Dictamen del Consejo Cons...l del 2002

Última revisión
02/04/2002

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 022/2002 del 02 de abril del 2002

Tiempo de lectura: 18 min

Tiempo de lectura: 18 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 02/04/2002

Num. Resolución: 022/2002


Resumen

Dictamen núm. 22/2002, relatiu a la modificació puntual núm. 47 del PGOU de Maó, Hospital Insalud i modificació puntual núm. 2 del Pla Parcial del Polígon 3.1 del PGOU de Maó.

Ponente/s:

Pedro A. Aguiló Monjo

Contestacion

Dictamen núm. 22/2002, relatiu a la modificació puntual núm. 47 del PGOU de

Maó, Hospital Insalud i modificació puntual núm. 2 del Pla Parcial del Polígon 3.1

del PGOU de Maó1.

I. ANTECEDENTS

1. Amb caràcter previ convé precisar que la documentació remesa amb la sol·licitud de

dictamen comprèn dos expedients diferents, encara que connectats, tramitats

separadament: el 46 P.G.M. 01704, consistent en la modificació núm. 47 del PGOU de

Maó, denominada Hospital Insalud; i el 46 P.P.M. 01702, relatiu a la modificació núm.

2 del P.P. del Polígon 3.1, Jardins de Malbúger, del PGOU de Maó. És procedent, per

tant, descriure, resumidament, el contingut i els tràmits que s?han emprès en l?un i

l?altre cas.

2. Pel que es refereix a l?expedient de modificació núm. 47 del PGOU de Maó, Hospital

Insalud, resulten significatives les següents dades fàctiques:

a) L?Ajuntament de Maó, mitjançant acord plenari de 21 de març de 2001, va aprovar

inicialment la modificació puntual núm. 47 del PGOU de Maó Hospital Insalud,

consistent en la previsió d?una via d?enllaç entre la carretera Maó-Sant Lluís i el segon

tram de la via de Ronda i l?ampliació i reordenació dels equipaments del sector UP-2.

Va ser sotmesa a informació pública durant el període d?un mes, mitjançant publicació

en el BOIB núm. 43, de 10 d?abril de 2001, i en el diari Menorca de 30 de març de

2001, i també a exposició al tauler d?anuncis de l?Ajuntament des del 30 de març fins al

30 d?abril de 2001. Hi varen ser presentades tres al·legacions (pel GOB, pel director del

col·legi L. i pel Sr. M.) que, una vegada informades, varen ser desestimades, excepte

quant a tramitar d?una manera prèvia o simultània a l?aprovació definitiva, avaluació

d?impacte ambiental.

b) El 28 de juny de 2001, mitjançant acord plenari municipal, es va aprovar

provisionalment la modificació puntual del PGOU referida, introduint la prescripció de

reduir el vial de ?cul de sac? del subàmbit núm. 2, perpendicular al carrer de Sahara en

256 m2 i ampliant, en idèntica mesura, la zona verda pública limítrofa, qualificant com a

tal terrenys abans prevists com viari.

La modificació puntual empresa comprèn tres subàmbits:

?El subàmbit 1, classificat en el PGOU com a sòl rústic constituït per una franja de

terreny que va des de l?encreuament de la carretera de Sant Lluís a Maó fins a l?àrea

d?equipaments del sector UP-2 de Jardins de Malbúger.

?El subàmbit 2, classificat com a sòl urbanitzable i format per l?àrea d?equipaments que

té el sector UP-2 a l?oest.

?El subàmbit 3, classificat com a sòl rústic que comprèn els terrenys existents entre

l?àrea d?equipaments referida i el II tram de via de Ronda.

1 Ponència del Secretari en funcions Hble. Sr. Pedro A. Aguiló Monjo

La justificació de la proposta de modificació puntual, continguda en la Memòria, es

basa fonamentalment en la necessitat, posada de manifest per l?Insalud, de construir un

nou centre hospitalari alternatiu a l?actual Verge de Monte Toro i en la manifestada per

la Direcció General de Carreteres del Govern de les Illes Balears de millorar el trànsit

de la carretera de Maó a Sant Lluís en el tram urbà de les cases de l?Ateneu de Maó.

El contingut de la proposta es pot resumir de la següent manera:

?Es crea una variant de sistema general viari amb una superfície de 46.778 m2,

distribuïts en 23.381,97 m2, al sòl rústic del subàmbit 1; 12.914,03 m2, al sòl

urbanitzable, que passa a ser urbà, del subàmbit 2; i 10.482 m2, al sòl rústic, que passa a

ser urbà, del subàmbit 3.

?Es preveu un equipament sanitari amb una superfície total de 54.848 m2, en relació

amb el qual procedeix destacar el següent:

? Comprèn 18.239 m2 del subàmbit 3 que eren sòl rústic i que s?inclouen, mitjançant

actuació aïllada, en sòl urbà; i 36.609 m2 del subàmbit 2 que eren sòl urbanitzable i que

passa a sòl urbà per haver-se executat totalment el sector UP-2, del polígon 3-1 del Pla

Parcial Jardins de Malbúger, inclosa la recepció de la urbanització per l?Ajuntament.

? Es redistribueixen diferents qualificacions del subàmbit 2, de manera que

s?incrementa l?equipament esportiu de 21.680 m2 a 45.063 m2 i s?obté una gran parcel·la

destinada a equipament sanitari.

? Es modifiquen les zones verdes públiques (aspecte aquest que, com és sabut, justifica i

exigeix la intervenció de l?alt cos assessor), de manera que, encara que disminueixin les

del subàmbit 2, s?incrementen, en major mesura, amb les previstes en el subàmbit 3, de

manera que, en total, es produeix un AUGMENT DE ZONA VERDA PÚBLICA en

3.841 m2, ja que passa de 27.950 m2 a 31.791 m2.

? L?edificabilitat total passa dels 7.434,80 m2 (P.P., sector 3.1) a 33.498 m2, que es

distribueixen en equipament civicosocial (1.032 m2), equipament esportiu (2.253 m2) i

equipament sanitari (30.000 m2).

c) L?endemà, 29 de juny de 2001, s?eleva l?expedient tramitat a la Comissió Insular

d?Urbanisme de Menorca (registre d?entrada, 4 de juliol de 2001).

Constitueixen tràmits rellevants de la continuació de l?expedient, els següents:

?Informe favorable del director general d?Infraestructura del Ministeri de Defensa, de

data 21 de setembre de 2001.

?Informe favorable de la Conselleria d?Agricultura del Consell Insular de Menorca, de

data 6 de setembre de 2001.

?Informe favorable de la Conselleria d?Obres Públiques, Habitatge i Transports, de data

5 de novembre de 2001, que inclou algunes consideracions que en no afecten en absolut

el tractament de les zones verdes públiques.

?Estudi d?Avaluació Simplificada d?Impacte Ambiental, aprovat per acord plenari

municipal de 28 de juny de 2001, sotmès a informació pública mitjançant publicació en

el BOIB núm. 85 de 17 de juliol de 2001, durant el qual es va presentar una única

al·legació, que va donar lloc al corresponent informe de la Comissió Balear del Medi

Ambient les prescripcions i recomanacions del qual es varen incorporar a l?apartat 7 de

la Memòria relatiu a les Condicions d?Ordenació.

?Informe de la cap de Servei de Patrimoni Històric del Consell Insular de Menorca, de

14 de setembre de 2001, en el qual ressalta que no queden afectats elements del

patrimoni històric. Això no obstant, en conservar-se alguns de caràcter etnològic que per

la seva escassa entitat no estan catalogats, recomana la seva incorporació a la part

ajardinada o zones verdes de la carretera o del futur hospital.

?Els informes del Ministeri de Sanitat i de la Conselleria de Medi Ambient, sol·licitats

el 19 de juliol de 2001, no varen ser emesos dins el termini, però això no impedeix la

continuació de l?expedient.

?Informe dels serveis tècnics del Consell Insular de Menorca, de novembre del 2001,

que reitera, quant a la incidència sobre les zones verdes públiques, que s?incrementen en

3.841 m2, i afegeix que ?en quant a la forma, mides i disposició, aquest tècnic considera

adient la disposició del parc lineal paral·lel al carrer Sàhara, encara que s?hauria de

?forestar? d?una manera convenient, fins i tot ampliar amb vegetació l?interior de les

zones dels equipaments esportiu i sanitari?.

?Informe de l?assessor jurídic de 5 de novembre de 2001 en el qual es destaca que

?l?aprovació definitiva del present expedient ha de correspondre necessàriament a la

competència del ple del Consell Insular, previ informe (vinculant en el supòsit d?ésser

desfavorable) del Consell Consultiu de les Illes Balears. Sobre aquest particular cal

afegir que, si bé la superfície total dels terrenys destinats a dites zones verdes o espais

lliures no es veu disminuït ?al contrari, es veu augmentat? com a conseqüència de la

modificació projectada, aqueixa circumstància no eximeix del tràmit referit d?haver-se

de sotmetre l?expedient al tràmit de dictamen previ del Consell Consultiu, doncs [?] no

queda limitat a aquells supòsits en què es produeix una efectiva disminució dels terrenys

destinats a zones verdes o espais lliures, sinó que s?imposa en qualsevol supòsit en què,

al marge completament de la circumstància comentada, es produeixi una alteració en la

ubicació dels referits terrenys?.

d) La Ponència Tècnica de la Comissió Insular d?Urbanisme, en sessió de 19 de

novembre de 2001, va acordar:

Informar a la Comissió que en cas que l?Ajuntament presenti la documentació que hi manca a

la modificació del Pla General (segons l?informe tècnic) i que s?incorporin a la mateixa les

ordenances i planimetria del Pla Parcial (reclassificant el sòl urbanitzable a sòl urbà) es podrà

informar favorablement l?aprovació definitiva de la modificació puntual núm. 47 del Pla

General d?Ordenació Urbana de Maó, ?Hospital Insalud?.

Atès que es tracta d?una modificació qualificada [?] correspon l?aprovació definitiva al Ple

del Consell Insular de Menorca previ el dictamen favorable del Consell Consultiu.

e) La Comissió Insular d?Urbanisme, en sessió de 17 de desembre de 2001, va informar

favorablement l?aprovació definitiva de la modificació núm. 47 del PGOU de Maó i va

reiterar l?indicat per la Ponència Tècnica sobre que es tracta de modificació qualificada i

de les especialitats que això imposava a la tramitació i aprovació definitiva.

3. Pel que es refereix a l?expedient de modificació puntual núm. 2 del Pla Parcial, del

Polígon 3.1 Jardins de Malbúger, que es va tramitar simultàniament a la modificació

núm. 47 del PGOU de Maó, n?hi ha prou amb assenyalar que el seu objectiu consisteix

a traslladar a l?àmbit del Pla Parcial les modificacions projectades a nivell de PGOU, de

manera que el seu àmbit es comprèn parcialment en aquella quan es refereix a l?àrea

l?oest d?equipaments del Polígon 3.1 (antic UP-2) que limita a l?est amb el carrer Sàhara

i en la resta amb el sòl rústic i per a la qual es delimita la unitat d?actuació núm. 13 (UA

13), ja que es classifica com a sòl urbà per compliment de l?art. 8.b de la Llei 6/1998, en

haver-s?hi ja executat i recepcionat la urbanització del sector.

Els diferents tràmits i informes es produeixen d?una manera simultània als ja indicats

per a la modificació puntual núm. 47 del PGOU. En tràmit d?informació pública es

presenta una única al·legació de l?Associació de Veïns Jardins de Malbúger que planteja

la reducció de zona verda pública en l?àmbit de la delimitada UA 13, ja que estima no

computable la franja que s?estén paral·lela al llarg del carrer de Sahara i no admet, en

particular, la compensació per major increment derivada del subàmbit 3, que era sòl

rústic i passa a ser urbà mitjançant la modificació núm. 47 del PGOU.

Els informes dels Serveis Tècnics i Jurídics, i també la Ponència Tècnica i la Comissió

Insular d?Urbanisme, consideren que la modificació puntual del Pla Parcial és

conseqüència necessària de la modificació núm. 47 del PGOU de Maó, de manera que

queda directament vinculada a aquesta última i exigeix una anàlisi conjunta d?ambdues.

A partir d?aquest plantejament s?obté l?acord de la Comissió Insular d?Urbanisme,

també de 17 de desembre de 2001, que informa favorablement l?aprovació definitiva de

la modificació puntual núm. 2 del Pla Parcial del Polígon 3.1 Jardins de Malbúger del

PGOU de Maó i es reitera que, per tractar-se de modificació qualificada, l?aprovació

definitiva correspon al Ple del Consell Insular de Menorca i exigeix el previ dictamen

favorable del Consell Consultiu.

4. La presidenta del Consell Insular de Menorca, atenent els dos acords adoptats per la

Comissió Insular d?Urbanisme de 17 de desembre de 2001, mitjançant escrit de 19 de

desembre de 2001 que va tenir registre d?entrada al Consell Consultiu el 2 de gener de

2002 va sol·licitar el corresponent dictamen preceptiu. El president de l?alt cos assessor

el 9 de gener de 2002 va designar ponent per a la redacció de la proposta de dictamen.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

Els expedients de modificació puntual núm. 47 del PGOU de Maó i núm. 2 del Pla

Parcial del Polígon 3.1, Jardins de Malbúger, afecten, sens dubte, les zones verdes

públiques, el que determina que la intervenció del Consell Consultiu, abans de

l?aprovació definitiva, sigui preceptiva i, a més, que el seu dictamen hagi de ser

favorable perquè aquella es pugui produir. Així resulta de l?article 10.10.d de la Llei

5/1993, de 15 de juny, en la redacció derivada de la Llei 6/2000, de 31 de maig, que

s?ha d?aplicar al present cas en haver-se iniciat els procediments posteriorment a la seva

entrada en vigor.

Segona

Aquest Consell Consultiu ha sostingut, d?una manera reiterada i constant, que la seva

intervenció en expedients com els que ens ocupen té un caràcter garantista de la

intangibilitat de les zones verdes i espais lliures públics, no solament des de la

perspectiva de la seva superfície sinó també des de la de la seva funcionalitat. Per a això

li correspon verificar que la modificació projectada respon a una exigència d?interès

públic, i que s?han tingut en compte per a la seva tramitació els requisits de competència

i procediment. Quant a aquests últims, la doctrina del Consell Consultiu ressalta les

següents particularitats derivades de l?impacte operat sobre l?article 50 del TRLS de

1976 (que ha recuperat vigència després de la Sentència del TC núm. 61/1997, de 20 de

març), primer per la transferència de competències urbanístiques a la comunitat

autònoma i després per les lleis autonòmiques 9/1990, que les varen transferir als

consells insulars, i 5/1993, que va crear el Consell Consultiu:

a) La competència per a l?aprovació definitiva, en tals casos, resideix en el ple del

consell insular corresponent.

b) L?aprovació definitiva ha de comptar amb informe favorable del Consell Consultiu.

c) La necessitat d?informe favorable del ministre de l?Habitatge, a què, literalment, es

refereix l?article 50 del TRLS de 1976, no es pot entendre legalment encomanada a les

Comissions Insulars d?Urbanisme, sinó subsumida en l?aprovació definitiva que acordi

el ple del Consell Insular.

Tercera

El relat d?antecedents posa de manifest que, tant la modificació puntual núm. 47 del

PGOU, com la núm. 2 del Pla Parcial afectat, han estat tramitades amb plena adaptació

al que és previst legalment i reglamentàriament, tant per a la fase municipal d?aprovació

inicial i provisional com per a la que se segueix davant la Comissió Insular

d?Urbanisme per obtenir l?aprovació definitiva.

Quarta

Quant al fons, s?ha d?examinar si les modificacions tramitades del PGOU i del Pla

Parcial al·ludits responen a una necessitat i criteri d?interès públic i si la solució

adoptada resulta respectuosa amb el principi de manteniment de les zones verdes i

espais lliures públics.

Des de la perspectiva de l?interès públic és inqüestionable que l?objectiu de les

modificacions, d?altra banda estretament vinculades, ja que les introduïdes en el Pla

Parcial son conseqüència ineludible de les previstes per al PGOU, es dirigeix,

únicament i exclusivament, a satisfer exigències del bé comú en pro d?un millor servei a

la societat, consistents en l?obtenció d?una gran parcel·la destinada a equipament

sanitari per construir un nou centre hospitalari alternatiu a l?actual Verge de Monte Toro

i en crear una variant de sistema general viari que millori el trànsit de la carretera Maó a

Sant Lluís. S?ha de tenir en compte que, encara que s?augmenti l?edificabilitat total

resultant, en passar de 7434,80 m2 a 33.498 m2, aquests últims es destinen íntegrament a

equipament, en la seva major part sanitari (30.000 m2) i, en menor mesura, civicosocial

(1.032 m2) i esportiu (2.253 m2).

Quant al principi de manteniment de les zones verdes i espais lliures públics també

mereix opinió favorable del Consell Consultiu. Des de la perspectiva de la ?superfície?

perquè la previsió resultant suposa el seu augment en 3.841 m2 (en passar de 27.950 m2

a 31.791 m2). Tal conclusió no queda desvirtuada per l?al·legació que en l?àmbit de

l?UA 13 que deriva del Pla Parcial es produeixi una reducció de zona verda, ja que s?ha

d?atendre al resultat global i a la nova classificació de sòl urbà en el qual s?engloba part

del Pla Parcial, per haver culminat la seva execució, i part de l?anterior sòl rústic

limítrof. Quant a la ?funcionalitat?, també resulta acceptable la solució proposada, en la

mesura que s?obté una gran àrea central de zona verda pública connectada amb una

franja paral·lela al carrer Sahara que constitueix una adequada pantalla arborada que

separa l?àrea dotacional i la residencial.

Cinquena

Finalment, encara que l?apartat segon de la disposició transitòria catorzena de la Llei

6/1999, de 3 d?abril, va establir que no es podran aprovar definitivament revisions o

modificacions dels instruments de planejament general en aquells municipis que no

hagin complert el deure de comunicació que imposa el seu punt primer o que no s?hagin

adaptat a la normativa autonòmica sobre regulació de capacitat de població als

instruments de planejament general o sectorial ?el que, en efecte, concorre en el PGOU

de Maó? s?ha de tenir en compte que la disposició addicional tercera de la Llei 14/2000,

de 21 de desembre, d?ordenació territorial de les Illes Balears, manté, al seu apartat 1, la

necessitat de prèvia adaptació a les determinacions previstes als instruments d?ordenació

territorial (entre ells, a la disposició transitòria catorzena de les Directrius d?Ordenació

Territorial) perquè pugui, vàlidament, recaure aprovació definitiva de les modificacions

de planejament al qual es refereix el present dictamen, però exceptua, als apartats 2 i 3,

diferents supòsits que limiten el seu objecte, en exclusiva, a determinades finalitats,

entre les quals es comprèn ?l?augment de la superfície, o reajustament per raons

funcionals, de zones d?equipament, espais lliures públics o infraestructures?. Des

d?aquesta perspectiva, per tant, no hi ha, tampoc, obstacle per a l?aprovació definitiva

sempre, és clar, que resulti acreditat que concorren els requisits per a la classificació

com sòl a urbà, que es pretén atorgar, la qual cosa, però, és qüestió aliena a la que

justifica la intervenció preceptiva del Consell Consultiu.

III. CONCLUSIONS

1a. El present dictamen té caràcter preceptiu i habilitant de l?aprovació definitiva de les

modificacions núm. 47 del PGOU de Maó i núm. 2 del Pla Parcial del Polígon 3.1

Jardins de Malbúger.

2a. Ambdós expedients han estat tramitats amb estricte compliment de les previsions

legals i reglamentàries.

3a. Des del punt de vista de la modificació de zones verdes i espais lliures públics

s?emet informe favorable de manera que no hi ha inconvenient legal, des de la

perspectiva analitzada, perquè el ple del Consell Insular de Menorca pugui aprovar

definitivament les modificacions del planejament general i parcial de Maó objecte del

present dictamen.

4a. Els acords d?aprovació definitiva que, en el seu cas, s?adoptin hauran d?incorporar la

fórmula rituària a què es refereix l?article 3.3 de la Llei 5/1993, de 15 de juny.

Palma, 2 d?abril de 2002

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Disponible

Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)

Consejo Consultivo de Andalucía

29.75€

28.26€

+ Información