Última revisión
02/04/2002
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 022/2002 del 02 de abril del 2002
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 02/04/2002
Num. Resolución: 022/2002
Resumen
Dictamen núm. 22/2002, relatiu a la modificació puntual núm. 47 del PGOU de Maó, Hospital Insalud i modificació puntual núm. 2 del Pla Parcial del Polígon 3.1 del PGOU de Maó.Ponente/s:
Pedro A. Aguiló Monjo
Contestacion
Dictamen núm. 22/2002, relatiu a la modificació puntual núm. 47 del PGOU de
Maó, Hospital Insalud i modificació puntual núm. 2 del Pla Parcial del Polígon 3.1
del PGOU de Maó1.
I. ANTECEDENTS
1. Amb caràcter previ convé precisar que la documentació remesa amb la sol·licitud de
dictamen comprèn dos expedients diferents, encara que connectats, tramitats
separadament: el 46 P.G.M. 01704, consistent en la modificació núm. 47 del PGOU de
Maó, denominada Hospital Insalud; i el 46 P.P.M. 01702, relatiu a la modificació núm.
2 del P.P. del Polígon 3.1, Jardins de Malbúger, del PGOU de Maó. És procedent, per
tant, descriure, resumidament, el contingut i els tràmits que s?han emprès en l?un i
l?altre cas.
2. Pel que es refereix a l?expedient de modificació núm. 47 del PGOU de Maó, Hospital
Insalud, resulten significatives les següents dades fàctiques:
a) L?Ajuntament de Maó, mitjançant acord plenari de 21 de març de 2001, va aprovar
inicialment la modificació puntual núm. 47 del PGOU de Maó Hospital Insalud,
consistent en la previsió d?una via d?enllaç entre la carretera Maó-Sant Lluís i el segon
tram de la via de Ronda i l?ampliació i reordenació dels equipaments del sector UP-2.
Va ser sotmesa a informació pública durant el període d?un mes, mitjançant publicació
en el BOIB núm. 43, de 10 d?abril de 2001, i en el diari Menorca de 30 de març de
2001, i també a exposició al tauler d?anuncis de l?Ajuntament des del 30 de març fins al
30 d?abril de 2001. Hi varen ser presentades tres al·legacions (pel GOB, pel director del
col·legi L. i pel Sr. M.) que, una vegada informades, varen ser desestimades, excepte
quant a tramitar d?una manera prèvia o simultània a l?aprovació definitiva, avaluació
d?impacte ambiental.
b) El 28 de juny de 2001, mitjançant acord plenari municipal, es va aprovar
provisionalment la modificació puntual del PGOU referida, introduint la prescripció de
reduir el vial de ?cul de sac? del subàmbit núm. 2, perpendicular al carrer de Sahara en
256 m2 i ampliant, en idèntica mesura, la zona verda pública limítrofa, qualificant com a
tal terrenys abans prevists com viari.
La modificació puntual empresa comprèn tres subàmbits:
?El subàmbit 1, classificat en el PGOU com a sòl rústic constituït per una franja de
terreny que va des de l?encreuament de la carretera de Sant Lluís a Maó fins a l?àrea
d?equipaments del sector UP-2 de Jardins de Malbúger.
?El subàmbit 2, classificat com a sòl urbanitzable i format per l?àrea d?equipaments que
té el sector UP-2 a l?oest.
?El subàmbit 3, classificat com a sòl rústic que comprèn els terrenys existents entre
l?àrea d?equipaments referida i el II tram de via de Ronda.
1 Ponència del Secretari en funcions Hble. Sr. Pedro A. Aguiló Monjo
La justificació de la proposta de modificació puntual, continguda en la Memòria, es
basa fonamentalment en la necessitat, posada de manifest per l?Insalud, de construir un
nou centre hospitalari alternatiu a l?actual Verge de Monte Toro i en la manifestada per
la Direcció General de Carreteres del Govern de les Illes Balears de millorar el trànsit
de la carretera de Maó a Sant Lluís en el tram urbà de les cases de l?Ateneu de Maó.
El contingut de la proposta es pot resumir de la següent manera:
?Es crea una variant de sistema general viari amb una superfície de 46.778 m2,
distribuïts en 23.381,97 m2, al sòl rústic del subàmbit 1; 12.914,03 m2, al sòl
urbanitzable, que passa a ser urbà, del subàmbit 2; i 10.482 m2, al sòl rústic, que passa a
ser urbà, del subàmbit 3.
?Es preveu un equipament sanitari amb una superfície total de 54.848 m2, en relació
amb el qual procedeix destacar el següent:
? Comprèn 18.239 m2 del subàmbit 3 que eren sòl rústic i que s?inclouen, mitjançant
actuació aïllada, en sòl urbà; i 36.609 m2 del subàmbit 2 que eren sòl urbanitzable i que
passa a sòl urbà per haver-se executat totalment el sector UP-2, del polígon 3-1 del Pla
Parcial Jardins de Malbúger, inclosa la recepció de la urbanització per l?Ajuntament.
? Es redistribueixen diferents qualificacions del subàmbit 2, de manera que
s?incrementa l?equipament esportiu de 21.680 m2 a 45.063 m2 i s?obté una gran parcel·la
destinada a equipament sanitari.
? Es modifiquen les zones verdes públiques (aspecte aquest que, com és sabut, justifica i
exigeix la intervenció de l?alt cos assessor), de manera que, encara que disminueixin les
del subàmbit 2, s?incrementen, en major mesura, amb les previstes en el subàmbit 3, de
manera que, en total, es produeix un AUGMENT DE ZONA VERDA PÚBLICA en
3.841 m2, ja que passa de 27.950 m2 a 31.791 m2.
? L?edificabilitat total passa dels 7.434,80 m2 (P.P., sector 3.1) a 33.498 m2, que es
distribueixen en equipament civicosocial (1.032 m2), equipament esportiu (2.253 m2) i
equipament sanitari (30.000 m2).
c) L?endemà, 29 de juny de 2001, s?eleva l?expedient tramitat a la Comissió Insular
d?Urbanisme de Menorca (registre d?entrada, 4 de juliol de 2001).
Constitueixen tràmits rellevants de la continuació de l?expedient, els següents:
?Informe favorable del director general d?Infraestructura del Ministeri de Defensa, de
data 21 de setembre de 2001.
?Informe favorable de la Conselleria d?Agricultura del Consell Insular de Menorca, de
data 6 de setembre de 2001.
?Informe favorable de la Conselleria d?Obres Públiques, Habitatge i Transports, de data
5 de novembre de 2001, que inclou algunes consideracions que en no afecten en absolut
el tractament de les zones verdes públiques.
?Estudi d?Avaluació Simplificada d?Impacte Ambiental, aprovat per acord plenari
municipal de 28 de juny de 2001, sotmès a informació pública mitjançant publicació en
el BOIB núm. 85 de 17 de juliol de 2001, durant el qual es va presentar una única
al·legació, que va donar lloc al corresponent informe de la Comissió Balear del Medi
Ambient les prescripcions i recomanacions del qual es varen incorporar a l?apartat 7 de
la Memòria relatiu a les Condicions d?Ordenació.
?Informe de la cap de Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca, de
14 de setembre de 2001, en el qual ressalta que no queden afectats elements del
patrimoni històric. Això no obstant, en conservar-se alguns de caràcter etnològic que per
la seva escassa entitat no estan catalogats, recomana la seva incorporació a la part
ajardinada o zones verdes de la carretera o del futur hospital.
?Els informes del Ministeri de Sanitat i de la Conselleria de Medi Ambient, sol·licitats
el 19 de juliol de 2001, no varen ser emesos dins el termini, però això no impedeix la
continuació de l?expedient.
?Informe dels serveis tècnics del Consell Insular de Menorca, de novembre del 2001,
que reitera, quant a la incidència sobre les zones verdes públiques, que s?incrementen en
3.841 m2, i afegeix que ?en quant a la forma, mides i disposició, aquest tècnic considera
adient la disposició del parc lineal paral·lel al carrer Sàhara, encara que s?hauria de
?forestar? d?una manera convenient, fins i tot ampliar amb vegetació l?interior de les
zones dels equipaments esportiu i sanitari?.
?Informe de l?assessor jurídic de 5 de novembre de 2001 en el qual es destaca que
?l?aprovació definitiva del present expedient ha de correspondre necessàriament a la
competència del ple del Consell Insular, previ informe (vinculant en el supòsit d?ésser
desfavorable) del Consell Consultiu de les Illes Balears. Sobre aquest particular cal
afegir que, si bé la superfície total dels terrenys destinats a dites zones verdes o espais
lliures no es veu disminuït ?al contrari, es veu augmentat? com a conseqüència de la
modificació projectada, aqueixa circumstància no eximeix del tràmit referit d?haver-se
de sotmetre l?expedient al tràmit de dictamen previ del Consell Consultiu, doncs [?] no
queda limitat a aquells supòsits en què es produeix una efectiva disminució dels terrenys
destinats a zones verdes o espais lliures, sinó que s?imposa en qualsevol supòsit en què,
al marge completament de la circumstància comentada, es produeixi una alteració en la
ubicació dels referits terrenys?.
d) La Ponència Tècnica de la Comissió Insular d?Urbanisme, en sessió de 19 de
novembre de 2001, va acordar:
Informar a la Comissió que en cas que l?Ajuntament presenti la documentació que hi manca a
la modificació del Pla General (segons l?informe tècnic) i que s?incorporin a la mateixa les
ordenances i planimetria del Pla Parcial (reclassificant el sòl urbanitzable a sòl urbà) es podrà
informar favorablement l?aprovació definitiva de la modificació puntual núm. 47 del Pla
General d?Ordenació Urbana de Maó, ?Hospital Insalud?.
Atès que es tracta d?una modificació qualificada [?] correspon l?aprovació definitiva al Ple
del Consell Insular de Menorca previ el dictamen favorable del Consell Consultiu.
e) La Comissió Insular d?Urbanisme, en sessió de 17 de desembre de 2001, va informar
favorablement l?aprovació definitiva de la modificació núm. 47 del PGOU de Maó i va
reiterar l?indicat per la Ponència Tècnica sobre que es tracta de modificació qualificada i
de les especialitats que això imposava a la tramitació i aprovació definitiva.
3. Pel que es refereix a l?expedient de modificació puntual núm. 2 del Pla Parcial, del
Polígon 3.1 Jardins de Malbúger, que es va tramitar simultàniament a la modificació
núm. 47 del PGOU de Maó, n?hi ha prou amb assenyalar que el seu objectiu consisteix
a traslladar a l?àmbit del Pla Parcial les modificacions projectades a nivell de PGOU, de
manera que el seu àmbit es comprèn parcialment en aquella quan es refereix a l?àrea
l?oest d?equipaments del Polígon 3.1 (antic UP-2) que limita a l?est amb el carrer Sàhara
i en la resta amb el sòl rústic i per a la qual es delimita la unitat d?actuació núm. 13 (UA
13), ja que es classifica com a sòl urbà per compliment de l?art. 8.b de la Llei 6/1998, en
haver-s?hi ja executat i recepcionat la urbanització del sector.
Els diferents tràmits i informes es produeixen d?una manera simultània als ja indicats
per a la modificació puntual núm. 47 del PGOU. En tràmit d?informació pública es
presenta una única al·legació de l?Associació de Veïns Jardins de Malbúger que planteja
la reducció de zona verda pública en l?àmbit de la delimitada UA 13, ja que estima no
computable la franja que s?estén paral·lela al llarg del carrer de Sahara i no admet, en
particular, la compensació per major increment derivada del subàmbit 3, que era sòl
rústic i passa a ser urbà mitjançant la modificació núm. 47 del PGOU.
Els informes dels Serveis Tècnics i Jurídics, i també la Ponència Tècnica i la Comissió
Insular d?Urbanisme, consideren que la modificació puntual del Pla Parcial és
conseqüència necessària de la modificació núm. 47 del PGOU de Maó, de manera que
queda directament vinculada a aquesta última i exigeix una anàlisi conjunta d?ambdues.
A partir d?aquest plantejament s?obté l?acord de la Comissió Insular d?Urbanisme,
també de 17 de desembre de 2001, que informa favorablement l?aprovació definitiva de
la modificació puntual núm. 2 del Pla Parcial del Polígon 3.1 Jardins de Malbúger del
PGOU de Maó i es reitera que, per tractar-se de modificació qualificada, l?aprovació
definitiva correspon al Ple del Consell Insular de Menorca i exigeix el previ dictamen
favorable del Consell Consultiu.
4. La presidenta del Consell Insular de Menorca, atenent els dos acords adoptats per la
Comissió Insular d?Urbanisme de 17 de desembre de 2001, mitjançant escrit de 19 de
desembre de 2001 que va tenir registre d?entrada al Consell Consultiu el 2 de gener de
2002 va sol·licitar el corresponent dictamen preceptiu. El president de l?alt cos assessor
el 9 de gener de 2002 va designar ponent per a la redacció de la proposta de dictamen.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
Els expedients de modificació puntual núm. 47 del PGOU de Maó i núm. 2 del Pla
Parcial del Polígon 3.1, Jardins de Malbúger, afecten, sens dubte, les zones verdes
públiques, el que determina que la intervenció del Consell Consultiu, abans de
l?aprovació definitiva, sigui preceptiva i, a més, que el seu dictamen hagi de ser
favorable perquè aquella es pugui produir. Així resulta de l?article 10.10.d de la Llei
5/1993, de 15 de juny, en la redacció derivada de la Llei 6/2000, de 31 de maig, que
s?ha d?aplicar al present cas en haver-se iniciat els procediments posteriorment a la seva
entrada en vigor.
Segona
Aquest Consell Consultiu ha sostingut, d?una manera reiterada i constant, que la seva
intervenció en expedients com els que ens ocupen té un caràcter garantista de la
intangibilitat de les zones verdes i espais lliures públics, no solament des de la
perspectiva de la seva superfície sinó també des de la de la seva funcionalitat. Per a això
li correspon verificar que la modificació projectada respon a una exigència d?interès
públic, i que s?han tingut en compte per a la seva tramitació els requisits de competència
i procediment. Quant a aquests últims, la doctrina del Consell Consultiu ressalta les
següents particularitats derivades de l?impacte operat sobre l?article 50 del TRLS de
1976 (que ha recuperat vigència després de la Sentència del TC núm. 61/1997, de 20 de
març), primer per la transferència de competències urbanístiques a la comunitat
autònoma i després per les lleis autonòmiques 9/1990, que les varen transferir als
consells insulars, i 5/1993, que va crear el Consell Consultiu:
a) La competència per a l?aprovació definitiva, en tals casos, resideix en el ple del
consell insular corresponent.
b) L?aprovació definitiva ha de comptar amb informe favorable del Consell Consultiu.
c) La necessitat d?informe favorable del ministre de l?Habitatge, a què, literalment, es
refereix l?article 50 del TRLS de 1976, no es pot entendre legalment encomanada a les
Comissions Insulars d?Urbanisme, sinó subsumida en l?aprovació definitiva que acordi
el ple del Consell Insular.
Tercera
El relat d?antecedents posa de manifest que, tant la modificació puntual núm. 47 del
PGOU, com la núm. 2 del Pla Parcial afectat, han estat tramitades amb plena adaptació
al que és previst legalment i reglamentàriament, tant per a la fase municipal d?aprovació
inicial i provisional com per a la que se segueix davant la Comissió Insular
d?Urbanisme per obtenir l?aprovació definitiva.
Quarta
Quant al fons, s?ha d?examinar si les modificacions tramitades del PGOU i del Pla
Parcial al·ludits responen a una necessitat i criteri d?interès públic i si la solució
adoptada resulta respectuosa amb el principi de manteniment de les zones verdes i
espais lliures públics.
Des de la perspectiva de l?interès públic és inqüestionable que l?objectiu de les
modificacions, d?altra banda estretament vinculades, ja que les introduïdes en el Pla
Parcial son conseqüència ineludible de les previstes per al PGOU, es dirigeix,
únicament i exclusivament, a satisfer exigències del bé comú en pro d?un millor servei a
la societat, consistents en l?obtenció d?una gran parcel·la destinada a equipament
sanitari per construir un nou centre hospitalari alternatiu a l?actual Verge de Monte Toro
i en crear una variant de sistema general viari que millori el trànsit de la carretera Maó a
Sant Lluís. S?ha de tenir en compte que, encara que s?augmenti l?edificabilitat total
resultant, en passar de 7434,80 m2 a 33.498 m2, aquests últims es destinen íntegrament a
equipament, en la seva major part sanitari (30.000 m2) i, en menor mesura, civicosocial
(1.032 m2) i esportiu (2.253 m2).
Quant al principi de manteniment de les zones verdes i espais lliures públics també
mereix opinió favorable del Consell Consultiu. Des de la perspectiva de la ?superfície?
perquè la previsió resultant suposa el seu augment en 3.841 m2 (en passar de 27.950 m2
a 31.791 m2). Tal conclusió no queda desvirtuada per l?al·legació que en l?àmbit de
l?UA 13 que deriva del Pla Parcial es produeixi una reducció de zona verda, ja que s?ha
d?atendre al resultat global i a la nova classificació de sòl urbà en el qual s?engloba part
del Pla Parcial, per haver culminat la seva execució, i part de l?anterior sòl rústic
limítrof. Quant a la ?funcionalitat?, també resulta acceptable la solució proposada, en la
mesura que s?obté una gran àrea central de zona verda pública connectada amb una
franja paral·lela al carrer Sahara que constitueix una adequada pantalla arborada que
separa l?àrea dotacional i la residencial.
Cinquena
Finalment, encara que l?apartat segon de la disposició transitòria catorzena de la Llei
6/1999, de 3 d?abril, va establir que no es podran aprovar definitivament revisions o
modificacions dels instruments de planejament general en aquells municipis que no
hagin complert el deure de comunicació que imposa el seu punt primer o que no s?hagin
adaptat a la normativa autonòmica sobre regulació de capacitat de població als
instruments de planejament general o sectorial ?el que, en efecte, concorre en el PGOU
de Maó? s?ha de tenir en compte que la disposició addicional tercera de la Llei 14/2000,
de 21 de desembre, d?ordenació territorial de les Illes Balears, manté, al seu apartat 1, la
necessitat de prèvia adaptació a les determinacions previstes als instruments d?ordenació
territorial (entre ells, a la disposició transitòria catorzena de les Directrius d?Ordenació
Territorial) perquè pugui, vàlidament, recaure aprovació definitiva de les modificacions
de planejament al qual es refereix el present dictamen, però exceptua, als apartats 2 i 3,
diferents supòsits que limiten el seu objecte, en exclusiva, a determinades finalitats,
entre les quals es comprèn ?l?augment de la superfície, o reajustament per raons
funcionals, de zones d?equipament, espais lliures públics o infraestructures?. Des
d?aquesta perspectiva, per tant, no hi ha, tampoc, obstacle per a l?aprovació definitiva
sempre, és clar, que resulti acreditat que concorren els requisits per a la classificació
com sòl a urbà, que es pretén atorgar, la qual cosa, però, és qüestió aliena a la que
justifica la intervenció preceptiva del Consell Consultiu.
III. CONCLUSIONS
1a. El present dictamen té caràcter preceptiu i habilitant de l?aprovació definitiva de les
modificacions núm. 47 del PGOU de Maó i núm. 2 del Pla Parcial del Polígon 3.1
Jardins de Malbúger.
2a. Ambdós expedients han estat tramitats amb estricte compliment de les previsions
legals i reglamentàries.
3a. Des del punt de vista de la modificació de zones verdes i espais lliures públics
s?emet informe favorable de manera que no hi ha inconvenient legal, des de la
perspectiva analitzada, perquè el ple del Consell Insular de Menorca pugui aprovar
definitivament les modificacions del planejament general i parcial de Maó objecte del
present dictamen.
4a. Els acords d?aprovació definitiva que, en el seu cas, s?adoptin hauran d?incorporar la
fórmula rituària a què es refereix l?article 3.3 de la Llei 5/1993, de 15 de juny.
Palma, 2 d?abril de 2002
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5034.jpg)
Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Consejo Consultivo de Andalucía
29.75€
28.26€
+ Información