Dictamen del Consejo Cons...o del 2002

Última revisión
26/02/2002

Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 017/2002 del 26 de febrero del 2002

Tiempo de lectura: 8 min

Tiempo de lectura: 8 min

Relacionados:

Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears

Fecha: 26/02/2002

Num. Resolución: 017/2002


Resumen

Dictamen núm. 17/2002, relatiu a la modificació del Decret 54/2001, de 6 d?abril, relatiu al règim d?admissió d?alumnes en centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.

Ponente/s:

Miguel Coll Carreras

Contestacion

Dictamen núm. 17/2002, relatiu a la modificació del Decret 54/2001, de 6 d?abril,

relatiu al règim d?admissió d?alumnes en centres sostinguts totalment o

parcialment amb fons públics1.

I. ANTECEDENTS

1. Sobre la base de memòria redactada per la Direcció General de Planificació i Centres,

el conseller d?Educació i Cultura va ordenar el 2 de novembre de 2001 la incoació

d?expedient encaminat a modificar el Decret esmentat a l?encapçalament, encomanant el

tràmit a ?les unitats administratives corresponents de la Direcció General de

Planificació i Centres?. A les actuacions desenvolupades com a conseqüència de

l?esmentada ordre s?hi varen unir:

1. Esmena al Decret d?admissió d?alumnes dictat per la Conselleria dia 6 d?abril de

2001 formulada per la Federació d?Ensenyament d?USO-Illes Balears, ingressada en la

Conselleria el 29 de maig de 2001.

2. Escrit de 27 de març de 2001, de la Societat Cooperativa d?Ensenyança Mata de Jonc.

3. Informe emès el 12 de desembre de 2001 pel Consell Escolar de les Illes Balears, en

vista d?un avantprojecte de reforma de l?esmentat Decret. L?esmentat informe,

majoritàriament aprovat per l?expressat organisme, comprèn consideracions i

recomanacions articulades respecte a l?al·ludit avantprojecte.

4. ?Consideracions? de la Direcció General esmentada formulades el 28 de desembre de

2001 en relació amb l?informe del Consell Escolar que s?ha referit.

2. Elaborat ja l?avantprojecte que s?ha de dictaminar pel Consell Consultiu, s?ha

experimentat la incorporació a l?expedient de les següents actuacions:

1. Tres informes del secretari general tècnic de la Conselleria de referència, expressiu

un d?ells que ?l?aprovació d?aquesta normativa no suposarà cap cost econòmic

addicional?, indicatiu un altre que ?l?aprovació de la reforma del Decret no suposa la

derogació de cap altra norma vigent? i puntualitzador el tercer, datat el 10 de gener

últim, que ?pel que s?exposa i als efectes que pertoquin, s?informa favorablement el

procediment i el text de la reforma del Decret 54/2001, de 6 d?abril, pel qual s?estableix

el règim d?admissió d?alumnes a centres docents sostinguts totalment o parcialment amb

fons públics?.

2. Informe del Departament d?Àrea Juridicoadministrativa de la Conselleria, datat l?11

de gener proppassat, en el qual s?inclouen conclusions anàlogues a les del tercer dels

procedents de la Secretaria General Tècnica.

1 Ponència del President Hble. Sr. Miguel Coll Carreras

II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES

Primera

El M. H. Sr. President de les Illes Balears gaudeix de legitimació per formular la

consulta, de conformitat amb els articles 11, epígraf m), de la Llei del Govern de les

Illes Balears, de 14 de març de 2001, i 15.1.a, de la rectora del Consell Consultiu, de 15

de juny de 1993, modificat per la de 31 de maig de 2000, i l?alt cos assessor és

competent per evacuar-la, en harmonia amb els esmentats preceptes i, a més, segons

l?art. 10.6, de la Llei esmentada en últim lloc. El dictamen a emetre té la qualitat de

preceptiu.

Segona

La incorporació a l?expedient dels informes que s?han relacionat en els antecedents

revela que s?han guardat i acomplert en el seu tràmit les exigències de l?art. 46 de la

invocada Llei balear de 14 de març de 2001, i s?ha de dir, a més, que s?ha de donar per

complert l?art. 42 de l?esmentada llei, quant a l?iter que s?ha de seguir, dins

l?Administració, per a l?elaboració de disposicions reglamentàries, en un dels aspectes

prevists pel precepte; i que la mateix cosa ha de succeir pel que fa al que s?hi apunta, en

el sentit que només s?ha d?afegir un estudi del cost i finançament previsibles quan el

projecte tracti sobre ?creació de nous serveis o reforma dels ja existents?, cosa que no

esdevé en el present supòsit.

En un altre ordre de coses, és procedent puntualitzar:

1. La idoneïtat del Consell Escolar de les Illes Balears i les seves característiques

representatives són circumstàncies que indueixen a tenir per observada, amb la seva

audiència, la dels ciutadans, d?acord amb l?apartat 1, primer paràgraf de l?art. 43 de

l?esmentada Llei del Govern de les Illes Balears; i

2. Encara que la modificació del Decret 54/2001, de 6 d?abril de l?esmentat any,

constitueix la raó de ser del Decret que es tracta de dictar, el que implica la

?derogació? dels articles de l?esmentat Decret, que se substitueixen pels

corresponents que s?insereixen en el projectat, s?ha de reputar racionalment

admissible l?elusió de la taula de vigències de disposicions anteriors i de la relació

de disposicions afectades, segons preveu l?apartat 2 de l?invocat art. 42 de la Llei del

Govern de les Illes Balears, ja que, amb substancialitat inequívoca, queden

respectats els designis de tal llei fonamental en el text consultat amb el que consta

en l?expedient.

Tercera

En allò substancial, les úniques objeccions que el Consell Consultiu té el deure de fer al

text comunicat són les següents:

1. La paraula ?guardia? que figura en la versió castellana s?ha de reemplaçar per

?guarda?, ja que en el diccionari de la Reial Acadèmia Espanyola s?ensenya que

?guardia? és ?acción de guardar o vigilar?, mentre que ?guarda? és ?persona que tiene a

su cargo la conservación de una cosa? o ?persona que no pierde nunca de vista a aquel a

quien guarda?. I l?esmentada concepció de la ?guarda? és la que llueix exemplarment en

l?article 158 del Codi Civil quan, en referir-se a intervencions de l?autoritat judicial en

la matèria, declara que prendrà les mesures apropiades ?a fi d?evitar als fills

pertorbacions danyoses en els casos de canvi del titular de la potestat de guarda?.

2. L?al·lusió indiferent ?al domicili de qui tingui la tutela o la guàrdia i custòdia?

s?hauria de reformar (a part l?explicat en el paràgraf anterior) de manera que es reduís a

?qui tingui la guarda i custòdia?, ja que d?aquesta manera, en convergir la titularitat en

qui, d?acord amb el dret, ostenta el que en la norma del Codi Civil esmentada s?entén

per potestat de guarda, s?eludiria la tutela que, en paral·lel amb la pàtria potestat, és una

de les institucions implantades en relació amb els menors d?edat, per la qual cosa, si

s?esmenta, la tutela ?que en general, és supletòria de la pàtria potestat?, seria necessària

la menció específica d?aquesta. D?aquí, doncs, que s?hagi de reputar més simple i

satisfactòria l?expressió aconsellada de ?qui tingui la guarda i custòdia?.

3. L?últim incís de la versió que es vol donar a l?art. 10.5 del Decret afectat per la

reforma dóna a entendre que ?el pare, la mare o el tutor? estaran legitimats per ?optar

per la valoració del lloc de treball de qualsevol d?ells, o pel del mateix alumne major

d?edat?.

L?esmentada opció, quan es refereix ?al lloc de treball de [?] l?alumne major d?edat?

comporta una anomalia, per tal com, si el beneficiari del sistema ha de ser un alumne

?major d?edat? no sotmès a tutela, és a dir, investit de plena capacitat, no es pot acceptar

que, substituint-lo, siguin el pare o la mare qui adoptin determinacions en el sentit

apuntat en el projecte. Evidentment, una actuació de tal índole, respecte a interessats

majors d?edat, només caldria imaginar-se mitjançant fórmules de representació

voluntària, a través d?apoderaments conferits pels alumnes ?majors d?edat? al seu pare o

a la seva mare. Cas diferent el dels ?incapacitats?, majors d?edat, sotmesos a tutela, la

comprensió dels quals no s?entreveu en l?àmbit aplicatiu del Decret.

III. CONCLUSIONS

1a El M. H. Sr. President de les Illes Balears està legitimat per formular la consulta, i el

Consell Consultiu és competent per evacuar-la. El dictamen té la condició de preceptiu.

2a. S?ha tramitat d?acord amb el dret la modificació del Decret 54/2001, de 6 d?abril, a

realitzar mitjançant una disposició d?igual rang.

3a. És procedent a aprovar el projecte consultat amb les alteracions suggerides en la

consideració tercera, que s?estimen essencials.

4a. En la resolució que recaigui s?ha d?incloure la pertinent de les declaracions

solemnes fixades a l?art. 3.3, de la Llei balear de 15 de juny de 1993 (?d?acord amb el

Consell Consultiu? o ?havent escoltat el Consell Consultiu?, en la versió catalana, i ?de

acuerdo con el Consell Consultiu? o ?oído el Consell Consultiu? en la versió

castellana).

Palma, 26 de febrer de 2002

LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS

Cooperativas: Régimen jurídico y contabilidad
Disponible

Cooperativas: Régimen jurídico y contabilidad

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Socios de una cooperativa de trabajo asociado
Disponible

Socios de una cooperativa de trabajo asociado

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Regulación de las Sociedades Cooperativas
Disponible

Regulación de las Sociedades Cooperativas

Dpto. Documentación Iberley

6.83€

6.49€

+ Información

Tarjeta 100 Formularios Jurídicos imprescindibles
Disponible

Tarjeta 100 Formularios Jurídicos imprescindibles

Editorial Colex, S.L.

49.95€

47.45€

+ Información

Derecho del trabajo: Normas, fuentes y principios
Disponible

Derecho del trabajo: Normas, fuentes y principios

6.83€

6.49€

+ Información