Dictamen del Consejo Cons...l del 2002

Última revisión
09/04/2002

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 023/2002 del 09 de abril del 2002

Tiempo de lectura: 12 min

Tiempo de lectura: 12 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 09/04/2002

Num. Resolución: 023/2002


Resumen

Dictamen núm. 23/2002, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula el marc normatiu dels ajuts per als sectors comercial, industrial i de serveis de les Illes Balears.

Ponente/s:

Pedro A. Aguiló Monjo

Contestacion

Dictamen núm. 23/2002, relatiu al Projecte de decret pel qual es regula el marc

normatiu dels ajuts per als sectors comercial, industrial i de serveis de les Illes

Balears1.

I. ANTECEDENTS

1. El 4 d?octubre de 2001, el vicepresident del Govern de les Illes Balears i conseller

d?Economia, Comerç i Indústria va acordar, mitjançant ordre, l?inici del procediment

d?elaboració de disposició reglamentària consistent en la modificació del Decret

29/1997, de 18 de febrer, i designà la Secretaria General Tècnica com a òrgan

responsable de la tramitació del procediment.

2. El dia 8 d?octubre de 2001, el secretari general tècnic va subscriure la Memòria

justificativa en la qual ressalta que l?oportunitat de la nova regulació deriva de les

modificacions introduïdes en la normativa comunitària pels Reglaments (CE) de la

Comissió núm. 69/2001 i 70/2001, de 12 de gener, i en la normativa estatal per la Llei

4/1999, de 8 de gener, que va modificar la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim

jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. Afegeix

que la nova disposició reglamentària només afectarà el Decret 29/1997, de 18 de febrer,

pel qual s?estableix el marc normatiu de les ajudes per als sectors comercial, industrial i

de serveis de les Illes Balears i les ordres dictades en el seu desplegament, per la qual

cosa no fa falta l?establiment de taula de vigència de disposicions anteriors sobre la

mateixa matèria; i que el Decret projectat no suposarà cap cost addicional, ja que no

comporta creació de nous serveis ni modificació dels existents.

3. ?L?endemà?, 9 d?octubre de 2001, el mateix secretari general tècnic, amb expressa

indicació d?acomplir l?article 46.2 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les

Illes Balears, informa favorablement el ?procediment? seguit per a l?elaboració del

Projecte de decret, amb indicació, fins i tot, de no haver-se produït al·legacions per part

de les organitzacions corresponents als sectors comercials i industrials que es puguin

veure afectats per l?esmentada normativa, la qual cosa, de cap manera, pot estranyar, ja

que, en tal data, no s?havia iniciat el tràmit d?audiència i participació. En les

consideracions jurídiques caldrà tornar sobre aquesta qüestió, si bé ara s?ha de ressaltar

que no consta en l?expedient quin era el contingut del Projecte de decret que és objecte

d?informe ni quin havia estat el seu origen i procés d?elaboració.

4. També el 9 d?octubre de 2001 i, per tant, en l?inici mateix del procediment

d?elaboració, el cap del Servei Jurídic de la Conselleria emet informe favorable sobre el

Projecte de decret pel qual es modifica el Decret 29/1997, de 18 de febrer, sense que

consti, tampoc, el contingut de la norma projectada, i limitant-se a reproduir l?assenyalat

en la Memòria sobre la seva oportunitat i justificació.

5. Un mes després, el 7 de novembre de 2001, el cap del Servei d?Assessoria Jurídica

tramet l?esborrany del Projecte de decret al secretari general tècnic (malgrat que era

l?òrgan encarregat de la seva tramitació), al cap de la Unitat de Gestió Econòmica, al

cap de Servei de Promoció Industrial i al cap de Servei de Comerç, per a la seva revisió

en uns casos i per a la seva revisió i formalització de la consulta als organismes

1 Ponència del Secretari en funcions Hble. Sr. Pedro A. Aguiló Monjo

interessats, en d?altres. No es produeix cap contesta, ni tan sols la directora general de

Comerç, per complir el tràmit d?audiència i participació, i malgrat que era el secretari

general tècnic l?òrgan responsable de la tramitació, tramet còpia del Projecte de decret

les entitats i associacions interessades en l?expedient, perquè dins el termini de deu dies

manifestin el seu parer sobre el contingut de l?esmentat Decret. En cap dels casos consta

acreditada la recepció de l?escrit pels seus respectius destinataris (només apareixen

registrats de sortida, ?ambdós inclusivament?, el 13 de novembre de 2001). Tampoc no

consta resposta de cap d?ells.

6. El secretari general tècnic, el 3 de desembre de 2001, remet el Projecte de decret al

president del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears perquè emeti el dictamen

preceptiu i no vinculant al qual es refereix l?article 2.1.a, primer, de la Llei 10/2000, de

30 de novembre. Una vegada reclamada i rebuda la documentació complementària que

es va considerar necessària i examinat el Projecte de decret pels serveis tècnics del

Consell Econòmic i Social, es va emetre el Dictamen núm. 3/2001, que formula un

conjunt d?observacions generals i particulars, i que es va unir al procediment

d?elaboració del Projecte de decret.

7. Finalment, apareix, per primera vegada, com a darrer dels documents, el contingut del

Projecte de decret, en el qual, pel que sembla, s?ha incorporat alguna de les objeccions

derivades del dictamen 3/2001 del Consell Econòmic i Social, encara que no hi consta

cap informe que aclareixi quines han estat considerades i incorporades al contingut del

Projecte de decret i quines no.

8. El vicepresident del Govern i conseller d?Economia, Comerç i Indústria, mitjançant

escrit de 16 de gener de 2002 (registre de sortida, de 24 de gener), va sol·licitar al M. H.

Sr. President de les Illes Balears que remetés l?expedient tramitat per a l?elaboració del

present Projecte de decret al Consell Consultiu perquè emetés, per via d?urgència, el

dictamen preceptiu a què es refereix l?article 10.6 de la Llei 5/1993, de 15 de juny. Així

ho va fer, mitjançant escrit de 25 de gener de 2002, en el qual, però, no va fer constar el

caràcter urgent del dictamen, que va tenir entrada en l?alt cos consultiu el 30 de gener de

2002. El dia 1 de febrer de 2002 el president va encomanar la redacció de la

corresponent proposta de dictamen.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

El present dictamen té caràcter preceptiu en aplicació de l?article 10.6 de la Llei 5/1993,

de 15 de juny, en la redacció derivada de la Llei 6/2000, de 31 de maig, ja que no hi ha

cap dubte sobre que es tracta de projecte de disposició reglamentària que no té caràcter

organitzatiu. Convé afegir que, encara que inicialment se?n planteja el Projecte de decret

com a modificador del Decret 29/1997, de 18 de febrer, finalment no només s?emprèn

una nova regulació global i integral del marc normatiu dels ajuts per als sectors

comercial, industrial i de serveis de les Illes Balears, sinó que expressament es deroga

l?anterior Decret 29/1997, de 18 de febrer (vegeu-ne la disposició derogatòria).

Segona

Des d?una perspectiva formal, relativa a la tramitació del procediment d?elaboració de

disposicions reglamentàries, previst en els articles 42 a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de

març, resulten procedents les observacions següents:

1. Encara que l?Ordre d?inici va designar la Secretaria General Tècnica com a òrgan

responsable per a la tramitació del procediment, va ser la directora general de Comerç la

que, per acomplir el tràmit d?audiència, va trametre el Projecte de decret a les entitats

reconegudes per la llei que agrupin o representin els ciutadans i les finalitats de les quals

estiguin relacionades amb l?objecte de la regulació. D?igual manera, va ser el cap del

Servei d?Assessoria Jurídica qui va trametre l?esborrany del Projecte de decret a

diferents òrgans de la mateixa Conselleria, inclòs el mateix secretari general tècnic.

2. Sembla confondre?s l?estudi econòmic al qual es refereix l?article 42.1 de la Llei

4/2001, que, ?en el seu cas?, s?ha d?adjuntar a l?avantprojecte i l?estudi del cost i del

finançament de la nova organització, que, segons l?article 42.3 del mateix text legal,

s??ha? d?adjuntar en els casos de creació de nous serveis o de modificació dels existents.

La justificació d?aquest segon aspecte consta en la Memòria subscrita el 8 d?octubre de

2001 pel secretari general tècnic, però no s?hi diu res sobre el primer, ni tan sols per

justificar que en el present cas no cal incorporar ?estudi econòmic?.

3. La taula de vigències de disposicions anteriors sobre la mateixa matèria s?ha

d?incorporar segons l?article 42.2, ?en tot cas?. Per això, el Consell Consultiu sosté que

s?ha d?acomplir aquest requisit fins i tot en el supòsit, que concorre en el present cas,

que es tracti de Projecte de decret que deroga expressament l??única? regulació anterior

del mateix rang existent sobre la matèria (en aquest cas, el Decret 29/1997, de 18 de

febrer).

4. En l?expedient tramitat només consta, com a últim document, el contingut final del

Projecte de decret, sense que s?hi hagi incorporat l?esborrany (o esborranys) anterior

que sens dubte degué existir. Tampoc no es pot conèixer l?origen i l?elaboració del

primer esborrany ni les variacions que aquest pot haver tingut com a conseqüència de la

tramitació (per exemple, en atendre, en tot?, en part?, el Dictamen núm. 3/2001 del

Consell Econòmic i Social). S?ignora, amb això, el que estableix l?article 47 de la Llei

4/2001, segons el qual ?els tràmits que preveu aquesta secció han de quedar

documentats en l?expedient corresponent?.

5. Els defectes formals fins ara relacionats podrien ser esmenables, encara que alguns

d?ells tinguin caràcter substancial, segons reiterada doctrina del Consell Consultiu. No

així els que es refereixen a continuació:

a) L?informe preceptiu del secretari general tècnic al qual al·ludeix l?article 46.2 de la

Llei 4/2001 no es pot emetre en el moment inicial del procediment ?seguit? (cosa que

necessàriament situa l?informe en el punt final de la tramitació) i a la valoració de les

al·legacions presentades, el que suposa que s?ha de realitzar posteriorment als tràmits

d?audiència i participació i, en el seu cas, d?informació pública, d?intervenció dels ens

territorials i del dictamen preceptiu del Consell Econòmic i Social, ja que si no es fa així

no pot acomplir la funció de valorar el contingut que resulti dels tràmits esmentats.

b) L?informe preceptiu dels serveis jurídics competents, derivat de l?article 46.1 tampoc

no es pot emetre en el moment inicial de la tramitació, no només per la seva ubicació

sistemàtica en l?article ?el 46?, que és posterior als que regulen l?audiència i

participació (art. 43), la informació pública (art. 44) i la intervenció dels ens territorials

(art. 45), el que condueix a la interpretació lògica, sistemàtica i finalista que ha de ser

evacuat una vegada acomplerts els tràmits ressenyats perquè la valoració jurídica pugui

tenir-los en compte. En qualsevol cas, a més, l?esmentat informe preceptiu no pot

consistir en la mera reproducció parcial (o total) del contingut de la Memòria, ja que, si

així fos, es transformaria en un mer formalisme que suposaria vulneració de l?esperit de

la llei.

c) El tràmit d?audiència de l?article 43 de la Llei 4/2001 és conseqüència i aplicació del

que estableix l?article 105.a CE, de manera que té caràcter essencial per al procediment

d?elaboració de disposicions reglamentàries. Doncs bé, en el present cas no consta la

recepció de l?escrit de tramesa del Projecte de decret per part de cap de les entitats

relacionades a l?apartat 5 dels antecedents, la qual cosa obliga a concloure, d?una

manera irreparable, que no consta acreditat el compliment d?aquest transcendental

tràmit, sense que hi concorrin tampoc els supòsits d?excepció derivats de l?article 43.3.

Ultra això, s?ha d?afegir que els escrits de tramesa al·ludits atorgaven un termini de ?deu

dies? per emetre informe expressant l?opinió que els mereix el Projecte de decret, i amb

es vulnera, també, l?article 43.4 de la Llei 4/2001, que exigeix que el termini no sigui

inferior a ?quinze? dies, encara que permeti reduir-lo a set sempre que concorrin raons

justificades i acord o resolució degudament motivada que, en el present cas, no existeix.

Els defectes essencials de tramitació ressenyats necessiten una reparació prèvia per

poder emprendre l?anàlisi de les qüestions de fons.

III. CONCLUSIONS

1a. El present dictamen té caràcter preceptiu en aplicació de l?article 10.6 de la Llei

5/1993, de 15 de juny.

2a. Els defectes formulats ressenyats en l?apartat 5 de la consideració jurídica segona

tenen caràcter substancial i afecten la validesa del procediment. Només reparant-los,

l?expedient estarà en condicions de ser analitzat sobre les qüestions de fons que planteja,

i per això haurà de ser tramès de bell nou a aquest Consell Consultiu.

3a. En completar la tramitació s?hauran de tenir en compte també, encara que per si sols

no generassin la invalidesa del procediment, els defectes formals referits als apartats 1 a

4 de la consideració jurídica segona.

4a. Les conclusions anteriors tenen caràcter substancial per a la utilització de la fórmula

?d?acord amb el Consell Consultiu? continguda en l?article 3.3 de la Llei 5/1993, de 15

de juny.

Palma, 9 d?abril de 2002