Última revisión
25/02/2015
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 014/2015 del 25 de febrero del 2015
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 25/02/2015
Num. Resolución: 014/2015
Resumen
Dictamen núm. 14/2015, relatiu a la resolució del contracte de serveis de neteja, manteniment i consergeria d'un col·legi públicPonente/s:
Carmen Fernández González
Contestacion
Dictamen núm. 14/2015, relatiu a la resolució del contracte de serveis de neteja,
manteniment i consergeria d'un col·legi públic*
I. ANTECEDENTS
1. El 12 de desembre de 2013, es va formalitzar el contracte administratiu entre
l'Ajuntament X, representat pel batle, i la senyora A. A. A., en nom propi; té per objecte
l?execució dels serveis de «Neteja, manteniment i consergeria del col·legi [...]», amb
estricta subjecció al plec de clàusules ?en el qual figura expressament el servei de
controlar «els nivells dels dipòsits de gasoli i/o de gas i fer les comandes quan els
nivells estiguin baixos»? i a l'oferta de millores, que consistia, entre d'altres, en les
actuacions següents:
? pintar els baixos de les aules i llocs comuns una vegada a l'any (estiu)
? pintar la barrera i porta d'accés al col·legi quan ho necessiti, a proposta de la
direcció del col·legi i amb conformitat de l'ajuntament
? pintar la cuina una vegada a l'any (estiu)
? neteja del pati [...]
? cuidar l'hort, tests i gallines, en vacances (nadal, pasqua, estiu)
La contractista s'obliga a prestar els serveis per la quantitat de 97.526 euros (IVA
inclòs); la durada del contracte és de quatre anys, i s'estén fins al 31 de juliol de 2017.
2. Del plec de clàusules administratives particulars, és oportú ressenyar-ne, entre
d?altres, la clàusula referida a la normativa d'aplicació, quan s'afirma que «En el no
previst en aquest Plec de clàusules administratives i de prescripcions s'estarà al disposat
pel text refós de la Llei de contractes del sector públic», i la que indica que, si les
obligacions derivades del contracte fossin incomplertes per la contractista, l'Ajuntament
està facultat per exigir que es compleixin o declarar la resolució del contracte.
3. Figura en l?expedient que:
a) El 29 d'octubre de 2014, l'Ajuntament va presentar davant la Guàrdia Civil de
Binissalem una denúncia contra la senyora A. A. A., en què s?assenyala:
PRIMERO. Doña A. A. A. es la contratista de la prestación del servicio de limpieza,
mantenimiento, conserjería y vigilancia del Colegio Público [?].
Entre las funciones de doña A. A. A. se encuentra la gestión del suministro de gas
propano al citado centro escolar, en virtud del contrato de suministro suscrito entre
la entidad L y el Ayuntamiento [?]. La operativa seguida hasta la fecha era la
siguiente: una vez que la compañía L realizaba el suministro de gas propano, emitía
la correspondiente factura que era entregada a doña A. A. A., y ésta abonaba el
importe de la factura; posteriormente doña A. A. A. presentaba la factura al
Ayuntamiento [...], y éste abonaba a doña A. A. A. el importe de la misma.
SEGUNDO. Con fecha 24 de octubre de 2014, y una vez contrastada la información
con la empresa L, se tuvo la sospecha de que doña A. A. A. ha confeccionado una
* Ponència de l?Hble. Sra. Carmen Fernández González, consellera.
serie de facturas falsas de la entidad L. Posteriormente y una vez analizada la
contabilidad, se ha detectado que las citadas facturas falsas no se correspondían con
ningún suministro, y las mismas se habían presentado al Ayuntamiento [...],
abonando el Ayuntamiento el importe de las mismas a doña A. A. A.
[?] Se acompaña como documento [?] la relación de las facturas presuntamente
falsificadas [?].
El importe total que la denunciada ha obtenido supuestamente de forma ilícita
asciende a la cantidad de 4.085,85 euros.
b) En la diligència de compareixença, la Guàrdia Civil fa constar que el secretari explica
que, també el 29 d'octubre de 2014, la senyora A. A. A., en presència del batle, de la
interventora i del mateix secretari de l'Ajuntament, en la casa consistorial, ha manifestat
la seva voluntat de retornar els diners i ha reconegut que era ella qui «?confeccionaba?
(manipulaba) las facturas».
c) Considerant que la presumpta emissió de factures falses podia ser causa de resolució
del contracte, el secretari de la corporació, per ordre del batle, atorgà un termini de deu
dies a la contractista per a la vista de l'expedient i perquè pogués aportar els documents i
les justificacions que estimàs pertinents; quan se n?entregà la notificació a la
interessada, aquesta es negà a signar-la sense que abans la veiés el seu advocat.
d) El 14 de novembre de 2014, la lletrada de la contractista presentà un escrit
d'al·legacions en el tràmit d'audiència prèvia. En aquest escrit es considera que es
vulnera el principi non bis in idem, i que la causa de resolució no s?ha previst en les
condicions generals i particulars del contracte.
e) La proposta de Batlia de 21 de novembre de 2014 indica que cal desestimar les
al·legacions de la lletrada de la senyora A. A .A., «perquè la resolució del contracte no
és el mateix supòsit que la imposició de sancions per incompliment o demora»; resoldre
el contracte administratiu de serveis de neteja, manteniment i consergeria del col·legi
públic, per «culpa de la contractista» («perquè la confecció, i cobrament a l'ajuntament,
de factures d'un tercer proveïdor reflexant uns subministraments inexistents, és contrari
a la legalitat, a la bona fe contractual i a l'interès municipal. Els danys i perjudicis
ocasionats a l'ajuntament es xifren en la quantitat de 4.085,85 euros [...]; la
indemnització es farà efectiva sobre la garantia definitiva constituïda»), i notificar tot
això a la contractista, perquè, en el termini de deu dies, pugui al·legar el que estimi
convenient.
f) En un escrit aportat el 9 de desembre de 2014, la senyora A. A. A. manifesta:
«[...] tenint en compte el que disposa la normativa d'aplicació, és a dir, l'article 225.6 del
RDL 3/2011, de 14 de novembre, text refós de la Llei de contractes del sector públic, i
en tant es duu a terme nova contractació, aquesta part es compromet a adoptar les
mesures necessàries per raons o motius de seguretat i que siguin indispensables per
evitar un greu trastorn al servei públic que ve duent a terme. I, com es preveu per la
mateixa normativa, la retribució es farà mitjançant acord o bé seguint com a referència
els preus base del contracte.»
4. En aquest estat de coses, el batle president de l'Ajuntament sol·licità el dictamen
preceptiu al Consell Consultiu, mitjançant un escrit que es registrà d?entrada en aquest
òrgan l'11 de desembre de 2014. Tanmateix, aquesta consulta es retornà amb un escrit
del president del Consell Consultiu de 17 de desembre, per tal que s'esmenassin
determinades deficiències.
5. El 19 de desembre, el secretari i la interventora de l'Ajuntament signaren sengles
informes favorables a la proposta de Batlia sobre la resolució contractual, perquè
consideraren que s'adequava a la legalitat.
6. S'incorporà també a l'expedient un informe jurídic, signat per l'advocat P. S. H. el 23
de desembre, la conclusió del qual és la següent: «[...] procedeix la resolució del
contracte per causa imputable a la contractista, donat l'incompliment de les obligacions
essencials del contracte. I amb motiu de la gravetat dels fets, l'administració ha de
prendre aquelles mesures administratives que impedeixin la persistència de la conducta
abusiva desplegada per la contractista.»
7. Se sol·licità novament el dictamen al Consell Consultiu i, mitjançant un ofici del
president d'aquest òrgan, es va retornar l'expedient sense dictamen per les raons
següents:
[...] 1. Es doni trasllat a la interessada del procediment seguit, amb la incorporació
dels informes emesos amb posterioritat a la primera audiència, per tal que pugui
presentar al·legacions (article 84.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre [...]).
2. En vista dels nous informes, i de les possibles al·legacions, s'ha de formular una
nova proposta de resolució.
3. En termes estrictament formals no hi ha tampoc acord d'inici del procediment de
resolució contractual. No obstant això, des d'un punt de vista antiformalista,
l'Ajuntament considera que la comunicació que fa el secretari, el 31 d'octubre de
2014 (notificada a la interessada el dia 3 de novembre), és realment un acord d'inici
ja que, a més a més, aquesta presenta al·legacions en contra. Ara bé, la data de la
resolució d'inici és essencial en els procediments de resolució contractual ja que
determina el dies a quo de la caducitat; per aquest motiu, el president del Consell
Consultiu, a l'ofici que va remetre a l'Ajuntament el 17 de desembre de 2014 ja
suggeria que s'acordàs la suspensió del procediment (conforme a l'article 42.5.c de la
Llei 30/1992). De fet, així també ho fa el secretari [...] a l'informe emès el 19 de
desembre de 2014. No obstant aquests recordatoris, no consta, a l'expedient que ara
es retorna novament sense dictamen, la suspensió del procediment i, tenint en
compte que l'inici de la resolució contractual (partint de la tesi explicada
anteriorment) és de 31 d'octubre, el procediment caducaria el proper 31 de gener.
Per tal d'evitar la caducitat cal, per tant, acordar la suspensió del procediment per
l'òrgan competent i comunicar-ho a la interessada. A més, l'ha de tenir en compte
que el Consell Consultiu té un termini legal per emetre dictamen, que, per tractar-se
de resolucions contractuals, és d'un mes des que es demana la consulta.
8. Per ordre del batle, el 19 de gener de 2015, el secretari municipal concedí un nou
tràmit d'audiència a la interessada, per un termini de deu dies, que es notificà
reglamentàriament i transcorregué sense que es presentàs cap al·legació.
9. Elaborada una nova proposta de resolució contractual i suspès el termini màxim legal
per resoldre el procediment, el 30 de gener de 2015 el batle sol·licità el dictamen
preceptiu del Consell Consultiu, en un escrit que es registrà d?entrada en la nostra seu el
mateix dia.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
El batle president de l'Ajuntament X està legitimat per sol·licitar el dictamen, de
conformitat amb els articles 18.12.c, 21.c i 25 de la Llei 5/2010, de 16 de juny,
reguladora del Consell Consultiu, en relació amb l'article 211.3.a del Text refós de la
Llei de contractes del sector públic (TRLCSP), aprovat pel Reial decret legislatiu
3/2011, de 14 de novembre. Aquest òrgan consultiu és competent per emetre el
dictamen, que té la qualitat de preceptiu en virtut dels preceptes ressenyats, perquè es
tracta d'un expedient de resolució de contracte administratiu en què consta expressament
l'oposició del contractista.
Segona
Respecte de la normativa que s?ha d?aplicar en aquest cas, hem de dir que el contracte
administratiu que aquí ens ocupa es va formalitzar el 12 de desembre de 2013, per la
qual cosa hi és aplicable el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual
s?aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic.
L'àmbit subjectiu del TRLCSP, aplicable al cas, es defineix en l?article 3, en què
s'assenyala que, als efectes d?aquesta Llei, es considera que formen part del sector
públic, a més de l?Administració General de l'Estat i de les administracions de les
comunitats autònomes, «les entitats que integren l'Administració local». Quant a l'àmbit
objectiu, l'article 10 d?aquesta Llei declara que són contractes administratius els de
serveis.
Com que es tracta aquí d'un contracte atorgat per un ajuntament, i que té per objecte els
serveis de neteja, manteniment i consergeria d'un col·legi públic, és evident que hi
concorren els requisits que fan plenament aplicable la normativa continguda en el
TRLCSP, com s'acaba de dir.
Tercera
Quant al procediment per a la resolució del contracte, s'han acomplert, després d'alguns
entrebancs, els tràmits exigits en l'article 109 del Reial decret 1098/2001, de 12
d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament general de la Llei de contractes de les
administracions públiques, els quals són els següents:
? L?audiència a la contractista, que va presentar l?escrit d?al·legacions en què
s?oposava a la resolució contractual.
? L?informe jurídic elaborat per un lletrat, acompanyat en aquest cas amb els informes
del secretari i de la interventora.
? El dictamen preceptiu del Consell d'Estat o òrgan consultiu equivalent de la
comunitat autònoma, tràmit que ara aquí el Consell Consultiu duu a terme.
Quarta
Pel que fa al fons de l'assumpte, és procedent destacar que ens trobam davant un
procediment de resolució contractual, promogut per l?Ajuntament, i la qüestió
fonamental que s?ha de dilucidar en aquest dictamen és si s?hi dóna o no alguna de les
causes de resolució previstes en l'article 223 del TRLCSP.
La proposta de resolució municipal explica que la mateixa contractista ha reconegut la
falsedat de les factures presentades a l'Ajuntament ?tal com s'ha indicat en els
antecedents?, i afirma que cal resoldre el contracte «per culpa de la contractista»,
perquè durant l?execució del contracte la seva actuació ha estat contrària «a la legalitat,
a la bona fe contractual i a l'interès municipal».
Haurem de recordar que, d?acord amb l?article 223 del TRLCSP, són causes de
resolució del contracte:
a) La mort o incapacitat sobrevinguda del contractista individual o l?extinció de la
personalitat jurídica de la societat contractista, sense perjudici del que preveu
l?article 85.
b) La declaració de concurs o la declaració d?insolvència en qualsevol altre
procediment.
c) El mutu acord entre l?Administració i el contractista.
d) La demora en el compliment dels terminis per part del contractista i
l?incompliment del termini que assenyala la lletra c) de l?apartat 2 de l?article 112.
e) La demora en el pagament per part de l?Administració per un termini superior al
que estableix l?apartat 6 de l?article 216 o l?inferior que s?hagi fixat a l?empara del
seu apartat 8.
f) L?incompliment de les restants obligacions contractuals essencials, qualificades
com a tals en els plecs o en el contracte.
g) La impossibilitat d?executar la prestació en els termes inicialment pactats o la
possibilitat certa de producció d?una lesió greu a l?interès públic si es continua
executant la prestació en aquests termes, quan no sigui possible modificar el
contracte d?acord amb el que disposa el títol V del llibre I.
h) Les que estableix expressament el contracte.
i) Les que s?assenyalin específicament per a cada categoria de contracte en aquesta
Llei.
El Consell Consultiu considera ajustada a dret la proposta municipal, perquè ens trobam
davant un incompliment culpable de les obligacions essencials del contracte signat per
l'Ajuntament X i la senyora A. A. A.
Cinquena
Finalment, en teoria, la resolució del contracte podria donar lloc a determinades
operacions de liquidació. Tanmateix, en el cas que ens ocupa, tal com s'ha explicat en
els antecedents, aquesta és una qüestió ja resolta, atès que la indemnització que
correspon a l'Ajuntament, per l'abonament de les factures falses a la senyora A. A. A.,
s?ha de fer efectiva amb càrrec a la garantia definitiva del contracte dipositada per la
senyora A. A. A.
III. CONCLUSIONS
1a. El batle president de l'Ajuntament X està legitimat per formular la consulta i el
Consell Consultiu és competent per emetre aquest dictamen, que té la qualitat de
preceptiu.
2a. El Consell Consultiu considera adequada a dret la proposta municipal relativa a la
resolució, per culpa de la contractista, del contracte entre l'Ajuntament X i la
senyora A. A. A. que es va formalitzar el 12 de desembre de 2013, referent als serveis
de neteja, manteniment i consergeria d'un col·legi públic.
3a. D'acord amb la consideració jurídica cinquena no cal efectuar cap pronunciament
sobre la liquidació del contracte, atès que la indemnització que correspon a l'Ajuntament
s?ha de fer efectiva amb càrrec a la garantia definitiva.
4a. La resolució que s'adopti en aquest procediment ha d?especificar si es dicta «d'acord
amb el Consell Consultiu» o «oït el Consell Consultiu», en aplicació del que estableix
l'article 4.3 de la Llei 5/2010, de 16 de juny.
Palma, 25 de febrer de 2015
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![IVA y sector público. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3312.png)
![El modelo 303 de IVA](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_620bb56bd96fd.png.jpg)
![El sujeto pasivo en el IVA](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_691.jpg)
![La contabilidad del IVA](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_687.jpg)
![Las facturas en el IVA](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_845.jpg)