Última revisión
18/01/2002
Dictamen del Consejo Consultivo de Illes Balears núm 003/2002 del 18 de enero del 2002
Relacionados:
Órgano: Consejo Consultivo de Illes Balears
Fecha: 18/01/2002
Num. Resolución: 003/2002
Resumen
Dictamen núm. 3/2002, relatiu a la modificació puntual del PGOU d?Alaior. Requalificació de dues zones verdes situades al nucli urbà d?Alaior al carrer del Mestre Duran.Ponente/s:
Miguel Coll Carreras
Contestacion
Dictamen núm. 3/2002, relatiu a la modificació puntual del PGOU d?Alaior.
Requalificació de dues zones verdes situades al nucli urbà d?Alaior al carrer del
Mestre Duran1.
I. ANTECEDENTS
1. Aprovada inicialment i provisionalment per l?Ajuntament d?Alaior la modificació del
Pla General d?Ordenació Urbana del terme municipal a fi de convertir en zona
residencial dues parcel·les limítrofes amb els carrers del Mestre Duran i de ses Escoles
qualificades com a espais lliures o zones verdes, aquest Consell Consultiu, en el
dictamen 35/2000, datat el 13 de juny de l?esmentat any, va expressar un parer advers a
la reforma. En la consideració tercera del mateix dictamen es va deixar constància del
criteri format, amb comprensió d?un paràgraf del següent tenor:
No obstante este Consejo entiende que no es motivo suficiente el alegado por el
Ayuntamiento para la recalificación de las citadas zonas verdes como zona residencial,
pues en el expediente sometido a consulta no existe compensación alguna en superficie
por la minoración de las zonas verdes ni tampoco queda suficientemente justificado que
el nuevo uso que se haga de dichas zonas sea de estricto interés público, dado que las
zonas a recalificar no se convertirán en zona deportiva o en un hospital o en una iglesia,
etc., sino que pasarán a ser zona residencial.
El Consell Insular de Menorca, en sessió plenària celebrada el 17 de juliol de 2000, va
denegar l?aprovació definitiva de la modificació referida i així ho va comunicar a la
corporació promotora, l?Ajuntament d?Alaior.
2. Incoat nou expedient, amb aprovació inicial i provisional, va ser tramès a la Comissió
Insular d?Urbanisme de Menorca en demanda d?aprovació definitiva a concedir pel
Consell Insular esmentat. L?esmentat nou expedient de modificació de planejament es
va caracteritzar per incloure, a títol de compensació de les zones verdes ?a requalificar?
com a sòl residencial, una parcel·la de 450,72 metres quadrats, integrada al polígon
industrial La Trotxa, de titularitat municipal, que es requalificaria com a ?zona verda?.
Enviades les actuacions al Consell Consultiu, es va emetre dictamen el 20 de setembre
proppassat, amb el núm. 77/2001, en els termes següents:
1º. Ha de ser el Pleno del Consell Insular de Menorca el órgano competente para recabar
dictamen del Consell Consultiu en orden a la modificación propuesta del Plan General
de Ordenación Urbana de Alaior que concierne a zonas verdes y espacios libres. En este
caso no está legitimada, para la consulta, la Comisión Insular de Urbanismo, aún
cuando la Presidencia de dicho Consell Insular la haya canalizado. 2º. Si dicho Pleno,
mediante el pertinente acuerdo, estima motivadamente que han sido subsanados los
defectos que se relacionaron en el adoptado en sesión de 23 de julio próximo pasado,
habrá lugar a la formulación de solicitud de dictamen preceptivo del Consell Consultiu
respecto a la referida modificación.
En l?antecedent segon de tal dictamen figura el següent particular:
Entre los documentos que precedieron a dicho acuerdo se encuentra un informe del
Arquitecto Técnico del Ayuntamiento comprensivo, entre otros, de los extremos
siguientes: ?Revisada la documentación aportada y las propuestas que plantea, si bien, a
1 Ponència del President Hble. Sr. Miguel Coll Carreras
los efectos urbanísticos, no se hallaría inconveniente a la misma, debemos tomar nota,
con especial mención, interesando informe jurídico específico, del siguiente aspecto:
Las dos porciones de suelo calificadas como espacio libre público, que se pretenden
recalificar como suelo edificable, provienen de un Plan Especial de Ordenamiento de la
manzana, recogidos íntegramente en el vigente PGO, son de titularidad privada. La
parcela de suelo calificado como industrial que se pretende recalificar como espacio
libre público en compensación del anterior es de titularidad pública, del Ayuntamiento
de Alaior.
En l?antecedent tercer de l?esmentat dictamen consta que el Consell Insular de Menorca,
en sessió plenària celebrada el 23 de juliol de 2001, a proposta de la Comissió Insular
d?Urbanisme va acordar suspendre el tràmit de l?expedient a fi que es reparassin les
deficiències detectades per l?esmentada Comissió Insular en sessió de 26 de juny
anterior, però quatre dies després, el 27 de juliol, en vista d?una memòria tramesa per la
Batllia d?Alaior a la Presidència del Consell Insular de Menorca, l?anomenada Comissió
Insular d?Urbanisme va considerar reparades les deficiències i va informar
favorablement la modificació de planejament sol·licitada, i la Presidència de l?expressat
Consell Insular va demanar seguidament el dictamen anteriorment emès pel Consell
Consultiu amb el núm. 77/2001.
I en el mateix antecedent tercer va ser sintetitzada l?al·ludida memòria de la Batllia
d?Alaior que, en l?essencial, al·lega la impossibilitat d?utilització com a tals de les zones
verdes de les quals es pretén la conversió en residencials, per tal com ?ni tenen una
superfície de més de 1.000 metres quadrats ni es pot inscriure un cercle de 30 metres de
diàmetre com a mínim (articles 4 i 11 de l?annex al Reglament de Planejament)?.
3. El Consell Insular de Menorca, en sessió plenària feta el 15 d?octubre últim, a
proposta de la Comissió Insular d?Urbanisme, va adoptar el següent acord:
Primer. Donar per esmenades les deficiències observades del Ple en sessió de dia 23 de
juny de 2001, en relació amb l?expedient de modificació puntual del Pla general
d?ordenació urbana d?Alaior, requalificació de zones verdes del nucli urbà.
Segon. Sotmetre aquest expedient al tràmit de dictamen (preceptiu a la vegada que
vinculant en el cas que sigui emès en sentit desfavorable) del Consell Consultiu, d?acord
amb el que resulta de l?assenyalat en l?article 50 del TRLS 1976, d?acord amb el
Consell Consultiu.
4. En el projecte que serveix de base a la modificació de planejament proposada (folis
21 i següents de l?expedient), després d?una catalogació com a ?espais lliures públics?
de les dues porcions afectades, es diu el següent (capítol IV, ?Requalificació proposada
i nous estàndards?):
L?espai lliure descrit a l?epígraf a) del paràgraf anterior es requalifica com a zona A 1.1
amb la tipologia de casa entre mitgeres, de planta baixa i dues plantes elevades. Els
elements no regulats es realitzaran d?acord amb les Normes Urbanístiques del Pla
General. L?espai lliure descrit a l?epígraf B del paràgraf anterior, es requalifica com a
zona A 1.1 amb la tipologia de casa entre mitgeres de planta baixa i una planta elevada.
Els elements no regulats es realitzaran d?acord amb les Normes Urbanístiques del Pla
General.
II. CONSIDERACIONS JURÍDIQUES
Primera
Reparades les deficiències de competència i procediment que es varen exposar i varen
raonar en el dictamen 77/2001, i assumida pel Consell Insular de Menorca, en sessió
plenària, la competència per al tràmit i resolució definitiva de l?expedient de referència,
el Consell Consultiu, en el marc de la seva competència, s?ha de pronunciar respecte a
la viabilitat de la modificació de planejament propugnada, atès que el seu dictamen no
només té l?índole de preceptiu sinó que, a més, per exigència de l?article 50 del text
refós de la Llei del sòl i ordenació urbana, de 9 d?abril de 1976, actualment en vigor, ha
de ser favorable per a l?èxit de la reforma. L?article 10.10.d de la Llei rectora del
Consell Consultiu, de 15 de juny de 1993, reformada per la de 31 de maig de 2000,
confirma aquesta asseveració de competència i índole del dictamen.
Segona
Com s?ha dit moltes vegades, la requalificació de zones verdes i espais lliures és
activitat la realització de la qual requereix un singular rigor tant per part de les
administracions legitimades per proposar-la i autoritzar-la com pels tribunals de la
jurisdicció contenciosa administrativa en ocasió d?aplicar-se al control judicial de les
esmentades administracions (article 106, en relació amb el 103 de la Constitució
espanyola).
Són invocables en aquest ordre de coses, i són summament útils per a l?estudi de
l?alteració suggerida, les següents sentències de la Sala Tercera del Tribunal Suprem:
1. La de 15 de març de 1993 (Aranzadi 2.523) en la qual es raona que l?esmentat control
judicial s?ha de fer ??mediante la contemplación o enjuiciamiento de la actividad
discrecional a la luz de los principios generales del Derecho que son la atmósfera en que
se desarrolla la vida jurídica, el oxígeno que respiran las normas. Tales principios ?art.
1º-4 del Título Preliminar del Código Civil- informan todo el ordenamiento jurídico y,
por tanto, también la norma habilitante que atribuye la potestad discrecional de donde
deriva que la actuación de esta potestad ha de ajustarse a las exigencias de aquellos ?la
Administración no está sometida sólo a la Ley, sino también al Derecho (artículo 103.1
de la Constitución)-. La revisión jurisdiccional de la actividad administrativa se
extenderá en primer término a la verificación de la realidad de los hechos para, en
segundo lugar, valorar si la decisión planificadora discrecional guarda coherencia lógica
con aquellos, de suerte que cuando se aprecia una incongruencia o discordancia de la
solución elegida con la realidad que integra su presupuesto, o una desviación
injustificada de los criterios generales del plan, tal decisión resultará viciada por
infringir el ordenamiento jurídico y, más concretamente, el principio de interdicción de
la arbitrariedad de los poderes públicos ?art. 9º.3 de la Constitución- que, en lo que
ahora importa, aspira a evitar que se traspasen los límites de la discrecionalidad y se
convierta ésta en fuente de decisiones que no resulten justificadas.?
2. La de 15 de novembre de 1995 (Aranzadi 8.549) en la qual s?explica que ?el
planeamiento es una potestad discrecional cuya titularidad corresponde a la
Administración, titularidad en la que no puede ser sustituida por los particulares y sólo
de modo excepcionalísimo por los Tribunales. Pero esta potestad discrecional no puede
tener semejanza con la arbitrariedad? Es deber insoslayable de la Administración
explicar y razonar de modo suficiente las modificaciones que se introduzcan. A su vez,
es deber de los Tribunales examinar la razonabilidad del criterio adoptado? La
motivación permite conocer las causas de la decisión administrativa. Los Tribunales han
de conocer y valorar en términos de razonabilidad las decisiones de la Administración.?
Evidentment, a aquests objectius de ?raonabilitat? com a valor oposat a ?arbitrarietat?
s?hi va apuntar en el nostre dictamen 35/2000 quan, com s?ha advertit en els
antecedents, es va posar en relleu que ?tampoc queda prou justificat que el nou ús que
es faci de l?esmentada zona sigui d?estricte interès públic, ja que les zones a requalificar
no es convertiran en zona esportiva o en un hospital, o en una església, etc., sinó que
passaran a ser zona residencial?. I en el dictamen 77/2001, es va puntualitzar (conclusió
segona) que ?si l?esmentat Ple [és a dir el del Consell Insular de Menorca], mitjançant el
pertinent acord, estima motivadament que han estat reparats els defectes que es varen
relacionar en l?adoptat en sessió de 23 de juliol proppassat, pertocarà la formulació de
sol·licitud de dictamen preceptiu del Consell Consultiu respecte a l?esmentada
modificació?.
Tasca a abordar, per tant, pel Consell Consultiu ha de ser la de formar judici pel que fa a
si les noves actuacions del Consell Insular consultant apareixen investides de potència
suficient per fer-se a la idea que motivadament, sense cap dubte, s?han incorporat a
l?expedient elements d?ordre lògic suficients per tenir per cert que hi ha ?motivació?
bastant en dret que empari la conversió de les susdites parcel·les destinades a espais
lliures públics o zones verdes, segons la nomenclatura emprada, en terrenys aptes per a
usos residencials amb l?abast que, en matèria d?edificabilitat, apareix perfilat en
l?antecedent quart.
Tercera
El principi d?equidistribució de beneficis i càrregues imprimeix caràcter al planejament
urbanístic, i per això cal pensar que en tot planejament aprovat i en vigor ha estat
guardat i acomplert l?esmentat principi, de manera que els propietaris de parcel·les
qualificades com a espais lliures públics in genere han experimentat la pertinent
compensació perquè la inedificabilitat inherent a tals espais s?hagi vist neutralitzada en
el sistema aplicat per a l?actuació urbanística en harmonia amb la Llei del sòl i el
Reglament de Planejament.
En aquest ordre de coses, cal invocar exemplarment la Sentència de la Sala Tercera del
Tribunal Suprem de 6 de març de 1993 (Aranzadi 1.591) comprensiva de la següent
doctrina:
Los planes de urbanismo, en razón del cumplimiento de sus fines, provocan una
desigual atribución de cargas y beneficios entre los propietarios afectados por la
ordenación, pero una interpretación finalista? permite que uno de los remedios de tal
desigualdad sea el establecimiento de un aprovechamiento tipo, por razones
homogéneas, en el que se cifre el contenido normal de la propiedad (equivalente al
aprovechamiento medio en suelo urbanizable) sirviendo de baremo a partir del cual
deberá efectuarse la redistribución equitativa de los derechos o excesos habidos en la
distribución de los derechos, cargas, etc. resultantes del planeamiento, técnica ésta
enteramente legal como amparada en las amplias facultades que atribuye al
planeamiento el art. 3º de la Ley en orden a la fijación de zonas, distribución de cargas,
integración en el ejercicio de facultades dominicales, etc.
Si es reflexiona en la línia marcada per la doctrina informadora de l?esmentada
sentència, ha de ser lícit el pensament que els propietaris de les porcions de terreny la
requalificació del qual es pretén, varen tenir la pertinent compensació en el seu dia, en
aprovar-se el Pla General que s?aspira a reformar, en el qual, segons informe de
l?arquitecte tècnic municipal incorporat al foli 6 de l?expedient, es va recollir
íntegrament un Pla especial d?ordenació de l?illa, amb constància de la titularitat privada
d?ambdues parcel·les. Per tant, una requalificació acordada en els termes precisats en el
projecte tècnic constitutiu del pressupost de la modificació comportaria que, sense cap
compensació al seu càrrec, els propietaris de les susdites parcel·les veiessin
transformades ambdues en sòl residencial edificable, amb la possibilitat de construir
planta baixa i dues plantes altes en una de les esmentades parcel·les, i planta baixa i una
planta alta en l?altra. D?aquí, doncs, que no sigui rebutjable la hipòtesi que per a aquests
desconeguts propietaris de la reforma suggerida implicaria un enriquiment sense causa,
ofert per una actuació de les administracions públiques en la direcció marcada
inicialment per l?Ajuntament d?Alaior i acceptada finalment, després de reticències
implicades en determinacions diverses, pel Consell Insular de Menorca.
D?aquí, doncs, que els temors que es varen pressentir pel Consell Consultiu en el
dictamen 35/2000 i varen donar lloc que es carregàs l?accent en la necessitat d?una
resolució motivada del Consell Insular en el dictamen 77/2001, són temors fonamentats,
investits de suport suficient per estimar que falta la motivació indispensable perquè la
discrecionalitat inspiradora de la requalificació controvertida vagi endavant, atesa la
doctrina del Tribunal Suprem reflectida en les sentències precedentment esmentades en
relació amb les actituds a adoptar per a l?anàlisi dels actes discrecionals en el marc del
planejament urbanístic i les seves modificacions, amb el bon desig d?evitar que
l?arbitrarietat s?assimili a la discrecionalitat en la tasca de les administracions públiques.
Quarta
Evidentment, els raonaments articulats en els passatges precedents han brotat en un pla
dominat pel possible lucre concebible dels propietaris de les parcel·les de domini privat
seleccionades com a objecte de requalificació. La Batllia d?Alaior, en la memòria que
va trametre a la Presidència del Consell Insular de Menorca i va servir perquè
l?esmentada corporació acordàs demanar el present dictamen, ha centrat els seus
esforços exclusivament en la impossibilitat que es tregui partit urbanístic públic de les
esmentades parcel·les per raó de la seva petitesa respecte als mínims establerts a l?annex
del Reglament de Planejament de 23 de juny de 1978, però en argumentar en aqueix
sentit no ha tingut en compte:
1. Al text refós de la Llei del sòl, de 9 d?abril de 1976, es consideren les reserves de sòl
d?interès públic i social en sòl urbà, segons els plans generals municipals, dividides en
dos grups, a saber: ?els espais lliures i zones verdes destinats a parcs i jardins públics i
zones esportives d?esbarjo? (epígraf c) de l?apartat 2.1 de l?article 12) d?una part, i els
?emplaçaments reservats per a temples, centres docents, públics o privats, assistencials i
sanitaris i altres serveis d?interès públic i social? (epígraf d) dels esmentats apartat i
article), d?una altra part.
2. Al mateix text refós es tenen en compte en matèria de plans parcials, per anàleg
concepte de reserves de sòl d?interès públic o social, les de ?terrenys per a parcs i
jardins públics, zones esportives públiques i d?esbarjo i expansió, en proporció
adequada a les necessitats col·lectives? (epígraf b) de l?apartat 2 de l?art. 13); la de
?terrenys per a centres culturals i docents, públics i privats? (epígraf c) dels esmentats
apartats i article), i les de terrenys ?per a temples, centres assistencials i sanitaris i altres
serveis d?interès públic i social? (epígraf d) dels expressats apartat i article).
3. L?annex al Reglament de Planejament esmentat en la memòria de la Batllia d?Alaior
per justificar la inutilitat de les parcel·les objecte de requalificació regeix únicament per
als ?plans parcials?, com s?infereix del títol que l?encapçala, ?Reserves de sòl per a
dotacions en plans parcials? i, sobretot, del seu article 1, expressiu que ?les dotacions
d?equipament comunitari a preveure en un Pla Parcial s?hauran de reservar en funció
dels diferents usos de sòl proposats a cada sector pel Pla General, Programa d?Actuació
Urbanística o Normes Complementàries i Subsidiàries del Planejament?.
4. A l?art. 3 del susdit Reglament ?annex? els jardins i les àrees de joc i esbarjo per a
al·lots no són les ?úniques? destinacions previstes per als espais lliures públics sinó
?alguns? dels admissibles en funció d??els usos? del sòl.
5. Les superfícies mínimes fixades a l?art. 4 ho són per als jardins, àrees de joc i esbarjo
per a al·lots i àrees per als vianants, però no ?esgota? el precepte tots els usos
admissibles en el concepte general d??espais lliures públics?.
6. L?art. 11 de l?esmentat Reglament no és aplicable al supòsit que s?analitza, per regir
només per a ?dotacions en Plans Parcials que desenvolupin sòls industrials?, atès que,
com s?ha indicat, la zona on hi ha enclavades les parcel·les controvertides és residencial,
no industrial, i el Pla que es tracta de modificar no és un pla parcial, sinó un pla general.
En conseqüència, no sembla que l?examinada argumentació de la Batllia d?Alaior ?
acceptada sense glossa ni comentari pel Consell Insular de Menorca? reuneixi els
ingredients necessaris per adquirir el convenciment que es va incórrer en error quan, fa
anys, es va aprovar el Pla General que, en catalogar com a ?espais lliures públics? les
dues parcel·les de referència, es va abstenir de puntualitzar ?quina? seria (per exemple,
en un Pla Parcial de generació ulterior o potser l?Especial d?Ordenació d?Illa de què
s?han fet ressò els Serveis Tècnics Municipals) la dedicació pública o social de les
porcions de terreny de constant menció. Vet aquí, doncs, com la indeterminació que es
detecta sobre això impedeix que entrin en joc per emparar el posicionament municipal,
les destinacions de jardins d?esbarjo i jocs infantils que la Batllia d?Alaior ha posat en
relleu a títol de justificació d?una fórmula que no convenç el Consell Consultiu. Ja en el
dictamen 35/2000 es va dir per la nostra part el que ha estat ressaltat en passatges
anteriors i, a més, en la consideració tercera de l?esmentat dictamen, en prendre nota de
l?estat actual de les parcel·les, es va puntualitzar que ?el fet que s?al·legui que tals zones
estan degradades i puguin implicar futurs problemes de salubritat pública, tampoc no és
suficient per reduir els metres quadrats de zona verda, ja que no cal oblidar que és
competència de la mateixa corporació local prendre les mesures necessàries perquè això
no ocorri?. L?objecció de llavors és observació que es manté, realment incrementada
amb els raonaments que s?han inserit en el present dictamen directament connectat al
formulat amb el núm. 77/2001.
I no ha estat el simple fet que en la primera versió municipal, en centrar-se la reforma
purament i simplement en la requalificació de les dues parcel·les ressenyades en
l?expedient, fos repudiada pel Consell Consultiu per disminuir l?extensió de zones
verdes o espais lliures públics del terme d?Alaior, a títol d?única causa ponderada per
evacuar la consulta, sinó que, a més, els greus dubtes patentitzats per la desaparició
sense més ni més, d?aquestes zones verdes en sòl residencial, de propietat privada, varen
apuntar amb precisió i claredat suficient en l?esmentat dictamen 35/2000, i és llis i ras,
d?altra banda, que la solució apareguda en una segona etapa, de rang compensatori, a
assolir mitjançant requalificació de sòl industrial que es transforma en espai lliure
públic, sobre terrenys de domini municipal integrats al polígon La Trotxa, és una
solució que no es considera satisfactòria, ja que deixa sense decidir el greu problema
que comportaria el ple aprofitament de les repetides parcel·les pels seus propietaris, en
raó directa de la requalificació a la qual s?aspira.
En definitiva, el Consell Consultiu, en vista d?una doctrina consolidada, entén que no es
pot considerar acreditada la modificació puntual estudiada.
III. CONCLUSIONS
1a. El Consell Insular de Menorca, representat per la seva presidenta, està legitimat per
demanar l?assessorament en dret del Consell Consultiu, i aquest té competència per
formular el present dictamen, que té la condició de preceptiu.
2a. El parer del Consell Consultiu és desfavorable amb vista a l?aprovació definitiva de
la modificació del Pla General d?Ordenació Urbana d?Alaior proposada pel seu
Ajuntament.
3a. El Consell Insular de Menorca no pot prestat la dicta aprovació, per raó del que
estableix l?article 50 del text refós de la Llei del sòl i ordenació urbana, de 9 d?abril de
1976, amb vista als afectes dels informes desfavorables de l?alt cos assessor en la
matèria a què es refereix l?expedient.
Palma, 18 de gener de 2002
LIBROS Y CURSOS RELACIONADOS
![La suspensión sin garantías en la esfera tributaria](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3298.png)
La suspensión sin garantías en la esfera tributaria
Francisco Javier Garcia Vera (autores)
21.25€
20.19€
+ Información
![Poder tributario y soberanía estatal: sus límites en un Estado de Derecho](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_6644.jpg)
Poder tributario y soberanía estatal: sus límites en un Estado de Derecho
Nora Libertad Rodríguez Peña
21.25€
20.19€
+ Información
![El arbitrio judicial](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_2848.png)
![Ley de la Jurisdicción Contencioso-administrativa - Código comentado](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_3125.jpg)
Ley de la Jurisdicción Contencioso-administrativa - Código comentado
V.V.A.A
39.06€
37.11€
+ Información
![Recursos contencioso-administrativos. Paso a paso](https://d2eb79appvasri.cloudfront.net/erp-colex/imagenes/libros/resizedk8s_peque_7655.jpg)
Recursos contencioso-administrativos. Paso a paso
Dpto. Documentación Iberley
15.30€
14.54€
+ Información