Última revisión
26/02/2002
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 017/2002 del 26 de febrero del 2002
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 26/02/2002
Num. Resolución: 017/2002
Resumen
Dictamen núm. 17/2002, relatiu a la modificació del Decret 54/2001, de 6 d?abril, relatiu al règim d?admissió d?alumnes en centres sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.Ponente/s:
Miguel Coll Carreras
Contestacion
Dictamen núm. 17/2002, relatiu a la modificació del Decret 54/2001, de 6 d?abril,
relatiu al règim d?admissió d?alumnes en centres sostinguts totalment o
parcialment amb fons públics1.
I. ANTECEDENTS
1. Sobre la base de memòria redactada per la Direcció General de Planificació i Centres,
el conseller d?Educació i Cultura va ordenar el 2 de novembre de 2001 la incoació
d?expedient encaminat a modificar el Decret esmentat a l?encapçalament, encomanant el
tràmit a ?les unitats administratives corresponents de la Direcció General de
Planificació i Centres?. A les actuacions desenvolupades com a conseqüència de
l?esmentada ordre s?hi varen unir:
1. Esmena al Decret d?admissió d?alumnes dictat per la Conselleria dia 6 d?abril de
2001 formulada per la Federació d?Ensenyament d?USO-Illes Balears, ingressada en la
Conselleria el 29 de maig de 2001.
2. Escrit de 27 de març de 2001, de la Societat Cooperativa d?Ensenyança Mata de Jonc.
3. Informe emès el 12 de desembre de 2001 pel Consell Escolar de les Illes Balears, en
vista d?un avantprojecte de reforma de l?esmentat Decret. L?esmentat informe,
majoritàriament aprovat per l?expressat organisme, comprèn consideracions i
recomanacions articulades respecte a l?al·ludit avantprojecte.
4. ?Consideracions? de la Direcció General esmentada formulades el 28 de desembre de
2001 en relació amb l?informe del Consell Escolar que s?ha referit.
2. Elaborat ja l?avantprojecte que s?ha de dictaminar pel Consell Consultiu, s?ha
experimentat la incorporació a l?expedient de les següents actuacions:
1. Tres informes del secretari general tècnic de la Conselleria de referència, expressiu
un d?ells que ?l?aprovació d?aquesta normativa no suposarà cap cost econòmic
addicional?, indicatiu un altre que ?l?aprovació de la reforma del Decret no suposa la
derogació de cap altra norma vigent? i puntualitzador el tercer, datat el 10 de gener
últim, que ?pel que s?exposa i als efectes que pertoquin, s?informa favorablement el
procediment i el text de la reforma del Decret 54/2001, de 6 d?abril, pel qual s?estableix
el règim d?admissió d?alumnes a centres docents sostinguts totalment o parcialment amb
fons públics?.
2. Informe del Departament d?Àrea Juridicoadministrativa de la Conselleria, datat l?11
de gener proppassat, en el qual s?inclouen conclusions anàlogues a les del tercer dels
procedents de la Secretaria General Tècnica.
1 Ponència del President Hble. Sr. Miguel Coll Carreras
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El M. H. Sr. President de les Illes Balears gaudeix de legitimació per formular la
consulta, de conformitat amb els articles 11, epígraf m), de la Llei del Govern de les
Illes Balears, de 14 de març de 2001, i 15.1.a, de la rectora del Consell Consultiu, de 15
de juny de 1993, modificat per la de 31 de maig de 2000, i l?alt cos assessor és
competent per evacuar-la, en harmonia amb els esmentats preceptes i, a més, segons
l?art. 10.6, de la Llei esmentada en últim lloc. El dictamen a emetre té la qualitat de
preceptiu.
Segona
La incorporació a l?expedient dels informes que s?han relacionat en els antecedents
revela que s?han guardat i acomplert en el seu tràmit les exigències de l?art. 46 de la
invocada Llei balear de 14 de març de 2001, i s?ha de dir, a més, que s?ha de donar per
complert l?art. 42 de l?esmentada llei, quant a l?iter que s?ha de seguir, dins
l?Administració, per a l?elaboració de disposicions reglamentàries, en un dels aspectes
prevists pel precepte; i que la mateix cosa ha de succeir pel que fa al que s?hi apunta, en
el sentit que només s?ha d?afegir un estudi del cost i finançament previsibles quan el
projecte tracti sobre ?creació de nous serveis o reforma dels ja existents?, cosa que no
esdevé en el present supòsit.
En un altre ordre de coses, és procedent puntualitzar:
1. La idoneïtat del Consell Escolar de les Illes Balears i les seves característiques
representatives són circumstàncies que indueixen a tenir per observada, amb la seva
audiència, la dels ciutadans, d?acord amb l?apartat 1, primer paràgraf de l?art. 43 de
l?esmentada Llei del Govern de les Illes Balears; i
2. Encara que la modificació del Decret 54/2001, de 6 d?abril de l?esmentat any,
constitueix la raó de ser del Decret que es tracta de dictar, el que implica la
?derogació? dels articles de l?esmentat Decret, que se substitueixen pels
corresponents que s?insereixen en el projectat, s?ha de reputar racionalment
admissible l?elusió de la taula de vigències de disposicions anteriors i de la relació
de disposicions afectades, segons preveu l?apartat 2 de l?invocat art. 42 de la Llei del
Govern de les Illes Balears, ja que, amb substancialitat inequívoca, queden
respectats els designis de tal llei fonamental en el text consultat amb el que consta
en l?expedient.
Tercera
En allò substancial, les úniques objeccions que el Consell Consultiu té el deure de fer al
text comunicat són les següents:
1. La paraula ?guardia? que figura en la versió castellana s?ha de reemplaçar per
?guarda?, ja que en el diccionari de la Reial Acadèmia Espanyola s?ensenya que
?guardia? és ?acción de guardar o vigilar?, mentre que ?guarda? és ?persona que tiene a
su cargo la conservación de una cosa? o ?persona que no pierde nunca de vista a aquel a
quien guarda?. I l?esmentada concepció de la ?guarda? és la que llueix exemplarment en
l?article 158 del Codi Civil quan, en referir-se a intervencions de l?autoritat judicial en
la matèria, declara que prendrà les mesures apropiades ?a fi d?evitar als fills
pertorbacions danyoses en els casos de canvi del titular de la potestat de guarda?.
2. L?al·lusió indiferent ?al domicili de qui tingui la tutela o la guàrdia i custòdia?
s?hauria de reformar (a part l?explicat en el paràgraf anterior) de manera que es reduís a
?qui tingui la guarda i custòdia?, ja que d?aquesta manera, en convergir la titularitat en
qui, d?acord amb el dret, ostenta el que en la norma del Codi Civil esmentada s?entén
per potestat de guarda, s?eludiria la tutela que, en paral·lel amb la pàtria potestat, és una
de les institucions implantades en relació amb els menors d?edat, per la qual cosa, si
s?esmenta, la tutela ?que en general, és supletòria de la pàtria potestat?, seria necessària
la menció específica d?aquesta. D?aquí, doncs, que s?hagi de reputar més simple i
satisfactòria l?expressió aconsellada de ?qui tingui la guarda i custòdia?.
3. L?últim incís de la versió que es vol donar a l?art. 10.5 del Decret afectat per la
reforma dóna a entendre que ?el pare, la mare o el tutor? estaran legitimats per ?optar
per la valoració del lloc de treball de qualsevol d?ells, o pel del mateix alumne major
d?edat?.
L?esmentada opció, quan es refereix ?al lloc de treball de [?] l?alumne major d?edat?
comporta una anomalia, per tal com, si el beneficiari del sistema ha de ser un alumne
?major d?edat? no sotmès a tutela, és a dir, investit de plena capacitat, no es pot acceptar
que, substituint-lo, siguin el pare o la mare qui adoptin determinacions en el sentit
apuntat en el projecte. Evidentment, una actuació de tal índole, respecte a interessats
majors d?edat, només caldria imaginar-se mitjançant fórmules de representació
voluntària, a través d?apoderaments conferits pels alumnes ?majors d?edat? al seu pare o
a la seva mare. Cas diferent el dels ?incapacitats?, majors d?edat, sotmesos a tutela, la
comprensió dels quals no s?entreveu en l?àmbit aplicatiu del Decret.
III. CONCLUSIONS
1a El M. H. Sr. President de les Illes Balears està legitimat per formular la consulta, i el
Consell Consultiu és competent per evacuar-la. El dictamen té la condició de preceptiu.
2a. S?ha tramitat d?acord amb el dret la modificació del Decret 54/2001, de 6 d?abril, a
realitzar mitjançant una disposició d?igual rang.
3a. És procedent a aprovar el projecte consultat amb les alteracions suggerides en la
consideració tercera, que s?estimen essencials.
4a. En la resolució que recaigui s?ha d?incloure la pertinent de les declaracions
solemnes fixades a l?art. 3.3, de la Llei balear de 15 de juny de 1993 (?d?acord amb el
Consell Consultiu? o ?havent escoltat el Consell Consultiu?, en la versió catalana, i ?de
acuerdo con el Consell Consultiu? o ?oído el Consell Consultiu? en la versió
castellana).
Palma, 26 de febrer de 2002
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![Cooperativas: Régimen jurídico y contabilidad](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_539.jpg)
Cooperativas: Régimen jurídico y contabilidad
Dpto. Documentación Iberley
6.83€
6.49€
+ Información
![Socios de una cooperativa de trabajo asociado](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_659.jpg)
Socios de una cooperativa de trabajo asociado
Dpto. Documentación Iberley
6.83€
6.49€
+ Información
![Regulación de las Sociedades Cooperativas](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_482.jpg)
Regulación de las Sociedades Cooperativas
Dpto. Documentación Iberley
6.83€
6.49€
+ Información
![Tarjeta 100 Formularios Jurídicos imprescindibles](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_2836.png)
Tarjeta 100 Formularios Jurídicos imprescindibles
Editorial Colex, S.L.
49.95€
47.45€
+ Información
![Derecho del trabajo: Normas, fuentes y principios](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_6340e81907129.png.jpg)