Última revisión
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 010/2015 del 11 de febrero del 2015
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 11/02/2015
Num. Resolución: 010/2015
Resumen
* Dictamen núm. 10/2015, relatiu al Projecte de decret sobre mitjans materials que s?han d?utilitzar en els processos electorals al Parlament de les Illes Balears i als **Consells Insulars de Mallorca, de Menorca i d?EivissaPonente/s:
Pere Aguiló Crespí
Contestacion
Dictamen núm. 10/2015,* relatiu al Projecte de decret sobre mitjans materials que
s?han d?utilitzar en els processos electorals al Parlament de les Illes Balears i als
Consells Insulars de Mallorca, de Menorca i d?Eivissa**
I. ANTECEDENTS
1. El 15 de setembre de 2014, el vicepresident i conseller de Presidència va resoldre
iniciar el procediment per a l?elaboració del Projecte de decret sobre mitjans materials
que s?han d?utilitzar en els processos electorals al Parlament de les Illes Balears i als
Consells Insulars de Mallorca, de Menorca i d?Eivissa. També va resoldre designar com
a òrgan responsable de la tramitació la secretària general de la Vicepresidència i
Conselleria de Presidència.
2. El 15 de setembre de 2014, la secretària general de Vicepresidència i Conselleria de
Presidència va elaborar una memòria de necessitat i oportunitat de la regulació en la que
explicava que en 2015 ja han transcorregut quatre anys des de les darreres eleccions, i,
per tant, d?acord amb l?article 41 de l?Estatut d?Autonomia de les Illes Balears, s?han de
renovar els membres del Parlament de les Illes Balears. A més, recordava que també
tindran lloc els comicis locals i, per tant, també les eleccions als Consells Insulars de
Mallorca, d?Eivissa i de Menorca, d?acord amb l?article 42.3 de la Llei orgànica 5/1985,
de 19 de juny, de règim electoral general (en endavant LOREG) i 6 de la Llei 7/2009,
d?11 de desembre, electoral dels consells insulars. Recordava també que les eleccions al
Consell Insular de Formentera es regeixen pel que disposa la legislació electoral general
per les eleccions municipals, d?acord amb l?article 1 de la Llei 7/2009, d?11 de
desembre, electoral dels consells insulars:
La celebració de qualsevol procés electoral requereix d?un conjunt de mecanismes i
mitjans que han de coincidir per tal de què els diferents actors electorals puguin fer
possible les actuacions que els corresponen i, en definitiva, que els ciutadans puguin
fer efectiu el dret reconegut a l?article 23 de la Constitució espanyola.
Així el Govern ha de proveir l?administració electoral dels mitjans materials que
precisa per a l?exercici de les seves funcions, que no són altres que garantir la
transparència i l?objectivitat del procés electoral i el principi d?igualtat; principis que
informen el procés electoral i que obliguen, també, al govern a aprovar amb caràcter
oficial els documents que els partits, federacions i coalicions han d?utilitzar en la
presentació de les seves candidatures. Per últim el govern assegura la disponibilitat
de paperetes i sobres de votació que han de contenir les indicacions establertes a
l?article 26 de la Llei 8/1986, de 26 de novembre, electoral de la Comunitat
Autònoma de les Illes Balears.
* Aquest document està pendent de correcció lingüística.
** Ponència de l?Hble. Sr. Pere Aguiló Crespí, conseller.
2
Aquesta memòria incorporava també el marc normatiu que justifica la necessitat de la
regulació.
2. El 10 d?octubre de 2014, el cap de servei de la Secretaria General, amb el vist-i-plau
de la secretària general, va elaborar una memòria econòmica i manifestava que la
definició de les característiques dels mitjans materials per a un procés electoral no
implica l?execució de cap tipus de despesa de manera immediata i, per tant, el decret no
tindrà cap efecte econòmic directe. El que sí tendrà impacte pressupostari serà el Decret
de convocatòria d?eleccions i es recordava que la despesa executada en les eleccions del
2011 va ser de 200.162,68 euros i s?esperava que en 2015 fos més o menys igual.
3. El 10 d?octubre de 2014, es va emetre un estudi de càrregues administratives per part
de la cap del Servei d?Assessoria Jurídica i informava que el decret no suposarà cap
increment de càrregues administratives respecte a la legislació anterior i que no
s?estableix pròpiament procediments administratius que puguin afectar els administrats
o empresaris
4. El dia 10 d?octubre, la secretària general de Vicepresidència i Conselleria de
Presidència va elaborar una memòria sobre l'anàlisi de l?impacte normatiu del Projecte
de decret sotmès a consulta. En ella, s?explica novament l?oportunitat de la regulació i
el marc normatiu en què s?insereix la proposta, es fa una relació de la normativa
comparada, de les disposicions afectades i taula de vigències sobre la mateixa matèria,
l?explicació de l?adequació de les mesures proposades als fins perseguits; l?estudi del
cost i finançament del Projecte de decret (per remissió a l?informe econòmic a que hem
fet menció); l?anàlisi d?impacte normatiu per càrregues administratives (també per
remissió a l?informe de la cap del Servei d?Assessoria Jurídica, de 10 d?octubre de
2014; i, finalment, l?informe en relació amb els principis de bona regulació aplicables a
la iniciativa normativa (Llei 2/2011, de 4 de març, d?economia sostenible).
En aquesta memòria, la secretària general explicava l?oportunitat per aprovar una norma
amb vocació de permanència en el temps en el sentit de que la norma que es vol aprovar
no s?hauria de circumscriure a unes eleccions concretes sinó que ha de tenir una
vigència més àmplia, per tal d?aplicar-la a qualsevol elecció que es convoqui:
[...] les previstes legalment cada quatre anys als consells insulars, i les eleccions al
Parlament de les Illes Balears cada quatre anys o de caire anticipat, si escau.
De la mateixa manera, seria aplicable tant a processos electorals concurrents amb
l?Estat com a un possible procés electoral al Parlament de les Illes Balears sense cap
altra concurrència. És per aquest motiu que s?hi afegeix la disposició addicional
segona, relativa a la documentació electoral no prevista en el Decret proposat.
D?altra banda, no serà necessari fer un procediment d?elaboració normativa en cada
elecció, sens perjudici, si cal, de l?adaptació o modificació del Decret en relació amb
l?eventual modificació de la norma bàsica (LOREG), tal com ho fa l?Estat en relació
amb el Reial decret 605/1999, de 16 d?abril, de regulació complementària dels
processos electorals.
3
A més, la permanència del Decret i dels models aprovats podrà facilitar aprofitar
material electoral sobrant d?unes eleccions a unes altres.
5. El 13 d?octubre, la secretària general va resoldre impulsar el tràmit d?audiència del
Projecte, donar participació a la Delegació del Govern a les Illes Balears, als Consells
Insulars, a la Federació d?Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB), a la Delegació
Provincial de l?Oficina del Cens Electoral, a la Junta Electoral Central i a la Junta
Electoral de les Illes Balears i al Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers de
l?Administració Local. També va resoldre sotmetre el projecte al tràmit d?informació
pública i demanar l?informe d?impacte de gènere a l?Institut Balear de la Dona.
6. Mitjançant oficis de la secretària general, signats el dia 13 d?octubre mateix, va
remetre el Projecte a les secretaries generals de l?Administració de les Illes Balears així
com als Consells Insulars de Mallorca, al de Menorca, d?Eivissa i al de Formentera, a la
FELIB, a la Junta Electoral Central, a la Junta Electoral de les Illes Balears, a la
Delegació Provincial de l?Oficina del Cens Electoral, a la presidenta del Col·legi de
secretaris, interventors i Tresorers de l?Administració Local a les Illes Balears.
7. El dia 14 d?octubre, el vicepresident i conseller de Presidència va resoldre sotmetre el
Projecte al tràmit d?informació pública i posar-lo a disposició de les persones
interessades, per consultar-lo a les oficines de la Secretaria General i a la pàgina web de
la Vicepresidència i Conselleria de Presidència; també va resoldre habilitar la
possibilitat de presentar al·legacions per mitjans telemàtics a la web Participació
ciutadana que s?hi indicava i amb les condicions que s?exposaven.
8. Consta a l?expedient remès la inserció del tràmit d?informació pública en el Butlletí
Oficial de les Illes Balears número 145, de 21 d?octubre de 2015 així com còpia de la
informació publicada a la pàgina web esmentada.
9. El 17 d?octubre la secretària general va demanar informe sobre l?impacte de gènere a
l?Institut Balear de la Dona.
10. Consta a l?expedient que els secretaris generals de les següents conselleries
manifestaren no presentar cap al·legació ni observació: Conselleria de Família i Serveis
Socials, Conselleria d?Educació, Cultura i Universitats, Conselleria d?Administracions
Públiques, Conselleria d?Agricultura, Medi Ambient i Territori, Conselleria de Salut. La
secretària general de la Conselleria d?Economia i Competitivitat adjuntava un informe
elaborat pel Servei Jurídic que, tot i manifestar l?adequació del projecte a l?ordenament
jurídic hi feia una observació en el sentit de suprimir l?habilitació que en feia la
disposició final primera al vicepresident i conseller de presidència per executar el
decret, en coherència amb la doctrina del Consell Consultiu, «en la mesura que es tracta
d?una facultat pròpia dels òrgans superiors i directius».
4
11. Mitjançant escrit de 30 d?octubre de 2014 el president de la Junta Electoral de les
Illes Balears va comunicar a la secretària general de Vicepresidència i Conselleria de
Presidència, que a la reunió de la Junta del mateix dia 30 d?octubre, s?havia acordat
traslladar els suggeriments que s?hi exposen i que resumidament són afegir «2015» a
l?article 1.1 i afegir «i a les eleccions als consells insulars de Mallorca, de Menorca i
d?Evissa» a l?article 6.1. Els altres suggeriments anaven referits als models dels
annexes.
12. El president de la Junta Electoral Central, mitjançant ofici de 6 de novembre, va
comunicar a la secretària general que únicament emetia informes sobre projectes
normatius a petició expressa de l?òrgan competent.
13. Consta a l?expedient un certificat emès per la Cap del Servei d?Avaluació i
Participació de la Direcció General de Funció Pública, Administracions Públiques i
Qualitat dels Serveis de la Conselleria d?Administracions Públiques, de 18 de novembre
de 2014, en el que, entre altres aspectes, manifestava que, d?acord amb les dades dels
arxius informàtics, el projecte sotmès a consulta a la pàgina web de Participació
Ciutadana, s?havien enregistrat 149 visites.
14. El 20 de novembre, la cap de la Secció XV de la Secretaria General de la
Vicepresidència i de la Conselleria de Presidència va estendre una diligència per fer
constar que la FELIB havia manifestat telemàticament no tenir cap suggeriment que
realitzar al Projecte sotmès a consideració.
15. La directora de l?Institut Balear de la Dona va remetre l?informe d?impacte de
gènere en el que es manifestava que no s?havia detectat cap situació de desigualtat per
qüestió de gènere i es considerava que la seva aplicació no ha de produir efectes
diferenciadors sobres les dones i els homes, ni incidirà en la possible situació de
desigualtat en què es trobin. No obstant això recordava que els textos normatius han de
reflectir la presència de les dones en la mesura que sigui possible per la qual cosa
recomanava evitar l?ús del masculí com a genèric. Recomanava l?ús de formes dobles
en lloc de signes gràfics que no són vàlids per a l?oralitat i que no es poden utilitzar de
forma sistemàtica dins un text sense dificultar-ne la lectura.
16. El 27 de novembre de 2014, la secretària general instructora de la norma projectada
va valorar les al·legacions formulades i:
? Acceptava l?al·legació formulada per la conselleria d?Economia i Competitivitat, tot
recordant que estava fora de termini, en el sentit d?eliminar de la DF 1ª la referència a
l?execució de la norma.
? No acceptava l?al·legació formulada per la Junta Electoral de les Illes Balears
d?afegir «2015» ja que el decret te vocació de permanència. No obstant això, i per tal
d?evitar confusions, proposava incloure aquesta vocació de permanència en el preàmbul
del decret.
5
? No acceptava l?al·legació de la Junta Electoral de les Illes Balears d?incloure a
l?article 6.1 «i en les eleccions als consells insulars de Mallorca, de Menorca i
d?Eivissa». Argumentava que, d?acord amb l?article 2 del Reial Decret 1612/2007, de 7
de setembre, el procediment de vot accessible que facilita a les persones amb
discapacitat visual l?exercici del dret de sufragi únicament és aplicable obligatòriament
per les eleccions al Parlament de les Illes Balears. No s?aplica, en canvi, a les eleccions
locals d?acord amb l?apartat 2.1, i resulta opcional pel que fa a les eleccions als Consells
Insulars de Mallorca, de Menorca i d?Eivissa. No obstant això, acceptava el suggeriment
i modificava l?article 6 per tal que el procediment també s?apliqui a les eleccions als
Consells Insulars esmentats.
? Pel que fa als suggeriments relatius als models s?acceptaven tots ells llevat del que
feia referència a la data de les eleccions ja que el decret no va referit únicament a les
eleccions de 2015, tal i com ja s?ha exposat. Ara be, s?inclouria en el model el terme
«20...» per tal de poder posar l?any de l?escrutini amb la finalitat de que quedi clar de
quines eleccions es tracta.
? Sobre la resposta de la Junta Electoral Central, recordava que era la primera vegada
que se li havia donat trasllat d?un decret similar i que no li havia demanat informe sinó
traslladat el projecte perquè presentés al·legacions o suggeriments. I, atès que no
s?havia pronunciat en el termini que se li havia donat, li recordava que era preceptiu que
aprovés els models de les actes a que es refereix l?article 19.1.g de la LOREG.
? En resposta als suggeriments de l?Institut Balear de la Dona no els acceptava, es
remetia al Dictamen 99/2014 del Consell Consultiu de les Illes Balears i modificava la
DA 3ª sobre la base de la seva doctrina:
El Consell Consultiu adverteix, una vegada més, i amb el respecte pertinent als
criteris lingüístics de l?Institut Balear de la Dona, que s?ha d?evitar la utilització
conjunta del masculí i el femení, perquè dificulta la lectura de la norma i perjudica
molt sensiblement la bona redacció. Per això, considera que aquesta qüestió es
podria resoldre, en tot cas, emprant les formes no marcades i amb la inclusió d?una
clàusula addicional en què es manifesti que les mencions genèriques en masculí que
apareixen en l?articulat s?han d?entendre referides també al femení corresponent.
17. Com a conseqüència de la inclusió del vot accessible en les eleccions als consells
insulars, el 5 de desembre, el cap del Servei de la Secretaria va emetre una memòria
complementària en el sentit de que suposaria un increment de la despesa per
l?adquisició de kits accessibles Braille que podria suposar una despesa de 2.576?72
euros.
18. El 9 de desembre, es va elaborar l?informe jurídic per part de la cap del Servei
d?Assessoria Jurídica, en el que s?estudia la legalitat del Projecte i es fa un estudi acurat
sobre la concordança dels articles del reglament proposat amb els articles de la LOREG,
amb els de la Llei 8/1986, de 26 de novembre, electoral de la comunitat autònoma de les
6
Illes Balears i amb els del Reial decret 605/1999, de 16 d?abril, de regulació
complementària dels processos electorals.
A l?informe es deia que l?Avantprojecte de decret inclou una novetat respecte a anys
anteriors, atès que estableix en els annexos els models d?actes que han de ser aprovades
per la Junta Electoral Central (art.19.1 g de la LOREG), per la qual cosa estableix en la
DA 1ª la condició suspensiva en relació amb aquests models, que identifica clarament
en la disposició. Respecte a això, tot i que la disposició no du a confusió sobre el valor
de proposta dels models que han de ser aprovats necessàriament per la Junta, seria
recomanable sol·licitar l?aprovació de manera general dels models abans de publicarlos
en el Decret, amb independència que pugui ser obligatòria (si així ho considera la
Junta Electoral Central) l?aprovació dels models (afegint-hi, simplement, l?any de les
eleccions) per a cada convocatòria específica d?eleccions. D?aquesta manera, es podria
reduir la probabilitat, derivada de la proposta normativa actual, de tenir unes propostes
de models diferents dels models finalment aprovats.
S?aconsellava incloure en el preàmbul l?exclusió del Consell Insular de Formentera per
tal d?evitar confusions.
L?informe arriba a la conclusió de que el Decret s?ajusta a l?ordenament jurídic però ho
fa condicionat a l?addició en l?article 5 i als annexos els següents aspectes, per tal de
«evitar situacions de conflicte entre la normativa autonòmica i estatal, i poder
considerar aquest informe com a plenament favorable»:
a) Que la impressió de les paperetes es faci en una sola cara.
b) Establir un color supletori per a les paperetes de les eleccions al Parlament de les
Illes Balears, en el supòsit de concurrència amb les eleccions estatals que utilitzin el
mateix color. A l?informe s?explicava amb el següent tenor:
Atès que el Decret no fa referència a unes eleccions convocades, com en els supòsits
dels decrets anteriors, cal tenir en compte que les característiques i condicions dels
mitjans materials s?han de poder utilitzar també per
1. En el supòsit d?eleccions autonòmiques concurrents que gestiona l?Estat (com ara,
municipals, Parlament de l?Estat o UE).
En el supòsit de les eleccions als consells insulars, sempre es tracta d?eleccions
concurrents amb les municipals.
2. En el supòsit d?eleccions al Parlament de les Illes Balears, de caire «anticipat», no
concurrents amb altres de l?Estat.
En aquest sentit, l?Avantprojecte de decret, que s?aplica a ambdós supòsits,
especifica diverses vegades les «especialitats» en relació amb la seva aplicació quan
concorren amb eleccions estatals (articles 2.3 en relació amb els locals comuns) i
quan no hi concorren (DA 2a en relació amb l?aplicació dels models estatals, en
relació amb els no prevists en el Decret).
A l?efecte d?aconseguir la seguretat jurídica necessària, és convenient que la norma
no deixi buits normatius en relació amb les característiques dels mitjans materials
que s?han d?utilitzar, en un supòsit i en l?altre.
7
En aquest sentit, es considera adequat afegir-hi la regulació de dues circumstàncies:
1) Un color supletori per a les paperetes de les eleccions al Parlament de les Illes
Balears, atès que en el supòsit de concurrència amb les eleccions al Senat el color
sèpia podria induir a confusió.
2) La solució al conflicte que es pot produir entre la documentació prevista en
l?àmbit estatal i el projecte normatiu autonòmic, en relació amb la documentació
única i comuna per a les eleccions concurrents.
19. L?11 de desembre de 2014, la secretària general va emetre informe final i, d?acord
amb les observacions del servei jurídic, incorporava en el preàmbul la referència a la no
aplicació del decret al Consell Insular de Formentera i modificava l?article 5, la DA 2ª i
l?annex 1 (en relació al color de les paperetes i la documentació).
Cap menció feia en referència a la necessitat de que la Junta Electoral Central aprovés
els models abans de l?aprovació del decret en tramitació.
20. El 18 de desembre de 2014, el president de les Illes Balears va demanar dictamen al
Consell Consultiu (registre d?entrada de dia 23 de desembre), a proposta del
vicepresident i conseller de Presidència formulada el 16 de desembre de 2014.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
D?acord amb el que s?estableix en l?article 21.a de la Llei 5/2010, de 16 de juny,
reguladora del Consell Consultiu, el president de les Illes Balears està legitimat per
formular la consulta i el Consell Consultiu és competent per atendre-la. La intervenció
d?aquesta institució té el caràcter de preceptiva, perquè es tracta d?una disposició
reglamentària no organitzativa, segons l?article 18.7 de la Llei esmentada.
Segona
En el procediment d?elaboració del Projecte de decret, s?hi han observat els tràmits
essencials continguts en els articles 42 a 47 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del
Govern de les Illes Balears. Així, consten en l?expedient: la resolució d?inici; audiència
i participació i informes preceptius.
L?òrgan responsable de la tramitació ha elaborat, en compliment del que disposen els
articles 13 i 42 de la Llei 4/2011, de 31 de març, de la bona administració i bon govern,
la memòria d?anàlisi d?impacte normatiu, tot incorporant els aspectes i requisits
exigibles: la memòria justificativa de la necessitat i l?oportunitat de la regulació i
l?adequació de les mesures proposades als fins perseguits, el marc normatiu en què
s?insereix, l?anàlisi econòmica, que indica que l?aplicació de la norma no implicarà cap
8
cost addicional per a l'Administració autonòmica, al menys directament, l?estudi de
càrregues administratives (que s?ha complert de conformitat amb les directrius que
marca l?acord del Consell de Govern de 16 de març de 2012) i l?adequació de la norma
projectada als principis establerts en els articles 4 i 5 de la Llei d?Economia Sostenible
2/2011, de 4 de març. Sobre el compliment del contingut d?aquests preceptes, el Consell
Consultiu ha manifestat (entre d?altres, en els Dictàmens 138 y 139 de 2014) el següent:
Altrament, l?article 42 (sota el títol de «Qualitat normativa») de la Llei 4/2011, de 31
de març, de la bona administració i el bon govern de les Illes Balears, exigeix com a
requisit previ en el procediment d?elaboració de normes, només pel que fa als
avantprojectes de llei, presentar una anàlisi d?impacte normatiu mitjançant un estudi
rigorós de les conseqüències per a la societat, especialment les econòmiques,
d?aplicar una determinada norma, com també les possibles alternatives a aquesta
norma i les conseqüències econòmiques derivades de la seva aplicació. No obstant
això, aquest article 42, que exigeix la presència d?un nou tràmit en els procediments
d?elaboració de lleis (anàlisi d?impacte normatiu), no resulta d?aplicació en els
procediments d?elaboració de reglaments (així també ho ha confirmat la Sentència
446/2014, de 22 de setembre, del Tribunal Superior de Justícia de las Illes Balears).
Por tot l?anterior, aquest Consell Consultiu considera que els requisits exigits en
l?article 4 de la Llei d?economia sostenible (que hauran de quedar justificats en
qualsevol cas a l?inici del procediment d?elaboració de la norma de què es tracti)
podran acreditar-se mitjançant qualsevol dels tràmits prevists en la Llei 4/2001, del
Govern de les Illes Balears. El que és rellevant no és tant la denominació del tràmit
sinó la justificació del compliment dels requisits i principis a què hem fet referència.
En el cas que ens ocupa, el Consell Consultiu considera que s?han complert
suficientment els principis a què hem fet referència.
D?altra banda, s?ha donat compliment al tràmit d?audiència i participació, previst en els
articles 43 i 44 de l?esmentada Llei 4/2001. També s?ha permès als ens territorials
afectats la possibilitat de participar, d?acord amb el que disposa l?article 45 de la Llei
del govern de les Illes Balears.
S?ha enviat el Projecte de decret a les conselleries de l?Administració de la Comunitat
Autònoma i a la a la Delegació del Govern a les Illes Balears, a la Delegació Provincial
de l?Oficina del Cens Electoral, a la Junta Electoral Central, a la Junta Electoral de les
Illes Balears i al Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers de l?Administració
Local.
En relació amb els informes preceptius, se n'han obtingut de favorables de l'Institut
Balear de la Dona, del Servei Jurídic i de la Secretaria General de la Conselleria, la qual
també ha participat en la valoració dels suggeriments que s'han presentat.
Tercera
Està legitimat el govern de les Illes Balears per aprovar el Projecte de decret, d?acord
amb l?article 38.1 de la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, que
9
estableix que la potestat reglamentària de l?Administració de la Comunitat Autònoma de
les Illes Balears correspon al Govern de les Illes Balears. En aquest cas objecte de
consulta, el Govern de les Illes Balears està habilitat per llei per dictar «totes les
disposicions que siguin necessàries per al compliment i l?execució» de les lleis
autonòmiques de caire electoral, d?acord amb la disposició addicional quarta de la Llei
8/1986, de 26 de novembre, electoral de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i la
disposició addicional segona de la Llei 7/2009, d?11 de desembre, electoral dels
consells insulars.
D?acord amb l?article 58 de l?Estatut d?Autonomia de les Illes Balears «el Govern té la
potestat reglamentària en les seves competències», i atès que d?acord amb el Decret
6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears, pel qual s?estableixen les
competències i l?estructura orgànica bàsica de les conselleries de l?Administració de la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears correspon a la Secretaria General de la
Conselleria de Presidència l?organització dels processos electorals autonòmics, de
conformitat amb la legislació en matèria electoral, correspon a la conselleria esmentada
i en concret a la Secretaria General la tramitació de l?expedient corresponent. A més a
més, consta la resolució del vicepresident i conseller de Presidència per la qual es
nomenava a la secretària general com a òrgan instructor del procediment.
Quarta
Segons l?article primer del decret el seu objecte és l?establiment de les característiques
que han de complir els locals, les cabines i les urnes que s?han d?utilitzar en les
eleccions al Parlament de les Illes Balears i en les eleccions als consells insulars de
Mallorca, de Menorca i d?Eivissa, i fixar les característiques que han de complir les
paperetes, els sobres i la resta de documentació electoral que s?empraran en ambdós
processos electorals. Dit precepte no menciona al Consell Insular de Formentera la qual
cosa ve justificada per l?article 63.2 de l?Estatut d?Autonomia de les Illes Balears i per
l?article 1.2 de la Llei autonòmica 7/2009, d?11 de desembre, electoral dels consells
insulars. En efecte, d?acord amb l?article 63.2 de l?Estatut d?autonomia de les Illes
Balears, el Consell Insular de Formentera està integrat pels regidors de l?Ajuntament de
Formentera, per la qual cosa, d?acord amb l?article 1.2 de la Llei 7/2009, d?11 de
desembre, electoral dels consells insulars, el decret no serà aplicable a les eleccions al
Consell Insular de Formentera, que es regeixen pel que disposa la legislació electoral
general per a les eleccions municipals, regulades per la Llei orgànica 5/1985, de 19 de
juny, de règim electoral general (LOREG). Aquesta manca d?aplicació ve explicada en
el preàmbul del projecte definitiu.
Per a les darreres eleccions, celebrades en 2011, el Govern va aprovar el decret 21/2011,
de 25 de març, pel qual s?estableixen normes sobre els mitjans materials que s?han
d?utilitzar en les eleccions al Parlament de les Illes Balears i als consells insulars de
Mallorca, de Menorca i d?Eivissa de 2011. Aquest Decret es va aprovar previ el
Dictamen del Consell Consultiu 47/2011 en el qual ja s?analitzava la mateixa qüestió i
10
es va emetre en sentit favorable sense que es fes cap observació essencial en el
contingut. Si bé cal afegir que el nou decret presenta unes novetats en relació amb el del
2011 com són que:
? No s?estableix l?any de les eleccions, de manera que pretén tenir així una vocació de
permanència que permeti que el Decret continuï vigent en altres eleccions, per tal de
poder reutilitzar, si és possible, el material sobrant.
? Es regulen expressament en el Decret els models d?actes, encara que, com a
propostes de model, la seva validesa resta pendent de l?aprovació per part de la Junta
Electoral Central.
Cinquena
El Projecte de decret sotmès a consulta compta amb un preàmbul en el que es justifica
la finalitat de la norma però no la competència material per aprovar-la. Cal que
s?incorpori.
El Projecte té també set articles, tres disposicions addicionals, una disposició
derogatòria, dues disposicions finals, cinc annexos. Aquests contenen la descripció dels
documents i els models corresponents relatius a les eleccions al Parlament de les Illes
Balears (annex 1); al Consell Insular de Mallorca (annex 2); al Consell Insular de
Menorca (annex 3); al Consell Insular d?Eivissa (annex 4), i la documentació comuna a
totes les eleccions concurrents, com és l?acta de constitució de la mesa (annex 5).
L?article primer regula l?objecte del Projecte, que regula els mitjans materials que s?han
d?utilitzar en les eleccions al Parlament de les Illes Balears i als Consells insulars de
Mallorca, Menorca i d?Evissa. L?article dos fa referència als locals electorals (titularitat
dels locals, condicions, accessibilitat i senyalització); l?article tres, a les urnes (nombre
d?urnes per procés electoral, identificació de les eleccions, característiques i nombre
d?urnes per mesa); el quatre, a les cabines (espai on situar les cabines i característiques);
les paperetes i els sobres de votació es regulen a l?article 5 (característiques i color de
les paperetes i sobres, i garantia de disponibilitat); el vot accessible es regula a l?article
6 (reconeixement del dret a la disposició de paperetes en sistema de Braille,
característiques i procediment per accedir a aquest sistema) i els impresos electorals es
regulen a l?article 7 i aquest ve completat pels annexos 1 a 5 (models i característiques
dels impresos que s?han d?utilitzar en les eleccions autonòmiques i conselleria
responsable de facilitar-los).
La disposició addicional primera regula la condició dels models aprovats per part de la
Junta Electoral Central (relació de documents que han de ser aprovats per la Junta
Electoral Central). Sobre aquesta disposició, aquest Consell Consultiu manifesta
compartir la preocupació exposada per la cap del Servei de l?Assessoria Jurídica en el
sentit de que no pot aprovar-se el Decret sense que els models estiguin aprovats per la
11
Junta Electoral Central. I aquesta observació té el caràcter d?essencial per a l´ús de la
fórmula ritual ?d?acord amb el Consell Consultiu? de l?article 4.3 de la Llei reguladora
del Consell Consultiu de les Illes Balears.
La disposició addicional segona regula els impresos no prevists en els annexos, com ara
els models que s?haurien d?utilitzar en el supòsit de convocatòria d?eleccions no
concurrents amb les de l?Estat.
La disposició addicional tercera estableix el criteri d?interpretació de les possibles
denominacions en masculí a l?efecte de considerar que fan referència tant al masculí
com al femení, d?acord amb la doctrina del Consell Consultiu que s?emet amb el màxim
respecte a les recomanacions de l?Institut Balear de la Dona.
La disposició derogatòria deroga expressament el Decret 21/2011, de 25 de març, pel
qual s?estableixen normes sobre els mitjans materials que s?han d?utilitzar en les
eleccions al Parlament de les Illes Balears i als Consells Insulars de Mallorca, de
Menorca i d?Eivissa de 2011. Aquest Decret tenia una vigència temporal per la qual
cosa no faria falta la seva derogació ja que no resulta aplicable. Ara be, en un context
com l?actual on les lleis estatals i autonòmiques demanden seguretat jurídica,
transparència i accessibilitat de les normes, és recomanable que la disposició
derogatòria efectivament disposi de forma expressa la seva desaparició del món jurídic.
Finalment, la disposició final primera autoritza la persona titular de la Vicepresidència i
Conselleria de Presidència, o qui tengui atribuïdes les competències en matèria de
processos electorals, per dictar les disposicions que siguin necessàries per desplegar i
adaptar aquest Decret.
III. CONCLUSIONS
1a. El president de les Illes Balears està legitimat per formular la consulta i el Consell
Consultiu és competent per emetre el dictamen, amb la qualitat de preceptiu.
2a. El procediment seguit per elaborar el Projecte de decret sotmès a consulta s?ha
ajustat a l?ordenament jurídic.
3a. L?observació formulada en la consideració jurídica darrera en relació a la disposició
addicional primera té el caràcter d?essencial per a l´ús de la fórmula ritual «d?acord amb
el Consell Consultiu» de l?article 4.3 de la Llei reguladora del Consell Consultiu de les
Illes Balears.
Palma, 11 de febrer de 2015
12