Última revisión
18/01/2002
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 004/2002 del 18 de enero del 2002
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 18/01/2002
Num. Resolución: 004/2002
Resumen
Dictamen núm. 4/2002, relatiu a la resolució del contracte ?Servei per al manteniment de l?estació Palma-1?, pertanyent a la xarxa de vigilància de la qualitat de l?aire de la comunitat autònoma de les Illes Balears.Ponente/s:
Miguel Coll Carreras
Contestacion
Dictamen núm. 4/2002, relatiu a la resolució del contracte ?Servei per al
manteniment de l?estació Palma-1?, pertanyent a la xarxa de vigilància de la
qualitat de l?aire de la comunitat autònoma de les Illes Balears1.
I. ANTECEDENTS
1. El 23 de juliol de 1998, A., SA, va concertar amb la nostra comunitat autònoma,
Conselleria de Medi Ambient, Ordenació del Territori i Litoral, un contracte per a la
prestació del servei esmentat a l?encapçalament, pel preu de 6.390.144 pessetes
pagables a l?esmentada companyia. Varen ser clàusules de l?esmentat contracte les
següents:
Tercera. El plazo de ejecución del servicio es de tres años contados desde la firma del
contrato.
Cuarta. Para responder del cumplimiento de este contrato ha sido constituída una fianza
a favor de la Administración por el importe de doscientas sesenta y seis mil doscientas
cincuenta y seis pesetas en la Tesorería General de la Comunidad Autónoma, según
acredita mediante exhibición en este acto del correspondiente resguardo. Una fotocopia
de este resguardo se une como anejo nº 2.
Quinta. El contratista presta su conformidad al Pliego de Cláusulas Administrativas
Particulares que rige para este contrato, firmando un ejemplar del mismo que se une
como anejo nº 3 y se somete, para cuanto se encuentre establecido, a los preceptos de la
Ley 13/95 de Contratos de las Administraciones Públicas, el Reglamento General de
Contratación del Estado en lo que no esté derogado por aquella, y demás normas que
regulan la materia y que sean de aplicación.
En el plec de condicions (?prescripcions tècniques?), que es va elaborar per a la
celebració del contracte, hi consta el següent:
Aquest plec de condicions té per objectiu establir les condicions que seran d?aplicació
en el contracte per dur a terme el manteniment de l?estació automàtica pel control de les
immisions i qualitat de l?aire al centre urbà de Palma, situada al passeig Mallorca,
cantonada amb via Portugal i Rubén Darío, per tal que garanteixi un permanent i
correcte funcionament d?aquesta. Aquest manteniment s?entén sobre la totalitat d?equips
i instal·lacions que formin l?esmentada unitat, i que inclou estació meteorològica amb
mesura de direcció i velocitat del vent, temperatura, humitat, pressió baromètrica,
pluviometria i radiació solar; equips automàtics de mesura de partícules (FAG per
radiació beta), òxids de nitrogen (NO-NO2-NO per quimioluminescència), diòxid de
sofre (SO2 per radiació UV), monòxid de carboni (CO per radiació ANAR), ozó (O3 de
mesura directa per rad. UV), hidrocarburs (totals i metà, per ionització de flama), equip
de calibratge multigas automàtic, equip de generació d?aire zero, sistemes i equips
d?adquisició, tractament i emmagatzemament de dades i sistemes i equips auxiliars als
anteriors i instal·lació en general.
S?entén per manteniment rutinari de l?estació aquelles tasques que s?han de fer d?una
manera periòdica per tal de mantenir en bon estat d?ús la instal·lació i per tal de poder
detectar a temps possibles avaries o problemes futurs. Dins aquest manteniment s?inclou
també l?adquisició i gestió correcta de les dades generades pels equips mesuradors.
El manteniment preceptiu consistirà en la realització de, almenys, dues revisions anuals
a fons de tots els equips instal·lats i de l?estació en general, amb una dedicació mínima
de 40 hores cada vegada i comprovant tots els sistemes d?acord amb els manuals i
normes particulars de cada equip.
L?adjudicatari durà al dia un registre de totes les actuacions efectuades per al
manteniment de l?estació a fi de permetre en tot moment una validació correcta de les
dades generades per aquesta. Per això, mensualment, haurà de presentar informe escrit
1 Ponència del President Hble. Sr. Miguel Coll Carreras
de les incidències del període en qüestió i altres observacions d?interès, amb indicació
dels treballs realitzats i el nom d?hores dedicades al manteniment de l?estació.
I en la proposició presentada per A., SA, figura el següent:
Per garantir els objectius i fins de l?assistència tècnica, A., SA, es compromet a realitzar
els serveis que es sol·liciten en el plec de prescripcions tècniques, amb el que
garantitzem el perfecte estat de conservació i correcte funcionament de tots els equips
de medició, complementaris i auxiliars per a la realització d?aquests objectius.
2. El 18 de febrer de 2000, el cap del Laboratori de Medi Ambient Industrial, amb el
vistiplau del cap del Servei de Residus i Contaminació Atmosfèrica, va emetre informe
en relació amb els serveis prestats per la companyia esmentada, comprensiu de les
següents conclusions:
Se observa, en definitiva, que, reiteradamente, algunas de las condiciones exigidas en el
pliego de condiciones técnicas no se cumplen y, además, la mayoría de las mejoras
sobre éste, añadidas en la oferta presentada por la empresa adjudicataria, tampoco se
han llevado a cabo, cuando fueron decisorias para la adjudicación del contrato a ?A.,
S.A.? frente a los otros ofertantes.
Gairebé un any després, l?1 de febrer de 2001, es va suggerir, per informe emès al si de
la Conselleria de Medi Ambient, la possibilitat que es resolgués, per iniciativa de
l?Administració, el contracte de referència, i el 28 del mateix mes la titular de la
Conselleria va decretar la incoació de l?expedient encaminat a la resolució contractual
apuntada, amb atorgament de tràmit d?audiència a la companyia contractista, que el va
aprofitar presentant escrit d?al·legacions datat el 22 de març següent, expressiu de la
seva oposició als propòsits de l?Administració i comprensiu de la següent pètita:
Por todo lo cual solicito a la Secretaría Técnica deje sin efecto el inicio del expediente
de rescisión del contrato, por no existir causa que justifique el inicio del expediente, que
impugnamos, por ser de justicia y que, respetuosamente pedimos, a la espera de sus
noticias.
Posteriorment, el 3 de setembre de 2001, la Consellera de Medi Ambient va formular
proposta de resolució del contracte, amb ?la confiscació de la fiança dipositada per
l?empresa de 266.256 pessetes (1.600,23 euros) d?acord amb l?apartat 2.c de l?article 43
de la LCAP? i ?l?abonament del cost de les reparacions que ha estat necessari realitzar
degut a l?incorrecte manteniment dut a terme per l?empresa adjudicatària?.
Tanmateix, el 26 del mateix mes de setembre, un informe jurídic emès en l?àmbit de la
Conselleria esmentada va exposar el seu parer en el següent sentit:
Que la proposta es limiti a acordar la resolució del contracte i la confiscació de la fiança
dipositada (en aquest cas, un cop ordenat l?expedient ?numerant cronològicament els
documents que hi figurin, numerant els fulls, i acompanyant-lo d?un índex? ja es podria
elevar al Consell Consultiu de les Illes Balears). Que es comuniqui al contractista la
valoració continguda a l?informe d?A., SA, la intenció de l?Administració de ser
indemnitzada per danys i perjudicis i la quantia concreta de dita indemnització,
concedint-li un nou tràmit d?audiència i, en vista de les seves al·legacions, es redacti la
proposta (proposta que, com a punt tercer, en el seu cas, inclouria en concepte
d?indemnització de danys i perjudicis, la quantitat concreta que l?Administració
reclama).
Com a conseqüència de l?informe que s?acaba d?esmentar, la proposta definitiva de la
Conselleria de Medi Ambient, que substitueix la de 3 de setembre de 2001, ha estat la
formulada el 26 d?octubre del mateix any, del següent tenor:
Primer. La resolució del contracte administratiu de servei per al manteniment de
l?estació Palma-1, corresponent a la xarxa de vigilància de la qualitat de l?aire de la
comunitat autònoma de les Illes Balears 81/1998, signat entre la Conselleria de Medi
Ambient, Ordenació del Territori i Litoral i l?empresa A., SA, el 23 de juliol de 1998
per un període de tres anys, per incompliment de les obligacions contractuals per part de
l?empresa adjudicatària.
3. En les al·legacions defensives presentades per la societat contractista s?observa com,
en enfrontar-se aquesta amb les queixes o càrrecs relacionats en l?expedient pels
corresponents Serveis de la Conselleria de Medi Ambient, es registren, encara que sigui
d?una manera parcial, expressions de conformitat amb les imputacions fetes. Així es
desprèn dels següents particulars:
1. Davant el ?càrrec? polaritzat en el ?no mantenir en bon estat d?ús la instal·lació? es
diu que és ?parcialment incert?.
2. Davant el ?càrrec? consistent en no presentació de ?còpies de seguretat en disquet
almenys una vegada el mes?, en condicions suficients per valorar el compliment del
contracte es diu que hi va haver errors en un codi de cabina.
3. Davant el ?càrrec? que radica a ?no efectuar dues revisions mensuals a fons?, es diu
que és ?parcialment incert?, ja que s?afirma que la periodicitat ?vindrà marcada pel
fabricant de l?equip encara que podrà ser modificada en funció de l?evolució dels
paràmetres del control del mateix?, però la documentació presentada és insuficient per
tenir per acomplerta l?obligació.
4. Davant el ?càrrec? definit per ser insuficient la documentació aportada per valorar el
compliment de l?obligació de ?manteniment correctiu?, es respon que és ?parcialment
incert?, ja que l?any 1998 hi va haver una dedicació en excés.
5. Davant el ?càrrec? que consisteix a ?no haver presentat mai informe sobre operacions
realitzades als equips?, es manifesta que és ?parcialment incert?, ja que s?han fet
comunicacions a persones determinades que s?esmenten per la societat contractista.
6. Davant el ?càrrec? materialitzat en no presentació d?informe sobre ?altres
condicions?, es manifesta que ?no s?ha realitzat un informe específic, ja que es va
considerar en el seu moment que no era necessari perquè seria redundant?.
7. Davant el ?càrrec? definit per no presentació d?un ?estudi de la representativitat dels
valors obtinguts?, s?indica que és ?parcialment incert?, perquè es necessitaria sobre això
?disposar d?un conjunt d?històrics de dades, i també de més punts de mesura que una
sola estació?.
8. Davant el ?càrrec? de no aportació de documentació disponible per valorar el
compliment de ?diversos no especificats? es contesta que és ?parcialment incert? puix
que la documentació presentada ?resumeix les operacions de manteniment tal com s?ha
indicat des de gener de 2000?.
9. Davant el ?càrrec? de ?no presentació? de ?calibratges multipunt semestrals? s?al·lega
que ?és parcialment incert?, ja que es va emetre un informe amb ?el calibratge realitzat
a la cabina el dia 30 de setembre de 2000?.
10. Davant el ?càrrec? de ?no presentar fulls de manteniment?, s?exposa que les omplen
els tècnics que tenen cura de les cabines i estan ?a disposició? de l?Administració a les
mateixes cabines.
11. Davant el ?càrrec? al·lusiu a l?incompliment de l?obligació de ?pintar cada sis mesos
l?estació?, es respon que per a això s?ha de presentar un pressupost a aprovar per la
Conselleria de Medi Ambient, i que es va iniciar la modificació estructural del sostre de
la cabina.
12. Davant el ?càrrec? indicatiu que la documentació presentada per justificar activitats
d?assistència de caràcter general és insuficient amb vista a la valoració del compliment
pertinent, es diu que ?és parcialment incert?, ja que verbalment s?ha exposat el que era
necessari.
13. Davant el ?càrrec? que es descriu com a demora fins a agost de 1998 en la
presentació d?un informe inicial descriptiu de l?estat de la cabina, s?addueix que és
?parcialment incert?, per tal com les claus d?accés no es varen tenir per la companyia
contractista fins a la primera setmana d?agost de 1998.
14. Davant el ?càrrec? expressiu que no es realitza l??actualització setmanal de les fitxes
dels equips?, es contesta que la documentació ?és present a la cabina a la seva plena
disposició com ja es va comunicar?.
15. Davant el ?càrrec? de no realització d?un estudi estadístic per valorar el rendiment
total de la xarxa mensualment, per tal com només s?ha aportat un document, l?agost de
1999, es respon que és ?parcialment incert?, ja que l?esmentada estadística ?s?ha de
considerar al llarg d?un any de treball, ja que és el control especificat per garantir una
incertesa del mateix sistema de control estadístic?.
16. Davant el ?càrrec? que es descriu com a ?no presentació de fitxes de l?annex III amb
les dades omplertes? es diu que tal documentació ?és a la cabina a la seva plena
disposició com ja es va comunicar?.
17. Davant el ?càrrec? relatiu al funcionament dels equips es respon que és ?parcialment
incert?, ja que ?no funcionava tot quan es va adjudicar el contracte?.
18. Davant el ?càrrec? al·lusiu al mal funcionament de l?equip de diòxid de sofre, es
declara que és ?parcialment incert?, pel que fa a falta de dades, i que en informe
presentat per la societat contractista l?11 d?agost de 1998 s?hi va advertir que ?l?equip ja
no funcionava?.
19. Davant el ?càrrec? concretat en el defectuós funcionament de l?equip d?òxid de
nitrogen s?al·lega que ?és parcialment incert?, a causa d?un problema informàtic.
20. Davant el ?càrrec? de deficiències a l?equip de monòxid de carboni, es puntualitza
que és ?parcialment incert? a causa d?un problema informàtic.
21. Davant el ?càrrec? sobre deficiències de l?equip d?ozó, s?addueix que és
?parcialment incert? també a causa d?un problema informàtic.
22. Davant el ?càrrec? sobre deficiències a l?equip d?hidrocarburs, s?assenyala que és
?parcialment incert?, perquè l?esmentat equip no funcionava abans de l?adjudicació del
contracte de manteniment, i que va sobrevenir després un problema addicional al
generador d?hidrogen, que es va avariar.
23. Davant el ?càrrec? sobre deficiències a l?estació meteorològica, s?al·lega que és
?parcialment incert? a causa de falta de dades del sistema per raó de problemes
electrònics i de comunicació en el sistema informàtic.
24. Davant el ?càrrec? implicat en la necessitat d?observança de la regla consistent a
presentar pressuposts per a reparacions perquè la Conselleria els aprovi, abans
d?escometre-les, cosa que no ha succeït, es contesta invocant que l?actitud de
l?Administració s?ha caracteritzat per insistir que ?hem [la societat contractista, s?entén]
de procurar que no faltin dades i els nostres tècnics reparin amb els recanvis necessaris a
fi de no baixar el rendiment de dades de la cabina i alhora presentar tan aviat com sigui
possible el pressupost perquè vostès l?aprovin, i d?altra banda ens diuen que reparam
sense tenir el pressupost aprovat?.
A més, a tall de resum de punts de vista, i abans de la formulació de la ?pètita? que s?ha
transcrit en l?antecedent segon, A., SA, va deixar constància en les susdites al·legacions
defensives del següent:
Por último, quisiéramos expresar nuestro más sincero sentimiento al expresar nuestro
gran asombro al iniciar este expediente sancionador, debido a una falta, a nuestro
entender, de comunicación. ?A., S.A.? es una empresa de 28 trabajadores con más de
quince años en este sector, destacada por su enorme entrega a los trabajos adjudicados y
por su trato personalizado. Es una empresa con reconocimientos profesionales y
certificaciones en calidad ISO 9.001 e ISO 14.001 así como actualmente se está
acreditando como laboratorio de referencia en 45001. Por esta razón, junto con sus
exposiciones, estamos sorprendidos por este expediente ya que ?A., S.A.? ha actuado
siempre con la máxima integridad, favoreciendo los intereses de sus clientes por delante
de los suyos propios, tanto es así que, como ya se ha descrito en el presente escrito, se
han realizado multitud de tareas no pactadas, dándole mayor apoyo técnico.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
Gaudeix de legitimació el M. H. Sr. President de les Illes Balears per formular la
consulta que s?ha d?evacuar, de conformitat amb l?art. 10.10.c de la Llei balear de 15 de
juny de 1993, a més a més de l?art. 15.1.a de la mateixa Llei, amb les modificacions
introduïdes per la Llei de 31 de maig de 2000. Això, en relació amb l?art. 59.3.a de la
Llei de contractes de les administracions públiques, text refós de 16 de juny de 2000.
I, sens dubte, el Consell Consultiu és competent per emetre el present dictamen, que té
la condició de preceptiu.
Segona
La resolució dels contractes, en la doctrina civil, pressupost ineludible per al tractament
dels contractes administratius, és institució configurada pel concurs de dos elements
fonamentals:
a) La vigència de la relació contractual i
b) L?incompliment de les obligacions que varen assumir els contractants.
Els articles 1.923 i 1.924 del Codi Civil són preceptes situats pel legislador a títol de
porta d?accés a la teoria elaborada per al tractament correcte de la matèria.
Evidentment, si per una o una altra causa s?ha extingit la relació contractual, i ha deixat
?d?existir? el contracte, no es disposarà de termes hàbils per a l?entrada en joc de la
?resolució? com a mecanisme apte perquè conclogui l?eficàcia del contracte.
En el cas sotmès a dictamen, s?observa que si el 23 de juliol de 1998 va ser la data de
formalització del contracte ressenyat en l?antecedent primer, i es va estipular que la seva
vigència seria per tres anys, s?haurà d?entendre que el 23 de juliol de 2001 la vida de la
relació concertada es va extingir, i per això, a primera vista, no sembla que es pugui
pensar a aplicar la tècnica de la resolució contractual en temps posterior al 23 de juliol
de 2001, al contracte fet per A., SA, amb l?Administració autonòmica de les Illes
Balears.
Bé és veritat que, en incoar-se el 28 de febrer de 2001 l?expedient tramitat per la
Conselleria de Medi Ambient segons el que s?ha esmentat en l?antecedent segon, es
trobava en plena vigència el contracte susdit, però el que era acceptable sense cap dubte
en aquell temps no sembla que hagués de ser-ho en l?actualitat quan s?ha excedit amb
escreix la data terminal, i així havia succeït ja quan es va prendre la determinació que el
Consell Consultiu emetés dictamen sobre això.
Tercera
Tanmateix, la doctrina exposada en els paràgrafs precedents ha de ser matisada en vista
de les singularitats que es posen en relleu, en matèria de contractes administratius, a
l?art. 110 de la Llei esmentada.
En efecte, diu l?esmentat article que ?el contracte s?entendrà acomplert pel contractista,
quan aquest hagi realitzat, d?acord amb els termes del mateix i a satisfacció de
l?Administració, la totalitat del seu objecte?. Això significa que la ?satisfacció? de
l?Administració constitueix un concepte susceptible d?addicionar-se a les ?prerrogatives
d?aquesta?, segons l?art. 59 de l?esmentada Llei, investit de la potència adequada
perquè, no obstant un termini fixat matemàticament, com succeeix en el present cas, hi
hagi possibilitat a formar criteri en el sentit que mentre al venciment de l?esmentat
termini no s?hi uneixi l?al·ludida ?satisfacció?, caldrà reputar jurídicament no extingida
la relació entre Administració i contractista pel que fa a la pertinència, per exemple, de
la resolució del negoci jurídic que es va concertar, sobretot pel que afecta les
conseqüències implicades quan és l?Administració la que pren la decisió resolutòria.
El que s?acaba d?exposar es ratifica en llegir l?apartat 2 de l?esmentat art. 110, que
ensenya que ?en todo caso, su constatación [o sigui l?acabament del contracte] exigirá
por parte de la Administración un acto formal y positivo de recepción o conformidad
dentro del mes siguiente de haberse producido la entrega o realización del objeto del
contrato, o en el plazo que se determine en el pliego de cláusulas administrativas
particulares por razón de las características del objeto del contrato. A la Intervención de
la Administración correspondiente le será comunicado, cuando dicha comunicación sea
preceptiva, el acto para su asistencia potestativa al mismo en sus funciones de
comprobación de la inversión.?
És, precisament, la incidència de l?invocat art. 110 en el present supòsit, el que fa
aconsellable, com a pertinent, la tesi que, malgrat el transcurs del termini de tres anys
estipulat al contracte, la no formalització de l?acta en els termes i condicions explicats,
com a situació equivalent a una ?insatisfacció? de l?Administració autonòmica respecte
a les actuacions de la societat contractista, implica la vigència de la relació contractual
pel que fa a una entrada en joc de l?institut de la ?resolució? com a fórmula hàbil
perquè, per incompliment d?obligacions del contractista, s?extingeixi el negoci jurídic
que es va concertar i que això succeeixi per causes patològiques apreciades per
l?Administració.
D?aquí, doncs, que, encara que la fórmula es reputi prerrogativa de l?esmentada
Administració, en la línia explicada, no pugui experimentar oposició, basant-se en
concepcions generals, la posada en marxa del dispositiu emprat per instruir l?expedient
determinant de la consulta, amb les corresponents conseqüències.
Quarta
L?art. 111 del text refós esmentat, en enumerar les causes de resolució, inclou en el que
aquí interessa, les següents:
g) L?incompliment de les restants obligacions contractuals essencials; i
h) Aquelles que s?estableixin expressament al contracte.
Doncs bé, el contrast de les exigències a què havia d?atendre la societat contractista,
segons el que s?ha ressenyat en l?antecedent primer, en contemplació del plec de
condicions ?prescripcions tècniques?, amb els informes i propostes incorporades a les
actuacions, procedents de l?Administració autonòmica i, sobretot, amb les al·legacions
defensives que va presentar A., SA, d?acord amb el que s?ha exposat en l?antecedent
tercer, condueix a la conclusió que, efectivament, hi ha hagut incompliment
d?obligacions que gravitaven sobre l?esmentada companyia a mercè de les al·ludides
exigències. L?admissió de ?parcial? inexactitud d?un bon nombre d?imputacions fetes,
reveladores d??exactitud? de la ?resta?, és signe de real inobservança de regles
contractuals que, donada l?índole del ?servei a prestar? (caracteritzat per un important
deure ?d?informar? pluralment i repetidament a l?Administració en els ?temps? marcats
ad hoc), legitima l?opinió que l?incompliment detectat és catalogable com a
incompliment d??obligacions contractuals essencials?, el que situa el supòsit que
s?analitza en l?àmbit de l?esmentat epígraf g) de l?art. 111 del text refós de la Llei de
contractes de les administracions públiques, per la qual cosa s?ha d?entendre que és
procedent que es decreti la resolució del contracte, amb les corresponents
conseqüències, una de les quals ha de consistir en la pèrdua de la garantia definitiva que
va constituir la societat esmentada, per així venir ordenat a l?apartat 4 de l?art. 113 del
text de referència, que preveu que ?quan el contracte es decideixi per incompliment
culpable del contractista li serà confiscada la garantia i haurà, a més, d?indemnitzar a
l?Administració els danys i perjudicis ocasionats en el que excedeixin de l?import de la
garantia confiscada?.
És oportú cridar l?atenció sobre el precepte ara transcrit per foragitar la hipòtesi que una
indemnització per danys i perjudicis soferts per l?Administració contractant no s?ha
d?incloure mai en la garantia, com si, ?a part? de la garantia, amb independència de la
garantia, s?haguessin de xifrar aquests perjudicis ordenant-se separadament la seva
cobertura. Al contrari, l?esmentada indemnització, en el supòsit de resultar pertinent,
s?haurà ?d?imputar? a la garantia definitiva de referència en una primera operació, de
manera que ?només? en el cas que excedís ?allò reclamable? la susdita garantia,
sobrevindran termes hàbils perquè l?Administració es reputi legitimada per reclamar
l??excés?.
Això ha de ser així en raó directa d?una doctrina jurisprudencial de la qual és mostra
exemplar la Sentència de la Sala Tercera del Tribunal Suprem d?11 de juny de 1996
(Aranzadi 5.348), en la qual es va declarar el següent:
La finalidad primordial de la constitución de las fianzas definitivas por el
adjudicatario o concesionario de la obra o servicio en materia de contratación no es
otra que [?] resarcir los daños y perjuicios que se causen por negligencia,
morosidad o por cualquier otro modo en el cumplimiento de las obligaciones
contractuales. Naturalmente que tal finalidad indemnizatoria o reparadora del
perjuicio causado a la Administración en virtud del incumplimiento o defectuoso
cumplimiento de sus obligaciones por parte del contratista puede ser materializada a
través de la adjudicación de todo o parte de la fianza constituída, tanto al finalizar el
contrato, a resultas de la liquidación final del mismo, como mediante la resolución
del mismo por incumplimiento.
Cinquena
A l?art. 113 del text refós es tracta dels efectes de la ?resolució? i es diu, apartat 5, que
l?acord que es prengui en l?esmentat sentit ?contindrà pronunciament exprés sobre la
procedència o no de la pèrdua, devolució o cancel·lació de la garantia constituïda?.
Però no s?hi apunta res respecte a com s?ha de ser procedir per fixar i exigir, en el seu
cas, indemnització per danys i perjudicis. També es guarda silenci sobre el particular a
l?art. 167, circumscrit realment a afirmar que, a més de les causes específiques de
resolució del contracte de gestió de serveis públics que s?enumeren en l?esmentat
apartat, s?aplicaran les assenyalades a l?art. 111, anteriorment estudiat.
I en el Reglament aprovat pel Decret de 25 de novembre de 1975, que va vigir ?en el
que no preceptua la Llei a què respon el repetit text refós? fins que es va aprovar, per
Reial Decret de 12 d?octubre de 2001, l?elaborat per aplicar l?esmentat text refós, només
és perceptible en l?ordre de coses objecte d?aquestes reflexions l?art. 226, últim
paràgraf, que diu així: ?En todo caso, el empresario deberá abonar a la Administración
los daños y perjuicios que, efectivamente, se le hayan irrogado.? L?esmentat Reglament
ja derogat és el que s?hauria de tenir en compte, ja que en el recent hi consta una
disposició transitòria del següent tenor:
1. Los expedientes de contratación iniciados y los contratos adjudicados con
anterioridad a la entrada en vigor del presente Reglamento se regirán por la normativa
anterior. A estos efectos, se entenderá que los expedientes de contratación han sido
iniciados si se hubiere publicado la correspondiente convocatoria de licitación del
contrato.
D?aquí, per tant, que, a falta de puntualitzacions específiques, la fase d?execució d?un
acord de resolució contractual, en el supòsit aquí ponderat, ha d?aconsellar que s?incoïn
diligències encaminades a la determinació, en el seu cas, amb les quantificacions
pertinents, eventuals danys i perjudicis infligits a l?Administració. I encara que no sigui
aplicable el ?nou? Reglament, el Consell Consultiu entén que no serà sobrer que, per al
tràmit d?aquestes diligències, es tingui present el seu art. 113, que diu així:
En los casos de resolución por incumplimiento culpable del contratista, la
determinación de los daños y perjuicios que debe indemnizar éste se llevará a cabo por
el órgano de contratación en decisión motivada, previa audiencia del mismo,
atendiendo, entre otros factores, al retraso que implique para la inversión proyectada y a
los mayores gastos que ocasione a la Administración.
Els principis generals del dret (?et audiatur altera pars?) i l?art. 24 de la Constitució, que
proscriu la indefensió, justifiquen el punt de vista esbossat aquí.
III. CONCLUSIONS
1a. El M. H. Sr. President de les Illes Balears està legitimat per plantejar la consulta
formulada, i el Consell Consultiu és competent per evacuar-la. El dictamen sol·licitat té
la condició de preceptiu.
2a. És procedent acordar la resolució del contracte fet per la comunitat autònoma
(Conselleria de Medi Ambient) amb A., SA, per incompliment d?obligacions essencials
del contractista. L?acord que s?adopti ha de comportar pronunciament exprés de
confiscació de la garantia definitiva que va constituir l?esmentada societat.
3a. Si l?Administració autonòmica estima que l?incompliment contractual ha comportat
danys i perjudicis quantificables infligits a l?esmentada Administració, procedirà incoar
expedient encaminat a determinar-los, que tindrà com a punt de partida decisió
motivada sobre això, i en el decurs del qual es donarà audiència a la societat esmentada
a fi que pugui al·legar el que sigui pertinent i instar la pràctica de proves, amb
observança de la normativa vigent en matèria de procediment administratiu.
Per a l?adopció de decisions, es tindrà en compte el que s?ha exposat i raonat en la
consideració quarta.
4a. En la decisió que recaigui com a conseqüència del present dictamen, s?inserirà la
pertinent de les declaracions previstes a l?art. 3.3, de la Llei balear de 15 de juny de
1993 (?d?acord amb el Consell Consultiu? o ?havent escoltat el Consell Consultiu?, en
la versió catalana, i ?de acuerdo con el Consell Consultiu? o ?oído el Consell Consultiu?
en la versió castellana).
Palma, 18 de gener de 2002
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![La contratación pública en el ámbito sanitario](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_835.png)
![Adquisición pública de medicamentos: superando la barrera de la burocracia](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7538.png)
Adquisición pública de medicamentos: superando la barrera de la burocracia
Antonia Olivares Hortal
34.00€
32.30€
+ Información
![Supuestos de reclamación por daños y perjuicos en el Orden social](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_633267735220f.png.jpg)
![Otras Indemnizaciones relacionadas con el despido](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/imagenes_noticias/resizedk8s_6215b172c5e60.png.jpg)
![Responsabilidad civil por productos y servicios defectuosos](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_606.jpg)
Responsabilidad civil por productos y servicios defectuosos
Dpto. Documentación Iberley
6.83€
6.49€
+ Información