Dictamen del Consejo Cons...o del 2002

Última revisión
26/02/2002

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 018/2002 del 26 de febrero del 2002

Tiempo de lectura: 11 min

Tiempo de lectura: 11 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 26/02/2002

Num. Resolución: 018/2002


Resumen

Dictamen núm. 18/2002, relatiu a la reclamació en matèria de responsabilitat patrimonial de l?Ajuntament de Ciutadella formulada per la Sra. E. procedent de l?anul·lació d?una llicència d?obres per a la construcció d?un local comercial d?ús indefinit.

Ponente/s:

Miguel Coll Carreras

Contestacion

Dictamen núm. 18/2002, relatiu a la reclamació en matèria de responsabilitat

patrimonial de l?Ajuntament de Ciutadella formulada per la Sra. E. procedent de

l?anul·lació d?una llicència d?obres per a la construcció d?un local comercial d?ús

indefinit1.

I. ANTECEDENTS

1. Per escrit datat el 3 d?agost de 2001, que va ingressar a les oficines municipals el 4 de

setembre següent, la Sra. E. va formular reclamació en matèria de responsabilitat

patrimonial procedent de l?anul·lació de determinada llicència d?obres. En l?esmentat

escrit es va referir la Sra. E. a una valoració per danys i perjudicis per 40.758.655

pessetes, però hi va introduir les següents al·legacions:

1. La tercera, del següent tenor:

No obstante lo anterior, analizadas las circunstancias concurrentes y tras diversas

entrevistas con los responsables municipales, esta parte estaría dispuesta a transar este

asunto en la cantidad, por todos los conceptos, de 17.000.000 de pesetas. Todos los

conceptos quiere expresar: valor de lo edificado, valor de la gestión y proyectos, valor

de las instalaciones, lucro cesante (aquí se advierte la significación del ?com a mínim?

de la sentencia), intereses, costas judiciales. Es decir, si la propuesta indemnizatoria

fuera aceptada, esta parte, además de desistir de la apelación en curso, renunciaría a

cuantas acciones pudieran corresponderle, dando por saldada y finiquitada su

reclamación.

2. La quarta, que diu així:

La aceptación de la propuesta llevaría aparejada la demolición de lo edificado y

restitución del terreno a su estado original, lo cual sería de cuenta y cargo del

Ayuntamiento, con completa indemnidad para la propiedad. El plazo de ejecución

debería ser de máximo un año. La presente propuesta queda condicionada a la

aceptación efectiva por el Ayuntamiento en el plazo máximo de tres meses, transcurrido

el cual quedará sin efecto alguno.

2. Incoat l?expedient, amb nomenament d?instructor, es varen unir a les actuacions

informe de G., SL, comprensiu de la valoració que s?ha esmentat; Sentència de 2 d?abril

de 2001 del Jutjat del Contenciós Administratiu núm. 2 de Palma de Mallorca, dictada

en procediment ordinari subsegüent a recurs promogut per la Sra. E. i el seu marit Sr. J.

contra actes de l?Ajuntament de Ciutadella sobre denegació de llicències en matèria

d?activitats a la urbanització sa Caleta, en mèrits de la resolució dels quals va ser

desestimat el recurs i confirmats els actes impugnats; sentència de la Sala del

Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de Balears de 4 de gener de

2002, confirmatòria de la del Jutjat que s?acaba d?esmentar; expedient administratiu

tramitat per l?Ajuntament arran de la sol·licitud de llicència d?activitats la denegació de

les quals va ser causa generadora del recurs contenciós administratiu del qual varen

conèixer el Jutjat i la Sala expressats; informe del secretari de l?Ajuntament, datat el 21

de gener últim, en el qual, després d?afirmar que és procedent indemnitzar per danys i

perjudicis la Sra. E. ?com a titular de llicència d?obres [...] i el Sr. J. d?instal·lacions, que

han resultat inútils i per tant s?han d?indemnitzar?, assenyala que la indemnització haurà

de consistir en ?les despeses realitzades per la reclamant en execució de la llicència

1 Ponència del President Hble. Sr. Miguel Coll Carreras

indegudament atorgada per l?Ajuntament i que varen resultar inútils?; i que el

reconeixement i la indemnització ?podran esser pactats mitjançant conveni entre les

parts?; i informe tècnic subscrit per arquitecte i enginyer, assessors tècnics municipals

ambdós, amb data 22 de gener proppassat, expressiu que ?el cost de tota l?operació de

construcció i habilitació de la parcel·la i el local, ascendeix a 17.000.000 de pessetes

equivalents a 102.172,06 euros?.

3. L?expedient va ser rematat per escrit de 30 del mateix mes de gener de l?any en curs,

de la Batllia, en el qual es llegeix, a títol de conclusió, el següent:

Resolc: Primer. Sol·licitar del Consell Consultiu de les Illes Balears que emeti dictamen

relatiu a la indemnització per la responsabilitat patrimonial de l?Ajuntament de

Ciutadella, a fer efectiva mitjançant el conveni que proposa l?instructor de l?expedient,

previ pacte amb els reclamants.

Segon. Remetre a l?òrgan consultiu l?expedient administratiu en forma de còpia

compulsada amb índex igualment testimoniat per la Secretària de l?Ajuntament de

Ciutadella.

La proposta de resolució, acollida per la Batllia, va ser articulada per l?instructor,

constituint document annex un esborrany o projecte de document a subscriure pel batlle

i els consorts Srs. J. i E., en el qual s?insereixen clàusules en harmonia amb les

al·legacions de l?escrit de la Sra. E. que han estat copiades en l?antecedent primer.

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

Al fonament tercer de la Sentència de 2 d?abril de 2001, del Jutjat Contenciós

Administratiu núm. 2 d?aquesta ciutat, s?adverteix que per ?el principi de confiança

llegítima?, del qual es fa ressò l?exposició de motius de la Llei estatal de 13 de gener de

1999, reformadora de la de règim jurídic de les administracions públiques i del

procediment Administratiu comú, es preconitza que l?actuació de les administracions

públiques no pot ser arbitràriament alterada, cosa que ha succeït per tal com en el cas

d?actes ?no es pot negar que la llicència d?obres en el seu dia atorgada en contemplació

d?una finalitat comercial no admesa pel planejament, ha provocat perjudicis al titular de

la llicència que va actuar confiant a la seva conformitat a Dret. Ens trobem, doncs,

davant un supòsit de responsabilitat patrimonial de l?Administració derivada de

l?atorgament indegut d?una llicència d?obres?.

Aquesta explicació judicial, que està en el basament de la reclamació plantejada,

conjugada amb el quantum a la percepció del qual s?aspira (17.000.000 de pessetes),

comporta la convicció que es troba legitimada la Batllia de Ciutadella de Menorca per

formular la consulta, en vista dels articles 10.10.a de la Llei balear de 15 de juny de

1993 reformada per la de 31 de maig de 2000 i 15.1.d del mateix text, gaudint de

competència el Consell Consultiu per evacuar l?esmentada consulta. El dictamen té la

condició de preceptiu.

Segona

Encara que hi hagi un reconeixement explícit per part de l?Administració municipal

respecte a l?existència de la responsabilitat patrimonial denunciada pels consorts

reclamants, no serà sobrer que el Consell Consultiu recordi que els requisits als quals es

refereixen els articles 139 i següents de la invocada Llei de règim jurídic de les

administracions públiques i del procediment administratiu comú, de 26 de novembre de

1992, s?han de tenir per observats en la present ocasió, tant des del punt de vista de la

temporaneïtat (la manifestació de l?efecte lesiu s?ha de tenir per experimentada ?no

abans? del 4 de gener últim en el qual va ser confirmada per la Sala del Contenciós

Administratiu la Sentència de primera instància que s?ha esmentat) com des del

d?atribució de la causa de l?esmentat efecte al funcionament anormal dels serveis

públics municipals i, en fi, des dels angles de contemplació que radiquen en l?avaluació

econòmica del perjudici i la seva individualització a més a més de la inexistència d?un

deure jurídic dels reclamants amb vista al suport del dany experimentat.

Tercera

Ara bé, el reconeixement de responsabilitat ha quedat matisat, segons el que s?ha relatat

en els antecedents, per un plantejament d?arrel transaccional, que, partint d?una proposta

dels interessats, ha despertat la conformitat de la Batllia, havent-se arribat fins i tot a

l?elaboració d?un projecte de document bilateral encaminat a la constatació de l?acord

en germen. Evidentment, conforme a l?article 12 del Reglament estatal de 26 de març de

1993, en els expedients que s?incoïn per responsabilitat patrimonial de les

administracions públiques, sigui la que sigui la decisió que es proposi per al seu

acabament, el dictamen del Consell d?Estat, pel que fa a l?Administració general, i el del

Consell Consultiu pel que fa a l?Administració autonòmica a les Illes Balears, és tràmit

de necessari compliment, i així es puntualitza en els preceptes esmentats en el fonament

primer.

Arribats a aquest punt, cal dir que, amb subordinació al fet que es donin els passos que

més endavant s?explicaran, el Consell Consultiu és procliu que s?accepti la pretensió

dels reclamants que, recolzada per la Batllia, s?ha reflectit en l?antecedent primer. I ?els

passos? que s?han de donar perquè així succeeixi han de ser els següents:

1. Segons l?al·legació quarta de l?escrit de reclamació deduït el 3 d?agost de 2001 per la

Sra. E. (evidentment en interès propi i en el del seu marit), el temps de vigència de la

proposició aleshores formulada ?els 17.000.000 de pessetes, etc.? es va fixar en tres

mesos, i és obvi que entre l?esmentada data i el 30 de gener últim, dia en el qual la

Batllia va acceptar la proposta de resolució de l?expedient, ha transcorregut un temps

notòriament superior a l?expressat termini sense que es tingui notícia d?una pròrroga del

mateix termini o d?un assentiment exprés dels interessats pel que fa al manteniment de

l?oferiment que varen fer el 3 d?agost de 2001; i

2. Diu l?art. 23.a del text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim

local, aprovat per Reial Decret legislatiu de 18 d?abril de 1986, que ?corresponen al Ple?

de l?Ajuntament, segons l?epígraf a) ?la adquisición de bienes y derechos y la

transacción sobre los mismos? amb el benentès que tal competència s?ha de reconèixer

?además de las señaladas en el art. 22? de la Llei de bases de l?esmentat règim local,

modificada per la de 21 d?abril de 1999.

Per tant, sense un acord municipal plenari, en versar la transacció esbossada sobre drets

municipals (la Hisenda municipal ?art. 2 de la Llei de 28 de desembre de 1988? quedarà

afectada pel pagament previst) materialitzables en la quantia de la responsabilitat

patrimonial exigida, no es podrà articular d?acord amb el dret el conveni esbossat.

Quarta

En un altre ordre de coses, cal proclamar que no hi ha dubte en l?aplicabilitat al cas del

sistema d?acabament convencional dels procediments administratius instaurat per l?art.

88 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment

administratiu comú, sempre que en el document en el qual es plasmi el conveni es

recullin com a mínim les circumstàncies apuntades a l?apartat 2 de l?esmentat precepte.

I tampoc s?ha de dubtar d??una altra aplicabilitat?, és a dir, la de translació a l?àmbit de

la responsabilitat patrimonial de les administracions públiques del precepte ara

esmentat, atès que, específicament, en l?apartat 2 de l?art. 2 de l?esmentat Reglament de

26 de març de 1993, s?accepta que en les actuacions que es desenvolupin en l?àmbit

al·ludit ?seran d?aplicació? les normes d?acabament convencional, per afirmar-se que

?la resolució del procediment o, en el seu cas, l?acord d?acabament convencional fixarà

la quantia i el mode de la indemnització, quan sigui procedent, d?acord amb els criteris

que per calcular-la i abonar-la s?estableixen a l?art. 141? de la repetida Llei de 26 de

novembre de 1992.

III. CONCLUSIONS

1a. La Batllia de Ciutadella de Menorca es troba legitimada per a la formulació de la

consulta, i el Consell Consultiu és competent per evacuar-la. El dictamen té la condició

de preceptiu.

2a. És procedent que, previ compliment de les condicions que, seguidament,

s?expressaran, es declari finalitzat, per acabament convencional, l?expedient incoat amb

motiu de la reclamació per responsabilitat patrimonial objecte de les actuacions. Les

esmentades condicions són:

1. Manteniment, per escrit, de la proposta que varen articular els reclamants en el que es

va deduir el 3 d?agost de 2001, citat en l?antecedent primer; i

2. Acord favorable pres per l?Ajuntament en sessió plenària.

3a. En l?esmentat acord favorable haurà de constar explícitament, per la seva qualitat de

requisit solemne, la declaració prevista en l?article 3.3, de la Llei balear de 15 de juny

de 1993 (?d?acord amb el Consell Consultiu? en la versió catalana, i ?de acuerdo con el

Consell Consultiu? en la versió castellana).

Palma, 26 de febrer de 2002

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Sociedad de Responsabilidad Limitada
Disponible

Sociedad de Responsabilidad Limitada

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Suscripción más de 250 formularios para PYMES
Disponible

Suscripción más de 250 formularios para PYMES

Editorial Colex, S.L.

100.00€

95.00€

+ Información

Manual de Derecho societario
Disponible

Manual de Derecho societario

Miguel Ángel Tenas Alós

17.00€

16.15€

+ Información

Cláusula rebus sic stantibus. Paso a paso
Disponible

Cláusula rebus sic stantibus. Paso a paso

Dpto. Documentación Iberley

12.75€

12.11€

+ Información