Última revisión
22/02/2001
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 020/2001 del 22 de febrero del 2001
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 22/02/2001
Num. Resolución: 020/2001
Resumen
Dictamen núm. 20/01, relatiu al Projecte de Decret pel qual s?adopten determinades mesures urgents per a la prevenció de l?encefalopatia espongiforme al bestiar de les Illes Balears.Ponente/s:
Josep Sala Torres
Contestacion
1
Dictamen núm. 20/01, relatiu al Projecte de Decret pel qual s?adopten
determinades mesures urgents per a la prevenció de l?encefalopatia espongiforme
al bestiar de les Illes Balears1.
I. ANTECEDENTS
1. En data 24 de gener de 2001, el secretari general tècnic de la Conselleria
d?Agricultura i Pesca va proposar l?inici d?un expedient per a l?elaboració d?una norma
de caràcter general de mesures urgents en relació amb l?encefalopatia espongiforme al
bestiar de les Illes Balears, en concret per autoritzar l?enterrament com a mètode
excepcional per a la destrucció de cadàvers animals, a l?empara de l?article 3.2 de la
Directiva del Consell 90/667/Comunitat Europea Econòmica, de 27 de novembre de
1990.
En la mateixa data, el conseller d?Agricultura i Pesca va fer seva la proposta i va
ordenar l?inici dels tràmits necessaris per dur-la a terme.
2. L?endemà, 25 de gener de 2001, ja havent-se redactat el text del Decret
projectat, el secretari general tècnic esmentat va emetre un informe favorable a la seva
aprovació, i es pronuncià sobre la competència de la comunitat autònoma en la matèria i
la legalitat, encert i oportunitat de la norma en estat incipient.
Així mateix, en l?esmentat informe va posar de manifest el següent en relació
amb el tràmit d?audiència: ?Vista la importància d?aquesta norma, s?ha donat audiència
a través de la reunió del Consell Agrari Interinsular de dia 19 de gener de 2001 a les
entitats i organitzacions directament relacionades amb la matèria, les al·legacions de les
quals han estat tingudes en compte i incorporades al Projecte de Decret.?
3. S?han incorporat a l?expedient els antecedents legislatius de la norma
projectada, consistents en la Directiva del Consell 90/667 CEE de 27/11/90, la Decisió
de la Comissió 2000/764/Comunitat Europea, de 29/11/00, el Decret de 04/02/55, del
Ministeri d?Agricultura pel qual s?aprova el Reglament d?epizoòties, el Decret 1665/76
de 7 de maig, del mateix Ministeri, pel qual s?actualitzen les sancions del Reglament, el
Reial Decret 2.224/93, de 17 de desembre, del Ministeri de Presidència, pel qual
s?estableixen normes sanitàries d?eliminació i transformació d?animals morts i deixalles
d?origen animal, el Reial Decret 1.911/00, de 24 de novembre, pel qual es regula la
destrucció dels materials especificats de risc en relació amb les encefalopaties
espongiformes transmissibles i el Reial Decret 3.454/00, de 22 de desembre, pel qual
s?estableix i regula el programa integral coordinat de vigilància i control de les
encefalopaties espongiformes transmissibles dels animals.
4. Encara que no consta que ho hagi sol·licitat el conseller promotor del Projecte
de Decret, el M. H. Sr. President de les Illes Balears, mitjançant escrit de 26 de gener de
2001, va sol·licitar al Consell Consultiu, partint dels art. 10.6 i 15.1.a, Llei 5/93, de 15
de juny, l?emissió de dictamen en relació amb el mateix projecte, i indicà que per la
naturalesa de la disposició i d?acord amb l?art. 17.2 de l?esmentada Llei havia de ser
considerat urgent.
1 El ponent fou l?Hble. Sr. Vocal Josep Sala Torres.
2
5. Posteriorment a la designació d?un dels vocals del Consell Consultiu per a la
redacció de l?oportuna ponència, a instàncies del president de l?òrgan, l?Administració
actuant ha tramès per a la seva incorporació a l?expedient una memòria econòmica,
expressiva del cost econòmic que l?entrada en vigor de nou Decret suposarà per a
l?Administració autonòmica.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera. El Decret que s?aprovarà desenvolupa la Decisió de la Comissió
2000/418/CE, de 29 de juny, per la qual es reglamenta l?ús dels materials de risc en
relació amb les encefalopaties espongiformes transmissibles i es modifica la Decisió
94/474/CE també de la Comissió; i la Directiva del Consell 90/667/CEE, en
concordança amb la legislació de l?Estat en la matèria.
Segons l?article 10.10 de l?Estatut d?Autonomia, la comunitat autònoma de les
Illes Balears té competència exclusiva i, per tant, legislativa, reglamentària i executiva,
en matèria d?agricultura i ramaderia, trobant-se dins d?aquest àmbit les mesures de
sanitat animal que adopta el Decret. Per la seva part, l?art. 149.1.13 i 149.1.16 de la
Constitució atribueix a l?Estat competència exclusiva en matèria de bases i coordinació
de la planificació de l?activitat econòmica i de la sanitat.
S?ha de tenir en compte que la Decisió de la Comissió 2000/418/CE, de 29 de
juny, constitueix normativa obligatòria i vinculant en tots els seus elements per als seus
destinataris, no essent necessària la seva incorporació al nostre ordenament jurídic; i que
el Projecte de Decret no s?aparta de la normativa dictada per l?Estat en l?àmbit de les
seves competències amb caràcter de bàsica en la matèria objecte de regulació, en
desenvolupament, al seu torn, de la comunitària o anterior a ella esmentada en
l?antecedent tercer del present Dictamen.
Les puntualitzacions anteriors són suficients per aclarir qualsevol dubte sobre la
competència del Govern de les Illes Balears per a l?aprovació del Decret projectat i de la
preceptivitat del dictamen del Consell Consultiu en el seu procés d?elaboració, exigit
per l?art. 10.6 de la Llei 5/93, de 15 de juny.
Segona. El control de legalitat que atorga al Consell Consultiu l?art. 2.1 de la
seva Llei creadora (?en l?exercici de les seves funcions el Consell Consultiu vetllarà per
l?observança de la Constitució, l?Estatut d?Autonomia i la resta de l?ordenament
jurídic?) ha d?exercir-se no només sobre les normes substantives, sinó també sobre les
de procediment, ja que ambdues són indissociables com té reiteradament dit el Tribunal
Constitucional.
A aquests efectes, procedeix comprovar si en el procediment seguit en
l?elaboració del Projecte de Decret consultat s?han observat els tràmits exigits per l?art.
24 de la Llei 50/97, del Govern, aplicable en l?àmbit de les Illes Balears a falta de
legislació autonòmica que reguli el procediment d?elaboració de disposicions de
caràcter general, conforme a la disposició transitòria única de la Llei 5/84 d?octubre, de
Règim Jurídic de l?Administració de les Illes Balears.
3
Des d?aquest punt de vista, hi ha constància en l?expedient de l?informe sobre la
necessitat i oportunitat del Decret, la memòria econòmica, encara que hagi estat
tardanament incorporada i l?informe favorable del secretari general tècnic de la
Conselleria.
Quant al tràmit d?audiència al qual es refereix l?article 24.1.c de la Llei 50/97,
l?únic rastre que se?n detecta en l?expedient és l?afirmació continguda en l?informe del
secretari general tècnic de la Conselleria que, vista la importància de la norma, es va
donar audiència a través de la reunió del Consell Agrari Interinsular del dia 19 de gener
de 2001 (abans, per tant, de l?ordre formal de procedir a la seva elaboració) a les entitats
i organitzacions directament relacionades amb la matèria, les al·legacions de les quals
han estat tingudes en compte i incorporades al Projecte de Decret.
Com ja ha tingut ocasió d?expressar aquest Consell Consultiu anteriorment (ex.:
Dictamen núm. 11/01) una correcta tècnica normativa i la necessària garantia de
legalitat exigeixen que l?actuació de l?Administració estigui a cada moment presidida
pel compliment estricte i rigorós de les normes formals que la regulen i, en aquest sentit,
el tràmit d?audiència ha de ser real i efectiu, donant oportunitat als interessats
d?expressar la seva opinió, i que aquesta sigui valorada per l?Administració.
Encara que l?art. 24.1.d de la Llei 50/97 permet obviar el tràmit si les
organitzacions i associacions interessades haguessin participat en el procés d?elaboració
de la norma, malament pot exercir-se el control sobre el seu compliment si no consta en
l?expedient sinó la indicada referència del secretari general tècnic, sense que s?adjuntin
l?acta de la sessió, la proposta i suggeriments que en ella haguessin sorgit, els debats
produïts i la motivació de la seva acceptació o rebuig, sobretot si s?observa que la reunió
del Consell Agrari Interinsular en el qual es va tractar el tema va ser anterior a la
incoació de l?expedient d?elaboració del Decret, el que suscita dubtes fins i tot sobre
quin va ser el text allà consultat o proposat.
No obstant això, si en el Dictamen d?aquest Consell Consultiu núm. 11/01 abans
esmentat no es va posar en dubte la veracitat de dos certificats del cap de Departament
de Personal, amb menys motiu encara pot posar-se en qüestió la de l?afirmació del
secretari general tècnic de la Conselleria, sobretot tenint en compte que l?últim paràgraf
de l?art. 24.1.c de la Llei 50/97 disposa que el tràmit d?audiència podrà ometre?s per
greus raons d?interès públic, que hauran d?explicitar-se i encara que en el repetit
informe de 25/01/01 més que explicitar-se tals raons, només s?insinuen (?vista la
importància d?aquesta norma?), l?interès públic, la urgència i la sensibilitat social que
desperta la matèria són motius que justificarien per si sols l?omissió.
En definitiva, doncs, han de reputar-se bàsicament complerts en el present
expedient els tràmits previstos en la normativa vigent per a l?elaboració de disposicions
de caràcter general.
Tercera. El Projecte de Decret consta d?una exposició de motius; un article únic
que disposa que en determinats casos i mentre no sigui possible la seva destrucció per
altres mètodes, podrà autoritzar-se l?enterrament dels cadàvers d?animals; i dues
disposicions finals facultant els consellers d?Agricultura i Pesca i de Sanitat per
desenvolupar l?Ordre i fixant la seva entrada en vigor.
4
La norma projectada no contravé en cap aspecte la normativa europea i estatal
bàsica en la matèria, adequant-s?hi totalment, com també a la Constitució, a l?Estatut
d?Autonomia i a la resta de l?ordenament jurídic, i per això no hi ha raons que en
provoquin un pronunciament desfavorable.
III. CONCLUSIONS
1a El dictamen a emetre per aquest Consell Consultiu té caràcter preceptiu.
2a Les observacions d?índole formal indicades en la consideració jurídica
segona no tenen caràcter substancial.
3a No hi ha obstacles legals perquè el Consell de Govern pugui aprovar el
Decret utilitzant la fórmula ?d?acord amb el Consell Consultiu?.
Palma, 22 de febrer de 2001
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Los galaicos: ¿castreños o celtas?](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_1080.png)
![Regulación del Régimen especial de trabajadores del mar](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_63365bbcb48f4.png.jpg)
![La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7667.jpg)
La política regional y la política de cohesión en el ámbito del derecho de la Unión Europea
Carlos Francisco Molina del Pozo
17.00€
16.15€
+ Información
![Sistema jurídico e instituciones de Andalucía](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6699.jpg)
![Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_5034.jpg)
Doctrina de los Consejos Consultivos de España (año 2021)
Consejo Consultivo de Andalucía
29.75€
28.26€
+ Información