Última revisión
26/02/2002
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 018/2002 del 26 de febrero del 2002
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 26/02/2002
Num. Resolución: 018/2002
Resumen
Dictamen núm. 18/2002, relatiu a la reclamació en matèria de responsabilitat patrimonial de l?Ajuntament de Ciutadella formulada per la Sra. E. procedent de l?anul·lació d?una llicència d?obres per a la construcció d?un local comercial d?ús indefinit.Ponente/s:
Miguel Coll Carreras
Contestacion
Dictamen núm. 18/2002, relatiu a la reclamació en matèria de responsabilitat
patrimonial de l?Ajuntament de Ciutadella formulada per la Sra. E. procedent de
l?anul·lació d?una llicència d?obres per a la construcció d?un local comercial d?ús
indefinit1.
I. ANTECEDENTS
1. Per escrit datat el 3 d?agost de 2001, que va ingressar a les oficines municipals el 4 de
setembre següent, la Sra. E. va formular reclamació en matèria de responsabilitat
patrimonial procedent de l?anul·lació de determinada llicència d?obres. En l?esmentat
escrit es va referir la Sra. E. a una valoració per danys i perjudicis per 40.758.655
pessetes, però hi va introduir les següents al·legacions:
1. La tercera, del següent tenor:
No obstante lo anterior, analizadas las circunstancias concurrentes y tras diversas
entrevistas con los responsables municipales, esta parte estaría dispuesta a transar este
asunto en la cantidad, por todos los conceptos, de 17.000.000 de pesetas. Todos los
conceptos quiere expresar: valor de lo edificado, valor de la gestión y proyectos, valor
de las instalaciones, lucro cesante (aquí se advierte la significación del ?com a mínim?
de la sentencia), intereses, costas judiciales. Es decir, si la propuesta indemnizatoria
fuera aceptada, esta parte, además de desistir de la apelación en curso, renunciaría a
cuantas acciones pudieran corresponderle, dando por saldada y finiquitada su
reclamación.
2. La quarta, que diu així:
La aceptación de la propuesta llevaría aparejada la demolición de lo edificado y
restitución del terreno a su estado original, lo cual sería de cuenta y cargo del
Ayuntamiento, con completa indemnidad para la propiedad. El plazo de ejecución
debería ser de máximo un año. La presente propuesta queda condicionada a la
aceptación efectiva por el Ayuntamiento en el plazo máximo de tres meses, transcurrido
el cual quedará sin efecto alguno.
2. Incoat l?expedient, amb nomenament d?instructor, es varen unir a les actuacions
informe de G., SL, comprensiu de la valoració que s?ha esmentat; Sentència de 2 d?abril
de 2001 del Jutjat del Contenciós Administratiu núm. 2 de Palma de Mallorca, dictada
en procediment ordinari subsegüent a recurs promogut per la Sra. E. i el seu marit Sr. J.
contra actes de l?Ajuntament de Ciutadella sobre denegació de llicències en matèria
d?activitats a la urbanització sa Caleta, en mèrits de la resolució dels quals va ser
desestimat el recurs i confirmats els actes impugnats; sentència de la Sala del
Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Balears de 4 de gener de
2002, confirmatòria de la del Jutjat que s?acaba d?esmentar; expedient administratiu
tramitat per l?Ajuntament arran de la sol·licitud de llicència d?activitats la denegació de
les quals va ser causa generadora del recurs contenciós administratiu del qual varen
conèixer el Jutjat i la Sala expressats; informe del secretari de l?Ajuntament, datat el 21
de gener últim, en el qual, després d?afirmar que és procedent indemnitzar per danys i
perjudicis la Sra. E. ?com a titular de llicència d?obres [...] i el Sr. J. d?instal·lacions, que
han resultat inútils i per tant s?han d?indemnitzar?, assenyala que la indemnització haurà
de consistir en ?les despeses realitzades per la reclamant en execució de la llicència
1 Ponència del President Hble. Sr. Miguel Coll Carreras
indegudament atorgada per l?Ajuntament i que varen resultar inútils?; i que el
reconeixement i la indemnització ?podran esser pactats mitjançant conveni entre les
parts?; i informe tècnic subscrit per arquitecte i enginyer, assessors tècnics municipals
ambdós, amb data 22 de gener proppassat, expressiu que ?el cost de tota l?operació de
construcció i habilitació de la parcel·la i el local, ascendeix a 17.000.000 de pessetes
equivalents a 102.172,06 euros?.
3. L?expedient va ser rematat per escrit de 30 del mateix mes de gener de l?any en curs,
de la Batllia, en el qual es llegeix, a títol de conclusió, el següent:
Resolc: Primer. Sol·licitar del Consell Consultiu de les Illes Balears que emeti dictamen
relatiu a la indemnització per la responsabilitat patrimonial de l?Ajuntament de
Ciutadella, a fer efectiva mitjançant el conveni que proposa l?instructor de l?expedient,
previ pacte amb els reclamants.
Segon. Remetre a l?òrgan consultiu l?expedient administratiu en forma de còpia
compulsada amb índex igualment testimoniat per la Secretària de l?Ajuntament de
Ciutadella.
La proposta de resolució, acollida per la Batllia, va ser articulada per l?instructor,
constituint document annex un esborrany o projecte de document a subscriure pel batlle
i els consorts Srs. J. i E., en el qual s?insereixen clàusules en harmonia amb les
al·legacions de l?escrit de la Sra. E. que han estat copiades en l?antecedent primer.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
Al fonament tercer de la Sentència de 2 d?abril de 2001, del Jutjat Contenciós
Administratiu núm. 2 d?aquesta ciutat, s?adverteix que per ?el principi de confiança
llegítima?, del qual es fa ressò l?exposició de motius de la Llei estatal de 13 de gener de
1999, reformadora de la de règim jurídic de les administracions públiques i del
procediment Administratiu comú, es preconitza que l?actuació de les administracions
públiques no pot ser arbitràriament alterada, cosa que ha succeït per tal com en el cas
d?actes ?no es pot negar que la llicència d?obres en el seu dia atorgada en contemplació
d?una finalitat comercial no admesa pel planejament, ha provocat perjudicis al titular de
la llicència que va actuar confiant a la seva conformitat a Dret. Ens trobem, doncs,
davant un supòsit de responsabilitat patrimonial de l?Administració derivada de
l?atorgament indegut d?una llicència d?obres?.
Aquesta explicació judicial, que està en el basament de la reclamació plantejada,
conjugada amb el quantum a la percepció del qual s?aspira (17.000.000 de pessetes),
comporta la convicció que es troba legitimada la Batllia de Ciutadella de Menorca per
formular la consulta, en vista dels articles 10.10.a de la Llei balear de 15 de juny de
1993 reformada per la de 31 de maig de 2000 i 15.1.d del mateix text, gaudint de
competència el Consell Consultiu per evacuar l?esmentada consulta. El dictamen té la
condició de preceptiu.
Segona
Encara que hi hagi un reconeixement explícit per part de l?Administració municipal
respecte a l?existència de la responsabilitat patrimonial denunciada pels consorts
reclamants, no serà sobrer que el Consell Consultiu recordi que els requisits als quals es
refereixen els articles 139 i següents de la invocada Llei de règim jurídic de les
administracions públiques i del procediment administratiu comú, de 26 de novembre de
1992, s?han de tenir per observats en la present ocasió, tant des del punt de vista de la
temporaneïtat (la manifestació de l?efecte lesiu s?ha de tenir per experimentada ?no
abans? del 4 de gener últim en el qual va ser confirmada per la Sala del Contenciós
Administratiu la Sentència de primera instància que s?ha esmentat) com des del
d?atribució de la causa de l?esmentat efecte al funcionament anormal dels serveis
públics municipals i, en fi, des dels angles de contemplació que radiquen en l?avaluació
econòmica del perjudici i la seva individualització a més a més de la inexistència d?un
deure jurídic dels reclamants amb vista al suport del dany experimentat.
Tercera
Ara bé, el reconeixement de responsabilitat ha quedat matisat, segons el que s?ha relatat
en els antecedents, per un plantejament d?arrel transaccional, que, partint d?una proposta
dels interessats, ha despertat la conformitat de la Batllia, havent-se arribat fins i tot a
l?elaboració d?un projecte de document bilateral encaminat a la constatació de l?acord
en germen. Evidentment, conforme a l?article 12 del Reglament estatal de 26 de març de
1993, en els expedients que s?incoïn per responsabilitat patrimonial de les
administracions públiques, sigui la que sigui la decisió que es proposi per al seu
acabament, el dictamen del Consell d?Estat, pel que fa a l?Administració general, i el del
Consell Consultiu pel que fa a l?Administració autonòmica a les Illes Balears, és tràmit
de necessari compliment, i així es puntualitza en els preceptes esmentats en el fonament
primer.
Arribats a aquest punt, cal dir que, amb subordinació al fet que es donin els passos que
més endavant s?explicaran, el Consell Consultiu és procliu que s?accepti la pretensió
dels reclamants que, recolzada per la Batllia, s?ha reflectit en l?antecedent primer. I ?els
passos? que s?han de donar perquè així succeeixi han de ser els següents:
1. Segons l?al·legació quarta de l?escrit de reclamació deduït el 3 d?agost de 2001 per la
Sra. E. (evidentment en interès propi i en el del seu marit), el temps de vigència de la
proposició aleshores formulada ?els 17.000.000 de pessetes, etc.? es va fixar en tres
mesos, i és obvi que entre l?esmentada data i el 30 de gener últim, dia en el qual la
Batllia va acceptar la proposta de resolució de l?expedient, ha transcorregut un temps
notòriament superior a l?expressat termini sense que es tingui notícia d?una pròrroga del
mateix termini o d?un assentiment exprés dels interessats pel que fa al manteniment de
l?oferiment que varen fer el 3 d?agost de 2001; i
2. Diu l?art. 23.a del text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim
local, aprovat per Reial Decret legislatiu de 18 d?abril de 1986, que ?corresponen al Ple?
de l?Ajuntament, segons l?epígraf a) ?la adquisición de bienes y derechos y la
transacción sobre los mismos? amb el benentès que tal competència s?ha de reconèixer
?además de las señaladas en el art. 22? de la Llei de bases de l?esmentat règim local,
modificada per la de 21 d?abril de 1999.
Per tant, sense un acord municipal plenari, en versar la transacció esbossada sobre drets
municipals (la Hisenda municipal ?art. 2 de la Llei de 28 de desembre de 1988? quedarà
afectada pel pagament previst) materialitzables en la quantia de la responsabilitat
patrimonial exigida, no es podrà articular d?acord amb el dret el conveni esbossat.
Quarta
En un altre ordre de coses, cal proclamar que no hi ha dubte en l?aplicabilitat al cas del
sistema d?acabament convencional dels procediments administratius instaurat per l?art.
88 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment
administratiu comú, sempre que en el document en el qual es plasmi el conveni es
recullin com a mínim les circumstàncies apuntades a l?apartat 2 de l?esmentat precepte.
I tampoc s?ha de dubtar d??una altra aplicabilitat?, és a dir, la de translació a l?àmbit de
la responsabilitat patrimonial de les administracions públiques del precepte ara
esmentat, atès que, específicament, en l?apartat 2 de l?art. 2 de l?esmentat Reglament de
26 de març de 1993, s?accepta que en les actuacions que es desenvolupin en l?àmbit
al·ludit ?seran d?aplicació? les normes d?acabament convencional, per afirmar-se que
?la resolució del procediment o, en el seu cas, l?acord d?acabament convencional fixarà
la quantia i el mode de la indemnització, quan sigui procedent, d?acord amb els criteris
que per calcular-la i abonar-la s?estableixen a l?art. 141? de la repetida Llei de 26 de
novembre de 1992.
III. CONCLUSIONS
1a. La Batllia de Ciutadella de Menorca es troba legitimada per a la formulació de la
consulta, i el Consell Consultiu és competent per evacuar-la. El dictamen té la condició
de preceptiu.
2a. És procedent que, previ compliment de les condicions que, seguidament,
s?expressaran, es declari finalitzat, per acabament convencional, l?expedient incoat amb
motiu de la reclamació per responsabilitat patrimonial objecte de les actuacions. Les
esmentades condicions són:
1. Manteniment, per escrit, de la proposta que varen articular els reclamants en el que es
va deduir el 3 d?agost de 2001, citat en l?antecedent primer; i
2. Acord favorable pres per l?Ajuntament en sessió plenària.
3a. En l?esmentat acord favorable haurà de constar explícitament, per la seva qualitat de
requisit solemne, la declaració prevista en l?article 3.3, de la Llei balear de 15 de juny
de 1993 (?d?acord amb el Consell Consultiu? en la versió catalana, i ?de acuerdo con el
Consell Consultiu? en la versió castellana).
Palma, 26 de febrer de 2002
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Sociedad de Responsabilidad Limitada](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_302.jpg)
![Suscripción más de 250 formularios para PYMES](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_2922.png)
Suscripción más de 250 formularios para PYMES
Editorial Colex, S.L.
100.00€
95.00€
+ Información
![Manual de Derecho societario](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_2725.png)
![Cláusula rebus sic stantibus. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_2674.png)
Cláusula rebus sic stantibus. Paso a paso
Dpto. Documentación Iberley
12.75€
12.11€
+ Información
![Cese de actividades molestas en las comunidades de propietarios. Paso a paso (DESCATALOGADO)](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3410.png)
Cese de actividades molestas en las comunidades de propietarios. Paso a paso (DESCATALOGADO)
V.V.A.A
14.50€
5.80€
+ Información