Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 016/98 del 22 de mayo del 1998
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 22/05/1998
Num. Resolución: 016/98
Resumen
Dictamen nº 16/98, relatiu a la petició d'indemnització formulada per C.T.G., P.C.V. i J.P.J. perdanys soferts en finques o béns de la seva propietat.Ponente/s:
Josep Maria Quintana Petrus
Contestacion
Dictamen nº 16/98, relatiu a la petició d'indemnització formulada per C.T.G., P.C.V. i J.P.J. per
danys soferts en finques o béns de la seva propietat.
?I. ANTECEDENTS
1. El dia 8 d'octubre de 1996, els senyors C.T.G, P.C.V. i J.P.J. presentaren davant la Conselleria
de Foment de la CAIB una sol?licitud d'indemnització per import de 263.500 pessetes,
corresponents a la reparació d'uns murs de contenció, més 404.915 pessetes relatives a la
reparació del vehicle Renault Super 5, i 205.509 pessetes corresponents a la reparació del vehicle
Renault 11, per mor dels perjudicis soferts com a conseqüència de les pluges caigudes el dia 12
de setembre d'aquell mateix any sobre Ferreries (Illa de Menorca), que provocaren l'esbocament
dels expressats murs amb el consegüent dany sobre els vehicles referenciats. En opinió dels
reclamants, la gran quantitat d'aigua de pluja (uns 80 litres m2 en menys d'una hora) provocà una
acumulació en una canonada que creua la carretera d'Es Migjorn Gran, la qual recull les aigües
que baixen des de la muntanya de Son Telm. Segons la versió dels reclamants, la dita canonada
no condueix a cap síquia, sinó que aboca directament sobre l'hort del senyor T. i, des d'aquest, al
del senyor C.V. i, des d'aquest, al carrer de sant Bartomeu, en el qual hi havia aparcats els dos
vehicles propietat del senyor P.J. que sofriren considerables desperfectes per mor dels cinc murs
de contenció caiguts.
Els reclamants acompanyen un plànol de la zona afectada i els corresponents pressupostos de
reparació dels murs i dels cotxes respectius per un valor igual a les quantitats reclamades.
2. El 20 de desembre de 1996, el cap de la Secció d'Explotació i Trànsit de la Conselleria de
Foment signà un informe tècnic en el qual expressava que la paret caiguda, que va produir danys
als vehicles en qüestió, no és gestionada pel Departament de Carreteres. A més, indicava que
l'aigua de pluja superficial procedia dels terrenys llindants i no, només, de la carretera, per la qual
cosa entenia que no hi havia cap responsabilitat del Departament en qüestió. El dit informe fou
lliurat a l'Assessoria Jurídica de la Conselleria de Foment el 30 de gener de 1997.
3. Sol?licitat per la Conselleria de Foment informe del Centre Meteorològic Zonal de Balears,
aquest va emetre amb data 13 de maig de 1997 un escrit en el qual confirmava que el 12 de
setembre de 1996 van produir-se diferents nuclis convectius que induïren "tornados" i altres
fenòmens amb vents molt forts. Concretament, s'estima que el vent pogué assolir una velocitat de
140 Km/h en la zona nordest del terme d'Es Migjorn Gran a es Mercadal. Confirma així mateix,
que la pluviometria de la zona a l'estació de Ferreries Son Gorneset fou aquell dia de 83.4
litres/m2.
4. Amb data 9 de desembre de 1997, els serveis jurídics de la Conselleria de Foment concloïen
que no hi havia lloc a responsabilitat patrimonial de l'Administració pel fet que el supòsit que ens
ocupa és enquadrable clarament dins el concepte de força major, i també pel fet que, d'acord amb
l'informe tècnic del Servei de Carreteres, la paret caiguda (que al seu cop provocà els danys en
els vehicles), no és gestionada pel Departament de Carreteres. A més, l'aigua de pluja superficial
procedia, segons l'esmentat informe, dels terrenys colindants i no, tan sols, de la carretera.
5. Conclosa aquesta fase procedimental, amb data 15 de desembre de 1997, la Conselleria de
Foment va dirigir-se als reclamants per tal de donar-los a conèixer l'expedient en qüestió, tot
indicant-los que disposaven d'un termini de quinze dies hàbils, a comptar des de la recepció de
l'escrit, per a examinar-lo en el Servei Jurídic de la Conselleria, així com per formular les
al?legacions i presentar els documents i justificacions que estimessin oportuns.
6. No consta a l'expedient cap al?legació dels reclamants.
7. Amb data 28 de març de 1998, la Conselleria de Foment ha elaborat una proposta de resolució
en la qual es denega la reclamació de danys sol?licitada per idèntiques raons a les esmentades a
l'informe jurídic a què ja s'ha fet referència. I en escrit del Conseller del ram, ha elevat l'expedient
al Molt Honorable President de la Comunitat Autònoma, el qual, d'acord amb el que estableix
l'article 10.6.a) i 15 de la Llei 5/1993, s'ha dirigit al President del Consell Consultiu sol?licitant el
corresponent i preceptiu dictamen.
?II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera.- Malgrat les deficiències i la simplicitat de la petició, no hi ha dubte que els reclamants
fonamenten la seva pretensió en l'exercici d'una acció de responsabilitat extracontractual per
responsabilitat patrimonial de l'Administració, en base als articles 139 a 144 de la Ley de Régimen
Jurídico de las Administraciones Públicas y del Procedimiento Administrativo Común (Ley 30/92),
el procediment de la qual ha està desenrotllat pel Reial decret 429/93, de 26 de març, que té el
seu reflex constitucional a l'article 106.2 de la Constitució Espanyola de 1978. Més en concret, es
tracta d'una petició d'indemnització formulada com a conseqüència del funcionament anormal del
servei públic de Carreteres dependent de la Conselleria de Foment de la CAIB.
Segona.- La consulta que ha d'evacuar-se és preceptiva d'acord amb l'article 10.6.a) de la Llei
creadora del Consell Consultiu de les Illes Balears, de 15 de juny de 1993, en relació amb l'article
12 del Reglament aprovat pel Reial decret 429/1993, ja que les decisions que s'han d'adoptar,
subsegüents a qualsevol reclamació d'indemnització per danys i perjudicis, han d'anar precedides
per un informe del corresponent Alt Cos Consultiu, és a dir, el Consell d'Estat quan la
competència resolutiva resideixi en l'Administració General de l'Estat, o el pertinent Consell
Consultiu autonòmic quan estigui atribuïda a una Administració autonòmica (Sentència del
Tribunal Constitucional 204/1992, de 26 de novembre).
Tercera.- La petició d'indemnització vol trobar fonament en la negligent actuació de la Conselleria
de Foment de la qual depèn el Departament de Carreteres que, en opinió dels reclamants, no
havia resolt de manera correcta l'evacuació de les aigües pluvials causants de l'esbocament de
les parets que finalment provocaren els danys en els cotxes aparcats en el carrer de sant
Bartomeu de Ferreries.
Quarta.- La petició d'indemnització ha estat formulada per les persones legitimades per fer-ho (els
interessats) i en els terminis legals estipulats a l'efecte per l'apartat cinquè de l'article 142 de la
Llei 30/1992 ("el derecho a reclamar prescribe al año de producirse el hecho o el acto que motive
la indemnización").
Cinquena.- La responsabilitat patrimonial de les Administracions públiques és una peça
fonamental de l'Estat de Dret que es troba avui consagrada a l'article 106.2 de la Constitució, en
el qual es culmina i consolida un procés de progressiva objectivació, que estructura la dita
institució com a principi general, conforme al qual l'Estat, en els seus diferents nivells
organitzatius, assumeix la responsabilitat d'indemnitzar tots els danys i perjudicis que es derivin
del funcionament normal o anormal dels serveis públics al marge de qualsevol tipus de dolo o de
culpa dels seus gestors o servidors.
Sisena.- En l'apreciació d'aquest tipus de responsabilitats, d'acord amb la normativa vigent i la
jurisprudència del Tribunal Suprem (Sentència de 2 de març de 1995 i les citades en aquella), han
de donar-se els següents elements intervinents; a) l'efectiva realitat del dany o perjudici causat,
evaluable econòmicament i individualitzat en relació a una persona o grup de persones; b) que el
dany o lesió patrimonial soferta pel reclamant sigui conseqüència del funcionament normal o
anormal dels serveis públics en una relació directa, immediata i exclusiva de causa a efecte,
sense intervenció d'elements estranys que puguin influir-hi, alterant el nexe causal; c) absència de
força major; i d) que el reclamant no tengui el deure jurídic de suportar el dany per la seva pròpia
conducta.
Setena.- En el supòsit que ara ens ocupa, els reclamants addueixen uns danys evidents causats
per l'allau que provocaren unes pluges. Així mateix, a l'escrit inicial -i únic seu que figura a
l'expedient, atès que no consta que hagin presentat al?legacions a la fase d'informació que
contradiguin el parer de l'Administració davant la qual reclamaren- culpen l'Administració dels
danys causats per mor de l'allau, adduint una inadequada conducció de l'aigua en el tram de
carretera que va de Ferreries a Es Migjorn Gran, sobre la qual cauen les aigües que baixen de la
muntanya de Son Telm, carretera que pertany, naturalment, a la xarxa viària de la Comunitat
Autònoma, que la gestiona a través del Departament de Carreteres que està integrat en la
Conselleria de Foment.
No consta a l'expedient cap tipus de prova pericial, atès que els reclamants basen la seva petició
en els arguments exposats per ells mateixos a la corresponent instància.
Vuitena.- Contràriament a l'argument aportat pels reclamants, els Serveis Jurídics de la
Conselleria de Foment, a partir de l'informe tècnic emès pel cap de la Secció d'Explotació i
Trànsit, així com també a la normativa legal que regula la responsabilitat de les Administracions
públiques i a la doctrina jurisprudencial que la desenrotlla, exoneren l'Administració de
responsabilitat tot al?legant que, en el cas que ens ocupa, ha d'apreciar-se l'existència de força
major, circumstància que és exhiment de la responsabilitat d'acord amb l'article 139 de la Llei
30/1992, de 26 de novembre.
Novena.- El concepte jurídic de força major -article 1105 del Codi Civil- queda reservat tant en el
camp de la doctrina com en el de la jurisprudència, als esdeveniments aliens a les previsions
típiques de cada activitat, o, com estableix la Sentència de l'antiga Sala 4ª del Tribunal Suprem,
de 3 de novembre de 1988, al succés que està fora del cercle d'actuació obligat, que no s'hagi
pogut preveure o que, previst resulti inevitable, però no a aquells events interns, intrínsecs, ínsits
en el funcionament dels serveis públics.
Podríem esmentar aquí diferents sentències que es fonamenten en aquest mateix punt, en aquest
sentit resulta interessant la recent Sentència de la Sala 1ª del Tribunal Suprem de 8 de març de
1997 que reprodueix la doctrina establerta a l'anterior Sentència de 15 de desembre de 1996, la
qual diu textualment:
"La tendencia jurisprudencial hacia una objetivación de la culpa extracontractual, mediante los
mecanismos de la inversión de la carga de la prueba y de la teoría del riesgo, no excluye de
manera total y absoluta el esencial elemento psicológico o culpabilístico, como inexcusable
ingrediente integrador, atenuado pero no suprimido, de la responsabilidad por culpa
extracontractual, de tal modo que si de la prueba practicada en el proceso, con inversión o sin
ella, aparece plenamente acreditado que, en la producción del evento dañoso, por muy
lamentable que sea, no intervino absolutamente ninguna culpa por parte del demandado o
demandados, sino que el mismo fue debido exclusivamente a un previsible acaecimiento de
fuerza mayor, ha de excluirse la responsabilidad de dichos demandados, siendo este el supuesto
litigioso, en que aparece probado que la caída de los cables de la línea de alta tensión, que
atraviesa la finca en la que pastoreaba el infortunado joven, no fue debida a un defectuoso
mantenimiento o conservación de la misma por parte de sus usuarios, sino que es
exclusivamente atribuible al extraordinario e imprevisible temporal de fuerte viento e intensas
lluvias que descargó sobre el término municipal, lo que integra un evidente acaecimiento de
fuerza mayor que excluye la responsabilidad de los demandados usuarios de la línea (art. 1105
CC)".
Ara bé, el problema a resoldre és el de saber si estam o no davant d'un cas de força major,
circumstància que, en el cas que ens ocupa, no resulta, però, difícil d'estimar si tenim en compte
els mateixos termes expressats pels reclamants que qualifiquen de "tromba de agua" el fet
meteorològic causant dels desperfectes, tromba que va produir-se -segons reconeixen- com a
conseqüència d'haver-se produït "un fuerte aguacero sobre el pueblo de Ferreries,
aproximadamente de 80 litros en menos de una hora", circumstància que queda confirmada
suficientment per l'informe del servei de meteorologia que acredita el fet que el 12 de setembre de
1996 van produir-se diferents nuclis convectius que induïren "tornados" i altres fenòmens amb
vents molt forts. Concretament -i segons afirma l'esmentat servei-, s'estima que el vent pogué
assolir una velocitat de 140 Km/h en la zona nordest del terme d'Es Migjorn Gran a es Mercadal. I
confirma així mateix, que la pluviometria de la zona a l'estació de Ferreries Son Gorneset fou
aquell dia de 83.4 litres/m2.
Tenint, doncs, en compte aquest fet meteorològic excepcional, l'informe emès pel cap de la
Secció d'Explotació i Trànsit de la Conselleria d'acord amb el qual resulta que la gestió de la paret
arrossegada per les aigües no era competència de la Conselleria i que l'aigua superficial causant
del dany procedia dels terrenys llindants i no, només, de la carretera; i tenint també en compte
que els reclamants no han contradit cap d'aquests arguments en la fase d'audiència, durant la
qual han tingut l'oportunitat de conèixer tots i cadascun dels termes de l'expedient i, per tant, els
criteris de l'Administració d'acord amb els quals no se'ls reconeixia el dret d?esser indemnitzats
per les raons ja exposades, aquest Consell Consultiu conclou el present dictamen d'acord amb
les següents
?III. CONCLUSIONS
1ª. L'expedient de responsabilitat patrimonial s'ha substanciat correctament d'acord amb les
normes legals previstes en el nostre ordenament jurídic.
2ª. No resulten acreditats els pressupostos inexcusablement requerits en ordre a establir la
responsabilitat patrimonial de l'Administració en el cas que ens ocupa.
Palma de Mallorca, 22 de maig de 1998
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
Responsabilidad extracontractual derivada de accidente dentro de una iglesia católica
12.75€
12.11€