Última revisión
30/03/2001
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 029/2001 del 30 de marzo del 2001
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 30/03/2001
Num. Resolución: 029/2001
Resumen
Dictamen núm. 29/01, relatiu al Projecte de Decret pel qual s?estableix el règim d?admissió d?alumnes als centres docents mantinguts amb fons públics.Ponente/s:
Josep Sala Torres
Contestacion
1
Dictamen núm. 29/01, relatiu al Projecte de Decret pel qual s?estableix el
règim d?admissió d?alumnes als centres docents mantinguts amb fons públics1.
I. ANTECEDENTS.
1. En data 6 de novembre de 2000, el director general de Planificació i Centres,
de la Conselleria d?Educació i Cultura, va emetre un informe dirigit al titular de la
mateixa sobre la necessitat i oportunitat d?aprovar el Decret al·ludit a l?encapçalament.
2. En consideració a l?esmentat informe, en data 8 de novembre de 2000, el
titular de la Conselleria va ordenar l?inici del procediment d?elaboració de
l?avantprojecte del Decret en qüestió, encomanant la seva tramitació a les unitats
administratives corresponents de la Direcció General de Planificació i Centres.
3. Figura entre la documentació remesa, sense data, firma, ni identificació del
seu autor (llevat d?una capçalera indicativa del fet que forma part de l?expedient
d?elaboració del Decret projectat), una memòria econòmica que expressi que la nova
normativa no suposarà cap cost addicional per a l?Administració autonòmica, ja que
regula un procés que ja s?ha realitzat fins ara en cada curs escolar i les modificacions
que s?introdueixen no tenen repercussions econòmiques.
4. Prèviament a l?inici dels treballs de redacció del Projecte de Decret, des de la
Direcció General encarregada de dur-la a terme es varen realitzar diversos estudis en
relació amb la norma projectada, referits a la comparació i incorporació a l?expedient de
la legislació vigent en la matèria a l?Estat i a les diferents comunitats autònomes i als
processos d?admissió en cursos anteriors; i es varen efectuar consultes internes a altres
òrgans de la mateixa Conselleria i externes a les diferents organitzacions representatives
dels sectors afectats.
Així consta en un escrit que es troba en l?expedient, acompanyat de diversos
annexos en els quals es reflecteixen tals estudis i consultes, amb els mateixos defectes
d?identificació que la memòria econòmica, però majoritàriament amb una capçalera que
expressi que la seva autoria correspon al Servei d?alumnat i participació educativa de la
mateixa Direcció General.
5. Redactat un esborrany de l?avantprojecte del Decret, es va trametre el dia 4 de
desembre de 2000 a tots els directors generals de la Conselleria d?Educació, a fi que
poguessin fer les aportacions que creguessin oportunes.
Posteriorment, per diligència de 12 de desembre de 2000, el director general
encarregat de l?elaboració del Decret va fer constar que es varen debatre les propostes
d?aquells i es varen incorporar al text les que es varen estimar procedents.
6. El 15 de desembre de 2000 es va trametre l?avantprojecte als delegats
territorials de la Conselleria a Menorca i a Eivissa i Formentera, com també a les
organitzacions sindicals del sector d?educació (STEI, CCOO, UGT i USO), a les
patronals (CECE, PIMEM i EDUCACIÓ I GESTIÓ) i a les Confederacions i
1 El ponent fou l?Hble. Sr. Vocal Josep Sala Torres.
2
Federacions de pares i mares d?alumnes (COAPSA i FEBACC), a fi que poguessin
efectuar les propostes i suggeriments que tinguessin per convenient.
7. Com a conseqüència de la consulta, es varen presentar tres escrits proposant
diverses aportacions al Projecte de Decret, un per l?organització sindical STEI; un altre
conjuntament per la Federació Espanyola de Religiosos d?Ensenyament a les Illes
Balears i per l?Associació autonòmica Educació i Gestió; i l?últim per la Confederació
de pares d?alumnes de Balears.
8. El director general actuant va fer constar, per diligència de 23 de gener de
2001, que havien estat estudiades totes les aportacions rebudes, algunes de les quals es
varen assumir i es varen incorporar al text, i se?n va donar compte a tots els directors
generals de la Conselleria, i d?altres es varen rebutjar, bé per tractar-se de concrecions
pròpies de la normativa de desenvolupament del Decret o bé per no considerar-les
oportunes, el que es va comunicar motivadament a les entitats al·legadores.
9. Una vegada redactat el text definitiu del Projecte de Decret, després
d?expressar la seva opinió els serveis jurídics de la Conselleria en el sentit que el
Reglament s?ajustava a la normativa vigent i com a culminació del seu procés
d?elaboració, va ser informat favorablement pel secretari general tècnic de la
Conselleria el 29 de gener de 2001.
10. L?1 de febrer de 2001, el M. H. Sr. President de les Illes Balears, a instàncies
del conseller d?Educació i Cultura, va sol·licitar el preceptiu dictamen del Consell
Consultiu.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera. Segons disposa l?art. 15 de l?Estatut d?Autonomia de les Illes Balears,
correspon a la comunitat autònoma la competència de desenvolupament legislatiu i
execució de l?ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i
especialitats, d?acord amb el disposat a l?art. 27 de la Constitució i lleis orgàniques que
conforme a l?apartat 1 de l?art. 81 de la mateixa el desenvolupin i sense perjudici de les
facultats que atribueix a l?Estat el seu art. 149.1.30 i de l?Alta Inspecció per al seu
compliment i garantia.
Per fer efectives les esmentades competències, mitjançant el Reial Decret
1.876/97, de 12 de desembre, es va aprovar el traspàs de funcions i serveis de l?Estat a
les Illes Balears en matèria d?ensenyaments no universitaris.
En l?àmbit estatal, La Llei Orgànica 8/85, de 3 de juliol, va establir els principis
generals per a l?admissió d?alumnes als centres sostinguts amb fons públics; i
posteriorment la Llei Orgànica 9/95, de 20 de novembre, va modificar les normes
bàsiques del sistema educatiu sobre la participació, avaluació i govern dels centres
docents per adequar-los a la realitat. Ambdues normes varen ser desenvolupades pel
Reial Decret 366/97, de 14 de març, i l?Ordre Ministerial de 26 de març de 1997, que de
conformitat amb l?establert en la disposició transitòria quarta de l?Estatut d?Autonomia,
s?han aplicat en les Illes Balears fins a l?actualitat.
3
El Decret en estat incipient es dicta en desenvolupament de la legislació de
l?Estat en matèria d?ensenyament no universitari, per al que les Illes Balears, en virtut
de l?abans exposat, gaudeixen de títol competencial bastant i no hi ha cap dubte del
caràcter preceptiu del dictamen a emetre pel Consell Consultiu en el seu procés
d?elaboració, d?acord amb allò que disposa l?art. 10.6 de la seva Llei creadora 5/93, de
15 de juny.
Segona. Respecte al procediment, segons es dedueix dels antecedents s?han
observat els tràmits exigits per l?art. 24 de la Llei 50/97, del Govern, aplicable en
l?àmbit de les Illes Balears a falta de legislació autonòmica que reguli el procediment
d?elaboració de disposicions de caràcter general, conforme a la disposició transitòria
única de la Llei 5/84, de 24 d?octubre, de Règim Jurídic de l?Administració de les Illes
Balears.
No obstant això, aquest Consell Consultiu ha manifestat en diversos dictàmens
anteriors que una correcta tècnica normativa i la necessària garantia de legalitat
exigeixen que l?actuació de l?Administració estigui presidida a cada moment pel
compliment estricte i rigorós de les normes que regulen els seus aspectes formals.
En aquest sentit, la falta de data i firma en determinats documents de l?expedient
(antecedent quart); l?absència en el mateix de les propostes dels directors generals
(antecedent cinquè); i la no incorporació de l?informe sobre les al·legacions de les
organitzacions afectades, encara que es faci constar per diligència que totes elles varen
ser analitzades, justificant-se la seva acceptació o rebuig (antecedent vuitè),
constitueixen irregularitats que l?Administració ha d?evitar, encara que des d?una
perspectiva generosa i benèvola pugui considerar-se que no determinen la nul·litat de
l?actuat ni impedeixen que es reputin acomplits bàsicament els tràmits legalment
requerits.
Tercera. El Decret sotmès a consulta està integrat per una exposició de motius,
setze articles agrupats en dos títols (I ?Disposicions de caràcter general? i II ?De
l?admissió d?alumnes?), una disposició addicional i dos finals i va acompanyat d?un
annex consistent en el barem aplicable en el procés d?admissió.
Analitzant el projecte consultat, s?observa que garanteix l?efectivitat del dret a
l?educació i la possibilitat d?escollir centre docent d?entre els sostinguts amb fons
públics (art. 20.1 de la L O. 8/85); impedeix la discriminació a l?admissió d?alumnes per
raons ideològiques, religioses, morals, socials, de raça o naixement i no vulnera les
causes i criteris prioritaris establerts per Llei per a l?admissió d?alumnes quan no
existeixin places suficients (art. 20.2 de la L. O. 8/85 i disposició addicional tercera de
la L. O. 9/95); manté l?obligació que els centres hauran d?informar del contingut del seu
projecte educatiu (art. 6 de la L. O. 9/95); regula l?escolarització d?alumnes amb
necessitats educatives especials i estableix una distribució d?aquests alumnes d?acord
amb una concepció integradora (disposició addicional segona de la L. O. 9/95); preveu
la reserva de places de formació professional de grau superior per als alumnes que
accedeixin mitjançant la prova establerta a l?art. 32 de la L. O. 1/90 (disposició
addicional tercera de la L. O. 9/95); i no envaeix matèries la regulació de les quals està
específicament encomanada a l?Estat (disposició addicional primera de la L. O. 8/85 en
relació amb la disposició final quarta de la L. O. 9/95).
4
Tant dels aspectes comentats de la norma en estat incipient com de la resta del
seu contingut, es desprèn un ple respecte de la Constitució, a l?Estatut d?Autonomia i a
la resta de l?ordenament jurídic, en especial a la legislació estatal bàsica que
desenvolupa (Llei Orgànica 8/85, de 2 de juliol, reguladora del dret a l?educació, L. O.
1/90, de 3 d?octubre, d?ordenació general del sistema educatiu i L. O. 9/95, de 20 de
novembre, de participació, avaluació i govern dels centres docents), com també al
principi de jerarquia normativa establert en els articles 93 de la Constitució, 35.1 de la
Llei 30/92 de RJAP i PAC, 23 de la Llei 50/97 del Govern i 35.1 de la Llei 5/84, de 24
d?octubre, de Règim Jurídic de l?Administració de la comunitat autònoma de les Illes
Balears, per la qual cosa no existeixen motius perquè aquest Consell Consultiu posi
objeccions a l?aprovació del Decret projectat.
Tan sols es detecta un error mecanogràfic o de transcripció consistent que en la
versió castellana del Decret, la primera línia de l?apartat 2 de l?art. 4 es refereix als
alumnes admesos en un centre ?de acuerdo con arreglo? a l?establert. Es tracta d?una
duplicitat d?expressions sinònimes que no s?observa en la versió catalana, i per això una
d?elles s?hauria de suprimir.
III. CONCLUSIONS
1a El dictamen a emetre pel Consell Consultiu en l?expedient tramès té caràcter
preceptiu.
2a Les observacions d?índole formal assenyalades en la consideració jurídica
segona i la mecanogràfica o de transcripció posada de manifest en la tercera, no tenen
caràcter substancial.
3a No hi ha obstacles legals perquè el Consell de Govern pugui aprovar el
Decret utilitzant la fórmula ?d?acord amb el Consell Consultiu?.
Palma, 30 de març de 2001