Dictamen del Consejo Cons...o del 2002

Última revisión
14/05/2002

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 028/2002 del 14 de mayo del 2002

Tiempo de lectura: 9 min

Tiempo de lectura: 9 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 14/05/2002

Num. Resolución: 028/2002


Resumen

Dictamen núm. 28/2002, relatiu al Projecte de decret pel qual s?estableix el currículum de l?educació secundària obligatòria a les Illes Balears

Ponente/s:

Josep Sala Torres

Contestacion

Dictamen núm. 28/2002, relatiu al Projecte de decret pel qual s?estableix el

currículum de l?educació secundària obligatòria a les Illes Balears1

I. ANTECEDENTS

1. El 10 de gener de 2001 la directora general d?Ordenació i Innovació emeté un

informe sobre la necessitat i l?oportunitat de l?aprovació d?un decret pel qual s?establís

el currículum de l?educació secundària obligatòria a les Illes Balears, i n?inicià el procés

d?elaboració.

2. En la mateixa data, la directora general d?Ordenació i Innovació informà també que

l?aplicació del decret projectat no comportava cap cost addicional.

3. Consta a l?expedient un esborrany del decret en qüestió, sense la data, ni la signatura

ni el nom de l?autor, però amb les avantsignatures del conseller i del president de les

Illes Balears, en adoptar el format i les mencions propis de l?aprovació.

4. El 8 de novembre de 2001 la proposta de decret fou tramesa a les altres conselleries

del Govern de les Illes Balears i a les entitats i associacions interessades en l?expedient.

5. El 12 de novembre de 2001 el cap del Servei d?Ordenació s?adreçà al president del

Consell Escolar de les Illes Balears i li trameté un dossier amb les aportacions dels

centres educatius al decret de currículum d?ensenyament secundari obligatori, tot i que

aquest dossier no figura entre la documentació remesa al Consell Consultiu.

6. Algunes de les conselleries consultades informaren favorablement sobre el projecte o

manifestaren no tenir observacions o aportacions per fer-hi; la degana de la Facultat

d?Educació indicà que no podia trametre aportacions o suggeriments per manca de

temps, i només l?STEI i el Consell Escolar de les Illes Balears presentaren escrits en què

suggerien algunes modificacions i propostes alternatives.

Segons un escrit de la directora general de dia 11 de gener de 2002, les aportacions i els

suggeriments rebuts comportaren algunes modificacions al preàmbul i a l?articulat de la

norma de referència, cosa que es comunicà a totes les parts al·legants, incloses les

conselleries que donaren la conformitat al projecte.

7. El 14 de gener de 2002 el cap del Departament Jurídic Administratiu de la

Conselleria d?Educació i Cultura informà favorablement sobre el text del decret

projectat, i l?endemà, 15 de gener de 2002, ho féu el secretari general tècnic, amb

indicació que, prèviament a l?aprovació, s?havia de sol·licitar el dictamen del Consell

Consultiu.

8. L?1 de febrer de 2002 el president de les Illes Balears, a instàncies del conseller

d?Educació i Cultura, sol·licità l?emissió del dictamen preceptiu al Consell Consultiu.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

1 Ponència del senyor José Sala Torres, vocal

Primera

El president d?aquesta comunitat autònoma està legitimat per formular la consulta,

d?acord amb l?article 15.1 a de la Llei de 15 de juny de 1993, modificada per la del 31

de maig de 2000; i el Consell Consultiu és competent per emetre el dictamen oportú.

D?acord amb l?article 15.1 de l?Estatut d?autonomia, correspon a la comunitat autònoma

de les Illes Balears la competència de desplegament legislatiu i d?execució en matèria

d?ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats,

d?acord amb el que disposen l?article 27 de la Constitució i les lleis orgàniques que la

despleguen ?sense perjudici de les facultats que l?article 149.1.30 de la carta magna

atribueix a l?Estat?, ja que li han estat traspassades les funcions i els serveis en matèria

d?ensenyament no universitari mitjançant el Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre.

En aquest marc competencial, la norma de referència estableix el currículum de

l?educació secundària obligatòria a l?àmbit territorial autonòmic, en desplegament i

execució de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d?octubre, d?ordenació general del sistema

educatiu, i en especial del Reial decret 1007/1991, modificat pels reials decrets

894/1995, de 2 de juny, i 3473/2000, de 29 de desembre, que estableix els aspectes

bàsics del currículum que constitueixen els ensenyaments mínims corresponents a

l?educació secundària obligatòria per a tot l?Estat, i assenyala expressament a la

disposició final que correspon als òrgans competents de les comunitats autònomes, en

l?àmbit de les seves competències, dictar totes les disposicions que en siguin necessàries

per a l?execució i el desplegament, tot això d?acord amb el Decret autonòmic 125/2000,

de 8 de setembre, que estableix l?ordenació general dels ensenyaments d?educació

infantil, primària i secundària obligatòria.

No hi ha dubte, doncs, que el decret que es promou constitueix una disposició

reglamentària no organitzativa, per la qual cosa el dictamen que ha d?emetre el Consell

Consultiu té caràcter preceptiu, d?acord amb el que disposa l?article 10.6 de la Llei

5/1993, de 15 de juny, que el regula.

Segona

Respecte del procediment d?elaboració de la norma, han de seguir-se els tràmits

establerts als articles 38 i següents de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les

Illes Balears.

Si analitzem minuciosament aquest procés, veurem que s?ha justificat l?oportunitat de la

regulació i l?adequació de les mesures proposades a les finalitats perseguides (article

42.2); s?hi adjunta un informe que acredita que l?aplicació del decret no implicarà cap

cost addicional (article 42.1); s?han acomplit els tràmits d?audiència i de participació

prevists a l?article 43 de la Llei, tot i que seria recomanable que a l?expedient es deixés

constància de la tramesa de les notificacions i de la recepció d?aquestes per les entitats i

pels organismes consultats, i el projecte ha estat sotmès a informe dels serveis jurídics

competents i de la Secretaria General Tècnica de la Conselleria que el promou. A més,

la norma projectada s?ha sotmès a l?informe preceptiu del Consell Escolar de les Illes

Balears, d?acord amb el que preveu l?article 6.3 del Decret legislatiu 112/2001, de 7 de

setembre, pel qual s?aprova el text refós de la Llei de consells escolars de les Illes

Balears.

Quant a les disposicions afectades i a la taula de vigències de disposicions anteriors

sobre la matèria, no figuren a l?expedient, com exigeix l?article 42.2 de la Llei, però cal

tenir en compte que l?única regulació anterior és el Decret que desplega, Decret

125/2000, de 8 de setembre, i que manté la seva vigència, excepte en els aspectes

especialment prevists en la disposició derogatòria, per la qual cosa pot considerar-se

acomplit el requisit, malgrat que no cal oblidar que el compliment estricte del

procediment establert pel Parlament de les Illes Balears constitueix una premissa

ineludible d?una tècnica normativa correcta i ajustada a dret.

Finalment, cal destacar que la iniciativa reglamentària correspon al conseller competent

en la matèria, que ha de designar l?òrgan responsable del procediment (article 42.1),

mentre que en aquest cas ha estat assumida per la directora general d?Ordenació i

Innovació en les fases inicials de l?expedient, circumstància que seria determinant per a

la nul·litat de l?actuació si no fos perquè la intervenció final del conseller sol·licitant el

dictamen del Consell Consultiu pot considerar-se convalidant dels tràmits precedents, i

així ho ha entès aquest òrgan de consulta en nombrosos dictàmens anteriors, en

aplicació d?un criteri antiformalista, del principi d?economia processal i procliu a la

conservació de les actuacions administratives. No obstant això, insistint en el que

s?apuntava al paràgraf anterior, l?Administració ha d?evitar aquest tipus de pràctiques

que en d?altres ocasions podrien no ser esmenables i generar nul·litats i demores en les

finalitats perseguides, sempre perjudicials per a tota la ciutadania.

En resum, pot considerar-se bàsicament acomplit el procediment d?elaboració de la

norma, ja que les observacions formulades no són determinants de la seva nul·litat o

invalidesa.

Tercera

El Projecte de decret està integrat per un preàmbul o exposició de motius, vint-i-cinc

articles, quatre disposicions addicionals, una de transitòria, una de derogatòria, dues de

finals i un ampli annex que fixa el currículum de cada àrea de coneixement.

No hi ha cap objecció respecte de l?estructura ni del contingut de la norma, que s?ajusta

a la Constitució, a l?Estatut d?autonomia i a la resta de l?ordenament jurídic, en especial

a la normativa bàsica que desplega.

Només cal destacar que a l?informe de les al·legacions de dia 11 de gener de 2002

s?indica que s?han introduït diversos canvis en el preàmbul i a l?articulat, un d?aquests a

l?article 7.3. És de suposar que el canvi no pot ser d?altre que suprimir-lo, proposta feta

pel Consell Escolar de las Illes Balears, ja que fou l?únic suggeriment realitzat en

relació amb aquest precepte; no obstant això, en el text definitiu es manté la mateixa

redacció que a l?esborrany inicial.

III. CONCLUSIONS

1a. El president de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar aquest dictamen, i el

Consell Consultiu és competent per emetre?l amb la qualitat de preceptiu.

2a. L?expedient s?ha tramitat complint les normes de procediment legalment i

reglamentàriament establertes.

3a. Ni les observacions formals de la consideració jurídica segona, ni les de la tercera

tenen caràcter substancial als efectes que a l?aprovació del decret pugui utilitzar-se la

fórmula «d?acord amb el Consell Consultiu».

Palma, 14 de maig de 2002