Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 012/2002 del 19 de febrero del 2002
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 19/02/2002
Num. Resolución: 012/2002
Resumen
Dictamen núm. 12/2002, relatiu a la revisió d?ofici de la qualificació provisional efectuada al senyor A.Ponente/s:
Josep Sala Torres
Contestacion
Dictamen núm. 12/2002, relatiu a la revisió d?ofici de la qualificació provisional
efectuada al senyor A.1
I. ANTECEDENTS
1. El 28 de maig de 2001 el Departament d?Arquitectura i Habitatge de la Conselleria
d?Obres Públiques, Habitatge i Transports va emetre un informe de proposta d?inici de
la revisió d?ofici de l?expedient 63/2000, mitjançant el qual es va concedir al senyor A.,
que actuava en nom de C., SL, la qualificació provisional necessària per obtenir una
subvenció per rehabilitar la façana d?una casa situada en el nucli antic d?Alcúdia,
catalogada pel seu interès arquitectònic, d?acord amb el Decret 76/2000, de 5 de maig,
d?ajuts a rehabilitació d?habitatges i àrees de rehabilitació integrada a les Illes Balears.
Així mateix, l?informe proposava l?acumulació de l?expedient a un altre de posterior en
què el senyor A., actuant amb idèntica representació, sol·licitava la qualificació per a
una altra subvenció per rehabilitar la teulada de la mateixa casa.
2. El motiu de la revisió d?ofici es basa, segons l?informe, en el fet que es va concedir la
qualificació per a un habitatge propietat de la societat mercantil C., SL ?tot i que
l?article 6 del Decret 76/2000 exclou la possibilitat de concedir subvencions a persones
jurídiques? i en la falta de representació legal del sol·licitant.
3. El 30 de maig de 2001 el director general d?Arquitectura i Habitatge va fer seu
l?informe esmentat i decidí iniciar la revisió d?ofici de l?expedient 63/2000, acumular la
segona sol·licitud a la primera, notificar l?acord a l?interessat, atorgar-li un termini de 15
dies per presentar al·legacions, suspendre els efectes de la qualificació provisional
atorgada durant la tramitació del procediment i elevar-lo a consulta del Consell
Consultiu.
4. El 16 de juliol de 2001, havent practicat la notificació a l?interessat, aquest va
presentar un escrit d?al·legacions, amb registre d?entrada 7.973/2001, per esmenar els
defectes de representació i oposar-se a les pretensions de l?Administració, bàsicament
pel que fa a l?acumulació ?perquè la mateixa normativa no és aplicable a ambdues
sol·licituds atesa la modificació del Decret 76/2000 per l?11/2001, de 26 de gener? i
quant a l?inici de la revisió, perquè aquest precepte, en la versió vigent en la data de la
sol·licitud, no impedia que s?atorguessin subvencions a persones jurídiques, atès que
l?habitatge, integrat exclusivament pel sol·licitant i l?esposa, té caràcter eminentment
familiar encara que estigui a nom d?una societat, i perquè l?Administració no pot anar
en contra dels actes propis, causants de l?aparença de legalitat que ha provocat que
actualment ja s?hagin executat i finalitzat part de les obres, sota pena de la
responsabilitat patrimonial que pertoqui.
5. El 16 d?agost de 2001 el cap de la Secció d?Arquitectura i Habitatge va emetre un
informe que acredita que amb les manifestacions i els documents aportats per
l?interessat es confirmava que la titularitat de la casa que s?havia de reformar
corresponia a una persona jurídica i que, per tant, no pertocava concedir cap de les
subvencions, atès que la versió original de l?article 12 del Decret 76/2000 ja limitava a
1 Ponència del senyor José Sala Torres, vocal
les persones físiques la possibilitat de sol·licitar les subvencions.
6. Atenent l?informe esmentat i les actuacions precedents, la cap del Departament va
considerar que no s?havien desvirtuat les raons que varen motivar la iniciació del
procediment de revisió d?ofici i, en conseqüència, va proposar la següent ordenació del
procediment, ordenació que va aprovar el director general el 19 de setembre de 2001 i
es va notificar a l?interessat mitjançant un escrit de 6 de novembre:
PRIMER: Elevar el present escrit al Consell Consultiu, previs els tràmits reglamentaris
adients, per tal que s?emeti l?informe preceptiu en relació amb la legalitat del
procediment iniciat d?ofici, i també de la competència d?aquest òrgan de
l?Administració per conèixer del procediment, tot això en compliment de la previsió
legal de la Llei 5/1993, de 15 de juny.
SEGON: Mantenir la suspensió dels expedients iniciats per l?interessat, una vegada feta
l?acumulació d?ambdós, mentre no es pronunciï l?òrgan consultat.
TERCER: Notificar a l?interessat l?estat administratiu, així com el manteniment de la
suspensió dels expedients.
7. El 10 de desembre de 2001 el president de les Illes Balears, a proposta del conseller
d?Obres Públiques, Habitatge i Transports, va sol·licitar el dictamen preceptiu del
Consell Consultiu, el president del qual va encomanar l?elaboració de la ponència a un
dels seus vocals.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
L?article 102 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les
administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada
parcialment per la Llei 4/1999, de 13 de gener, disposa literalment que «les
administracions públiques, en qualsevol moment, per iniciativa pròpia o a sol·licitud de
l?interessat, i previ dictamen favorable del Consell d?Estat o òrgan consultiu equivalent
de la comunitat autònoma, si n?hi hagués, declararan d?ofici la nul·litat dels actes
administratius que hagin posat fi a la via administrativa o que no hagin estat objecte de
recurs en termini, en els supòsits prevists en l?article 62.1.».
D?altra banda, l?article 10.10 b de la Llei autonòmica creadora del Consell Consultiu,
després d?haver estat modificada per la Llei 6/2000, de 31 de maig, assenyala que
aquest serà consultat preceptivament en els procediments en els quals la llei exigeixi el
dictamen d?un òrgan consultiu, que es refereixin, entre d?altres matèries, a la revisió
d?ofici dels actes administratius, en els mateixos termes en els quals ho exigia l?article
10.6 b abans de la reforma esmentada.
És indiscutible, atès el que s?ha exposat, la intervenció necessària del superior òrgan
autonòmic de consulta amb caràcter previ a la resolució que s?adopti, el dictamen del
qual, a més de preceptiu, haurà de ser favorable perquè pugui prosperar la revisió d?ofici
instada.
Segona
La Llei 4/1999, de 13 de gener, de modificació de la Llei 30/1992, va suprimir la
remissió expressa al procediment regulat en el títol VI que contenia l?anterior redacció
de l?article 102, però d?això no es pot extreure la inaplicació d?aquell títol als
procediments de revisió d?ofici. Al contrari, s?ha d?entendre que, atès que la revisió és
un procediment administratiu nou, la remissió a les normes que regulen els
procediments administratius amb caràcter general (article 68 i següents de la Llei
30/1992) és supèrflua, i que conseqüentment són aplicables a tots.
Atenint-nos a l?anterior, el procediment de revisió d?ofici ha de respectar, com a mínim,
els tràmits essencials següents: acord d?iniciació, audiència als interessats, proposta de
resolució, dictamen favorable del Consell Consultiu i resolució de l?òrgan competent,
tràmits que en aquest cas no s?han acomplert. Pel que fa a la revisió d?ofici, que és la
qüestió a la qual s?ha de cenyir el dictamen del Consell Consultiu, el director general
d?Arquitectura i Habitatge, en la resolució de 30 de maig de 2001, es va limitar a iniciar
el procediment i, després de les al·legacions en contra de l?interessat i d?un informe que
les valora, el 19 de setembre de 2001, sense altres actes d?instrucció, va aprovar la
proposta de la cap del seu Departament, proposta transcrita en l?antecedent cinquè
d?aquest dictamen. És a dir, no s?entreveu en l?expedient cap acte exprés que proposi, a
tall de culminació d?aquesta actuació, la procedència o improcedència de la nul·litat de
l?acte que es promou amb el procediment revisori, ni s?ha donat audiència a l?interessat
en els termes de l?article 84 de la Llei 30/1992, ja que aquesta ha de tenir lloc en el
moment immediatament anterior a la proposta de resolució, ni es pot considerar
acomplert aquest tràmit amb les al·legacions que va tenir ocasió de formular l?interessat
després de la notificació de la proposta d?inici de l?expedient i sense coneixement dels
informes i acords posteriors, deficiència que encara tindria més abast si, a més,
s?haguessin de practicar altres actes d?instrucció abans de la proposta de resolució.
És indiscutible que la intervenció del Consell Consultiu s?ha de produir com a
culminació i tràmit últim del procediment, immediatament abans de la resolució que
s?adopti. Per aquest motiu l?expedient tramès no està en un estat que permeti
pronunciar-se sobre el fons de l?assumpte. Pertoca, per tant, que es completi i, si n?és el
cas, se sotmeti de nou a informe.
III. CONCLUSIONS
1a. El president de les Illes Balears està legitimat per sol·licitar el dictamen del Consell
Consultiu, el qual té la competència per emetre?l amb la qualitat de preceptiu i
determinant perquè pugui prosperar la nul·litat d?ofici promoguda.
2a. L?expedient no està en un estat de tramitació que permeti al Consell Consultiu
expressar l?opinió sobre la concurrència de les causes de nul·litat de ple dret previstes a
l?article 62 de la Llei 30/1992.
3a. Pertoca tornar l?expedient a l?Administració consultant perquè el completi en els
termes resultants de la consideració jurídica segona i, si es confirma la proposta de
revisió d?ofici, el remeti al Consell Consultiu per emetre el dictamen sobre el fons de la
qüestió.
4a. Aquestes conclusions tenen caràcter substancial a efectes d?utilitzar la fórmula
«d?acord amb el Consell Consultiu» en la resolució que s?adopti.
Palma, 19 de febrer de 2002