb els mateixos defectes

d?identificació que la memòria econòmica, però majoritàriament amb una capçalera que

expressi que la seva autoria correspon al Servei d?alumnat i participació educativa de la

mateixa Direcció General.

5. Redactat un esborrany de l?avantprojecte del Decret, es va trametre el dia 4 de

desembre de 2000 a tots els directors generals de la Conselleria d?Educació, a fi que

poguessin fer les aportacions que creguessin oportunes.

Posteriorment, per diligència de 12 de desembre de 2000, el director general

encarregat de l?elaboració del Decret va fer constar que es varen debatre les propostes

d?aquells i es varen incorporar al text les que es varen estimar procedents.

6. El 15 de desembre de 2000 es va trametre l?avantprojecte als delegats

territorials de la Conselleria a Menorca i a Eivissa i Formentera, com també a les

organitzacions sindicals del sector d?educació (STEI, CCOO, UGT i USO), a les

patronals (CECE, PIMEM i EDUCACIÓ I GESTIÓ) i a les Confederacions i

1 El ponent fou l?Hble. Sr. Vocal Josep Sala Torres.

2

Federacions de pares i mares d?alumnes (COAPSA i FEBACC), a fi que poguessin

efectuar les propostes i suggeriments que tinguessin per convenient.

7. Com a conseqüència de la consulta, es varen presentar tres escrits proposant

diverses aportacions al Projecte de Decret, un per l?organització sindical STEI; un altre

conjuntament per la Federació Espanyola de Religiosos d?Ensenyament a les Illes

Balears i per l?Associació autonòmica Educació i Gestió; i l?últim per la Confederació

de pares d?alumnes de Balears.

8. El director general actuant va fer constar, per diligència de 23 de gener de

2001, que havien estat estudiades totes les aportacions rebudes, algunes de les quals es

varen assumir i es varen incorporar al text, i se?n va donar compte a tots els directors

generals de la Conselleria, i d?altres es varen rebutjar, bé per tractar-se de concrecions

pròpies de la normativa de desenvolupament del Decret o bé per no considerar-les

oportunes, el que es va comunicar motivadament a les entitats al·legadores.

9. Una vegada redactat el text definitiu del Projecte de Decret, després

d?expressar la seva opinió els serveis jurídics de la Conselleria en el sentit que el

Reglament s?ajustava a la normativa vigent i com a culminació del seu procés

d?elaboració, va ser informat favorablement pel secretari general tècnic de la

Conselleria el 29 de gener de 2001.

10. L?1 de febrer de 2001, el M. H. Sr. President de les Illes Balears, a instàncies

del conseller d?Educació i Cultura, va sol·licitar el preceptiu dictamen del Consell

Consultiu.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera. Segons disposa l?art. 15 de l?Estatut d?Autonomia de les Illes Balears,

correspon a la comunitat autònoma la competència de desenvolupament legislatiu i

execució de l?ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i

especialitats, d?acord amb el disposat a l?art. 27 de la Constitució i lleis orgàniques que

conforme a l?apartat 1 de l?art. 81 de la mateixa el desenvolupin i sense perjudici de les

facultats que atribueix a l?Estat el seu art. 149.1.30 i de l?Alta Inspecció per al seu

compliment i garantia.

Per fer efectives les esmentades competències, mitjançant el Reial Decret

1.876/97, de 12 de desembre, es va aprovar el traspàs de funcions i serveis de l?Estat a

les Illes Balears en matèria d?ensenyaments no universitaris.

En l?àmbit estatal, La Llei Orgànica 8/85, de 3 de juliol, va establir els principis

generals per a l?admissió d?alumnes als centres sostinguts amb fons públics; i

posteriorment la Llei Orgànica 9/95, de 20 de novembre, va modificar les normes

bàsiques del sistema educatiu sobre la participació, avaluació i govern dels centres

docents per adequar-los a la realitat. Ambdues normes varen ser desenvolupades pel

Reial Decret 366/97, de 14 de març, i l?Ordre Ministerial de 26 de març de 1997, que de

conformitat amb l?establert en la disposició transitòria quarta de l?Estatut d?Autonomia,

s?han aplicat en les Illes Balears fins a l?actualitat.

3

El Decret en estat incipient es dicta en desenvolupament de la legislació de

l?Estat en matèria d?ensenyament no universitari, per al que les Illes Balears, en virtut

de l?abans exposat, gaudeixen de títol competencial bastant i no hi ha cap dubte del

caràcter preceptiu del dictamen a emetre pel Consell Consultiu en el seu procés

d?elaboració, d?acord amb allò que disposa l?art. 10.6 de la seva Llei creadora 5/93, de

15 de juny.

Segona. Respecte al procediment, segons es dedueix dels antecedents s?han

observat els tràmits exigits per l?art. 24 de la Llei 50/97, del Govern, aplicable en

l?àmbit de les Illes Balears a falta de legislació autonòmica que reguli el procediment

d?elaboració de disposicions de caràcter general, conforme a la disposició transitòria

única de la Llei 5/84, de 24 d?octubre, de Règim Jurídic de l?Administració de les Illes

Balears.

No obstant això, aquest Consell Consultiu ha manifestat en diversos dictàmens

anteriors que una correcta tècnica normativa i la necessària garantia de legalitat

exigeixen que l?actuació de l?Administració estigui presidida a cada moment pel

compliment estricte i rigorós de les normes que regulen els seus aspectes formals.

En aquest sentit, la falta de data i firma en determinats documents de l?expedient

(antecedent quart); l?absència en el mateix de les propostes dels directors generals

(antecedent cinquè); i la no incorporació de l?informe sobre les al·legacions de les

organitzacions afectades, encara que es faci constar per diligència que totes elles varen

ser analitzades, justificant-se la seva acceptació o rebuig (antecedent vuitè),

constitueixen irregularitats que l?Administració ha d?evitar, encara que des d?una

perspectiva generosa i benèvola pugui considerar-se que no determinen la nul·litat de

l?actuat ni impedeixen que es reputin acomplits bàsicament els tràmits legalment

requerits.

Tercera. El Decret sotmès a consulta està integrat per una exposició de motius,

setze articles agrupats en dos títols (I ?Disposicions de caràcter general? i II ?De

l?admissió d?alumnes?), una disposició addicional i dos finals i va acompanyat d?un

annex consistent en el barem aplicable en el procés d?admissió.

Analitzant el projecte consultat, s?observa que garanteix l?efectivitat del dret a

l?educació i la possibilitat d?escollir centre docent d?entre els sostinguts amb fons

públics (art. 20.1 de la L O. 8/85); impedeix la discriminació a l?admissió d?alumnes per

raons ideològiques, religioses, morals, socials, de raça o naixement i no vulnera les

causes i criteris prioritaris establerts per Llei per a l?admissió d?alumnes quan no

existeixin places suficients (art. 20.2 de la L. O. 8/85 i disposició addicional tercera de

la L. O. 9/95); manté l?obligació que els centres hauran d?informar del contingut del seu

projecte educatiu (art. 6 de la L. O. 9/95); regula l?escolarització d?alumnes amb

necessitats educatives especials i estableix una distribució d?aquests alumnes d?acord

amb una concepció integradora (disposició addicional segona de la L. O. 9/95); preveu

la reserva de places de formació professional de grau superior per als alumnes que

accedeixin mitjançant la prova establerta a l?art. 32 de la L. O. 1/90 (disposició

addicional tercera de la L. O. 9/95); i no envaeix matèries la regulació de les quals està

específicament encomanada a l?Estat (disposició addicional primera de la L. O. 8/85 en

relació amb la disposició final quarta de la L. O. 9/95).

4

Tant dels aspectes comentats de la norma en estat incipient com de la resta del

seu contingut, es desprèn un ple respecte de la Constitució, a l?Estatut d?Autonomia i a

la resta de l?ordenament jurídic, en especial a la legislació estatal bàsica que

desenvolupa (Llei Orgànica 8/85, de 2 de juliol, reguladora del dret a l?educació, L. O.

1/90, de 3 d?octubre, d?ordenació general del sistema educatiu i L. O. 9/95, de 20 de

novembre, de participació, avaluació i govern dels centres docents), com també al

principi de jerarquia normativa establert en els articles 93 de la Constitució, 35.1 de la

Llei 30/92 de RJAP i PAC, 23 de la Llei 50/97 del Govern i 35.1 de la Llei 5/84, de 24

d?octubre, de Règim Jurídic de l?Administració de la comunitat autònoma de les Illes

Balears, per la qual cosa no existeixen motius perquè aquest Consell Consultiu posi

objeccions a l?aprovació del Decret projectat.

Tan sols es detecta un error mecanogràfic o de transcripció consistent que en la

versió castellana del Decret, la primera línia de l?apartat 2 de l?art. 4 es refereix als

alumnes admesos en un centre ?de acuerdo con arreglo? a l?establert. Es tracta d?una

duplicitat d?expressions sinònimes que no s?observa en la versió catalana, i per això una

d?elles s?hauria de suprimir.

III. CONCLUSIONS

1a El dictamen a emetre pel Consell Consultiu en l?expedient tramès té caràcter

preceptiu.

2a Les observacions d?índole formal assenyalades en la consideració jurídica

segona i la mecanogràfica o de transcripció posada de manifest en la tercera, no tenen

caràcter substancial.

3a No hi ha obstacles legals perquè el Consell de Govern pugui aprovar el

Decret utilitzant la fórmula ?d?acord amb el Consell Consultiu?.

Palma, 30 de març de 2001